Helsingfors stad

Protokoll

1/2016

1 (1)

Stadsfullmäktige

 

 

 

 

Sj/11

 

20.01.2016

 

 

 

 

 

 

 

 

 

§ 11

Sammanslagning av Kannelmäen peruskoulu och Pelimannin ala-asteen koulu till en enhetlig grundskola

HEL 2015-010924 T 12 00 01

Beslut

Stadsfullmäktige beslutade i enlighet med stadsstyrelsens förslag slå samman Pelimannin ala-asteen koulu och Kannelmäen peruskoulu till en enhetlig grundskola räknat från 1.8.2016.

Föredragande

Stadsstyrelsen

Upplysningar

Maria Nyfors, stadssekreterare, telefon: 310 36683

maria.nyfors(a)hel.fi

Tero Niininen, specialplanerare, telefon: 310 25915

tero.niininen(a)hel.fi

Bilagor

1

Väestöennuste, oppilastiedot ja tilatiedot

2

Lausuntopyyntö koulujen johtokunnille

3

Kannelmäen peruskoulun johtokunnan lausunto

4

Pelimannin ala-asteen koulun johtokunnan lausunto

5

Asukaspalautteet

Sökande av ändring

Kommunalbesvär, fullmäktige

Beslutsförslag

Beslutet stämmer överens med förslaget.

Föredragandens motiveringar

En enhetlig studieväg som syfte

Förslaget om sammanslagning av Pelimannin ala-asteen koulu och Kannelmäen peruskoulu till en enhetlig grundskola baserar sig på helhetsgranskningen av servicenätet i Gamlas. Utgångspunkten är den av stadsstyrelsen 30.3.2015 fastställda utbildningspolitiska riktlinjen enligt vilken staden strävar att förlägga stadens finskspråkiga grundläggande utbildning till enhetliga grundskolor med minst två parallella årskurser 1–9. Förslaget följer stadens strategiska mål och anvisningarna för ekonomiplaneringen. Syftet med servicenätsgranskningen är att prognosera kommande förändringar och erbjuda högkvalitativ och mångsidig service i områdena.

Som resultat av helhetsgranskningen av servicenätet i Gamlas har utbildningsnämnden 17.11.2015 enhälligt föreslagit stadsstyrelsen att Pelimannin ala-asteen koulu och Kannelmäen peruskoulu ska slås samman till en enhetlig grundskola räknat från 1.8.2016.

En enhetlig grundskola möjliggör en enhetlig och trygg studieväg och skolkultur för eleven under hela grundskoletiden. Studievägen avbryts inte med en övergångsfas mellan årskurserna 6 och 7, och eleverna har samma personal som sitt stöd under hela grundskoletiden, vilket gör det möjligt att de stödåtgärder som eleven behöver kan planeras på lång sikt. Skolans storlek påverkar skolans resurser: i en större skola är elevvårdspersonalen tillgänglig för eleverna varje dag (kurator och hälsovårdare) eller nästan varje dag (psykolog). Eleverna lär känna varandra och elever i olika åldrar kan lära sig och fungera tillsammans.

I en enhetlig grundskola kan elever smidigt delas i olika undervisningsgrupper och då kan elevernas olika behov bättre beaktas. Gemensamma lärare kan flexibelt undervisa i årskurserna 1–9 och gemensamma lokaler medför en ny slags fysisk inlärningsmiljö. I en större skola är det lättare att förverkliga ett mångsidigt språkutbud och flera valbara ämnen eftersom det är lättare att få ett tillräckligt antal elever i de olika grupperna. En gemensam skola stöder och stärker den lokala identiteten hos invånarna i Gamlas och jämnar ut antalet barn med invandrarbakgrund i skolorna.

Vid sammanslagningen av skolorna fästs avseende på att skapa en enhetlig verksamhetskultur som påverkar både elevernas och lärarnas välbefinnande. En enda skola möjliggör långsiktigt nätverkssamarbete i området som stöder barnets utveckling. Elevernas trivsel och lärarnas välbefinnande främjas också av att skolan har mer resurser för att leda skolan än en liten skola, och rektorn har mer tid för ledningsuppgifter.

Elevantalet i området ökar närmast i Kungseken

I nuläget fungerar två grundskolor i Gamlas: Pelimannin ala-asteen koulu (årskurserna 1–6) och Kannelmäen peruskoulu (årskurserna 1–9). Skolorna har sammanlagt 850 elever: Pelimannin ala-asteen koulu 218 och Kannelmäen peruskoulu 632 elever. Kannelmäen peruskoulu har två skolhus vid Kantelevägen 1 och Runosångarvägen 40 samt en tillfällig skollokal vid Kårböle bygata 1. Dessutom finns det en tillfällig paviljongskola på skolgården vid Runosångarvägen. Pelimannin ala-asteen koulus skolhus vid Spelmansvägen 16 är inte i skolbruk. Pelimannin ala-asteen koulu fungerar för tillfället i lokalerna för Kannelmäen peruskoulu vid Kantelevägen 1 och i tillfälliga lokaler vid Kårböle bygata 1.

Utbildningstjänsterna och -lokalerna utvecklas utifrån principen om lokal jämlikhet. I de nya områdena byggs de skolor som invånarantalet förutsätter, och staden avstår från skolor i de områden där elevantalet sjunker på annat sätt än tillfälligt. Skolorna dimensioneras utgående från att de ska tjäna eleverna i det egna elevupptagningsområdet och målet är att effektivt utnyttja skollokalerna. Skolorna i Gamlas är kalkylmässigt inte fullsatta i nuläget men antalet elever som bor i området kommer klart att öka inom de kommande tio åren närmast i Kungseken.

Enligt befolkningsprognosen för 2016 kommer antalet 6–11-åringar i Gamlas att uppgå till 978 och antalet 12–14-åringar till 455, dvs. antalet elever uppgår till sammanlagt 1 433. Enligt prognosen ökar antalet 6–11-åriga elever med 432 och antalet 12–14-åriga elever med 208 fram till år 2025. Ökningen är störst i Kungseken som enligt planerna kommer att få en ny grundskola år 2022.

Vid skolorna i Gamlas uppgår andelen elever som väljer sin närskola till 74 % i årskurs 1 och 49 % i årskurs 7. Också elever från andra områden kommer till skolorna. Befolkningsprognosen och elev- och lokaluppgifterna för området finns som bilaga 1.

Enligt strategiprogrammet ska den ekonomiska balansen tryggas genom att omorganisera funktioner, utnyttja ny teknologi och förbättra verksamhetsprocesserna och verksamhetsmetoderna. Effekten hos basservicen ska ökas för att strategiprogrammets mål för ekonomisk balans ska uppnås. I syfte att hålla ekonomin i balans och uppnå bättre produktivitet ska alla förvaltningar göra upp lokalanvändningsprogram och effektiviseringsplaner i vilka de teknologiska förändringarna och nya service- och arbetssätt ska beaktas. I budgeten för 2016 och ekonomiplanen för 2016–2018 anges lokalbesparingar som en av de viktigaste ekonomiska anpassnings- och effektiviseringsåtgärderna inom bildningsväsendet. Inom utbildningen uppnås besparingar genom att administrativt slå ihop skolor och avstå från onödiga lokaler. Att staden avstår från husen vid Spelmansvägen 16 och tar i bruk lokalerna vid Kårböle bygata 1 medför besparingar på ca 600 000 euro. Sammanslagningen av skolorna medför besparingar på ca 83 000 euro inom administrationen.

Direktionerna, personalen och invånarna tas med i planeringen

Diskussionen om servicenätet inleddes med ledningen och direktionerna för Pelimannin ala-asteen koulu och Kannelmäen peruskoulu i maj 2015. Direktionerna för båda skolorna tillstyrker sammanslagningen av skolorna i sina utlåtanden. Direktionen för Kannelmäen peruskoulu förutsätter att utbildningsverket och lokalcentralen ser till att skollokalerna i Gamlas blir hälsosamma och tillräckliga för området. Direktionen för Pelimannin ala-asteen koulu önskar permanenta lokallösningar för området och framför sin oro över tillräckligheten av speciallokaler, såsom idrottslokaler och lokaler för slöjd, och skicket av skolhuset vid Runosångarvägen. Direktionernas utlåtanden i sin helhet finns som bilagorna 3 och 4.

Skolornas personal har i maj 2015 blivit informerad om att sammanslagningsprocessen börjar. Ett informationsmöte för personalen enligt samarbetsförfarandet hölls 29.9.2015 och hörandet av personalen ägde rum 5.10.2015.

Vårdnadshavarna blev i slutet av maj 2015 informerade om att servicenätsprocessen ska inledas genom att ett meddelande skickades till dem i Wilma. Vårdnadshavarna har under höstens gång blivit informerade om de olika faserna för projektet genom meddelanden i Wilma.

Vårdnadshavarna och övriga invånare i området har haft möjlighet att påverka hur servicenätprocessen fortskrider genom tjänsten Kerrokantasi i två faser: före invånarmötet 14–21.9.2015 och efter invånarmötet 24.9-7.10.2015. Ett invånarmöte hölls 22.9.2015. Man informerade i förväg om att ett invånarmöte ska ordnas genom tidningsannonser och meddelanden hem till eleverna genom Wilma. Invånarna har också haft möjlighet att ge respons genom stadens responssystem. Invånarresponsen finns som bilaga 5.

Förändringen följs upp och understöds

Skolans ledning, personal och elever skapar tillsammans en verksamhetskultur i den nya skolan. Den nya läroplanen styr undervisningen och fostran i skolan. Sammanslagningen av skolorna leds av en rektor som utsetts för uppdraget, och en förändringsledningsgrupp bildas av personer i de skolor som ska slås ihop. Förändringsledningsgruppen ansvarar för planeringen och tidtabellen för sammanslagningsprocessen, följer upp och bedömer hur sammanslagningen fortskrider och gör behövliga ändringar.

Uppföljningsgruppen består av rektorerna och direktionsordförandena för de skolor som ska slås ihop och representanter för utbildningsverket. Gruppen har till uppgift att följa upp hur sammanslagningen fortskrider, informera de olika aktörerna, främja och säkerställa behövliga åtgärder och söka lösningar till problem som förändringsledningsgruppen tar upp.

Den nya läroplanen införs 1.8.2016. Kannelmäen peruskoulu och Pelimannin ala-asteen koulu fungerar redan nu i gemensamma skollokaler, och personalen har tillsammans gjort upp nya läroplaner och verksamhets- och lokalplaner.

Utöver förändrings- och uppföljningsgrupperna anvisas en konsult för skolorna som stöd för genomförandet av förändringen. Rektorerna för de skolor som ska slås samman beslutar om hur konsultresursen utnyttjas (bl.a. stöd för ledningen i förändringsprocessen, möten och skolning för personalen, konsulttjänster för skolornas direktioner). Stödet är tillgängligt under läsåret före och första läsåret efter sammanslagningen.

Stadsstyrelsen konstaterar att om stadsfullmäktige godkänner sammanslagningen av skolorna kommer stadsstyrelsen i samband med verkställigheten av beslutet att uppmana utbildningsverket, barnomsorgsverket, stadsplaneringskontoret och lokalcentralen att snarast möjligt komma med lösningar för de akuta lokalbehoven (dagvård, förskola, eftermiddagsklubbar, skolelever) inom tjänsterna för barn i området och bereda nya, mer permanenta lokalprojekt för barnomsorgen i området. Åtgärderna ska föreläggas stadsstyrelsen före utgången av mars.

Föredragande

Stadsstyrelsen

Upplysningar

Maria Nyfors, stadssekreterare, telefon: 310 36683

maria.nyfors(a)hel.fi

Tero Niininen, specialplanerare, telefon: 310 25915

tero.niininen(a)hel.fi

Bilagor

1

Väestöennuste, oppilastiedot ja tilatiedot

2

Lausuntopyyntö koulujen johtokunnille

3

Kannelmäen peruskoulun johtokunnan lausunto

4

Pelimannin ala-asteen koulun johtokunnan lausunto

5

Asukaspalautteet

Sökande av ändring

Kommunalbesvär, fullmäktige

För kännedom

Opetusvirasto

Beslutshistoria

Kaupunginhallitus 11.01.2016 § 8

HEL 2015-010924 T 12 00 01

Päätös

Kaupunginhallitus esittää kaupunginvaltuustolle seuraavaa:

Kaupunginvaltuusto päättää yhdistää Pelimannin ala-asteen koulun ja Kannelmäen peruskoulun yhtenäiseksi peruskouluksi 1.8.2016 alkaen.

Kaupunginhallitus totesi, että jos kaupunginvaltuusto hyväksyy koulujen yhdistämisen, kaupunginhallitus kehottaa täytäntöönpanon yhteydessä opetus-, varhaiskasvatus- ja kaupunkisuunnitteluvirastoja sekä tilakeskusta huolehtimaan ratkaisuista alueen lasten palveluiden akuutteihin tilantarpeisiin (päivähoito, esikoulu, ip-kerhot, koululaiset) mahdollisimman pian sekä valmistelemaan varhaiskasvatuksen uusia, pysyvämpiä tilahankkeita alueelle. Toimenpiteet esitellään kaupunginhallitukselle maaliskuun loppuun mennessä.

Käsittely

11.01.2016 Esittelijän muutetun ehdotuksen mukaan

Esittelijä muutti esitystään Sanna Vesikansan vastaehdotuksen mukaisesti.

 

Vastaehdotus:
Sanna Vesikansa: Lisätään päätökseen: Kaupunginhallitus toteaa, että jos kaupunginvaltuusto hyväksyy koulujen yhdistämisen, kaupunginhallitus kehottaa täytäntöönpanon yhteydessä opetus-, varhaiskasvatus- ja kaupunkisuunnitteluvirastoja  sekä tilakeskusta huolehtimaan ratkaisuista alueen lasten palveluiden akuutteihin tilantarpeisiin (päivähoito, esikoulu, ip-kerhot, koululaiset) mahdollisimman pian sekä valmistelemaan varhaiskasvatuksen uusia, pysyvämpiä tilahankkeita alueelle. Toimenpiteet esitellään kaupunginhallitukselle maaliskuun loppuun mennessä.

Kannattaja: Laura Rissanen

 

Kaupunginhallitus hyväksyi yksimielisesti esittelijän muuttaman esityksen.

14.12.2015 Pöydälle

Esittelijä

apulaiskaupunginjohtaja

Ritva Viljanen

Lisätiedot

Maria Nyfors, kaupunginsihteeri, puhelin: 310 36683

maria.nyfors(a)hel.fi

Tero Niininen, erityissuunnittelija, puhelin: 310 25915

tero.niininen(a)hel.fi

 

Opetuslautakunta 17.11.2015 § 210

HEL 2015-010924 T 12 00 01

Esitys

Opetuslautakunta esitti kaupunginhallituksen kautta kaupunginvaltuustolle, että Pelimannin ala-asteen koulu ja Kannelmäen peruskoulu yhdistetään 1.8.2016 alkaen yhtenäiseksi peruskouluksi.

Käsittely

17.11.2015 Ehdotuksen mukaan

Keskustelu.

Hyväksyttiin esittelijän ehdotus.

Esittelijä

linjanjohtaja

Outi Salo

Lisätiedot

Mia Honkanen, erityissuunnittelija, puhelin: 310 86227

mia.j.honkanen(a)hel.fi

 

Opetuslautakunnan suomenkielinen jaosto 27.10.2015 § 106

HEL 2015-010924 T 12 00 01

Esitys

Opetuslautakunnan suomenkielinen jaosto esitti opetuslautakunnalle ja edelleen kaupunginhallituksen kautta kaupunginvaltuustolle, että Pelimannin ala-asteen koulu ja Kannelmäen peruskoulu yhdistetään 1.8.2016 alkaen yhtenäiseksi peruskouluksi.

Käsittely

27.10.2015 Ehdotuksen mukaan

Keskustelu.

Hyväksyttiin esittelijän ehdotus.

Esittelijä

linjanjohtaja

Outi Salo

Lisätiedot

Mia Honkanen, erityissuunnittelija, puhelin: 310 86227

mia.j.honkanen(a)hel.fi

 

Postadress

Besöksadress

Telefon

FO-nummer

Kontonr

PB 10

Norra esplanaden 11-13

+358 9 310 1641

0201256-6

FI0680001200062637

00099 HELSINGFORS STAD

Helsingfors 17

Telefax

 

Moms nr

kaupunginkanslia@hel.fi

http://www.hel.fi/kaupunginkanslia

+358 9 655 783

 

FI02012566