Helsingin kaupunki | Pöytäkirja | 14/2013 | 1 (1) |
Kaupunginvaltuusto |
|
| |
|
| Kj/21 | |
| 25.09.2013 |
| |
|
|
|
§ 308
Ryj / Valtuutettu Johanna Sumuvuoren aloite metron yöliikenteen pidentämisestä
HEL 2013-000694 T 00 00 03
Päätös
Kaupunginvaltuusto päätti kaupunginhallituksen ehdotuksen mukaisesti katsoa valtuutettu Johanna Sumuvuoren aloitteen loppuun käsitellyksi.
Esittelijä
Kaupunginhallitus
Lisätiedot
Kristiina Matikainen, kaupunginsihteeri, puhelin: 310 36035
kristiina.matikainen(a)hel.fi
Liitteet
1 | Johanna Sumuvuoren valtuustoaloite |
2 | HSLn lausunto 23.7.2013 |
3 | HSL:n lausunto 12.3.2013 |
Päätösehdotus
Kaupunginvaltuusto päättänee katsoa valtuutettu Johanna Sumuvuoren aloitteen loppuun käsitellyksi.
Esittelijä
Valtuutettu Johanna Sumuvuori ja 55 muuta valtuutettua esittävät aloitteessaan, että viikonloppuisin ajettavien metrojen ajoaikoja myöhennettäisiin.
Kaupunginhallitus käsitteli aloitetta 6.5.2013 ja päätti äänin 10-2 (3 tyhjää) palauttaa asian uudelleen valmisteltavaksi.
Asiasta on pyydetty uudet lausunnot liikennelaitos -liikelaitoksen johtokunnalta ja Helsingin seudun liikenne -kuntayhtymältä.
Kaupunginhallitus toteaa, että Helsingin seudun liikenne -kuntayhtymä ja liikennelaitos -liikelaitos ovat selvittäneet metron yöliikennekokeilun käytännön järjestelyä kaupunginhallituksen 6.5.2013 tekemän päätöksen pohjalta. Yöliikennekokeilu voidaan järjestää noin kuuden kuukauden jaksolla, joka alkaisi pikkujoulukauden liikenteestä ja jatkuisi kesäliikenteen 2014 alkuun saakka. Kokeilu toteutettaisiin 20 minuutin vuoroväleillä molemmilla metron haaroilla. Metron liikennöintiaikoina Itä-Helsingin N-bussilinjoilla ei ajeta niitä lähtöjä, jotka normaalisti ajetaan vain viikonloppuisin. Yövuoroilla järjestetään tehostettu vartiointi. Helsingin seudun liikenne -kuntayhtymä päättää kokeilun tarkemmasta ajankohdasta.
Kokeilun kustannukset, arviolta 250 000 euroa maksetaan normaalien kuntaosuuksien kautta, ja Helsingin osuus kokeilukustannuksista on arviolta 200 000 euroa. Kokeilu ei haittaa Länsimetron rakennustöitä, koska viikonloppuisin radalla ei tulla tekemään töitä. Kokeilun vaikutuksia seurataan.
Esittelijä
Kaupunginhallitus
Lisätiedot
Kristiina Matikainen, kaupunginsihteeri, puhelin: 310 36035
kristiina.matikainen(a)hel.fi
Liitteet
1 | Johanna Sumuvuoren valtuustoaloite |
2 | HSLn lausunto 23.7.2013 |
3 | HSL:n lausunto 12.3.2013 |
Päätöshistoria
Kaupunginhallitus 09.09.2013 § 888
HEL 2013-000694 T 00 00 03
Päätös
Kaupunginhallitus päätti esittää kaupunginvaltuustolle, että kaupunginvaltuusto päättäisi seuraavaa:
Kaupunginvaltuusto päättänee katsoa valtuutettu Johanna Sumuvuoren aloitteen loppuun käsitellyksi.
06.05.2013 Palautettiin
29.04.2013 Pöydälle
Esittelijä
kaupunginjohtaja
Jussi Pajunen
Lisätiedot
Kristiina Matikainen, kaupunginsihteeri, puhelin: 310 36035
kristiina.matikainen(a)hel.fi
Liikennelaitos -liikelaitoksen johtokunta (HKL) 06.06.2013 § 102
HEL 2013-000694 T 00 00 03
Päätös
Liikennelaitos -liikelaitoksen johtokunta päätti antaa asiasta seuraavan lausunnon:
Valtuutettu Johanna Sumuvuori ja 55 muuta valtuutettua esittävät aloitteessaan, että viikonloppuisin ajettavien metrojen ajoaikoja myöhennettäisiin. Kaupunginhallitus käsitteli asiaa 6.5.2013 ja päätti palauttaa asian uudelleen valmisteltavaksi siten, että yöliikenteen sujuvoittamiseksi kaupungissa on syytä käynnistää kokeilu metron ajoaikojen pidentämisestä perjantai- ja lauantai-iltaisin niin, että kyse olisi N-bussilinjoja täydentävästä lisäpalvelusta. Kokeilun yhteydessä on kiinnitettävä erityistä huomiota metron asiakasturvallisuuteen ja viihtyisyyteen. Viikonloppuisin yöaikana tapahtuvat asennus- ja testaustyöt on sovitettava metron aikatauluihin.
Metron yöliikenteen jatkaminen edellä olevan mukaisesti perjantai- ja lauantai-iltoina lisää jonkin verran HKL:n kuljettajista aiheutuvia työvoimakustannuksia. Lisäkustannuksia aiheutuu myös metron vartioinnin jatkamisesta liikennöintiajan muutosta vastaavasti. Myös kiinteistön huoltokustannuksiin aiheutuu liikennöintiajan muutoksesta jonkin verran lisäkustannuksia. Selvitystä HKL:lle aiheutuvista kustannuslisäyksistä kokouksessa.
Metron yöliikenteen jatkaminen on tarkoituksenmukaista toteuttaa 20 minuutin vuorovälillä linjoilla Ruoholahti - Vuosaari ja Ruoholahti-Mellunmäki, jolloin Ruoholahden ja Itäkeskuksen välille muodostuu 10 minuutin vuoroväli. Kokeilun aloittaminen on pikkujoulukauden vuoksi järkevää 8.11.2013 ja jotta saadaan riittävästi tietoa kokeilun vaikutuksista, on sitä syytä jatkaa kesäliikenteen aloittamiseen asti eli 15.6.2014.
Länsimetron tai metron automatisoinnin vaatimat viikonloppuisin tapahtuvat kuljetukset tai testit voivat merkitä sitä, ettei kaikkina viikonloppuina voida pidennettyä yöliikennettä hoitaa. Todennäköisyys tälle on pieni.
HKL on alustavasti neuvotellut kyseessä olevan lisäliikenteen järjestämisestä myös HSL:n edustajien kanssa ja lähtökohtana HKL:n kannalta on, että HSL tilaa tämän lisäliikenteen HKL:ltä.
21.03.2013 Esittelijän muutetun ehdotuksen mukaan
Esittelijä
toimitusjohtaja
Matti Lahdenranta
Lisätiedot
Tapio Hölttä, metroliikennejohtaja, puhelin: 310 35683
tapio.holtta(a)hel.fi
Kaupunkisuunnittelulautakunta 19.03.2013 § 90
HEL 2013-000694 T 00 00 03
Päätös
Kaupunkisuunnittelulautakunta päätti antaa valtuustoaloitteesta kaupunginhallitukselle seuraavan lausunnon.
Lausunto
Metron yöliikenteen liikennöintiajan laajentamista esitetään aika ajoin kaupunginvaltuutettujen, asukkaiden ja eri sidosryhmien taholta. HKL tutki metron liikennöintiajan jatkamista vuonna 2009. "Metron yöliikenteen laajentamisselvitys" on raportoitu HKL:n julkaisusarjassa tunnuksella D: 16/2009.
Selvityksen perusteella metron liikennöintiajan jatkaminen ei ole perusteltua palvelutaso- ja turvallisuusnäkökulmien lisäksi joukkoliikennejärjestelmän kustannustehokkuuden kannalta. Metron jatkettua yöliikennettä ei lisäksi olisi tarkoituksenmukaista aloittaa ennen automaattimetron ja Länsimetron käyttöönottoa mm. yöaikana tapahtuvien asennus- ja testaustöiden sekä rakentamisen aikaisten kuljetusten vuoksi.
Nykytilanteessa N-bussilinjat luovat Helsingin keskustasta Itä-Helsinkiin myöhäisillan liikenteessä lähes poikkeuksetta metroa ja liityntälinjaa nopeamman yhteyden. Metro on N-linjastoa nopeampi yöaikaan ainoastaan aivan metroasemien välittömään läheisyyteen päättyvillä matkoilla. Metron liikennöintiajan jatkaminen parantaisi aivan metroaseman välittömässä läheisyydessä asuvien palvelutasoa, mutta huonontaisi liityntälinjojen varassa olevien palvelutasoa nykytilanteeseen verrattuna. Valtaosalla matkoista palvelutaso heikkenisi pidentyneiden matka-aikojen seurauksena.
Metron yöliikenteen jatkaminen edellyttäisi merkittävää vartioinnin lisäystä asemille ja metrojuniin. Metro koetaan joukkoliikennevälineistä turvattomimmaksi, erityisesti öiseen aikaan. Metroa käyttävistä matkustajista noin 68 % tuntee toisinaan turvattomuutta, kun bussiliikenteessä osuus on 37 %. Turvattomuutta aiheuttava asia metrossa on se, että vaunuissa ei ole näkyvissä liikennehenkilökuntaa. Metrossa ja metroasemilla tapahtuu häiriöitä eniten viikonloppuiltoina.
Matkustuskysyntä vähenee metroliikenteessä alle päiväliikenteen kysynnän klo 19 jälkeen. Perjantai- ja lauantai-illat poikkeavat kuitenkin muista arki-illoista. Perjantaisin klo 21.00–23.30 tehdään 60 % muita arkipäiviä enemmän matkoja, lauantaisin 35 % enemmän. Tällöinkin kysyntä on alle puolet päiväliikenteen tuntien kysynnästä.
Metron liikennöinnin päättymisen jälkeen busseilla hoidettavassa liikenteessä pystytään tarjonta mitoittamaan kysynnän mukaan. Bussitarjontaa voidaan edelleen optimoida tasapainottamalla perjantai- ja lauantaiöiden liikennetarjontaa kysyntää vastaavaksi.
Mikäli metron palveluaikaa haluttaisiin laajentaa, olisi se tarkoituksenmukaisinta tehdä aloitteessa esitetysti jatkamalla metron liikennöintiaikaa kaksi tuntia perjantai- ja lauantaiöisin lisäpalveluna N-bussilinjojen lisäksi. Jos metro liikennöisi yöaikaan pidempään, lyhenisi metroradan huoltoon ja kunnossapitoon käytettävissä oleva aika. Myös vaunujen siivous- ja huoltoajat lyhenisivät, jolloin tarvittavat toimet tulisi suorittaa nykyistä suuremmalla henkilöstömäärällä. Metron yöliikenteen laajentaminen lisää vuotuisia liikennöintikustannuksia 27 000 - 722 000 euroa toteutusmallista riippuen.
Kaupunkisuunnittelulautakunta katsoo, että yöliikenteen sujuvoittamiseksi kaupungissa on syytä käynnistää kokeilu metron ajoaikojen pidentämiselle perjantai- ja lauantai-iltaisin lisäpalveluna N-bussilinjojen lisäksi. Kokeilun yhteydessä on kiinnitettävä erityistä huomiota metron asiakasturvallisuuteen ja viihtyisyyteen. Viikonloppuisin yöaikana tapahtuvat asennus- ja testaustyöt on sovitettava metron aikatauluihin.
Käsittely
19.03.2013 Esittelijän ehdotuksesta poiketen
Vastaehdotus:
Outi Silfverberg: Kappale 8, POISTETAAN lause: Metron liikennöintiajan jatkaminen lisäisi kustannuksia noin 400 000 euroa vuodessa.
LISÄYS, kappaleen viimeiseksi lauseeksi: Metron yöliikenteen laajentaminen lisää vuotuisia liikennöintikustannuksia 27 000 – 722 000 euroa toteutusmallista riippuen.
POISTETAAN koko kappale 9.
TILALLE:
Kaupunkisuunnittelulautakunta katsoo, että yöliikenteen sujuvoittamiseksi kaupungissa on syytä käynnistää kokeilu metron ajoaikojen pidentämiselle perjantai- ja lauantai-iltaisin lisäpalveluna N-bussilinjojen lisäksi. Kokeilun yhteydessä on kiinnitettävä erityistä huomiota metron asiakasturvallisuuteen ja viihtyisyyteen. Viikonloppuisin yöaikana tapahtuvat asennus- ja testaustyöt on sovitettava metron aikatauluihin.
Kannattajat: Hennariikka Andersson
1 äänestys
JAA-ehdotus: Esityksen mukaan
EI-ehdotus: Kappale 8, POISTETAAN lause: Metron liikennöintiajan jatkaminen lisäisi kustannuksia noin 400 000 euroa vuodessa.
LISÄYS, kappaleen viimeiseksi lauseeksi: Metron yöliikenteen laajentaminen lisää vuotuisia liikennöintikustannuksia 27 000 – 722 000 euroa toteutusmallista riippuen. POISTETAAN koko kappale 9.
TILALLE:
Kaupunkisuunnittelulautakunta katsoo, että yöliikenteen sujuvoittamiseksi kaupungissa on syytä käynnistää kokeilu metron ajoaikojen pidentämiselle perjantai- ja lauantai-iltaisin lisäpalveluna N-bussilinjojen lisäksi. Kokeilun yhteydessä on kiinnitettävä erityistä huomiota metron asiakasturvallisuuteen ja viihtyisyyteen. Viikonloppuisin yöaikana tapahtuvat asennus- ja testaustyöt on sovitettava metron aikatauluihin.
Jaa-äänet: 1
Matti Niiranen
Ei-äänet: 8
Hennariikka Andersson, Eija Loukoila, Jape Lovén, Tom Packalén, Elina Palmroth-Leino, Outi Silfverberg, Osmo Soininvaara, Heta Välimäki
Tyhjä: 0
Poissa: 0
Esittelijä
liikennesuunnittelupäällikkö
Ville Lehmuskoski
Lisätiedot
Markku Granholm, liikenneinsinööri, puhelin: 310 37121
markku.granholm(a)hel.fi
| ||||
Postiosoite | Käyntiosoite | Puhelin | Y-tunnus | Tilinro |
PL 10 | Pohjoisesplanadi 11-13 | +358 9 310 1641 | 0201256-6 | FI0680001200062637 |
00099 HELSINGIN KAUPUNKI | Helsinki 17 | Faksi |
| Alv.nro |
hallintokeskus@hel.fi | http://www.hel.fi/hallintokeskus | +358 9 655 783 |
| FI02012566 |
|
|