Helsingfors stad

Protokoll

1/2016

1 (1)

Stadsfullmäktige

 

 

 

 

Sj/12

 

20.01.2016

 

 

 

 

 

 

 

 

 

§ 12

Sammanslagning av Ylä-Malmin peruskoulu och Kotinummen ala-asteen koulu till en enhetlig grundskola

HEL 2015-011143 T 12 00 01

Beslut

Stadsfullmäktige beslutade i enlighet med stadsstyrelsens förslag slå samman Kotinummen ala-asteen koulu och Ylä-Malmin peruskoulu till en enhetlig grundskola räknat från 1.8.2016.

Föredragande

Stadsstyrelsen

Upplysningar

Maria Nyfors, stadssekreterare, telefon: 310 36683

maria.nyfors(a)hel.fi

Tero Niininen, specialplanerare, telefon: 310 25915

tero.niininen(a)hel.fi

Bilagor

1

Väestöennuste, oppilastiedot ja tilatiedot

2

Lausuntopyyntö koulujen johtokunnille

3

Ylä-Malmin peruskoulun johtokunnan lausunto

4

Kotinummen ala-asteen johtokunnan lausunto

5

Kotinummen ala-asteen johtokunnan ja oppilaskunnan lausunnot

6

Hietakummun ala-asteen johtokunnan lausunto

7

Asukaspalautteet

Sökande av ändring

Kommunalbesvär, fullmäktige

Beslutsförslag

Beslutet stämmer överens med förslaget.

Föredragandens motiveringar

En enhetlig studieväg som syfte

Förslaget om sammanslagning av Kotinummen ala-asteen koulu och Ylä-Malmin peruskoulu till en enhetlig grundskola baserar sig på helhetsgranskningen av servicenätet i Malm. Utgångspunkten är den av stadsstyrelsen 30.3.2015 fastställda utbildningspolitiska riktlinjen enligt vilken staden strävar att förlägga stadens finskspråkiga grundläggande utbildning till enhetliga grundskolor med minst två parallella årskurser 1–9. Förslaget följer stadens strategiska mål och anvisningarna för ekonomiplaneringen. Syftet med servicenätsgranskningen är att prognosera kommande förändringar och erbjuda högkvalitativ och mångsidig service i områdena.

Efter helhetsgranskningen av servicenätet i Malm har utbildningsnämnden 17.11.2015 enhälligt föreslagit stadsstyrelsen att Kotinummen ala-asteen koulu och Ylä-Malmin peruskoulu ska slås samman till en enhetlig grundskola räknat från 1.8.2016.

En enhetlig grundskola möjliggör en enhetlig och trygg studieväg och skolkultur för eleven under hela grundskoletiden. Studievägen avbryts inte med en övergångsfas mellan årskurserna 6 och 7, och eleverna har samma personal som sitt stöd under hela grundskoletiden, vilket gör det möjligt att de stödåtgärder som eleven behöver kan planeras på lång sikt. Skolans storlek påverkar skolans resurser: i en större skola är elevvårdspersonalen tillgänglig för eleverna varje dag (kurator och hälsovårdare) eller nästan varje dag (psykolog). Eleverna lär känna varandra och elever i olika åldrar kan lära sig och fungera tillsammans.

I en enhetlig grundskola kan elever smidigt delas i olika undervisningsgrupper och då kan elevernas olika behov bättre beaktas. Gemensamma lärare kan flexibelt undervisa i årskurserna 1–9 och gemensamma lokaler medför en ny slags fysisk inlärningsmiljö. I en större skola är det lättare att förverkliga ett mångsidigt språkutbud och flera valbara ämnen eftersom det är lättare att få ett tillräckligt antal elever i de olika grupperna.

Vid sammanslagningen av skolorna fästs avseende på att skapa en enhetlig verksamhetskultur som påverkar både elevernas och lärarnas välbefinnande. En enda skola möjliggör långsiktigt nätverkssamarbete i området som stöder barnets utveckling. Elevernas trivsel och lärarnas välbefinnande främjas också av att skolan har mer resurser för att leda skolan än en liten skola, och rektorn har mer tid till ledningsuppgifter.

Skolorna i området är inte fullsatta men elevantalet kommer att öka

I det område som var objektet för granskningen av servicenätet fungerar Kotinummen ala-asteen koulu (årskurserna 1–6) och Ylä-Malmin peruskoulu (årskurserna 1–9). Skolorna har sammanlagt 709 elever: Kotinummen ala-asteen koulu 182 och Ylä-Malmin peruskoulu 527 elever. Skolorna ger ingen betonad undervisning och de har sammanlagt färre än 50 elever på specialklasser. Elevupptagningsområdet för årskurserna 7–9 i Ylä-Malmin peruskoulu omfattar i nuläget utöver den egna skolan också hela Malm, men räknat från 1.8.2016 överförs en del av elevupptagningsområdet till en ny grundskola som inrättas i och med att Soinisen koulu och Pukinmäen peruskoulu slås ihop.

Utbildningstjänsterna och -lokalerna utvecklas utifrån principen om lokal jämlikhet. I de nya områdena byggs de skolor som invånarantalet förutsätter, och staden avstår från skolor i de områden där elevantalet sjunker på annat sätt än tillfälligt. Skolorna dimensioneras utgående från att de ska tjäna eleverna i det egna elevupptagningsområdet och målet är att effektivt utnyttja skollokalerna. Skolorna i Övre Malm är kalkylmässigt inte fullsatta i nuläget men antalet elever som bor i området kommer att öka inom de kommande tio åren.

Den sammanlagda kapaciteten vid Kotinummen ala-asteen koulu och Ylä-Malmin peruskoulu är 735 elevplatser. Kapaciteten innebär det antal elevplatser som ska uppnås för att effektivt kunna utnyttja skolans lokaler. Det bor ca 950 barn och ungdomar i området. Enligt befolkningsprognosen ökar antalet 6–11-åringar med ca 50 och antalet 12–14-åringar med mer än 100 under de kommande 10 åren.

Alla som bor i området kommer inte till områdets egen skola och å andra sidan kommer elever från andra områden till områdets skola. Andelen elever som valt närskolan uppgår till 67 % i årskurs 1 vid Kotinummen ala-asteen koulu respektive 76 % i årskurs 1 och 67 % i årskurs 7 vid Ylä-Malmin peruskoulu. Befolkningsprognosen och elev- och lokaluppgifterna för området finns som bilaga 1.

Enligt strategiprogrammet ska den ekonomiska balansen tryggas genom att omorganisera funktioner, utnyttja ny teknologi och förbättra verksamhetsprocesserna och verksamhetsmetoderna. Effekten hos basservicen ska ökas för att strategiprogrammets mål för ekonomisk balans ska uppnås. I syfte att hålla ekonomin i balans och uppnå bättre produktivitet ska alla förvaltningar göra upp lokalanvändningsprogram och effektiviseringsplaner i vilka de teknologiska förändringarna och nya service- och arbetssätt ska beaktas. Sammanslagningen av Ylä-Malmin peruskoulu och Kotinummen ala-asteen koulu har inga ekonomiska konsekvenser eftersom såväl de två skolhusen för Ylä-Malmin peruskoulu som skolhuset för Kotinummen ala-asteen koulu stannar i den nya skolans bruk. Lokalerna dimensioneras enligt behoven för den enhetliga grundskolan, elevantalet i området och den nya läroplanen. Flexibiliteten hos användningen av lokalerna och utnyttjandet av personalresurserna medför eventuellt besparingar.

Direktionerna, personalen och invånarna tas med i planeringen

Direktionerna för båda skolorna tillstyrker sammanslagningen av skolorna i sina utlåtanden. Utlåtande begärdes också hos direktionen för den näraliggande Hietakummun ala-asteen koulu men direktionen tog inte ställning till sammanslagningen i sitt utlåtande. Utlåtandena i sin helhet finns som bilagorna 3–6.

Skolornas personal har i maj 2015 blivit informerad om att sammanslagningsprocessen börjar. Ett informationsmöte för hörande av skolpersonalen enligt samarbetsförfarandet ordnades 30.9.2015 för Kotinummen ala-asteen koulus personal och 28.9.2015 för Ylä-Malmin peruskoulus personal.

Vårdnadshavarna blev i slutet av maj 2015 informerade om att servicenätsprocessen ska inledas genom att ett meddelande skickades till dem i Wilma. Vårdnadshavarna har under höstens gång blivit informerade om de olika faserna för projektet genom meddelanden i Wilma.

Vårdnadshavarna och övriga invånare i området har haft möjlighet att påverka hur servicenätprocessen fortskrider genom tjänsten Kerrokantasi i två faser: före invånarmötet 14–21.9.2015 då två alternativa modeller lades fram, och efter invånarmötet 24.9–5.10.2015 då bara ett förslag lades fram. Ett invånarmöte hölls 21.9.2015. Man informerade i förväg om att ett invånarmöte ska ordnas genom tidningsannonser och meddelanden hem till eleverna genom Wilma. Invånarna har också haft möjlighet att ge respons genom stadens responssystem. Invånarresponsen finns som bilaga 7.

Förändringen följs upp och understöds

Skolans ledning, personal och elever skapar tillsammans en verksamhetskultur i den nya skolan. Den nya läroplanen styr undervisningen och fostran i skolan. Sammanslagningen av skolorna leds av en rektor som utsetts för uppdraget, och en förändringsledningsgrupp bildas av personer i de skolor som ska slås ihop. Förändringsledningsgruppen ansvarar för planeringen och tidtabellen för sammanslagningsprocessen, följer upp och bedömer hur sammanslagningen fortskrider och gör behövliga ändringar.

Uppföljningsgruppen består av rektorerna och direktionsordförandena för de skolor som ska slås ihop och representanter för utbildningsverket. Gruppen har till uppgift att följa upp hur sammanslagningen fortskrider, informera de olika aktörerna, främja och säkerställa behövliga åtgärder och söka lösningar till problem som förändringsledningsgruppen tar upp.

Den nya läroplanen införs 1.8.2016. De gemensamma grupperna för skolorna utarbetar en ny gemensam läroplan i samma tidtabell som den nya läroplanen ska införas.

Utöver förändrings- och uppföljningsgrupperna anvisas en konsult för skolorna som stöd för genomförandet av förändringen. Rektorerna för de skolor som ska slås ihop beslutar om hur konsultresursen utnyttjas (bl.a. stöd för ledningen i förändringsprocessen, möten och skolning för personalen, konsulttjänster för skolornas direktioner). Stödet är tillgängligt under läsåret före och första läsåret efter sammanslagningen.

Föredragande

Stadsstyrelsen

Upplysningar

Maria Nyfors, stadssekreterare, telefon: 310 36683

maria.nyfors(a)hel.fi

Tero Niininen, specialplanerare, telefon: 310 25915

tero.niininen(a)hel.fi

Bilagor

1

Väestöennuste, oppilastiedot ja tilatiedot

2

Lausuntopyyntö koulujen johtokunnille

3

Ylä-Malmin peruskoulun johtokunnan lausunto

4

Kotinummen ala-asteen johtokunnan lausunto

5

Kotinummen ala-asteen johtokunnan ja oppilaskunnan lausunnot

6

Hietakummun ala-asteen johtokunnan lausunto

7

Asukaspalautteet

Sökande av ändring

Kommunalbesvär, fullmäktige

För kännedom

Opetusvirasto

Beslutshistoria

Kaupunginhallitus 11.01.2016 § 9

HEL 2015-011143 T 12 00 01

Päätös

Kaupunginhallitus esitti kaupunginvaltuustolle seuraavaa:

Kaupunginvaltuusto päättää yhdistää Kotinummen ala-asteen koulun ja Ylä-Malmin peruskoulun yhtenäiseksi peruskouluksi 1.8.2016 alkaen.

14.12.2015 Pöydälle

Esittelijä

apulaiskaupunginjohtaja

Ritva Viljanen

Lisätiedot

Maria Nyfors, kaupunginsihteeri, puhelin: 310 36683

maria.nyfors(a)hel.fi

Tero Niininen, erityissuunnittelija, puhelin: 310 25915

tero.niininen(a)hel.fi

 

Opetuslautakunta 17.11.2015 § 212

HEL 2015-011143 T 12 00 01

Esitys

Opetuslautakunta esitti kaupunginhallituksen kautta kaupunginvaltuustolle, että Kotinummen ala-asteen koulu ja Ylä-Malmin peruskoulu yhdistetään 1.8.2016 alkaen yhtenäiseksi peruskouluksi.

Esittelijä

linjanjohtaja

Outi Salo

Lisätiedot

Inari Salonen, palvelupäällikkö, puhelin: 310 86777

inari.salonen(a)hel.fi

Ulla-Maija Vähäsarja, aluepäällikkö, puhelin: 310 71764

ulla-maija.vahasarja(a)hel.fi

 

Opetuslautakunnan suomenkielinen jaosto 27.10.2015 § 105

HEL 2015-011143 T 12 00 01

Esitys

Opetuslautakunnan suomenkielinen jaosto esitti opetuslautakunnalle ja edelleen kaupunginhallituksen kautta kaupunginvaltuustolle, että Kotinummen ala-asteen koulu ja Ylä-Malmin peruskoulu yhdistetään 1.8.2016 alkaen yhtenäiseksi peruskouluksi.

Esittelijä

linjanjohtaja

Outi Salo

Lisätiedot

Inari Salonen, palvelupäällikkö, puhelin: 310 86777

inari.salonen(a)hel.fi

Ulla-Maija Vähäsarja, aluepäällikkö, puhelin: 310 71764

ulla-maija.vahasarja(a)hel.fi

 

Postadress

Besöksadress

Telefon

FO-nummer

Kontonr

PB 10

Norra esplanaden 11-13

+358 9 310 1641

0201256-6

FI0680001200062637

00099 HELSINGFORS STAD

Helsingfors 17

Telefax

 

Moms nr

kaupunginkanslia@hel.fi

http://www.hel.fi/kaupunginkanslia

+358 9 655 783

 

FI02012566