Helsingfors stad

Protokoll

3/2015

1 (1)

Stadsfullmäktige

 

 

 

 

Kj/12

 

11.02.2015

 

 

 

 

 

 

 

 

 

§ 47

Tillägg till samarbetsavtalet om finansieringen av projektet för ombyggnad av Helsingfors Olympiastadion

HEL 2012-015154 T 02 05 02

Beslut

Stadsfullmäktige beslutade i enlighet med stadsstyrelsens förslag godkänna att avtalet mellan Helsingfors stad och finska staten om samarbete mellan staden och staten i finansieringen av projektet för ombyggnad av Olympiastadion får ett tillägg som staden kommer överens om med staten. Tillägget går ut på att staden ska stå för en andel på sammanlagt högst 104,5 miljoner euro av kostnaderna för ombyggnadsprojektet.

Stadsfullmäktige beslutade samtidigt godkänna projektplanen 3.11.2014 för ombyggnad och renovering av Olympiastadion.

Stadsfullmäktige beslutade dessutom konstatera att en förutsättning för verkställighet av beslutet är att finska staten i sina berörda organ godkänner tillägget till samarbetsavtalet.

Föredragande

Stadsstyrelsen

Upplysningar

Atte Malmström, chef för koncernstyrningen, telefon: 310 25472

atte.malmstrom(a)hel.fi

Bilagor

1

Rahoituspyyntö 1.12.2014_allekirjoittamaton

2

Lisäys sopimukseen_luonnos

3

Hankesuunnitelma 3.11.2014

4

Kuntotutkimuksen yhteenveto 5.3.2010

5

Tarveselvitys 20.1.2012

6

Vuokrasopimus 2009-2028

Sökande av ändring

Kunnallisvalitus, valtuusto

Utdrag

Utdrag

Bilagor till utdrag

Stadion-säätiö

Kunnallisvalitus, valtuusto

Suomen valtio / OKM

Kunnallisvalitus, valtuusto

Beslutsförslag

Beslutet stämmer överens med förslaget.

Föredragandens motiveringar

Bakgrund

Stadsfullmäktige beslutade 28.11.2012 (385 §) godkänna det avtal som skulle slutas med finska staten om samarbete mellan staden och staten i finansieringen av projektet för ombyggnad av Olympiastadion (nedan samarbetsavtalet). I samarbetsavtalet bestäms bl.a. att staden och staten ska stå för lika stora andelar av kostnaderna för planering av projektet. Dessutom förbinder sig parterna enligt avtalet att, när projektplanen baserad på planerna på nivån utkast 2 blivit färdig, komma överens om vilket maximibelopp vardera ska stå för vad kostnaderna för ombyggnadsprojektet beträffar. Enligt avtalet förbinder sig parterna att stå för lika stora andelar av de godkända och faktiska mervärdesskattefria kostnaderna för ombyggnadsprojektet.

Riksdagen har godkänt följande fullmakt i statsbudgeten för 2015: "Staten förbinder sig till projektet för en totalrenovering av Olympiastadion under åren 2015–2018 med sammanlagt högst 51 800 000 euro, förutsatt att Helsingfors stad bidrar till kostnaderna för projektet med en minst lika stor andel." Förklaringsdelen innehåller följande: "De totala kostnaderna för totalrenoveringen av Olympiastadion har beräknats uppgå till 209 miljoner euro. Staten bidrar till kostnaderna för projektet tillsammans med Helsingfors stad. Den statliga finansiering som anvisats för projektet uppgår till sammanlagt högst 104,5 miljoner euro. I statsbudgetarna för 2011–2014 har staten anvisat sammanlagt 52,7 miljoner euro för projektet. Av finansieringen anvisas 2015 ett anslag på 40 miljoner euro under moment 29.90.54 och 2016–2018 högst 11,8 miljoner euro under moment 29.90.50 som resterande del. Den räntevinst som uppkommer i och med att finansieringen koncentreras till början av perioden anvisas understödstagaren och räknas som en del av den totala statliga finansieringen, vilket i motsvarande grad minskar de understöd som ska betalas av anslag under moment 29.90.50."

Begäran om finansiering från Stadion-stiftelsen

Styrelsen för Stadion-stiftelsen beslutade 28.10.2014 om ett kostnadstak på 209 miljoner euro för projektet för ombyggnad av Olympiastadion. Den beslutade samtidigt sända staden en begäran om att staden ska fatta ett beslut som motsvarar statens ekonomisk-politiska ministerutskotts beslut i saken. Med andra ord går begäran ut på att staden ska bidra till ombyggnadskostnaderna med 104,5 miljoner euro.

Styrelsen för Stadion-stiftelsen beslutade 11.11.2014 godkänna projektplanen och sända den till staden för behandling.

Olympiastadion har nått slutet av sin livslängd tekniskt och funktionellt. Fastigheten uppfyller inte säkerhets- och myndighetsföreskrifterna för stora arenor. Skicket på Olympiastadion undersöktes grundligt åren 2009–2010. Resultaten av undersökningen visar att en snar och heltäckande ombyggnad är nödvändig.

Behovsutredningen för Olympiastadion blev färdig 20.1.2012. Utredningen omfattar nuläget och framtida behov som gäller konstruktioner, utrymmen, miljö och möjligheter att betjäna kunder och allmänhet. De nuvarande utrymmena uppfyller inte kraven på en modern allaktivitetsarena.

Det har sedan behovsutredningen gjordes beslutats att kurvradierna på löparbanorna ska ändras så att de uppfyller internationella krav. Detta innebär att planen måste flyttas, läktarkonstruktionerna ändras och värmesystemet för planen bytas ut. Vidare måste tekniktunneln byggas på ett annat sätt under planen än vad som är angivet i behovsutredningen. Det blir merkostnader genom att utrymningsvägarna åtskiljs från de nuvarande vägarna. Dessutom har det visat sig att taket över A-läktaren måste byggas om. De underjordiska idrottsliga allaktivitsutrymmena på västra sidan har förstorats något så att de i första hand uppfyller kraven hos olika evenemangsarrangörer och kraven anknutna till toppidrott och vardagsmotion. Allt det ovannämnda är ändamålsenliga förbättringar som gör att Olympiastadion kan användas tryggt för sitt ändamål. En 3D-modell som gjordes år 2013 har lett till att fastigheten fått ett utrymmestillskott på ca 3 000 m² i förhållande till vad som är angivet i materialet från behovsutredningsfasen.  

Stadion-stiftelsen begär att staden ska fatta ett beslut som motsvarar regeringens ekonomisk-politiska ministerutskotts beslut i saken. Med andra ord går begäran ut på att staden ska bidra till kostnaderna för ombyggnad av Olympiastadion med 104,5 miljoner euro åren 2016–2019. Stiftelsen sänder samtidigt projektplanen till staden för behandling. 

Tillägg till samarbetsavtalet

Staden och staten kommer genom ett tillägg till det samarbetsavtal som de slöt 13.3.2013 överens om viket maximibelopp de ska stå för när det gäller kostnaderna för genomförande av projektet för ombyggnad och renovering av Olympiastadion. Ett utkast till avtalstillägg utgör bilaga till detta ärende på föredragningslistan.

Enligt villkoren i avtalstillägget står staden och staten för lika stora andelar av de godkända och faktiska mervärdesskattefria kostnaderna för genomförande av projektet för ombyggnad och renovering av Olympiastadion. Både staden och staten anvisar åren 2016–2019 högst 91,8 miljoner euro för genomförande av projektet. Dessutom förbinder sig vardera i samarbetsavtalet att bidra med 12,7 miljoner euro till de kostnader som hänför sig till planeringen av ombyggnads- och renoveringsprojektet. Maximibeloppet för både stadens och statens finansieringsandel blir följaktligen sammanlagt 104,5 miljoner euro.

Godkännande av projektplanen

Enligt samarbetsavtalet ska projektplanen på nivån utkast 2 behandlas och godkännas av stadsfullmäktige före den egentliga starten på ombyggnadsprojektet.

Företrädare för staden har varit med och styrt projektplanen för ombyggnad av Olympiastadion, likaså kostnadskalkylen i projektplanen. Styrningen har skett i en byggnadskommitté, vilken är ledningsgrupp för projektet, och i en styrgrupp tillsatt av undervisnings- och kulturministeriet.

Idrottsnämnden anser att projektplanen för ombyggnad av Olympiastadion är omsorgsfullt utarbetad och att kostnadskalkylen i projektplanen är tillförlitlig. Funktionella förutsättningar för Olympiastadion i framtiden kan bäst tryggas genom att ombyggnadsprojektet genomförs i enlighet med projektplanen. Fastighetens kulturhistoriska och stadsbildsmäsiga värden är också beaktade i planen.

Det är ändamålsenligt att staden godkänner projektplanen för ombyggnad av Olympiastadion för att den egentliga starten på ombyggnadsarbetet ska möjliggöras.

Stadens finansieringsandel

Det är motiverat att Stadion-stiftelsen beviljas sammanlagt högst 104,5 miljoner euro för planering av projektet för ombyggnad av Olympiastadion. Stadsfullmäktige beslutade vid godkännandet av budgetarna för åren 2012–2015 och ekonomiplanen för åren 2016–2018 att staden ska bereda sig på att i fortsättningen delta i ombyggnaden av Olympiastadion tillsammans med staten och då tillämpa den sedvanliga kostnadsfördelningen.

Idrottsnämnden tillstyrker att staden är med och finansierar ombyggnadsprojektet.

Det är ändamålsenligt att stadens finansieringsandel täcks med ett lån som Stadion-stiftelsen beviljas ur fonden för idrotts- och friluftsanläggningar och att amorteringarna börjar först då ombyggnadsprojektet har slutförts. Stiftelsen får ett årligt anläggnings- och stiftelseunderstöd, av vilket en del anvisas för räntor och amorteringar på lånet ur fonden.

Det finns för närvarande 50 miljoner euro för projektet i fonden för idrotts- och friluftsanläggningar. Ett förslag om att ett lån ska beviljas föreläggs stadsfullmäktige efter att fonden tillförts de medel som krävs för att stadens finansieringsandel ska kunna täckas. 

Utlåtande från idrottsnämnden

Idrottsnämnden gav 11.12.2014 utlåtande till stadsstyrelsen om projektplanen och begäran om finansiering för Olympiastadion.

Idrottsnämnden tillstyrker att staden bidrar till kostnaderna för projektet för ombyggnad av Olympiastadion med 104,5 miljoner euro. 

Stadion-stiftelsen beräknar att de årliga intäkterna från verksamheten uppgår till 5 miljoner euro. Stiftelsen måste med denna driftsekonomi klara av att finansiera det normala underhållet och den normala fastighetsservicen och att trygga verksamhetsförutsättningarna i övrigt. När ombyggnadsprojektet är slutfört förnyas arrendeavtalet mellan staden och stiftelsen. Staden kommer att förplikta stiftelsen att årligen utarbeta en underhållsplan för de fem följande åren och att årligen rapportera om utfallet till staden.

Enligt samarbetsavtalet mellan staden och staten kan parterna ordna sin egen andel av finansieringen på det sätt de vill. Staden gör detta genom att stå för de kostnader för Stadion-stiftelsen som orsakas av skötseln av lånet ur fonden för idrotts- och friluftsanläggningar. Stiftelsen beviljas årligen ett anläggnings- och stiftelseunderstöd i budgeten för idrottsverksamhet, och en del anvisas för räntor och amorteringar och en del för intern hyra. Den nuvarande storleken på budgetanslaget för anläggnings- och stiftelseunderstöd är inte tillräcklig för att den höjning av anslagsnivån som stiftelsens ombyggnadsprojekt kräver ska kunna täckas. Ett belopp som motsvarar den andel staden anvisar för finansiering av projektet bör införas som ett tillskott till det nuvarande anslaget under den tid finansieringen varar.

Utlåtandet från idrottsnämnden uppfyller kravet i arrendeavtalet mellan idrottsverket och Stadion-stiftelsen att reparations- och ombyggnadsplaner ska föreläggas idrottsverket skriftligt.

Verkställighet

Om stadsfullmäktige godkänner förslaget kommer stadsstyrelsen vid verkställigheten att uppmana stadskansliets rättstjänst att underteckna tillägget till avtalet 13.3.2013 om samarbete mellan staden och staten i finansieringen av projektet för ombyggnad av Olympiastadion och att bemyndiga rättstjänsten att vid behov göra ändringar av teknisk natur och andra smärre ändringar i tillägget.

Föredragande

Stadsstyrelsen

Upplysningar

Atte Malmström, chef för koncernstyrningen, telefon: 310 25472

atte.malmstrom(a)hel.fi

Bilagor

1

Rahoituspyyntö 1.12.2014_allekirjoittamaton

2

Lisäys sopimukseen_luonnos

3

Hankesuunnitelma 3.11.2014

4

Kuntotutkimuksen yhteenveto 5.3.2010

5

Tarveselvitys 20.1.2012

6

Vuokrasopimus 2009-2028

Utdrag

Utdrag

Bilagor till utdrag

Stadion-säätiö

Kunnallisvalitus, valtuusto

Suomen valtio / OKM

Kunnallisvalitus, valtuusto

För kännedom

Kaupunginkanslia

Liikuntavirasto

Beslutshistoria

Kaupunginhallitus 02.02.2015 § 108

HEL 2012-015154 T 02 05 02

Päätös

Kaupunginhallitus esitti kaupunginvaltuustolle seuraavaa:

Kaupunginvaltuusto päättää hyväksyä Helsingin kaupungin ja Suomen valtion välisestä yhteistyöstä Helsingin Olympiastadionin perusparannushankkeen rahoittamisessa tehtyyn sopimukseen Suomen valtion kanssa solmittavan lisäyksen, jonka mukaan kaupungin rahoitusosuus perusparannushankkeen kustannuksista on yhteensä enintään 104,5 miljoonaa euroa.

Samalla kaupunginvaltuusto päättää osaltaan hyväksyä Helsingin Olympiastadionin uudistamis- ja perusparannushankkeen 3.11.2014 päivätyn hankesuunnitelman.

Lopuksi kaupunginvaltuusto päättää todeta, että päätöksen täytäntöönpanon edellytyksenä on, että Suomen valtio asianomaisissa toimielimissään hyväksyy lisäyksen yhteistyösopimukseen omalta osaltaan.

19.11.2012 Ehdotuksen mukaan

Esittelijä

kaupunginjohtaja

Jussi Pajunen

Lisätiedot

Atte Malmström, konserniohjauksen päällikkö, puhelin: 310 25472

atte.malmstrom(a)hel.fi

 

Liikuntalautakunta 11.12.2014 § 200

HEL 2012-015154 T 02 05 02

Lausunto

Liikuntalautakunta antoi lausunnon kaupunginhallitukselle Helsingin Olympiastadionin perusparannushankkeen rahoituspyynnöstä ja hankesuunnitelmasta.

Helsingin liikuntalautakunta pitää Helsingin Olympiastadionin perusparannushankkeen hankesuunnitelmaa perusteellisesti laadittuna sekä hankesuunnitelmaan sisältyvää kustannusarviota luotettavana. Toteuttamalla perusparannushankkeen hankesuunnitelman mukaisesti, voidaan parhaiten turvata Olympiastadionin toiminnalliset edellytykset tulevaisuudessa. Hankesuunnitelma huomioi myös Olympiastadionin kiinteistön kulttuurihistorialliset ja kaupunkikuvalliset arvot.

Liikuntalautakunta puoltaa Helsingin kaupungin osallistumista Olympiastadionin perusparannushankkeen kustannuksiin 104,5 miljoonalla eurolla.

Helsingin Olympiastadion on Suomen keskeisin urheilun ja kulttuurin suurtapahtumien areena. Helsingin kaupunki omistaa Olympiastadionin kiinteistön, jonka liikuntavirasto on vuokrannut Stadion-säätiölle. Nykyinen vuokrasopimus on voimassa vuoteen 2028 saakka. Vuokrasopimuksen nojalla Stadion-säätiö vastaa mm. rakennuksen käyttömenoista, kunnossapidosta, huollosta sekä toiminnan edellyttämien laitteiden ja kalusteiden hankinnasta.

Helsingin Olympiastadion valmistui vuonna 1938 ja Stadionia on tämän jälkeen laajennettu ja kunnostettu useaan kertaan mm. urheilun suurtapahtumien edellä. Betonirakenteet uusittiin 90-luvulla ja Itäkatsomon katos valmistui vuonna 2005. Stadionin peruskorjaus- ja investointikustannuksissa on noudatettu linjaa, että Helsingin kaupunki ja valtio osallistuvat kustannuksiin yhtä suurin osuuksin. Hallituksen esityksessä eduskunnalle valtion vuoden 2015 talousarvioksi on kirjattu, että perusparannushankkeelle osoitettu valtionrahoitus on yhteensä enintään 104,5 milj. euroa.

Vuosina 2009–2010 tehdyn kuntotutkimusten perusteella Olympiastadion on käyttöikänsä päässä teknisesti ja toiminnallisesti. Olympiastadionin talotekniset järjestelmät ovat vanhentuneet ja puutteelliset, osa vesikatteista ja vedeneristyksistä ovat vaurioituneita, puujulkisivut ovat elinkaarensa päässä ja kahi-tiiliulkoseinät ovat rapautuneet ja teräkset ruostuneet.

Olympiastadionin kiinteistö ei täytä suurtapahtuma-areenoiden turva- ja viranomaismääräyksiä. Suurimmat toiminnalliset puutteet ovat yleisöturvallisuudessa ja -palveluissa sekä tapahtumalogistiikassa. Suurtapahtumien yleisömäärä on vuosittain noin 300 000-400 000. Lisäksi stadionilla on liikuntatiloja, joiden käyttäjinä on mm. helsinkiläisiä urheiluseuroja. Eri liikuntatilojen käyttäjiä on noin 100 000 vuodessa. Olympiastadionin toimistotiloissa on vuokralla noin 60 yhteisöä. Kokousvierailijoita on vuosittain noin 28 000, matkailijoita noin 100 000 vuodessa ja Suomen Urheilumuseon vierailijoita noin 24 000 vuodessa. Yleisö- ja kävijämäärien odotetaan kasvavan perusparannuksen jälkeen olennaisesti.

Helsingin kaupunki ja Suomen valtio allekirjoittivat 13.3.2013 sopimuksen, jossa osapuolet sopivat vastaavansa Helsingin Olympiastadionin perusparannushankkeen suunnittelukustannuksista yhtä suurin osuuksin. Lisäksi osapuolet sitoutuivat sopimaan kummankin vastattavaksi tulevien perusparannushankkeen kustannusten enimmäismäärästä luonnos 2 -suunnitelmiin pohjautuvan hankesuunnitelman valmistuttua. Sopimuksen mukaan osapuolet sitoutuivat rahoittamaan perusparannushankkeen hyväksyttävät ja todelliset arvonlisäverottomat kustannukset yhtä suurin osuuksin.

Hankesuunnitelma on valmistunut ja se on julkistettu 5.12.2014. HKR-Rakennuttajan laatiman hankesuunnitteluvaiheen kustannusarvion mukaan hankkeen kustannukset ovat 209 milj. euroa (5 184 euroa/ brm2), alv 0 %. kustannustasossa 5/2014, RI 107,9 ja THI 149,7. Kustannusarvio on laskettu L2-tason suunnitelmista. Kustannusarvio sisältää suunnittelukustannukset.

Hankkeen kokonaislaajuus on 40 315 brm2, josta peruskorjattavia tiloja on 17 076 brm2, uusia tiloja 19 290 brm2 ja kylmiä tiloja 3 949 brm2. Nykyisen rakennuksen länsisivuille louhitaan maan alle uudet liikuntasalit oheistiloineen. Liikuntatilat tulevat vastaamaan eri käyttäjäryhmien tarpeisiin. Stadionin pohjoispuolelle rakennetaan maanalaiset logistiikka-, varasto- ja tekniset tilat. Perusparannuksessa uudistetaan kenttäalue ja juoksuradat, koko katsomo katetaan ja istuimet uusitaan sekä poistumisteitä lisätään. Rakennuksen sisätiloihin tulee vierailijakeskus ja siellä lisätään palvelu- ja ravintolatilojen, kokoustilojen sekä saniteettitilojen määrää. Perusparannuksen jälkeen uudistettu Olympiastadion on urheilun ja kulttuurin suurtapahtumien ajanmukainen monitoimiareena ja vahvistaa asemaansa matkailun ja turismin kohteena. Lisäksi Olympiastadion täydentää Helsingin kaupungin liikuntatilatarjontaa sekä tarjoaa toimistotiloja eri liikunta-alan yhteisöille.

Stadion-säätiö arvioi vuosittaisiksi toiminnan tuotoiksi viisi miljoonaa euroa. Tällä käyttötaloudella Stadion-säätiön tulee kyetä vastaamaan kiinteistön normaalista kunnossapidosta ja kiinteistönhuollosta sekä muista toimintaedellytysten turvaamisesta. Kun perusparannushanke valmistuu, uusitaan Helsingin ja Stadion-säätiön välinen vuokrasopimus. Kaupunki tulee velvoittamaan Stadion-säätiötä laatimaan vuosittain viidelle vuodelle ulottuvan kunnossapitosuunnitelman, jonka toteutumisesta se raportoisi vuosittain kaupungille.

Helsingin kaupungin ja Suomen valtion välisen sopimuksen mukaan sopijapuolet huolehtivat kumpikin omalta osaltaan rahoituksen järjestämisestä haluamallaan tavalla. Helsingin kaupunki osoittaa rahoituksen vastaamalla Stadion-säätiön lainanhoitokuluista, jotka syntyvät Urheilu- ja ulkoilulaitosrahastosta myönnetyn lainan hoitamisesta.  Liikuntatoimen talousarviosta myönnetään vuosittain Stadion-säätiölle laitos- ja säätiöavustusta, josta osa osoitetaan korkojen ja lyhennysten maksamiseen ja osa tilitysvuokraan. Liikuntatoimen talousarvion laitos- ja säätiöavustusten määräraha ei nykytasolla riitä kattamaan perusparannushankkeen vaatimaa määrärahatason korotusta Stadion-säätiölle. Helsingin kaupungin perusparannushankkeen rahoitukseen osoittama osuus tulee lisätä korotuksena nykytasoon hankkeen rahoittamiseen käytettävän ajan.

Tämä lausunto kattaa liikuntaviraston ja Stadion-säätiön vuokrasopimuksen edellytyksen siitä, että korjaus- ja perusparannussuunnitelmat tulee esittää kirjallisesti liikuntaviraston hyväksyttäväksi.

Käsittely

11.12.2014 Ehdotuksen mukaan

Esteelliset: Riitta Hämäläinen-Bister

Esittelijä

liikuntajohtaja

Anssi Rauramo

Lisätiedot

Kirsti Laine, osastopäällikkö, puhelin: 310 87751

kirsti.laine(a)hel.fi

Antti Salaterä, suunnittelupäällikkö, puhelin: 310 87783

 

Stadsfullmäktige 28.11.2012 § 385

HEL 2012-015154 T 02 05 02

Beslut

Stadsfullmäktige beslutade i enlighet med stadsstyrelsens förslag godkänna det avtal som sluts med finska staten om samarbete mellan staden och staten i finansieringen av projektet för ombyggnad av Olympiastadion.

Samtidigt beslutade stadsfullmäktige bevilja Stadionstiftelsen ett lån på
5,9 miljoner euro ur fonden för idrotts- och friluftsanläggningar för finansiering av ombyggnadsprojektet av Olympiastadion, utan säkerhet och på följande villkor:

Löptid: Lånet ska återbetalas inom 20 år, dock så att de sex första åren är amorteringsfria.

Ränta: Räntan på lånet motsvarar grundräntan.

Specialvillkor: Lånekostnaderna beaktas i dimensioneringen av
stadens årliga understöd till Stadionstiftelsen.

Dessutom gäller de allmänna lånevillkor som stadsstyrelsen fattade
beslut om 10.12.2001.

Stadsfullmäktige beslutade konstatera att en förutsättning för verkställigheten av besluten är att den finska staten i sina berörda organ godkänner samarbetsavtalet.

Behandling

28.11.2012 Enligt förslaget

Stadsfullmäktige beslutade konstatera att ledamoten Paavo Arhinmäki var jävig och inte deltog i behandlingen av ärendet.

Föredragande

Stadsstyrelsen

Upplysningar

Atte Malmström, koncernjurist, telefon: 310 25472

atte.malmstrom(a)hel.fi

 

Postadress

Besöksadress

Telefon

FO-nummer

Kontonr

PB 10

Norra esplanaden 11-13

+358 9 310 1641

0201256-6

FI0680001200062637

00099 HELSINGFORS STAD

Helsingfors 17

Telefax

 

Moms nr

kaupunginkanslia@hel.fi

http://www.hel.fi/kaupunginkanslia

+358 9 655 783

 

FI02012566