Helsingin kaupunki

Pöytäkirja

5/2017

1 (1)

Kaupunginvaltuusto

 

 

 

 

Ryj/10

 

01.03.2017

 

 

 

 

 

 

 

 

 

§ 145

Valtuutettu Seija Muurisen aloite Kruunusiltojen käytöstä yöaikaan joukkoliikenteelle

HEL 2016-010118 T 00 00 03

Päätös

Kaupunginvaltuusto päätti kaupunginhallituksen ehdotuksen mukaisesti katsoa valtuutettu Seija Muurisen aloitteen loppuun käsitellyksi.

Samalla kaupunginvaltuusto hyväksyi seuraavan toivomusponnen:

 

Valtuusto edellyttää että Kruunuvuoren siltojen käyttöä suunniteltaessa selvitetään mahdollisuutta, että juuri Laajasaloon menevän raitiovaunulinjan aikataulujen kohdalla tutkitaan myös alueen yöbusseja korvaavien yöraitiovaunujen mahdollisuutta. (Tuomas Rantanen)

 

Käsittely

Valtuutettu Seija Muurinen ehdotti valtuutettu Risto Rautavan kannattamana, että kaupunginvaltuusto päättäisi palauttaa asian kaupunginhallitukselle uudelleen valmisteltavaksi siten, että Kruunusiltoja koskevissa selvityksissä pidetään edelleen mukana pelastusajoneuvoliikenteen lisäksi mahdollisuus sähköbussien ja taksien liikennöintiin sillalla yöaikaan, jolloin ei ole raitiovaunuliikennettä. Näin kallis siltainvestointi saadaan käyttöön ympärivuorokautisesti.

5 äänestys

Asian käsittelyn jatko JAA, palautus EI

JAA-ehdotus: Jatko
EI-ehdotus: Aloite palautetaan uudelleen valmisteltavaksi niin, että Kruunusiltoja koskevissa selvityksissä pidetään edelleen mukana pelastusajoneuvoliikenteen lisäksi mahdollisuus sähköbussien ja taksien liikennöintiin sillalla yöaikaan, jolloin ei ole raitiovaunuliikennettä. Näin kallis siltainvestointi saadaan käyttöön ympärivuorokautisesti.

Jaa-äänet: 43
Zahra Abdulla, Maija Anttila, Pentti Arajärvi, Paavo Arhinmäki, Jussi Chydenius, Yrjö Hakanen, Jasmin Hamid, Mari Holopainen, Veronika Honkasalo, Rene Hursti, Nina Huru, Sirkku Ingervo, Jukka Järvinen, Tarja Kantola, Jessica Karhu, Otso Kivekäs, Dan Koivulaakso, Vesa Korkkula, Tuuli Kousa, Minerva Krohn, Eija Loukoila, Jape Lovén, Petra Malin, Sami Muttilainen, Terhi Mäki, Maria Ohisalo, Hannu Oskala, Sara Paavolainen, Terhi Peltokorpi, Erkki Perälä, Sirpa Puhakka, Mari Puoskari, Tuomas Rantanen, Jukka Relander, Tomi Sevander, Osmo Soininvaara, Leo Stranius, Johanna Sydänmaa, Kaarin Taipale, Pilvi Torsti, Sanna Vesikansa, Anna Vuorjoki, Ville Ylikahri

Ei-äänet: 37
Mukhtar Abib, Sirpa Asko-Seljavaara, Harry Bogomoloff, Gunvor Brettschneider, Mika Ebeling, Matti Enroth, Laura Finne-Elonen, Juha Hakola, Fatbardhe Hetemaj, Nuutti Hyttinen, Maritta Hyvärinen, Helena Kantola, Arja Karhuvaara, Laura Kolbe, Kauko Koskinen, Terhi Koulumies, Heimo Laaksonen, Timo Laaninen, Harri Lindell, Hannele Luukkainen, Pekka Majuri, Seija Muurinen, Björn Månsson, Sari Mäkimattila, Matti Niiranen, Jan D Oker-Blom, Tom Packalén, Pia Pakarinen, Mika Raatikainen, Timo Raittinen, Marcus Rantala, Tatu Rauhamäki, Risto Rautava, Laura Rissanen, Wille Rydman, Ulla-Marja Urho, Pertti Villo

Tyhjä: 1
Ville Jalovaara

Poissa: 4
Osku Pajamäki, Nasima Razmyar, Ilkka Taipale, Thomas Wallgren

Kaupunginvaltuusto päätti jatkaa asian käsittelyä

Keskustelun kuluessa valtuutettu Tuomas Rantanen ehdotti valtuutettu Jessica Karhun kannattamana hyväksyttäväksi seuraavan toivomusponnen:

 

Valtuusto edellyttää että Kruunuvuoren siltojen käyttöä suunniteltaessa selvitetään mahdollisuutta, että juuri Laajasaloon menevän raitiovaunulinjan aikataulujen kohdalla tutkitaan myös alueen yöbusseja korvaavien yöraitiovaunujen mahdollisuutta.

 

Kaupunginvaltuusto hyväksyi ensin yksimielisesti kaupunginhallituksen ehdotuksen.

6 äänestys

Valtuutettu Tuomas Rantasen ehdottama toivomusponsi JAA, vastustus EI

JAA-ehdotus: Valtuusto edellyttää että Kruunuvuoren siltojen käyttöä sunniteltaessa selvitetään mahdollisuutta, että juuri Laajasaloon menevän raitiovaunulinjan aikataulujen kohdalla tutkitaan myös alueen yöbusseja korvaavien yöraitiovaunujen mahdollisuutta
EI-ehdotus: Vastustaa

Jaa-äänet: 59
Zahra Abdulla, Mukhtar Abib, Maija Anttila, Pentti Arajärvi, Sirpa Asko-Seljavaara, Gunvor Brettschneider, Jussi Chydenius, Matti Enroth, Laura Finne-Elonen, Yrjö Hakanen, Juha Hakola, Jasmin Hamid, Mari Holopainen, Veronika Honkasalo, Rene Hursti, Nina Huru, Nuutti Hyttinen, Maritta Hyvärinen, Ville Jalovaara, Jukka Järvinen, Tarja Kantola, Jessica Karhu, Arja Karhuvaara, Otso Kivekäs, Dan Koivulaakso, Laura Kolbe, Vesa Korkkula, Kauko Koskinen, Terhi Koulumies, Tuuli Kousa, Minerva Krohn, Timo Laaninen, Harri Lindell, Eija Loukoila, Jape Lovén, Petra Malin, Sami Muttilainen, Björn Månsson, Terhi Mäki, Sari Mäkimattila, Maria Ohisalo, Hannu Oskala, Sara Paavolainen, Terhi Peltokorpi, Erkki Perälä, Mari Puoskari, Marcus Rantala, Tuomas Rantanen, Jukka Relander, Tomi Sevander, Leo Stranius, Johanna Sydänmaa, Kaarin Taipale, Pilvi Torsti, Ulla-Marja Urho, Sanna Vesikansa, Pertti Villo, Anna Vuorjoki, Ville Ylikahri

Tyhjä: 18
Harry Bogomoloff, Mika Ebeling, Fatbardhe Hetemaj, Helena Kantola, Heimo Laaksonen, Hannele Luukkainen, Pekka Majuri, Seija Muurinen, Matti Niiranen, Jan D Oker-Blom, Tom Packalén, Pia Pakarinen, Mika Raatikainen, Timo Raittinen, Tatu Rauhamäki, Risto Rautava, Laura Rissanen, Wille Rydman

Poissa: 8
Paavo Arhinmäki, Sirkku Ingervo, Osku Pajamäki, Sirpa Puhakka, Nasima Razmyar, Osmo Soininvaara, Ilkka Taipale, Thomas Wallgren

Kaupunginvaltuusto hyväksyi valtuutettu Tuomas Rantasen ehdottaman toivomusponnen.

Esittelijä

Kaupunginhallitus

Lisätiedot

Kristiina Matikainen, kaupunginsihteeri, puhelin: 310 36035

kristiina.matikainen(a)hel.fi

Liitteet

1

Valtuutettu Seija Muurisen aloite

Muutoksenhaku

Muutoksenhakukielto, valmistelu tai täytäntöönpano

Päätösehdotus

Päätös on ehdotuksen mukainen.

Esittelijän perustelut

Kaupunginvaltuutettu Seija Muurinen ja 27 muuta valtuutettua esittävät aloitteessaan sen selvittämistä, millä ehdoilla Kruunusiltojen käyttö voidaan sallia yöaikaan joukkoliikenteen busseille ja takseille.

Kaupunginvaltuuston työjärjestyksen 22 §:n 2 momentin mukaan kaupunginhallitus esittää valtuuston käsiteltäväksi aloitteen, jonka on allekirjoittanut vähintään 15 valtuutettua.

Kaupunginhallitus viittaa saatuihin lausuntoihin ja toteaa, että Kruunusillat -hankkeen siltayhteyksistä tehdään ajokelpoisia vain hälytysajoneuvojen kiireellisiä tehtäviä varten. Raitiotiealueesta ei tehdä normaalin kadun näköistä, vaan liitoskohdat katuverkkoon tehdään sellaisiksi, ettei silloille näytä johtavan ajoreittiä. Tarkoituksena on ehkäistä ajoneuvoliikenteen tahatonta eksymistä silloille ja tehdä selväksi, ettei kyseessä ole yleinen ajoreitti. Siltayhteyksillä hallitsemattomasti kulkeva ajoneuvoliikenne olisi riski raitioliikenteen turvallisuudelle ja sujuvuudelle.

Kruunusillat-yhteyden siltaosuuksilla Merihaasta Nihtiin ja Nihdistä Korkeasaaren kautta Kruunuvuorenrantaan liikennöidään raitiovaunuilla päivittäin noin kello 5.30 – 1.30. Liikennöintiajan ulkopuolellakin radalla voidaan ajaa kalustosiirtoja varikoiden välillä, koulutusajoja sekä raitiotien ja kaluston kunnossapitoon liittyvää liikennettä.

Jos sillalla sallittaisiin säännöllinen ajoneuvoliikenne, vaikka vain yöaikaan, tulisi myös reitin liikennejärjestelyt toteuttaa katumaisina ja säännöllisen ajoneuvoliikenteen mahdollistavina. Katutilan mitoitus tulisi muuttaa ajoneuvoliikenteen vaatimusten mukaiseksi. Tähän ei varauduta suunnittelussa. Ajoneuvoliikenteen tuominen yhteydelle kasvattaisi myös raitioradan kunnossapitotarvetta ja kustannuksia.

Katuyhteys Laajasaloon Herttoniemen kautta on käytössä ympäri vuorokauden ja yöaikaan ruuhkaton. Bussi- ja taksiliikenteen salliminen siltoja pitkin nopeuttaisi matkoja erityisesti Kruunuvuorenrannan alueelle, muualla Laajasalossa vaikutus olisi vähäinen.

Esittelijä

Kaupunginhallitus

Lisätiedot

Kristiina Matikainen, kaupunginsihteeri, puhelin: 310 36035

kristiina.matikainen(a)hel.fi

Liitteet

1

Valtuutettu Seija Muurisen aloite

Muutoksenhaku

Muutoksenhakukielto, valmistelu tai täytäntöönpano

Päätöshistoria

Kaupunginhallitus 20.02.2017 § 172

HEL 2016-010118 T 00 00 03

Päätös

Kaupunginhallitus esitti kaupunginvaltuustolle seuraavaa:

Kaupunginvaltuusto päättää katsoa valtuutettu Seija Muurisen aloitteen loppuun käsitellyksi.

Käsittely

20.02.2017 Ehdotuksen mukaan äänestyksin

Palautusehdotus:
Laura Rissanen:

"Palautetaan aloite uudelleen valmisteltavaksi niin, että Kruunusiltoja koskevissa selvityksissä pidetään edelleen mukana pelastusajoneuvoliikenteen lisäksi mahdollisuus sähköbussien ja taksien liikennöintiin sillalla yöaikaan, jolloin ei ole raitiovaunuliikennettä. Näin kallis siltainvestointi saadaan käyttöön ympärivuorokautisesti."

Kannattaja: Mika Raatikainen

 

Äänestys:

JAA-ehdotus: Asian käsittelyä jatketaan
EI-ehdotus: Laura Rissasen palautusehdotuksen mukaan

Jaa-äänet: 9
Veronika Honkasalo, Otso Kivekäs, Laura Kolbe, Henrik Nyholm, Hannu Oskala, Osku Pajamäki, Kaarin Taipale, Pilvi Torsti, Sanna Vesikansa

Ei-äänet: 5
Arja Karhuvaara, Lasse Männistö, Mika Raatikainen, Tatu Rauhamäki, Laura Rissanen

Tyhjä: 1
Marcus Rantala

Kaupunginhallitus päätti jatkaa asian käsittelyä äänin 9 - 5 (1 tyhjä).

Kaupunginhallitus hyväksyi esittelijän ehdotuksen.

13.02.2017 Pöydälle

Esittelijä

apulaiskaupunginjohtaja

Pekka Sauri

Lisätiedot

Kristiina Matikainen, kaupunginsihteeri, puhelin: 310 36035

kristiina.matikainen(a)hel.fi

 

Yleisten töiden lautakunta 13.12.2016 § 490

HEL 2016-010118 T 00 00 03

Lausunto

Yleisten töiden lautakunta antoi kaupunginhallitukselle seuraavan lausunnon:

Kruunusillat -hankkeen toteutus perustuu raitiotien yleissuunnitelmaan. Aloite liittyy liikennesuunnitelma-asioihin, jotka ovat kaupunkisuunnitteluviraston vastuulla.

Toteutukseen tähtäävässä suunnittelussa ei ole otettu huomioon taksien tai linja-autojen liikennöintiä siltayhteyksillä Merihaasta Nihtiin ja Nihdistä Korkeasaaren kautta  Kruunuvuorenrantaan. Suunnitteluratkaisuilla on pyritty siihen, ettei ajoneuvoliikenne ohjautuisi näille osuuksille.

Ajoneuvoliikenteen melulla saattaa olla haitallisia vaikutuksia Korkeasaaren eläinten elinolosuhteisiin etenkin yöaikaan. Näitä vaikutuksia ei ole tutkittu.

Esittelijä

osastopäällikkö

Silja Hyvärinen

Lisätiedot

Ville Alajoki, projektinjohtaja, puhelin: 310 39848

ville.alajoki(a)hel.fi

 

Liikennelaitos -liikelaitoksen johtokunta (HKL) 08.12.2016 § 201

HEL 2016-010118 T 00 00 03

Lausunto

Liikennelaitos -liikelaitoksen johtokunta antoi seuraavan lausunnon kaupunginvaltuustolle koskien Seija Muurisen valtuustoaloitetta, että Kruunusilloilla selvitetään millä ehdoilla silloilla voidaan sallia yöaikaan bussi- ja taksiliikenne.

Kruunusillat -hankkeen siltayhteyksistä tehdään ajokelpoisia hälytysajoneuvojen kiireellisiä tehtäviä varten. Liikennesuunnittelussa on tavoitteena tehdä liitoskohdat katuverkkoon sellaisiksi, ettei silloille näytä johtavan ajoreittiä; raitiotiealueesta ei tehdä normaalin kadun näköistä. Tarkoituksena on ehkäistä ajoneuvoliikenteen tahatonta eksymistä silloille ja tehdä selväksi ettei kyseessä ole yleinen ajoreitti. Siltayhteyksillä hallitsemattomasti kulkeva ajoneuvoliikenne on riski raitioliikenteen turvallisuudelle ja sujuvuudelle. Hälytys- ja kunnossapitoajoneuvojen osalta riskiä vähentää yhteydenpito raitioliikenteen ohjauskeskukseen ja kuljettajille. Kruunuvuorenrannan ja keskustan välinen joukkoliikenne perustuu pitkälti raitiotieliikenteelle, minkä vuoksi mahdollinen häiriö tai onnettomuustilanne yöaikaankin voisi heijastua pitkälle ja vaikuttaa aamun liikenteen luotettavuuteen.

Kruunusillat-yhteyden siltaosuuksilla Merihaasta Nihtiin ja Nihdistä Korkeasaaren kautta Kruunuvuorenrantaan liikennöidään raitiovaunuilla päivittäin noin kello 5.30 – 1.30, eli liikennettä on varhaisaamusta yöhön asti. Ainoastaan ns. aamuyön liikenne Laajasaloon on suunniteltu hoidettavan Herttoniemen kautta kulkevin bussilinjoin. Liikennöintiajan ulkopuolellakin radalla voidaan ajaa kalustosiirtoja varikoiden välillä, koulutusajoja sekä raitiotien ja kaluston kunnossapitoon liittyvää liikennettä.

Jos sillalla sallittaisiin säännöllinen ajoneuvoliikenne, vaikka vain yöaikaan, tulisi myös reitin liikennejärjestelyt toteuttaa selvästi katumaisina. Katutilan mitoitus tulisi muuttaa ajoneuvoliikenteen vaatimusten mukaiseksi, kun nyt mitoitus on tehty raitioliikenteen vaatimusten mukaan. Esimerkiksi Korkeasaaren pysäkin kohdalla pysäkkikorokkeiden välinen tila on 5,5 metriä, mikä ei mahdollista kahden linja-auton sujuvaa kohtaamista. Vastaavasti myös liikenteenohjauksessa tulisi ottaa huomioon reittiä käyttävä ajoneuvoliikenne, mikä tekisi järjestelyistä monimutkaisempia ja aiheuttaisi lisäkustannuksia alueen valvonnan suhteen. Katumaisen väylän toteuttaminen silloille tekisi yhteydestä houkuttelevamman reitin myös luvattomalle ajoneuvoliikenteelle, myös raitiotien liikennöintiaikoina.

Ajoneuvoliikenteen tuominen yhteydelle kasvattaisi raitioradan kunnossapitotarvetta ja kustannuksia. Ajoneuvoliikenne vaatii säännöllistä liukkaudentorjuntaa, kuten suolausta ja hiekoitusta, joita raitiotiellä vältetään. Hiekka tukkii kiskouria ja vaihteita, minkä vuoksi kiskourat, kiskonliikuntalaitteet ja suistumisurat vaatisivat huomattavasti suurempaa kunnossapitotarvetta. Suola rasittaa kiskoja ja lyhentää niiden elinkaarta. Lisäksi ajoneuvoliikenne rasittaa suuresti sillan sekä radan päällysrakenteita ja aiheuttaa urapaikkausta kapealla ajoväylällä jopa parin vuoden välein. Talviaikana nastarenkaat rasittavat kiskon pintaa ja lisäävät kiskojen ylläpitohionnan tarvetta ja siten ylläpitokustannuksia.

Katuyhteys Laajasaloon Herttoniemen kautta on käytössä ympäri vuorokauden ja yöaikaan ruuhkaton. Bussi- ja taksiliikenteen salliminen siltoja pitkin nopeuttaisi matkoja erityisesti Kruunuvuorenrannan alueelle, muualla Laajasalossa vaikutus olisi vähäinen.

Näillä perusteluilla Helsingin kaupungin liikennelaitos katsoo, ettei Kruunusillat-yhteyden siltaosuuksien käyttöä ole tarkoituksenmukaista sallia bussi- ja taksiliikenteelle edes yöaikaan.

Esittelijä

yksikön johtaja

Artturi Lähdetie

Lisätiedot

Topias Pihlava, projektipäällikkö, puhelin: 310 35471

topias.pihlava(a)hel.fi

 

Kaupunkisuunnittelulautakunta 22.11.2016 § 407

HEL 2016-010118 T 00 00 03

Hankenumero 5264_61

Lausunto

Kaupunkisuunnittelulautakunta antoi kaupunginhallitukselle seuraavan lausunnon:

Kaupunginvaltuusto hyväksyi 31.8.2016 Kruunusillat-hankkeen hankesuunnitelman ja raitiotien yleissuunnitelman.

Kruunusillat-hankkeen siltayhteyksistä Merihaasta Nihtiin ja Nihdistä Korkeasaaren kautta Kruunuvuorenrantaan tehdään ajokelpoisia hälytysajoneuvojen kiireellisiä tehtäviä varten. Liikennesuunnittelussa on tavoitteena tehdä liitoskohdat katuverkkoon sellaisiksi, ettei silloille näytä johtavan ajoreittiä; raitiotiealueesta ei tehdä normaalin ajettavan kadun näköistä. Tarkoituksena on ehkäistä ajoneuvoliikenteen tahatonta eksymistä silloille ja tehdä selväksi, ettei kyseessä ole yleinen ajoreitti. Siltayhteyksillä hallitsemattomasti kulkeva ajoneuvoliikenne on riski raitioliikenteen turvallisuudelle ja sujuvuudelle. Hälytys- ja kunnossapitoajoneuvojen osalta riskiä vähentää yhteydenpito raitioliikenteen ohjauskeskukseen ja kuljettajille.

Kruunusillat-yhteyden siltaosuuksilla Merihaasta Nihtiin ja Nihdistä Korkeasaaren kautta Kruunuvuorenrantaan liikennöidään raitiovaunuilla päivittäin noin kello 5.30 – 1.30, eli liikennettä on varhaisaamusta yöhön asti. Ainoastaan ns. aamuyön joukkoliikennepalvelu Laajasaloon on suunniteltu hoidettavan Herttoniemen kautta kulkevin bussilinjoin. Liikennöintiajan ulkopuolellakin radalla voidaan ajaa kalustosiirtoja varikoiden välillä. Sillalla voi myös olla kyseiseen ajankohtaan raitiotien kunnossapitoon liittyvää liikennettä.

Jos sillalla sallittaisiin säännöllinen ajoneuvoliikenne, vaikka vain yöaikaan, tulisi myös reitin liikennejärjestelyt toteuttaa katumaisina ja säännöllisen ajoneuvoliikenteen mahdollistavina. Katutilan mitoitus tulisi muuttaa ajoneuvoliikenteen vaatimusten mukaiseksi, kun nyt mitoitus on tehty raitioliikenteen vaatimusten mukaan. Esimerkiksi Korkeasaaren pysäkin kohdalla pysäkkikorokkeiden välinen tila on 5,5 metriä, mikä ei mahdollista kahden linja-auton sujuvaa kohtaamista. Vastaavasti myös liikenteenohjauksessa tulisi ottaa huomioon reittiä käyttävä ajoneuvoliikenne, mikä tekisi järjestelyistä monimutkaisempia. Ajoneuvoliikenteen tuominen yhteydelle kasvattaisi raitioradan kunnossapitotarvetta ja -kustannuksia. Katumaisen väylän toteuttaminen silloille tekisi yhteydestä houkuttelevamman reitin myös luvattomalle ajoneuvoliikenteelle raitiotien liikennöintiaikoina.

Katuyhteys Laajasaloon Herttoniemen kautta on käytössä ympäri vuorokauden ja yöaikaan ruuhkaton. Bussi- ja taksiliikenteen salliminen Kruunusillat-yhteyden uusia siltoja pitkin nopeuttaisi matkoja Kruunuvuorenrannan alueelle, muualla Laajasalossa vaikutus olisi vähäinen.

Näillä perusteluilla kaupunkisuunnitteluvirasto katsoo, ettei Kruunusillat-yhteyden siltaosuuksien käyttöä ole tarkoituksenmukaista sallia bussi- ja taksiliikenteelle, edes yöaikaan.

15.11.2016 Pöydälle

Esittelijä

liikennesuunnittelupäällikkö

Reetta Putkonen

Lisätiedot

Niko Setälä, liikenneinsinööri, puhelin: 310 37031

niko.setala(a)hel.fi

 

Pelastuslautakunta 01.11.2016 § 128

HEL 2016-010118 T 00 00 03

Lausunto

Pelastuslautakunta antoi Seija Muurisen valtuustoaloitteesta seuraavan lausunnon:

Pelastuslautakunnalla ei ole huomautettavaa aloitteesta.

Esittelijä

pelastuskomentaja

Simo Wecksten

Lisätiedot

Pekka Ronkainen, vanhempi palotarkastaja, puhelin: 31031238

pekka.ronkainen(a)hel.fi

 

Postiosoite

Käyntiosoite

Puhelin

Y-tunnus

Tilinro

PL 10

Pohjoisesplanadi 11-13

+358 9 310 1641

0201256-6

FI0680001200062637

00099 HELSINGIN KAUPUNKI

Helsinki 17

Faksi

 

Alv.nro

kaupunginkanslia@hel.fi

http://www.hel.fi/kaupunginkanslia

+358 9 655 783

 

FI02012566