Helsingfors stad

Protokoll

7/2018

1 (1)

Stadsfullmäktige

 

 

 

 

Ärende/8

 

11.04.2018

 

 

 

 

 

 

 

 

 

§ 77

Ändring av förvaltningsstadgan

HEL 2018-002397 T 00 01 00

Beslut

Stadsfullmäktige godkände förvaltningsstadga för Helsingfors stad i enlighet med bilaga 1. Ändringen träder i kraft 17.4.2018.

Föredragande

Stadsstyrelsen

Upplysningar

Sari-Anna Pennanen, ledande stadsombudsman, telefon: 310 36179

sari-anna.pennanen(a)hel.fi

Kaisu Tähtinen, enhetschef, telefon: 310 37035

kaisu.tahtinen(a)hel.fi

Bilagor

1

Förvaltningsstadga för Helsingfors stad

2

Helsingin kaupungin hallintosääntö muutokset näkyvissä, 26.3.2018

Sökande av ändring

Förbud mot sökande av ändring, beredning eller verkställighet

Beslutsförslag

Framställningen stämmer överens med förslaget.

Sammandrag

Stadsfullmäktige godkände 16.11.2016, 291 §, förvaltningsstadga i enlighet med Helsingfors stads nya ledarskapssystem. Stadsfullmäktige har senast ändrat förvaltningsstadgan 14.2.2018, 36 §.

Genom detta beslut görs det ändringar i befogenheterna för stadsfullmäktige, för sektorchefen i fostrans- och utbildningssektorn och för stadsmiljönämnden och dessutom ges företrädare för ungdomsrådet närvaro- och yttranderätt då initiativ från ungdomar behandlas i fullmäktige.

Föredragandens motiveringar

Stadsfullmäktiges befogenheter

I 7 kap. i förvaltningsstadgan ingår bestämmelser om stadsfullmäktiges befogenheter. Till stadsfullmäktiges befogenheter i 7 kap. 1 § läggs en ny punkt 2 om beslut om översiktsplaner för trafik, grönområden eller andra allmänna områden då de kalkylerade kostnaderna överstiger 10 miljoner euro.

Den nuvarande 2 punkten i 7 kap. 1 § blir punkt 3 och innehållet ändras så att stadsfullmäktige inte beslutar om projektplaner för de projekt i fråga om vilka beslut har fattats med stöd av 2 punkten i en översiktsplan och då projektplanen inte väsentligt avviker från översiktsplanen.

Då beslutsprocessen för trafikprojekt har utvecklats har det visat sig vara behövligt att förtydliga bestämmelserna om befogenheterna när det gäller omfattande projekt och att göra beslutsförfarandet kring dessa projekt lättare och smidigare. Vid omfattande trafikprojekt har praxis tidigare varit att stadsfullmäktige först har godkänt en översiktsplan för projektet. Efter översiktsplanen har fullmäktige fattat beslut om en projektplan för projektet och om godkännande av en detaljplan. Översiktsplanen, projektplanen och detaljplanen har före fullmäktiges beslut behandlats av nämnderna och av stadsstyrelsen. Efter detaljplanen har nämnden beslutat om gatuplaneringen.

Det är ändamålsenligt att stadsfullmäktige, eller enligt befogenhetsgränserna eventuellt ett lägre organ, beslutar bara om översiktsplanen för projektet i form av ett beslut av projektbeslutskaraktär. Beslutet om översiktsplanen är då överklagbart. Det fattas inte sedan något särskilt överklagbart beslut om projektplanen. Projektplanerna innebär verkställighet av översiktsplanen.

I enskilda fall kan det bli aktuellt att efter översiktsplanen utarbeta en projektplan som tas separat upp för beslut, exempelvis i situationer då statens eller andra finansiärers andel av finansieringen preciseras senare. Då är översiktsplanen en del av beredningen och det går inte att söka ändring i beslutet om den.

Särskilda befogenheter för sektorchefen i fostrans- och utbildningssektorn

I 15 kap. 4 § i förvaltningsstadgan ingår bestämmelser om särskilda befogenheter för sektorchefen i fostrans- och utbildningssektorn. I 4 punkten finns ett skrivfel. I punkten finns orden "eller förordnar någon annan att godkänna", trots att samma sak ingår redan i första meningen i paragrafen. Orden i fråga stryks i 4 punkten.

Till 15 kap. 4 § i förvaltningsstadgan läggs en ny punkt 7, enligt vilken sektorchefen eller den som sektorchefen förordnat beslutar om förlängd läroplikt inom den grundläggande utbildningen. Det har tidigare inte funnits några bestämmelser om beslut som gäller förlängd läroplikt, varken i de gamla instruktionerna eller i den gällande förvaltningsstadgan. Sektorchefen har i verksamhetsstadgan förordnat direktören för grundläggande utbildning eller den som direktören förordnat att besluta om förlängd läroplikt, men sektorchefens befogenheter att delegera detta har inte baserat sig på någon bestämmelse eller föreskrift. Saken rättas till genom en komplettering av de särskilda befogenheterna för sektorchefen i fostrans- och utbildningssektorn.

Det är dessutom meningen att sektorchefen ska kunna delegera besluten om förlängd läroplikt utom till direktören för grundläggande utbildning också till de tjänsteinnehavare inom småbarnspedagogiken som fattar beslut om särskilt stöd för ett barn inom förskoleundervisningen. Inom den grundläggande utbildningen kan det bli aktuellt med beslut om förlängd läroplikt då beslut fattas om avvikande inledning av skolgången.

Stadsmiljönämndens särskilda befogenheter

En ändring av 52 § i markanvändnings- och bygglagen trädde i kraft 1.4.2017. Med stöd av den nya paragrafen kan beslutanderätten om godkännande av en detaljplan i en instruktion överföras på kommunstyrelsen eller en nämnd också i fråga om detaljplaner som har betydande verkningar. I den gällande förvaltningsstadgan har stadsmiljönämnden i situationer som räknas upp i stadgan fått befogenheter att godkänna andra detaljplaner än sådana som har betydande verkningar. Beslut om godkännande av detaljplaneändringar med betydande verkningar fattas av stadsfullmäktige.

En detaljplaneändring med betydande verkningar kan exempelvis vara en sådan som innebär att den allmänna karaktären hos områdets markdisposition ändras jämfört med detaljplanen, att det enhetliga byggnadssätt som iakttagits i området ändras, att bevarandet av värden som är betydande från miljösynpunkt äventyras eller att detaljplanen ändras på ett annat sätt som kan jämföras med dessa.

I stadsmiljönämndens befogenheter föreslås en sådan precisering att nämnden beslutar om ökning av byggrätten på en bebyggd tomt eller i ett bebyggt kvarter som ingår i detaljplanen med tanke på tillbyggnad i området. Befogenheterna gäller ökning av byggrätten oberoende av tomt- eller kvartersdispositionen. Att öka byggrätten i detaljplaneändringar godkända av nämnden bör vara möjligt också när det gäller byggande av verksamhetslokaler. Det är också motiverat att ändringsmöjligheten inte begränsas enbart till tomter. Det finns fall då det är ändamålsenligt att ta med ett helt kvartersområde, också om verkningarna inte är betydande.

Dessutom föreslås det att nämndens befogenheter också ska omfatta detaljplaneändringar som gäller mindre gränsjusteringar i kvarters-, gatu- och parkområden, detaljplaner för byggande av underjordiska lokaler i gatuområden eller andra allmänna områden och detaljplaner för områden av ringa omfattning. Tilläggen skulle har små verkningar och kan jämföras med nämndens befogenheter i motsvarande undantagsbeslut.

Det är inte möjligt att ändra gränserna för kvarters-, gatu- och parkområden med undantagsbeslut och det förekommer i enstaka fall situationer där gränserna mellan kvartersområden med olika disposition bör flyttas, såsom när byggandet i liten omfattning sträcker sig in i ett annat kvartersområde eller ett parkområde. Till en detaljplaneändring kan hänföra sig underjordiska områden som saknar detaljplan. Det är ändamålsenligt att nämnden har befogenheter att besluta om en detaljplan för byggande av underjordiska lokaler i gatuområden eller andra allmänna områden då detaljplanen inte har betydande verkningar. Att godkänna en detaljplan för ett område av ringa omfattning är behövligt bland annat när det vid en detaljplaneändring i liten utsträckning också bör tas med ett område som saknar detaljplan.

Behandling av initiativ från ungdomar

I 29 kap. 7 § i förvaltningsstadgan ingår bestämmelser om närvaro- och yttranderätt vid de olika organens sammanträden. Till paragrafen läggs ett nytt 2 mom., enligt vilket tre medlemmar valda av påverkansorganet för unga har närvaro- och yttranderätt när initiativen från ungdomar behandlas i stadsfullmäktige.

Alla initiativ från ungdomar behandlas enligt förvaltningsstadgan i stadsfullmäktige. I syfte att stärka de ungas deltagande är det ändamålsenligt att också ungdomarna själva får yttra sig då initiativen behandlas i fullmäktige. Närvaro- och yttranderätten föreslås gälla tre personer som ungdomsrådet inom sig väljer till företrädare för rådet.

Föredragande

Stadsstyrelsen

Upplysningar

Sari-Anna Pennanen, ledande stadsombudsman, telefon: 310 36179

sari-anna.pennanen(a)hel.fi

Kaisu Tähtinen, enhetschef, telefon: 310 37035

kaisu.tahtinen(a)hel.fi

Bilagor

1

Förvaltningsstadga för Helsingfors stad

2

Helsingin kaupungin hallintosääntö muutokset näkyvissä, 26.3.2018

Bilagematerial

1

Hallintosäännön muutos_Kaupunkiympäristölautakunnan erityinen toimivalta

Sökande av ändring

Förbud mot sökande av ändring, beredning eller verkställighet

Beslutshistoria

Kaupunginhallitus 26.03.2018 § 181

HEL 2018-002397 T 00 01 00

Päätös

Kaupunginhallitus esitti, että kaupunginvaltuusto hyväksyy Helsingin kaupungin hallintosäännön liitteen 1 mukaisesti. Muutos tulee voimaan 17.4.2018.

19.03.2018 Pöydälle

Esittelijä

kansliapäällikkö

Sami Sarvilinna

Lisätiedot

Sari-Anna Pennanen, johtava kaupunginasiamies, puhelin: 310 36179

sari-anna.pennanen(a)hel.fi

Kaisu Tähtinen, yksikön päällikkö, puhelin: 310 37035

kaisu.tahtinen(a)hel.fi

 

Postadress

Besöksadress

Telefon

FO-nummer

Kontonr

PB 1

Norra esplanaden 11-13

+358 9 310 1641

0201256-6

FI0680001200062637

00099 HELSINGFORS STAD

Helsingfors PL 1

Telefax

 

Moms nr

kaupunginkanslia@hel.fi

http://www.hel.fi/kaupunginkanslia

 

 

FI02012566