Helsingfors stad | Protokoll | 16/2019 | 1 (5) |
Stadsfullmäktige |
|
| |
|
| Ärende/5 | |
| 09.10.2019 |
| |
|
|
| |
|
|
|
§ 298
Projektplan för upphandling av M300-optionsmetrotåg
HEL 2019-006543 T 08 00 02
Beslut
Stadsfullmäktige godkände projektplanen för upphandling av M300-metrotåg som option på så sätt att projektets totala pris sammanlagt uppgår till 40,7 miljoner euro (exkl. moms).
Föredragande
Stadsstyrelsen
Upplysningar
Timo Lindén, stadssekreterare, telefon: 310 36550
timo.linden(a)hel.fi
Bilagor
1 | M300 Metrojunien Optiohankinta Hankesuunnitelma Reila |
2 | Liikenneliikelaitoksen johtokunnan esitys 13.6.2019 |
Sökande av ändring
Kommunalbesvär, fullmäktige |
Utdrag
Utdrag | Bilagor till utdrag |
HRT | Kommunalbesvär, fullmäktige |
Beslutsförslag
Beslutet stämmer överens med förslaget.
Sammandrag
Stadsfullmäktige godkände 21.5.2008, § 134, en projektplan för upphandling av nya metrotåg, i vilken det ingick en option för fler metrotåg.
Genom att öka antalet vagnar i huvudstadsregionens metrotrafik görs det möjligt att öka antalet turer per dygn och dessutom säkerställs en tillräcklig kapacitet för metrosystemet när trafiken utvidgas i samband med att västmetron förlängs.
Direktionen för trafikaffärsverket föreslog 13.6.2019 att projektplanen för M300-optionsmetrotåg ska godkännas så att projektets totalkostnad är sammanlagt 40,7 miljoner euro (exkl. moms) inklusive leverans av vagnar och separata upphandlingar som ingår i projektet samt extra- och ändringsarbeten under projektet.
Föredragandens motiveringar
Projektets strategiska koppling
Köpet stöder stadens strategiska målsättningar om en ökning av hållbara färdsätt och enligt stadsstrategin ska man genom investeringar se till att trafiksystemet fungerar.
Tidigare beslut
Stadsfullmäktige godkände 21.5.2008, § 134, projektplanen för nya metrotåg på så sätt att det totala upphandlingspriset är 105 miljoner euro (exkl. moms) och det totala priset på en option för fler metrotåg är 80 miljoner euro (exkl. moms).
Styrelsen för samkommunen Helsingforsregionens trafik (HRT) beslutade 2.10.2018, § 116, uppmana Helsingfors stads trafikaffärsverk (HST) att inleda upphandlingen av 5–6 M300-metrotåg på basis av optionen.
HST:s direktion godkände 17.1.2019, § 8, projektplanen för utvecklingen av förarergonomin i M300-tågen.
Projektets utgångspunkter och målsättning
För tillfället har HST 45 metrotåg med fyra vagnar i trafik. I dag består materielen av 19 metrotåg i serien M100, 6 M200-metrotåg och 20 M300-metrotåg. Dessa metrotåg har upphandlats i enlighet med projektplanen som stadsfullmäktige godkände 21.5.2008.
Just nu har metron som mest 36 turer, vilket innebär att kapaciteten utnyttjas till 80 procent. Att genomföra optionen för M300-metrotåg och öka materielens användningsgrad gör det möjligt att köra med 43 turer fr.o.m. 2023. En av förutsättningarna för trafik med 43 turer är att hela västmetrons planering av turer och rutter specificeras. HST kan inte utvidga trafiken genom att höja kapaciteten för nuvarande materiel, varför det är nödvändigt att upphandla fler tåg.
De konsekvenser och krav som västmetrons andra fas (Mattby–Stensvik) innebär för metrotrafikens kapacitet har tagits upp i samband med HRT:s styrelses beslut 2.10.2018. Utöver uppmaningen till HST att utnyttja optionen för metrotåg har HRT:s styrelse föreslagit HST att ett nytt projekt med målet att automatisera metron startas under 2019.
M300-seriens tåg beställdes ursprungligen så att de skulle vara anpassade för automatisk körning, varför en eventuell automatisering i framtiden kan bli verklighet i dessa tåg utan problem, eftersom möjligheten att göra dem automatiska bevaras. Tågens beräknade livslängd är 40 år.
Då det senaste automatiseringsprojektet avbröts beställde HST en tillfällig förarhytt till de 20 M300-metrotåg som nu är i bruk. Det har visat sig att ergonomin i de tillfälliga förarhytterna behöver utvecklas och för att rätta till detta finns ett projekt vars planeringsskede blir klart innan det projekt som beslutet nu gäller genomförs.
Genomförande av projektet
M100- och M200-metrotågen som HST nu använder ska grundligt repareras under 2019–2023 och dessa tåg fortsätter i trafik ungefär tio år till. I det ursprungliga avtalet för upphandling av metrotåg i M300-serien ingick en option att ytterligare beställa högst fem likadana tåg.
Eftersom den nuvarande materielen blir kvar i trafik ända tills automationsprojektet eventuellt genomförs är det ändamålsenligt att upphandla till materiel för att öka avgångarna i metrotrafiken genom att utnyttja denna option.
Genom projektet upphandlas ytterligare fem metrotåg med fyra vagnar i serien M300 på så sätt att vagnarna omfattar alla de ändringar och tillägg som har gjorts i den ursprungliga leveransen av M300-metrotåg, likaså utvecklingen av förarergonomin enligt projektet för detta. Ändringarna i tågen som köps genom optionen ska göras på fabriken, vilket garanterar att tågen är klara för trafik vid leveransen.
Projektet har inga konsekvenser för trafiken medan det pågår.
Kostnader
Projektet orsakar kostnader för sammanlagt ca 3,7 miljoner euro under 2019. De kostnader som gäller åren 2020–2024 beaktas då HST gör upp budget för dessa år.
Projektets kostnader uppskattas till totalt 40,7 miljoner euro (exkl. moms).
Projektets inverkan på driftsekonomin
Ett projekt med 30 års avskrivningstid och lineära avskrivningar orsakar årligen extra avskrivningskostnader på 1,4 miljoner euro.
Projektet orsakar service- och underhållskostnader för metrotågen på ca 0,22 miljoner euro per år. Dessutom ska tågen repareras för 0,9 miljoner euro per tåg (totalt ca 4,5 miljoner euro) under deras livscykel.
HST försäkrar metrotågen genom stadens försäkringsfond. Försäkringsfondspremien är 0,1 % av egendomens värde, således inflyter det under 30 år 0,5 miljoner euro i försäkringsfondspremier.
HST finansierar projektet genom lånefinansiering. Räntekostnaderna uppgår till sammanlagt 16,7 miljoner euro (räntesatsen 3 % och löptiden 25 år). I projektets totalkostnader ingår ränta (2,2 miljoner euro) under tillverkningstiden, som har räknats separat.
I enlighet med det gällande trafikeringsavtalet mellan HST och HRT fakturerar HST avskrivningarna, räntorna och försäkringsfondspremien för materielanskaffning av HRT.
Föredragande
Stadsstyrelsen
Upplysningar
Timo Lindén, stadssekreterare, telefon: 310 36550
timo.linden(a)hel.fi
Bilagor
1 | M300 Metrojunien Optiohankinta Hankesuunnitelma Reila |
2 | Liikenneliikelaitoksen johtokunnan esitys 13.6.2019 |
Sökande av ändring
Kommunalbesvär, fullmäktige |
Utdrag
Utdrag | Bilagor till utdrag |
HRT | Kommunalbesvär, fullmäktige |
För kännedom
Direktionen för HST
Beslutshistoria
Kaupunginhallitus 23.09.2019 § 639
HEL 2019-006543 T 08 00 02
Päätös
Kaupunginhallitus esitti kaupunginvaltuustolle seuraavaa:
Kaupunginvaltuusto hyväksyy M300-metrojunien optiohankinnan hankesuunnitelman siten, että hankkeen kokonaishinta on yhteensä 40,7 miljoonaa euroa (alv 0 %).
Esittelijä
kansliapäällikkö
Sami Sarvilinna
Lisätiedot
Timo Lindén, kaupunginsihteeri, puhelin: 310 36550
timo.linden(a)hel.fi
Liikenneliikelaitoksen johtokunta 13.06.2019 § 115
HEL 2019-006543 T 08 00 02
Päätös
Liikenneliikelaitoksen johtokunta päätti esittää kaupunginhallitukselle M300-metrojunien optiohankinnan hankesuunnitelman 5.6.2019 hyväksymistä esityksen mukaan niin, että hankkeen kokonaishinta yhteensä sisältäen vaunujen toimitukset ja projektiin sisältyvät erillishankinnat sekä hankinnan aikaiset lisä- ja muutostyöt on 40,7 milj. euroa (alv 0 %).
Esittelijä
yksikön johtaja
Artturi Lähdetie
Lisätiedot
Perttu Juhas, kaluston kunnossapitopäällikkö, puhelin: 310 70547
perttu.juhas(a)hel.fi
| ||||
Postadress | Besöksadress | Telefon | FO-nummer | Kontonr |
PB 1 | Norra esplanaden 11-13 | +358 9 310 1641 | 0201256-6 | FI0680001200062637 |
00099 HELSINGFORS STAD | Helsingfors 17 | Telefax |
| Moms nr |
kaupunginkanslia@hel.fi | http://www.hel.fi/kaupunginkanslia | +358 9 655 783 |
| FI02012566 |
|
|