Helsingfors stad

Protokoll

14/2013

1 (1)

Stadsfullmäktige

 

 

 

 

Ryj/10

 

25.09.2013

 

 

 

 

 

 

§ 297

Ny instruktion för Helsingfors stads miljöförvaltning

HEL 2013-005065 T 00 01 00

Beslut

Stadsfullmäktige beslutade i enlighet med stadsstyrelsens förslag godkänna ny instruktion för Helsingfors stads miljöförvaltning med 1.1.2014 som ikraftträdandedatum.

INSTRUKTION FÖR HELSINGFORS STADS MILJÖFÖRVALTNING

1 § Verksamhetsområde

Helsingfors stads miljönämnd ansvarar tillsammans med Helsingfors stads miljöcentral, som lyder under nämnden, för stadens miljövård, miljö- och hälsoskydd och veterinärvård i enlighet med de av stadsfullmäktige och stadsstyrelsen godkända målen.

Nämnden är, om något annat inte är föreskrivet, miljövårdsmyndighet, hälsoskyddsmyndighet, myndighet för campingområden, den kommunala myndighet som avses i terrängtrafiklagen och sjötrafiklagen och den myndighet för tillsyn m.m. som avses i lagarna nämnda i 4 §.

Nämnden och verket främjar natur- och landskapsvård och möjligheterna till rekreation i naturen i samråd med stadens övriga förvaltningar.

2 § Nämnden

Nämnden har nio ledamöter. Varje ledamot har en personlig ersättare.

3 § Föredragning

Verkschefen föredrar de ärenden vid nämndens sammanträden som gäller hela verket, avdelningen förvaltnings- och stödtjänster och fler än en avdelning.

Livsmedelssäkerhetschefen, miljövårdschefen och miljö- och hälsoskyddschefen föredrar de ärenden som hör till avdelningens verksamhetsområde.

Verkschefen kan besluta föredra ett ärende som ankommer på en
föredragande som är underställd honom.

4 § Nämndens uppgifter

Nämnden har, om något annat inte är föreskrivet, till uppgift

1

att vara den myndighet för tillsyn m.m. som avses i livsmedelslagen, konsumentsäkerhetslagen, tobakslagen och, i fråga om detaljhandeln med nikotinpreparat, läkemedelslagen

2

att övervaka att verket arbetar inom ramen för den fastställda budgeten och i enlighet med de av stadsfullmäktige och stadsstyrelsen godkända målen

3

att godkänna mål för verket och att följa utfallet

4

att besluta om priser, avgifter, hyror och  ersättningar och att godkänna grunder enligt vilka en tjänsteinnehavare kan göra detta

5

att godkänna behovsutredningar för lokalprojekt och att fastställa gränser inom vilka en tjänsteinnehavare kan göra detta

6

att besluta om upphandlingar och att fastställa gränser inom vilka en tjänsteinnehavare kan göra detta

7

att inom ramen för sin besittningsrätt besluta om uthyrning och annan upplåtelse av markområden, lokaler och anordningar för längst fem år åt gången, eller tills vidare om hyresförhållandet enligt avtal upphör senast sex månader efter uppsägning, och att godkänna grunder enligt vilka en tjänsteinnehavare kan göra detta

8

att inom gränser fastställda av stadsstyrelsen besluta om förhyrning av lokaler och att godkänna grunder enligt vilka en tjänsteinnehavare kan göra detta

9

att besluta om överlåtelse av lös egendom i verkets besittning till verkligt värde, med undantag för aktier, och att fastställa gränser inom vilka en tjänsteinnehavare kan göra detta

10

att inom gränser fastställda av stadsstyrelsen besluta om överlåtelse av lös egendom i verkets besittning utan vederlag eller under det verkliga värdet

11

att bevilja skadestånd i ärenden rörande verket då staden är ersättningsskyldig eller skadestånd anses skäligt och att fastställa gränser inom vilka en tjänsteinnehavare kan göra detta

12

att helt eller delvis befria en anställd vid verket som vållat skada i tjänsten eller arbetet från skyldigheten att betala ersättning, såvida inte skadan har vållats avsiktligt eller genom grov oaktsamhet, och att fastställa gränser inom vilka en tjänsteinnehavare kan göra detta

13

att bevilja befrielse från avgifter och ersättningar som ska betalas till verket och från andra fordringar som verket har och att godkänna grunder enligt vilka en tjänsteinnehavare kan göra detta

14

att tillsätta en tillfällig sektion med uppgift att bereda ett bestämt ärende om ärendets natur särskilt kräver detta, varvid det som är föreskrivet om nämnden gäller för sektionen i tillämpliga delar

15

att fatta beslut i ärenden rörande naturminnesmärken som avses i naturvårdslagen

16

att se till att djurskyddstillsynen, de uppgifter som enligt veterinärvårdslagen ska skötas av kommunen och den skötsel av herrelösa djur som avses i djurskyddslagen blir organiserade

17

att se till att kommunala tillsynsplaner utarbetas för miljö- och hälsoskyddet och miljövården och att utfallet utvärderas

18

att i enlighet med miljöskyddslagen bevilja undantag från de krav på behandling av hushållsavloppsvatten som är föreskrivna i lagen

19

att se till att program eller planer utarbetas i enlighet med miljöskyddslagen och statsrådets förordning om luftkvaliteten och att genomförandet samordnas och följs 

20

att se till att en sådan bullerutredning och en sådan handlingsplan för bullerbekämpning som avses i miljöskyddslagen utarbetas, att dessa ses över och att genomförandet samordnas och följs  

21

att samordna styrning, rådgivning och information som hänför sig till energieffektivitet och dämpande av och anpassning till klimatförändringen.

 

5 § Delegering av befogenheter

Nämnden kan på en tjänsteinnehavare som lyder under denna överföra en uppgift som ankommer på nämnden på basis av miljöskyddslagen, avfallslagen, lagen om vattentjänster, hälsoskyddslagen, terrängtrafiklagen, sjötrafiklagen, lagen om friluftsliv, miljöskyddslagen för sjöfarten, livsmedelslagen, konsumentsäkerhetslagen, tobakslagen, läkemedelslagen eller en förordning eller ett beslut som utfärdats med stöd av någon av dessa, såvida inte lagen särskilt föreskriver något annat.

6 § Organisation

Vid verket finns följande avdelningar:

-        livsmedelssäkerhetsavdelningen 

-        miljö- och hälsoskyddsavdelningen

-        miljövårdsavdelningen 

-        avdelningen förvaltnings- och stödtjänster

Beslut om indelning av avdelningarna i enheter på byrånivå fattas av nämnden.

Chef för verket är miljödirektören. Livsmedelssäkerhetsavdelningen leds av livsmedelssäkerhetschefen, miljö- och hälsoskyddsavdelningen leds av miljö- och hälsoskyddschefen, miljövårdsavdelningen leds av miljövårdschefen, och avdelningen förvaltnings- och stödtjänster leds av förvaltningschefen.

Vid verket finns dessutom annan personal.

7 § Ledarskap

Verkschefen leder verket och ansvarar för att de godkända målen nås.

Cheferna för avdelningarna leder dessa och ansvarar för att de godkända målen nås.

8 § Avdelningarnas verksamhetsområde

Livsmedelssäkerhetsavdelningen sköter i enlighet med de godkända målen uppgifter som gäller livsmedelstillsyn och övervakning av hushållsvatten, likaså djurskyddstillsyn, veterinärvård och andra uppgifter som kommunen ska sköta enligt veterinärvårdslagen.  

Miljö- och hälsoskyddsavdelningen sköter i enlighet med de godkända målen hälsoskydd, konsumentsäkerhetstillsyn, tobakstillsyn och uppgifter som gäller detaljhandel med nikotinpreparat.

Miljövårdsavdelningen sköter i enlighet med de godkända målen uppgifter som gäller miljövård, vattenskydd, naturvård och sjö- och terrängtrafik. Avdelningen sköter dessutom de uppgifter som miljövårdsmyndigheten ska sköta enligt lagen om kommunernas miljövårdsförvaltning och verkställer utifrån myndighetsbeslut beredskapsplaner som har att göra med luftkvaliteten.

Avdelningen förvaltnings- och stödtjänster sköter i enlighet med de godkända målen centraliserat förvaltningstjänster, kommunikation, informationsförvaltning och uppgifter som gäller tillgripande av indirekta tvångsmedel.

Avdelningarna sköter dessutom den forskning, utveckling, information och rådgivning som hör till deras verksamhetsområde.

9 § Verkschefens uppgifter

Verkschefen har, om han inte ålagt någon annan tjänsteinnehavare detta, till uppgift

1

att godkänna verksamhetsstadgor

2

att överföra en anställd vid verket och motsvarande tjänst eller befattning från en avdelning till en annan, efter att ha hört cheferna i fråga, den anställde själv och, på begäran av denne, förtroendemannen

3

att verkställa kollektivavtal och motsvarande avtal som gäller personalen, med beaktande av det som är föreskrivet i instruktionen för stadsstyrelsen

4

att på stadens vägnar ansöka om statsandelar och ­understöd och därmed jämförliga förmåner  som hänför sig till miljöförvaltningens verksamhetsområde, dock inte om medel från Europeiska unionen, och att föra stadens talan i fråga om detta

5

att bestämma uppgiftsfördelningen mellan stadsveterinärerna

6

att bestämma att grundberedskap eller förhöjd beredskap ska börja tillämpas då luftkvaliteten försämras och att behövliga åtgärder ska vidtas, såsom att rekommendationer, varningar och information ska ges för att luftkvaliteten ska säkerställas, och att göra framställningar hos stadsdirektören om att åtgärder som säkerställer luftkvaliteten ska vidtas i enlighet med miljöskyddslagen.

 

Verkschefen ska dessutom utföra övriga uppgifter föreskrivna av stadsdirektören, biträdande stadsdirektören i fråga och nämnden.

10 § Avdelningschefernas uppgifter

Avdelningscheferna ska utföra uppgifter föreskrivna av stadsdirektören, biträdande stadsdirektören i fråga, nämnden och verkschefen.

11 § Förhinder

Då verkschefen är förhindrad sköts hans uppgifter av en avdelningschef förordnad av nämnden.

Då en avdelningschef är förhindrad sköts hans uppgifter av en tjänsteinnehavare förordnad av verkschefen.

12 § Behörighetsvillkor

Behörighetsvillkor för verkschefen och avdelningscheferna är högre högskoleexamen och erfarenhet av administration och ledarskap.

Behörighetsvillkoren för den övriga personalen bestäms av den som verkställer valet.

13 § Anställning av personal

Verkschefen anställs av stadsfullmäktige sedan nämnden gett utlåtande om de sökande.

Avdelningscheferna anställs av stadsstyrelsen sedan nämnden gett utlåtande om de sökande.

Cheferna för enheterna på byrånivå anställs av nämnden.

Den övriga personalen anställs av verkschefen eller den som han förordnat.

14 § Framställningar och utlåtanden till utomstående, talan

Framställningar och utlåtanden från nämnden och verket till sådana som inte hör till staden ska gå via stadsstyrelsen, frånsett de fall då detta på grund av att ärendet har ringa principiell och ekonomisk betydelse måste anses vara onödigt eller då något annat är föreskrivet.

Nämnden för stadens och nämndens talan i ärenden som gäller sökande av ändring i beslut av nämnden. Om verkschefen eller den tjänsteinnehavare som han förordnat omfattar nämndbeslutet förs talan dock av denne.

Stadsfullmäktige beslutade samtidigt upphäva den av stadsfullmäktige 9.5.2001 godkända instruktionen för Helsingfors stads miljöförvaltning inklusive senare ändringar räknat från 1.1.2014.

Föredragande

Stadsstyrelsen

Upplysningar

Erja Saarinen, biträdande stadssekreterare, telefon: 310 36102

erja.saarinen(a)hel.fi

Bilagor

1

Helsingin kaupungin ympäristötoimen voimassaoleva johtosääntö

2

Sääntötoimikunnan lausunto 7.6.2013

3

Sääntötoimikunnan ehdotus Helsingin kaupungin ympäristötoimen johtosäännöksi

4

Henkilöstötoimikunnan johtosääntöjaoston lausunto 14.6.2013

Beslutsförslag

Stadsfullmäktige beslutar godkänna ny instruktion för Helsingfors stads miljöförvaltning med 1.1.2014 som ikraftträdandedatum.

INSTRUKTION FÖR HELSINGFORS STADS MILJÖFÖRVALTNING

1 § Verksamhetsområde

Helsingfors stads miljönämnd ansvarar tillsammans med Helsingfors stads miljöcentral, som lyder under nämnden, för stadens miljövård, miljö- och hälsoskydd och veterinärvård i enlighet med de av stadsfullmäktige och stadsstyrelsen godkända målen.

Nämnden är, om något annat inte är föreskrivet, miljövårdsmyndighet, hälsoskyddsmyndighet, myndighet för campingområden, den kommunala myndighet som avses i terrängtrafiklagen och sjötrafiklagen och den myndighet för tillsyn m.m. som avses i lagarna nämnda i 4 §.

Nämnden och verket främjar natur- och landskapsvård och möjligheterna till rekreation i naturen i samråd med stadens övriga förvaltningar.

2 § Nämnden

Nämnden har nio ledamöter. Varje ledamot har en personlig ersättare.

3 § Föredragning

Verkschefen föredrar de ärenden vid nämndens sammanträden som gäller hela verket, avdelningen förvaltnings- och stödtjänster och fler än en avdelning.

Livsmedelssäkerhetschefen, miljövårdschefen och miljö- och hälsoskyddschefen föredrar de ärenden som hör till avdelningens verksamhetsområde.

Verkschefen kan besluta föredra ett ärende som ankommer på en
föredragande som är underställd honom.

4 § Nämndens uppgifter

Nämnden har, om något annat inte är föreskrivet, till uppgift

1

att vara den myndighet för tillsyn m.m. som avses i livsmedelslagen, konsumentsäkerhetslagen, tobakslagen och, i fråga om detaljhandeln med nikotinpreparat, läkemedelslagen

2

att övervaka att verket arbetar inom ramen för den fastställda budgeten och i enlighet med de av stadsfullmäktige och stadsstyrelsen godkända målen

3

att godkänna mål för verket och att följa utfallet

4

att besluta om priser, avgifter, hyror och  ersättningar och att godkänna grunder enligt vilka en tjänsteinnehavare kan göra detta

5

att godkänna behovsutredningar för lokalprojekt och att fastställa gränser inom vilka en tjänsteinnehavare kan göra detta

6

att besluta om upphandlingar och att fastställa gränser inom vilka en tjänsteinnehavare kan göra detta

7

att inom ramen för sin besittningsrätt besluta om uthyrning och annan upplåtelse av markområden, lokaler och anordningar för längst fem år åt gången, eller tills vidare om hyresförhållandet enligt avtal upphör senast sex månader efter uppsägning, och att godkänna grunder enligt vilka en tjänsteinnehavare kan göra detta

8

att inom gränser fastställda av stadsstyrelsen besluta om förhyrning av lokaler och att godkänna grunder enligt vilka en tjänsteinnehavare kan göra detta

9

att besluta om överlåtelse av lös egendom i verkets besittning till verkligt värde, med undantag för aktier, och att fastställa gränser inom vilka en tjänsteinnehavare kan göra detta

10

att inom gränser fastställda av stadsstyrelsen besluta om överlåtelse av lös egendom i verkets besittning utan vederlag eller under det verkliga värdet

11

att bevilja skadestånd i ärenden rörande verket då staden är ersättningsskyldig eller skadestånd anses skäligt och att fastställa gränser inom vilka en tjänsteinnehavare kan göra detta

12

att helt eller delvis befria en anställd vid verket som vållat skada i tjänsten eller arbetet från skyldigheten att betala ersättning, såvida inte skadan har vållats avsiktligt eller genom grov oaktsamhet, och att fastställa gränser inom vilka en tjänsteinnehavare kan göra detta

13

att bevilja befrielse från avgifter och ersättningar som ska betalas till verket och från andra fordringar som verket har och att godkänna grunder enligt vilka en tjänsteinnehavare kan göra detta

14

att tillsätta en tillfällig sektion med uppgift att bereda ett bestämt ärende om ärendets natur särskilt kräver detta, varvid det som är föreskrivet om nämnden gäller för sektionen i tillämpliga delar

15

att fatta beslut i ärenden rörande naturminnesmärken som avses i naturvårdslagen

16

att se till att djurskyddstillsynen, de uppgifter som enligt veterinärvårdslagen ska skötas av kommunen och den skötsel av herrelösa djur som avses i djurskyddslagen blir organiserade

17

att se till att kommunala tillsynsplaner utarbetas för miljö- och hälsoskyddet och miljövården och att utfallet utvärderas

18

att i enlighet med miljöskyddslagen bevilja undantag från de krav på behandling av hushållsavloppsvatten som är föreskrivna i lagen

19

att se till att program eller planer utarbetas i enlighet med miljöskyddslagen och statsrådets förordning om luftkvaliteten och att genomförandet samordnas och följs 

20

att se till att en sådan bullerutredning och en sådan handlingsplan för bullerbekämpning som avses i miljöskyddslagen utarbetas, att dessa ses över och att genomförandet samordnas och följs  

21

att samordna styrning, rådgivning och information som hänför sig till energieffektivitet och dämpande av och anpassning till klimatförändringen.

 

5 § Delegering av befogenheter

Nämnden kan på en tjänsteinnehavare som lyder under denna överföra en uppgift som ankommer på nämnden på basis av miljöskyddslagen, avfallslagen, lagen om vattentjänster, hälsoskyddslagen, terrängtrafiklagen, sjötrafiklagen, lagen om friluftsliv, miljöskyddslagen för sjöfarten, livsmedelslagen, konsumentsäkerhetslagen, tobakslagen, läkemedelslagen eller en förordning eller ett beslut som utfärdats med stöd av någon av dessa, såvida inte lagen särskilt föreskriver något annat.

6 § Organisation

Vid verket finns följande avdelningar:

-        livsmedelssäkerhetsavdelningen 

-        miljö- och hälsoskyddsavdelningen

-        miljövårdsavdelningen 

-        avdelningen förvaltnings- och stödtjänster

Beslut om indelning av avdelningarna i enheter på byrånivå fattas av nämnden.

Chef för verket är miljödirektören. Livsmedelssäkerhetsavdelningen leds av livsmedelssäkerhetschefen, miljö- och hälsoskyddsavdelningen leds av miljö- och hälsoskyddschefen, miljövårdsavdelningen leds av miljövårdschefen, och avdelningen förvaltnings- och stödtjänster leds av förvaltningschefen.

Vid verket finns dessutom annan personal.

7 § Ledarskap

Verkschefen leder verket och ansvarar för att de godkända målen nås.

Cheferna för avdelningarna leder dessa och ansvarar för att de godkända målen nås.

8 § Avdelningarnas verksamhetsområde

Livsmedelssäkerhetsavdelningen sköter i enlighet med de godkända målen uppgifter som gäller livsmedelstillsyn och övervakning av hushållsvatten, likaså djurskyddstillsyn, veterinärvård och andra uppgifter som kommunen ska sköta enligt veterinärvårdslagen.  

Miljö- och hälsoskyddsavdelningen sköter i enlighet med de godkända målen hälsoskydd, konsumentsäkerhetstillsyn, tobakstillsyn och uppgifter som gäller detaljhandel med nikotinpreparat.

Miljövårdsavdelningen sköter i enlighet med de godkända målen uppgifter som gäller miljövård, vattenskydd, naturvård och sjö- och terrängtrafik. Avdelningen sköter dessutom de uppgifter som miljövårdsmyndigheten ska sköta enligt lagen om kommunernas miljövårdsförvaltning och verkställer utifrån myndighetsbeslut beredskapsplaner som har att göra med luftkvaliteten.

Avdelningen förvaltnings- och stödtjänster sköter i enlighet med de godkända målen centraliserat förvaltningstjänster, kommunikation, informationsförvaltning och uppgifter som gäller tillgripande av indirekta tvångsmedel.

Avdelningarna sköter dessutom den forskning, utveckling, information och rådgivning som hör till deras verksamhetsområde.

9 § Verkschefens uppgifter

Verkschefen har, om han inte ålagt någon annan tjänsteinnehavare detta, till uppgift

1

att godkänna verksamhetsstadgor

2

att överföra en anställd vid verket och motsvarande tjänst eller befattning från en avdelning till en annan, efter att ha hört cheferna i fråga, den anställde själv och, på begäran av denne, förtroendemannen

3

att verkställa kollektivavtal och motsvarande avtal som gäller personalen, med beaktande av det som är föreskrivet i instruktionen för stadsstyrelsen

4

att på stadens vägnar ansöka om statsandelar och ­understöd och därmed jämförliga förmåner  som hänför sig till miljöförvaltningens verksamhetsområde, dock inte om medel från Europeiska unionen, och att föra stadens talan i fråga om detta

5

att bestämma uppgiftsfördelningen mellan stadsveterinärerna

6

att bestämma att grundberedskap eller förhöjd beredskap ska börja tillämpas då luftkvaliteten försämras och att behövliga åtgärder ska vidtas, såsom att rekommendationer, varningar och information ska ges för att luftkvaliteten ska säkerställas, och att göra framställningar hos stadsdirektören om att åtgärder som säkerställer luftkvaliteten ska vidtas i enlighet med miljöskyddslagen.

 

Verkschefen ska dessutom utföra övriga uppgifter föreskrivna av stadsdirektören, biträdande stadsdirektören i fråga och nämnden.

10 § Avdelningschefernas uppgifter

Avdelningscheferna ska utföra uppgifter föreskrivna av stadsdirektören, biträdande stadsdirektören i fråga, nämnden och verkschefen.

11 § Förhinder

Då verkschefen är förhindrad sköts hans uppgifter av en avdelningschef förordnad av nämnden.

Då en avdelningschef är förhindrad sköts hans uppgifter av en tjänsteinnehavare förordnad av verkschefen.

12 § Behörighetsvillkor

Behörighetsvillkor för verkschefen och avdelningscheferna är högre högskoleexamen och erfarenhet av administration och ledarskap.

Behörighetsvillkoren för den övriga personalen bestäms av den som verkställer valet.

13 § Anställning av personal

Verkschefen anställs av stadsfullmäktige sedan nämnden gett utlåtande om de sökande.

Avdelningscheferna anställs av stadsstyrelsen sedan nämnden gett utlåtande om de sökande.

Cheferna för enheterna på byrånivå anställs av nämnden.

Den övriga personalen anställs av verkschefen eller den som han förordnat.

14 § Framställningar och utlåtanden till utomstående, talan

Framställningar och utlåtanden från nämnden och verket till sådana som inte hör till staden ska gå via stadsstyrelsen, frånsett de fall då detta på grund av att ärendet har ringa principiell och ekonomisk betydelse måste anses vara onödigt eller då något annat är föreskrivet.

Nämnden för stadens och nämndens talan i ärenden som gäller sökande av ändring i beslut av nämnden. Om verkschefen eller den tjänsteinnehavare som han förordnat omfattar nämndbeslutet förs talan dock av denne.

Stadsfullmäktige beslutar samtidigt upphäva den av stadsfullmäktige 9.5.2001 godkända instruktionen för Helsingfors stads miljöförvaltning inklusive senare ändringar räknat från 1.1.2014.

Föredraganden

Miljöcentralen inledde sin verksamhet som självständigt verk 1.1.1991 och har sedan dess arbetat utifrån en organisation som hvudsakligen baserar sig på de ursprungliga principerna. När verket organiserades var huvudprincipen att det inte skulle finnas någon gräns mellan de viktigaste verksamhetsområdena, miljövården och miljö- och hälsoskyddet. Exempelvis har miljöövervakningsenheten skött uppgifter inom båda verksamhetsområdena. Miljöhygiensenheten övervakade ursprungligen avfallshanteringen och nedskräpningen, vilket är en miljövårdsuppgift. Med andra ord hänfördes de uppgifter som baserar sig på lagen om kommunernas miljövårdsförvaltning till en separat enhet på avdelningsnivå och tillstånds- och tillsynsuppgifterna baserade på olika sektorlagar till en separat enhet. Syftet med lösningen var att de dubbleringar och befogenhetskonflikter som förekommit inom förvaltningen skulle elimineras.

Det har under de gångna decennierna visat sig att de ursprungliga målen inte har nåtts på ett tillfredsställande sätt. En reform där miljövårdsuppgifterna organisatoriskt hänförs till en enda avdelning och hälsoskyddsuppgifterna till en enda avdelning är därför motiverad. Att de uppgifter som gäller livsmedelssäkerhet hänförs till en separat avdelning är motiverat av den anledningen att lagstiftningen har reviderats på så sätt att det som har att göra med livsmedel och lokaler för livsmedelsverksamhet har åtskilts från hälsoskyddet och blivit en separat verksamhet med egen lagstiftning.

Miljönämnden föreslår att instruktionen för miljöförvaltningen ska ändras eftersom den nu inte i alla delar är à jour på grund av ändringar i lagstiftningen och i fråga om befogenheter och tjänstebeteckningar. Vissa luftvårdsuppgifter föreslås bli införda i instruktionen med tanke på att de för närvarande inte hör till de grundläggande uppgifterna för en enda av stadens nämnder. Instruktionen för miljöförvaltningen föreslås bli uppdaterad så att den svarar mot nuläget.

Förslaget till instruktionsändringar har behandlats flera gånger i enlighet med miljöcentralens samarbetsprotokoll 27.11.2009, senast 22.4.2013. Ändringar och kompletteringar föreslagna av personalkommittén är beaktade i förslaget.

Förslag från miljönämnden och stadgekommittén, utlåtande från personalkommittén

Miljönämnden beslutade 7.5.2013 (143 §) föreslå att instruktionen för miljöförvaltningen ska ändras enligt en bilaga till nämndens beslut och att instruktionen ska träda i kraft 1.1.2014. Nämnden beslutade samtidigt föreslå att den av stadsfullmäktige 14.11.1990 godkända instruktionen för miljönämnden och miljöcentralen inklusive senare ändringar ska upphävas 1.1.2014.

Stadgekommittén har behandlat miljönämndens förslag 7.5.2013 om ändring av instruktionen för miljöförvaltningen och gav utlåtande i saken 7.6.2013 (bilaga 2). Nämnden föreslår både att instruktionen ska ändras och att den ska upphävas. Detta måste tolkas så att nämnden föreslår att en helt ny instruktion ska godkännas. Stadgekommittén föreslår stilistiska ändringar i nämndens förslag, likaså ändringar som har att göra med instruktionspraxis. Den föreslår dessutom omformuleringar i texten i 1 § 2 mom. och 4 § 1 mom. 21 punkten.

I och med att det är fråga om en ny instruktion har det som ingår i den gällande instruktionen och nu föreslås bli upphävt strukits och paragrafnumreringen i instruktionsförslaget gjorts löpande. Hänvisningarna till lagparagrafer i den gällande instruktionen har strukits.

Den gällande instruktionen för miljöförvaltningen utgör bilaga 1. Stadgekommitténs förslag till ny instruktion utgör bilaga 3.

Personalkommitténs instruktionssektion har gått igenom stadgekommitténs förslag. Sektionen beslutade 14.6.2013 ge ett utlåtande enligt vilket den inte har något att invända mot förslaget. Utlåtandet utgör bilaga 4.

Stadsstyrelsen hänvisar till utlåtandet från stadgekommittén och meddelar att beslutsförslaget är i överensstämmelse med stadgekommitténs förslag.

Motivering

Motiveringen till enskilda paragrafer följer nedan. Det motsvarande paragrafnumret i den gällande instruktionen är angivet inom parentes.

1 § Verksamhetsområde (1 §)

1 mom.

"Miljöförvaltning" föreslås bli ersatt med "miljövård". Uppgiften att ansvara för konsumentrådgivningen föreslås bli struken. 

Miljövård beskriver verksamhetsområdet exaktare än miljöförvaltning, som igår i rubriken på instruktionen som ett vidare begrepp. 

Konsumentrådgivningen överfördes 1.1.2009 från kommunerna till staten och började skötas av Konsumentverket.

2 mom.

Miljönämndens status som myndighet framgår av 2 mom.

Uppgiften att vara myndighet för tillsyn m.m., vilken i den gällande instruktionen ingår i paragrafen Verksamhetsområde, föreslås bli flyttad till 4 § (Nämndens uppgifter).

Uppgiften att vara kemikalietillsynsmyndighet, vilken baserar sig på den gamla kemikalielagen, föreslås bli struken i 2 mom. Lagen om privat hälso- och sjukvård (152/1990) föreslås bli struken med anledning av det som nu gäller i fråga om uppgiften att inspektera lokaliteter.

Miljönämndens myndighetsstatus baserar sig på lagen om kommunernas miljövårdsförvaltning (64/1986), enligt vilken miljövårdsmyndighetens uppgifter sköts av ett organ som utses av kommunen (kommunal miljövårdsmyndighet).

Enligt hälsoskyddslagen (763/1994) sköts de uppgifter som hör till det kommunala hälsoskyddet av en nämnd eller av något annat kollegialt organ som utses av kommunen (kommunal hälsoskyddsmyndighet).

Enligt lagen om friluftsliv (606/1973) ska kommunens myndighet för campingområden övervaka att stadganden och föreskrifter om campingplatser följs.

En ny kemikalielag (599/2013) utfärdades 9.8.2013. Den ersätter kemikalielagen från 1989 (744/1989). Kemikalietillsynen är nu koncentrerad till statliga myndigheter, och kommunerna har inte längre de uppgifter som skötts av den kommunala kemikalietillsynsmyndigheten. Den nya lagen träder i kraft 1.9.2013.

Det är enligt lagen 928/2009 om ändring av lagen om privat hälso- och sjukvård hälsovårdsnämnden som ska inspektera lokaliteter.

3 mom.

"Miljökonsekvensutredning och -bedömning inom stadsförvaltningen" föreslås bli struket.

Enligt lagen om förfarandet vid miljökonsekvensbedömning (468/1994) ska kontaktmyndigheten ge kommunerna inom det område som påverkas av projektet tillfälle att avge utlåtande om bedömningsprogrammet. Bestämmelser om framställningar och utlåtanden till utomstående och om talan ingår i 14 § i instruktionsförslaget.

3 § Föredragning (3 §)

1 och 2 mom.

Organisationstermen ”enhet” föreslås bli ersatt med ”avdelning”.

Motiveringen ges i samband med motiveringen till 6 § (Organisation).

2 mom.

Tjänstebeteckningarna för föredragandena föreslås bli livsmedelssäkerhetschef, miljövårdschef och miljö- och hälsoskyddschef.

Beteckningarna miljöövervakningschef och miljöforskningschef har genom ett stadsstyrelsebeslut 28.5.2012 (663 §) ersatts med miljöchef. Motiveringen ges i övrigt i samband med motiveringen till 6 § (Organisation).

4 § Nämndens uppgifter (6 §)

1 mom. 1 punkten

En bestämmelse om att miljönämnden ska vara den myndighet för tillsyn m.m. som avses i vissa lagar föreslås bli införd som 1 punkten.

Enligt livsmedelslagen (23/2006) ska kommunen sköta livsmedelstillsynen inom sitt område. I kommunen sköts dessa uppgifter av en nämnd eller av något annat kollegialt organ som utses av kommunen (kommunal tillsynsmyndighet).

Bestämmelser om konsumtionsvarors och konsumenttjänsters säkerhet ingår i konsumentsäkerhetslagen (920/2011). Lagen trädde i kraft 1.1.2012. Samtidigt upphävdes lagen om konsumtionsvarors och konsumenttjänsters säkerhet (75/2004). Enligt konsumentsäkerhetslagen ska kommunen inom sitt område övervaka att lagen följs. I kommunen sköts dessa uppgifter av en nämnd eller något annat kollegialt organ som kommunen utser. 

Namnet "lag om åtgärder för inskränkande av tobaksrökning" (693/1976) ersattes med "tobakslag" genom lagen 698/2010, som trädde i kraft 1.10.2010. Enligt tobakslagen övervakar kommunen inom sitt område att lagen iakttas. Inom kommunens område sköts uppgifterna enligt denna lag av ett organ som utses av kommunen.

Enligt lagen 22/2006 om ändring av läkemedelslagen ska kommunen förrätta inspektioner på lagrings- och försäljningsställen för nikotinpreparat och övervaka försäljningen av nikotinpreparat.

(1 mom. 15 punkten)

Denna punkt i den gällande instruktionen föreslås bli upphävd. En hänvisning till terrängtrafiklagen och sjötrafiklagen föreslås bli införd i 1 § (Verksamhetsområde).

(1 mom. 16 punkten)

Denna punkt i den gällande instruktionen föreslås bli upphävd. En bestämmelse om utlåtanden ingår i 14 § (Framställningar och utlåtanden till utomstående, talan) i förslaget.

(1 mom. 17 punkten)

Denna punkt i den gällande instruktionen föreslås bli upphävd. Att ansvara för att miljöns tillstånd följs ingår i miljönämndens myndighetsuppgifter i 1 § (Verksamhetsområde).

(1 mom. 18 punkten)

Denna punkt i den gällande instruktionen föreslås bli upphävd. Den planering som gäller skötseln av naturskyddsområden och -objekt ingår i miljönämndens myndighetsuppgifter i 1 § (Verksamhetsområde).

1 mom. 16 punkten (19 punkten)

Att se till att de uppgifter som avses i veterinärvårdslagen och den skötsel av herrelösa djur som avses i djurskyddslagen blir organiserade föreslås bli upptaget i 16 punkten.

Enligt djurskyddslagen (247/1996) övervakar kommunalveterinären och den tjänsteinnehavare som utövar tillsyn över hälsoskyddet i kommunen att lagen följs i kommunen.

Följande är angivet i veterinärvårdslagen (765/2009): "Varje kommun ordnar inom sitt område med grundläggande veterinärtjänster och akut veterinärhjälp samt med tillsyn över livsmedelssäkerheten och skötseln av för kommunalveterinären föreskrivna uppgifter i enlighet med vad som bestäms i denna lag. I kommunen sköts dessa uppgifter av en nämnd eller något annat av kommunen utsett kollegialt organ."

Följande är angivet i djurskyddslagen: "Kommunen skall se till att inom dess område ordnas tillfällig skötsel av herrelösa hundar och katter samt motsvarande små sällskaps- och hobbydjur som påträffas och tas om hand."

(1 mom. 20 punkten)

Denna punkt i den nuvarande instruktionen gäller tillämpning av lagen om smittsamma sjukdomar (583/1986) och föreslås bli upphävd. Hälsoskyddsmyndigheten har inte längre befogenheter att tillämpa lagen om smittsamma sjukdomar. Att befogenheter med stöd av lagen nämns i instruktionen är en kvarleva från den tid då miljöcentralen inrättades och tillsynen över hälsoskyddet blev en del av miljöcentralens verksamhet. Det ankommer nu på social- och hälsovårdsministeriet att tillämpa lagen, och där nämns inga befogenheter för miljövårdsmyndigheten. Befogenheter som hänför sig till lagen ingår i instruktionen för social- och hälsovårdsväsendet.

1 mom. 17 punkten

En bestämmelse om att tillsynsplaner ska utarbetas för miljö- och hälsoskyddet och miljövårdstillsynen och om att utfallet ska utvärderas i enlighet med statsrådets förordning om kommunala tillsynsplaner för miljö- och hälsoskyddet (665/2006) föreslås bli införd som 17 punkten.

Tillsynsplaner för miljö- och hälsoskyddet, såsom en plan för livsmedelstillsyn och en tillsynsplan för hälsoskyddet, ska enligt speciallagarna i fråga utarbetas av den kommunala myndigheten för livsmedelstillsyn respektive den kommunala hälsoskyddsmyndigheten, men en helhetsplan för miljö- och hälsoskyddet ska på basis av statsrådets förordning om kommunala tillsynsplaner för miljö- och hälsoskyddet utarbetas av kommunen.  

1 mom. 18 punkten

Denna punkt föreslås bestå av en bestämmelse om att miljönämnden har befogenheter att i enlighet med 27 d § i miljöskyddslagen bevilja undantag från de krav på behandling av hushållsavloppsvatten som är föreskrivna i lagen.

Paragrafer i miljöskyddslagen (86/2000) om utsläpp av hushållsavloppsvatten ändrades genom lagen 196/2011 (stiftad 4.3.2011) om ändring av miljöskyddslagen. Ett nytt 3 a kap. om behandling av hushållsavloppsvatten i områden utanför avloppsnätet infördes då i lagen.

Följande ingår i de nya paragraferna 27 a–27 d: Har en fastighet inte anslutits till avloppsnätet, ska avloppsvattnet avledas och behandlas så att det inte uppstår risk för förorening av miljön. För behandling av hushållsavloppsvatten ska fastigheten ha ett system för behandling av avloppsvatten som ska lämpa sig för ändamålet med hänsyn till den belastning som obehandlat hushållsavloppsvatten orsakar, egenskaperna hos andra avloppsvattensystem, risken för förorening av miljön och miljöförhållandena.

Undantag från kraven på behandling av hushållsavloppsvatten kan beviljas under vissa förutsättningar som framgår av miljöskyddslagen. Den behöriga kommunala myndigheten beviljar undantag på ansökan. I och med att ingen av stadens myndigheter ännu har till uppgift att behandla undantagsärenden med stöd av miljöskyddslagen är det motiverat att saken införs bland miljönämndens uppgifter i instruktionen för miljöförvaltningen.

1 mom. 19 punkten

Miljönämnden föreslås genom en ny 19 punkt få till uppgift att se till att program eller planer utarbetas i enlighet med miljöskyddslagen och statsrådets förordning om luftkvaliteten och att genomförandet samordnas och följs.

Kommunen ska enligt 25, 102 a och 102 b § i miljöskyddslagen och enligt statsrådets förordning om luftkvaliteten (38/2011) följa miljöns tillstånd och luftkvaliteten och göra upp en luftvårdsplan och en handlingsplan.

Uppgifterna ovan hör för närvarande inte till de grundläggande uppgifterna för en enda av stadens nämnder. Bestämmelserna om befogenheter måste därför kompletteras. Uppgifterna är av en sådan karaktär att de lämpligen kan skötas av miljönämnden, som också i övrigt sköter de kommunala miljövårdsuppgifterna.

Uppföljningen av luftkvaliteten ska i huvudstadsregionen skötas av Esbo, Helsingfors, Grankulla och Vanda tillsammans. Samkommunen Helsingforsregionens miljötjänster (HRM) har mätstationer för luftkvaliteten i regionen. För att luftkvaliteten ska förbättras har ett gemensamt luftvårdsprogram utarbetats för huvudstadsregionen. Programhelheten består av ett program för HRM och program för de enskilda kommunerna i huvudstadsregionen. Luftvårdsprogrammet kompletteras av Huvudstadsregionens beredskapsplan för plötslig försämring av luftkvaliteten och Helsingfors stads beredskapsplan för episoder med höga halter av luftföroreningar. 

Enligt 15 § 1 mom. 3 punkten i instruktionen för stadsstyrelsen har stadsdirektören till uppgift att med stöd av 102 § i miljöskyddslagen och i enlighet med av stadsstyrelsen godkända beslut om säkerställande av luftkvaliteten meddela föreskrifter bl.a. om att trafiken ska begränsas. Enligt 11 § 1 mom. 8 punkten i den gällande instruktionen för miljöförvaltningen (9 § 1 mom. 6 punkten i förslaget) har verkschefen bl.a. till uppgift att göra framställningar hos stadsdirektören om att åtgärder som säkerställer luftkvaliteten ska vidtas i enlighet med miljöskyddslagen.

Miljöcentralen har berett ett program för luftvårdsåtgärder i Helsingfors 2008–2016. Stadsstyrelsen godkände programmet 19.5.2008 (736 §). Miljöcentralen har också varit med och berett stadens beredskapsplan för episoder med höga halter av luftföroreningar. Stadsstyrelsen godkände planen 24.9.2007 (1208 §).  

Utfallet av stadens handlingsprogram för luftvården 2008–2016 ska följas upp årligen. Miljöcentralen har producerat material för uppföljning av utfallet och för rapportering om planen.

1 mom. 20 punkten

Miljönämnden föreslås genom en ny 20 punkt få till uppgift att se till att en sådan bullerutredning och en sådan handlingsplan för bullerbekämpning som avses i miljöskyddslagen utarbetas, att dessa ses över och att genomförandet samordnas och följs.

Enligt 25 b § i bullerskyddslagen ska bullerutredningen och handlingsplanen för bullerbekämpning utarbetas och ses över av kommunen. Uppgiften hör för närvarande inte till de grundläggande uppgifterna för en enda av stadens nämnder. Den är av en sådan karaktär att den lämpligen kan skötas av miljönämnden, som också i övrigt sköter de kommunala miljövårdsuppgifterna. Dessutom har miljöcentralen berett och sett över bullerutredningen, likaså den av stadsstyrelsen godkända handlingsplanen för bullerbekämpning 2008–2012. Den nya handlingsplanen gäller perioden 2013–2017.

1 mom. 21 punkten

Miljönämnden föreslås genom en ny 21 punkt få till uppgift att ansvara för styrning, rådgivning och information som hänför sig till energieffektivitet och dämpande av och anpassning till klimatförändringen.

De uppgifter som gäller klimatskydd hör för närvarande inte till de grundläggande uppgifterna för en enda av stadens nämnder även om flera förvaltningar sköter olika uppgifter som hänför sig till energieffektivitet och dämpande av och anpassning till klimatförändringen.

Med tanke på att saken har stor betydelse är det motiverat att den nämns i instruktionen för miljöförvaltningen. Att stärka samordnandet av klimatskyddet är ett strategiskt projekt bl.a. vid miljöcentralen. Projektet främjas redan i nätverket mellan staden och näringslivet. Uppgiften är av en sådan karaktär att den lämpligen kan skötas av miljönämnden, som också i övrigt sköter de kommunala miljövårdsuppgifterna. Dessutom inrättades en miljöinspektörstjänst för luftvårdsuppgifter vid miljöcentralen år 2009. 

5 § Delegering av befogenheter (7 §)

Kemikalielagen, lagen om smittsamma sjukdomar och lagen om privat hälso- och sjukvård, vilka nämns i den gällande instruktionen, föreslås bli strukna. Lagen om konsumtionsvarors och konsumenttjänsters säkerhet och lagen om åtgärder för inskränkande av tobaksrökning föreslås bli ersatta med konsumentsäkerhetslagen och tobakslagen.

Paragrafen föreslås med stöd av 7 § i lagen om kommunernas miljövårdsförvaltning få ett tillägg om en möjlighet att till en tjänsteinnehavare delegera befogenheter som tillkommer den kommunala miljövårdsmyndigheten enligt miljöskyddslagen för sjöfarten (1672/2009). 

Miljönämnden och miljöcentralen är inte längre behöriga myndigheter när det gäller kemikalielagen, lagen om smittsamma sjukdomar och lagen om privat hälso- och sjukvård. Kommunerna har inte i den nya kemikalielagen de uppgifter som skötts av den kommunala kemikalietillsynsmyndigheten. Hälsoskyddsmyndigheten har inte längre befogenheter att tillämpa lagen om smittsamma sjukdomar. Enligt lagen om privat hälso- och sjukvård är det regionförvaltningsverken och Tillstånds- och tillsynsverket för social- och hälsovården som är tillståndsmyndigheter. Bestämmelser om konsumtionsvarors och konsumenttjänsters säkerhet ingår nu i konsumentsäkerhetslagen (920/2011). Lagen trädde i kraft 1.1.2012.
Namnet "lag om åtgärder för inskränkande av tobaksrökning" ersattes med "tobakslag" 1.10.2010.

6 § Organisation (8 §)

1 mom.

Miljöcentralen föreslås få avdelningarna livsmedelssäkerhetsavdelningen, miljö- och hälsoskyddsavdelningen, miljövårdsavdelningen och avdelningen förvaltnings- och stödtjänster.

Organisationstermen ”enhet på avdelningsnivå” används i den gällande instruktionen. Den speglar organisationstänkandet vid den tid då miljöcentralen inrättades och svarar inte mot dagens strävan att uttrycka saker och ting med klara och entydiga termer. Dessutom har termen "enhet" tenderat att orsaka begreppsförvirring då ärenden behandlats på olika håll. Det är följaktligen motiverat att ”avdelning” börjas användas också vid miljöcentralen .

I och med att miljövårdsärendena och miljö- och
hälsoskyddsärendena hänförs till separata avdelningar behövs den nuvarande miljöövervakningsenheten inte längre.

2 mom.

Meningen "Nämnden beslutar om indelning av enheterna på avdelningsnivå i enheter" i den gällande instruktionen föreslås bli ersatt med "Beslut om indelning av avdelningarna i enheter på byrånivå fattas av nämnden".

3 mom.

Följande tjänstebeteckningar föreslås bli fastställda för avdelningscheferna:

livsmedelssäkerhetsavdelningen

livsmedelssäkerhetschef

miljö- och hälsoskyddsavdelningen

miljö- och hälsoskyddschef

miljövårdsavdelningen

miljövårdschef

avdelningen förvaltnings- och stödtjänster

förvaltningschef

 

Beteckningen för verkschefen, dvs. miljödirektör, och beteckningen för chefen för den nuvarande förvaltningsenheten, dvs. förvaltningschef, föreslås vara oförändrade. Efter att den ovanstående indelningen i avdelningar blivit klar behövs beteckningen för chefen för miljöövervakningsenheten, dvs. miljöövervakningschef, inte längre.

8 § Avdelningarnas verksamhetsområde (10 §)

1 mom.

Miljöövervakningsenheten och skötsel av konsumentrådgivningen nämns i den gällande instruktionen. Enhetens uppgifter och konsumentrådgivningen föreslås bli strukna i paragrafen.

De uppgifter som nu sköts av miljöövervakningsenheten är i den nya organisationen hänförda till miljövårdsavdelningens och miljö- och hälsoskyddsavdelningens verksamhetsområde. Konsumentrådgivningen överfördes 1.1.2009 från kommunerna till staten.

2 mom.

Livsmedelssäkerhetsavdelningens verksamhetsområde föreslås bli följande: "Livsmedelssäkerhetsavdelningen sköter i enlighet med de godkända målen uppgifter som gäller livsmedelstillsyn och övervakning av hushållsvatten, likaså djurskyddstillsyn, veterinärvård och andra uppgifter som kommunen ska sköta enligt veterinärvårdslagen."

3 mom.

Miljö- och hälsoskyddsavdelningens verksamhetsområde föreslås bli följande: "Miljö- och hälsoskyddsavdelningen sköter i enlighet med de godkända målen hälsoskydd, konsumentsäkerhetstillsyn, tobakstillsyn och uppgifter som gäller detaljhandel med nikotinpreparat."

4 mom.

Miljövårdsavdelningens verksamhetsområde föreslås bli följande: "Miljövårdsavdelningen sköter uppgifter som gäller miljövård, vattenskydd, naturvård och sjö- och terrängtrafik. Avdelningen sköter
dessutom de uppgifter som miljövårdsmyndigheten ska sköta enligt lagen om kommunernas miljövårdsförvaltning och verkställer utifrån myndighetsbeslut beredskapsplaner som har att göra med luftkvaliteten."

5 mom.

Verksamhetsområdet för avdelningen förvaltnings- och stödtjänster föreslås bli följande: "Avdelningen förvaltnings- och stödtjänster sköter i enlighet med de godkända målen centraliserat förvaltningstjänster, kommunikation, informationsförvaltning och uppgifter som gäller tillgripande av indirekta
tvångsmedel."

9 § Verkschefens uppgifter (11 §)

1 mom. 2 punkten

"Enhet" föreslås bli ersatt med "avdelning".

10 § Avdelningschefernas uppgifter (12 §)

Rubriken "Uppgifter för cheferna för enheterna på avdelningsnivå" i den gällande instruktionen föreslås bli ersatt med "Avdelningschefernas uppgifter".

12 § Behörighetsvillkor (14 §)

"Kompetenskrav" i den gällande instruktionen föreslås bli ersatt med "Behörighetsvillkor".

Termen behörighetsvillkor används i lagen om kommunala tjänsteinnehavare.

13 § Anställning av personal (15 §)

Rubriken "Val av personal" i den gällande instruktionen föreslås bli ersatt med "Anställning av personal".

1–4 mom.

Verbet "väljs" i den gällande instruktionen föreslås bli ersatt med "anställs". "Cheferna för enheterna på avdelningsnivå" i 2 mom. föreslås bli ersatt med "Avdelningscheferna".

Föredragande

Stadsstyrelsen

Upplysningar

Erja Saarinen, biträdande stadssekreterare, telefon: 310 36102

erja.saarinen(a)hel.fi

Bilagor

1

Helsingin kaupungin ympäristötoimen voimassaoleva johtosääntö

2

Sääntötoimikunnan lausunto 7.6.2013

3

Sääntötoimikunnan ehdotus Helsingin kaupungin ympäristötoimen johtosäännöksi

4

Henkilöstötoimikunnan johtosääntöjaoston lausunto 14.6.2013

Beslutshistoria

Kaupunginhallitus 09.09.2013 § 939

HEL 2013-005065 T 00 01 00

Päätös

Kaupunginvaltuusto päättänee hyväksyä Helsingin kaupungin ympäristötoimen johtosäännön kuulumaan 1.1.2014 lukien seuraavasti:

HELSINGIN KAUPUNGIN YMPÄRISTÖTOIMEN JOHTOSÄÄNTÖ

1 § Toimiala

Helsingin kaupungin ympäristölautakunta ja sen alainen Helsingin kaupungin ympäristökeskus huolehtivat kaupungin ympäristönsuojelusta, ympäristöterveydenhuollosta ja eläinlääkintähuollosta kaupunginvaltuuston ja kaupunginhallituksen hyväksymien tavoitteiden mukaisesti.

Lautakunta toimii, ellei toisin ole määrätty, ympäristönsuojelu-, terveydensuojelu- ja leirintäalueviranomaisena sekä maastoliikenne- ja vesiliikennelaeissa tarkoitettuna kunnan viranomaisena ja 4 §:ssä mainittujen lakien tarkoittamana valvonta- ja muuna viranomaisena.

Lautakunta ja virasto edistävät osaltaan luonnon- ja maisemansuojelua sekä luonnon virkistyskäyttöä yhteistyössä kaupungin muiden hallintokuntien kanssa.

2 § Lautakunta

Lautakunnassa on yhdeksän jäsentä. Jokaisella jäsenellä on henkilökohtainen varajäsen.

3 § Esittely

Lautakunnan kokouksissa viraston päällikkö esittelee virastoa kokonaisuudessaan, hallinto- ja tukipalvelut -osastoa sekä useampaa kuin yhtä osastoa koskevat asiat.

Elintarviketurvallisuuspäällikkö, ympäristönsuojelupäällikkö ja ympäristöterveyspäällikkö esittelevät osastonsa toimialaan kuuluvat asiat.

Viraston päällikkö voi ottaa alaiselleen esittelijälle kuuluvan asian esiteltäväkseen.

4 § Lautakunnan tehtävät

Lautakunnan tehtävänä on, ellei toisin ole määrätty,

1

toimia elintarvikelain, kuluttajaturvallisuuslain, tupakkalain ja nikotiinivalmisteiden vähittäismyynnin osalta lääkelain tarkoittamana valvonta- ja muuna viranomaisena

2

valvoa, että virasto toimii vahvistetun talousarvion puitteissa sekä kaupunginvaltuuston ja kaupunginhallituksen asettamien tavoitteiden mukaisesti

3

asettaa osaltaan virastolle tavoitteet sekä seurata niiden toteutumista

4

päättää hinnoista, maksuista, vuokrista ja korvauksista sekä hyväksyä perusteet, joiden mukaan viranhaltija päättää mainituista asioista

5

hyväksyä tilahankkeita koskevat tarveselvitykset sekä vahvistaa rajat, joiden mukaan viranhaltija päättää mainituista asioista

6

päättää hankinnoista sekä vahvistaa rajat, joiden mukaan viranhaltija päättää hankinnoista

7

päättää hallintaoikeutensa puitteissa maa-alueiden, tilojen ja laitteiden vuokralle antamisesta sekä muusta käyttöön luovuttamisesta kerrallaan kauintaan viiden vuoden ajaksi samoin kuin toistaiseksi, jos vuokrasuhde on sovittu päättyväksi kauintaan kuuden kuukauden kuluttua irtisanomisesta, sekä hyväksyä perusteet, joiden mukaan viranhaltija päättää vuokralle antamisesta ja muusta käyttöön luovuttamisesta

8

päättää kaupunginhallituksen vahvistamissa rajoissa huonetilojen vuokralle ottamisesta sekä hyväksyä perusteet, joiden mukaan viranhaltija päättää vuokralle ottamisesta

9

päättää viraston hallinnassa olevan irtaimen omaisuuden käyvästä arvosta luovuttamisesta lukuun ottamatta osakkeita sekä vahvistaa rajat, joiden mukaan viranhaltija päättää luovuttamisesta

10

päättää kaupunginhallituksen vahvistamissa rajoissa viraston hallinnassa olevan irtaimen omaisuuden luovuttamisesta vastikkeetta tai alle käyvän arvon

11

myöntää vahingonkorvaus silloin, kun kaupunki on virastoa koskevissa asioissa korvausvelvollinen taikka vahingon korvaaminen katsotaan kohtuulliseksi sekä vahvistaa rajat, joiden mukaan viranhaltija myöntää vahingonkorvauksen

12

myöntää kokonaan tai osittain vapautus viraston henkilökuntaan kuuluvalle hänen velvollisuudestaan korvata virka- tai työtehtävissä aiheuttamansa vahinko, ellei asianomainen ole aiheuttanut sitä tahallaan tai törkeällä tuottamuksella, sekä vahvistaa rajat, joiden mukaan viranhaltija myöntää vapautuksen

13

myöntää vapautus virastolle tulevan maksun, korvauksen ja muun saatavan suorittamisesta sekä hyväksyä perusteet, joiden mukaan viranhaltija myöntää vapautuksen

14

asettaa, kun asian laatu sitä erityisesti edellyttää, valmistelemaan määrättyä asiaa tilapäinen jaosto, josta on soveltuvin osin voimassa, mitä lautakunnasta on määrätty

15

päättää luonnonsuojelulaissa tarkoitetuista luonnonmuistomerkkejä koskevista asioista

16

huolehtia eläinsuojeluvalvonnan, eläinlääkintähuoltolain mukaisten kunnalle kuuluvien tehtävien sekä eläinsuojelulain mukaisen löytöeläinten hoidon järjestämisestä

17

huolehtia kunnan ympäristöterveydenhuollon ja ympäristönsuojelun valvontasuunnitelmien laatimisesta ja niiden toteutumisen arvioinnista

18

myöntää ympäristönsuojelulain mukainen poikkeus laissa säädetyistä talousjätevesien käsittelyä koskevista vaatimuksista

19

huolehtia ympäristönsuojelulain ja ilmanlaadusta annetun valtioneuvoston asetuksen mukaisten ohjelmien tai suunnitelmien laatimisesta, toteutuksen koordinoinnista ja seurannasta

20

huolehtia ympäristönsuojelulain mukaisten meluselvityksen ja meluntorjunnan toimintasuunnitelman laatimisesta ja tarkistamisesta sekä toteutuksen koordinoinnista ja seurannasta

21

koordinoida energiatehokkuuteen sekä ilmastonmuutoksen hillintään ja sopeutumiseen liittyvää ohjausta, neuvontaa ja tiedotusta

 

5 § Toimivallan edelleen siirtäminen

Lautakunta voi siirtää ympäristönsuojelulain, jätelain, vesihuoltolain, terveydensuojelulain, maastoliikennelain, vesiliikennelain, ulkoilulain, merenkulun ympäristönsuojelulain, elintarvikelain, kuluttajaturvallisuuslain, tupakkalain, lääkelain sekä näiden säädösten nojalla annetun asetuksen tai päätöksen perusteella lautakunnalle annetun tehtävän lautakunnan alaiselle viranhaltijalle, jollei laissa erikseen toisin ole säädetty.

6 § Organisaatio

Virastossa on seuraavat osastot:

-        elintarviketurvallisuusosasto

-        ympäristöterveysosasto

-        ympäristönsuojeluosasto

-        hallinto- ja tukipalvelut -osasto

Osastojen toimistotasoisesta yksikköjaosta päättää lautakunta.

Viraston päällikkönä on ympäristöjohtaja. Elintarviketurvallisuusosaston päällikkönä on elintarviketurvallisuuspäällikkö, ympäristöterveysosaston päällikkönä ympäristöterveyspäällikkö, ympäristönsuojeluosaston päällikkönä ympäristönsuojelupäällikkö ja hallinto- ja tukipalvelut -osaston päällikkönä hallintopäällikkö.

Virastossa on lisäksi muuta henkilökuntaa.

7 § Johtaminen

Viraston päällikkö johtaa viraston toimintaa ja vastaa siitä, että hyväksytyt tavoitteet saavutetaan.

Osaston päällikkö johtaa osaston toimintaa ja vastaa siitä, että hyväksytyt tavoitteet saavutetaan.

8 § Osastojen toimiala

Elintarviketurvallisuusosasto huolehtii elintarvikevalvontaan ja talousveden valvontaan liittyvistä tehtävistä sekä eläinsuojeluvalvonnasta, eläinlääkintähuollosta ja muista kunnalle eläinlääkintähuoltolaissa osoitetuista tehtävistä hyväksyttyjen tavoitteiden mukaisesti.

Ympäristöterveysosasto huolehtii terveydensuojelusta, kuluttajaturvallisuusvalvonnasta, tupakkavalvonnasta sekä nikotiinivalmisteiden vähittäismyyntiin liittyvistä tehtävistä hyväksyttyjen tavoitteiden mukaisesti.

Ympäristönsuojeluosasto huolehtii ympäristönsuojeluun, vesiensuojeluun, luonnonsuojeluun sekä vesi- ja maastoliikenteeseen liittyvistä tehtävistä hyväksyttyjen tavoitteiden mukaisesti. Lisäksi osasto huolehtii kuntien ympäristönsuojelun hallinnosta annetussa laissa ympäristösuojeluviranomaiselle määrätyistä tehtävistä sekä ilmanlaadun varautumissuunnitelman toimeenpanosta viranomaisten päätösten perusteella.

Hallinto- ja tukipalvelut -osasto huolehtii keskitetyistä hallintopalveluista, viestinnästä ja tietohallinnosta sekä välillisten pakkokeinojen täytäntöönpanoon liittyvistä tehtävistä hyväksyttyjen tavoitteiden mukaisesti.

Lisäksi osastot huolehtivat toimialaansa kuuluvasta tutkimuksesta, kehittämisestä, tiedotuksesta ja neuvonnasta.

9 § Viraston päällikön tehtävät

Viraston päällikön tehtävänä on, ellei hän ole määrännyt tehtävää muulle viranhaltijalle,

1

hyväksyä toimintasäännöt

2

siirtää viraston palveluksessa oleva henkilö ja vastaava virka tai toimi viraston osastosta toiseen asianomaisia esimiehiä, asianomaista henkilöä sekä tämän sitä pyytäessä luottamusmiestä kuultuaan

3

panna täytäntöön henkilökuntaa koskevat virka- ja työehtosopimukset sekä vastaavat sopimukset huomioon ottaen, mitä kaupunginhallituksen johtosäännössä on määrätty

4

hakea kaupungin puolesta, lukuun ottamatta Euroopan Unionin rahoitusta, ympäristötoimen toimialaan kuuluvat valtionosuudet ja -avustukset sekä niihin verrattavat etuudet ja käyttää näissä asioissa kaupungin puhevaltaa

5

määrätä kaupungineläinlääkäreiden keskinäisestä tehtäväjaosta

6

määrätä siirtymisestä perus- ja tehostettuun valmiuteen ilmanlaadun heiketessä ja tarpeellisiin toimiin ryhtymisestä kuten suositusten ja varoitusten antamisesta ja tiedottamisesta ilmanlaadun turvaamiseksi, sekä tehdä kaupunginjohtajalle esityksiä ympäristönsuojelulain edellyttämiin ilmanlaadun turvaamista koskeviin toimenpiteisiin ryhtymiseksi.

 

Lisäksi viraston päällikkö suorittaa kaupunginjohtajan, asianomaisen apulaiskaupunginjohtajan ja lautakunnan määräämät muut tehtävät.

 

10 § Osaston päällikön tehtävät

Osaston päällikön tehtävänä on suorittaa kaupunginjohtajan, asianomaisen apulaiskaupunginjohtajan, lautakunnan ja viraston päällikön määräämät tehtävät.

11 § Estyneenä oleminen

Viraston päällikön ollessa estyneenä hänen tehtäviään hoitaa lautakunnan määräämä osaston päällikkö.

Osaston päällikön ollessa estyneenä hänen tehtäviään hoitaa viraston päällikön määräämä viranhaltija.

12 § Kelpoisuusvaatimukset

Viraston päällikön ja osaston päällikön kelpoisuusvaatimuksena on ylempi korkeakoulututkinto, minkä lisäksi hänellä tulee olla kokemusta hallinto- ja johtamistehtävissä.

Muulta henkilökunnalta vaadittavan kelpoisuuden määrää valinnan suorittaja.

13 § Henkilökunnan ottaminen

Viraston päällikön ottaa kaupunginvaltuusto lautakunnan annettua hakijoista lausuntonsa.

Osaston päällikön ottaa kaupunginhallitus lautakunnan annettua hakijoista lausuntonsa.

Toimistotasoisen yksikön päällikön ottaa lautakunta.

Muun henkilökunnan ottaa viraston päällikkö tai hänen määräämänsä.

14 § Esitykset ja lausunnot ulkopuolisille sekä puhevallan käyttö

Lautakunnan ja viraston esitykset ja lausunnot kaupungin ulkopuolisille on toimitettava kaupunginhallituksen välityksellä, jollei tätä asian vähäisen periaatteellisen tai taloudellisen merkityksen johdosta ole pidettävä tarpeettomana tai ellei ole toisin määrätty.

Lautakunta käyttää kaupungin ja lautakunnan puhevaltaa lautakunnan päätöksiä koskevissa muutoksenhakuasioissa. Puhevaltaa käyttää kuitenkin viraston päällikkö tai hänen määräämänsä viranhaltija, jos hän yhtyy lautakunnan päätökseen.

 

Samalla kaupunginvaltuusto päättänee kumota kaupunginvaltuuston 9.5.2001 hyväksymän Helsingin kaupungin ympäristötoimen johtosäännön siihen myöhemmin tehtyine muutoksineen 1.1.2014 lukien.

Käsittely

09.09.2013 Esittelijän ehdotuksesta poiketen

Vastaehdotus:
Hannu Oskala: Korvataan 4 § kohta 21 kuulumaan: koordinoida energiatehokkuuteen sekä ilmastonmuutoksen hillintään ja sopeutumiseen liittyvää ohjausta, neuvontaa ja tiedotusta.

(Eli "huolehtia osaltaan" korvataan sanalla "koordinoida")

Kannattajat: Osku Pajamäki

 

Äänestys

JAA-ehdotus: Esityksen mukaan

EI-ehdotus: Korvataan 4 § kohta 21 kuulumaan: koordinoida energiatehokkuuteen sekä ilmastonmuutoksen hillintään ja sopeutumiseen liittyvää ohjausta, neuvontaa ja tiedotusta.  (Eli "huolehtia osaltaan" korvataan sanalla "koordinoida")

Jaa-äänet: 6
Juha Hakola, Jussi Halla-aho, Arja Karhuvaara, Lasse Männistö, Tatu Rauhamäki, Laura Rissanen

Ei-äänet: 9
Jasmin Hamid, Emma Kari, Hannu Oskala, Osku Pajamäki, Erkki Perälä, Sirpa Puhakka, Marcus Rantala, Tarja Tenkula, Pilvi Torsti

Tyhjä: 0

Poissa: 0

Äänin 9 - 6 kaupunginhallitus hyväksyi jäsen Oskalan vastaehdotuksen mukaisesti muutetun esityksen.

02.09.2013 Pöydälle

26.08.2013 Pöydälle

Esittelijä

apulaiskaupunginjohtaja

Pekka Sauri

Lisätiedot

Erja Saarinen, apulaiskaupunginsihteeri, puhelin: 310 36102

erja.saarinen(a)hel.fi

 

Ympäristölautakunta 07.05.2013 § 143

HEL 2013-005065 T 00 01 00

Päätös

Ympäristölautakunta päätti esittää kaupunginhallitukselle edelleen kaupunginvaltuustolle esitettäväksi, että Helsingin kaupungin ympäristötoimen johtosääntöä muutetaan liitteen 1 mukaiseksi ja että se tulee voimaan 1.1.2014 alkaen.

Samalla kaupunginvaltuusto kumonnee kaupunginvaltuuston 14.11.1990 hyväksymän Helsingin kaupungin ympäristölautakunnan ja ympäristökeskuksen johtosäännön siihen myöhemmin tehtyine muutoksineen 1.1.2014 lukien.

Esittelijä

ympäristöjohtaja

Pekka Kansanen

Lisätiedot

Jorma Nurro, hallintopäällikkö, puhelin: +358 9 310 32003

jorma.nurro(a)hel.fi

 

Postadress

Besöksadress

Telefon

FO-nummer

Kontonr

PB 10

Norra esplanaden 11-13

+358 9 310 1641

0201256-6

FI0680001200062637

00099 HELSINGINFORS STAD

Helsingfors 17

Telefax

 

Moms nr

hallintokeskus@hel.fi

http://www.hel.fi/hallintokeskus

+358 9 655 783

 

FI02012566