Helsingfors stad

Protokoll

9/2013

1 (1)

Stadsfullmäktige

 

 

 

 

Kaj/5

 

15.05.2013

 

 

 

 

 

 

§ 141

Uppföljningsrapport 2013 om genomförandeprogrammet för boende och härmed sammanhängande markanvändning

HEL 2013-003531 T 10 01 00

Beslut

Stadsfullmäktige beslutade i enlighet med stadsstyrelsens förslag anteckna uppföljningsrapporten 2013 om programmet Hemstaden Helsingfors.

Föredragande

Stadsstyrelsen

Upplysningar

Suvi Rämö, stf. biträdande stadssekreterare, telefon: 310 74325

suvi.ramo(a)hel.fi

Mari Randell, bostadsprogramchef, telefon: 310 25823

mari.randell(a)hel.fi

Annina Ala-Outinen, suunnittelija, telefon: 310 78050

annina.ala-outinen(a)hel.fi

Timo Meuronen, planeringsingenjör, telefon: 310 70914

timo.meuronen(a)hel.fi

Bilagor

1

Kotikaupunkina Helsinki -ohjelman seurantaraportti 2013

Beslutsförslag

Stadsfullmäktige beslutar anteckna uppföljningsrapporten 2013 om programmet Hemstaden Helsingfors.

Föredraganden

Stadsfullmäktige godkände 12.9.2012 genomförandeprogrammet för boende och härmed sammanhängande markanvändning Hemstaden Helsingfors, i vilket stadens bostads- och markpolitiska huvudmål och delmål och åtgärderna för programperioden fastslås. En rapport om hur genomförandet av programmet fortskrider ska årligen föreläggas stadsfullmäktige. Ekonomi- och planeringscentralen ansvarar för utarbetandet av uppföljningsrapporten.

Uppföljningsrapporten 2013 om genomförandeprogrammet för boende och härmed sammanhängande markanvändning

Uppföljningsrapporten 2013 innehåller en översikt över den aktuella bostadspolitiska situationen och utsikterna för bostadsproduktionen i Helsingfors och en utredning om hur målen för programmet Hemstaden Helsingfors hittills har förverkligats. Uppföljningsinformation om bostadsproduktionen i Helsingforsregionen åren 2009–2012 och om hyresbostadsproduktionen med statligt stöd i Helsingforsregionen åren 2009–2012 har bifogats rapporten.

I vilken grad de kvantitativa målen för programmet Hemstaden Helsingfors genomförs följs upp på årsnivå och i genomsnitt för flera år. De årliga variationerna i bostadsproduktionen är avsevärda och beror på konjunkturerna. Programmet har som mål att på lång sikt påverka bostadsproduktionen.

Mätarna för uppföljningen av genomförandeprogrammet för boende och härmed sammanhängande markanvändning uppdateras år 2014 utgående från att de ska motsvara strategiprogrammet för 2013–2014, godkänt av stadsfullmäktige 24.4.2013.

Bostadspolitik på hela landets nivå

Vid statsrådets ramförhandlingar i mars 2013 utarbetades en omfattande bostadspolitisk helhet som på ett avgörande sätt påverkar också den bostadspolitiska omvärlden i Helsingfors stad. Den viktigaste reformen kan anses vara att självriskräntan för räntestödslån sänks till 1 % till utgången av 2015. Också självriskräntan för lån för ombyggnad sänks till 2,34 % till utgången av 2015. Samtidigt har man framfört behovet att korrigera de baktunga amorteringarna på de nuvarande räntestödslånen.

Ett tidsbestämt startbidrag för produktion av ara-hyresbostäder kommer att gälla för åren 2013–2015. På basis av förhandsuppgifterna kan bolag i kommunal ägo få bidrag på 5 000 euro/bostad och övriga bolag 10 000 euro/bostad. Investeringsstödet för specialgrupper kommer att höjas med 10 miljoner euro för åren 2013–2015 och befogenheterna att bevilja räntestödslån höjs på motsvarande sätt.

Enligt förslaget ska en 20 års räntestödsmodell införas vid sidan av det nuvarande långfristiga räntestödet. På basis av de nuvarande uppgifterna kommer modellen att omfatta statens fyllnadsborgen, principen om självkostnadshyra och invånarval på sociala grunder. Även bestämmelserna om allmännyttighet kommer att lindras så att de bostäder som i fortsättningen byggs kan överföras utanför det allmännyttiga avsnittet när de befrias från begränsningarna för byggobjektet.

I fråga om bestämmelserna om tillgänglighet inleds ett tidsbestämt försök. Under försöket är det möjligt att bygga flervåningshus, i vilka de nuvarande bestämmelserna om tillgänglighet ska följas endast i första och andra våningen.

Staten deltar också i kapitaliseringen av statsägda Kruunuasunnot Oy i syfte att säkra bolagets möjligheter till nyproduktion i Helsingforsregionen. Avsikten är att staten och de statsägda bolagen ska anvisa tomter för Kruunuasunnot Oy.

Tomtreserveringar och utveckling av överlåtelsemetoder

Hösten 2012 bereddes och underhandlades tomtreserveringar i enlighet med det nya BM-programmet och stadsstyrelsen fastställde reserveringarna 28.1.2013. På stadens mark reserverades tomter för byggande av sammanlagt 3 600 bostäder, vilket innebär bostäder för över 7 500 invånare.

Antalet tomter reserverade för hyresbostadsproduktion med statligt stöd uppgick till ca 26 % räknat på basis av antalet bostäder. För produktion av bostäder av mellanformstyp reserverades 57 % och för oreglerad bostadsproduktion ca 17 % av tomterna. Tomtreserveringarna för den reglerade bostadsproduktionen till rimliga priser blev framhävda. Med detta strävar man att balansera fördelningen mellan upplåtelse- och finansieringsformer för de reserverade tomterna i enlighet med de nuvarande målen för BM-programmet.

Ny generalplan utarbetas

Under fullmäktigeperioden 2013–2016 utarbetas en ny generalplan som syftar till en tillräcklig bostadsproduktion, en tätare samhällsstruktur, ett lockande centrum och livskraftiga områdescentrum. Som underlag för dimensioneringen och utgångspunkterna för generalplanen har man gjort upp utredningar, av vilka befolkningsprognosen och utredningen om detaljplanereserven är viktigast.

För att uppnå samma nivå som i befolkningsprognosen ska man i Helsingforsregionen före år 2050 hitta möjligheter att bygga bostäder på ca 18 miljoner m² vy, vilket motsvarar ca 190 000 nya bostäder.

Bostadsproduktion i Helsingfors

Trots den ekonomiska osäkerheten fortsatte bostadsproduktionen i Helsingfors livlig år 2012 och sammanlagt 5 175 bostäder blev färdiga. Av dessa uppkom sammanlagt 532 bostäder genom ändring av byggnadens användningssyfte. Det är anmärkningsvärt att med tanke på alla bostäder som blivit färdiga har den sammanlagda bostadsproduktionen inte varit på lika hög nivå sedan början av 2000-talet.

År 2012 började byggandet av sammanlagt 4 258 bostäder. I januari 2013 var ca 5 400 bostäder under byggnad, vilket innebär att antalet färdigställda bostäder blir relativt högt även år 2013. Antalet bygglov sjönk dock klart år 2012 jämfört med de föregående åren i och med att bygglov beviljades bara för 3 454 bostäder. Enligt prognoserna kommer antalet påbörjade bostäder dock år 2013 att sjunka från året innan.

Särskilda utredningar inom ramen för genomförandeprogrammet år 2013

Inom ramen för genomförandeprogrammet för boende och härmed sammanhängande markanvändning bereds före utgången av 2013 utöver uppföljningsrapporten också särskilda utredningar i samarbete mellan förvaltningar. Resultaten rapporteras i samband med uppföljningsrapporten för 2014. Två av utredningarna görs upp som resultat av arbete i arbetsgrupper.

Arbetsgruppen för en smidigare bostadsproduktionsprocess utarbetar ett förslag om bättre förutsättningar för bostadsproduktionen i Helsingfors. Arbetsgruppen har som mål att hitta sådana åtgärder som gör bostadsproduktionsprocessen snabbare och effektivare och som sänker byggkostnaderna. Arbetsgruppen har till uppgift att utarbeta ett förslag om en smidigare bostadsproduktionsprocess med tanke på högkvalitativ bostadsproduktion till rimliga priser. Arbetsgruppens slutrapport ska bli färdig före utgången av 2013.

Arbetsgruppen för boende för specialgrupper ska likaså år 2013 göra en utredning om bostadssituationen för specialgrupper, en analys om det kommande bostadsbehovet och om möjligheterna att modifiera det befintliga bostadsbeståndet. Arbetsgruppen ska dessutom fastslå processen för genomförande av bostadsobjekt för specialgrupper inom stadsorganisationen som stöd för den strategiska planeringen och uppföljningen av projekten.

Förvaltningarna ska dessutom i samråd med varandra utarbeta bl.a. en utredning om genomförandet av målen för Hitas-systemet, en särskild utredning om funktionaliteten på byggmarknaden i Helsingfors, en utredning om erfarenheter av partnerskapsplanläggning, en utredning om möjligheterna att ändra offentliga byggnader till bostäder, en utredning om möjligheten att tillhandahålla rådgivning för gruppentreprenader och en utredning om allokering av kostnaderna för bilplatser till dem som använder bilplatserna.

Föredragande

Stadsstyrelsen

Upplysningar

Suvi Rämö, stf. biträdande stadssekreterare, telefon: 310 74325

suvi.ramo(a)hel.fi

Mari Randell, bostadsprogramchef, telefon: 310 25823

mari.randell(a)hel.fi

Annina Ala-Outinen, suunnittelija, telefon: 310 78050

annina.ala-outinen(a)hel.fi

Timo Meuronen, planeringsingenjör, telefon: 310 70914

timo.meuronen(a)hel.fi

Bilagor

1

Kotikaupunkina Helsinki -ohjelman seurantaraportti 2013

Tiedoksi; Muutoksenhakuohjeet: Muutoksenhakukielto, valmistelu

Talous- ja suunnittelukeskus

Kaupunkisuunnittelulautakunta

Kiinteistölautakunta

Rakennuslautakunta

Asuntotuotantotoimikunta

Kaupunkisuunnitteluvirasto

Kiinteistövirasto

Rakennusvalvontavirasto

Beslutshistoria

Kaupunginhallitus 29.04.2013 § 519

HEL 2013-003531 T 10 01 00

Päätös

Kaupunginhallitus päätti esittää kaupunginvaltuustolle, että kaupunginvaltuusto päättäisi seuraavaa:

Kaupunginvaltuusto päättänee merkitä tiedoksi Kotikaupunkina Helsinki -ohjelman seurantaraportin 2013.

Esittelijä

apulaiskaupunginjohtaja

Hannu Penttilä

Lisätiedot

Suvi Rämö, vs. apulaiskaupunginsihteeri, puhelin: 310 74325

suvi.ramo(a)hel.fi

Mari Randell, asunto-ohjelmapäällikkö, puhelin: 310 25823

mari.randell(a)hel.fi

Annina Ala-Outinen, suunnittelija, puhelin: 310 78050

annina.ala-outinen(a)hel.fi

Timo Meuronen, suunnitteluinsinööri, puhelin: 310 70914

timo.meuronen(a)hel.fi

 

Postadress

Besöksadress

Telefon

FO-nummer

Kontonr

PB 10

Norra esplanaden 11-13

+358 9 310 1641

0201256-6

FI0680001200062637

00099 HELSINGINFORS STAD

Helsingfors 17

Telefax

 

Moms nr

hallintokeskus@hel.fi

http://www.hel.fi/hallintokeskus

+358 9 655 783

 

FI02012566