Helsingfors stad

Protokoll

10/2015

1 (1)

Stadsfullmäktige

 

 

 

 

Kj/23

 

20.05.2015

 

 

 

 

 

 

 

 

 

§ 145

Ryj / Den av ledamoten Leo Stranius väckta motionen om en elfärja till Helsingfors

HEL 2014-014305 T 00 00 03

Beslut

Stadsfullmäktige beslutade i enlighet med stadsstyrelsens förslag anse den av ledamoten Leo Stranius väckta motionen vara slutligt behandlad.

Föredragande

Stadsstyrelsen

Upplysningar

Kristiina Matikainen, stadssekreterare, telefon: 310 36035

kristiina.matikainen(a)hel.fi

Bilagor

1

Valtuutettu Leo Straniuksen aloite

Sökande av ändring

Muutoksenhakukielto, valmistelu tai täytäntöönpano

Beslutsförslag

Beslutet stämmer överens med förslaget.

Föredragandens motiveringar

Ledamoten Leo Stranius och 51 andra ledamöter föreslår i sin motion att Helsingfors stad ska utreda möjligheterna till en elfärja i passagerartrafik och testa den i praktiken.

Stadsstyrelsen hänvisar till utlåtandet och konstaterar att affärsverket Helsingfors stads trafikverk ansvarar för att sköta Sveaborgs färjetrafik inom ramen för samtarifftrafiken. Sveaborgs Trafik Ab som i sin helhet är i stadens ägo sköter trafikeringen.

Den effektiva livslängden för passagerarfärjorna inom Sveaborgstrafiken är lång. De passagerarfärjor som år 1952 och år 2005 upphandlades för Sveaborgs passagerartrafik trafikerar fortfarande. Den i motionen upptagna möjligheten till en eldriven passagerarfärja kommer att beaktas i planeringen av nya materielupphandlingar. Det kan visa sig att vara svårt att få en passagerarfärja som lämpar sig för Helsingfors förhållanden i testbruk.

Suomenlinna II i Sveaborgs Trafik Ab:s ägo skaffades år 2005. Om det i framtiden är nödvändigt att förnya anordningarna för fartygets drivkraftsproduktion är det möjligt att överväga en eventuell övergång från den nuvarande dieseldrivna drivkraftsproduktionen till ett s.k. hybridsystem eller ett system som fungerar med laddningsbara batterier.

Fartygen inom Sveaborgs passagerartrafik drivs redan nu med svavelfri dieselolja. Till dessa delar kan man i fortsättningen utreda om det är möjligt att delvis använda biodiesel i syfte att uppnå de miljömål som anges i motionen.

Föredragande

Stadsstyrelsen

Upplysningar

Kristiina Matikainen, stadssekreterare, telefon: 310 36035

kristiina.matikainen(a)hel.fi

Bilagor

1

Valtuutettu Leo Straniuksen aloite

För kännedom

Kaupunginkanslia

Beslutshistoria

Kaupunginhallitus 11.05.2015 § 499

HEL 2014-014305 T 00 00 03

Päätös

Kaupunginhallitus esitti kaupunginvaltuustolle seuraavaa:

Kaupunginvaltuusto päättää katsoa valtuutettu Leo Straniuksen aloitteen loppuun käsitellyksi.

04.05.2015 Pöydälle

Esittelijä

kaupunginjohtaja

Jussi Pajunen

Lisätiedot

Kristiina Matikainen, kaupunginsihteeri, puhelin: 310 36035

kristiina.matikainen(a)hel.fi

 

Liikennelaitos -liikelaitoksen johtokunta (HKL) 19.03.2015 § 56

HEL 2014-014305 T 00 00 03

Lausunto

Liikennelaitos -liikelaitoksen johtokunta (HKL) antoi kaupunginhallitukselle valtuustoaloitteesta seuraavan lausunnon:

HKL vastaa kaupungin kokonaan omistaman Suomenlinnan Liikenne Oy:n toimesta Suomenlinnan yhteistariffiliikenteen hoitamisesta lauttaliikenteellä. HKL:llä on asiasta sopimukset HSL:n ja huoltoliikenteen osalta myös valtion kanssa. HKL:n lausunto perustuu näihin HKL:n velvoitteisiin Suomenlinnan yhteistariffiliikenteen ja huoltoliikenteen hoitamisesta.

Liikuntavirasto vastaa Helsingin saaristossa virkistys- ja vesibussiliikenteen hoitamisesta ja hoitamisessa käytettävästä kalustosta, jonka hoitamiseen tai hoitamisessa käytettävään kalustoon ei tässä lausunnossa oteta kantaa.

Matkustajalauttojen tehokas käyttöikä Suomenlinnan liikenteessä on pitkä. Suomenlinnan henkilöliikenteeseen Helsingin kaupunki on hankkinut matkustajalautat vuosina 1952 ja 2005, ja kummatkin alukset ovat edelleen käytössä. Aluksen hankintahetkellä pyritään mm. ympäristönäkökohdat huomioon ottaen mahdollisimman hyvin ajanmukaiset vaatimukset täyttävän kaluston hankintaan. Lausunnossa esitetty mahdollisuus sähkölatauksella toimivasta matkustajalautasta tullaan huomioimaan mahdollisen uuden kalustohankinnan suunnitteluvaiheessa. Tässä yhteydessä on tärkeää käyttää myös muualla saatuja kokemuksia sähkökäyttöisten matkustajalauttojen toiminnasta.

Suomenlinnan liikenteen ympärivuotinen hoitaminen asettaa liikenteessä käytettävälle kalustolle merkittävän korkean vaatimustason. Aluksen pitää mm. pystyä kulkemaan vaikeissa jääolosuhteissa ja matalissa lämpötiloissa häiriöittä. Näistä syistä Helsingin olosuhteisiin hyvin sopivan verrokkilautan saaminen koekäytettäväksi on vaikeaa.

Suomenlinnan Liikenne Oy:n omistama MS Suomenlinna II on hankittu vuonna 2005. Aluksen elinkaaren aikana tulee luultavasti tarve ajanmukaistaa ja peruskorjata aluksen käyttövoiman tuotanto. Tässä yhteydessä voidaan ottaa harkittavaksi nykyisen dieselkäyttöisen käyttövoimatuotannon muuttaminen joko ns. hybridikäyttöiseksi tai kokonaan ladattavalla akustolla toimivaksi.

Suomenlinnan henkilöliikenteessä toimivat alukset käyttävät jo nyt rikitöntä dieselöljyä. Tältä osin voidaan jatkossa selvittää, olisiko mahdollista aluksilla käyttää osittain biopohjaista dieselöljyä, jolla voitaisiin saavuttaa esitettyjä ympäristötavoitteita.

Esittelijä

toimitusjohtaja

Ville Lehmuskoski

Lisätiedot

Rain Mutka, hallintopäällikkö, puhelin: 310 35108

rain.mutka(a)hel.fi

 

Postadress

Besöksadress

Telefon

FO-nummer

Kontonr

PB 10

Norra esplanaden 11-13

+358 9 310 1641

0201256-6

FI0680001200062637

00099 HELSINGFORS STAD

Helsingfors 17

Telefax

 

Moms nr

kaupunginkanslia@hel.fi

http://www.hel.fi/kaupunginkanslia

+358 9 655 783

 

FI02012566