Helsingfors stad

Protokoll

12/2011

1 (1)

Stadsfullmäktige

 

 

 

 

Sj/19

 

14.09.2011

 

 

 

 

 

 

§ 153

Förnyande av avtalen med privata skolor som ordnar grundläggande utbildning från 1.8.2011

HEL 2011-001740 T 12 00 01

Beslut

Stadsfullmäktige beslutade i enlighet med stadsstyrelsens förslag godkänna avtalen om anordnande av grundläggande utbildning med Apollon yhteiskoulu, Helsingin uusi yhteiskoulu, Helsingin yhteislyseo, Herttoniemen yhteiskoulu, Kulosaaren yhteiskoulu, Lauttasaaren yhteiskoulu, Maunulan yhteiskoulu, Munkkiniemen yhteiskoulu, Oulunkylän yhteiskoulu, Pohjois-Haagan yhteiskoulu och Töölön yhteiskoulu i enlighet med bilaga 1,

med Elias-koulu och Helsingin Kristillinen koulu i enlighet med bilaga 2 och

med Helsingin Suomalainen yhteiskoulu i enlighet med bilaga 3.

Stadsfullmäktige beslutade dessutom förutsätta att utbildningsverket ägnar uppmärksamhet åt att klasserna med lämplighetsprov och specialklasserna ska vara jämnare fördelade än nu mellan avtalsskolorna och stadens skolor.

Behandling

Efter att ha förklarat diskussionen avslutad anförde ordföranden såsom redogörelse att ledamoten Osku Pajamäki understödd av ledamoten Julia Virkkunen under diskussionen hade föreslagit att stadsfullmäktige godkänner förnyandet av avtalen med privata skolor som ordnar grundläggande utbildning i enlighet med SJ:s ursprungliga förslag.

Redogörelsen befanns vara riktig.

Ordföranden framställde och fullmäktige godkände följande omröstningsproposition: Den som godkänner stadsstyrelsens förslag röstar ja; vinner nej, har ledamoten Osku Pajamäkis förslag om återremiss godkänts.

Motförslag:
Pajamäki Osku: Stadsfullmäktige godkänner förnyandet av avtalen med privata skolor som ordnar grundläggande utbildning i enlighet med SJ:s ursprungliga förslag.

Understödd av: Virkkunen Julia

3 omröstningen

JA-förslag: Stn
NEJ-förslag: Motförslag: Stadsfullmäktige godkänner förnyandet av avtalen med privata skolor som ordnar grundläggande utbildning i enlighet med SJ:s ursprungliga förslag.

Ja-röster: 52
Sirpa Asko-Seljavaara, Maria Björnberg-Enckell, Harry Bogomoloff, Tuija Brax, Mika Ebeling, Sture Gadd, Juha Hakola, Jussi Halla-aho, Kimmo Helistö, Sanna Hellström, Mari Holopainen, Nina Huru, Suzan Ikävalko, Seppo Kanerva, Jessica Karhu, Arja Karhuvaara, Heikki Karu, Mari Kiviniemi, Laura Kolbe, Kauko Koskinen, Terhi Koulumies, Minerva Krohn, Jere Lahti, Otto Lehtipuu, Pauli Leppä-aho, Hannele Luukkainen, Seija Muurinen, Jarmo Nieminen, Jan Oker-Blom, Pia Pakarinen, Jaana Pelkonen, Terhi Peltokorpi, Sanna Perkiö, Mari Puoskari, Tatu Rauhamäki, Risto Rautava, Laura Rissanen, Juho Romakkaniemi, Sari Sarkomaa, Lea Saukkonen, Anni Sinnemäki, Osmo Soininvaara, Johanna Sumuvuori, Nina Suomalainen, Astrid Thors, Nils Torvalds, Ulla-Marja Urho, Antti Valpas, Olli Valtonen, Jan Vapaavuori, Markku Vuorinen, Ville Ylikahri

Nej-röster: 32
Zahra Abdulla, Maija Anttila, Paavo Arhinmäki, Lilli Autti, Jorma Bergholm, Yrjö Hakanen, Eero Heinäluoma, Sirkku Ingervo, Tarja Kantola, Emma Kari, Essi Kuikka, Jyrki Lohi, Eija Loukoila, Terhi Mäki, Silvia Modig, Sari Näre, Sara Paavolainen, Osku Pajamäki, Kati Peltola, Sirpa Puhakka, Heli Puura, Tuomas Rantanen, Pekka Saarnio, Johanna Sydänmaa, Tarja Tenkula, Mirka Vainikka, Tuomo Valokainen, Sanna Vesikansa, Tea Vikstedt, Julia Virkkunen, Antti Vuorela, Thomas Wallgren

Blanka: 1
Päivi Lipponen

Frånvarande: 0

Föredragande

Stadsstyrelsen

Upplysningar

Hannu Hyttinen, stadssekreterare, telefon: 310 36683

hannu.hyttinen(a)hel.fi

Bilagor

1

sop-yleinen.pdf

2

sop_elias_krist.pdf

3

sop_syk_.pdf

4

sop_voimassaol_yl.pdf

5

sop_voimassaol_elias_krist.pdf

6

sop_voimassaol_syk.pdf

7

Olk sopimusten uudistaminen[1].pdf

8

4 4 2011 Kokousmuistio sopjaosto.pdf

9

Äänestyslista

10

Oheismateriaali

Utdrag

Utdrag

Bilagor till utdrag

Elias-koulu och Helsingin kristillinen koulu

Bilaga 2

Helsingin Suomalainen Yhteiskoulu

Bilaga 3

De övriga avtalsskolor som anges i beslutet

Bilaga 1

Beslutsförslag

Stadsfullmäktige beslutar godkänna avtalen om anordnande av grundläggande utbildning med Apollon yhteiskoulu, Helsingin uusi yhteiskoulu, Helsingin yhteislyseo, Herttoniemen yhteiskoulu, Kulosaaren yhteiskoulu, Lauttasaaren yhteiskoulu, Maunulan yhteiskoulu, Munkkiniemen yhteiskoulu, Oulunkylän yhteiskoulu, Pohjois-Haagan yhteiskoulu och Töölön yhteiskoulu i enlighet med bilaga 1,

med Elias-koulu och Helsingin Kristillinen koulu i enlighet med bilaga 2 och

med Helsingin Suomalainen yhteiskoulu i enlighet med bilaga 3.

Stadsfullmäktige beslutar dessutom förutsätta att utbildningsverket ägnar uppmärksamhet åt att klasserna med lämplighetsprov och specialklasserna ska vara jämnare fördelade än nu mellan avtalsskolorna och stadens skolor.

Föredraganden

Stge godkände 12.12.2007 de nuvarande avtalen med skolor som ordnar grundläggande utbildning för tillämpning från och med 1.1.2008.

Stn konstaterar att enligt avtalen justeras avtalen ifall det nuvarande systemet för statsfinansiering som baserar sig på huvudmannamodellen ändras till ett annat. Lagen om finansiering av undervisnings- och kulturverksamhet, som var utgångspunkt för de nuvarande avtalen, har reviderats och den nya lagstiftningen innehåller inte en statsandel lik den tidigare. Att förnya avtalen är nödvändigt även därför att hänvisningarna till lagstiftningen och begreppen har förändrats.

Privata avtalsskolor

Staden bär helhetsansvaret för ordnande av grundläggande utbildning på sitt område. Staden är skyldig att ordna grundläggande utbildning för alla barn i läropliktsålder som är bosatta inom stadens område.

Staden kan uppfylla sitt ansvar genom att själv ordna de tjänster som avses i lagen om grundläggande utbildning eller genom att köpa dem av anordnare som ordnar grundläggande utbildning.

Statsrådet kan bevilja registrerade sammanslutningar eller stiftelser tillstånd att ordna grundläggande utbildning, förskoleundervisning, tilläggsundervisning och utbildning som förbereder för grundläggande utbildning för invandrare. Den som grundar en skola ska erhålla samtycke av kommunen eftersom kommunen bär helhetsansvaret för ordnande av grundläggande utbildning på sitt område. I avtalet kan det upptas bestämmelser om t.ex. elevantagning, godkännande av läroplan, ordnade av studiesociala förmåner, kommunens deltagande i administrationen av en privat skola, övervakning av en skolas verksamhet samt frågor om och finansiering av skollokaler.

I Helsingfors finns 14 privata avtalsskolor. De privata avtalsskolorna fungerar som en del av stadens skolnät.

Privata avtalsskolor som fungerar som närskolor:

Apollon yhteiskoulu

Helsingin Uusi Yhteiskoulu

Helsingin yhteislyseo

Herttoniemen yhteiskoulu

Kulosaaren yhteiskoulu

Lauttasaaren yhteiskoulu

Maunulan yhteiskoulu

Munkkiniemen yhteiskoulu

Oulunkylän yhteiskoulu

Pohjois-Haagan yhteiskoulu

Töölön yhteiskoulu

Privata avtalsskolor med hela staden som elevupptagningsområde:

Elias-koulu

Helsingin Kristillinen koulu

Helsingin Suomalainen yhteiskoulu.

I tillstånden för ordnande av utbildning som beviljats tolv av dessa utbildningsanordnare krävs ett gällande avtal med staden. Två utbildningsanordnare kan däremot ordna utbildning även utan ett avtal med staden (Kristillinen koulu och Elias-koulu). I tillståndsvillkoren för huvudmannen för den andra av de senare nämnda, dvs. Elias-koulu, ställs avvikande från de övriga även en övre gräns för antalet elevplatser i den inledande årskursen.

Om stadens avtalsstyrning

Staden har till slutet av år 2009 haft möjlighet att styra omfattningen av utbildningsanordnarnas verksamhet i och med att staden har beviljat dem ersättning till ett av staden godkänt maximiantal elevplatser för kostnader som har överskridit statsandelen.

Den gällande finansieringslagstiftningen gör det möjligt att privata utbildningsanordnare erhåller ersättningar som överskrider de kostnader som de förorsakats. Hemkommunsersättningarnas nivå har blivit så hög att till exempel statens finansiering år 2011 vid 12 avtalsskolor överskrider den finansiering som de skulle få om de var stadens egna grundskolor. Den här skillnaden beror på att Helsingfors hemkommunsersättning som avtalsskolorna erhåller är lika stor för elever i en viss åldersklass i alla avtalsskolor och sålunda inte beaktar skolspecifika skillnader i finansieringsbehovet. Således har sådana höjande faktorer som i avtalsskolorna realiseras endast delvis eller åtminstone inte till fullt belopp räknats med i hemkommunsersättningen. Dylika faktorer är till exempel en tvåspråkig förvaltning, antalet svenskspråkiga elever eller elever med främmande språk samt elever som är i behov av särskilt stöd.

Ersättningar som betalas till avtalsskolorna och som överskrider stadens egna budgeteringsgrunder minskar mängden statsfinansiering som staden erhåller. Staden tvingas följaktligen betala de ersättningar som avtalsskolorna erhåller. Sett ur ett helhetsperspektiv betyder den nuvarande finansieringslagstiftningen alltså att staden är skyldig att ge undervisning, som på grund av särskilda förpliktelser är dyrare än den som ges av avtalsskolor, för mindre pengar än avtalsskolorna.

De överstora ersättningar som staden betalar till avtalsskolorna är, beroende på beräkningssätt, 3–5 miljoner euro per år. I utbildningsnämndens ersättningsbeslut 21.6.2011 för år 2011 har för varje privat avtalsskola räknats en avtalsenlig ersättningsgrund och en hemkommunsersättning som betalas till avtalsskolorna via staten. År 2011 är Helsingfors stads hemkommunsersättning som betalas via staten i fråga om elever i Helsingfors då avtalsskolorna räknas med 4,8 mn euro (i medeltal 986 euro per elev) större än vad budgeteringsgrunderna för stadens grundskolor förutsätter. Enligt en förhandsberäkning som Finlands Kommunförbund utfört 13.6.2011 stiger dessutom hemkommunsersättningarna som Helsingfors stad betalar för elever inom den grundläggande utbildningen med ytterligare 8,7 % under år 2012.

Beslut som styr servicenätet då åldersklasserna minskar

Enligt anvisningarna för utarbetande av förslaget till budget och ekonomiplan som Stn utfärdade i mars 2011 produceras stadens tjänster år 2012 billigare än i dag räknat per person. Enligt beslutet bör man särskilt undvika och begränsa tjänster vars kostnader per enhet är höga.

Enligt Stns beslut i juni 2010 utvecklas skolnätet så att lokalernas överkapacitet avvecklas och att alla skolor som är belägna i Helsingfors beaktas i granskningen. Minskningen av åldersklasserna ska därför reflekteras i både stadens och de övriga i staden verksamma utbildningsanordnarnas skol- och elevantal.

Elevantagning i stadens grundskolor och hos privata utbildningsanordnare

Enligt faktacentralens åldersklassprognos år 2010 minskar mängden 13–15-åriga helsingforsbor de svenskspråkiga borträknat med sammanlagt 1 390 elever före 2013 i jämförelse med medeltalet för åren 2009 och 2010. Enligt utbildningsverkets beräkningar riktas minskningen så att minskningen är 990 elever i elevupptagningsområdena för stadens egna skolor och 400 elever i de elva privata utbildningsanordnarnas skolor som har slutit avtal med staden och som har ett eget elevupptagningsområde.

Årskurserna 7–9 i stadens skolor hade i medeltal 9 150 elever under åren 2009 och 2010. De elva skolor som har ett eget elevupptagningsområde hade på motsvarande vis 4 140 elever och de tre skolor som inte har ett eget elevupptagningsområde 500 elever.

Om den sammanlagda andelen 13–15-åringar som minskat i de tre privata skolor som inte har eget elevupptagningsområde räknas i relation till medeltalet av elevantalen 2009 och 2010, är deras andel av minskningen ca 40 elever av den totala minskningen på 990 elever i elevupptagningsområdena för stadens skolor. Således är andelen av minskningen av elevplatser i årskurserna 7–9 som berör alla de privata utbildningsanordnare som har slutit avtal med staden sammanlagt 440 elever.

Med tanke på stadens totalekonomi är det fördelaktigt att avtalsskolorna inte kompenserar elevantalens nedgång i sina elevupptagningsområden med elever från elevupptagningsområdena för stadens grundskolor. Om 440 elever från elevupptagningsområdena för stadens grundskolor flyttar till privata avtalsskolor förorsakar det en tilläggskostnad på ca 1 miljon euro för staden jämfört med att barnen förblir elever i stadens grundskolor i respektive elevupptagningsområden. Staden måste då betala dels kostnaderna för de tomma elevplatserna som de flyttande eleverna lämnat efter sig i sina närskolor, dels en full hemkommunsersättning för de nämnda eleverna till de privata skolorna.

I avtalen som nu föreslås bli ändrade föreslås det att befogenheterna att anta elever till både stadens skolor och privata skolor bevaras hos utbildningsnämndens finskspråkiga sektion.

Beredningen av avtalen

Förnyandet av avtalen med privata skolor som ordnar grundläggande utbildning behandlades i utbildningsnämnden 3.11.2009 och 24.11.2009. Utbildningsnämnden beslutade 24.11.2009 återremittera ärendet för ny beredning.

Innan detta fördes diskussioner mellan utbildningsnämnden och representanter för de privata skolorna om justerande av avtalen under ledning av utbildningsdirektören. Parterna hade olika uppfattningar om hur mycket avtalen ska justeras och om de enskilda ändringsförslagen i avtalsutkastet.

Utbildningsnämnden beslutade 5.10.2010 tillsätta en tillfällig sektion för att justera avtalen med privata skolor som ordnar grundläggande utbildning. Sektionen skulle före 31.3.2011 gå igenom avtalssituationen och behovet av att justera avtalen, likaså komma med ett förslag till utbildningsnämnden om justerande av avtalen.

Sektionen skulle i sitt arbete beakta beslutet som Stn fattade 21.6.2010 i vilket Stn uppmanade utbildningsnämnden att planera och utveckla skolnätet så att lokalernas överkapacitet avvecklas och att alla skolor som är belägna i Helsingfors beaktas i granskningen.

Utbildningsnämndens tillfälliga sektion höll nio sammanträden. I sammanträdena deltog vid behov även experter från utbildningsnämnden. I fyra av den tillfälliga sektionens sammanträden deltog även representanter för privata skolor som ordnar grundläggande utbildning.

Den tillfälliga sektionen lade fram ett avtalsförslag som berörde elva utbildningsanordnare. Avtalsförslaget var enhälligt utom i fråga om avtalspunkt 3.1.1. om elevantagning. Sektionens beslut om avtalspunkt 3.1.1. följer förslaget som vid sammanträdet framfördes av ledamoten Nordman och som framgår av bilaga 4.

Avtalet med de tre övriga utbildningsanordnarna som inte fungerar som närskolor (Elias, Kristillinen och Suomalainen yhteiskoulu) bereddes därefter vid utbildningsverket. Utbildningsverket begärde även utlåtande av de tre nämnda utbildningsanordnarna.

Utbildningsnämndens behandling 10.5.2011

Vid utbildningsnämndens sammanträde 10.5.2011 presenterade utbildningsdirektören utkasten till nya avtal som sedan tidigare presenterats för den tillfälliga sektionen.

Utbildningsnämnden godkände efter omröstning tre ändringsförslag. Det första förslaget gällde tillvägagångssätten i anslutning till samarbetet mellan utbildningsverket och avtalskolorna, det andra den kvantitativa styrningen av elevantagningen (avtalspunkt 3.1.1.) och det tredje förfarandet vid uppsägning av avtal (punkt 9 i avtalet). Resultaten av omröstningarna framgår av utbildningsnämndens protokoll 10.5.2011. Beslutshistorien finns i bilagorna 7 och 8.

Stns förslag till Stge om nya avtal är samstämmigt med utbildningsnämndens föredragandes förslag.

Gällande avtalspunkten om elevantagning (3.1.1.) konstaterar Stn att då en privat utbildningsanordnare fungerar som stadens närskola är varje barn i läropliktsåldern berättigad att gå i den närskola som staden anvisat. Om det efter dessa elever finns utrymme i skolan kan elever som ansöker om elevplats utifrån antas till skolan. Enligt 28 § 2 mom. i lagen om grundläggande utbildning ska enhetliga antagningsgrunder tillämpas för elever som ansöker om elevplats utifrån. En privat utbildningsanordnare får till skillnad från staden inte särbehandla elever från en viss kommun, i det här fallet helsingforsare, i jämförelse med elever från andra kommuner, vilket en begränsning som endast berör helsingforsare skulle innebära. Den av utbildningsnämnden godkända formuleringen skulle ha stridit mot lagen om grundläggande utbildning.

Dessutom konstaterar Stn att avtalspunkten som gäller förfarande vid uppsägning av avtal (punkt 9, 2 mom.) har kompletterats med ordet ”väsentligt” efter nämndbehandlingen.

Ekonomi- och planeringscentralens utlåtande

Ekonomi- och planeringscentralen har ingenting att invända i saken.

Sammanfattning

Stn konstaterar att avtalen mellan staden och utbildningsanordnarna med anledning av ändringar i finansieringslagstiftningen ska justeras på ovannämnda grunder. Dessutom ska grunderna för elevantagning vara förutsägbara och konsekventa. Staden ska säkra ett omfattande och högklassigt skolnät som utvecklas balanserat. Det är viktigt att den sekundära elevantagningen styrs av utbildningsnämnden och dess finskspråkiga sektion och att den bedöms på jämlika grunder med elevantagningen i Helsingfors stads egna grundskolor och hos privata utbildningsanordnare.

Dessutom konstaterar Stn att utvecklandet av utbildningsväsendets servicenätverk i Malm, Bocksbacka och Parkstad är under beredning vid utbildningsverket. Förslagen behandlas i Stn och Stge samtidigt med förslaget om förnyande av avtalen med avtalsskolorna.

Föredragande

Stadsstyrelsen

Upplysningar

Hannu Hyttinen, stadssekreterare, telefon: 310 36683

hannu.hyttinen(a)hel.fi

Bilagor

1

sop-yleinen.pdf

2

sop_elias_krist.pdf

3

sop_syk_.pdf

4

sop_voimassaol_yl.pdf

5

sop_voimassaol_elias_krist.pdf

6

sop_voimassaol_syk.pdf

7

Olk sopimusten uudistaminen[1].pdf

8

4 4 2011 Kokousmuistio sopjaosto.pdf

Bilagematerial

1

Liite 1 24.5.2011.pdf

2

Liite 2 24.5.2011.pdf

3

Liite 2A 24.5.2011.pdf

4

Liite 2B 25.4.2011.pdf

Utdrag

Utdrag

Bilagor till utdrag

Elias-koulu och Helsingin kristillinen koulu

Bilaga 2

Helsingin Suomalainen Yhteiskoulu

Bilaga 3

De övriga avtalsskolor som anges i beslutet

Bilaga 1

Beslutshistoria

Kaupunginhallitus 29.08.2011 § 715

Pöydälle 22.8.2011

HEL 2011-001740 T 12 00 01

Päätös

Kaupunginhallitus päätti esittää kaupunginvaltuustolle, että kaupunginvaltuusto päättäisi seuraavaa:

Kaupunginvaltuusto päättänee hyväksyä

Apollon yhteiskoulun, Helsingin uuden yhteiskoulun, Helsingin yhteislyseon, Herttoniemen yhteiskoulun, Kulosaaren yhteiskoulun, Lauttasaaren yhteiskoulun, Maunulan yhteiskoulun, Munkkiniemen yhteiskoulun, Oulunkylän yhteiskoulun, Pohjois-Haagan yhteiskoulun ja Töölön yhteiskoulun toimintaa perusopetuksen järjestäjänä koskevat sopimukset liitteen 1 mukaisena,

Elias- koulun ja Helsingin Kristillisen koulun sopimuksen liitteen 2 mukaisena ja

Helsingin Suomalaisen yhteiskoulun sopimuksen liitteen 3 mukaisena.

Lisäksi kaupunginvaltuusto päättänee  edellyttää, että opetusvirasto kiinnittää huomiota soveltuvuuskoeluokkien ja erityisluokkien nykyistä tasaisempaan jakautumiseen sopimuskoulujen ja kaupungin koulujen välillä.

Käsittely

29.08.2011 Esittelijän ehdotuksesta poiketen

Esteelliset: Bryggare Arto, Sarvilinna Sami

Vastaehdotus:
Ylikahri Ville:
Lisätään päätösehdotuksen viimeiseksi kappaleeksi seuraava kappale:

Lisäksi kaupunginvaltuusto päättänee  edellyttää, että opetusvirasto kiinnittää huomiota soveltuvuuskoeluokkien ja erityisluokkien nykyistä tasaisempaan jakautumiseen sopimuskoulujen ja kaupungin koulujen välillä.

Kannattajat: Hellström Sanna

Vastaehdotus:
Rissanen Laura:
Asia päätetään opetuslautakunnan päätöksen mukaisesti seuraavin muutoksin:

3.1.1 Oppilaaksiotto: ”Yksityisten sopimuskoulujen 7. – 9. vuosiluokkien oppilaspaikkojen määrää vähennetään vuosien 2009 ja 2010 keskiarvoon verrattuna vuosina 2011 – 2013 yhteensä 200 oppilaalla. Sopimuskoulut sopivat keskenään, miten vähennys kohdentuu eri kouluille, ja ilmoittavat koulukohtaiset oppilaiden aloituspaikat opetusvirastolle vuosittain ennen oppilaaksiottopäätösten tekoa.”

9. Sopimuksen irtisanominen: ”Sopimus voidaan irtisanoa päättymään myös kuluvan lukuvuoden lopussa, jos yksityinen opetuksen järjestäjä toimii toistuvista opetuslautakunnan suomenkielisen jaoston huomautuksista huolimatta olennaisesti sopimuksen vastaisesti tai jos kaupunki toimii toistuvasti yksityisen opetuksen järjestäjän huomautuksista huolimatta olennaisesti sopimuksen vastaisesti.”

Kannattajat: Ylikahri Ville

1. Äänestys

JAA-ehdotus: Esityksen mukaan
EI-ehdotus: Päätetään asiakohta opetuslautakunnan päätöksen mukaisesti seuraavin muutoksin:

3.1.1 Oppilaaksiotto: ”Yksityisten sopimuskoulujen 7. – 9. vuosiluokkien oppilaspaikkojen määrää vähennetään vuosien 2009 ja 2010 keskiarvoon verrattuna vuosina 2011 – 2013 yhteensä 200 oppilaalla. Sopimuskoulut sopivat keskenään, miten vähennys kohdentuu eri kouluille, ja ilmoittavat koulukohtaiset oppilaiden aloituspaikat opetusvirastolle vuosittain ennen oppilaaksiottopäätösten tekoa.”

9. Sopimuksen irtisanominen: ”Sopimus voidaan irtisanoa päättymään myös kuluvan lukuvuoden lopussa, jos yksityinen opetuksen järjestäjä toimii toistuvista opetuslautakunnan suomenkielisen jaoston huomautuksista huolimatta olennaisesti sopimuksen vastaisesti tai jos kaupunki toimii toistuvasti yksityisen opetuksen järjestäjän huomautuksista huolimatta olennaisesti sopimuksen vastaisesti.”

Jaa-äänet: 3
Tarja Kantola, Outi Ojala, Osku Pajamäki

Ei-äänet: 11
Sirpa Asko-Seljavaara, Juha Hakola, Jussi Halla-aho, Kimmo Helisto, Sanna Hellström, Lasse Männistö, Jan Oker-Blom, Mari Puoskari, Risto Rautava, Laura Rissanen, Ville Ylikahri

Tyhjä-äänet: 0
 

Poissa-äänet: 1
Arto Bryggare

2. Äänestys

JAA-ehdotus: Esityksen mukaan
EI-ehdotus: Lisätään päätösehdotuksen viimeiseksi kappaleeksi seuraava kappale: Lisäksi kaupunginvaltuusto päättänee  edellyttää, että opetusvirasto kiinnittää huomiota soveltuvuuskoeluokkien ja erityisluokkien nykyistä tasaisempaan jakautumiseen sopimuskoulujen ja kaupungin koulujen välillä.

Jaa-äänet: 0
 

Ei-äänet: 9
Sirpa Asko-Seljavaara, Juha Hakola, Kimmo Helistö, Sanna Hellström, Lasse Männistö, Mari Puoskari, Risto Rautava, Laura Rissanen, Ville Ylikahri

Tyhjä-äänet: 5
Jussi Halla-aho, Tarja Kantola, Outi Ojala, Jan Oker-Blom, Osku Pajamäki

Poissa-äänet: 1
Arto Bryggare

Pajamäki Osku: Ilmoitan päätökseen seuraavan sisältöisen eriävän mielipiteen: Kantola, Pajamäki ja Ojala eivät voi yhtyä päätökseen, joka lisää oppilaiden ja eri kaupunginosien välistä eriarvoisuutta, heikentää mahdollisuuksia ohjata kouluverkon kehitystä, ja pitää sisällään vakavia oikeudellisia ongelmia.

Kannattajat: Kantola Tarja, Ojala Outi

22.08.2011 Pöydälle

Esittelijä

apulaiskaupunginjohtaja

Tuula Haatainen

Lisätiedot

Hannu Hyttinen, kaupunginsihteeri, puhelin: 310 36683

hannu.hyttinen(a)hel.fi

 

Postadress

Besöksadress

Telefon

FO-nummer

Kontonr

PB 1

Norra esplanaden 11-13

+358 9 310 1641

0201256-6

FI0680001200062637

00099 HELSINGINFORS STAD

Helsingfors

Telefax

 

Moms nr

hallintokeskus@hel.fi

http://www.hel.fi/hallintokeskus

+358 9 655 783

 

FI02012566