Helsingin kaupunki | Pöytäkirja | 14/2014 | 1 (1) |
Kaupunginvaltuusto |
|
| |
|
| Kj/20 | |
| 24.09.2014 |
| |
|
|
| |
|
|
|
§ 305
Kaj / Valtuutettu Sami Muttilaisen aloite Puotinharjun teiden liikenneturvallisuuden parantamisesta
HEL 2014-001953 T 00 00 03
Päätös
Kaupunginvaltuusto päätti kaupunginhallituksen ehdotuksen mukaisesti katsoa valtuutettu Sami Muttilaisen aloitteen loppuun käsitellyksi.
Käsittely
Julistettuaan keskustelun päättyneeksi puheenjohtaja esitti selontekona, että keskustelun kuluessa oli valtuutettu Sami Muttilainen ehdottanut, että kaupunginvaltuusto päättäisi palauttaa asian kaupunginhallitukselle uudelleen valmisteltavaksi siten, että Turunlinnantien turvallisuuteen kiinnitetään huomiota.
Puheenjohtaja totesi, ettei valtuutettu Sami Muttilaisen palautusehdotusta ollut kannatettu, joten se raukesi.
Esittelijä
Kaupunginhallitus
Lisätiedot
Anna Villeneuve, hallintoasiantuntija, puhelin: 310 36045
anna.villeneuve(a)hel.fi
Juha Viljakainen, hankepäällikkö, puhelin: 310 36276
juha.viljakainen(a)hel.fi
Liitteet
1 | Muttilainen Sami valtuustoaloite Kvsto 12.2.2014 asia 20 |
2 | Allekirjoitettu, Muttilainen Sami valtuustoaloite Kvsto 12.2.2014 asia 20 |
Päätösehdotus
Päätös on ehdotuksen mukainen.
Esittelijän perustelut
Valtuutettu Sami Muttilainen ja 23 muuta valtuutettua esittävät aloitteessaan, että Puotinharjun teiden liikenneturvallisuutta parannetaan. Vilkkaasti liikennöidylle Turunlinnantielle aloitteen tekijät esitettävät nopeusrajoitusten alentamista tai hidasteiden rakentamista. Olavinlinnantien hidasteet ovat hyvin kuluneet ja kaipaavat pikaista kunnostusta. Kajaaninlinnantielle tulisi aloitteen tekijöiden mukaan rakentaa hidasteita sekä tien alku- ja loppupäähän että sen keskelle.
Kaupunginhallitus viittaa kaupunkisuunnittelulautakunnan ja yleisten töiden lautakunnan lausuntoihin ja toteaa, että Puotinharjun teiden liikenneturvallisuutta on parannettu, ja parannustöitä jatketaan edelleen.
Turunlinnantie on tärkeä kokooja- ja joukkoliikennekatu, jonka ympäristöön kohdistuu suuria liikenteellisiä muutospaineita (Kehä I:n yleissuunnitelma, Raide-Jokeri, Östersundomin raitiotievaraus ja pyörätiet). Turunlinnantien liikenneturvallisuuden parantamiseen on kuitenkin jo ryhdytty muuttamalla Marjaniementien ja Turunlinnantien liittymä kiertoliittymäksi.
Turunlinnantiellä on 40 km/h -nopeusrajoitus, mikä vastaa samantyyppisten tärkeiden kokoojakatujen nopeusrajoitusta. Hidasteiden rakentaminen ei kadulle sovi, sillä kyseessä on Itäkeskuksen tärkein bussiliikenteen reittikatu.
Olavinlinnantien päällyste ja kadulla olevat hidasteet uusitaan ja korjataan tänä vuonna.
Kajaaninlinnantien pohjoisosaan, koulun läheisyyteen, on päätetty rakentaa jalkakäytävä ja korotettu suojatie. Toteuttamisajankohta ei ole vielä tiedossa. Kadun linjaosuudella ei ole hidastetarvetta, sillä molemmilla reunoilla on jalkakäytävät, ja jalankulkijat pääsevät ylittämään kadun nykyisillä suojateillä. Ajoyhteys Myllypuron jäähalliin on Ratasmyllynkujan kautta. Jos läpiajoliikennettä on Kajaaninlinnantieltä koulun tontin kautta jäähallille, tontin haltija voi halutessaan estää sen sulkulaitteella.
Esittelijä
Kaupunginhallitus
Lisätiedot
Anna Villeneuve, hallintoasiantuntija, puhelin: 310 36045
anna.villeneuve(a)hel.fi
Juha Viljakainen, hankepäällikkö, puhelin: 310 36276
juha.viljakainen(a)hel.fi
Liitteet
1 | Muttilainen Sami valtuustoaloite Kvsto 12.2.2014 asia 20 |
2 | Allekirjoitettu, Muttilainen Sami valtuustoaloite Kvsto 12.2.2014 asia 20 |
Tiedoksi; Muutoksenhakukielto, valmistelu
Kaupunginkanslia
Päätöshistoria
Kaupunginhallitus 08.09.2014 § 880
HEL 2014-001953 T 00 00 03
Päätös
Kaupunginhallitus esitti kaupunginvaltuustolle seuraavaa:
Kaupunginvaltuusto päättää katsoa valtuutettu Sami Muttilaisen aloitteen loppuun käsitellyksi.
Esittelijä
kaupunginjohtaja
Jussi Pajunen
Lisätiedot
Anna Villeneuve, hallintoasiantuntija, puhelin: 310 36045
anna.villeneuve(a)hel.fi
Juha Viljakainen, hankepäällikkö, puhelin: 310 36276
juha.viljakainen(a)hel.fi
Yleisten töiden lautakunta 10.06.2014 § 243
HEL 2014-001953 T 00 00 03
Lausunto
Yleisten töiden lautakunta antoi kaupunginhallitukselle seuraavan lausunnon:
Turunlinnantie on tärkeä joukkoliikennekatu, jota liikennöi toistakymmentä eri bussilinjaa. Turunlinnantien ylläpitoluokka on I Olavinlinnantien ja Marjaniementien välillä. Kadun eteläinen jalkakäytävä ja pyörätie sekä suojatiet Itäkeskuksen ja Stoan välillä ovat esteettömyyden erikoistason alueita, ja myös ne ovat ylläpitoluokkaa I. Olavinlinnantien ja Kehä I välinen osa Turunlinnantietä on ylläpitoluokkaa II.
Olavinlinnantien läntinen jalkakäytävä Turunlinnantieltä Itäkeskuksen uimahallille on esteettömyyden erikoistason aluetta ja ylläpitoluokassa I. Kadun ajorata sekä itäinen jalkakäytävä ja pyörätie kadun loppupuolella kuuluvat ylläpitoluokkaan III. Kajaaninlinnantie on kokonaan ylläpitoluokkaa III.
Olavinlinnantie on rakennusviraston tämän vuoden uudelleenpäällystysohjelmassa. Päällystyksen yhteydessä korjataan ajoradan hidasteet. Turunlinnantien keskikaistan pensasistutusta pidetään leikkaamalla matalana, jotta turvallinen näkemäalue säilyy. Kajaaninlinnantielle ei ole ohjelmoitu investointitoimenpiteitä seuraavaksi 10 vuodeksi.
Katujen nopeuksien alentamisesta ja muista liikennejärjestelyistä, kuten hidasteista tai liikennevaloista, päättää kaupunkisuunnitteluviraston liikennesuunnitteluosasto. Rakennusvirasto toteuttaa hyväksyttyjä liikennesuunnitelmia talousarviossa budjetoitujen määrärahojen mukaan. Nopeuden alentumisesta osoittavat liikennemerkit vaihdetaan rakennusviraston ylläpitoon osoitetuilla rahoilla päätöksen tultua tietoon.
Esittelijä
kaupunginarkkitehti
Jukka Kauto
Lisätiedot
Marko Jylhänlehto, suunnitteluinsinööri, puhelin: 310 38237
marko.jylhanlehto(a)hel.fi
Kaupunkisuunnittelulautakunta 27.05.2014 § 166
HEL 2014-001953 T 00 00 03
Lausunto
Kaupunkisuunnittelulautakunta antoi kaupunginhallitukselle seuraavan lausunnon.
Lausunto
Turunlinnantiellä on 40 km/h- nopeusrajoitus, mikä vastaa tämän tyyppisten tärkeiden kokoojakatujen nopeusrajoitusta. Hidasteiden rakentaminen ei kadulle sovi, koska kyseessä on Itäkeskuksen tärkein bussiliikenteen reittikatu.
Turunlinnantien liikenneturvallisuuden parantamiseksi kaupunkisuunnittelulautakunta on hyväksynyt liikennesuunnitelman vuonna 2007. Suunnitelmassa Turunlinnantie mm. kavennetaan 1 + 1 kaistaiseksi Marjaniementien ja Stoan pysäköintialueelle johtavan liittymän välisellä osuudella jalankulkijoiden turvallisemman kadunylityksen mahdollistamiseksi. Suunnitelmasta on toteutunut ainoastaan Marjaniementien ja Turunlinnantien liittymän muuttaminen kiertoliittymäksi.
Turunlinnantien ympäristöön kohdistuu suuria liikenteellisiä muutospaineita. Liikennesuunnitelmaa onkin tarpeen päivittää Itäväylän ja Kehä I:n yleissuunnitelman, Raide-Jokerin, Östersundomin raitiotievarauksen ja pyöräteiden suunnitteluperiaatteiden muutoksien takia. Raide-Jokerin hankesuunnitelma käynnistynee kesäkuussa 2014 ja valmistunee vuoden 2015 aikana. Turunlinnantien mittava saneeraus kannattaa tehdä vasta suunnitelmien tarkistuksen jälkeen.
Itäkeskuksen katujen saneeraukselle on ollut ominaista, että suuri osa kustannuksista syntyy pohjanvahvistuksesta sekä kunnallistekniikan uusimisesta. Liikenteellisillä ratkaisuilla on vaikutuksia verkostojen sijaintiin katualueella. Esimerkiksi kuivatukseen vaikuttavien liikenneturvallisuusratkaisujen pitää olla selvillä ennen kadun saneerausta. Hansakujan kohdalla kulkee Itiksen kauppakeskuksen ali Itäkeskuksen tulvareitti, jonka tarkoitus on estää hulevesitulvat Itäkeskuksessa rankkasateiden aikana. Putken halkaisija on 2 metriä.
Rakennusvirasto tekee päätökset katujen perusparantamisesta. Olavinlinnantien eteläosa saa tänä vuonna uuden päällysteen. Samassa yhteydessä uusitaan kadulla olevat hidasteet.
Kajaaninlinnantien pohjoisosaan koulun läheisyyteen on päätetty rakentaa jalkakäytävä sekä korotettu suojatie Mustapuronpolun jalankulku- ja pyörätien kohdalle liikennesuunnittelupäällikön päätöksellä vuonna 2005. Mustapuron polun kohdalle päätetyn korotetun suojatien toteuttamista vaikeuttavat kadun alla olevat kunnallistekniikan verkostot. Korotukselle on löydettävissä sopiva kohta yhteistyössä rakennusviraston kanssa.
Uusista hidasteista päätettäessä etusijalla ovat kaupunkisuunnittelulautakunnan päätöksen mukaan (Periaatteet ajonopeuksien hillitsemiseksi Helsingissä, 5.11.2009) sellaiset kohteet ja katuosat, joilla koululaisten reitit ja vilkas ajoneuvoliikenne risteävät. Kadun molemmilla reunoilla on jalkakäytävät, joten jalankulkijoiden kadunylitys voi tapahtua nykyisiä suojateitä käyttäen. Näin ollen kadun linjaosuudella ei ole erityistä hidastetarvetta.
Ajoyhteys Myllypuron jäähalliin on Ratasmyllynkujan kautta. Mikäli läpiajoliikennettä Kajaaninlinnantieltä koulun tontin kautta jäähallille esiintyy, voi tontin haltija halutessaan estää sen sulkulaitteella.
Esittelijä
liikennesuunnittelupäällikkö
Ville Lehmuskoski
Lisätiedot
Jussi Jääskä, liikenneinsinööri, puhelin: 310 37129
jussi.jaaska(a)hel.fi
| ||||
Postiosoite | Käyntiosoite | Puhelin | Y-tunnus | Tilinro |
PL 10 | Pohjoisesplanadi 11-13 | +358 9 310 1641 | 0201256-6 | FI0680001200062637 |
00099 HELSINGIN KAUPUNKI | Helsinki 17 | Faksi |
| Alv.nro |
kaupunginkanslia@hel.fi | http://www.hel.fi/kaupunginkanslia | +358 9 655 783 |
| FI02012566 |
|
|