Helsingfors stad

Protokoll

9/2021

1 (7)

Stadsfullmäktige

 

 

 

 

Ärende/5

 

19.05.2021

 

 

 

 

 

 

 

 

 

§ 128

Projektplan för ombyggnad av Sörnäs metrostation

HEL 2020-013980 T 10 06 00

Beslut

Stadsfullmäktige godkände projektplan för ombyggnad av Sörnäs metrostations biljetthall med 10 300 000 euro exklusive mervärdesskatt (i kostnadsnivån för december 2020) som maximipris för projektet, i vilket ingår planering, byggarbeten och tilläggs- och ändringsarbeten under projektet.

Föredragande

Stadsstyrelsen

Upplysningar

Timo Lindén, stadssekreterare, telefon: 310 36550

timo.linden(a)hel.fi

Bilagor

1

Hankesuunnitelma

2

Sörnäinen lippuhallin perusparannus, havainnekuvat

Sökande av ändring

Kommunalbesvär, fullmäktige

Beslutsförslag

Beslutet stämmer överens med förslaget.

Föredragandens motiveringar

Ombyggnaden av Sörnäs metrostations biljetthall förbättrar lokalernas säkerhet, trivsamhet och användarvänlighet och stöder den kvalitativa utvecklingen av området. Höjningen av standarden på metrostationens biljetthall är en del av utvecklingen av området vid Vasaskvären och i Sörnäs.

Stadsstyrelsen ger samtidigt en uppmaning om att den fortsatta planeringen ska ta fasta på stationslokalernas arkitektur och färgplanering. Till metrostationen bör upphandlas offentlig konst, och vid belysningsplaneringen bör särskilt avseende fästas vid trivsamheten och den upplevda tryggheten.

Projektets strategiska koppling

Enligt Helsingfors stadsstrategi tryggas trafiksystemets funktionalitet med trafikinvesteringar och ökas färdsättsandelen för hållbara trafikformer. Beslutsförslaget stämmer överens med stadsstrategin och stöder dess mål om tryggande av hållbar tillväxt.

Utgångspunkter och mål för projektet

Sörnäs metrostation togs i bruk år 1984. Sörnäs är en viktig och mycket livlig knutpunkt för buss-, metro- och spårvagnstrafik.

År 2018 var det genomsnittliga antalet passagerare på metrostationen 56 000 under vardagar. Stationen är den näst livligaste i Helsingfors. I framtiden förutspås passagerarvolymen öka i och med att det byggs fler bostäder och arbetsplatser i de östliga och nordliga stadsdelarna och i kranskommunerna i norr.

I området planeras dessutom ett projekt för iståndsättning av Vasaskvären under ledning av stadsmiljösektorn, ett projekt för utveckling av fastigheten Tavastvägen 29 och detaljplaneändringar för kvarteren intill Sörnäs metrostation. Staden har som mål att göra det oroliga området tryggare.

Ombyggnadsplanen har beretts i samarbete med stadsmiljösektorn och räddningsverket.

Biljetthallen

Sörnäs metrostation har fem ingångar: A och B på Vasaskvären, C norr om Tavastvägen, E söder om Tavastvägen och G i korsningen Tavastvägen–Helsingegatan. Ingången B med två hissar uppfyller kraven på tillgänglighet. Stationens biljetthall är huvudsakligen belägen under jord, under Vasaskvären, Helsingegatan och Tavastvägen.

I dagens läge ger metrostationens biljetthall ett föråldrat och osnyggt intryck. Rulltrappsschaktet, biljetthallen, de allmänna gångarna, affärslokalerna, kiosken, trapphusen och ingångarna har sitt ursprungliga utseende och gör över lag ett dystert intryck med slitna och smutsiga ytor.

Biljetthallens VVS-, automations- och eltekniska system och sprinklersystemet har nått ändan av sin livslängd. Stationen inrymmer paus- och personalrum för HST:s spårvagnsförare och ordningsvakterna på metrostationen. Dessa lokaler är trånga och bristfälliga, och därför använder spårvagnsförarna paus- och personalrummen i Hagnäs som ersättande lokaler.

Målet med ombyggnaden är att göra stationen trivsammare och tryggare och att minska fastighetens service- och underhållskostnader. Till projektet hör också en förstoring av affärslokalerna vid biljetthallen, vilket höjer HST:s årliga hyresinkomster.

Stationen blir tillgängligare i och med att belysningen förnyas och vägledningen för synskadade ökas.

Projektet är ändamålsenligt och motiverat, eftersom ombyggnaden av metrostationen är en viktig delfaktor vid utvecklingen av hela Sörnäsområdet och Vasaskvären.

Det är skäl att samordna projektet med stadsmiljösektorns projekt för iståndsättning av Vasaskvären så att dubblerande gräv- och ytbeläggningsarbeten kan minimeras och så att projekten för stadsborna ter sig som en helhet. På det sättet går det också att begränsa tiden för arbeten som stör omgivningen.

De ändringar som planeras i projektet följer den gällande detaljplanen. Ingångsbyggnadens arkitektur anpassas till sin nuvarande omgivning i enlighet med de stadsbildsmässiga målen för området vid Sörnäs metrostation. I ändringsarbetet har det beaktats att det finns en reservering för en förbindelse till fastigheten Tavastvägen 29 med tanke på en eventuell framtida ny ingång.

På plattformsnivån görs det inga ändringar i projektet. De enda anordningar för vertikal förflyttning som blir föremål för arbeten i projektet är hissarna i ingången B.

Ytkonstruktionerna och vattenisoleringen på däcket till Sörnäs metrostations biljetthall har förnyats under Helsingegatan och Tavastvägen i samband med ombyggnaden av Tavastvägen åren 2019–2020.

Genomförande av projektet

Det är meningen att projektet ska genomföras åren 2021–2023, och arbetena beräknas pågå i 21 månader.

Projektet omfattar utom ombyggnaden av lokalerna i biljetthallsplanet också en partiell rivning av ingången A i gatuplanet, beklädnad av tryckutjämningsschaktet och ny vattenisolering av däcket på biljetthallsnivån på Vasaskvären med anknytande konstruktioner. Hissarna i ingång B byts helt och hållet ut.

I biljetthallsplanet förnyas de allmänna gångarnas och trapphusens ytkonstruktioner, inredning och sprinkler. Affärslokalerna, kontrollrummen, pausrummen, avfallsrummet, de tillgängliga allmänna toaletterna och de tekniska lokalerna rivs och byggs upp på nytt. Samtidigt förnyas rumsdispositionen och lokalernas ytkonstruktioner.

De hustekniska anordningarna i biljetthallsplanet iståndsätts och förnyas. Vid valet av material och utrustning gynnas lösningar som är långlivade, energieffektiva och utsläppssnåla. Brandsäkerheten på stationen förbättras då de brandtekniska lösningarna uppdateras och förnyas. Förbättringen av de brandtekniska lösningarna började år 2019 med arbeten som utfördes inom ramen för ombyggnaden av Tavastvägen.

Projektet genomförs etappvis så att metrotrafiken fungerar på stationen under hela ombyggnaden, fri passage till metroplattformen tryggas och det finns tillgängliga rutter med vägledning. Arbetena utförs om möjligt på kvällar, nätter och veckoslut. Fyra av de fem ingångarna är vid varje tid öppna.

Projektet påverkar inte metrotrafiken då arbetet pågår. Det kan förekomma korta avbrott i spårvägstrafiken på de närliggande gatorna när centraler för spårvägarnas tekniska anordningar omplaceras, men dessa arbeten utförs om möjligt på natten.

Kostnadsbildningen i projektet

Kostnaderna för ombyggnaden av Sörnäs metrostations biljetthall uppgår enligt projektplanen till högst 10 130 000 euro.

Kostnadskalkylen är utarbetad i Helsingfors prisnivå för december 2020 på det sätt som anges i boken Talonrakennuksen kustannustietokirja. Haahtela-indexet 103 har använts och byggnadskostnadsindex är 104,5 (2015 = 100).

Fram till utgången av år 2020 har ca 320 000 euro använts för planeringen av projektet.

Kostnaderna för projektet beräknas bli 2 000 000 euro år 2021, 5 630 000 euro år 2022 och 2 180 000 euro år 2023. Den för år 2021 beräknade andelen av kostnaderna har beaktats i HST:s resultatbudget för 2021. De kostnader som gäller åren 2022–2023 beaktas då HST gör upp budget för dessa år.

Projektets inverkan på driftsekonomin

Affärslokalens andel

Ungefär 700 000 euro av projektkostnaderna hänför sig till ändringsarbeten i affärslokalerna.

Stationslokalens andel

Den egentliga metrostationslokalens andel är cirka 9 400 000 euro. Projektet finansieras genom lånemedel och det medför med 30 års avskrivningstid och lineära avskrivningar årligen extra avskrivningskostnader på 320 000 euro.

Projektet har beräknats öka HST:s inkomster och medföra kostnadsbesparingar bl.a. inom underhållsverksamheten på ca 900 000 euro om året.

På basis av samkommunen Helsingforsregionens trafik HRT:s grundavtal kan staden fakturera HRT för 50 % av avskrivningarna för investeringen (160 000 euro om året) och 50 % av de kalkylmässiga ränteutgifterna (sammanlagt 3 700 000 euro under 30 års tid, kalkylränta på 5 %). HST återbetalar de kalkylmässiga ränteutgifterna på 50 % som det fakturerat HRT för i form av s.k. ränteintäkter på infrastrukturen till staden.

Resten av avskrivningarna (ca 160 000 euro om året) och de verkliga räntekostnaderna på 3 700 000 euro för finansiering av investeringen under lånetiden (räntefot på 3 % och 25 års amorteringstid) blir kostnader för staden i form av infrastrukturstöd för HST. Ombyggnaden av Sörnäs metrostations biljetthall påverkar stadens stöd till HST med i genomsnitt 160 000 euro om året.

Dessutom blir en del av den avskrivningsandel på 50 % som staden fakturerar av HRT och 50 % av den kalkylmässiga räntan årligen kostnader för staden genom HRT:s betalningsandel; ca 50 % av avskrivningsandelen och den kalkylmässiga räntan täcks med biljettintäkter medan resten hänför sig till kommunandelen. Den totala effekten av HST:s andel vid ombyggnaden av Sörnäs metrostations biljetthall på Helsingfors stads driftsekonomi beräknas bli i genomsnitt 320 000 euro om året (HRT:s betalningsandel och HST:s stöd från staden tillsammans).

Befogenheter

I enlighet med 7 kap. 1 § 3 punkten i förvaltningsstadgan beslutar stadsfullmäktige om projektplaner vars kostnadskalkyl överstiger 10 miljoner euro.

Föredragande

Stadsstyrelsen

Upplysningar

Timo Lindén, stadssekreterare, telefon: 310 36550

timo.linden(a)hel.fi

Bilagor

1

Hankesuunnitelma

2

Sörnäinen lippuhallin perusparannus, havainnekuvat

Sökande av ändring

Kommunalbesvär, fullmäktige

För kännedom

Trafikaffärsverket

Beslutshistoria

Kaupunginhallitus 10.05.2021 § 352

HEL 2020-013980 T 10 06 00

Päätös

Kaupunginhallitus esitti kaupunginvaltuustolle seuraavaa:

Kaupunginvaltuusto hyväksyy Sörnäisten metroaseman lippuhallin perusparannuksen hankesuunnitelman siten, että hankkeen arvonlisäveroton enimmäishinta sisältäen suunnittelun, rakennustyöt sekä hankkeen aikaiset lisä- ja muutostyöt on 10 130 000 euroa (kustannustasossa joulukuu 2020).

Samalla jatkosuunnittelussa kaupunginhallitus kehotti kiinnittämään huomiota aseman tilojen arkkitehtuuriin ja värisuunnitteluun. Metroasemalle tulee hankkia julkista taidetta, ja valaistuksen suunnittelussa tulee kiinnittää erityistä huomiota viihtyisyyteen ja koettuun turvallisuuteen.

Käsittely

10.05.2021 Esittelijän ehdotuksesta poiketen

Vastaehdotus:
Reetta Vanhanen: Päätösehdotukseen lisäys:

Samalla jatkosuunnittelussa kaupunginhallitus kehottaa kiinnittämään huomiota aseman tilojen arkkitehtuuriin ja värisuunnitteluun. Metroasemalle tulee hankkia julkista taidetta, ja valaistuksen suunnittelussa tulee kiinnittää erityistä huomiota viihtyisyyteen ja koettuun turvallisuuteen.

Kannattaja: Veronika Honkasalo

Kaupunginhallitus hyväksyi yksimielisesti Reetta Vanhasen vastaehdotuksen mukaisesti muutetun ehdotuksen.

03.05.2021 Pöydälle

Esittelijä

kansliapäällikkö

Sami Sarvilinna

Lisätiedot

Timo Lindén, kaupunginsihteeri, puhelin: 310 36550

timo.linden(a)hel.fi

 

Liikenneliikelaitoksen johtokunta 02.03.2021 § 38

HEL 2020-013980 T 10 06 00

Esitys

Liikenneliikelaitoksen johtokunta esitti kaupunginhallitukselle Sörnäisten metroaseman lippuhallin perusparannuksen hankesuunnitelman 3.12.2020 hyväksymistä esityksen mukaan niin, että hankkeen arvonlisäveroton enimmäishinta yhteensä sisältäen suunnittelun, rakennustyöt sekä hankkeen aikaiset lisä- ja muutostyöt on 10,13 milj. euroa hintatasossa joulukuu 2020.

Esittelijä

yksikön johtaja

Antti Nousiainen

Lisätiedot

Petteri Nieminen, projektipäällikkö, puhelin: 310 20928

petteri.nieminen(a)hel.fi

 

Postadress

Besöksadress

Telefon

FO-nummer

Kontonr

PB 1

Norra esplanaden 11-13

+358 9 310 1641

0201256-6

FI0680001200062637

00099 HELSINGFORS STAD

Helsingfors 17

Telefax

 

Moms nr

kaupunginkanslia@hel.fi

http://www.hel.fi/kaupunginkanslia

+358 9 655 783

 

FI02012566