Helsingin kaupunki | Pöytäkirja | 10/2015 | 1 (1) |
Kaupunginvaltuusto |
|
| |
|
| Kj/31 | |
| 20.05.2015 |
| |
|
|
| |
|
|
|
§ 153
Kaj / Valtuutettu Arja Karhuvaaran aloite Tehtaankadun ja Mechelininkadun välisen raitiotieyhteyden rakentamismahdollisuuksien selvittämiseksi
HEL 2015-000532 T 00 00 03
Päätös
Kaupunginvaltuusto päätti kaupunginhallituksen ehdotuksen mukaisesti katsoa valtuutettu Arja Karhuvaaran aloitteen loppuun käsitellyksi.
Esittelijä
Kaupunginhallitus
Lisätiedot
Katri Erroll, vs. kaupunginsihteeri, puhelin: 310 36024
katri.erroll(a)hel.fi
Liitteet
1 | Karhuvaara Arja valtuustoaloite Kvsto 14.1.2015 asia 26 |
Muutoksenhaku
Muutoksenhakukielto, valmistelu tai täytäntöönpano |
Päätösehdotus
Päätös on ehdotuksen mukainen.
Esittelijän perustelut
Valtuutettu Arja Karhuvaara ja 34 muuta valtuutettua esittävät aloitteessaan, että kaupungin liikennesuunnittelu ryhtyy kevään aikana selvittämään mahdollisuutta rakentaa raitiotieyhteys Hietalahden rantaa pitkin välille Tehtaankatu - Mechelininkatu. Näin muodostuisi sekä Marian sairaalan että Hietalahden torin ja kauppahallin tarjoamiin toimintoihin nykyistä suorempi ja alueen asukkaita sekä matkailijoita monipuolisesti palveleva liikenneyhteys. Myös lauttasaarelaisten yhteys Töölön alueen palveluihin ja sairaaloihin sujuvoituisi. Samalla olisi mahdollisuus helpottaa liikenneruuhkautumista ja
monipuolistaa poistumisreittejä Punavuoren ja Jätkäsaaren tapahtumavaltaisilta alueilta mm. Ruoholahden metroaseman ja Espoon yhteyksien suuntaan. Raitioyhteys Hakaniemen tori - Kauppatori - Hietalahden tori - Töölöntori voisi myös muodostua todelliseksi vaihtoehdoksi hypermarketeille
yhdistäessään helsinkiläisten arjen lähiruokamaailman myös matkailua ja reittinsä varren yrityksiä palvelevaksi brändiksi.
Kaupunginhallitus viittaa kaupunkisuunnittelulautakunnan lausuntoon ja toteaa, että raitiotieyhteys Tehtaankadulta Mechelininkadulle edellyttäisi Telakkakadun suunnitellun raitiotien rakentamisen jälkeenkin merkittäviä raideinvestointeja. Nykyisestä linjan 6 silmukasta Kalevankadulta ei ole ratateknisesti mahdollista järjestää yhteyttä pohjoisen suuntaan, koska kääntyminen olisi liian jyrkkä. Tästä johtuen olisi rakennettava täysin uusi raide Bulevardilta Hietalahdenrantaa ja Ruoholahdenrantaa Kalevankadun risteykseen saakka. Lisäksi liikennöinti Ruoholahdenrannasta Mechelininkadulle edellyttäisi uusia kääntyviä raiteita ja niihin liittyviä vaihteita kahteen nykyiseen risteykseen. Tarvittavien rata- ja katutöiden kustannusten suuruusluokka olisi useita miljoonia euroja.
Raitioliikenne soveltuu lähtökohtaisesti suuren kysynnän runkoyhteyksille. Jotta raitioliikenteen vaatimat rata- ja kalustoinvestoinnit voidaan kattaa, matkustajamäärien on oltava suuria kokopäiväisesti. Vaikka esitetyllä reitillä todennäköisesti olisi matkustuskysyntää varsinkin ruuhka-aikoina, odotettavissa oleva
kysyntä ei olisi riittävää tarvittaviin investointeihin nähden.
Runkolinjojen on käytännössä palveltava päivittäisiä matkoja monien eri kohteiden välillä, jotta niihin voidaan saada riittävästi matkustajia. Suurin kysyntä Eiran ja Punavuoren alueilta kohdistuu suoraan
pohjoiseen Kamppiin ja edelleen Töölön suuntaan ja suoraan ydinkeskustaan Mannerheimintien ja Rautatieaseman ympäristöön. Näitä suuntia palvellaan tällä hetkellä raitiolinjoilla 3 ja 6 ja bussilinjoilla
14 ja 18. Helsingin seudun liikenne -kuntayhtymän hallituksen 10.2.2015 hyväksymän raitioliikenteen linjastosuunnitelman perusteella tarjontaa täydennetään jatkossa muuttamalla raitiolinjan 1 reittiä ja
pidentämällä sen liikennöintiaikoja ja jatkamalla raitiolinja 6 Telakkakatua Eiranrantaan Telakkarannan alueen rakentuessa. Pidemmällä tähtäimellä selvitetään lisäksi erittäin kuormittuneiden bussilinjojen 14 ja 18 korvaamista raitioliikenteellä.
Esittelijä
Kaupunginhallitus
Lisätiedot
Katri Erroll, vs. kaupunginsihteeri, puhelin: 310 36024
katri.erroll(a)hel.fi
Liitteet
1 | Karhuvaara Arja valtuustoaloite Kvsto 14.1.2015 asia 26 |
Päätöshistoria
Kaupunginhallitus 04.05.2015 § 463
HEL 2015-000532 T 00 00 03
Päätös
Kaupunginhallitus päätti esittää kaupunginvaltuustolle seuraavaa:
Kaupunginvaltuusto päättää katsoa valtuutettu Arja Karhuvaaran aloitteen loppuun käsitellyksi.
Esittelijä
kaupunginjohtaja
Jussi Pajunen
Lisätiedot
Katri Erroll, vs. kaupunginsihteeri, puhelin: 310 36024
katri.erroll(a)hel.fi
Kaupunkisuunnittelulautakunta 17.03.2015 § 82
HEL 2015-000532 T 00 00 03
Lausunto
Kaupunkisuunnittelulautakunta päätti antaa kaupunginhallitukselle seuraavan lausunnon:
Raitiotieyhteys Tehtaankadulta Mechelininkadulle edellyttäisi Telakkakadun suunnitellun raitiotien rakentamisen jälkeenkin merkittäviä raideinvestointeja. Nykyisestä linjan 6 silmukasta Kalevankadulta ei ole ratateknisesti mahdollista järjestää yhteyttä pohjoisen suuntaan, koska kääntyminen olisi liian jyrkkä. Tästä johtuen olisi rakennettava täysin uusi raide Bulevardilta Hietalahdenrantaa ja Ruoholahdenrantaa Kalevankadun risteykseen saakka. Lisäksi liikennöinti Ruoholahdenrannasta Mechelininkadulle edellyttäisi uusia kääntyviä raiteita ja niihin liittyviä vaihteita kahteen nykyiseen risteykseen. Tarvittavien rata- ja katutöiden kustannusten suuruusluokka olisi useita miljoonia euroja.
Raitioliikenne soveltuu lähtökohtaisesti suuren kysynnän runkoyhteyksille. Jotta raitioliikenteen vaatimat rata- ja kalustoinvestoinnit voidaan kattaa, matkustajamäärien on oltava suuria kokopäiväisesti. Vaikka esitetyllä reitillä todennäköisesti olisi matkustuskysyntää varsinkin ruuhka-aikoina, odotettavissa oleva kysyntä ei olisi riittävää tarvittaviin investointeihin nähden.
Runkolinjojen on käytännössä palveltava päivittäisiä matkoja monien eri kohteiden välillä, jotta niihin voidaan saada riittävästi matkustajia. Suurin kysyntä Eiran ja Punavuoren alueilta kohdistuu suoraan pohjoiseen Kamppiin ja edelleen Töölön suuntaan ja suoraan ydinkeskustaan Mannerheimintien ja Rautatieaseman ympäristöön. Näitä suuntia palvellaan tällä hetkellä raitiolinjoilla 3 ja 6 ja bussilinjoilla 14 ja 18. Helsingin seudun liikenne -kuntayhtymän hallituksen 10.2.2015 hyväksymän raitioliikenteen linjastosuunnitelman perusteella tarjontaa täydennetään jatkossa muuttamalla raitiolinjan 1 reittiä ja pidentämällä sen liikennöintiaikoja ja jatkamalla raitiolinja 6 Telakkakatua Eiranrantaan Telakkarannan alueen rakentuessa. Pidemmällä tähtäimellä selvitetään lisäksi erittäin kuormittuneiden bussilinjojen 14 ja 18 korvaamista raitioliikenteellä.
Valtuustoaloite
Kaupunginvaltuuston kokouksessa 14.1.2015 Arja Karhuvaara ym. tekivät seuraavan aloitteen:
"Me valtuutetut ehdotamme, että kaupungin liikennesuunnittelu ryhtyy kevään aikana selvittämään mahdollisuutta rakentaa raitiotieyhteys Hietalahden rantaa pitkin välille Tehtaankatu - Mechelininkatu.
Näin muodostuisi sekä Marian sairaalan että Hietalahden torin ja kauppahallin tarjoamiin toimintoihin nykyistä suorempi ja alueen asukkaita sekä matkailijoita monipuolisesti palveleva liikenneyhteys. Myös lauttasaarelaisten yhteys Töölön alueen palveluihin ja sairaaloihin sujuvoituisi.
Samalla olisi mahdollisuus helpottaa liikenneruuhkautumista ja monipuolistaa poistumisreittejä Punavuoren ja Jätkäsaaren tapahtumavaltaisilta alueilta mm. Ruoholahden metroaseman ja Espoon yhteyksien suuntaan.
Raitioyhteys Hakaniemen tori - Kauppatori - Hietalahden tori - Töölön tori voisi myös muodostua todelliseksi vaihtoehdoksi hypermarketeille yhdistäessään helsinkiläisten arjen lähiruokamaailman myös matkailua ja reittinsä varren yrityksiä palvelevaksi brändiksi."
Lausuntopyyntö
Kaupunginkanslia on pyytänyt kaupunkisuunnittelulautakuntaa antamaan asiasta lausunnon kaupunginhallitukselle 12.4.2015 mennessä.
Esittelijä
liikennesuunnittelupäällikkö
Reetta Putkonen
Lisätiedot
Lauri Kangas, liikenneinsinööri, puhelin: 310 37455
lauri.kangas(a)hel.fi
| ||||
Postiosoite | Käyntiosoite | Puhelin | Y-tunnus | Tilinro |
PL 10 | Pohjoisesplanadi 11-13 | +358 9 310 1641 | 0201256-6 | FI0680001200062637 |
00099 HELSINGIN KAUPUNKI | Helsinki 17 | Faksi |
| Alv.nro |
kaupunginkanslia@hel.fi | http://www.hel.fi/kaupunginkanslia | +358 9 655 783 |
| FI02012566 |
|
|