Helsingfors stad | Protokoll | 15/2013 | 1 (1) |
Stadsfullmäktige |
|
| |
|
| Ryj/7 | |
| 09.10.2013 |
| |
|
|
| |
|
|
|
§ 359
Ändring av instruktionen för Helsingfors stads räddningsväsen
HEL 2013-009126 T 00 01 00
Beslut
Stadsfullmäktige beslutade i enlighet med stadsstyrelsens förslag ändra 5, 6, 7, 9, 10 och 11 § i instruktionen för Helsingfors stads räddningsväsen så att lydelsen blir följande:
INSTRUKTION FÖR HELSINGFORS STADS RÄDDNINGSVÄSEN
5 § Organisation
Vid verket finns följande avdelningar:
- förvaltnings- och utvecklingsavdelningen
- räddningsavdelningen
- tekniska avdelningen
Beslut om indelning av avdelningarna i enheter på byrånivå fattas av nämnden.
6 § Ledarskap
Chef för verket är räddningskommendören, som leder verket och ansvarar för att de godkända målen nås.
Chef för förvaltnings- och utvecklingsavdelningen är förvaltningschefen.
Chef för räddningsavdelningen är räddningsdirektören.
Chef för tekniska avdelningen är tekniska chefen.
Cheferna för avdelningarna leder dessa och ansvarar för att de godkända målen nås.
7 § Avdelningarnas verksamhetsområden
Förvaltnings- och utvecklingsavdelningen har i enlighet med de godkända målen till uppgift
1. att göra en riskanalys för räddningsväsendet och att uppdatera denna
2. att sköta befolkningsskyddsplaneringen och att samordna befolkningsskyddsverksamheten vid stadens olika förvaltningar och affärsverk
3. att sköta utvecklings-, planerings- och beredningsuppgifter anknutna till räddningsverksamhet, till förebyggande av och beredskap för olyckor och till produktion av prehospital akutsjukvård
4. att sköta tillsynen över sotningen
5. att sköta verkets ekonomiplanering och -uppföljning och att tillhandahålla tjänster som gäller ekonomiförvaltning, personal, kommunikation och allmän förvaltning.
Räddningsavdelningen har i enlighet med de godkända målen till uppgift
1. att sköta det som hör till räddningsverksamheten, till förebyggandet av och beredskapen för olyckor och till den prehospitala akutsjukvård som ålagts verket
2. att sköta det avtalsbaserade samarbetet med avtalsbrandkårer
3. att sköta bekämpningen av oljeskador i enlighet med det som särskilt är föreskrivet om räddningsväsendets skyldigheter.
Tekniska avdelningen har i enlighet med de godkända målen till uppgift
1. att sköta investeringsplanering och -uppföljning
2. att tillhandahålla stödtjänster anknutna till informationsförvaltning, materialförvaltning, materiel- och fastighetsunderhåll och annat tekniskt.
9 § Avdelningschefernas uppgifter
Räddningsdirektören har till uppgift att leda räddningsverksamheten om verkschefen inte har den behörighet för detta som räddningslagen kräver.
Avdelningscheferna ska utföra uppgifter föreskrivna av stadsdirektören, biträdande stadsdirektören i fråga, nämnden och verkschefen.
10 § Förhinder
Då verkschefen är förhindrad sköts hans uppgifter av en avdelningschef eller annan tjänsteinnehavare vid verket förordnad av nämnden.
Då en avdelningschef är förhindrad sköts hans uppgifter av en tjänsteinnehavare förordnad av verkschefen.
11 § Behörighetsvillkor
Behörighetsvillkor för verkschefen är högre högskoleexamen och erfarenhet av administration och ledarskap.
Behörighetsvillkor för räddningsdirektören är högskoleexamen inom räddningsbranschen eller examen för befälstjänster inom räddningsbranschen och examen lägst på institutnivå, i båda fallen dessutom erfarenhet av administration och ledarskap.
Behörighetsvillkor för förvaltningschefen och tekniska chefen är högre högskoleexamen och erfarenhet av administration och ledarskap.
Behörighetsvillkoren för den övriga personalen bestäms av den som
verkställer valet, med beaktande av det som särskilt är föreskrivet.
Stadsfullmäktige beslutade samtidigt att ändringarna ovan ska träda i kraft 1.11.2013.
Föredragande
Stadsstyrelsen
Upplysningar
Erja Saarinen, biträdande stadssekreterare, telefon: 310 36102
erja.saarinen(a)hel.fi
Bilagor
1 | Helsingin kaupungin pelastustoimen voimassaoleva johtosääntö |
2 | Ehdotus pelastustoimen muutetuksi johtosäännöksi |
3 | Henkilöstötoimikunnan johtosääntöjaoston lausunto 13.9.2013 |
Beslutsförslag
Stadsfullmäktige beslutar ändra 5, 6, 7, 9, 10 och 11 § i instruktionen för Helsingfors stads räddningsväsen så att lydelsen blir följande:
INSTRUKTION FÖR HELSINGFORS STADS RÄDDNINGSVÄSEN
5 § Organisation
Vid verket finns följande avdelningar:
- förvaltnings- och utvecklingsavdelningen
- räddningsavdelningen
- tekniska avdelningen
Beslut om indelning av avdelningarna i enheter på byrånivå fattas av nämnden.
6 § Ledarskap
Chef för verket är räddningskommendören, som leder verket och ansvarar för att de godkända målen nås.
Chef för förvaltnings- och utvecklingsavdelningen är förvaltningschefen.
Chef för räddningsavdelningen är räddningsdirektören.
Chef för tekniska avdelningen är tekniska chefen.
Cheferna för avdelningarna leder dessa och ansvarar för att de godkända målen nås.
7 § Avdelningarnas verksamhetsområden
Förvaltnings- och utvecklingsavdelningen har i enlighet med de godkända målen till uppgift
1. att göra en riskanalys för räddningsväsendet och att uppdatera denna
2. att sköta befolkningsskyddsplaneringen och att samordna befolkningsskyddsverksamheten vid stadens olika förvaltningar och affärsverk
3. att sköta utvecklings-, planerings- och beredningsuppgifter anknutna till räddningsverksamhet, till förebyggande av och beredskap för olyckor och till produktion av prehospital akutsjukvård
4. att sköta tillsynen över sotningen
5. att sköta verkets ekonomiplanering och -uppföljning och att tillhandahålla tjänster som gäller ekonomiförvaltning, personal, kommunikation och allmän förvaltning.
Räddningsavdelningen har i enlighet med de godkända målen till uppgift
1. att sköta det som hör till räddningsverksamheten, till förebyggandet av och beredskapen för olyckor och till den prehospitala akutsjukvård som ålagts verket
2. att sköta det avtalsbaserade samarbetet med avtalsbrandkårer
3. att sköta bekämpningen av oljeskador i enlighet med det som särskilt är föreskrivet om räddningsväsendets skyldigheter.
Tekniska avdelningen har i enlighet med de godkända målen till uppgift
1. att sköta investeringsplanering och -uppföljning
2. att tillhandahålla stödtjänster anknutna till informationsförvaltning, materialförvaltning, materiel- och fastighetsunderhåll och annat tekniskt.
9 § Avdelningschefernas uppgifter
Räddningsdirektören har till uppgift att leda räddningsverksamheten om verkschefen inte har den behörighet för detta som räddningslagen kräver.
Avdelningscheferna ska utföra uppgifter föreskrivna av stadsdirektören, biträdande stadsdirektören i fråga, nämnden och verkschefen.
10 § Förhinder
Då verkschefen är förhindrad sköts hans uppgifter av en avdelningschef eller annan tjänsteinnehavare vid verket förordnad av nämnden.
Då en avdelningschef är förhindrad sköts hans uppgifter av en tjänsteinnehavare förordnad av verkschefen.
11 § Behörighetsvillkor
Behörighetsvillkor för verkschefen är högre högskoleexamen och erfarenhet av administration och ledarskap.
Behörighetsvillkor för räddningsdirektören är högskoleexamen inom räddningsbranschen eller examen för befälstjänster inom räddningsbranschen och examen lägst på institutnivå, i båda fallen dessutom erfarenhet av administration och ledarskap.
Behörighetsvillkor för förvaltningschefen och tekniska chefen är högre högskoleexamen och erfarenhet av administration och ledarskap.
Behörighetsvillkoren för den övriga personalen bestäms av den som
verkställer valet, med beaktande av det som särskilt är föreskrivet.
Stadsfullmäktige beslutar samtidigt att ändringarna ovan ska träda i kraft 1.11.2013.
Sammandrag
Anledningen till ändringarna i instruktionen för räddningsväsendet är en omorganisering med syftet att räddningsverkets administrativa organisation ska bli lättare genom att riskhanteringsavdelningen och förvaltningsavdelningen slås ihop och blir förvaltnings- och utvecklingsavdelningen och genom att verksamheten ute på fältet inom räddningsväsendet hänförs till en separat avdelning. Avsikten är att det nya i instruktionen ska göra det möjligt att organisera verksamheten och ledarskapet vid räddningsverket smidigt och skapa en grund för ett styrsystem med matrisstruktur.
Föredraganden
Bakgrund till och mål med omorganiseringen
Räddningsverket har nu fyra avdelningar. Operativa avdelningen sköter verksamheten ute på fältet, likaså planering och styrning, när det gäller räddningsverksamhet och prehospital akutsjukvård. Riskhanteringsavdelningen sköter olycksförebyggande uppgifter och säkerhetskommunikation, samordnar befolkningsskyddet och driver räddningsskolan. Tekniska avdelningen sköter tekniska stödfunktioner och investeringsplanering. Förvaltningsavdelningen sköter administrationen.
Den gällande instruktionen för Helsingfors stads räddningsväsen utgör bilaga 1.
Operativa avdelningen har 515 anställningar, riskhanteringsavdelningen 66, tekniska avdelningen 99 och förvaltningsavdelningen 14.
Operativa avdelningen består av fyra områdesenheter, räddningsenheten och sjukvårdsenheten. Riskhanteringsavdelningen består av kontrollenheten, befolkningsskyddsenheten och räddningsskolan. Tekniska avdelningen består av reparations- och anskaffningsenheten, driftenheten, materialenheten, lokalenheten och informationsadministrationsenheten. Förvaltningsavdelningen är inte indelad i enheter.
Den nuvarande indelningen i avdelningar gör det svårt för räddningsverket att fördela resurser mellan planeringsfunktioner och utvecklingsfunktioner och att prioritera. Bilden av räddningsväsendet utvecklat som en helhet är bristfällig. Saker och ting planeras och genomförs delvis dubbelt, och det förekommer brister i informationsspridningen. Förvaltningsavdelningen sköter bl.a. helheten personalledning och kommunikation men saknar resurser för att utveckla den. Å andra sidan utvecklar alla avdelningar kompetensen oberoende av varandra och utan anknytning till den övriga personalledningen. Räddningsskolans know-how blir inte utnyttjad till fullo. Säkerhetskommunikationen har en underdimensionerad roll i räddningsväsendet som helhet, är utspridd på flera enheter och är inte samordnad med räddningsverkets övriga kommunikation.
Avsikten med att avdelningar slås ihop och uppgifter ändras är att det ska bli möjligt att organisera verksamheten och ledarskapet vid räddningsverket smidigt och skapa en grund för ett styrsystem med matrisstruktur. Den nya räddningsavdelningen sköter i framtiden all verksamhet ute på fältet inom räddningsväsendet. Hittills har riskhanteringsavdelningen skött den olycksförebyggande verksamheten och operativa avdelningen räddningsverksamheten och den prehospitala akutsjukvården. De utspridda planerings- och utvecklingsfunktionerna koncentreras till en och samma avdelning. För denna avdelning skapas en administrativt lätt organisation som omfattar alla kärnfunktioner och genom vilken räddningsväsendet styrs och utvecklas enligt matrisprincipen. Förvaltnings- och utvecklingsavdelningen sköter på ett tydligare sätt styrning och utveckling i fråga om de olika delarna av hela räddningsverkets personalledning, likaså helheten kommunikation och det ekonomiska ledarskapet för alla avdelningar. Tekniska avdelningens uppgifter förblir oförändrade.
Efter att avdelningsstrukturen förändrats och förvaltnings-, planerings- och utvecklingsfunktionerna börjat omfattas av ett och samma ledarskap kan dessa funktioner organiseras effektivare, resurser fördelas smidigt mellan dem och verksamhet som hänför sig till räddningsverkets strategiska insatsområden prioriteras. Omorganiseringen möjliggör ett bättre stöd till produktionen inom räddningsväsendet och en lägre och lättare administration.
Efter omorganiseringen har räddningsavdelningen ca 545 anställningar, förvaltnings- och utvecklingsavdelningen ca 60 och tekniska avdelningen 99.
Hur ändringarna i instruktionen för räddningsväsendet beretts
Ändringarna i instruktionen för räddningsväsendet har beretts i samråd med stadgekommittén, som tillsatts av stadsstyrelsen.
Räddningsverkets personalgrupp har ingenting att invända mot de föreslagna instruktionsändringarna.
Personalkommitténs instruktionssektion har inte heller något att invända mot de föreslagna instruktionsändringarna.
Instruktionen för Helsingfors stads räddningsväsen med de föreslagna ändringarna gjorda utgör bilaga 2.
Motivering
5 § Organisation
Enligt den gällande instruktionen har räddningsverket följande avdelningar: operativa avdelningen, riskhanteringsavdelningen, tekniska avdelningen och förvaltningsavdelningen. Avdelningar föreslås nu bli sammanslagna, och utifrån uppgiftsförändringarna föreslås avdelningsnamnen förvaltnings- och utvecklingsavdelningen, räddningsavdelningen och tekniska avdelningen.
6 § Ledarskap
Avdelningsnamnen i paragrafen föreslås bli ersatta med de namn som nämns i 5 §.
7 § Avdelningarnas verksamhetsområden
De ändringar som har att göra med att avdelningar går samman föreslås bli gjorda i paragrafen.
Avsikten är att räddningsavdelningen ska sköta räddningsverksamhet och prehospital akutsjukvård ute på fältet, m.a.o. uppgifter som skötts av nuvarande operativa avdelningen. Avdelningen börjar också sköta olycksförebyggande inspektioner, lokal säkerhetsutbildning och rådgivning om förebyggande brandskydd. Dessa uppgifter har hittills skötts av riskhanteringsavdelningen, som nu dras in.
Förvaltnings- och utvecklingsavdelningen får till uppgift att sköta planerings- och utvecklingsfunktioner anknutna till räddningsverksamhet, förebyggande av olyckor och prehospital akutsjukvård, m.a.o. funktioner som hittills skötts av operativa avdelningen och riskhanteringsavdelningen. Den nya avdelningen ska vidare samordna kommunikationen, i fråga om vilken delområdena nu sköts av tre olika avdelningar. Den övertar också nuvarande förvaltningsavdelningens alla administrativa stöduppgifter. Med "förebyggandet av och beredskapen för olyckor" i paragrafen avses det lokala räddningsväsendets och räddningsverkets uppgift att förebygga olyckor och ha beredskap att avvärja olyckor. Uppgiften ingår i 27 § i räddningslagen.
Tekniska avdelningen ska sköta investeringsplanering och alla slags tekniska stödfunktioner. Uppgifterna är desamma som nu.
9 § Avdelningschefernas uppgifter
Uppgifterna för riskhanteringschefen har strukits eftersom tjänsten dras in. I övrigt är innehållet i paragrafen oförändrat.
10 § Förhinder
Att inte bara en avdelningschef utan också en annan tjänsteinnehavare kan förordnas till ställföreträdare för verkschefen föreslås bli infört i paragrafen. Detta är nödvändigt eftersom antalet avdelningschefer minskar till tre.
11 § Behörighetsvillkor
Med anledning av omorganiseringen föreslås riskhanteringschefen bli struken i paragrafen.
Föredragande
Stadsstyrelsen
Upplysningar
Erja Saarinen, biträdande stadssekreterare, telefon: 310 36102
erja.saarinen(a)hel.fi
Bilagor
1 | Helsingin kaupungin pelastustoimen voimassaoleva johtosääntö |
2 | Ehdotus pelastustoimen muutetuksi johtosäännöksi |
3 | Henkilöstötoimikunnan johtosääntöjaoston lausunto 13.9.2013 |
Tiedoksi: Muutoksenhakuohje; kunnallisvalitus, valtuusto
Pelastuslautakunta
Pelastuslaitos
Beslutshistoria
Kaupunginhallitus 30.09.2013 § 1036
HEL 2013-009126 T 00 01 00
Päätös
Kaupunginhallitus päätti esittää kaupunginvaltuustolle, että se päättäisi seuraavaa:
Kaupunginvaltuusto päättänee muuttaa Helsingin kaupungin pelastustoimen johtosäännön 5, 6, 7, 9, 10 ja 11 §:t kuulumaan seuraavasti:
HELSINGIN KAUPUNGIN PELASTUSTOIMEN JOHTOSÄÄNTÖ
5 § Organisaatio
Virastossa on seuraavat osastot:
- hallinto- ja kehittämisosasto
- pelastustoimen osasto
- tekninen osasto
Osaston toimistotasoisesta yksikköjaosta päättää lautakunta.
6 § Johtaminen
Viraston päällikkönä on pelastuskomentaja, joka johtaa viraston toimintaa ja vastaa siitä, että hyväksytyt tavoitteet saavutetaan.
Hallinto- ja kehittämisosaston päällikkönä on hallintopäällikkö.
Pelastustoimen osaston päällikkönä on pelastusjohtaja.
Teknisen osaston päällikkönä on tekninen päällikkö.
Osaston päällikkö johtaa osaston toimintaa ja vastaa siitä, että hyväksytyt tavoitteet saavutetaan.
7 § Osastojen toimialat
Hallinto- ja kehittämisosaston tehtävänä on hyväksyttyjen tavoitteiden mukaisesti
1. huolehtia pelastustoimen riskianalyysin laatimisesta ja ylläpidosta
2. huolehtia väestönsuojelun suunnittelusta ja kaupungin eri virastojen ja laitosten väestönsuojeluun kuuluvan toiminnan yhteen sovittamisesta
3. huolehtia pelastustoiminnan, onnettomuuksien ehkäisyn ja varautumisen sekä ensihoitopalvelun tuotannon kehittämis-, suunnittelu- ja valmistelutehtävistä
4. huolehtia nuohouksen valvonnasta
5. huolehtia viraston talouden suunnittelusta ja seurannasta sekä taloushallinto-, henkilöstö-, viestintä- ja yleishallinnon palvelujen järjestämisestä.
Pelastustoimen osaston tehtävänä on hyväksyttyjen tavoitteiden mukaisesti
1. huolehtia pelastustoimintaan, onnettomuuksien ehkäisyyn ja varautumiseen kuuluvista tehtävistä ja virastolle määrättyjen ensihoitotehtävien suorittamisesta
2. huolehtia tehtyjen sopimusten mukaisesta yhteistyöstä sopimuspalokuntien kanssa
3. huolehtia öljyvahinkojen torjunnasta sen mukaan kuin erikseen säädetään pelastustoimen tehtäväksi.
Teknisen osaston tehtävänä on hyväksyttyjen tavoitteiden mukaisesti
1. huolehtia investointien suunnittelusta ja seurannasta
2. huolehtia tietohallinnon, materiaalihallinnon, kalusto- ja kiinteistöhuollon ja muista teknisistä tukipalveluista.
9 § Osaston päällikön tehtävät
Pelastusjohtajan tehtävänä on johtaa pelastustoimintaa, jos viraston päälliköllä ei ole siihen pelastuslaissa edellytettyä kelpoisuutta.
Lisäksi osaston päällikön tehtävänä on suorittaa kaupunginjohtajan, asianomaisen apulaiskaupunginjohtajan, lautakunnan ja viraston päällikön määräämät muut tehtävät.
10 § Estyneenä oleminen
Viraston päällikön ollessa estyneenä hänen tehtäviään hoitaa lauta-kunnan määräämä osastopäällikkö tai muu pelastuslaitoksen viranhaltija.
Osaston päällikön ollessa estyneenä hänen tehtäviään hoitaa viraston päällikön määräämä viranhaltija.
11 § Kelpoisuusvaatimukset
Viraston päällikön kelpoisuusvaatimuksena on ylempi korkeakoulututkinto sekä kokemusta hallinto- ja johtamistehtävistä.
Pelastusjohtajan kelpoisuusvaatimuksena on pelastusalan korkeakoulututkinto tai pelastusalan päällystövirkaan vaadittava tutkinto ja vähintään opistotasoinen tutkinto. Lisäksi kelpoisuusvaatimuksena on kokemusta hallinto- ja johtamistehtävistä.
Hallintopäällikön ja teknisen päällikön kelpoisuusvaatimuksena on ylempi korkeakoulututkinto sekä kokemusta hallinto- ja johtamistehtävistä.
Muulta henkilökunnalta vaadittavan kelpoisuuden määrää valinnan suorittaja huomioon ottaen, mitä erikseen on säädetty.
Samalla kaupunginvaltuusto päättänee, että edellä mainitut muutokset tulevat voimaan 1.11.2013 lukien.
Esittelijä
apulaiskaupunginjohtaja
Pekka Sauri
Lisätiedot
Erja Saarinen, apulaiskaupunginsihteeri, puhelin: 310 36102
erja.saarinen(a)hel.fi
Pelastuslautakunta 03.09.2013 § 106
HEL 2013-009126 T 00 01 00
Päätös
Pelastuslautakunta päätti esittää kaupunginhallitukselle ja edelleen kaupunginvaltuustolle, että Helsingin kaupungin pelastustoimen johtosäännön 5, 6, 7, 9, 10 ja 11 §:t muutetaan kuulumaan 1.11.2013 lukien liitteestä ilmenevällä tavalla.
Tähän päätökseen ei saa hakea muutosta, koska asia koskee valmistelua (KL 91§).
Esittelijä
pelastuskomentaja
Simo Wecksten
Lisätiedot
Simo Wecksten, pelastuskomentaja, puhelin: 310 30000
simo.wecksten(a)hel.fi
Henri Nordenswan, hallintopäällikkö, puhelin: 310 30010
henri.nordenswan(a)hel.fi
| ||||
Postadress | Besöksadress | Telefon | FO-nummer | Kontonr |
PB 10 | Norra esplanaden 11-13 | +358 9 310 1641 | 0201256-6 | FI0680001200062637 |
00099 HELSINGINFORS STAD | Helsingfors 17 | Telefax |
| Moms nr |
hallintokeskus@hel.fi | http://www.hel.fi/hallintokeskus | +358 9 655 783 |
| FI02012566 |
|
|