Helsingin kaupunki | Pöytäkirja | 21/2012 | 1 (1) |
Kaupunginvaltuusto |
|
| |
|
| Stj/13 | |
| 12.12.2012 |
| |
|
|
|
§ 440
Sosiaalihuollon, perusterveydenhuollon ja erikoissairaanhoidon yhteisen asiakastietojärjestelmäpalvelun hankintayhteistyö
HEL 2012-002284 T 02 08 00
Päätös
Kaupunginvaltuusto päätti kaupunginhallituksen ehdotuksen mukaisesti hyväksyä sopimuksen sosiaalihuollon, perusterveydenhuollon ja erikoissairaanhoidon yhteisen asiakas- ja potilastietojärjestelmäpalvelun hankintayhteistyöstä liitteen 1 mukaisesti.
Samalla kaupunginvaltuusto päätti 1.1.2013 lukien oikeuttaa sosiaali- ja terveyslautakunnan päättämään asiakas- ja potilastietojärjestelmäpalvelun hankinnasta ja muista hankintayhteistyössä tarvittavista toimenpiteistä.
Käsittely
Kaupunginvaltuusto päätti todeta, ettei valtuutettu Mari Puoskari esteellisenä osallistunut asian käsittelyyn.
Esittelijä
Kaupunginhallitus
Lisätiedot
Marja-Liisa Rautanen, kaupunginsihteeri, puhelin: 310 36184
marja-liisa.rautanen(a)hel.fi
Liitteet
1 | Liite 1 Ehdotus hankintayhteistyötä koskevaksi sopimukseksi_.pdf |
2 | Liite 2 Kaupunginhallituksen 19.3.2012 päättämä sopimus hankintayhteistyöstä.pdf |
3 | Liite 3 Perustelumuistio 30 8 2012 |
4 | Liite 4 Hankkeen organisaatiomalli |
5 | Liite 5 Ryhmien tehtävät ja vastuut |
6 | Ryhmien jäsenet |
7 | Tervlk27it.pdf |
Otteet
Ote | Otteen liitteet |
Osapuolet | Esitysteksti |
Päätösehdotus
Kaupunginvaltuusto päättänee hyväksyä sopimuksen sosiaalihuollon, perusterveydenhuollon ja erikoissairaanhoidon yhteisen asiakas- ja potilastietojärjestelmäpalvelun hankintayhteistyöstä liitteen 1 mukaisesti.
Samalla kaupunginvaltuusto päättänee 1.1.2013 lukien oikeuttaa sosiaali- ja terveyslautakunnan päättämään asiakas- ja potilastietojärjestelmäpalvelun hankinnasta ja muista hankintayhteistyössä tarvittavista toimenpiteistä.
Tiivistelmä
Kaupunginhallitus hyväksyi 19.3.2012 (289 §) sopimuksen sosiaalihuollon, perusterveydenhuollon ja erikoissairaanhoidon yhteisen asiakas- ja potilastietojärjestelmäpalvelun hankintayhteistyöstä. Hyväksytyn sopimuksen osapuolet olivat Helsingin ja Uudenmaan sairaanhoitopiiri (HUS), Helsingin, Espoon, Vantaan, Kauniaisten ja Keravan kaupunki sekä Kirkkonummen kunta. Kaupunginhallituksen hyväksymä sopimus on liitteenä 2.
Asiakas- ja potilastietojärjestelmähankkeen (=APOTTI-hankkeen) ohjausryhmä on 29.5.2012 kokouksessaan yksimielisesti päättänyt esittää hankintarenkaan nykyisten osapuolien päätettäväksi hankintarenkaan laajentamista KL-Kuntahankinnat Oy:llä, jonka kanssa asiasta on neuvoteltu huhti- toukokuun 2012 aikana.
Nyt hyväksyttäväksi esitettävässä sopimuksessa KL-Kuntahankinnat Oy on uutena sopimusosapuolena ja hankintayksikkönä aiempien sopimusosapuolien ja hankintayksiköiden lisäksi. KL-Kuntahankinnat Oy:n tehtävänä hankinnassa on toimia yhteishankintayksikkönä ja kilpailuttaa hankinta puitejärjestelynä niitä HUS-alueen kuntia varten, jotka eivät ole sopimuksen osapuolia. Näin KL-Kuntahankinnat Oy:n mukaantulon tarkoituksena on mahdollistaa hankintarenkaan ulkopuolisten HUS-alueen kuntien myöhempi mukaantulo yhteiseen järjestelmään ilman uudelleen kilpailutusta. Sopimukseen esitettävät muutokset johtuvat KL-Kuntahankinnat Oy:n mukaan tulosta, eikä sopimukseen tämän lisäksi tehdä muita kuin vähäisiä sanamuototarkistuksia. Lisäksi ohjausryhmän ja kehittämisryhmän kokoonpanoa on laajennettu.
Esittelijä
Taustaa
Sosiaalihuollon, perusterveydenhuollon ja erikoissairaanhoidon yhteisen asiakas- ja potilastietojärjestelmäpalvelun hankintayhteistyöstä solmittavalla sopimuksella on tarkoitus aloittaa tietojärjestelmien uudistaminen. Hankintayhteistyön on arvioitu ajoittuvan vuoden 2014 alkupuolelle asti. Uuden järjestelmäpalvelun arvioidaan olevan tuotantokäytössä viimeistään vuonna 2017. Hankinnan tavoitteena on hoito- ja hoivakokonaisuuksien parempi hallinta, palvelujen tuottavuuden parantaminen, parempi laatu sekä toimintatapojen ja terveydenhuollon prosessien uudistaminen. Tavoitteena on ajanmukainen sosiaali- ja terveydenhuollon sekä erikoissairaanhoidon yhteinen järjestelmäpalvelu, joka mahdollistaa monipuolisen toiminnan tukemisen, helpon laajennettavuuden ja sellaiset avoimet rajapinnat, joiden avulla liitytään sujuvasti muihin käytössä oleviin ja käyttöön tuleviin tietojärjestelmiin.
Yhteistyön ja sopimuksen keskeinen sisältö
Esityslistan liitteenä kokonaisuudessaan olevan sopimuksen tarkoituksena on sopia sosiaalihuollon, perusterveydenhuollon ja erikoissairaanhoidon yhteisen asiakastietojärjestelmäpalvelun hankintayhteistyöstä. Yhteistyötä on kuvattu 30.8.2012 päivitetyssä perustelumuistiossa, joka on liitteenä 3.
Sopimuksen mukaan hanke organisoidaan mukana olevien hankintayksiköiden (Helsinki, Espoo, Vantaa, Kauniainen, Kerava, Kirkkonummi, HUS ja KL-Kuntahankinnat Oy) hankintarenkaana. Hankintarenkaan kukin jäsen toimii omana hankintayksikkönä. Hankintayksiköt tekevät kukin toimivaltaisella tasollaan päätökset ja esityslistan liitteen mukaisen sopimuksen hankintarenkaaseen osallistumisesta. Samoin ne tekevät aikanaan toimivaltaisella tasolla hankintapäätökset.
KL-Kuntahankinnat Oy:n tehtävänä hankinnassa on toimia julkisista hankinnoista annetun lain (348/2007; hankintalaki) 11 §:n mukaisena yhteishankintayksikkönä ja kilpailuttaa hankinta hankintalain 31 §:n mukaisena puitejärjestelynä niitä HUS-alueen kuntia varten, jotka eivät ole tämän sopimuksen osapuolia. KL-Kuntahankinnat Oy kilpailuttaa hankinnan seuraavia HUS-alueen kuntia varten: Askola, Hanko, Hyvinkää, Inkoo, Järvenpää, Karjalohja, Karkkila, Lapinjärvi, Lohja, Loviisa, Mäntsälä, Nummi-Pusula, Nurmijärvi, Pornainen, Porvoo, Raasepori, Sipoo, Siuntio, Tuusula, Vihti. Näillä HUS-alueen kunnilla on mahdollisuus puitejärjestelyn kautta hankkia hankinnan kohteena oleva asiakas- ja tietojärjestelmäpalvelu.
Hankinta toteutetaan hankintalain 25 §:n mukaisena neuvottelumenettelynä.
HUS, Helsingin, Espoon, Vantaan, Kauniaisten ja Keravan kaupungit sekä Kirkkonummen kunta valmistelevat yhteistyössä hankintailmoituksen, osallistumispyynnön, hankekuvauksen, neuvottelukutsun, tarjouspyynnön ja muut tarvittavat asiakirjat siten, että kaikki osapuolet osallistuvat hankinnan kohteen määrittelyyn. Ehdokkaiden ja tarjoajien sekä tarjousten arviointi- ja vertailuperusteista painoarvoineen sovitaan yhdessä. KL-Kuntahankinnat Oy ei osallistu valmistelutehtäviin ohjausryhmä- ja kehittämisryhmätehtäviä lukuun ottamatta.
Hankintarenkaana tehtävää yhteistyötä valvoo ohjausryhmä, joka tekee päätökset yksimielisesti. Päätöksentekoon osallistuvat HUSin, Helsingin, Espoon, Vantaan, Kauniaisten ja Keravan kaupunkien sekä Kirkkonummen kunnan edustajat. KL-Kuntahankinnat Oy:llä on muilta osin läsnäolo- ja puheoikeus ohjausryhmässä. Myös sosiaali- ja terveysministeriöllä on ohjausryhmässä läsnäolo- ja puheoikeus. Lisäksi hankkeella on kehittämisryhmä ja neuvotteluja varten perustettava neuvotteluryhmä. Hankkeen käytännön toteutuksesta vastaa hanketoimisto.
Varsinaisen hankintapäätöksen tekee kunkin osapuolen toimivaltainen päätöksentekoelin.
KL-Kuntahankinnat Oy ei osallistu yhteisten hankintaprosessista aiheutuvien kustannusten maksamiseen. KL-Kuntahankinnat Oy:llä on oikeus periä myöhemmin palvelun hankkivilta HUS-alueen kunnilta korvausta hankinnan valmisteluvaiheen ja hankintamenettelyvaiheen ja sopimuksen aikaisen yhteistyön kustannuksista veloittamalla työstään konsultointihinnastonsa mukainen ja tuntiseurantaan perustuva maksu.
KL-Kuntahankinnat Oy:n ja puitejärjestelyn perusteella palvelun myöhemmin hankkivan HUS-alueen kunnan väliseen sopimukseen on sisällytettävä ehto, jonka mukaan kunta korvaa hankintayhteistyötä koskevassa sopimuksessa mainittujen kustannusten jakoperusteiden mukaisesti muille hankintayhteistyötä koskevan sopimuksen osapuolille 2 % hankinnan valmisteluvaiheen ja hankintamenettelyvaiheen kustannuksista.
Yhteistyösopimus on valmisteltu pääkaupunkiseudun sosiaali- ja terveystoimen johtajien ja HUSin yhteistyökokouksissa. Talous- ja suunnittelukeskuksen edustaja sekä hallintokeskuksen oikeuspalvelujen edustaja ovat osallistuneet valmisteluun. Asia on päätöshistoriasta ja liitteestä 7 ilmenevällä tavalla käsitelty sosiaali- ja terveyslautakunnissa sekä kaupunginhallituksen konsernijaostossa.
1.1.2013 voimaan tulevan sosiaali- ja terveystoimen johtosäännön mukaan sosiaali- ja terveyslautakunta päättää hankinnoista. Hankintaprosessin sujuvuuden vuoksi myös asiakas- ja potilastietojärjestelmäpalvelun hankinnasta ja muista hankintayhteistyössä tarvittavista toimenpiteistä päättäminen on tarpeen delegoida lautakunnalle päätösehdotuksen mukaisesti.
Kaupunginhallituksen tarkoituksena on, mikäli kaupunginvaltuusto hyväksyy päätösehdotuksen, täytäntöönpanon yhteydessä oikeuttaa sosiaali- ja terveystointa johtavan apulaiskaupunginjohtajan allekirjoittamaan hankintayhteistyösopimuksen.
Esittelijä
Kaupunginhallitus
Lisätiedot
Marja-Liisa Rautanen, kaupunginsihteeri, puhelin: 310 36184
marja-liisa.rautanen(a)hel.fi
Liitteet
1 | Liite 1 Ehdotus hankintayhteistyötä koskevaksi sopimukseksi_.pdf |
2 | Liite 2 Kaupunginhallituksen 19.3.2012 päättämä sopimus hankintayhteistyöstä.pdf |
3 | Liite 3 Perustelumuistio 30 8 2012 |
4 | Liite 4 Hankkeen organisaatiomalli |
5 | Liite 5 Ryhmien tehtävät ja vastuut |
6 | Ryhmien jäsenet |
7 | Tervlk27it.pdf |
Otteet
Ote | Otteen liitteet |
Osapuolet | Esitysteksti |
Tiedoksi
Terveyskeskus
Sosiaalivirasto
Talous- ja suunnittelukeskus
Oikeuspalvelut
Sosiaali- ja terveyslautakunta
Päätöshistoria
Kaupunginhallitus 03.12.2012 § 1347
HEL 2012-002284 T 02 08 00
Päätös
Kaupunginhallitus päätti esittää kaupunginvaltuustolle, että kaupunginvaltuusto päättäisi seuraavaa:
Kaupunginvaltuusto päättänee hyväksyä sopimuksen sosiaalihuollon, perusterveydenhuollon ja erikoissairaanhoidon yhteisen asiakas- ja potilastietojärjestelmäpalvelun hankintayhteistyöstä esityslistan liitteen 1 mukaisesti.
Samalla kaupunginvaltuusto päättänee 1.1.2013 lukien oikeuttaa sosiaali- ja terveyslautakunnan päättämään asiakas- ja potilastietojärjestelmäpalvelun hankinnasta ja muista hankintayhteistyössä tarvittavista toimenpiteistä.
26.11.2012 Pöydälle
Esittelijä
apulaiskaupunginjohtaja
Laura Räty
Lisätiedot
Marja-Liisa Rautanen, kaupunginsihteeri, puhelin: 310 36184
marja-liisa.rautanen(a)hel.fi
Sosiaalilautakunta 02.10.2012 § 327
Pöydälle 18.9.2012
HEL 2012-002284 T 02 08 00
Päätös
Sosiaalilautakunta päätti omalta osaltaan hyväksyä sopimuksen sosiaalihuollon, perusterveydenhuollon ja erikoissairaanhoidon yhteisen asiakas- ja potilastietojärjestelmäpalvelun hankintayhteistyöstä pöytäkirjan tämän asian liitteen 1 mukaisesti.
Käsittely
02.10.2012 Ehdotuksen mukaan
Merkittiin, että organisaatioasiantuntija Helena Ylisipola oli kokouksessa asiantuntijana läsnä tätä asiaa
käsiteltäessä.
18.09.2012 Pöydälle
21.02.2012 Esittelijän ehdotuksesta poiketen
Esittelijä
sosiaalijohtaja
Paavo Voutilainen
Lisätiedot
Antti Iivanainen, organisaatioasiantuntija, puhelin: 310 71023
katriina.ilmonen(a)hel.fi
Terveyslautakunta 02.10.2012 § 243
HEL 2012-002284 T 02 08 00
Päätös
Terveyslautakunta päätti omalta osaltaan hyväksyä sopimuksen sosiaalihuollon, perusterveydenhuollon ja erikoissairaanhoidon yhteisen asiakas- ja potilastietojärjestelmäpalvelun hankintayhteistyöstä esityslistan liitteen 1 mukaisesti.
11.09.2012 Pöydälle
Esittelijä
toimitusjohtaja
Matti Toivola
Lisätiedot
Antti Iivanainen, organisaatioasiantuntija, puhelin: 310 71023
antti.iivanainen(a)hel.fi
Kaupunginhallituksen konsernijaosto 12.03.2012 § 53
HEL 2012-002284 T 02 08 00
Päätös
Konsernijaosto päätti merkitä sosiaalihuollon, perusterveydenhuollon ja erikoissairaanhoidon yhteisen asiakastietojärjestelmäpalvelun hankintayhteistyöstä saadun selvityksen tiedoksi.
Käsittely
12.03.2012 Ehdotuksen mukaan
Konsernijaosto päätti käsitellä sosiaali- ja terveystointa johtavan apulaiskaupunginjohtajan asian 1 esityslistan kolmantena asiana.
Esittelijä
apulaiskaupunginjohtaja
Laura Räty
Lisätiedot
Marja-Liisa Rautanen, kaupunginsihteeri, puhelin: 310 36184
marja-liisa.rautanen(a)hel.fi
| ||||
Postiosoite | Käyntiosoite | Puhelin | Y-tunnus | Tilinro |
PL 1 | Pohjoisesplanadi 11-13 | +358 9 310 1641 | 0201256-6 | FI0680001200062637 |
00099 HELSINGIN KAUPUNKI | Helsinki 17 | Faksi |
| Alv.nro |
hallintokeskus@hel.fi | http://www.hel.fi/hallintokeskus | +358 9 655 783 |
| FI02012566 |
|
|