Helsingfors stad | Protokoll | 10/2015 | 1 (1) |
Stadsfullmäktige |
|
| |
|
| Kj/23 | |
| 20.05.2015 |
| |
|
|
| |
|
|
|
§ 145
Ryj / Den av ledamoten Leo Stranius väckta motionen om en elfärja till Helsingfors
HEL 2014-014305 T 00 00 03
Beslut
Stadsfullmäktige beslutade i enlighet med stadsstyrelsens förslag anse den av ledamoten Leo Stranius väckta motionen vara slutligt behandlad.
Föredragande
Stadsstyrelsen
Upplysningar
Kristiina Matikainen, stadssekreterare, telefon: 310 36035
kristiina.matikainen(a)hel.fi
Bilagor
1 | Valtuutettu Leo Straniuksen aloite |
Sökande av ändring
Muutoksenhakukielto, valmistelu tai täytäntöönpano |
Beslutsförslag
Beslutet stämmer överens med förslaget.
Föredragandens motiveringar
Ledamoten Leo Stranius och 51 andra ledamöter föreslår i sin motion att Helsingfors stad ska utreda möjligheterna till en elfärja i passagerartrafik och testa den i praktiken.
Stadsstyrelsen hänvisar till utlåtandet och konstaterar att affärsverket Helsingfors stads trafikverk ansvarar för att sköta Sveaborgs färjetrafik inom ramen för samtarifftrafiken. Sveaborgs Trafik Ab som i sin helhet är i stadens ägo sköter trafikeringen.
Den effektiva livslängden för passagerarfärjorna inom Sveaborgstrafiken är lång. De passagerarfärjor som år 1952 och år 2005 upphandlades för Sveaborgs passagerartrafik trafikerar fortfarande. Den i motionen upptagna möjligheten till en eldriven passagerarfärja kommer att beaktas i planeringen av nya materielupphandlingar. Det kan visa sig att vara svårt att få en passagerarfärja som lämpar sig för Helsingfors förhållanden i testbruk.
Suomenlinna II i Sveaborgs Trafik Ab:s ägo skaffades år 2005. Om det i framtiden är nödvändigt att förnya anordningarna för fartygets drivkraftsproduktion är det möjligt att överväga en eventuell övergång från den nuvarande dieseldrivna drivkraftsproduktionen till ett s.k. hybridsystem eller ett system som fungerar med laddningsbara batterier.
Fartygen inom Sveaborgs passagerartrafik drivs redan nu med svavelfri dieselolja. Till dessa delar kan man i fortsättningen utreda om det är möjligt att delvis använda biodiesel i syfte att uppnå de miljömål som anges i motionen.
Föredragande
Stadsstyrelsen
Upplysningar
Kristiina Matikainen, stadssekreterare, telefon: 310 36035
kristiina.matikainen(a)hel.fi
Bilagor
1 | Valtuutettu Leo Straniuksen aloite |
För kännedom
Kaupunginkanslia
Beslutshistoria
Kaupunginhallitus 11.05.2015 § 499
HEL 2014-014305 T 00 00 03
Päätös
Kaupunginhallitus esitti kaupunginvaltuustolle seuraavaa:
Kaupunginvaltuusto päättää katsoa valtuutettu Leo Straniuksen aloitteen loppuun käsitellyksi.
04.05.2015 Pöydälle
Esittelijä
kaupunginjohtaja
Jussi Pajunen
Lisätiedot
Kristiina Matikainen, kaupunginsihteeri, puhelin: 310 36035
kristiina.matikainen(a)hel.fi
Liikennelaitos -liikelaitoksen johtokunta (HKL) 19.03.2015 § 56
HEL 2014-014305 T 00 00 03
Lausunto
Liikennelaitos -liikelaitoksen johtokunta (HKL) antoi kaupunginhallitukselle valtuustoaloitteesta seuraavan lausunnon:
HKL vastaa kaupungin kokonaan omistaman Suomenlinnan Liikenne Oy:n toimesta Suomenlinnan yhteistariffiliikenteen hoitamisesta lauttaliikenteellä. HKL:llä on asiasta sopimukset HSL:n ja huoltoliikenteen osalta myös valtion kanssa. HKL:n lausunto perustuu näihin HKL:n velvoitteisiin Suomenlinnan yhteistariffiliikenteen ja huoltoliikenteen hoitamisesta.
Liikuntavirasto vastaa Helsingin saaristossa virkistys- ja vesibussiliikenteen hoitamisesta ja hoitamisessa käytettävästä kalustosta, jonka hoitamiseen tai hoitamisessa käytettävään kalustoon ei tässä lausunnossa oteta kantaa.
Matkustajalauttojen tehokas käyttöikä Suomenlinnan liikenteessä on pitkä. Suomenlinnan henkilöliikenteeseen Helsingin kaupunki on hankkinut matkustajalautat vuosina 1952 ja 2005, ja kummatkin alukset ovat edelleen käytössä. Aluksen hankintahetkellä pyritään mm. ympäristönäkökohdat huomioon ottaen mahdollisimman hyvin ajanmukaiset vaatimukset täyttävän kaluston hankintaan. Lausunnossa esitetty mahdollisuus sähkölatauksella toimivasta matkustajalautasta tullaan huomioimaan mahdollisen uuden kalustohankinnan suunnitteluvaiheessa. Tässä yhteydessä on tärkeää käyttää myös muualla saatuja kokemuksia sähkökäyttöisten matkustajalauttojen toiminnasta.
Suomenlinnan liikenteen ympärivuotinen hoitaminen asettaa liikenteessä käytettävälle kalustolle merkittävän korkean vaatimustason. Aluksen pitää mm. pystyä kulkemaan vaikeissa jääolosuhteissa ja matalissa lämpötiloissa häiriöittä. Näistä syistä Helsingin olosuhteisiin hyvin sopivan verrokkilautan saaminen koekäytettäväksi on vaikeaa.
Suomenlinnan Liikenne Oy:n omistama MS Suomenlinna II on hankittu vuonna 2005. Aluksen elinkaaren aikana tulee luultavasti tarve ajanmukaistaa ja peruskorjata aluksen käyttövoiman tuotanto. Tässä yhteydessä voidaan ottaa harkittavaksi nykyisen dieselkäyttöisen käyttövoimatuotannon muuttaminen joko ns. hybridikäyttöiseksi tai kokonaan ladattavalla akustolla toimivaksi.
Suomenlinnan henkilöliikenteessä toimivat alukset käyttävät jo nyt rikitöntä dieselöljyä. Tältä osin voidaan jatkossa selvittää, olisiko mahdollista aluksilla käyttää osittain biopohjaista dieselöljyä, jolla voitaisiin saavuttaa esitettyjä ympäristötavoitteita.
Esittelijä
toimitusjohtaja
Ville Lehmuskoski
Lisätiedot
Rain Mutka, hallintopäällikkö, puhelin: 310 35108
rain.mutka(a)hel.fi
| ||||
Postadress | Besöksadress | Telefon | FO-nummer | Kontonr |
PB 10 | Norra esplanaden 11-13 | +358 9 310 1641 | 0201256-6 | FI0680001200062637 |
00099 HELSINGFORS STAD | Helsingfors 17 | Telefax |
| Moms nr |
kaupunginkanslia@hel.fi | http://www.hel.fi/kaupunginkanslia | +358 9 655 783 |
| FI02012566 |
|
|