Helsingfors stad

Protokoll

4/2016

1 (1)

Stadsfullmäktige

 

 

 

 

Kaj/23

 

02.03.2016

 

 

 

 

 

 

 

 

 

§ 66

Den av Rödgröna fullmäktigegruppen väckta gruppmotionen om påskyndande av bygget av en fungerande stormoské i Helsingfors

HEL 2015-009512 T 00 00 03

Beslut

Stadsfullmäktige beslutade i enlighet med stadsstyrelsens förslag anse den av Rödgröna fullmäktigegruppen väckta gruppmotionen vara slutligt behandlad.

Behandling

Efter att diskussion hade förts i ärendet, konstaterade ordföranden att det under diskussionen hade framställts ett understött förslag, vars godkännande hade inneburit att behandlingen av ärendet avbryts. Ordföranden uppmanade därför de följande talarna att inskränka sina yttranden till frågan om återremiss av ärendet till stadsstyrelsen.

Efter att ha förklarat diskussionen om återremiss avslutad anförde ordföranden såsom redogörelse att ledamoten Mari Rantanen understödd av ledamoten Nuutti Hyttinen under diskussionen hade föreslagit att stadsfullmäktige skulle besluta återremittera ärendet till stadsstyrelsen för ny beredning utgående från att punkt 23 ges följande lydelse:

Stadsfullmäktige påpekar avslutningsvis att staden har som mål att förbli en åskådningsneutral organisation. Staden kan således inte på något särskilt sätt främja ett religionssamfunds mål utan behandlar alla stadsbor likvärdigt.

Redogörelsen befanns vara riktig.

5 omröstningen

Ordföranden framställde och fullmäktige godkände följande omröstningsproposition: Den som vill fortsätta behandlingen av ärendet röstar ja; vinner nej, har ledamoten Mari Rantanens förslag om återremiss godkänts.

JA-förslag: Fortsättning
NEJ-förslag: Stadsfullmäktige återremitterar motionen till stadsstyrelsen utgående från att punkt 23 ges följande lydelse: Stadsfullmäktige påpekar avslutningsvis att staden har som mål att förbli en åskådningsneutral organisation. Staden kan således inte på något särskilt sätt främja ett religionssamfunds mål utan behandlar alla stadsbor likvärdigt.

Ja-röster: 67
Zahra Abdulla, Mukhtar Abib, Outi Alanko-Kahiluoto, Maija Anttila, Pentti Arajärvi, Paavo Arhinmäki, Sirpa Asko-Seljavaara, Harry Bogomoloff, Gunvor Brettschneider, Matti Enroth, Laura Finne-Elonen, Patrik Gayer, Yrjö Hakanen, Juha Hakola, Jasmin Hamid, Fatbardhe Hetemaj, Mari Holopainen, Veronika Honkasalo, Suzan Ikävalko, Sirkku Ingervo, Ville Jalovaara, Katriina Juva, Jukka Järvinen, Jessica Karhu, Otso Kivekäs, Dan Koivulaakso, Laura Kolbe, Vesa Korkkula, Kauko Koskinen, Terhi Koulumies, Tuuli Kousa, Minerva Krohn, Heimo Laaksonen, Otto Lehtipuu, Hannele Luukkainen, Pekka Majuri, Silvia Modig, Sami Muttilainen, Seija Muurinen, Björn Månsson, Terhi Mäki, Jarmo Nieminen, Matti Niiranen, Henrik Nyholm, Maria Ohisalo, Hannu Oskala, Pia Pakarinen, Jaana Pelkonen, Terhi Peltokorpi, Erkki Perälä, Sirpa Puhakka, Mari Puoskari, Timo Raittinen, Marcus Rantala, Tatu Rauhamäki, Risto Rautava, Laura Rissanen, Leo Stranius, Kaarin Taipale, Pilvi Torsti, Ulla-Marja Urho, Mirka Vainikka, Thomas Wallgren, Sanna Vesikansa, Markku Vuorinen, Anna Vuorjoki, Ville Ylikahri

Nej-röster: 10
Mika Ebeling, Nina Huru, Nuutti Hyttinen, Helena Kantola, Harri Lindell, Jape Lovén, Mika Raatikainen, Mari Rantanen, Pertti Villo, Tuulikki Vuorinen

Blanka: 2
Seppo Kanerva, Tomi Sevander

Frånvarande: 6
Eero Heinäluoma, Rene Hursti, Lasse Männistö, Sara Paavolainen, Wille Rydman, Ilkka Taipale

Stadsfullmäktige hade beslutat fortsätta behandlingen av ärendet.

Föredragande

Stadsstyrelsen

Upplysningar

Katri Erroll, förvaltningsexpert, telefon: 310 36045

katri.erroll(a)hel.fi

Bilagor

1

Punavihreän valtuustoryhmän ryhmäaloite Kvsto 26.8.2015 asia 19

2

Tutkittuja Islam-keskuksen sijaintivaihtoehtoja

Sökande av ändring

Förbud mot sökande av ändring, beredning eller verkställighet

Beslutsförslag

Beslutet stämmer överens med förslaget.

Föredragandens motiveringar

Rödgröna fullmäktigegruppen framhåller följande i en gruppmotion undertecknad av två ledamöter:

Mer än 13 % av invånarna i Helsingfors har redan något annat modersmål än de inhemska språken, finska, svenska och samiska. Befolkningsökningen i Finland är redan nu i hög grad invandringens förtjänst.

Zahra Abdulla har i åratal talat om nödvändigheten av en moskébyggnad eftersom antalet muslimer ökar i Helsingfors, och hon har kontaktat flera av stadens förvaltningar i saken. För närvarande är de moskéer som finns i Helsingfors belägna bl.a. i flervåningshus, alltså i lokaler som inte svarar mot behoven.

Också Europarådet har påpekat att det ännu inte finns någon egentlig moskébyggnad i Helsingfors trots att Helsingfors är en huvudstad. Om ramar skapas för mångfald också genom planläggningen blir alla grupper delaktiga i samhället. Det är särskilt viktigt att barn och ungdomar som växer upp i gränslandet mellan två eller flera kulturer får känna att de liksom andra barn och ungdomar är fullvärdiga och erkända helsingforsare också vad religionen beträffar. Utslagning och marginalisering med sina följdverkningar kan bäst förebyggas på detta sätt.

Den kända franska islamforskaren Dunia Bouchar har sagt att en av riskerna för radikalisering är att en ung människa saknar en egen stark identitet under uppväxttiden. Det är därför särskilt viktigt att de unga finländska muslimerna får en starkare identitet som helsingforsare och medlem i dagens pluralistiska finländska samhälle.

Rödgröna fullmäktigegruppen föreslår

1. att staden snarast ska anvisa en lämplig och tillräckligt stor tomt för en stormoské med ett allaktivitetscenter. Viktigt är  

        att barns, ungdomars och handikappades/rörelsehindrades behov blir beaktade i tillräckligt hög grad både inomhus och utomhus

        att kollektivtrafikförbindelserna fungerar och är tillräckliga

        att antalet bilplatser svarar mot behovet

2. att staden redan tidigt under planeringen ska ta med Suomen Muslimiliitto ry och andra föreningar som är intresserade av att en moské och ett allaktivitetscenter blir byggda. Alla ska få sin röst hörd, också barn, ungdomar och rörelsehindrade/handikappade.

Enligt 22 a § i arbetsordningen för stadsfullmäktige ska stadsstyrelsen förelägga fullmäktige en gruppmotion på det sätt som i 22 § är föreskrivet om behandlingen av en motion som undertecknats av minst 15 ledamöter. En gruppmotion ska föreläggas fullmäktige inom åtta månader.

Fastighetsnämnden och stadsplaneringsnämnden har gett utlåtande i saken. Dessutom har ungdomscentralen och de vid stadskansliet som har hand om projektet för samarbete mellan kommunen och moskén kontaktats.

Stadsstyrelsen hänvisar till utlåtandena och framhåller följande utifrån dem:

Det finns för närvarande sammanlagt ett tjugotal bönelokaler i Helsingfors. De flesta har plats för 200–250 personer, den största för ca 500. Uppskattningsvis ungefär en femtedel av de muslimer som bor i Helsingfors besöker regelbundet bönelokalerna.

Organisationerna bakom det planerade mosképrojektet i Helsingfors (Suomen Muslimiliitto ry, Kulttuuri- ja uskontofoorumi FOKUS ry, Suomen musliminaiset ry) har till fastighetskontoret lämnat en ansökan, daterad 21.1.2015, om att en tomt ska reserveras för en stormoské och ett dialogcenter. Enligt ansökan är det fråga om ett projekt som omfattar en moské och ett dialog-, service- och aktivitetscenter på ca 20 000 m² vy. Det betonas i ansökan att tomten lätt bör kunna nås med metron eftersom en stor del av muslimerna i Helsingfors bor i östra Helsingfors, vid metrobanan.

Fastighetskontoret har, tillsammans med de sökande och stadsplaneringskontoret, utifrån ansökan utrett vilka möjligheter staden har att anvisa en tomt för det föreslagna projektet.

De preliminära utredningarna visar att det bland de befintliga tomterna inte tycks finns någon som är lämplig för projektet. För att en tomt ska kunna anvisas räcker det följaktligen inte med att ett lämpligt läge hittas, utan området i fråga måste planläggas på nytt med tanke på det nya ändamålet.

Områden i Sörnäs, närmare bestämt på Hanaholmen och på norra Nätholmen i Fiskehamnen, och områden i Böle har granskats som tänkbara platser för projektet. Området väster om Hanaholmens B-kraftverk ansågs efter granskningen vara bäst av alternativen. På grund av närheten till kraftverket begärdes det utlåtanden från Helen Ab, räddningsverket och Tukes med tanke på fortsatta utredningar. Resultatet av utredningarna blev att området inte är möjligt för projektet om kraftverksfunktionerna fortsätter.

Stadsfullmäktige godkände 2.12.2015 Helen Ab:s utvecklingsprogram, enligt vilket det nuvarande energiförsörjningsområdet på Hanaholmen omdisponeras efter att biovärmecentralerna blivit färdiga i början av 2020-talet utgående från att kraftverksfunktionerna i området upphör och kraftverket läggs ned. Om kraftverksfunktionerna upphör finns det inte heller längre miljöstörningar eller säkerhetsrisker, och de specialvillkor som hänför sig till läget för projektet förändras då väsentligt.

Fastighetskontorets tomtavdelning fortsätter aktivt att behandla ansökan om att en tomt ska reserveras och samarbetar då med de sökande och förvaltningarna i fråga. Externa experter anlitas vid behov under beredningen. De ekonomiska och tekniska förutsättningarna för att genomföra projektet utreds närmare, och vilka villkor anknutna till reserveringen av en tomt som ska styra den fortsatta planeringen diskuteras.

Stadsplaneringskontoret är redo att så snart platsen är bestämd bereda en detaljplaneändring om en sådan behövs.

När platsen väljs och en detaljplan bereds kommer det som nämns i motionen att beaktas: olika användargruppers behov, fungerande och tillräckliga kollektivtrafikförbindelser, behov av bilplatser. 

Det är stadsstyrelsen som i sinom tid på förslag av fastighetsnämnden fattar beslutet att en tomt ska reserveras. En eventuell detaljplaneändring godkänns av stadsfullmäktige. Om stadsstyrelsen beslutar reservera en tomt och den behövliga detaljplaneändringen träder i kraft, bereder fastighetskontorets tomtavdelning ett förslag om överlåtelse av tomten. Utgångspunkt för beredningen är då att överlåtelsen sker i enlighet med den sedvanliga praxis för prissättning m.m. som följts i motsvarande projekt (t.ex. kyrkor). 

Stadsstyrelsen påpekar avslutningsvis att staden har som mål att ge alla samma förutsättningar för religionsutövning i Helsingfors. Staden vill för egen del med hänvisning till målet göra det möjligt att i enlighet med motionen bygga en moské och ett allaktivitetscenter. 

Föredragande

Stadsstyrelsen

Upplysningar

Katri Erroll, förvaltningsexpert, telefon: 310 36045

katri.erroll(a)hel.fi

Bilagor

1

Punavihreän valtuustoryhmän ryhmäaloite Kvsto 26.8.2015 asia 19

2

Tutkittuja Islam-keskuksen sijaintivaihtoehtoja

Sökande av ändring

Förbud mot sökande av ändring, beredning eller verkställighet

Beslutshistoria

Kaupunginhallitus 15.02.2016 § 136

HEL 2015-009512 T 00 00 03

Päätös

Kaupunginhallitus päätti esittää kaupunginvaltuustolle seuraavaa:

Kaupunginvaltuusto päättää katsoa Punavihreät -valtuustoryhmän ryhmäaloitteen loppuun käsitellyksi.

Esittelijä

apulaiskaupunginjohtaja

Anni Sinnemäki

Lisätiedot

Katri Erroll, hallintoasiantuntija, puhelin: 310 36045

katri.erroll(a)hel.fi

 

Kaupunkisuunnittelulautakunta 01.12.2015 § 377

HEL 2015-009512 T 00 00 03

Lausunto

Kaupunkisuunnittelulautakunta antoi lausunnon kaupunginhallitukselle:

Helsinkiin suunnitellun moskeijahankkeen taustajärjestöt (Suomen Muslimiliitto ry, Fokus ry, Suomen Musliminaiset ry) ovat toimittaneet kiinteistövirastolle 21.1.2015 päivätyn hakemuksen tontin varaamiseksi suurmoskeijaa ja dialogikeskusta varten. Hakemuksen mukaan hanke olisi laajuudeltaan noin 20 000 k-m2 käsittäen moskeijan sekä dialogi-, palvelu- ja toimintakeskuksen. Hakemuksen mukaan osoitettavan tontin tulisi olla hyvin saavutettavissa metrolla, sillä iso osa helsinkiläisistä muslimeista asuu Itä-Helsingissä metroradan varrella.

Kaupunkisuunnitteluvirasto on yhdessä kiinteistöviraston sekä hakijan kanssa kartoittanut kaupungin mahdollisuuksia osoittaa tontti esitetylle hankkeelle. Alustavissa tarkasteluissa hankkeen mahdollisina sijaintipaikkoina on tarkasteltu Sörnäisten Hanasaaren ja Kalasataman Verkkosaaren pohjoisosan alueita sekä Pasilaa. Näistä vaihtoehdoista lähtökohtaisesti parhaimpana on pidetty Hanasaari B-voimalaitoksen länsipuolelle sijoittuvaa aluetta. Voimalaitoksen läheisyyden vuoksi kaupunkisuunnitteluvirasto on pyytänyt jatkoselvittelyä varten lausuntoa Helen Oy:ltä, pelastuslaitokselta ja Tukesilta. Saatujen selvitysten perusteella todettiin, että hankkeen sijoittuminen kyseiselle alueelle tämän hetkisten selvitysten pohjalta ei ole mahdollista, mikäli voimalaitostoimintaa alueella jatketaan.

Kaupunginhallitus hyväksyi (23.11.2015) Helen Oy:n kehitysohjelman, jonka mukaan Hanasaaren nykyisen energiahuoltoalueen käyttötarkoitusta muutetaan biolämpökeskuksen valmistuttua 2020-luvun alkupuolella siten, että voimalaitostoiminta alueella päättyy ja voimalaitos suljetaan. Voimalaitostoiminnan päättyessä sen aiheuttamat ympäristöhäiriöt ja turvallisuusriskit poistuvat, jolloin sen hankkeen sijoittumiselle asettamat reunaehdot muuttuvat oleellisesti.

Kaupunkisuunnitteluvirasto tulee jatkamaan hankkeen eri sijaintivaihtoehtojen selvittämistä yhteistyössä kiinteistöviraston ja hakijoiden kanssa. Mikäli kiinteistölautakunta päättää varata hankkeelle tontin Hanasaaresta tai joltain muulta alueelta Helsingissä, ryhtyy kaupunkisuunnitteluvirasto välittömästi valmistelemaan asemakaavan muutosta kyseiselle tontille tavoitteena mahdollistaa suurmoskeijan ja dialogikeskuksen rakentaminen.

Käsittely

01.12.2015 Esittelijän muutetun ehdotuksen mukaan

Olavi Veltheim: Muutan kappaleen (numero 4)

Kaupunginhallitus hyväksyi (23.11.2015) Helen Oy:n kehitysohjelman,
jonka mukaan Hanasaaren nykyisen energiahuoltoalueen
käyttötarkoitusta muutetaan biolämpökeskuksen valmistuttua 2020-
luvun alkupuolella siten, että voimalaitostoiminta alueella päättyy ja
voimalaitos suljetaan. Voimalaitostoiminnan päättyessä sen
aiheuttamat ympäristöhäiriöt ja turvallisuusriskit poistuvat, jolloin sen
hankkeen sijoittumiselle asettamat reunaehdot muuttuvat täysin.

Viimeisen sanan "täysin" sanaksi "oleellisesti", minkä jälkeen kappale kokonaisuudessaan on muodossa:
Kaupunginhallitus hyväksyi (23.11.2015) Helen Oy:n kehitysohjelman,
jonka mukaan Hanasaaren nykyisen energiahuoltoalueen
käyttötarkoitusta muutetaan biolämpökeskuksen valmistuttua 2020-
luvun alkupuolella siten, että voimalaitostoiminta alueella päättyy ja
voimalaitos suljetaan. Voimalaitostoiminnan päättyessä sen
aiheuttamat ympäristöhäiriöt ja turvallisuusriskit poistuvat, jolloin sen
hankkeen sijoittumiselle asettamat reunaehdot muuttuvat oleellisesti.

Esittelijä

asemakaavapäällikkö

Olavi Veltheim

Lisätiedot

Pia Kilpinen, arkkitehti, puhelin: 310 37443

pia.kilpinen(a)hel.fi

 

Kiinteistölautakunta 26.11.2015 § 562

HEL 2015-009512 T 00 00 03

Lausunto

Kiinteistölautakunta antoi kaupunginhallitukselle kaupunginvaltuutettujen Zahra Abdullan sekä Sirkku Ingervon valtuustoaloitteesta seuraavan lausunnon:

Helsinkiin suunnitellun moskeijahankkeen taustajärjestöt (Suomen Muslimiliitto ry, Fokus ry, Suomen Musliminaiset ry) ovat toimittaneet kiinteistövirastolle 21.1.2015 päivätyn hakemuksen tontin varaamiseksi suurmoskeijaa ja dialogikeskusta varten. Hakemuksen mukaan hanke olisi laajuudeltaan noin 20 000 k-m² käsittäen moskeijan dialogi-, palvelu- ja toimintakeskuksen. Hakemuksen mukaan osoitettavan tontin tulisi olla hyvin saavutettavissa metrolla, sillä iso osa helsinkiläisistä muslimeista asuu Itä-Helsingissä metroradan varrella.

Hakemukseen perustuen kiinteistöviraston tonttiosasto on yhteistyössä hakijoiden sekä kaupunkisuunnitteluviraston asemakaavaosaston kanssa kartoittanut kaupungin mahdollisuuksia osoittaa tontti hakemuksessa esitetylle hankkeelle. Alustavien selvitysten perusteella voidaan todeta, ettei olemassa olevasta tonttikannasta ole mitä ilmeisimmin löydettävissä soveltuvaa tonttia, vaan tontin osoittaminen hankkeelle edellyttää soveltuvan sijainnin löytämisen lisäksi kyseisen alueen uudelleen kaavoittamista soveltuvaan tarkoitukseen. Kiinteistöviraston tonttiosasto on pyytänyt kaupunkisuunnitteluvirastolta lausunnon tontinvarausesityksen laatimisen pohjaksi.

Tontti- ja asemakaavaosaston alustavissa tarkasteluissa hankkeen mahdollisina sijaintipaikkoina on tarkasteltu Sörnäisten Hanasaaren ja Kalasataman Verkkosaaren pohjoisosan alueita sekä Pasilaa. Näistä vaihtoehdoista lähtökohtaisesti parhaimpana on pidetty Sörnäisten Hanasaaren voimalaitoksen pohjoispuolelle sijoittuvaa aluetta.  Kaupunkisuunnitteluvirasto on pyytänyt jatkoselvittelyä varten Helen Oy:n lausuntoa hankkeen sijoittumisesta Hanasaareen. Helen Oy:ltä saadun selvityksen perusteella todettiin, että Hanasaareen sijoittuminen vaatii vielä lisäselvityksiä mm. voimalaitoksen läheisyydestä johtuen.

Kiinteistölautakunta toteaa, että tonttiosasto jatkaa kuluvan syksyn ja kevään 2016 aikana aktiivisesti tontinvaraushakemuksen käsittelyä yhteistyössä hakijoiden sekä ao. hallintokuntien kanssa. Valmistelun yhteydessä hyödynnetään tarvittaessa myös kaupungin ulkopuolisia asiantuntijoita. Valmistelun yhteydessä selvitetään tarkemmin hankeen taloudelliset ja tekniset toteutusedellytykset sekä neuvotellaan mm. hankkeen jatkosuunnittelua ohjaavista tontinvarausehdoista. Tontinvarausasiasta päättää aikanaan kiinteistölautakunnan esityksestä kaupunginhallitus ja mahdollisen asemakaavan muutoksen hyväksymisestä kaupunginvaltuusto. Mikäli kaupunginhallitus päättää tontinvarauksesta ja vaadittava asemakaavan muutos tulee voimaan, kiinteistöviraston tonttiosasto valmistelee esityksen tontin luovuttamisesta. Valmistelun lähtökohtana tällöin on, että tontin luovutus tapahtuisi noudattaen vastaavien hankkeiden (esim. kirkot) osalta noudatettuja tavanomaisia hinnoittelu- ja muita käytäntöjä.

Esittelijä

osastopäällikkö

Sami Haapanen

Lisätiedot

Hanneli Alho, kiinteistölakimies, puhelin: 310 64159

hanneli.alho(a)hel.fi

 

Postadress

Besöksadress

Telefon

FO-nummer

Kontonr

PB 10

Norra esplanaden 11-13

+358 9 310 1641

0201256-6

FI0680001200062637

00099 HELSINGFORS STAD

Helsingfors 17

Telefax

 

Moms nr

kaupunginkanslia@hel.fi

http://www.hel.fi/kaupunginkanslia

+358 9 655 783

 

FI02012566