Helsingfors stad

Protokoll

12/2016

1 (1)

Stadsfullmäktige

 

 

 

 

Sj/6

 

15.06.2016

 

 

 

 

 

 

 

 

 

§ 179

Sammanslagning av Cygnaeus lågstadieskola, Kronohagens lågstadieskola och Grundskolan Norsen till en enhetlig grundskola

HEL 2015-006772 T 12 00 01

Beslut

Stadsfullmäktige beslutade i enlighet med stadsstyrelsens förslag sammanslå Cygnaeus lågstadieskola, Kronohagens lågstadieskola och Grundskolan Norsen till en enhetlig grundskola från och med 1.8.2017.

Föredragande

Stadsstyrelsen

Upplysningar

Maria Nyfors, stadssekreterare, telefon: 310 36683

maria.nyfors(a)hel.fi

Tero Niininen, specialplanerare, telefon: 310 25915

tero.niininen(a)hel.fi

Bilagor

1

Kartta alueen päiväkodeista ja kouluista

2

Oppilasmäärät ja tilakapasiteetti

3

Johtokuntien lausunnot (pl. Cygnaeus lågstadieskola)

4

Cygnaeus lågstadieskolan johtokunnan lausunto

5

Cygnaeus lågstadieskolan johtokunnan lausunnon liitteet

6

Kirjelmä Jätkäsaaren oppilasmäärästä

Sökande av ändring

Kommunalbesvär, fullmäktige

Beslutsförslag

Beslutet stämmer överens med förslaget.

Föredragandens motiveringar

En enhetlig studieväg som syfte

Förslaget grundar sig på en helhetsbedömning av daghems- och skolnätverket i svenska södra elevupptagningsområdet. Utgångspunkten är de utbildningspolitiska riktlinjerna som stadsstyrelsens fastställde 30.3.2015, enligt vilka målet för svenska grundskolor är minst 200 elever och målet för daghem i princip minst 63 dagvårdsplatser. Förslaget följer stadens strategiska mål och anvisningarna för ekonomiplaneringen.

Målsättningen för granskningen av skolnätverket i det södra området har varit att nå en effektiv lokalanvändning, att lösa utrymmesbristen i dagvård, förskola och 1–6 årskursen, att bibehålla den höga pedagogiska kvaliteten, att eftersträva lösningar som bygger på de nya riktlinjerna och att nå ekonomiskt hållbara lösningar.

I södra området finns för tillfället fem svenska skolor för årskurserna 1–6 och en skola för årskurserna 7–9. En av skolorna överförs till östra området under hösten 2018. I området finns utöver skolorna nio daghem och två gruppfamiljedaghem, och under den kommande hösten öppnas ett nytt daghem.

Enligt förslaget sammanslås Cygnaeus lågstadieskola, Kronohagens lågstadieskola och Grundskolan Norsen till en grundskola, med förskoleundervisning och undervisning för årskurserna 1–9. Den enhetliga grundskolans verksamhet uppdelas på tre adresser så att årskurserna 5 och 6 på nuvarande Cygnaeus lågstadieskola och Kronohagens lågstadieskola flyttar till skolbyggnaden på Unionsgatan. Förskoleundervisning och grundläggande utbildning i årskurserna 1–4 ordnas i skolbyggnaderna på Bangatan och Gengatan.

Eftersom det i stadens övriga svenska elevupptagningsområden redan finns enhetliga grundskolor, ökar den nya skolan i södra området jämlikheten mellan elevupptagningsområdena.

Efter fullmäktiges beslut fattar utbildningsnämndens svenska sektion beslut om den nya skolans namn, elevupptagningsområde, verksamhetsställen, läroplan och direktion.

Skolornas lokalanvändning effektiviseras och mer utrymme fås för småbarnspedagogiken

Enligt strategiprogrammet ska den ekonomiska balansen tryggas genom att omorganisera funktioner, utnyttja ny teknologi och förbättra verksamhetsprocesserna och verksamhetsmetoderna. Effekten hos basservicen ska ökas för att strategiprogrammets mål för ekonomisk balans ska uppnås. I syfte att hålla ekonomin i balans och uppnå bättre produktivitet ska alla förvaltningar göra upp lokalanvändningsprogram och effektiviseringsplaner i vilka de teknologiska förändringarna och nya service- och arbetssätt ska beaktas.

Antalet 6–14-åriga barn som registrerats som svenskspråkiga ökar i det södra området med cirka 200 under åren 2016–2025. Åldersklassen 6–11-åringar ökar med cirka etthundra barn och åldersklassen 12–14-åringar med cirka 90 barn. För att effektivisera lokalanvändningen i skolbyggnaderna i området flyttar årskurserna 5 och 6 i grundskolan som sammanslås från skolbyggnaderna på Bangatan och Gengatan till skolbyggnaden på Unionsgatan.

Lokalkapaciteten för den nya enhetliga grundskolan är 858 elevplatser och under läsåret 2017/2018 väntas antalet elever uppgå till 750 (inkl. elever i förskoleundervisningen). Elevantalet stiger under de kommande åren och skolbyggnaderna kan i fortsättningen användas med bättre kostnadseffektivitet. Den nya enhetliga grundskolan bildar med hjälp av sina tre verksamhetsställen en stor helhet som gör det möjligt att utnyttja lokalerna på ett flexiblare sätt. Skolbyggnaden på Unionsgatan är i nuläget underutnyttjad. I och med skolsammanslagningen ökar dess elevantal och fastigheten kan användas så effektivt som möjligt. En större skola tillåter en större flexibilitet i verksamheten, exempelvis kan undervisningsgrupperna planeras ändamålsenligt och vissa besparingar på så sätt uppnås.

Elevupptagningsområdet för den nya enhetliga skolan i södra området består av elevupptagningsområdena för nuvarande Cygnaeus lågstadieskola och Kronohagens lågstadieskola. Enligt principerna för elevantagning i svenska grundskolor i Helsingfors anvisas eleven en plats i den skola som ligger i det elevupptagningsområde som eleven bor i, i det här fallet den enhetliga grundskolan i södra området. Eftersom den nya enhetliga grundskolan fungerar på flera olika verksamhetsställen, anvisas eleven utifrån närskoleprincipen i första hand till den skolbyggnad som kan anses lämpligast med tanke på elevens hemadress. Skolans rektor tar eleverna till den enhetliga grundskolan.

Eftersom årskurserna 5 och 6 flyttar till skolbyggnaden på Unionsgatan, frigörs platser i skolbyggnaderna på Bangatan och Gengatan för elever i förskoleundervisningen. Då elever i förskoleundervisningen flyttar till skolbyggnaderna frigörs följaktligen platser i daghemmen, där det råder utrymmesbrist. Ett av målen för granskningen av skolnätverket i södra området var att få flera platser för daghemmen och reserveringen av permanenta platser för förskoleundervisning i en skolbyggnad gör det möjligt att uppnå det här målet.

Antalet barn som bor i området ökar och en sammanslagning av skolorna säkrar att eleverna ryms i de nuvarande fastigheterna. Det här effektiviserar verksamheten. Eftersom förskoleundervisning organiseras i allt större omfattning i skolbyggnader, frigörs platser för yngre barn i daghemmen. Antalet barn inom småbarnspedagogiken kan sålunda öka utan att hyreskostnaderna stiger.

En sammanslagning av skolorna medför positiva pedagogiska verkningar

Småbarnspedagogiken, förskoleundervisningen och den grundläggande utbildningen bildar en helhet som stöder barnets uppväxt och inlärning på ett konsekvent sätt. Förskole- och nybörjarundervisningen fungerar tillsammans så att barnet har möjlighet att bekanta sig med skolans vardag och arbeta i samma grupper med barn i olika åldrar redan under förskoleundervisningsåret. En enhetlig grundskola gör det möjligt för eleverna med en enhetlig och trygg studieväg utan den traditionella övergångsfasen mellan årskurserna 6 och 7.

I en enhetlig grundskola har eleverna samma personal som stöd under hela grundskolan, varvid t.ex. de stödfunktioner inom elevvården som eleverna behöver kan planeras långsiktigt. Elevvården och specialundervisningen utvärderas årligen och utvecklas och justeras utifrån utvärderingen. Samarbetet mellan förskoleundervisningen och nybörjarundervisningen förverkligas bättre och ger barnet en trygg övergång från förskoleundervisningen till skolan. En enhetlig grundskola möjliggör också långsiktigt nätverkssamarbete i området som stöder barnets utveckling.

I en enhetlig grundskola kan klasslärarnas och ämneslärarnas kunskaper utnyttjas flexibelt i olika årskurser. Skolans lokaler kan användas mångsidigt och effektivt, och eleverna erbjuds bättre tillvalsmöjligheter. Syskon i olika åldrar kan gå längre i samma grundskola. Samarbetet mellan hemmet och skolan förenklas då ärendena sköts med en enda skola. Verksamhetssätten, temadagarna, skolloven, föräldrakvällarna och festerna är gemensamma, vilket förbättrar kvaliteten på tjänsterna.

Vid sammanslagningen av skolorna fästs avseende på att skapa en enhetlig verksamhetskultur som påverkar både elevernas och lärarnas välbefinnande. Dessutom ökar elevernas trivsel och lärarnas välmående i en enhetlig grundskola av att rektorn kan ägna mera tid åt att leda.

Läroplanerna för södra området skrivs som bäst i tät samverkan mellan områdena. Utarbetandet av en läroplan för en enhetlig grundskola före 1.8.2017 för skolan kommer därför att vara relativt lätt, eftersom läroplanerna för de befintliga separata skolorna redan i utgångsläget är mycket liknande eller identiska.

Personalens ställning tryggas och ändringen stöds

Den enhetliga grundskolan leds av en rektor. Dessutom inrättas i skolan en befattning som biträdande rektor.

Enligt stadens principer för de anställda tryggas fast anställning för den ordinarie personalen. Under beredningen har personalen vid samtliga enheter i södra området hörts. Personalen hörs både i grupp och vid behov på individuell nivå också innan beslutet verkställs.

För att stöda sammanslagningen av skolorna inrättas en förändringsledningsgrupp med en representant från varje enhet. Förändringsledningsgruppen styrs av en styrgrupp på utbildningsverket. Förändringsledningsgruppen har som mål att planera och leda sammanslagningen och trygga både personalens och elevernas delaktighet.

Invånarna, direktionerna och utbildningsnämndens svenska sektion deltar i planeringen

Under år 2015 granskade utbildningsverket det svenska daghems- och skolnätverket i både norra och södra området. I mars samlades daghemsföreståndarna och rektorerna till en workshop om servicenätverket. I april hade ordförandena för direktionerna, daghemsföreståndarna och rektorerna möjlighet att diskutera servicenätverket tillsammans med de förtroendevalda i utbildningsnämndens svenska sektion. Efter de första behandlingarna beslutade utbildningsverket att fortsätta med utredningen om södra området.

I maj 2015 på informationsmötet för daghemsföreståndare och rektorer i södra området presenterades två förnyelsealternativ. I juni antecknade svenska sektionen alternativen och på hösten skickades de till direktionerna och daghemsbarnens föräldrar för utvärdering och kommentarer. Ett öppet diskussionsmöte ordnades för områdets invånare 30.9.2015. Invånarna har dessutom haft två möjligheter att kommentera olika förslag som gäller södra området via tjänsten Kerrokantasi. Föräldrarna har blivit underrättade om processen både via Wilma och daghemmen.

Skolornas direktioner fick en begäran om utlåtande som direktionerna för alla skolor som är berörs av ändringen har besvarat. Daghemsföreståndarna har begärt åsikter om förslaget av daghemsbarnens föräldrar. En grupp föräldrar från Busholmen har på eget initiativ lämnat in en skrivelse i ärendet.

Ändringen förelades utbildningsnämndens svenska sektion i oktober 2015 efter remissrundan. Sektionen beslutade då återremittera ärendet för ny beredning så att ett nytt alternativ som togs upp på mötet kan utredas. Utbildningsverket beredde ett nytt förslag för svenska sektionen 4.2.2016. Sektionen beslutade skicka två alternativ ut på remiss, utbildningsverkets ursprungliga förslag och alternativet som framkom på mötet. Efter den nya remissrundan 14.4.2016 beslutade sektionen om ett föreslag till utbildningsnämnden som avviker från föredragandens förslag.

Utbildningsnämnden beslutade 10.5.2016 enhälligt föreslå stadsstyrelsen att Cygnaeus lågstadieskola, Kronohagens lågstadieskola och Grundskolan Norsen sammanslås i enlighet med sektionens förslag. Förslaget till stadsstyrelsen följer utbildningsnämndens förslag.

Föredragande

Stadsstyrelsen

Upplysningar

Maria Nyfors, stadssekreterare, telefon: 310 36683

maria.nyfors(a)hel.fi

Tero Niininen, specialplanerare, telefon: 310 25915

tero.niininen(a)hel.fi

Bilagor

1

Kartta alueen päiväkodeista ja kouluista

2

Oppilasmäärät ja tilakapasiteetti

3

Johtokuntien lausunnot (pl. Cygnaeus lågstadieskola)

4

Cygnaeus lågstadieskolan johtokunnan lausunto

5

Cygnaeus lågstadieskolan johtokunnan lausunnon liitteet

6

Kirjelmä Jätkäsaaren oppilasmäärästä

Sökande av ändring

Kommunalbesvär, fullmäktige

För kännedom

Opetusvirasto

Beslutshistoria

Kaupunginhallitus 30.05.2016 § 531

HEL 2015-006772 T 12 00 01

Päätös

Kaupunginhallitus esitti kaupunginvaltuustolle seuraavaa:

Kaupunginvaltuusto päättää yhdistää Cygnaeus lågstadieskolan, Kronohagens lågstadieskolan ja Grundskolan Norsenin yhtenäiseksi peruskouluksi 1.8.2017 alkaen.

Esittelijä

apulaiskaupunginjohtaja

Ritva Viljanen

Lisätiedot

Maria Nyfors, kaupunginsihteeri, puhelin: 310 36683

maria.nyfors(a)hel.fi

Tero Niininen, erityissuunnittelija, puhelin: 310 25915

tero.niininen(a)hel.fi

 

Opetuslautakunta 10.05.2016 § 81

HEL 2015-006772 T 12 00 01

Esitys

Opetuslautakunta esitti kaupunginhallituksen kautta kaupunginvaltuustolle, että Cygnaeus lågstadieskola, Kronohagens lågstadieskola ja Grundskolan Norsen yhdistetään yhtenäiseksi peruskouluksi 1.8.2017 alkaen. Yhdistetty yksikkö toimisi nykyisissä koulurakennuksissa. Unionikatu 2:n kiinteistö olisi koulun uusi pääosoite ja nykyiset Cygnaeus lågstadieskolan ja Kronohagens lågstadieskolan oppilaaksiottoalueet olisivat koulun yhteinen oppilaaksiottoalue.

Käsittely

10.05.2016 Ehdotuksen mukaan

Keskustelu.

Hyväksyttiin esittelijän ehdotus.

Esittelijä

linjanjohtaja

Niclas Grönholm

Lisätiedot

Karin Lassenius, suunnittelija, puhelin: 310 81193

karin.lassenius(a)hel.fi

 

Utbildningsnämndens svenska sektion 14.04.2016 § 21

HEL 2015-006772 T 12 00 01

Beslut

Utbildningsnämndens svenska sektion beslutade att gällande servicenätet i södra området föreslå för utbildningsnämnden att den föreslår följande vidare för stadsstyrelsen och stadsfullmäktige:

Cygnaeus lågstadieskola, Kronohagens lågstadieskola och Grundskolan Norsen sammanslås till en enhetlig grundskola ”Centrumskolan” med förskola och årskurserna 1 - 9 och verksamhet i nuvarande skolhus. Den nya skolan inleder sin  verksamhet den 1.8.2017. Den nya skolan bör organisera verksamheten så att lokalerna används på ett ändamålsenligt sätt så att årskurserna 5–9 går i Unionsgatans fastighet. Förskolegrupperna ska finnas i fastigheterna vid Gengatan 7 (Kronohagens lågstadieskola) och Bangatan 8 (Cygnaeus lågstadieskola). Kapaciteten kan justeras enligt behovet mellan skola och småbarnspedagogik.

Svenska sektionen beslutar vidare följande om servicenätet i södra området:

Minervaskolan kvarstår som självständig skola med förskola och årskurserna 1–6. Skolhuset renoveras och byggs om för att också rymma småbarnspedagogik. Kapaciteten kan justeras enligt behovet mellan skola och småbarnspedagogik.

Drumsö lågstadieskola kvarstår som självständig skola med förskola och årskurserna 1–6. Utbildningsverket avstår från paviljongen i och med att skolan får flera utrymmen.

Brändö lågstadieskola kvarstår som självständig skola med förskola och årskurserna 1–6, men skolan och dess upptagningsområde överförs till östra området. Det betyder alltså att eleverna i årskurs 6 i Brändö lågstadieskola börjar i sjuan i Botby grundskola. Brändö överförs till östra området fr.o.m. 1.8.2018 eller tidigast den hösten då Botby grundskolas renovering är klar.

Ytterligare önskar sektionen att utbildningsverket fortsätter att utveckla visionen om en tvåspråkig nordisk skola och att den tas i beaktande när nya skolhus byggs i framtiden.

Sektionen konstaterar också att utbildningsverket bör följa noga med hur antalet svenskspråkigt registrerade barn utvecklas på Busholmen.    

Behandling

14.04.2016 Med avvikelse från föredragandens förslag

Under diskussionen lade Veronica Hertzberg, understödd av Bernt Nordman, följande motförslag:

Utbildningsnämndens svenska sektion beslutar att gällande servicenätet i södra området föreslå för utbildningsnämnden att den föreslår följande vidare för stadsstyrelsen och stadsfullmäktige:

Cygnaeus lågstadieskola, Kronohagens lågstadieskola och Grundskolan Norsen sammanslås till en enhetlig grundskola ”Centrumskolan” med förskola och årskurserna 1 - 9 och verksamhet i nuvarande skolhus. Den nya skolan inleder sin  verksamhet den 1.8.2017. Den nya skolan bör organisera verksamheten så att lokalerna används på ett ändamålsenligt sätt så att årskurserna 5–9 går i Unionsgatans fastighet. Förskolegrupperna ska finnas i fastigheterna vid Gengatan 7 (Kronohagens lågstadieskola) och Bangatan 8 (Cygnaeus lågstadieskola). Kapaciteten kan justeras enligt behovet mellan skola och småbarnspedagogik.

Svenska sektionen beslutar vidare följande om servicenätet i södra området:

Minervaskolan kvarstår som självständig skola med förskola och årskurserna 1–6. Skolhuset renoveras och byggs om för att också rymma småbarnspedagogik. Kapaciteten kan justeras enligt behovet mellan skola och småbarnspedagogik.

Drumsö lågstadieskola kvarstår som självständig skola med förskola och årskurserna 1–6. Utbildningsverket avstår från paviljongen i och med att skolan får flera utrymmen.

Brändö lågstadieskola kvarstår som självständig skola med förskola och årskurserna 1–6, men skolan och dess upptagningsområde överförs till östra området. Det betyder alltså att eleverna i årskurs 6 i Brändö lågstadieskola börjar i sjuan i Botby grundskola. Brändö överförs till östra området fr.o.m. 1.8.2018 eller tidigast den hösten då Botby grundskolas renovering är klar.

Sektionen önskar att utbildningsverket fortsätter att utveckla visionen om en tvåspråkig nordisk skola och att den tas i beaktande när nya skolhus byggs i framtiden.
Sektionen konstaterar att utbildningsverket bör följa noga med hur antalet svenskspråkigt registrerade barn utvecklas på Busholmen.    

Beslutet fattades efter omröstning där sektionen enhälligt röstade för Veronica Hertzbergs motförslag

Under diskussionen lade Thomas Holmén fram följande motförslag:

Sektionen beslutar att årskurserna 5–6 i Cygnaeus lågstadieskola och Kronohagens lågstadieskola inhyses i Grundskolan Norsens skolfastighet fr.o.m. 1.8.2017. Skolornas två rektorer uppmanas att utarbeta en verksamhetsmodell för skolorna som tar hänsyn till elevernas årskursvisa behov, trots att verksamheten bedrivs på tre olika adresser och att årskurserna är splittrade på hittills oprövat sätt. Rektorerna som pedagogiskt sakkunniga ska utveckla skolorna till att motsvara de krav som den nya läroplanen förutsätter.
Personresurserna i de tre enheterna ska användas på ett ändamålsenligt och motiverande sätt för personalen.
Verksamheten ska utvärderas under åren 2017–2019 och därefter fattas beslut om skolorna ska förenhetligas administrativt.

Brändö lågstadieskola flyttas till östra området, vilket innebär att Botby grundskola blir närskola för eleverna som går ut årskurs 6 från Brändö. Överflyttningen genomförs fr.o.m. 1.8.2018. De Brändöelever som börjar i Norsen till och med hösten 2017 fortsätter i Norsen.

Sektionen önskar att utbildningsverket fortsätter att utveckla visionen om en tvåspråkig nordisk skola och att den tas i beaktande när nya skolhus byggs i framtiden.
Sektionen konstaterar att utbildningsverket bör följa noga med hur antalet svenskspråkigt registrerade barn utvecklas på Busholmen.    

Förslaget vann inte understöd och förföll därmed.

 

 

04.02.2016 Med avvikelse från föredragandens förslag

29.10.2015 Återremitterades

11.06.2015 Enligt förslaget

Föredragande

linjedirektör

Niclas Grönholm

Upplysningar

Karin Lassenius, specialplanerare, telefon: 310 81193

karin.lassenius(a)hel.fi

Camilla Zakowski, specialplanerare, telefon: 310 44802

camilla.zakowski(a)hel.fi

Tanja Mellin, personalplanerare, telefon: 310 86222

tanja.mellin(a)hel.fi

Niclas Rönnholm, undervisningschef, telefon: 310 86219

niclas.ronnholm(a)hel.fi

Christer Sundqvist, ekonomichef, telefon: 310 86216

christer.sundqvist(a)hel.fi

Ann Holm-Dellringer, översättare-informatör, telefon: 310 86221

ann.holm-dellringer(a)hel.fi

 

Postadress

Besöksadress

Telefon

FO-nummer

Kontonr

PB 10

Norra esplanaden 11-13

+358 9 310 1641

0201256-6

FI0680001200062637

00099 HELSINGFORS STAD

Helsingfors 17

Telefax

 

Moms nr

kaupunginkanslia@hel.fi

http://www.hel.fi/kaupunginkanslia

+358 9 655 783

 

FI02012566