Helsingfors stad

Protokoll

3/2017

1 (1)

Stadsfullmäktige

 

 

 

 

Kj/4

 

15.02.2017

 

 

 

 

 

 

 

 

 

§ 93

Överskridning av anslag, underskridning av ett verksamhetsbidrag och ändring av anslagsdisponeringen i 2016 års budget

HEL 2017-000709 T 02 02 00

Beslut

Stadsfullmäktige beslutade i enlighet med stadsstyrelsens förslag bemyndiga stadskansliet, social- och hälsovårdsnämnden, barnomsorgsnämnden, direktionen för finska arbetarinstitutet, kultur- och biblioteksnämnden och direktionen för stadsmuseet att överskrida anslag i 2016 års budget  och fastighetsnämnden att underskrida lokalcentralens verksamhetsbidrag enligt följande:

Överskridningen av anslagen för driftsekonomin/underskridningen av verksamhetsbidraget är totalt 32 816 000 euro.

Överskridningarna av investeringsanslagen uppgår till sammanlagt 155 000 euro.

Driftsekonomidelen

Budgetmoment 1 10 07, Arbetsmarknadsstödets kommunandel

anslaget i budgeten 56 415 000 euro
anslagsöverskridning 5 400 000 euro

Budgetmoment 1 39 06, Medlemsavgifter, till stadskansliets disposition

anslaget i budgeten 3 237 000 euro
anslagsöverskridning 90 000 euro

Budgetmoment 3 10 04, Utkomststöd

anslaget i budgeten 176 898 000 euro
anslagsöverskridning 200 000 euro

Budgetmoment 3 10 06, Samkommunen Helsingfors och Nylands sjukvårdsdistrikt

anslaget i budgeten 519 229 000 euro
anslagsöverskridning 10 100 000 euro

Budgetmoment 3 20, Barnomsorgsverket

anslaget i budgeten 385 006 000 euro
anslagsöverskridning 8 150 000 euro

Budgetmoment 4 11 04, Finska arbetarinstitutet

anslaget i budgeten 15 066 000 euro
anslagsöverskridning 344 000 euro

Budgetmoment 4 15, Stadsbiblioteket

anslaget i budgeten 36 944 000 euro
anslagsöverskridning 1 657 000 euro

Budgetmoment 4 17 01, Kulturcentralen

anslaget i budgeten 13 445 000 euro
anslagsöverskridning 175 000 euro

Budgetmoment 5 21 03, Lokalcentralen

verksamhetsbidrag i budgeten 224 200 000 euro
underskridning av verksamhetsbidraget 6 700 000 euro

Investeringsdelen

Budgetmoment 8 09 21, Grundanskaffning av lös egendom, Stadsmuseet

anslaget i budgeten 648 000 euro
anslagsöverskridning 155 000 euro

Stadsfullmäktige beslutade dessutom ändra anslagsdisponeringen i 2016 års budget enligt följande:

Från momentet 1 10 01 Stadskansliet -100 000 euro
Till momentet 1 10 06 Personalbiljett +100 000 euro

Från momentet 4 02 02 Tjänster producerade av staden -1 500 000 euro
Till momentet 4 02 11 Ersättningar och understöd för tjänster producerade av andra +1 500 000 euro

Från momentet 8 09 23, Grundanskaffning av lös egendom, Högholmens djurgård -50 000 euro
Till momentet 4 21 Högholmens djurgård +50 000 euro

Stadsfullmäktige beslutade samtidigt att organet som ansvarar för småbarnspedagogiken, liksom under tidigare år, justerar antalet barn som omfattas av småbarnspedagogiken fyra gånger per år i samband med ekonomiprognoserna. Om barnantalet och de påföljande kostnaderna är större än vad som budgeterats, lämnar organet som ansvarar för småbarnspedagogiken ett förslag om beviljande av ett tilläggsanslag till stadsfullmäktige.

Dessutom godkände stadsfullmäktige följande hemställningsklämmar:

 

Stadsfullmäktige förutsätter vid godkännandet av förslaget att stadsstyrelsen i brådskande ordning utreder med vilka åtgärder långtidsarbetslösheten och de s.k. straffavgifter den innebär för staden (arbetsmarknadsstödets kommunandel) kan minskas. (Yrjö Hakanen)

 

 

 

Stadsfullmäktige förutsätter vid godkännandet av överskridningsrätterna att det i anslutning till beredningen av stadsstrategin utreds om det är möjligt att övergå till barnspecifik budgetering inom småbarnspedagogiken och undervisningen. (Sanna Vesikansa)

 

Behandling

Under diskussionen framställdes två förslag till hemställningsklämmar:

Ledamoten Yrjö Hakanen understödd av ledamoten Veronika Honkasalo föreslog följande hemställningskläm:

 

Stadsfullmäktige förutsätter vid godkännandet av förslaget att stadsstyrelsen i brådskande ordning utreder med vilka åtgärder långtidsarbetslösheten och de s.k. straffavgifter den innebär för staden (arbetsmarknadsstödets kommunandel) kan minskas.

 

Ledamoten Sanna Vesikansa understödd av ledamoten Veronika Honkasalo föreslog följande hemställningskläm:

 

Stadsfullmäktige förutsätter vid godkännandet av överskridningsrätterna att det i anslutning till beredningen av stadsstrategin utreds om det är möjligt att övergå till barnspecifik budgetering inom småbarnspedagogiken och undervisningen.

 

Stadsfullmäktige godkände först stadsstyrelsens förslag enhälligt.

Hemställningsklämmarna togs särskilt upp till omröstning.

1 omröstningen

Ledamoten Yrjö Hakanens förslag till hemställningskläm JA, motsätter sig NEJ

JA-förslag: Stadsfullmäktige förutsätter vid godkännandet av förslaget att stadsstyrelsen i brådskande ordning utreder med vilka åtgärder långtidsarbetslösheten och de s.k. straffavgifter den innebär för staden (arbetsmarknadsstödets kommunandel) kan minskas.
NEJ-förslag: Motsätter sig

Ja-röster: 81
Zahra Abdulla, Outi Alanko-Kahiluoto, Hennariikka Andersson, Pentti Arajärvi, Paavo Arhinmäki, Sirpa Asko-Seljavaara, Harry Bogomoloff, Gunvor Brettschneider, Jussi Chydenius, Mika Ebeling, Matti Enroth, Laura Finne-Elonen, Yrjö Hakanen, Juha Hakola, Jasmin Hamid, Eero Heinäluoma, Mari Holopainen, Veronika Honkasalo, Rene Hursti, Nina Huru, Nuutti Hyttinen, Sirkku Ingervo, Ville Jalovaara, Jukka Järvinen, Helena Kantola, Jessica Karhu, Arja Karhuvaara, Emma Kari, Otso Kivekäs, Dan Koivulaakso, Laura Kolbe, Vesa Korkkula, Kauko Koskinen, Terhi Koulumies, Tuuli Kousa, Heimo Laaksonen, Timo Laaninen, Harri Lindell, Eija Loukoila, Jape Lovén, Pekka Majuri, Silvia Modig, Sami Muttilainen, Seija Muurinen, Björn Månsson, Terhi Mäki, Sari Mäkimattila, Lasse Männistö, Jarmo Nieminen, Matti Niiranen, Maria Ohisalo, Jan D Oker-Blom, Sara Paavolainen, Tom Packalén, Osku Pajamäki, Pia Pakarinen, Jaana Pelkonen, Terhi Peltokorpi, Erkki Perälä, Sirpa Puhakka, Mika Raatikainen, Marcus Rantala, Tuomas Rantanen, Tatu Rauhamäki, Risto Rautava, Nasima Razmyar, Jukka Relander, Laura Rissanen, Wille Rydman, Tomi Sevander, Osmo Soininvaara, Leo Stranius, Johanna Sydänmaa, Kaarin Taipale, Pilvi Torsti, Ulla-Marja Urho, Thomas Wallgren, Tuomo Valokainen, Sanna Vesikansa, Anna Vuorjoki, Ville Ylikahri

Blanka: 2
Minerva Krohn, Timo Raittinen

Frånvarande: 2
Maija Anttila, Seppo Kanerva

Stadsfullmäktige godkände ledamoten Yrjö Hakanens förslag till hemställningskläm.

2 omröstningen

Ledamoten Sanna Vesikansas förslag till hemställningskläm JA, motsätter sig NEJ

JA-förslag: Stadsfullmäktige förutsätter vid godkännandet av överskridningsrätterna att det i anslutning till beredningen av stadsstrategin utreds om det är möjligt att övergå till barnspecifik budgetering inom småbarnspedagogiken och undervisningen.
NEJ-förslag: Motsätter sig

Ja-röster: 81
Zahra Abdulla, Outi Alanko-Kahiluoto, Hennariikka Andersson, Pentti Arajärvi, Paavo Arhinmäki, Sirpa Asko-Seljavaara, Harry Bogomoloff, Gunvor Brettschneider, Jussi Chydenius, Mika Ebeling, Matti Enroth, Laura Finne-Elonen, Yrjö Hakanen, Juha Hakola, Jasmin Hamid, Eero Heinäluoma, Mari Holopainen, Veronika Honkasalo, Rene Hursti, Nina Huru, Nuutti Hyttinen, Sirkku Ingervo, Ville Jalovaara, Jukka Järvinen, Helena Kantola, Jessica Karhu, Arja Karhuvaara, Emma Kari, Otso Kivekäs, Dan Koivulaakso, Laura Kolbe, Vesa Korkkula, Kauko Koskinen, Terhi Koulumies, Tuuli Kousa, Minerva Krohn, Heimo Laaksonen, Timo Laaninen, Harri Lindell, Eija Loukoila, Jape Lovén, Pekka Majuri, Silvia Modig, Sami Muttilainen, Seija Muurinen, Björn Månsson, Terhi Mäki, Sari Mäkimattila, Lasse Männistö, Jarmo Nieminen, Matti Niiranen, Maria Ohisalo, Jan D Oker-Blom, Sara Paavolainen, Osku Pajamäki, Pia Pakarinen, Jaana Pelkonen, Terhi Peltokorpi, Erkki Perälä, Sirpa Puhakka, Mika Raatikainen, Timo Raittinen, Marcus Rantala, Tuomas Rantanen, Risto Rautava, Nasima Razmyar, Jukka Relander, Laura Rissanen, Wille Rydman, Tomi Sevander, Osmo Soininvaara, Leo Stranius, Johanna Sydänmaa, Kaarin Taipale, Pilvi Torsti, Ulla-Marja Urho, Thomas Wallgren, Tuomo Valokainen, Sanna Vesikansa, Anna Vuorjoki, Ville Ylikahri

Blanka: 1
Tatu Rauhamäki

Frånvarande: 3
Maija Anttila, Seppo Kanerva, Tom Packalén

Stadsfullmäktige godkände ledamoten Sanna Vesikansas förslag till hemställningskläm.

Föredragande

Stadsstyrelsen

Upplysningar

Ari Hietamäki, ledande planerare, telefon: 310 36567

ari.hietamaki(a)hel.fi

Bilagor

1

sote

2

vakalk

3

Olk

4

Stojk

5

kirjasto

6

kulke

7

Kklk

8

Vaka 2

9

opetusvirasto

10

Sto

11

HKM

12

Korkeasaari

13

sote 2

14

kiinteistövirasto

Sökande av ändring

Kommunalbesvär, fullmäktige

Beslutsförslag

Beslutet stämmer överens med förslaget.

Föredragandens motiveringar

Anslagsöverskridningar

Driftsekonomidelen

1 10 07 Arbetsmarknadsstödets kommunandel

Kostnaderna av arbetsmarknadsstödet för Helsingfors var år 2015 totalt 56 miljoner euro. På grund av den ökade långtidsarbetslösheten under år 2016 har antalet personer som får av kommunerna delfinansierat arbetsmarknadsstöd varit cirka 10 % större än året innan. Ökningen i personer som får av kommunerna delfinansierat arbetsmarknadsstöd gäller både betalningsklassen 50 % och betalningsklassen 70 %. Kostnaderna för arbetsmarknadsstödet för Helsingfors uppgick år 2016 till ungefär 61,8 miljoner euro.

Anslaget bör få överskridas med 5 400 000 euro.

1 39 06, Medlemsavgifter, till stadskansliets disposition

Anslagsöverskridningen på budgetmomentet beror på att medlemsavgiften till Finlands kommunförbund rf för år 2016 var större än beräknat.

Anslaget bör få överskridas med 90 000 euro.

3 10 04 Utkomststöd

Antalet klienthushåll som får utkomststöd har år 2016 varit cirka >1 % större än året innan.

Anslaget bör få överskridas med 200 000 euro.

3 10 06 Samkommunen Helsingfors och Nylands sjukvårdsdistrikt

De viktigaste skillnaderna är ökningen i volymen som skett under slutet av året och att Helsingfors är nettobetalare i fråga om utjämningen av kostnaderna för dyr vård (+3,2 mn euro). Ökningen i volymen förklaras i huvudsak av ökningen av DRG-produkter, där överskridning uppstod särskilt i specialbranscherna HUCS Gastrocentrum, Inflammationscentrum, Hjärt- och lungcentrum och Huvud- och halscentrum. I prognoserna som utarbetats vid HNS under året har det inte varit möjligt att inkludera utjämningen av kostnaderna för dyr vård i den slutliga faktureringen. Nettoeffekten av utjämningen av kostnaderna för dyr vård varierar årligen, vanligen har Helsingfors varit nettomottagare. I utjämningen av kostnaderna för dyr vård har nettobetalaren haft färre dyra patienter än de andra kommunerna i medeltal. HNS:s resultat för år 2016 innehåller 29,3 miljoner euro i överskott från år 2016. Resultatet för år 2016 innehåller också återbäringen av 2015 års överskott, som HNS:s fullmäktige fattade beslut om sommaren 2016. Kompensationen till Helsingfors är 20,9 miljoner euro. Det här betyder att HNS:s funktionella överskridning i praktiken var betydligt större än den nu föreslagna överskridningsrätten på totalt cirka 10 miljoner euro.

Anslaget bör få överskridas med 10 100 000 euro.

3 20 Barnomsorgsverket

Antalet barn i den kommunala dagvården har överskridit det budgeterade, detsamma gäller antalet barn som vårdas med privat vårdstöd, vid daghem med köpt service och med betalningsförbindelser. Antalet barn som vårdas i familjedagvård, med hemvårdsstöd och i klubbar underskrider det budgeterade. Att de dyrare vårdformerna betonas orsakar överskridning av anslagen.

Enligt 5 a § i lagen om småbarnspedagogik, som trädde i kraft 1.8.2015, får det i en daghemsgrupp samtidigt vara närvarande högst det antal barn som svarar mot tre personer i vård- och fostringsuppgifter. Ändringen av gruppstorleken har orsakat ett ökat inhopparbehov och -kostnader.

Anslaget bör få överskridas med 8 150 000 euro.

4 11 Finska arbetarinstitutet

Finska arbetarinstitutet har fått kvalitets- och utvecklingsbidrag som beviljas av utbildningsstyrelsen och projektbidrag för beviljande av studiesedlar. Dessutom ökade antalet specialprissatta kurser år 2016. Direktionen föreslog i oktober 2016 (11.10.2016, § 59) stadsstyrelsen och vidare stadsfullmäktige en överskridning som motsvarar den externa finansieringen och inkomsterna från special- och betaltjänstkurserna, totalt 195 000 euro för år 2016. Utöver detta föreslås en ytterligare överskridning på 149 000 euro. Överskridningen orsakas av att semesterersättningen antecknas som kostnad i arbetarinstitutets bokföring och ändringen i semesterlönereserveringarna antecknas i stadens centraliserade anslag. Så här uppstår en inbesparing av motsvarande storlek i semesterlönereserveringarna i stadens centraliserade anslag. Stadens anteckningspraxis orsakar att arbetarinstitutets budget överskrids på grund av utbetalda semesterersättningar.

Anslaget bör få överskridas med 344 000 euro.

4 15 Stadsbiblioteket

Stadsbiblioteket har genom understöd, bidrag och utomstående finansiering genomfört projekt som syftar till att utveckla informationssamhället. I 2016 års budget har sammanlagt 995 000 euro budgeterats för den av staten beviljade andelen av finansiering för understöd och bidrag. Rätten att överskrida anslaget för utomstående finansiering motiveras med att EU, Regionförvaltningsverket och andra organ beviljat utomstående finansiering på sammanlagt 2 270 000 euro som kan utnyttjas år 2016. En del av projekten skjuts upp till 2017. Den uppskattade projektfinansieringen som skjuts upp till år 2017 är 613 000 euro.

Anslaget bör få överskridas med 1 657 000 euro.

4 17 01 Kulturcentralen

Kulturcentralen har år 2016 fått extern finansiering från undervisnings- och kulturministeriet, utbildningsverket och Centret för konstfrämjande för diverse projekt, däribland projektet Helsinki osallistava kulttuurityö, projektet Helsinki Pekingissä och projektet Kulttuurinen kansallinen verkosto.

Anslaget bör få överskridas med 175 000 euro.

5 21 03 Lokalcentralen

I 2016 års budget sänktes de interna hyrorna som social- och hälsovårdsverket, utbildningsverket och barnomsorgsverket ska betala med totalt 5 miljoner euro, som förutsattes bli täckt med effektivisering av lokalcentralens verksamhet och effektivare användning av egna lokaler. Att indexhöjningen av lokalhyrorna inte genomförs orsakar dessutom ett tilläggsmål på uppskattningsvis 5 miljoner euro för effektivisering av verksamheten. Av de här produktivitets- och effektiviseringsmålen för verksamheten lyckades lokalcentralen trots betydande besparingsåtgärder i underhållet av fastigheter, personalutgifter och material och förnödenheter uppnå endast 3 500 000 euro.

Verksamhetsbidraget bör få underskridas med 6 700 000 euro.

Investeringsdelen

8 09 21 Grundanskaffning av lös egendom, Stadsmuseet

Stadsmuseet hade 800 000 euro till sin disposition, inklusive överskridningsrätten som beviljats utgående från budgeten och oanvända anslag.

Anslaget överskrids med cirka 155 000 euro. Undervisnings- och kulturministeriet har beviljat staden ett bidrag på 400 000 euro för genomförande av projekt som hänför sig till ombyggnad som inte ingår i byggnadsprojekt. Betalningen av bidraget blivit uppskjutet till år 2017. Överskridningen av anslaget hänförs till kostnaderna enligt bidragen.

Anslaget bör få överskridas med 155 000 euro.

Ändring av anslagsdisponeringen

1 10 Stadskansliet

Utgifterna för personalbiljetten beräknas uppgå till 2,9 mn euro för stadens hela personal år 2016. På stadskansliets budgetmoment 1 10 06, Personalbiljett, finns anslag på 2,8 mn euro för år 2015. Orsaken till att anslagen överskrids är att antalet användare av personalbiljettförmånen har ökat mer än väntat. Stadskansliet kan inte påverka användningen av anslaget på budgetmomentet i fråga. På budgetmomentet 1 10 01, Stadskansliet, beräknas 2,3 miljoner euro av anslaget bli outnyttjade.

Anslagsdisponeringen bör få ändras enligt följande:

Från momentet 1 10 01, Stadskansliet, -100 000 euro.
Till momentet 1 10 06, Personalbiljett, +100 000 euro.

4 02 02 Tjänster producerade av staden

Överskridningen av anslaget som reserverats för ersättningar och understöd för tjänster producerade av andra beror på att höjningen av grunddelen för hemkommunsersättningar inom den grundläggande utbildningen som betalas från utbildningsverkets anslag år 2016 var större än höjningen i prisnivån. Vid utarbetandet av budgeten beaktades endast en höjning som följer prisindexprognosen för basservice. Dessutom erbjöds alla elever i årskurserna 1–2 och specialelever sådan eftermiddagsverksamhet som stadsstyrelsen förutsätter i de fall då öppen eftermiddagsverksamhet inte var tillgänglig på ett skäligt avstånd. På budgetmomentet 4 02 02 Tjänster producerade av staden uppstår en minst lika stor besparing av anslag.

Anslagsdisponeringen bör få ändras enligt följande:

Från momentet 4 02 02, Tjänster producerade av staden -1 500 000 euro.
Till momentet 4 02 11 Ersättningar och understöd för tjänster producerade av andra +1 500 000 euro.

8 09 23, Grundanskaffning av lös egendom, Högholmens djurgård

Butiksverksamhet som Högholmens djurgård bedriver som egen verksamhet har inletts i början av år 2016. En reservation för kostnaderna av grundandet av butiken finns i 2016 års anslag för grundanskaffning av lös egendom. Högholmens djurgård förverkligade en del av grundanskaffningarna av lös egendom för butiksverksamheten år 2015 och de kunde förverkligas förmånligare än väntat år 2016.

Från och med början av år 2016 har biljettförsäljningspraxis för Högholmens kunder som kommer sjövägen ändrats så att Högholmen säljer inträdesbiljetterna också till de här kunderna. Reformen som gäller försäljningen av inträdesbiljetter har orsakat oväntat stora kostnadsbehov i båtstrandens funktioner. De här oväntat stora kostnaderna har täckts med medel från Högholmens utgifter i driftsekonomidelen. Dessutom har förverkligandet av skymningshuset och getgården och iståndsättningen av inhägnader hänförts till anslaget för driftsekonomin år 2016.

Anslagsdisponeringen bör få ändras enligt följande:

Från momentet 8 09 23, Grundanskaffning av lös egendom, Högholmens djurgård -50 000 euro.
Till momentet 4 21 Högholmens djurgård +50 000 euro.

Bakgrundsuppgifterna för överskridningsförslagen

I enlighet med anvisningarna om uppföljning av budgeten 2016 har nämnderna/direktionerna kommit med sina förslag till överskridning och överföring av budgeten före utgången av oktober 2016. Därefter har de prognoserade anslagen dock förändrats till vissa delar och förvaltningarna har därmed preciserat förslagen till anslagsöverskridning i mitten av januari 2017. Nämndernas/direktionernas överskridningsförslag och förvaltningarnas preciserade framställningar finns som bilagor.

Föredragande

Stadsstyrelsen

Upplysningar

Ari Hietamäki, ledande planerare, telefon: 310 36567

ari.hietamaki(a)hel.fi

Bilagor

1

sote

2

vakalk

3

Olk

4

Stojk

5

kirjasto

6

kulke

7

Kklk

8

Vaka 2

9

opetusvirasto

10

Sto

11

HKM

12

Korkeasaari

13

sote 2

14

kiinteistövirasto

Sökande av ändring

Kommunalbesvär, fullmäktige

För kännedom

Kaupunginkanslia

Sosiaali- ja terveyslautakunta

Varhaiskasvatuslautakunta

Opetuslautakunta

Suomenkielisen työväenopiston johtokunta

Kulttuuri- ja kirjastolautakunta

Kaupunginmuseon johtokunta

Tilakeskus

Beslutshistoria

Kaupunginhallitus 06.02.2017 § 102

HEL 2017-000709 T 02 02 00

Päätös

Kaupunginhallitus päätti esittää kaupunginvaltuustolle seuraavaa:

Kaupunginvaltuusto päättää oikeuttaa kaupunginkanslian, sosiaali- ja terveyslautakunnan, varhaiskasvatuslautakunnan, suomenkielisen työväenopiston johtokunnan, kulttuuri- ja kirjastolautakunnan ja kaupunginmuseon johtokunnan ylittämään vuoden 2016 talousarvioon merkityt määrärahat ja kiinteistölautakunnan alittamaan tilakeskuksen toimintakatteen seuraavasti:

Käyttötalouden määrärahojen ylitykset/toimintakatteen alitus ovat yhteensä 32 816 000 euroa.

Investointimäärärahojen ylitykset yhteensä 155 000 euroa.

Käyttötalousosa

Ta-kohta 1 10 07 Työmarkkinatuen kuntaosuus

määräraha talousarviossa 56 415 000 euroa
määrärahan ylitys 5 400 000 euroa

Ta-kohta 1 39 06 Jäsenmaksut, kaupunginkanslian käytettäväksi

määräraha talousarviossa 3 237 000 euroa
määrärahan ylitys 90 000 euroa

Ta-kohta 3 10 04 Toimeentulotuki

määräraha talousarviossa 176 898 000 euroa
määrärahan ylitys 200 000 euroa

Ta-kohta 3 10 06 Helsingin ja Uudenmaan sairaanhoitopiirin kuntayhtymä

määräraha talousarviossa 519 229 000 euroa
määrärahan ylitys 10 100 000 euroa

Ta –kohta 3 20 Varhaiskasvatusvirasto

määräraha talousarviossa 385 006 000
määrärahan ylitys 8 150 000 euroa

Ta-kohta 4 11 Suomenkielinen työväenopisto

määräraha talousarviossa 15 066 000 euroa
määrärahan ylitys 344 000 euroa

Ta-kohta 4 15 Kaupunginkirjasto

määräraha talousarviossa 36 944 000 euroa
määrärahan ylitys 1 657 000 euroa

Ta-kohta 4 17 01 Kulttuurikeskus

määräraha talousarviossa 13 445 000 euroa
määrärahan ylitys 175 000 euroa

Ta-kohta 5 21 03 Tilakeskus

toimintakate talousarviossa 224 200 000 euroa
toimintakatteen alitus 6 700 000 euroa

Investointiosa

Ta-kohta 8 09 21 Irtaimen omaisuuden perushankinta, Kaupunginmuseo

määräraha talousarviossa 648 000 euroa
määrärahan ylitys 155 000 euroa

Lisäksi kaupunginvaltuusto päättää tehdä käyttötarkoituksen muutoksen vuoden 2016 talousarvioon merkittyihin määrärahoihin seuraavasti:

Ta-kohdalta 1 10 01 Kaupunginkanslia -100 000 euroa.
Ta-kohdalle 1 10 06 Työsuhdematkalippu +100 000 euroa.

Ta-kohdalta 4 02 02 Kaupungin tuottamat palvelut – 1 500 000 euroa.
Ta-kohdalle 4 02 11 Korvaukset avustukset muiden tuottamiin palveluihin + 1 500 000 euroa.

Ta-kohdalta 8 09 23 Irtaimen omaisuuden perushankinta, Korkeasaaren eläintarha -50 000 euroa.
Ta-kohdalle 4 21 Korkeasaaren eläintarha +50 000 euroa.

Samalla kaupunginvaltuusto kehottaa, aiempien vuosien tapaan, varhaiskasvatuksesta vastaavaa toimielintä tarkistamaan varhaiskasvatuksen piirissä olevien lasten määrän talousennusteiden yhteydessä neljä kertaa vuodessa. Jos lapsimäärä ja sitä seuraavat kustannukset ovat budjetoitua suuremmat, varhaiskasvatuksesta vastaava toimielin tekee ehdotuksen lisämäärärahan myöntämisestä kaupunginvaltuustolle. Lisämäärärahan suuruus määritellään sen hoitomuodon kustannusten mukaan, johon ylitys kohdistuu.

Käsittely

06.02.2017 Esittelijän ehdotuksesta poiketen

Vastaehdotus:
Sanna Vesikansa:

Lisätään päätösehdotukseen seuraava:

"Samalla kaupunginhallitus esittää kaupunginvaltuustolle, että aiempien vuosien tapaan varhaiskasvatuksesta vastaava toimielin tarkistaa varhaiskasvatuksen piirissä olevien lasten määrän talousennusteiden yhteydessä neljä kertaa vuodessa. Jos lapsimäärä ja sitä seuraavat kustannukset ovat budjetoitua suuremmat, varhaiskasvatuksesta vastaava toimielin tekee ehdotuksen lisämäärärahan myöntämisestä kaupunginvaltuustolle. Lisämäärärahan suuruus määritellään sen hoitomuodon kustannusten mukaan, johon ylitys kohdistuu."

Kannattaja: Laura Rissanen

Kaupunginhallitus hyväksyi yksimielisesti Laura Rissasen vastaehdotuksen mukaisesti muutetun ehdotuksen.

30.01.2017 Pöydälle

Esittelijä

kaupunginjohtaja

Jussi Pajunen

Lisätiedot

Ari Hietamäki, johtava suunnittelija, puhelin: 310 36567

ari.hietamaki(a)hel.fi

 

Postadress

Besöksadress

Telefon

FO-nummer

Kontonr

PB 10

Norra esplanaden 11-13

+358 9 310 1641

0201256-6

FI0680001200062637

00099 HELSINGFORS STAD

Helsingfors 17

Telefax

 

Moms nr

kaupunginkanslia@hel.fi

http://www.hel.fi/kaupunginkanslia

+358 9 655 783

 

FI02012566