Helsingin kaupunki

Pöytäkirja

20/2014

1 (1)

Kaupunginvaltuusto

 

 

 

 

Kj/10

 

10.12.2014

 

 

 

 

 

 

 

 

 

§ 412

Kj / Valtuutettu Jasmin Hamidin aloite kaupungin henkilöautojen hankkimisesta sähköautoina

HEL 2014-008250 T 00 00 03

Päätös

Kaupunginvaltuusto päätti kaupunginhallituksen ehdotuksen mukaisesti katsoa valtuutettu Jasmin Hamidin aloitteen loppuun käsitellyksi.

Samalla kaupunginvaltuusto hyväksyi seuraavan toivomusponnen:

 

Valtuusto edellyttää että selvitetään mahdollisuutta päivittää kaupungin hankintaohjeistoa siten että hankintahinnan ohella huomioitaisiin nykyistä painokkaammin myös hankinnan hinta suhteessa hankinnan koko elinkaareen. (Jasmin Hamid)

 

Käsittely

Julistettuaan keskustelun päättyneeksi puheenjohtaja esitti selontekona, että keskustelun kuluessa valtuutettu Jasmin Hamid oli valtuutettu Tuomas Rantasen kannattamana ehdottanut hyväksyttäväksi seuraavan toivomusponnen:

Valtuusto edellyttää että selvitetään mahdollisuutta päivittää kaupungin hankintaohjeistoa siten että hankintahinnan ohella huomioitaisiin nykyistä painokkaammin myös hankinnan hinta suhteessa hankinnan koko elinkaareen.

Selonteko myönnettiin oikeaksi.

Puheenjohtajan ehdotuksesta kaupunginvaltuusto hyväksyi ensin yksimielisesti kaupunginhallituksen ehdotuksen.

Puheenjohtajan tekemä ja valtuuston hyväksymä äänestysesitys kuului seuraavasti: Ken hyväksyy valtuutettu Jasmin Hamidin ehdottaman toivomusponnen, äänestää jaa, ken sitä vastustaa äänestää ei.

2 äänestys

JAA-ehdotus: Valtuusto edellyttää että selvitetään mahdollisuutta päivittää kaupungin hankintaohjeistoa siten että hankintahinnan ohella huomioitaisiin nykyistä painokkaammin myös hankinnan hinta suhteessa hankinnan koko elinkaareen.
EI-ehdotus: Vastustaa

Jaa-äänet: 76
Zahra Abdulla, Outi Alanko-Kahiluoto, Hennariikka Andersson, Maija Anttila, Paavo Arhinmäki, Harry Bogomoloff, Gunvor Brettschneider, Mika Ebeling, Matti Enroth, Yrjö Hakanen, Jasmin Hamid, Fatbardhe Hetemaj, Mari Holopainen, Veronika Honkasalo, Nina Huru, Nuutti Hyttinen, Suzan Ikävalko, Sirkku Ingervo, Ville Jalovaara, Jukka Järvinen, Seppo Kanerva, Helena Kantola, Tarja Kantola, Arja Karhuvaara, Emma Kari, Otso Kivekäs, Dan Koivulaakso, Laura Kolbe, Kauko Koskinen, Tuuli Kousa, Minerva Krohn, Heimo Laaksonen, Timo Laaninen, Päivi Lipponen, Eija Loukoila, Jape Lovén, Pekka Majuri, Petra Malin, Sami Muttilainen, Seija Muurinen, Björn Månsson, Terhi Mäki, Sari Mäkimattila, Jarmo Nieminen, Matti Niiranen, Jan D Oker-Blom, Hannu Oskala, Sara Paavolainen, Pia Pakarinen, Dennis Pasterstein, Jaana Pelkonen, Terhi Peltokorpi, Erkki Perälä, Sirpa Puhakka, Mari Puoskari, Mika Raatikainen, Timo Raittinen, Marcus Rantala, Tuomas Rantanen, Tatu Rauhamäki, Risto Rautava, Nasima Razmyar, Jukka Relander, Laura Rissanen, Wille Rydman, Pekka Saarnio, Anni Sinnemäki, Osmo Soininvaara, Päivi Storgård, Leo Stranius, Johanna Sumuvuori, Ilkka Taipale, Kaarin Taipale, Pilvi Torsti, Ulla-Marja Urho, Anna Vuorjoki

Tyhjä: 8
Sirpa Asko-Seljavaara, Eero Heinäluoma, Rene Hursti, Terhi Koulumies, Harri Lindell, Tom Packalén, Tuomo Valokainen, Jan Vapaavuori

Poissa: 1
Osku Pajamäki

Kaupunginvaltuusto oli hyväksynyt valtuutettu Jasmin Hamidin ehdottaman toivomusponnen.

Esittelijä

Kaupunginhallitus

Lisätiedot

Juha Viljakainen, hankepäällikkö, puhelin: 310 36276

juha.viljakainen(a)hel.fi

Liitteet

1

Jasmin Hamidin aloite (18.6.2014)

Otteet

Ote

Otteen liitteet

Aloitteen tekijä

Muutoksenhakukielto, valmistelu

Päätösehdotus

Päätös on ehdotuksen mukainen.

Esittelijän perustelut

Valtuutettu Jasmin Hamid ja 30 muuta valtuutettua ovat tehneet 18.6.2014 valtuustoaloitteen, jossa esitetään, että Helsingin kaupungin hankkimat henkilöautot olisivat jatkossa sähköautoja.

Kaupunginhallitus toteaa, että kaupungin strategiaohjelmassa 2013–2016 on mm. tavoitteena on vähentää hiilidioksidipäästöjä 30 % vuoden 1990 tasosta vuoteen 2020 mennessä.

Kaupunginhallitus päätti 9.6.2014 § 673 tarkistaa kaupunginhallituksen päätöksessä 9.5.2011 § 476 määriteltyjen vähäpäästöisille ajoneuvoille asetettuja kriteereitä siten, että kaupungin autojen hankinnassa on otettava huomioon soveltuvin osin seuraavat tarkistetut kriteerit:

1. Vähäpäästöisille bensiini- ja dieselautoille (ml. hybridit), joiden hiilidioksidipäästöt ovat enintään 100 g/km (energialuokka A),

2. Vähäpäästöisille bifuel- eli kaasuautoille, joiden hiilidioksidipäästöt ovat enintään 150 g/km (energialuokka D) ja

3. Vähäpäästöisille flexifuel- eli etanoliautoille, joiden hiilidioksidipäästöt ovat enintään 150 g/km (energialuokka D).

4. Kaikkien edellä mainittujen ajoneuvojen Euro -päästöluokka on vähintään Euro 5.

5. Kaikki täyssähköautot ja täyssähkökäyttöiset mopoautot ovat vähäpäästöisiä.

6. Kaupungin kuljetuskäyttöön hankittavien bensiini- ja diesel (ml.hybridit) monikäyttö- ja farmariautojen hiilidioksidipäästöt ovat enintään 130 g/km (energialuokka C).

7. Kaupungin ajoneuvokaluston kilpailutuksissa uusiutuvia polttoaineita käyttävien ajoneuvojen (esimerkiksi bifuel- ja flexifuel ajoneuvot, ml. pakettiautot) hiilidioksidipäästöt lasketaan käyttäen kertoimena polttoaineiden sopimustoimittajien varmennettuja, RES-direktiivin (2009/28/EY) mukaisia laskelmia polttoaineen päästövähenemästä. RES-direktiivin mukaisesti lasketusta päästövähenemästä poistetaan 10 %-yksikköä varmuusmarginaalina.

Talousarvion noudattamisohjeissa on lisäksi ohjeistettu, että kaupungin työsuhdeautojen hiilidioksidipäästöjen on oltava alle 100 g/km.

Helsingin kaupungin henkilöautojen puitejärjestelyjen kilpailuttamisessa on otettu huomioon ympäristötekijöitä vuodesta 1999 alkaen. Virastoille ja laitoksille on jo pitkään hankittu vähäpäästöisiä ajoneuvoja, ellei ole ollut perusteltua syytä poiketa säännöstä. Kaluston hankinnassa tehdään yhteistyötä muiden suurten kaupunkien kanssa.

Sähköautojen hankintahinta rajoittaa sähköautojen laajempaa käyttöönottoa Helsingissä. Vuonna 2014 kaupungin käyttöön kilpailutettujen polttomoottorilla toimivien henkilöautojen arvonlisäverollinen hankintahinta on edullisimmillaan 12 720 euroa. Hankintahinnaltaan edullisin markkinoilla oleva täyssähköauto maksaa 32 138 euroa. Vastaavasti hankintahinnaltaan halvimman ladattavan hybridiauton hinta on 40 790 euroa. Työ- ja elinkeinoministeriö myöntää vuoden 2017 loppuun saakka energiainvestointitukea mm. sähköautoille ja ladattaville hybridiautoille. Tuen jatkoa koskevia päätöksiä ei ole tehty. Nykyisin tuen saaminen edellyttää esim. leasing-muotoista hankintaa eikä sitä myönnetä auton ostoihin. Tuen suuruus on 30 % leasingsopimuksen mukaisista kuukausikustannuksista. Toistaiseksi kaupungille on ollut edullisinta hankkia henkilöautoja joko ostamalla omaksi tai rahoitusleasing-sopimuksilla. Rahoitusleasing-muotoa ei ole ollut tarjolla käytettäväksi sähköautojen hankintaan. Huoltoleasingiä on käytetty sähköautosta saatavien käyttökokemusten saamiseksi muutamien viraston yhteiskäyttöön tarkoitettujen autojen hankintaan. Huoltoleasingillä hankituille sähköautoille on myös haettu energiainvestointitukea. Jatkossa kaupunki pyrkii vaikuttamaan omalta osaltaan siihen, että energiainvestointitukea saataisiin myös kaupungille soveltuviin autojen hankintamuotoihin kuten ostoihin. Myös rahoitusleasing-sopimuksen käyttö sähköautojen hankintoihin on jatkossa paremmin mahdollista, kun leasingkustannuksiin olennaisesti vaikuttavan auton jäännösarvo voidaan määritellä paremmin sähköautoista saatavien käyttökokemusten perusteella. Kaupunki seuraa sähköautojen käyttömahdollisuuksien ohella niiden hintakehitystä sekä arvioi autojen hankinnan kokonaistaloudellisuutta nykyiseen tapaan tapauskohtaisesti. Tällä hetkellä on siten tarkoituksenmukaista edetä yksittäisten sähköautohankintojen kautta käyttökokemuksia keräämällä.

Toinen sähköautojen käyttöä rajoittava tekijä on autojen rajallinen toimintakapasiteetti. Vaikka autojen akut ovat jatkuvasti parantuneet, eivät ne kaikissa työtehtävissä riitä koko työpäivän tarpeisiin. Kaupungin käyttöön hankittavan ajoneuvokaluston on oltava tehokkaaseen työkäyttöön soveltuvaa.

Latausinfrastruktuurin rakentamiseen velvoittava direktiivi 8309/14 edellyttää kattavan latausverkoston rakentamista Suomeen vuoteen 2020 mennessä. Helsinkiin tavoitellaan tulevaisuudessa suhteellisen kattavaa latausverkostoa. Julkisten latauspisteiden määrä tulee olemaan 400 - 600 latauspistettä. Tällä hetkellä pääkaupunkiseudulla on 70 julkista sähköauton latauspistettä. Verkoston laajentamisessa edetään vaiheittain ja asiassa tehdään tiivistä yhteistyötä kaupungin hallintokuntien kesken sekä yhteistyössä muiden suurten kaupunkien kanssa. Asiaa tulee osaltaan edistämään kansallisen latausjärjestelmän syntyminen lähitulevaisuudessa.

Helsingin Energia on toteuttanut Helsinkiin yhteensä 35 kpl sähköautojen julkista latauspistettä, joiden sijainti perustuu kaupungin sähköistyvän liikenteen ohjausryhmän laatimaan latausverkoston yleissuunnitelmaan. Helsingin Energia seuraa latauspisteiden käyttöä ja toteuttaa uusia latauspisteitä kysynnän mukaan. Latauspalvelun perusajatus on, että pidemmällä tähtäimellä latausverkoston rakentaminen ja ylläpito voidaan rahoittaa latauspalveluiden käyttäjiltä perittävillä maksuilla. Toistaiseksi lataus on ollut palvelun käyttäjille ilmaista, mutta se muuttuu maksulliseksi kuluvan vuoden loppuun mennessä.

Helsingin Energia perusti vuoden 2013 lopulla yhdessä 17 muun energiayrityksen kanssa sähköautojen latauspalveluita tarjoavan yhtiön Liikennevirta Oy:n. Tavoitteena yhtiön perustamisessa oli saada aikaan valtakunnallinen sähköistä liikennettä palveleva sähköautojen latausratkaisu kaikille sähköautojen käyttäjille. Latauspisteiden yhteiskäytön avulla saavutetaan pienemmät yksikkökustannukset, latauspisteiden korkeampi käyttöaste sekä parempi käyttäjäkokemus kaikille latauspalvelun käyttäjille. Liikennevirta Oy toimii Helsingin Energian tarjoamien latauspalveluiden operaattorina minkä lisäksi yhtiö on tehnyt yhteistyösopimuksia kansainvälisten latausoperaattoreiden kanssa.

Eri teknologioihin pohjautuvat vähäpäästöiset autot yleistyvät tulevaisuudessa. EU:n direktiiviesitys puhtaan liikenteen infrastruktuurista ja tiukat vaatimukset CO2-päästöjen rajoittamisesta kiihdyttävät sekä autovalmistajien mallistomuutoksia että valtioiden ja kaupunkien aktiivisuutta sähköisen liikenteen edistämisessä. Esimerkiksi ladattavien ajoneuvojen arvioidaan olevan keskeisiä eurooppalaisilla ajoneuvomarkkinoilla vuosikymmenen lopulla ja näiden ympärille syntyy nopeasti kasvava tuotteiden ja palveluiden markkinat.

Helsingin kaupunki on panostanut vähäpäästöisten ja sähköautojen hankintaan sekä sähköautojen käytön edellyttämän latausverkoston toteuttamiseen. Kaupunki on ollut myös perustajaosakkaana sähköautojen latauspalveluita tarjoavassa yhtiössä. Tällä hetkellä sähköautojen toimintakapasiteetti ja korkea hinta eivät mahdollista, että jatkossa voitaisiin aloitteen mukaisesti hankkia pelkästään sähköautoja. Kaupunki seuraa kuitenkin teknologian kehitystä ja arvioi vähäpäästöisten ajoneuvojen kriteereitä muutaman vuoden välein. Sähköautojen toimintakapasiteetti sekä käytön edellytykset paranevat latausverkoston tihentyessä ja laajentuessa jatkossa. Myös sähköautojen hinnan voidaan otaksua ajoneuvomarkkinoiden kehittyessä halpenevan tulevaisuudessa.

Kaupunginvaltuusto muutti 4.6.2014 (§ 217) työjärjestystään aloitteiden osalta. Valtuutettu Jasmin Hamidin aloite on jätetty 18.6.2014. Aloitteen käsittelyjärjestys on muutetun työjärjestyksen mukainen.

Kaupunginhallitus katsoo edellä olevan riittäväksi selvitykseksi asiassa.

Esittelijä

Kaupunginhallitus

Lisätiedot

Juha Viljakainen, hankepäällikkö, puhelin: 310 36276

juha.viljakainen(a)hel.fi

Liitteet

1

Jasmin Hamidin aloite (18.6.2014)

Otteet

Ote

Otteen liitteet

Aloitteen tekijä

Muutoksenhakukielto, valmistelu

Päätöshistoria

Kaupunginhallitus 01.12.2014 § 1258

HEL 2014-008250 T 00 00 03

Päätös

Kaupunginhallitus päätti esittää kaupunginvaltuustolle seuraavaa:

Kaupunginvaltuusto päättää katsoa valtuutettu Jasmin Hamidin aloitteen loppuun käsitellyksi.

17.11.2014 Pöydälle

10.11.2014 Pöydälle

Esittelijä

kaupunginjohtaja

Jussi Pajunen

Lisätiedot

Juha Viljakainen, hankepäällikkö, puhelin: 310 36276

juha.viljakainen(a)hel.fi

 

Yleisten töiden lautakunta 23.09.2014 § 352

HEL 2014-008250 T 00 00 03

Lausunto

Yleisten töiden lautakunta antoi kaupunginhallitukselle seuraavan lausunnon:

Kaupungin vuosien 2013 - 2016 valtuustostrategian mukaisesti Helsingin tavoitteena on vähentää hiilidioksidipäästöjä 30 % vuoden 1990 tasosta vuoteen 2020 mennessä. Lisäksi kaupungin pitkän tähtäimen tavoitteina on mm. hiilineutraali kaupunki vuoteen 2050 mennessä, liikenteen pakokaasupäästöjen tuntuva vähentyminen sekä ympäristömelun ohjearvoissa pysyminen. Tavoitteisiin pääseminen edellyttää mm. liikenteen pakokaasupäästöjen tuntuvaa alentumista ja autojen moottoriäänien pienenemistä.

Yleisten töiden lautakunta pitää tärkeänä, että kaupunki toimii itse suunnannäyttäjänä hankkimalla omaan käyttöön vähäpäästöisiä ja hiljaisia ajoneuvoja. Vähäpäästöisyyteen on kuitenkin tarjolla useita teknisiä ratkaisuja ja onkin tärkeää, että kaupungin käyttöön hankitaan kulloiseenkin työtehtävään soveltuvia ajoneuvoja.

Rakennusvirasto hankkii henkilöautot käyttöönsä Helsingin kaupungin rakentamispalvelu Staran logistiikkapalveluiden kautta. Hankittavat autot ovat aina kaupungin ohjeistuksen mukaisia. Ohjeistuksen päästörajat ovat tiukentuneet ja tulevat todennäköisesti jatkossakin tiukentumaan autotekniikan kehittymisen myötä. Vuonna 2013 rakennusvirastolla oli käytössään 40 henkilöautoa. Autokanta jakautui käyttövoiman mukaan seuraavasti:

-        bensiini  31 kpl

-        diesel 6 kpl

-        hybridi 1 kpl

-        ladattava hybridi 0 kpl

-        täyssähköautot 2 kpl                        

Sähköautojen käyttöä rajoittaa niiden kallis hinta. Yleisesti ottaen sähköautojen hankintahinta on kaksin-kolminkertainen vastaaviin bensiinikäyttöisiin autoihin verrattuna ja viraston autoista Staralle maksama kuukausivuokra on sähköautoilla noin kaksinkertainen bensiiniautojen vuokraan verrattuna.

Toinen sähköautojen käyttöä rajoittava tekijä on niiden rajallinen toimintakapasiteetti. Vaikka autojen akut ovat jatkuvasti parantuneet, eivät ne kaikissa työtehtävissä riitä koko työpäivän tarpeisiin. Ongelmia on esiintynyt mm. sähköautojen käytöstä pysäköinninvalvontatehtävissä. Sen sijaan HKR-Rakennuttajan kokemukset ovat positiivisia. Yleisten töiden lautakunta pitääkin tärkeänä, että varmistutaan hankittavien ajoneuvojen soveltuvuudesta kulloisiinkin työtehtäviin.

Sähköautojen käyttöä rajoittaa myös riittävien latausmahdollisuuksien puute. Perinteinen yön yli tapahtuva hidaslataus ei tuota ongelmia, koska siihen yleensä riittää tarjolla oleva kiinteistöjen sähköverkko, mutta viimeaikoina sähköautoissa yleistynyt pikalataus edellyttää tehokkaampaa sähköverkkoa. Toiminnan kannalta olisi tärkeää, että autoja voisi ladata tehokkaasti työpäivän aikana asioitaessa kaupungin eri toimipisteissä, mutta useamman auton samanaikainen lataus edellyttäisi tehokkaan latausverkon rakentamista kaupungin toimipisteisiin.

Rakennusvirasto on mukana kaupungin sähköisen liikenteen kehittämistyöryhmässä, jonka tehtävänä on mm. kehittää julkista latauspisteverkostoa. Tällä hetkellä Helsingin yleisille alueille on toteutettu 35 latauspistettä ja kaupunki on laatinut yleissuunnitelman yhteensä sadan latauspisteen toteuttamisesta. Lisäksi uuden EU-direktiivin mukaan Helsinkiin tulisi toteuttaa noin 600 julkista latauspistettä vuoteen 2020 mennessä. Julkiset latauspisteet eivät kuitenkaan ole ratkaisu työkäytössä olevien kaupungin ajoneuvojen lataamiseen, vaan latauksen tulee tapahtua pääsääntöisesti kaupungin omissa toimipisteissä.

Yleisten töiden lautakunta pitää tärkeänä, että ajoneuvohankinnoissa suositaan vähäpäästöisyyttä ja meluttomuutta. Sähkö-, hybridi- ym. vähäpäästoisten ja hiljaisten ajoneuvojen osuutta kaupungin ajoneuvokannassa tulee kasvattaa. Samalla tulee kuitenkin varmistua siitä, että kulloisiinkin työtehtäviin on käytössä niihin parhaiten soveltuvat ajoneuvot. Sähköautojen laajaan käyttöön liittyy vielä rajoitteita, jotka täytyy ottaa huomioon ajoneuvojen hankinnassa. Jos kaupunki päättää jatkossa hankkia tuntuvasti enemmän sähköautoja, tulee kasvavat ajoneuvokustannukset huomioida myös hallintokuntien rahoituksessa.

Esittelijä

osastopäällikkö

Silja Hyvärinen

Lisätiedot

Juhani Sandström, valaistuspäällikkö, puhelin: 310 38521

juhani.sandstrom(a)hel.fi

 

Helsingin Energian johtokunta 16.09.2014 § 62

HEL 2014-008250 T 00 00 03

Lausunto

Helsingin Energian johtokunta antoi kaupunginhallitukselle seuraavan lausunnon:

Helsingin Energia perusti vuoden 2013 lopulla yhdessä 17 muun energiayrityksen kanssa sähköautojen latauspalveluita tarjoavan yhtiön Liikennevirta Oy. Tavoitteena yhtiön perustamisessa oli saada aikaan valtakunnallinen sähköistä liikennettä palveleva sähköautojen latausratkaisu kaikille sähköautojen käyttäjille. Latauspisteiden yhteiskäytön avulla saavutetaan pienemmät yksikkökustannukset, latauspisteiden korkeampi käyttöaste sekä parempi käyttäjäkokemus kaikille latauspalvelun käyttäjille. Liikennevirta Oy toimii Helsingin Energian tarjoamien latauspalveluiden operaattorina minkä lisäksi yhtiö on tehnyt yhteistyösopimuksia kansainvälisten latausoperaattoreiden kanssa.

Helsingin Energia on toteuttanut Helsinkiin yhteensä 35 kpl sähköautojen julkista latauspistettä, joiden sijainti perustuu kaupungin sähköistyvän liikenteen ohjausryhmän laatimaan latausverkoston yleissuunnitelmaan. Helsingin Energia seuraa latauspisteiden käyttöä ja toteuttaa uusia latauspisteitä kysynnän mukaan. Latauspalvelun perusajatus on, että pitemmällä tähtäimellä latausverkoston rakentaminen ja ylläpito voidaan rahoittaa latauspalveluiden käyttäjiltä perittävillä maksuilla. Toistaiseksi lataus on ollut palvelun käyttäjille ilmaista, mutta se muuttuu maksulliseksi kuluvan vuoden loppuun mennessä.

Suurin osa Helsingin Energian omassa käytössä olevista autoista on työkäyttöön varusteltuja pakettiautoja ja kevyitä kuorma-autoja, joille sähköautojen valmistajilta ei löydy kilpailukykyisiä vaihtoehtoja. Käytössä on tällä hetkellä henkilöautoja 29 kpl, joista täyssähköautoja ja ladattavia hybridejä on yhteensä 4 kpl. Kokonaiskustannuksiltaan sähköautot ovat toistaiseksi olleet selvästi polttomoottoriautoja kalliimpia.

Sähköautoja voidaan hankkia Helsingin Energian työtehtäviin vain rajoitetusti, koska sähköautojen käyttö tunneleissa on paloturvallisuussyistä kielletty. Helsingin Energia tulee kuitenkin lisäämään sähköautojen määrää asteittain niissä työtehtävissä, joissa em. rajoituksia ei ole.

Esittelijä

Toimitusjohtaja

Pekka Manninen

Lisätiedot

Markus Lehtonen, Kehitysjohtaja, puhelin: +358 9 617 2475

markus.lehtonen(a)helen.fi

 

Teknisen palvelun lautakunta 11.09.2014 § 136

HEL 2014-008250 T 00 00 03

Lausunto

Teknisen palvelun lautakunta antoi kaupunginhallitukselle seuraavan lausunnon.

Kaupungin vuosien 2013 - 2016 valtuustostrategiassa kiinnitetään huomiota meluhaittojen ja ilmansaasteiden torjuntaan. Helsingin tavoitteena on vähentää hiilidioksidipäästöjä 30 % vuoden 1990 tasosta vuoteen 2030 mennessä. Kaupungin pitkän tähtäimen ympäristöpoliittisina tavoitteina on mm. hiilineutraali kaupunki vuoteen 2050 mennessä, liikenteen pakokaasupäästöjen merkittävä vähentymä sekä ympäristömelun ohjearvojen alittaminen, jotta ihmiset eivät altistu pitkäaikaiselle terveyteen vaikuttavalle melulle.

Teknisen palvelun lautakunta pitää tärkeänä Helsingin kaupungin käyttöön hankittavan ajoneuvokaluston moottori- ja melupäästöjen vähentämistä. Melun ja moottoripäästöjen vähentäminen tapahtuu useaa eri lähestymistapaa yhdistelemällä. Kaupungin käyttöön hankittavan ajoneuvokaluston on oltava tehokkaaseen työkäyttöön soveltuvaa ja silti mahdollisimman vähäpäästöistä.

Hankittavien henkilöautojen tulee aina olla voimassa olevan kaupungin ohjeistuksen mukaista. Nykyisen kaupungin talousarvion noudattamisohjeen mukaan henkilöautojen CO2-moottoripäästöt saavat olla enintään sata grammaa kilometriä kohden. Tätä tavoitetta on jatkossa pyrittävä alentamaan henkilöautojen osalta, jotta ympäristöpolitiikan tavoitteet toteutuisivat. Lisäksi kaupungin autojen hankintaan ja käyttöön on kiinnitettävä erityinen huomio. Kaupungin käytössä olevien henkilö- ja pakettiautojen lukumäärän on oltava mahdollisimman vähäinen ja autojen käyttöasteen on oltava mahdollisimman suuri. Osaa hankittavista henkilöautoista tulee tulevaisuudessa voida käyttää useiden eri hallintokuntien kesken yhteiskäytössä.

Helsingin kaupungin omien täyssähköautojen hankinta on sinänsä perusteltua, mutta hankinnan kohteen määrittelyn yhteydessä on kuitenkin aina varmistettava tarvekartoituksella, että täyssähköauto todella soveltuu käyttötarkoitukseen. Kaluston hankinnassa on painotettava ensisijaisesti hankittavien autojen soveltuvuutta niille tarkoitettuihin työtehtäviin, jotta kalustoa voidaan hyödyntää työtehtävissä kustannustehokkaasti. Kaupungin autohankinnoissa on hyödynnettävä kaikkia mahdollisia keinoja vähentää autokaluston melua ja saastuttamista. Kaupungin on sähköisen liikenteen lisäksi lisättävä vaihtoehtoisten biopolttoaineiden käyttöä.

Täyssähköhenkilöautot ovat ainakin tällä hetkellä huomattavasti kalliimpia kuin käyttötarpeisiin soveltuvat halvimmat vaihtoehdot. Tällä hetkellä täyssähköhenkilöauton arvonlisäveroton nettohinta on noin kaksinkertainen verrattuna kaupungin käyttöön hankittavien vähäpäästöisten polttomoottorikäyttöisten henkilöautojen hankintahintoihin. Mikäli Helsingin kaupunki hankkii jatkossa hybridiautoja tai täyssähköautoja, on kalliimpiin investointeihin ja koko elinkaaren ajan ylläpitokustannuksiin syytä varautua myös hallintokuntien tulevien vuosien talousarvioissa.

Käsittely

11.09.2014 Esittelijän muutetun ehdotuksen mukaan

Korjaus kappaleeseen 4, henkilöautojen CO2-moottoripäästöt saavat olla enintään sata grammaa kilometriä kohden, eikä sata grammaa sataa kilometriä kohden.

Esittelijä

toimitusjohtaja

Timo Martiskainen

Lisätiedot

Sami Aherva, yksikönjohtaja, puhelin: 310 78571

sami.aherva(a)hel.fi

 

Postiosoite

Käyntiosoite

Puhelin

Y-tunnus

Tilinro

PL 10

Pohjoisesplanadi 11-13

+358 9 310 1641

0201256-6

FI0680001200062637

00099 HELSINGIN KAUPUNKI

Helsinki 17

Faksi

 

Alv.nro

kaupunginkanslia@hel.fi

http://www.hel.fi/kaupunginkanslia

+358 9 655 783

 

FI02012566