Helsingfors stad

Protokoll

15/2015

1 (1)

Stadsfullmäktige

 

 

 

 

Kj/9

 

07.10.2015

 

 

 

 

 

 

 

 

 

§ 253

Tredje fasen i projektet Förbättring av landsväg 101 (Ring I): planskild anslutning vid Tavastehusvägen och Ring I på avsnittet Esbogränsen–Vichtisvägen, godkännande av genomförandeavtal som gäller byggandet

HEL 2013-014626 T 08 00 01

Beslut

Stadsfullmäktige beslutade i enlighet med stadsstyrelsens förslag godkänna ett genomförandeavtal som gäller den i stadsstyrelsens beslut 2.12.2013 (§ 1294) avsedda avsiktsförklaringen om byggande av en planskild anslutning vid Tavastehusleden på landsväg 101 (Ring I) och Ring I på avsnittet Esbogränsen–Vichtisvägen så att stadens finansieringsandel är 16,8 %, dock högst 4,32 mn euro (exkl. moms, jordbyggnadskostnadsindex 150), och statens finansieringsandel 83,2 %, dock högst 21,38 mn euro (exkl. moms). Totalkostnaderna för projektets tredje fas uppgår till 25,7 mn euro (exkl. moms).

Föredragande

Stadsstyrelsen

Upplysningar

Saara Kanto, planeringsingenjör, telefon: 310 25531

saara.kanto(a)hel.fi

Bilagor

1

Toteuttamissopimus_Kehä I vaihe 3.pdf

Sökande av ändring

Kommunalbesvär, fullmäktige

Utdrag

Utdrag

Bilagor till utdrag

Liikennevirasto

Kunnallisvalitus, valtuusto

Rakennusvirasto

 

Beslutsförslag

Beslutet stämmer överens med förslaget.

Föredragandens motiveringar

Genomförandet av tredje fasen i projektet Förbättring av landsväg 101 (Ring I) förbättrar trafikens smidighet på Ring I och riksväg 3, förbättrar trafiksäkerheten och verksamhetsförutsättningarna för kollektivtrafiken och minskar miljöolägenheterna som trafiken orsakar.

Tidigare avtal

Stadsstyrelsen beslutade 2.12.2013 (§ 1294) godkänna en avsiktsförklaring med Trafikverket om främjande av en planskild anslutning vid Stensbölevägen på landsväg 101 (Ring I), av en planskild anslutning vid Tavastehusleden på landsväg 101 (Ring I) och av landsväg 101 (Ring I) på avsnittet Esbogränsen–Vichtisvägen. Genom avsiktsförklaringen kom avtalsparterna (staden och staten)
överens om att främja objekten för de i avsiktsförklaringen fastställda projekt som är belägna inom Helsingfors stads område. Enligt avsiktsförklaringen ska det för samprojektet ingås ett separat genomförandeavtal.

Stadsfullmäktige beslutade 23.4.2014 (§ 119) godkänna ett genomförandeavtal som gäller avsiktsförklaringen om den andra byggfasen av en planskild anslutning vid Stensbölevägen på landsväg 101 (Ring I). I det här sammanhanget konstaterades att de behövliga genomförandeavtalen för en planskild anslutning vid Tavastehusvägen på Ring I och landsväg 101 (Ring I) på avsnittet Esbogränsen–Vichtisvägen som ingår i avsiktsförklaringen (tredje fasen) ingås separat, närmare tidpunkten för genomförandet.

Första byggfasen av projektet Förbättring av landsväg 101 (Ring I) har färdigställts och fas två pågår som bäst. I första fasen byggdes en ramp från öst till Stensbölevägen på Ring I och bullerbekämpningskonstruktionerna. I andra fasen byggs den planskilda anslutningen vid Stensböle färdig i sin helhet. Byggarbetena har fortskridit enligt tidsschemat och inom ramen för den utarbetade kostnadskalkylen. Genomförandetavtalet om första fasen har ingåtts 9.9.2013 och avtalet om andra fasen 30.7.2014.

Genomförandeavtal

I genomförandeavtalet Förbättring av landsväg 101 (Ring I), fas tre: en planskild anslutning vid Tavastehusvägen på Ring I och Ring I på avsnittet Esbogränsen–Vichtisvägen (bilaga 1) bemyndigar staden staten att fungera som byggherre och beställare för projektet och att konkurrensutsätta och ta emot entreprenaderna också i fråga om de leder och konstruktioner som kommer i stadens ägo. I avtalet överenskoms bl.a. om samarbetet kring projektet och om finansieringsarrangemangen.

Det genomförandeavtal som behandlas nu gäller åtgärderna under tredje byggfasen för förbättring av landsväg 101 (Ring I). I det följande beskrivs projektets objekt mera detaljerat:

Planskild anslutning vid Tavastehusvägen

Objektet ligger i den planskilda anslutningen vid Tavastehusvägen på Ring I. Enligt den godkända vägplanen (12.4.2012) förbättras ramparrangemangen för den planskilda anslutningen. Byggandet upptar ett avsnitt på cirka 0,7 km på Ring I. I byggnadsplanen utvidgades projektet bl.a. genom en förlängning av anslutningskörfältet för rampen på riksväg 3, en därav orsakad breddning av den nuvarande underfarten (Ryska skolans underfart) och genom en flyttning av hållplatsen på riksväg 3 norrut. Dessutom inkluderades byggandet av en hållplats vid Kanteletarvägen på Ring I.

Ring I på avsnittet Esbogränsen–Vichtisvägen

Objektet ligger i influensområdet för Vallbergets tunnel och dess östra sida på Ring I i Helsingfors. Byggandet upptar ett avsnitt på cirka 1,85 km på Ring I. Enligt den godkända vägplanen (13.4.2012) byggs extra körfält och bullerbekämpning. Åtgärderna gör att smidigheten och tryggheten i trafiken på Ring I blir betydligt bättre särskilt i influensområdet för Vallbergets tunnel. Projektets omfattning har inte ändrats i byggplanerna.

Projektets kostnader

Kostnaderna för tredje fasen av projektet Förbättring av landsväg 101 (Ring I) är totalt 25,7 mn euro (exklusive moms, jordbyggnadskostnadsindex 150, år 2005=100), varav

-        stadens andel är högst 4,32 mn euro, 16,8 % och

-        statens andel är högst 21,38 mn euro, 83,2 %.

Kostnadskalkylen för hela projektet Förbättring av landsväg 101 (Ring I) (faserna 1–3) är i enlighet med avsiktsförklaringen 59,9 mn euro (exkl. moms, jordbyggnadskostnadsindex 150, år 2005=100) varav stadens andel är totalt 28,6 mn euro (47,8 %) och statens andel 31,3 mn euro (52,2 %). Kostnadsfördelningen har bestämts i samband med den administrativa behandlingen av vägplanen.

I fråga om Trafikverket (staten) är maximipriset för genomförandekostnaderna för hela förbättringsprojektet av landsväg 101 (Ring I) (inklusive faserna 1,2 och 3) den i 2014 års statsbudget beviljade avtalsfullmakten på 32,0 miljoner euro (exklusive moms). För att höja avtalsfullmakten behövs ett beslut av riksdagen.

Projektet genomförs inom ramen för kostnadskalkylen. Om det finns en risk att kostnadskalkylen överskrids, ska det förhandlas separat.

Finansiering

För byggandet av projektet Förbättring av landsväg 101 (Ring I) har det i enlighet med avsiktsförklaringen (Stn 2.12.2013, § 1294) gjorts en årlig reservering i budgeten på momentet 8 03 10, Samprojekt med Trafikverket, till Stns disposition.

Stadsfullmäktige beslutade 11.2.2015 (§ 44) på basis av oförbrukade anslag från föregående år bevilja rätt att överskrida 2015 års budget med 23,29 mn euro, vilket innebär att det på budgetmomentet i fråga finns sammanlagt 23,29 mn euro för byggande av projektet Förbättring av Ring I.

För projektet har under tidigare år använts totalt cirka 5 mn euro. Den ringa användningen av anslag har orsakats av att byggandet av en planskild anslutning vid Stensbölevägen på Ring I (fas två) började först år 2014 och att genomförandet av objekten i fas tre flyttades till ett senare tillfälle på grund av avsaknaden av Trafikverkets finansiering.

Sättet att genomföra projektet och tidsplan

Projektet genomförs som en enda totalentreprenad. Enligt planerna ska entreprenaden inledas år 2016. Den beräknas bli slutförd år 2017, om inte eventuella överklaganden som hänför sig till entreprenadupphandlingen eller andra liknande omständigheter fördröjer inledandet och slutförandet av entreprenaden. Entreprenaderna tas emot vid mottagningskontrollerna, som är beräknade till hösten 2017.

Trafikverket svarar för sin del och med stadens fullmakt för byggherreuppgifterna vid projektet (projekthantering, konkurrensutsättning av entreprenaden, övervakning och mottagning). Skyldigheterna att leda byggarbetsplatsen kommer i entreprenadavtalen att i sin helhet överföras på huvudentreprenören.

Föredragandens ställningstagande

Föredraganden konstaterar att genomförandeavtalet för tredje byggfasen för projektet Förbättring av landsväg 101 (Ring I) är i linje med den tidigare överenskomna avsiktsförklaringen och med genomförandeavtalen för faserna ett och två. Om projektet genomförs på det föreslagna sättet blir trafiken smidigare på Ring I och riksväg 3, förbättras trafiksäkerheten och verksamhetsförutsättningarna för kollektivtrafiken och minskar miljöolägenheterna som trafiken orsakar.

Om stadsfullmäktige beslutar godkänna stadsstyrelsens förslag till genomförandeavtal, kommer stadsstyrelsen i sitt verkställighetsbeslut att bemyndiga byggnadskontoret att för stadens del underteckna genomförandeavtalet tillsammans med Trafikverket som statens företrädare.

Föredragande

Stadsstyrelsen

Upplysningar

Saara Kanto, planeringsingenjör, telefon: 310 25531

saara.kanto(a)hel.fi

Bilagor

1

Toteuttamissopimus_Kehä I vaihe 3.pdf

Utdrag

Utdrag

Bilagor till utdrag

Liikennevirasto

Kunnallisvalitus, valtuusto

För kännedom

Rakennusvirasto

Beslutshistoria

Kaupunginhallitus 28.09.2015 § 913

HEL 2013-014626 T 08 00 01

Päätös

Kaupunginhallitus esitti kaupunginvaltuustolle seuraavaa:

Kaupunginvaltuusto päättää hyväksyä kaupunginhallituksen 2.12.2013 § 1294 päätöksen mukaista aiesopimusta koskevan toteuttamissopimuksen, joka koskee maantien 101 (Kehä I) ja Hämeenlinnanväylän eritasoliittymän sekä Kehä I välillä Espoon raja – Vihdintie rakentamista siten, että kaupungin rahoitusosuus on 16,8 %, kuitenkin enintään 4,32 milj. euroa (ALV 0 %, Maku-indeksi 150) ja valtion rahoitusosuus 83,2 %, kuitenkin enintään 21,38 milj. euroa (ALV 0 %). Hankkeen 3. vaiheen kokonaiskustannukset ovat yhteensä 25,7 milj. eur (ALV 0%).

07.04.2014 Ehdotuksen mukaan

02.12.2013 Ehdotuksen mukaan

25.11.2013 Pöydälle

Esittelijä

kaupunginjohtaja

Jussi Pajunen

Lisätiedot

Saara Kanto, suunnitteluinsinööri, puhelin: 310 25531

saara.kanto(a)hel.fi

 

Stadsfullmäktige 23.04.2014 § 119

HEL 2013-014626 T 08 00 01

Beslut

Stadsfullmäktige beslutade i enlighet med stadsstyrelsens förslag godkänna ett genomförandeavtal som gäller den i stadsstyrelsens beslut 2.12.2013 (§ 1294) avsedda avsiktsförklaringen om andra byggfasen för en planskild anslutning vid Stensbölevägen på landsväg 101 (Ring I). Stadens finansieringsandel är 66,2 %, dock högst 19,36 mn euro (exkl. moms, jordbyggnadskostnadsindex 150), och statens finansieringsandel 33,8 %, dock högst 9,90 mn euro (exkl. moms). Totalkostnaderna för projektet, där kostnaderna på 4,96 mn euro (exkl. moms) för första byggfasen ingår, uppgår till 34,22 mn euro (exkl. moms).

Föredragande

Stadsstyrelsen

Upplysningar

Juha Viljakainen, projektchef, telefon: 310 36276

juha.viljakainen(a)hel.fi

 

Postadress

Besöksadress

Telefon

FO-nummer

Kontonr

PB 10

Norra esplanaden 11-13

+358 9 310 1641

0201256-6

FI0680001200062637

00099 HELSINGFORS STAD

Helsingfors 17

Telefax

 

Moms nr

kaupunginkanslia@hel.fi

http://www.hel.fi/kaupunginkanslia

+358 9 655 783

 

FI02012566