Helsingfors stad

Protokoll

16/2016

1 (1)

Stadsfullmäktige

 

 

 

 

Kj/3

 

28.09.2016

 

 

 

 

 

 

 

 

 

§ 238

Anställning av innehavare av tjänsten som kanslichef och förordnande för en vakant tjänst

HEL 2016-008036 T 01 01 01 01

Beslut

Stadsfullmäktige beslutade i enlighet med stadsstyrelsens förslag utse juris licentiat, vicehäradshövding, filosofie magister Sami Sarvilinna till innehavare av tjänsten som kanslichef för sju år från och med 15.10.2016 med en totallön på 14 000 euro i månaden (kravnivå 28 i lönesystemet för ledningen).

Stadsfullmäktige beslutade samtidigt förordna Sami Sarvilinna att vid sidan av sin egen tjänst sköta den vakanta tjänsten som kanslichef i den nuvarande organisationen från och med 15.10.2016 utan att tjänsten utlyses. 

Stadsfullmäktige beslutade dessutom justera protokollet omedelbart vad detta ärende beträffar.

Behandling

Ordföranden konstaterade att i ärendet tillåts först diskussion.

Om fullmäktige är enhälliga, kan valet avgöras utan egentlig valförrättning.

Med stöd av 60 § 4 mom. i kommunallagen skall valet, då så yrkas, förrättas med slutna sedlar.

Ledamoten Osku Pajamäki understödd av ledamoten Pentti Arajärvi föreslog att beslutet skulle ändras så att det lyder enligt följande:

Stadsfullmäktige beslutar utse den mest meriterade sökanden politices magister, juris kandidat Ritva Viljanen till innehavare av tjänsten som kanslichef för sju år från och med 15.10.2016 med en totallön på 14 000 euro i månaden (kravnivå 28 i lönesystemet för ledningen).

Stadsfullmäktige beslutar samtidigt förordna Ritva Viljanen att vid sidan av sin egen tjänst sköta den vakanta tjänsten som kanslichef i den nuvarande organisationen från och med 15.10.2016 utan att tjänsten utlyses.

Stadsfullmäktige framhåller med hänvisning till kriterierna i platsannonsen att Ritva Viljanen är mest meriterad av de sökande. De sökandes meriter framgår av bilaga 1. Nedan jämförs meriterna hos de tre sökande som utifrån intervjuerna höjer sig över de andra. Jämförelsen baserar sig på ansökningshandlingarna, intervjuerna och personbedömningen.

Ritva Viljanen

Juris kandidat, politices magister

Erfarenhet av ledarskap

Ritva Viljanen är biträdande stadsdirektör för stadens bildningsväsen sedan 2012. Ledarskapsansvaret omfattar 14 förvaltningar och flera bolag och stiftelser, det ekonomiska ansvaret uppgår till ca 900 miljoner euro, och 9 000 anställda arbetar inom sektorn. Ritva Viljanen ansvarade 2012–2014 dessutom för stadens personalfrågor. Biträdande stadsdirektören föredrar för stadsstyrelsen de ärenden som hör till verksamhetsområdet. Ritva Viljanen är första ställföreträdare för biträdande stadsdirektören för social- och hälsovårdsväsendet och föredrar ärendena inom denna sektor när hon är ställföreträdare.

Ritva Viljanen var kanslichef vid inrikesministeriet 2003–2012 och hade då ledarskapsansvar för 11 000 anställda och ekonomiskt ansvar för 1,2 miljarder euro. När hon var kanslichef skötte inrikesministeriet bl.a. kommunal- och regionförvaltningsfrågor, invandring och inre säkerhet.

Ritva Viljanen var därförinnan anställd inom centralförvaltningen: överdirektör vid Befolkningsregistercentralen 1997–2012, regeringsråd och chef för enheten regionalförvaltning vid inrikesministeriet 1992–1997, lagstiftningsråd vid justitieministeriet 1989–1992, anställd i olika tjänster vid finansministeriet 1982–1989.

Övrig arbetserfarenhet

Ritva Viljanen är vid sidan av sin egen tjänst bl.a. ordförande i Kommunarbetsgivarnas delegation, ordförande i Kommunala tjänstetvistsnämnden, ledamot i styrelsen för Metropolia, ledamot i styrelsen för Åbo universitet och ledamot i utvärderingsrådet för Nationella centret för utbildningsutvärdering.

Ritva Viljanen har varit projektledare för en region- och länsförvaltningsreform, projektchef för en statlig affärsverksreform, ordförande i styrgruppen för intern säkerhet tre programperioder och ordförande och medlem i ett stort antal nationella nyckelprojekt.

Den mest betydande internationella erfarenhet som Ritva Viljanen har hänför sig till arbete för ministerrådet rörande EU:s inre säkerhet och samordning av denna under hela den tid Finland varit ordförande 2005–2007. Hon har också varit ordförande för Baltic Sea Task Force.

Utveckling

Ritva Viljanen har med röster från proffs tre gånger blivit vald till årets förvaltningsutvecklare och  påverkare. Hennes största prestationer i stadens tjänst kan anses vara att staden under hennes tid fått ett stort tillskott av platser inom yrkesutbildningen på andra stadiet och att alla som går ut grundskolan nu kan fortsätta på andra stadiet eller får stöd för utbildning. Framtidens skola har börjat planeras, och programmet för det digitala språnget, genom vilket framtidens skola genomförs, har inletts. Respa, Navigatorn och ett kunskapscenter för invandrare har inrättats till stöd för unga och invandrare för att dessa ska få en bättre ställning.

Beslut har fattats om flera kulturinvesteringar i Helsingfors under Ritva Viljanens tid: centrumbiblioteket, Dansens hus, nya lokaler för Helsingfors konstmuseum (HAM), nya lokaler för stadsmuseet, ett gemensamt samlingscenter för HAM och stadsmuseet. Dessutom avancerar iståndsättningen av Olympiastadion.

Tuula Saxholm

Ekonomie magister, Finance for Executives (1/5 EMBA) (Aalto-universitetet)

Erfarenhet av ledarskap

Tuula Saxholm är temp. kanslichef sedan maj 2016. Stadskansliet är allmänt planerings­, berednings­ och verkställighetsorgan för stadsfullmäktige, stadsstyrelsen och stadsdirektörskollegiet. Kanslichefen ansvarar för verksamheten.

Tuula Saxholms ordinarie tjänst är sedan 2014 tjänsten som finansdirektör vid stadskansliet. Ekonomi­ och planeringsavdelningen, som leds av henne, sköter stadens ekonomiska planering och verksamhetsplanering, beredningen av en strategi för staden och den allmänna förvaltningsutvecklingen, likaså uppgifter i anslutning till koncernstyrning, finansiering, riskhantering och bekämpning av den grå ekonomin. Avdelningen biträder stadsdirektörskollegiet när det gäller att styra projekt inom områdesbyggandet och samordna bostadspolitiken. Avdelningen utvärderar den interna kontrollen och riskhanteringen. Avdelningen sköter verkets ekonomiska frågor och intressekontorsverksamheten. Antalet anställda uppgår till ca 100. Avdelningen ansvarar för hela stadens budget.

Tuula Saxholm var budgetchef på staden 2005–2013. I verksamhetområdet för den avdelning som hon ledde ingick att planera ekonomi och verksamhet (att bereda stadens budget) och att bereda en strategi för staden.

Tuula Saxholm var förvaltningschef på staden 1995–2005.

Övrig arbetserfarenhet

Tuula Saxholm var personalplanerare på staden 1991–1995 och har inom den privata sektorn arbetat bl.a. som ekonomikontaktperson på Nokia Data Systems.

Sami Sarvilinna

Juris licentiat, filosofie magister, Master in Public Policy (Princeton University), Magister Juris in European and Comparative Law (Oxford University)

Erfarenhet av ledarskap

Sami Sarvilinna är stadsjurist på staden sedan 2007. Stadsjuristen är chef för avdelningen rättstjänsten vid stadskansliet (tidigare vid förvaltningscentralen). Antalet anställda uppgår till 40, och budgeten är på ca 3 miljoner euro. Rättstjänsten är juridisk expertorganisation för stadskoncernen och sköter centraliserat koncernens juridiska tjänster och stadens intressebevakning. Rättstjänsten ger råd och vägledning i juridiska frågor, representerar och biträder vid rättegångar, ordnar utbildning vid behov och utarbetar anvisningar och modeller till stöd för den praktiska verksamheten.

Sami Sarvilinnas tidigare karriär består av tjänstgöring som bl.a. regeringsråd, äldre regeringssekreterare och regeringssekreterare vid justitieministeriet 2000–2007 (högst 15 underlydande).

Övrig arbetserfarenhet

Sami Sarvilinna hade olika anställningar vid justitieministeriet 1992–2000 och var tingsdomare vid Helsingfors tingsrätt 2000–2006.

Sami Sarvilinna är ledamot i styrelsen för Oy Apotti Ab sedan 2016 och var ordförande i styrelsen för Malminkartanon kiinteistöt Oy/Heka-Malmgård Ab 2007–2012.

Sammanställning över bedömningarna

Stadsfullmäktige påpekar att jämförelsen gjorts utifrån det som ingår i platsannonsen: "För tjänsten söks en person med erfarenhet av ledarskapsuppgifter i en mångfasetterad omgivning, med gedigen kännedom om offentlig ekonomi och förvaltning och med visad förmåga att sköta uppgifter som kräver starkt strategiskt tänkande och att åstadkomma förändring. För att sköta tjänsten med framgång krävs det goda interaktions- och förhandlingsfärdigheter och förmåga att samarbeta med intressentgrupper inom och utom staden. För det allt livligare internationella samarbetet behövs det också flytande kunskaper i engelska och förmåga att upprätthålla och främja internationella nätverk." 

Ritva Viljanen är helt klart den av de sökande som har mest omfattande erfarenhet av ledarskap i stora organisationer. Hon är den enda som har erfarenhet av föredragning i stadsstyrelsen. Hon har gedigen kännedom om offentlig ekonomi och förvaltning, visad förmåga att sköta uppgifter som kräver starkt strategiskt tänkande och att åstadkomma förändring, goda interaktions- och förhandlingsfärdigheter och förmåga att samarbeta med intressentgrupper inom och utom staden. Hon har dokumentation från internationell verksamhet. Följaktligen motsvarar hennes kompetens och dokumentation det som betonas i platsannonsen.

Tuula Saxholm har lång erfarenhet av ekonomisk planering och verksamhetsplanering på staden. Den avdelning som hon leder har till uppgift att bereda strategier för staden, styra projekt inom områdesbyggandet, samordna bostadspolitiken och sköta den allmänna förvaltningsutvecklingen. Tuula Saxholm är förtrogen med koncernstyrning. Hon har varit ställföreträdare för kanslichefen och temp. kanslichef vid nuvarande stadskansliet.

Sami Sarvilinna har fått sin erfarenhet av ledarskap vid en enhet specialiserad på juridiska frågor. Hans arbetserfarenhet hänför sig främst till juridiska frågor. Som stadsjurist har han i samband med rättssaker satt sig in i stadens organisation och företrätt staden i omfattande och betydelsefulla juridiska frågor. Till stadsjuristens uppgifter hör däremot inte att bereda strategier, att sköta omfattande beredningsfrågor i anslutning till stadens ekonomi eller verksamhet eller att utveckla staden frånsett den egna avdelningen. Hans erfarenhet av det nämnda måste följaktligen anses vara ganska ringa.

En jämförelse mellan Ritva Viljanen och Tuula Saxholm ger vid handen att Ritva Viljanen är mest meriterad. Detta beror på hennes långa och mångsidiga erfarenhet av ledarskap, utvecklingsmeriter, internationella uppdrag och erfarenhet av föredragning. Den kompetens och dokumentation som Ritva Viljanen har gör henne till den sökande som bäst uppfyller det som ingår i platsannonsen.

I ärendet förrättades val med slutna sedlar. Ledamöterna Pentti Arajärvi och Emma Kari biträdde vid valförrättningen.

Vid valet fick Sami Sarvilinna 46 röster, Ritva Viljanen 36 röster och dessutom inlämnades en blank röstsedel. Två ledamöter var frånvarande vid omröstningen.

Stadsfullmäktige beslutade anställa juris licentiat, vicehäradshövding, filosofie magister  Sami Sarvilinna till innehavare av tjänsten som kanslichef för sju år från och med 15.10.2016.

Fullmäktigesammanträdet avbröts för att den nya kanslichefen skulle kunna gratuleras.

Föredragande

Stadsstyrelsen

Upplysningar

Marju Pohjaniemi, personaldirektör, telefon: 310 37965

marju.pohjaniemi(a)hel.fi

Bilagor

1

Kansliapäällikön viran hakijoiden yhteenveto_020916

2

Valitun hakemus

Sökande av ändring

Kommunalbesvär, fullmäktige

Utdrag

Utdrag

Bilagor till utdrag

Virkaan valittu

Förslagstext

Viran muut hakijat

Förslagstext
Kommunalbesvär, fullmäktige

Beslutsförslag

Beslutet stämmer överens med förslaget.

Föredragandens motiveringar

Stadsfullmäktige beslutade 22.6.2016 (196 §) räknat från 1.6.2017 godkänna förvaltningsstadga för Helsingfors stad till de delar som gäller ledarskapssystemet. Stadsfullmäktige beslutade samtidigt att åtgärder som är nödvändiga för verkställigheten av förvaltningsstadgan får vidtas innan den trätt i kraft.

Enligt 5 kap. 2 § i den godkända förvaltningsstadgan (den nya förvaltningsstadgan) leds centralförvaltningen av kanslichefen. Följande ingår också i förvaltningsstadgan: Till centralförvaltningen hör stadskansliet, affärsverket servicecentralen, affärsverket ekonomiförvaltningen och affärsverket företagshälsan. Kanslichefen är chef för stadskansliet. Kanslichefen är chef för sektorcheferna. Kanslichefen utför de uppgifter som borgmästaren föreskriver. Kanslichefen utses för högst sju år, och det ingås ett direktörsavtal med kanslichefen.

Tjänsten som kanslichef är ny i stadens framtida organisation. Det är motiverat att tjänsten tillsätts innan den nya organisationen träder i kraft för att kanslichefen ska kunna sköta uppgifter som är nödvändiga för verkställigheten av det nya ledarskapssystemet.

Stadsstyrelsen beslutade 27.6.2016 (640 §) inrätta en tjänst som kanslichef och uppmanade stadskansliet att inleda tillsättningsprocessen genom ett offentligt ansökningsförfarande. I motiveringarna till stadsstyrelsens beslut ingår att den som blir vald ska vara chef för nuvarande stadskansliet till 31.5.2017 i enlighet med det som sägs i motiveringarna.

Tjänsten som kanslichef har varit utlyst med ansökningstiden 6.7–8.8.2016. Annonsen publicerades i Helsingin Sanomat och Hufvudstadsbladet 10.7.2016 och i Metro 6.7.2016. Dessutom fanns den i stadens tjänst eRekry och i tjänsterna MOL.fi, Oikotie.fi och LinkedIn.

Enligt 7 kap. 1 § i den nya förvaltningsstadgan anställs kanslichefen av stadsfullmäktige.

Kanslichefen har enligt den nya förvaltningsstadgan till uppgift att leda centralförvaltningen, att vara chef för stadskansliet och för sektorcheferna, att utföra de uppgifter som borgmästaren föreskriver och att vara föredragande i stadsstyrelsen och dess sektioner och för borgmästaren.

Det är angivet i 23 kap. 1 § i den nya förvaltningsstadgan att behörighetsvillkor för kanslichefen är högre högskoleexamen, erfarenhet av ledarskap och utmärkta muntliga och skriftliga kunskaper i finska och nöjaktiga muntliga och skriftliga kunskaper i svenska.

Utöver de formella behörighetsvillkoren ingick följande i platsannonsen: "För tjänsten söks en person med erfarenhet av ledarskapsuppgifter i en mångfasetterad omgivning, med gedigen kännedom om offentlig ekonomi och förvaltning och med visad förmåga att sköta uppgifter som kräver starkt strategiskt tänkande och att åstadkomma förändring. För att sköta tjänsten med framgång krävs det goda interaktions- och förhandlingsfärdigheter och förmåga att samarbeta med intressentgrupper inom och utom staden. För det allt livligare internationella samarbetet behövs det också flytande kunskaper i engelska och förmåga att upprätthålla och främja internationella nätverk."

Enligt 125 § i grundlagen är de allmänna utnämningsgrunderna för offentliga tjänster skicklighet, förmåga och beprövad medborgerlig dygd. Detta ska beaktas när tjänsten tillsätts.

Tjänsten söktes inom ansökningstiden av tjugotre personer. En sammanställning över de sökande baserad på ansökningshandlingarna finns i bilaga 1.

På basis av ansökningshandlingarna kallades sju sökande till intervju: Jyrki Heinonen, Marja-Leena Rinkineva, Sami Sarvilinna, Tuula Saxholm, Marianne Tikkanen, Marita Toikka och Ritva Viljanen.

Intervjuerna med de sju sökande gjordes 15–16.8.2016. Intervjuare var stadsstyrelsens ordförande Tatu Rauhamäki, stadsstyrelsens vice ordförande Osku Pajamäki och Otso Kivekäs, stadsdirektör Jussi Pajunen, personaldirektör Marju Pohjaniemi och konsultdirektör Taija Stoat från PD Personnel Helsinki Oy.

Fem sökande kallades till en psykologisk personbedömning: Jyrki Heinonen, Marja-Leena Rinkineva, Sami Sarvilinna, Tuula Saxholm och Ritva Viljanen.

Alla sökande som deltog i bedömningen uppfyller behörighetsvillkoren för tjänsten. De sökande har olika slags arbetserfarenhet och kompetens, men alla har stark kompetens inom flera områden som ingår i arbetsbeskrivningen för tjänsten. Alla har erfarenhet av att leda organisationer eller omorganiseringar eller av att delta i ledarskap, likaså gedigen kännedom om offentlig ekonomi och förvaltning. Alla har också de språkkunskaper som krävs och behövlig skicklighet och förmåga att upprätthålla och främja internationella nätverk.

De sökandes meriter framgår av bilaga 1. De sökande har jämförts sinsemellan utifrån ansökningshandlingarna, intervjuerna och personbedömningen.

Stadsstyrelsen anser med hänvisning till de sökandes arbetserfarenhet och utbildning och till omständigheter som kom fram vid intervjuerna och den psykologiska personbedömningen att Sami Sarvilinna är mest lämpad för tjänsten som kanslichef. De meriter som Sami Sarvilinna fått genom krävande uppgifter inom offentlig förvaltning och hans personliga egenskaper gör att han har bäst förutsättningar för att leda och utveckla centralförvaltningen och stadskansliet. Som god förhandlare och erfaren intressebevakare har han ypperliga förutsättningar för fruktbart samarbete med både interna och externa intressentgrupper, också på engelska.

Stadsstyrelsen kommer när den beslutar om verkställighet av stadsfullmäktiges beslut att besluta om ett direktörsavtal med den som blivit vald till kanslichef. Direktörsavtalet kompletterar det som är angivet i den nya förvaltningsstadgan och tjänsteförordnandet. Arbetsfördelningen mellan kanslichefen och borgmästaren preciseras i direktörsavtalet. Där kan också överenskommas hur mål ska ställas upp för kanslichefen och hur målutfallet ska bedömas och följas. Avsikten är att det i direktörsavtalet dessutom ska överenskommas om villkoren för frivillig uppsägning i en situation där en allvarlig förtroendebrist för kanslichefens verksamhet har uppkommit. 

För att den nya kanslichefen ska ha befogenheter att leda nuvarande stadskansliet tills den nya organisationen träder i kraft föreslår stadsstyrelsen att stadsfullmäktige ska förordna Sami Sarvilinna att vid sidan av sin egen tjänst sköta den vakanta tjänsten som kanslichef i den nuvarande organisationen under tiden 4.10.2016–31.5.2017.  

Följande ingår i 15 § i den gällande förvaltningsstadgan: "En handhavare av en vakant tjänst förordnas för en viss tid och lönen bestäms av den anställande myndigheten. Då stadsfullmäktige är denna myndighet kan stadsstyrelsen utfärda ett förordnande, för högst 180 dagar." Enligt 14 § 1 mom. i instruktionen för stadskansliet anställs verkschefen av stadsfullmäktige.

Det är angivet i 4 § 3 mom. i lagen om kommunala tjänsteinnehavare att anställning i ett tjänsteförhållande kan ske utan offentligt ansökningsförfarande bl.a. när det är fråga om anställning för viss tid i ett vakant tjänsteförhållande.

Ansökningshandlingarna och det övriga material som hänför sig till ansökningsprosessen hålls i sin helhet tillgängliga under sammanträdet och därförinnan hos beredaren.

Föredragande

Stadsstyrelsen

Upplysningar

Marju Pohjaniemi, personaldirektör, telefon: 310 37965

marju.pohjaniemi(a)hel.fi

Bilagor

1

Kansliapäällikön viran hakijoiden yhteenveto_020916

Sökande av ändring

Kommunalbesvär, fullmäktige

Utdrag

Utdrag

Bilagor till utdrag

Virkaan valittu

Förslagstext

Viran muut hakijat

Förslagstext
Kommunalbesvär, fullmäktige

För kännedom

Kaupunginkanslia

Beslutshistoria

Kaupunginhallitus 19.09.2016 § 808

HEL 2016-008036 T 01 01 01 01

Päätös

Kaupunginhallitus esitti kaupunginvaltuustolle seuraavaa:

Kaupunginvaltuusto päättää valita OTL, VT, FM Sami Sarvilinnan kansliapäällikön virkaan 15.10.2016 lukien seitsemän vuoden määräajaksi 14 000 euron kokonaiskuukausipalkan mukaan määräytyvin palkkaeduin (johdon palkkausjärjestelmän vaativuusluokka 28).

Samalla kaupunginvaltuusto päättää määrätä Sami Sarvilinnan hoitamaan avointa, nykyisen organisaation kansliapäällikön virkaa sitä haettavaksi julistamatta oman viran ohella edellä mainitusta ajankohdasta lukien.

Lisäksi kaupunginvaltuusto päättää tarkastaa pöytäkirjan tämän asian osalta heti.

Käsittely

19.09.2016 Esittelijän muutetun ehdotuksen mukaan

Esteelliset: Ritva Viljanen, Tuula Saxholm

 

Esittelijä muutti ehdotustaan siten, että päätösehdotukseen ja avoimen viran hoitamisen perusteluihin viran aloitusajankohdaksi muutetaan 15.10.2016.

 

Vastaehdotus:
Pilvi Torsti:

Muutetaan ehdotus kuulumaan seuraavasti:

(2) Kaupunginvaltuusto päättää valita hakijoista ansioituneimman VTM, OTK Ritva Viljasen kansliapäällikön virkaan 4.10.2016 lukien seitsemän vuoden määräajaksi 14 000 euron kokonaiskuukausipalkan mukaan määräytyvin palkkaeduin (johdon palkkausjärjestelmän vaativuusluokka 28).

(3) Samalla kaupunginvaltuusto päättää määrätä Ritva Viljasen hoitamaan avointa, nykyisen organisaation kansliapäällikön virkaa sitä haettavaksi julistamatta oman viran ohella edellä mainitusta ajankohdasta lukien.

Kaupunginhallitus toteaa, että Ritva Viljanen on hakijoista ansioitunein hakuilmoituksessa esitetyillä kriteereillä.  Hakijoiden ansiot ilmenevät liitteestä 1. Seuraavassa on vertailtu kolmen haastattelujen pohjalta kärkeen nousseiden hakijoiden ansioita. Hakijoiden vertailu on tehty hakemusten, haastattelujen ja henkilöarvioinnin perusteella.

Ritva Viljanen

Oikeustieteen kandidaatti ja valtiotieteen maisteri

Johtamiskokemus

Ritva Viljanen on toiminut vuodesta 2012 lähtien Helsingin kaupungin sivistystoimen apulaiskaupunginjohtajana. Johtamisvastuulle kuuluu 14 virastoa ja useita yhtiöitä ja säätiöitä. Taloudellinen vastuu on noin 900 miljoonaa euroa ja ao. tehtävissä työskentelee 9000 ihmistä. Vuosina 2012-2014 hän vastasi lisäksi kaupungin henkilöstöasioista. Apulaiskaupunginjohtaja esittelee vastuualueensa asiat kaupunginhallituksessa. Lisäksi Viljanen on ollut sosiaali- ja terveystoimen apulaiskaupunginjohtajan ensimmäinen sijainen ja vastannut myös näiden asioiden esittelystä sijaisuusaikoinaan.

Aiemmin Ritva Viljanen on ollut 2003-2012 sisäasiainministeriön kansliapäällikkö, jossa hänen johtamisvastuulleen kuului 11 000 työntekijää ja taloudellinen vastuu oli 1,2 miljardia. Sisäministeriölle kuuluivat hänen ollessaan kansliapäällikkö mm. kunta- ja alue-hallintoasiat, maahanmuutto ja sisäinen turvallisuus.

Tätä ennen Ritva Viljanen työskenteli keskushallinnon viraston, Väestörekisterikeskuksen ylijohtajana vuosina 1997-2012, sisäasianministeriön hallitusneuvoksena ja aluehallintoyksikön päällikkönä 1992 - 1997, oikeusministeriön lainsäädäntöneuvoksena 1989-1992  ja valtiovarainministeriössä useissa eri viroissa 1982 - 1989.

Muu työkokemus

Nykyisin Ritva Viljanen on oman työnsä ohella mm. kuntatyönantajien KT:n valtuuskunnan puheenjohtaja ja Kunnallisen virkariitalautakunnan puheenjohtaja. Lisäksi hän on Metropolian hallituksen jäsen ja Turun yliopiston hallituksen jäsen. Hänet on kutsuttu jäseneksi Koulutuksen kansalliseen arviointineuvostoon.

Ritva Viljanen on ollut alue- ja lääninhallintouudistuksen projektijohtaja, valtion liikelaitosuudistuksen projektipäällikkö sekä sisäisen turvallisuuden ohjausryhmän puheenjohtaja kolmen ohjelmakauden ajan. Lisäksi hän on ollut lukuisissa muissa valtakunnallisesti keskeisissä hankkeissa puheenjohtajana ja jäsenenä.

Merkittävin kansainvälinen kokemus on työskentely EU:n sisäisen turvallisuuden ministerineuvostossa ja koordintointitehtävä Suomen puheenjohtajakaudella kokonaisuudessaan 2005-2007. Hän on toiminut myös Baltic Sea Task Forcen puheenjohtajana.

Kehittäminen

Ritva Viljanen on ammattilaisten äänin valittu kolmesti vuoden hallinnon kehittäjäksi ja vaikuttajaksi. Suurimpina saavutuksina Helsingin kaupungilla voidaan pitää erityisesti sitä, että Ritva Viljasen kaudella kaupungin toisen asteen ammattikoulupaikkoihin saatiin merkittävä lisäys ja nykyisin kaikki peruskoulun päättäneet pääsevät toiselle asteelle tai koulutuksen tukitoimeen. Lisäksi on käynnistetty tulevaisuuden koulun suunnittelu ja sitä toteuttava digiloikka ohjelma. Lisäksi on perustettu respa, ohjaamo ja maahanmuuttajien osaamiskeskus, joilla pyritään tukemaan nuorten ja maahanmuuttajien asemaa.

Helsinkiin on Ritva Viljasen kaudella päätetty tehdä useita kulttuuri-investointeja. Tällaisia ovat keskustakirjasto, Tanssin talo, Helsingin kaupunginmuseon uudet tilat HAM, uusi kaupunginmuseo ja museoiden yhteinen kokoelmakeskus. Lisäksi olympiastadionin kunnostus etenee.

Tuula Saxholm

Kauppatieteiden maisteri, Finance for Executives (1/5 EMba) (Aalto-yliopisto)

Johtamiskokemus

Tuula Saxholm on toiminut Helsingin kaupungin va. kansliapäällikkönä 5.2016 lähtien. Kaupunginkanslian tehtävänä on toimia kaupunginvaltuuston, kaupunginhallituksen ja kaupunginjohtajiston yleisenä suunnittelu-, valmistelu- ja toimeenpanoelimenä. Kanslia-päällikkö vastaa viraston toiminnasta.

Tuula Saxholmin vakinainen virka on v. 2014 lähtien Helsingin kaupungin rahoitusjohtaja. Hänen johtamansa talous- ja suunnitteluosasto huolehtii kaupungin talouden ja toiminnan suunnittelusta kaupungin strategian valmistelusta ja hallinnon yleisestä kehittämisestä sekä konserniohjaukseen, rahoitukseen, riskienhallintaan ja harmaan talouden torjuntaan liittyvistä tehtävistä. Osasto avustaa kaupunginjohtajistoa aluerakentamisprojektien ohjauksessa ja asuntopolitiikan koordinoimisessa. Osasto arvioi sisäisen valvonnan ja riskienhallinnan tilaa. Lisäksi osasto huolehtii viraston talousasioista ja henkilöstökassatoiminnasta. Osastolla työskentelee noin 100 henkilöä. Osaston vastuulle kuuluu koko kaupungin talousarvio.

Sitä ennen Tuula Saxholm on toiminut 2005-2013 Helsingin kaupungin talousarviopäällikkönä, jolloin hänen johtamansa osaston toimialaan kuuluivat mm. kaupungin talouden ja toiminnan suunnittelu (kaupungin talousarvion valmistelu) sekä kaupungin strategian valmistelu.

Tuula Saxholm on toiminut myös Helsingin kaupungin hallintopäällikkönä 1995-2005.

Muu työkokemus

Tuula Saxholm on toiminut henkilöstösuunnittelijana 1991-1995 sekä yksityisellä sektorilla mm. talousyhteyshenkilönä Nokia Data Systemsissä.

Sami Sarvilinna

Oikeustieteen lisensiaatti ja filosofian maisteri, lisäksi Master in Public Policy (Princeton University) ja Magister Juris in European and Comparative law (Oxford University)

Johtamiskokemus

Sami Sarvilinna on toiminut Helsingin kaupunginlakimiehenä v. 2007 lähtien. Kaupunginlakimies on kaupunginkansliaan (aiemmin hallintokeskukseen) kuuluvan oikeuspalvelut-osaston päällikkö. Osaston henkilöstömäärä on 40 ja budjetti noin 3 miljoonaa euroa. Oikeuspalvelut on Helsingin kaupunkikonsernin oikeudellinen asiantuntijaorganisaatio, joka huolehtii keskitetysti konsernin oikeudellisista palveluista ja kaupungin edunvalvonnasta.  Oikeuspalvelut mm. neuvoo ja ohjaa oikeudellisissa kysymyksissä, edustaa ja avustaa oikeudenkäynneissä, järjestää tarvittaessa koulutusta sekä laatii ohjeita ja malleja käytännön toiminnan tueksi.

Sami Sarvilinnan aiempi työura on ollut oikeusministeriössä, jossa hän on työskennellyt mm. hallitusneuvoksena / vanhempana hallitussihteerinä / hallitussihteerinä vv. 2000-2007  (alaisia on ollut korkeintaan 15).

Muu työkokemus

Sami Sarvilinna on työskennellyt oikeusministeriössä vv. 1992 - 2000 eri tehtävänimikkeillä ja Helsingin käräjäoikeudessa käräjätuomarina 2000 – 2006.

Sami Sarvilinna on Oy Apotti Ab:n hallituksen jäsen 2016 – ja Malminkartanon Kiinteistöt Oy:n / Heka Malminkartano Oy:n hallituksen puheenjohtaja 2007 – 2012.

Yhteenveto arvioinnista

Kaupunginhallitus toteaa, että vertailussa kiinnitettiin huomiota, hakuilmoituksessa mukaisesti, kokemukseen johtamistehtävistä laaja-alaisessa toimintaympäristössä, vankkaa julkistalouden ja –hallinnon tuntemusta, näyttöä vahvaa strategista ajattelua edellyttävistä tehtävistä sekä muutoksen aikaansaamisesta, hyviä vuorovaikutus- ja neuvottelutaitoja ja kykyä tehdä yhteistyötä kaupungin sisäisten ja ulkoisten sidosryhmien kanssa. Laajentuva kansainvälinen yhteistyö edellyttää myös sujuvaa englannin kielen taitoa ja kykyä ylläpitää ja edistää kansainvälisiä verkostoja.

Ritva Viljasella on hakijoista selvästi laaja-alaisin johtamiskokemus suurista organisaatioista. Hän on ainoa, jolla on myös kokemusta esittelystä kaupunginhallituksessa. Hänellä on vankka julkistalouden ja – hallinnon tuntemus, näyttöä vahvaa strategista ajattelua edellyttävistä tehtävistä sekä muutoksen aikaansaamisesta, hyvät vuorovaikutus- ja neuvottelutaidot ja kykyä tehdä yhteistyötä kaupungin sisäisten ja ulkoisten sidosryhmien kanssa. Hänellä on näyttöä kansainvälisestä toiminnasta eli hänen osaamisensa ja näyttönsä vastaavat hakuilmoituksessa esitettyjä painotuksia.

Kaupunginhallitus toteaa edelleen, että Tuula Saxholmilla on pitkäaikainen kokemus kaupungin talouden ja toiminnan suunnittelusta. Myös kaupungin strategioiden valmistelu, aluerakentamisprojektien ohjaus ja asuntopolitiikan koordinointi sekä hallinnon yleinen kehittäminen kuuluvat hänen johtamalleen osastolle. Hän on myös perehtynyt konserniohjaukseen. Hän on toiminut kansliapäällikön sijaisena ja va. kansliapäällikkönä nykyisessä kaupunginkansliassa.

Sami Sarvilinnan osalta kaupunginhallitus toteaa, että hänen johtamiskokemuksensa on juridisiin kysymyksiin erikoistuneesta yksiköstä. Hänen työkokemuksensa painottuu oikeudellisiin asioihin. Kaupunginlakimiehenä hän on oikeusasioiden yhteydessä perehtynyt kaupungin organisaatioon ja edustanut kaupunkia laajoissa ja merkityksellisissä oikeudellisissa asioissa. Kaupunginlakimiehen tehtäviin eivät kuitenkaan kuulu strategian valmistelu eivätkä laajat kaupungin talouteen tai toimintaan kuuluvat valmisteluasiat tai kaupungin kehittäminen muuten kuin hänen oman osastonsa osalta. Siten hänen kokemustaan näiltä alueilta on pidettävä suhteellisen vähäisenä.

Vertailtaessa puolestaan Viljasta ja Saxholmia Viljanen on pitkäaikaisen ja monipuolisen johtamiskokemuksensa, kehittämisansioidensa, kansainvälisten tehtäviensä ja esittelykokemuksensa perusteella ansioituneempi kuin Saxholm. Ritva Viljasen osaaminen ja näytöt vastaavat hakijoista parhaiten niitä seikkoja, jotka hakuilmoituksessa oli mainittu.

Kannattaja: Veronika Honkasalo

 

Äänestys:

JAA-ehdotus: Esittelijän muutetun ehdotuksen mukaan
EI-ehdotus: Pilvi Torstin vastaehdotuksen mukaan

Jaa-äänet: 9
Arja Karhuvaara, Otso Kivekäs, Lasse Männistö, Hannu Oskala, Mika Raatikainen, Marcus Rantala, Tatu Rauhamäki, Laura Rissanen, Sanna Vesikansa

Ei-äänet: 5
Veronika Honkasalo, Antti Koskela, Terhi Peltokorpi, Pilvi Torsti, Mirka Vainikka

Tyhjä: 0

Poissa: 1
Silvia Modig

Kaupunginhallitus hyväksyi esittelijän muutetun ehdotuksen äänin 9 - 5 (1 poissa).

 

Veronika Honkasalo, Antti Koskela, Terhi Peltokorpi, Pilvi Torsti ja Mirka Vainikka jättivät päätöksestä eriävän mielipiteen ja seuraavat perustelut:

Ritva Viljanen on hakijoista ansioitunein hakuilmoituksessa esitetyillä kriteereillä. Pilvi Torstin vastaehdotuksessa on vertailtu kolmen hakijan ansioita. Hakijoiden vertailu on tehty hakemusten, haastattelujen ja henkilöarvioinnin perusteella.

Perustelut eriävään mielipiteeseen jättäneet viittaavat Pilvi Torstin vastaehdotuksessa mainittuihin hakijoiden vertailuihin ja yhteenvetoon arvioinnista.

05.09.2016 Pöydälle

Esittelijä

kaupunginjohtaja

Jussi Pajunen

Lisätiedot

Marju Pohjaniemi, henkilöstöjohtaja, puhelin: 310 37965

marju.pohjaniemi(a)hel.fi

 

Postadress

Besöksadress

Telefon

FO-nummer

Kontonr

PB 10

Norra esplanaden 11-13

+358 9 310 1641

0201256-6

FI0680001200062637

00099 HELSINGFORS STAD

Helsingfors 17

Telefax

 

Moms nr

kaupunginkanslia@hel.fi

http://www.hel.fi/kaupunginkanslia

+358 9 655 783

 

FI02012566