Helsingfors stad | Protokoll | 14/2013 | 1 (1) |
Stadsfullmäktige |
|
| |
|
| Kj/41 | |
| 25.09.2013 |
| |
|
|
|
§ 328
Kaj / Den av ledamoten Jape Lovén väckta motionen om vikt- och längdbegränsningar på Nordsjö bro
HEL 2013-003797 T 00 00 03
Beslut
Stadsfullmäktige beslutade i enlighet med stadsstyrelsens förslag anse den av ledamoten Jape Lovén väckta motionen vara slutligt behandlad.
Föredragande
Stadsstyrelsen
Upplysningar
Suvi Rämö, förvaltningssekreterare, telefon: 310 36045
suvi.ramo(a)hel.fi
Bilagor
1 | Valtuutettu Jape Lovénin aloite |
Beslutsförslag
Stadsfullmäktige beslutar anse den av ledamoten Jape Lovén väckta motionen vara slutligt behandlad.
Föredraganden
Ledamoten Jape Lovén och 20 andra ledamöter föreslår i sin motion att trafiken med tunga fordonskombinationer genom vikt- och längdbegränsningar ska förbjudas som onödig och farlig på Nordsjö bro tills bron repareras eller byggs om.
Stadsstyrelsen hänvisar till utlåtandena och konstaterar att den tunga trafiken enligt byggnadskontorets brosakkunniga inte äventyrar brons bärförmåga trots brons dåliga skick. Det är inte nödvändigt att begränsa den största tillåtna massan eller längden för fordon på den nuvarande bron. Viktbegränsningar tas i bruk bara om brons dåliga bärförmåga kräver det. Man strävar att förbättra trafiksäkerheten på bron i samband med den pågående trafikplaneringen.
Stadsstyrelsen anser det som ändamålsenligt att förbjuda omkörning i fråga om lastbilstrafiken på Nordsjö bro för att säkerställa att två breda fordon inte kör i samma riktning bredvid varandra.
Föredragande
Stadsstyrelsen
Upplysningar
Suvi Rämö, förvaltningssekreterare, telefon: 310 36045
suvi.ramo(a)hel.fi
Bilagor
1 | Valtuutettu Jape Lovénin aloite |
Tiedoksi: Muutoksenhakukielto, valmistelu
Hallintokeskus
Beslutshistoria
Kaupunginhallitus 09.09.2013 § 909
HEL 2013-003797 T 00 00 03
Päätös
Kaupunginhallitus päätti esittää kaupunginvaltuustolle, että kaupunginvaltuusto päättäisi seuraavaa:
Kaupunginvaltuusto päättänee katsoa valtuutettu Jape Lovénin aloitteen loppuun käsitellyksi.
Esittelijä
kaupunginjohtaja
Jussi Pajunen
Lisätiedot
Suvi Rämö, hallintosihteeri, puhelin: 310 36045
suvi.ramo(a)hel.fi
Talous- ja suunnittelukeskus 30.8.2013
HEL 2013-003797 T 00 00 03
Talous- ja suunnittelukeskus toteaa, että aloitteessa on esitetty, että Vuosaaren sillalta poistettaisiin paino- ja pituusrajoituksin tarpeeton ja vaarallinen raskaiden ajoneuvoyhdistelmien liikenne ainakin sillan korjaukseen taikka uusimiseen saakka. Paino- ja pituusrajoituksia koskien yleisten töiden lautakunta ja kaupunkisuunnittelulautakunta ovat antaneet asiasta lausunnon.
Yleisten lautakunnan vuoden 2014 talousarvioehdotuksessa Vuosaaren sillan peruskorjaus on ohjelmoitu 2,4 milj. euron suuruisena vuodelle 2018. Jalankulun ja pyöräilyn sillat kohdassa Vuosaaren sillalle on puolestaan ehdotettu vuosille 2017–2018 yhteensä 7 milj. euroa.
Talous- ja suunnittelukeskus toteaa, että vuoden 2014 talousarvio ja siihen liittyvä strategiaohjelman 2013–2016 mukainen 10 vuoden investointiohjelma on valmisteilla siten, että investointien vuotuinen kokonaistaso on 435 milj. euroa. Investointiohjelmassa ovat etusijalla turvallisuuden ja terveellisyyden kannalta välttämättömät hankkeet. Yleisten töiden lautakunnan lausunnon mukaan Vuosaaren silta on kuntoluokassa ”huono”, mutta se ei kuitenkaan tarkoita, että sillan kantavuus olisi vaarantunut vaan, että sillan peruskorjaus on taloudellisesti järkevää tehdä lähitulevaisuudessa. Jalankulun ja pyöräilyn siltojen ohjelmoinnissa on etusijalla liikenneturvallisuuden ohella välttämättömät uudet yhteydet. Vuosaaren sillalla on tällä hetkellä toimivat jalankulun ja pyöräilyn yhteydet. Vuoden 2014 talousarviossa ja siihen liittyvän 10 vuoden investointiohjelman yhteydessä tehdään myös näitä hankkeita koskevia ratkaisuja.
Lisätiedot
Juha Viljakainen, hankepäällikkö, puhelin: 310 36276
juha.viljakainen(a)hel.fi
Kaupunkisuunnittelulautakunta 11.06.2013 § 220
HEL 2013-003797 T 00 00 03
Päätös
Kaupunkisuunnittelulautakunta päätti antaa kaupunginhallitukselle seuraavan lausunnon:
Meripellontie ja Vuotie ovat osa Itä-Helsingin pääkatuverkkoa. Vuosaaren sillan leveydeltään kolmemetriset ajokaistat eivät täytä liikennesuunnitteluosaston pääkadun mitoitusohjetta. Muulla osuudella kyseistä pääkatuverkkoa kaistaleveydet ovat normaalit. Liikenneturvallisuuden parantamiseksi liikennesuunnittelupäällikkö päätti 26.4.2013 alentaa nopeusrajoitusta 50 kilometriin tunnissa Vuosaaren sillan kohdalla.
Satamatoiminnan aiheuttaman raskaan liikenteen tulisi noudattaa Helsingin sataman laatimia ajo-ohjeita, jotka opastavat ajamaan Kehä III:n kautta kulkevaa reittiä. Raskaita ajoneuvoja koskevia paino- ja pituusrajoituksia ei voi asettaa paikallisesti, koska pysyäkseen sallituilla reiteillä kuljettajien on oltava tietoisia kielloista riittävän aikaisin. Lähtökohtaisesti sataman liikennettä ei tulisi olla Vuosaaren sillalla lainkaan. Sillan raskaan liikenteen, joka käsittää kuorma-autojen lisäksi myös linja-autot ja rekka-autot, osuus liikennemäärästä on tavanomainen (5,4 % vuonna 2012).
Ajoneuvon suurin sallittu leveys on 2,6 metriä. Ajoneuvoyhdistelmän ja kuorma- tai linja-auton rinnakkain ajaminen Vuosaaren sillalla samaan suuntaan on melko harvinaista, mutta tuolloinkin ajoneuvot mahtuvat kohtaamaan varovaisuutta noudattaen.
Rakennusviraston silta-asiantuntijoiden mukaan sillan huonosta kunnosta huolimatta sen kantavuus ei vaarannu raskaan liikenteen kuormista. Painorajoituksia käytetään vain, jos sillan heikko kantavuus sitä vaatii. Kaupunkisuunnitteluviraston investointiohjelmassa vuosille 2016 - 2017 esitetty jalankulun ja pyöräilyn silta Vartiokylän lahden yli parantaisi myös Vuosaaren sillan liikenneoloja, kun nykyisen sillan pyörätiet ja jalkakäytävät vapautuvat tarvittaessa autoliikenteen käyttöön. Sillan liikenneturvallisuutta pyritään parantamaan käynnissä olevan liikennesuunnittelun yhteydessä. Ajoneuvon suurinta sallittua massaa tai pituutta ei ole tarpeen rajoittaa nykyisellä sillalla. Vuosaaren sillalla kuorma-autoliikenteellä ohittaminen on tarkoituksenmukaista kieltää liikennemerkein, jolloin varmistetaan, että samaan suuntaan ei ole menossa kahta leveää ajoneuvoa vierekkäin.
Käsittely
11.06.2013 Esittelijän muutetun ehdotuksen mukaan
Ville Lehmuskoski: Esittelijän lisäys kpl 5 loppuun: "Vuosaaren sillalla kuorma-autoliikenteellä ohittaminen on tarkoituksenmukaista kieltää liikennemerkein, jolloin varmistetaan, että samaan suuntaan ei ole menossa kahta leveää ajoneuvoa vierekkäin."
04.06.2013 Pöydälle
Esittelijä
liikennesuunnittelupäällikkö
Ville Lehmuskoski
Lisätiedot
Inga Valjakka, liikenneinsinööri, puhelin: 310 37087
inga.valjakka(a)hel.fi
Yleisten töiden lautakunta 04.06.2013 § 261
HEL 2013-003797 T 00 00 03
Päätös
Yleisten töiden lautakunta päätti antaa kaupunginhallitukselle seuraavan lausunnon:
Rakennusviraston vastuulla olevien siltojen systemaattisista tarkastuksista saatavien tulosten perusteella sillat luokitellaan viiteen eri kuntoluokkaa. Vuosaaren silta on kuntoluokassa ”huono”. Tämä ei kuitenkaan tarkoita, että sillan kantavuus olisi vaarantunut, vaan että sillan peruskorjaus on taloudellisesti järkevää tehdä lähi tulevaisuudessa, noin viiden vuoden kuluessa. Vuosaaren sillan kantavuus on nykykunnossaankin riittävä voimassa olevan sekä mahdollisesti voimaan tulevan uuden ajoneuvoasetuksen mukaisille kuormille, joten sillalle ei ole tarpeen asettaa painorajoitusta sillan huonon kunnon vuoksi.
Esittelijä
osastopäällikkö
Osmo Torvinen
Lisätiedot
Timo Rytkönen, projektinjohtaja, puhelin: 310 38567
timo.rytkonen(a)hel.fi
| ||||
Postadress | Besöksadress | Telefon | FO-nummer | Kontonr |
PB 10 | Norra esplanaden 11-13 | +358 9 310 1641 | 0201256-6 | FI0680001200062637 |
00099 HELSINGINFORS STAD | Helsingfors 17 | Telefax |
| Moms nr |
hallintokeskus@hel.fi | http://www.hel.fi/hallintokeskus | +358 9 655 783 |
| FI02012566 |
|
|