Helsingfors stad

Protokoll

17/2015

1 (1)

Stadsfullmäktige

 

 

 

 

Sj/10

 

04.11.2015

 

 

 

 

 

 

 

 

 

§ 279

Administrativ sammanslagning av Myllypuron ala-asteen koulu och Myllypuron yläasteen koulu

HEL 2015-006215 T 12 00 01

Beslut

Stadsfullmäktige beslutade i enlighet med stadsstyrelsens förslag att Myllypuron ala-asteen koulu och Myllypuron yläasteen koulu administrativt ska sammanslås till en enhetlig grundskola 1.8.2016.

Föredragande

Stadsstyrelsen

Upplysningar

Maria Nyfors, stadssekreterare, telefon: 310 36683

maria.nyfors(a)hel.fi

Tero Niininen, specialplanerare, telefon: 310 25915

tero.niininen(a)hel.fi

Bilagor

1

Tietoja oppilasmääristä, tiloista ja väestöstä

2

Koulujen johtokuntien ja oppilaskuntien lausunto

3

Asukaspalautteita

Sökande av ändring

Kommunalbesvär, fullmäktige

Beslutsförslag

Beslutet stämmer överens med förslaget.

Föredragandens motiveringar

Granskningen av servicenätet i Kvarnbäcken

Förslaget bygger på en helhetsgranskning i Kvarnbäcken i enlighet med riktlinjerna för utvecklingen av servicenätet godkända av stadsstyrelsen, stadens strategiska mål och anvisningarna för ekonomiplanering. Utbildningstjänster och -lokaler utvecklas enligt principen om jämlikhet mellan områdena. Staden bygger nya skolor i de nya områdena på basis av invånartalet och avstår från onödiga skollokaler i de områden där elevantalet inte bara tillfälligt sjunker.

Stadsstyrelsen har 30.3.2015 ställt upp som mål för utvecklingen av servicenätet för utbildningsväsendet att staden strävar att förlägga stadens finskspråkiga grundläggande utbildning till enhetliga grundskolor med minst två parallella årskurser 1–9. En grundskola med alla årskurser tryggar en enhetlig studieväg för eleverna utan någon övergångsfas mellan lågstadiet och högstadiet. Samma vuxna säkrar elevernas skolgång under hela grundskoletiden. En större skola är administrativt mer flexibel och samma lärare kan undervisa flera årskurser. Det blir lättare att erbjuda ett mångsidigt språkutbud och kurser i tillvalsämnen.

Som resultat av granskningen av servicenätet i Kvarnbäcken föreslog utbildningsnämnden 25.8.2015 stadsstyrelsen och vidare stadsfullmäktige att Myllypuron ala-asteen koulu och Myllypuron yläasteen koulu ska slås ihop till en enhetlig grundskola 1.8.2016. Utbildningsnämndens beslut i frågan var enhälligt och beslutet stämde överens med föredragandens framställning.

Enligt 7 § i instruktionen för stadsstyrelsen beslutar stadsfullmäktige om inrättande och indragning av läroanstalter inom utbildningsväsendet sedan utbildningsnämnden avgett utlåtande i saken. Enligt 5 § i instruktionen för utbildningsnämnden har sektionerna till uppgift att för sin egen språkgrupps del besluta om namn på och verksamhetsställen för skolor och läroanstalter. Om stadsfullmäktige godkänner den administrativa sammanslagningen av skolorna i fråga, beslutar utbildningsnämndens finska sektion senare om lokallösningarna för den sammanslagna skolan.

Nuvarande skolnätet i Kvarnbäcken och befolkningsprognosen för området

I nuläget finns det två grundskolor i Kvarnbäcken: lågstadieskolan Myllypuron ala-asteen koulu för elever i årskurserna 1–6 och högstadieskolan Myllypuron yläasteen koulu för elever i årskurserna 7–9. Under läsåret 2014/2015 hade lågstadieskolan 402 elever och högstadieskolan 234 elever (sammanlagt 636 elever).

Lågstadieskolan fungerar i två byggnader (Ovanstensbrinken 6 och Nåldammsvägen 6) och högstadieskolan i en enda byggnad (Ovanstensbrinken 4). Högstadieskolans skolhus och lågstadieskolans skolhus är belägna på bredvidliggande tomter. Lågstadieskolans filialskola vid Nåldammsvägen 6 ligger på cirka 700 meters avstånd från huvudskolan.

Skolornas kalkylmässiga kapacitet uppgår till sammanlagt 875 elevplatser. Den kalkylmässiga kapaciteten är det elevantal som ska uppnås för att användningen av skolan ska vara effektiv.

Befolkningsprognosen för 2015 uppgick till 619 barn i 6–11 års ålder och 334 ungdomar i 12–14 års ålder i Kvarnbäcken (sammanlagt 953 barn och unga). Enligt prognosen ökar antalet elever i 6–11 års ålder med 251 och antalet elever i 12–14 års ålder med 115 fram till 2024. Andelen elever som i nuläget har valt närskolan uppgår till 80 % på lågstadiet och 56 % på högstadiet.

Den sammanslagna skolan kommer att ha cirka 650–720 elever år 2016, vilket uppfyller kraven för två parallella årskurser.

Utbyggnad av Myllypuron yläasteen koulu och planerade lokallösningar

Utbyggnaden av skolhuset för högstadieskolan har i investeringsprogrammet planerats för åren 2018–2019. Om stadsfullmäktige godkänner den administrativa sammanslagningen av skolorna, har utbildningsverket för avsikt att avstå från lågstadieskolans filialskola vid Nåldammsvägen efter utbyggnaden av skolhuset för den nuvarande högstadieskolan. Utbildningsnämndens finska sektion har befogenheterna i fråga om lokallösningarna.

Efter utbygganden av högstadieskolan ryms alla elever i skolhusen på de bredvidliggande tomterna. Skolans rektor beslutar om förläggningen av eleverna och årskurserna till lokalerna i den sammanslagna skolans bruk.

Utbildningspolitiska mål uppnås

En enhetlig verksamhetskultur byggs upp

Skolorna i Kvarnbäcken har sedan läsåret 2014/2015 haft samma rektor, och skolornas personal har utarbetat tillsammans bl.a. läroplaner för skolorna. Skolornas ledningsgrupper har haft gemensamma möten och planeringsseminarier, personalen gemensamma möten och tillställningar och elevkårernas styrelser gemensamma möten. Under läsåret 2015/2016 blir samarbetet ännu tätare. Personalen deltar i att utveckla skolans verksamhet genom planering för den kommande skolan. Skolorna gör upp en gemensam läroplan.

Om skolorna blir sammanslagna tillsätts en förändringsledningsgrupp med uppgiften att leda förändringen på skolans nivå. I förändringsledningsgruppen deltar dessutom företrädare för utbildningsverket och en utomstående konsult som processtöd.

Analys av konsekvenserna för barn

En enhetlig grundskola gör det möjligt för eleverna i årskurserna 1–9 att ha en trygg studieväg utan någon övergångsfas mellan lågstadiet och högstadiet. Eleverna får trygghet av att samma vuxna stöder dem under hela grundskoletiden, elevvårdspersonalen medräknad, och då kan stödåtgärderna för eleverna planeras på lång sikt under grundskoletiden. Eleverna lär känna varandra och elever i olika åldrar kan lära sig och fungera tillsammans.

I en enhetlig grundskola kan eleverna flexibelt indelas i grupper, vilket gör det möjligt att bättre beakta elevernas behov. I en större skola är det lättare att tillhandahålla ett mångsidigt språkutbud och flera tillvalsämnen eftersom det är lättare få ett tillräckligt antal elever i undervisningsgrupperna. Om den sammanslagna grundskolan har över 700 elever får skolan utöver en rektor också en biträdande rektor i tjänsteförhållande.

Att Kvarnbäcken har en gemensam skola stöder och förstärker invånarnas områdesidentitet i andan "skolan i vårt område". En enda skola underlättar verksamheten för nätverket av olika aktörer i området (tredje sektorn och övriga förvaltningar) i att stöda barnens utveckling efterson verksamheten kan planeras på lång sikt med en enda skola.

Ekonomiska konsekvenser

Enligt strategiprogrammet ska den ekonomiska balansen säkerställas genom att omorganisera funktioner, utnyttja ny teknologi och förbättra verksamhetsprocesserna och -metoderna. Basservicens effekt ska ökas för att uppnå strategiprogrammets mål om balanserad ekonomi. I syfte att få ekonomin i balans och öka produktiviteten utarbetar alla förvaltningar lokalanvändningsplaner och effektiviseringsplaner i vilka teknologiska förändringar och nya service- och arbetsformer ska beaktas.

I budgeten för 2015 och ekonomiplanen för 2015–2017 anges lokalbesparingar som en av de viktigaste åtgärderna för anpassning och effektivisering av ekonomin inom bildningsväsendet. Utbildningsväsendet uppnår besparingar genom att administrativt slå ihop skolor och avstå från lokaler.

Sammanslagningen av skolorna medför inga direkta ekonomiska besparingar eftersom elevantalet i Kvarnbäcken håller på att stiga och större skollokaler behövs i området. Indirekt kan man bedöma att sammanslagningen av skolorna effektiviserar produktionen av utbildningstjänster både inom verksamheten och användningen av skollokaler när en enda grundskola och personalen vid skolan producerar tjänsterna i stället för två skolor.

Konsekvenserna för hälsan

I sammanslagningen av skolorna fästs det avseende vid att bygga upp en gemensam verksamhetskultur som påverkar både elevernas och lärarnas välbefinnande. I en enhetlig grundskola finns det ingen övergångsfas i elevens studieväg under grundskolan. Elevernas trivsel och lärarnas välbefinnande ökar dessutom till följd av att rektorn har mer tid att leda.

Byggnaderna för Myllypuron ala-asteen koulus filialskola vid Nåldammsvägen är i dåligt skick och det går inte att använda dem mycket längre. Hittills har förhållandena i byggnaden gjorts trygga genom ventilation, vilket inte är någon fungerande lösning på permanent basis. Att kunna erbjuda ombyggda och nya lokaler för skolverksamheten medför också hälsofördelar.

Hörande av personalen och invånarnas delaktighet

Skolornas personal har i augusti 2014 meddelats att en sammanslagningsprocess ska inledas. Ett informationsmöte för personalen hölls 27.4.2015 och ett hörande 18.5.2015.

Diskussionerna om servicenätet inleddes med direktionerna i december 2014 och diskussionerna fortsatte år 2015. Direktionerna och elevkårerna i området blev hörda genom att direktionerna bads om att avge utlåtande om förslagen senast 2.6.2015. Utlåtandet från skolornas direktioner och elevkårer finns som bilaga.

Ett informationsmöte för invånarna ordnades 12.5.2015. Meddelande om invånarmötet gavs i förväg genom tidningsannonser och genom Wilma-meddelanden till elevernas hem. Dessutom hade invånarna möjligheten att påverka och ge respons genom tjänsten Kerrokantasi.hel.fi 12.5–2.6.2015 och genom stadens och utbildningsverkets responssystem. Kundresponsen finns som bilaga.

Föredragande

Stadsstyrelsen

Upplysningar

Maria Nyfors, stadssekreterare, telefon: 310 36683

maria.nyfors(a)hel.fi

Tero Niininen, specialplanerare, telefon: 310 25915

tero.niininen(a)hel.fi

Bilagor

1

Tietoja oppilasmääristä, tiloista ja väestöstä

2

Koulujen johtokuntien ja oppilaskuntien lausunto

3

Asukaspalautteita

För kännedom

Opetusvirasto

Beslutshistoria

Kaupunginhallitus 19.10.2015 § 980

HEL 2015-006215 T 12 00 01

Päätös

Kaupunginhallitus esitti kaupunginvaltuustolle seuraavaa:

Kaupunginvaltuusto päättää yhdistää Myllypuron ala-asteen koulun ja Myllypuron yläasteen koulun yhtenäiseksi peruskouluksi 1.8.2016 alkaen.

Esittelijä

apulaiskaupunginjohtaja

Ritva Viljanen

Lisätiedot

Maria Nyfors, kaupunginsihteeri, puhelin: 310 36683

maria.nyfors(a)hel.fi

Tero Niininen, erityissuunnittelija, puhelin: 310 25915

tero.niininen(a)hel.fi

 

Opetuslautakunta 25.08.2015 § 115

HEL 2015-006215 T 12 00 01

Esitys

Opetuslautakunta esitti kaupunginhallituksen kautta kaupunginvaltuustolle, että Myllypuron ala-asteen koulu ja Myllypuron yläasteen koulu yhdistetään 1.8.2016 alkaen yhtenäiseksi peruskouluksi.

Esittelijä

linjanjohtaja

Outi Salo

Lisätiedot

Mia Honkanen, erityissuunnittelija, puhelin: 310 86227

mia.j.honkanen(a)hel.fi

 

Opetuslautakunnan suomenkielinen jaosto 16.06.2015 § 62

HEL 2015-006215 T 12 00 01

Esitys

Opetuslautakunnan suomenkielinen jaosto esitti opetuslautakunnalle ja edelleen kaupunginhallituksen kautta kaupunginvaltuustolle, että Myllypuron ala-asteen koulu ja Myllypuron yläasteen koulu yhdistetään 1.8.2016 alkaen yhtenäiseksi peruskouluksi.

Käsittely

16.06.2015 Ehdotuksen mukaan

Esittely.

Keskustelu.

Hyväksyttiin esittelijän ehdotus.

Esittelijä

linjanjohtajan sijainen

Marjo Kyllönen

Lisätiedot

Mia Honkanen, erityissuunnittelija, puhelin: 310 86227

mia.j.honkanen(a)hel.fi

 

Postadress

Besöksadress

Telefon

FO-nummer

Kontonr

PB 10

Norra esplanaden 11-13

+358 9 310 1641

0201256-6

FI0680001200062637

00099 HELSINGFORS STAD

Helsingfors 17

Telefax

 

Moms nr

kaupunginkanslia@hel.fi

http://www.hel.fi/kaupunginkanslia

+358 9 655 783

 

FI02012566