Helsingfors stad | Protokoll | 21/2012 | 1 (1) |
Stadsfullmäktige |
|
| |
|
| Stj/13 | |
| 12.12.2012 |
| |
|
|
|
§ 440
Upphandlingssamarbete för en gemensam kund- och patientdatasystemservice för socialvården, primärvården och den specialiserade sjukvården
HEL 2012-002284 T 02 08 00
Beslut
Stadsfullmäktige beslutade i enlighet med stadsstyrelsens förslag godkänna ett avtal om upphandlingssamarbete för en gemensam kund- och patientdatasystemservice för socialvården, primärvården och den specialiserade sjukvården enligt bilaga 1.
Stadsfullmäktige beslutade samtidigt bemyndiga social- och hälsovårdsnämnden att räknat från 1.1.2013 besluta om upphandlingen av kund- och patientdatasystemservicen och om de övriga åtgärder som behövs vid upphandlingssamarbetet.
Behandling
Stadsfullmäktige beslutade konstatera att ledamoten Mari Puoskari var jävig och inte deltog i behandlingen av ärendet.
Föredragande
Stadsstyrelsen
Upplysningar
Marja-Liisa Rautanen, stadssekreterare, telefon: 310 36184
marja-liisa.rautanen(a)hel.fi
Bilagor
1 | Liite 1 Ehdotus hankintayhteistyötä koskevaksi sopimukseksi_.pdf |
2 | Liite 2 Kaupunginhallituksen 19.3.2012 päättämä sopimus hankintayhteistyöstä.pdf |
3 | Liite 3 Perustelumuistio 30 8 2012 |
4 | Liite 4 Hankkeen organisaatiomalli |
5 | Liite 5 Ryhmien tehtävät ja vastuut |
6 | Ryhmien jäsenet |
7 | Tervlk27it.pdf |
Utdrag
Utdrag | Bilagor till utdrag |
Osapuolet | Förslagstext |
Beslutsförslag
Stadsfullmäktige beslutar godkänna ett avtal om upphandlingssamarbete för en gemensam kund- och patientdatasystemservice för socialvården, primärvården och den specialiserade sjukvården enligt bilaga 1.
Stadsfullmäktige beslutar samtidigt bemyndiga social- och hälsovårdsnämnden att räknat från 1.1.2013
besluta om upphandlingen av kund- och patientdatasystemservicen och om de övriga åtgärder som behövs vid upphandlingssamarbetet.
Sammandrag
Stadsstyrelsen godkände 19.3.2012 (289 §) ett avtal om upphandlingssamarbete för en gemensam kund- och patientdatasystemservice för socialvården, primärvården och den specialiserade sjukvården. Parter i det godkända avtalet var Helsingfors och Nylands sjukvårdsdistrikt (HNS), Helsingfors stad, Esbo stad, Vanda stad, Grankulla stad, Kervo stad och Kyrkslätts kommun. Det av stadsstyrelsen godkända avtalet utgör bilaga 2.
Styrgruppen för projektet för ett kund- och patientdatasystem (projektet Apotti) beslutade 29.5.2012 enhälligt förelägga de nuvarande parterna i upphandlingspoolen ett förslag om utvidgning av upphandlingspoolen med KL-Kuntahankinnat Oy, med vilket det har förhandlats om saken under april–maj 2012.
I det avtal som nu föreslås bli godkänt är KL-Kuntahankinnat Oy med som en ny avtalspart och upphandlande enhet utöver de tidigare avtalsparterna och upphandlande enheterna. Kuntahankinnat Oy:s uppgift vid upphandlingen är att fungera som inköpscentral och att konkurrensutsätta upphandlingen som ett ramavtal för de kommuner i HNS-området som inte är parter i avtalet. Avsikten med KL-Kuntahankinnat Oy:s medverkan är att göra det möjligt för de kommuner i HNS-området som står utanför upphandlingspoolen att senare komma med i det gemensamma systemet utan någon ny konkurrensutsättning. De ändringar som föreslås i avtalet beror på att KL-Kuntahankinnat Oy kommit med, och utöver detta görs det bara mindre omformuleringar i avtalet. Dessutom har styrgruppens och utvecklingsgruppens sammansättning utvidgats.
Föredraganden
Bakgrund
Det är meningen att avtalet om upphandlingssamarbete för en gemensam kund- och patientdatasystemservice för socialvården, primärvården och den specialiserade sjukvården ska sätta i gång förnyelsen av datasystemen. Upphandlingssamarbetet beräknas pågå till början av år 2014. Den nya systemservicen beräknas vara i produktionsbruk senast år 2017. Syftet med upphandlingen är att få bättre kontroll över vård- och omsorgshelheterna, att förbättra servicens produktivitet och kvalitet, att införa nya verksamhetssätt och att lägga om processerna i hälsovården. Målet är ett tidsenligt gemensamt system för social- och hälsovården och den specialiserade sjukvården. Systemet ska göra det möjligt att stödja en mångsidig verksamhet, det ska lätt kunna byggas ut och det ska medge sådana öppna gränssnitt med hjälp av vilka det smidigt går att ansluta sig till andra datasystem som är och tas i bruk.
Centralt innehåll i samarbetet och avtalet
Syftet med avtalet, som i sin helhet utgör bilaga till detta ärende på föredragningslistan, är att komma överens om upphandlingssamarbete för en gemensam kund- och patientdatasystemservice för socialvården, primärvården och den specialiserade sjukvården. Samarbetet har beskrivits i en motiveringspromemoria, daterad 30.8.2012, som utgör bilaga 3.
Enligt avtalet organiseras projektet i form av en upphandlingspool mellan de upphandlande enheter som medverkar (Helsingfors, Esbo, Vanda, Grankulla, Kervo, Kyrkslätt, HNS och KL-Kuntahankinnat Oy). Varje medlem i upphandlingspoolen är en separat upphandlande enhet. Var och en av de upphandlande enheterna fattar på behörig nivå beslut om deltagande i upphandlingspoolen och ingår ett avtal om detta i enlighet med bilagan. De fattar likaså upphandlingsbesluten senare på behörig nivå.
KL-Kuntahankinnat Oy:s uppgift vid upphandlingen är att fungera som en i 11 § i lagen om offentliga upphandlingar (348/2007; upphandlingslagen) avsedd inköpscentral och att konkurrensutsätta upphandlingen som ett i 31 § i upphandlingslagen avsett ramavtal för de kommuner i HNS-området som inte är parter i detta avtal. KL-Kuntahankinnat Oy konkurrensutsätter upphandlingen för följande kommuner i HNS-området: Askola, Borgnäs, Borgå, Hangö, Hyvinge, Högfors, Ingå, Karislojo, Lappträsk, Lojo, Lovisa, Mäntsälä, Nummi-Pusula, Nurmijärvi, Raseborg, Sibbo, Sjundeå, Träskända, Tusby och Vichtis. Dessa kommuner i HNS-området kan via ramavtalet skaffa det kund- och patientdatasystem som upphandlingen gäller.
Upphandlingen genomförs som ett förhandlat förfarande i enlighet med 25 § i upphandlingslagen.
HNS, Helsingfors stad, Esbo stad, Vanda stad, Grankulla stad, Kervo stad och Kyrkslätts kommun bereder i samarbete en upphandlingsannons, en anbudsansökan, en projektbeskrivning, en förhandlingsinbjudan, en anbudsbegäran och de övriga behövliga handlingarna så att alla parter är med om att bestämma objektet för upphandlingen. Vilka kriterierna för bedömning och jämförelse av anbudssökandena och anbudsgivarna och av själva anbuden ska vara och hur deras vikt ska fördelas överenskoms tillsammans. KL-Kuntahankinnat Oy deltar inte i beredningsarbetet, frånsett i arbetet i styrgruppen och utvecklingsgruppen.
Samarbetet inom upphandlingspoolen övervakas av en styrgrupp, som fattar beslut enhälligt. I beslutsfattandet deltar företrädare för HNS, Helsingfors stad, Esbo stad, Vanda stad, Grankulla stad, Kervo stad och Kyrkslätts kommun. KL-Kuntahankinnat Oy har i övrigt närvaro- och yttranderätt i styrgruppen. Också social- och hälsovårdsministeriet har närvaro- och yttranderätt i styrgruppen. Projektet har dessutom en utvecklingsgrupp liksom också en förhandlingsgrupp som inrättas med tanke på förhandlingarna. En projektbyrå svarar för det praktiska projektarbetet.
Det egentliga upphandlingsbeslutet fattas av parternas behöriga beslutsorgan vart för sig.
KL-Kuntahankinnat Oy deltar inte i de gemensamma kostnader som upphandlingsprocessen ger upphov till. KL-Kuntahankinnat Oy har rätt att av de kommuner i HNS-området som skaffar servicen senare ta ut ersättning för kostnaderna under beredningen av upphandlingen och under upphandlingsförfarandet och för samarbetskostnaderna under avtalstiden genom att för sitt arbete debitera en avgift baserad på sin konsulteringsprislista och timuppföljning.
I ett avtal mellan KL-Kuntahankinnat Oy och en kommun i HNS-området som senare skaffar servicen med stöd av ramavtalet ska ingå ett villkor enligt vilket kommunen ersätter de andra parterna i avtalet om upphandlingssamarbete med 2 % av kostnaderna under beredningen av upphandlingen och under upphandlingsförfarandet i enlighet med kriterierna för kostnadsfördelningen i avtalet om upphandlingssamarbete.
Samarbetsavtalet har beretts av direktörerna för social- och hälsovårdsväsendena i huvudstadsregionen och vid HNS:s samarbetsmöten. En företrädare för ekonomi- och planeringscentralen och en företrädare för förvaltningscentralens rättstjänst har deltagit i beredningen. Ärendet har på det sätt som framgår av beslutshistorien och bilaga 7 behandlats i socialnämnden, hälsovårdsnämnden och stadsstyrelsens koncernsektion.
Enligt instruktionen för social- och hälsovårdsväsendet, som träder i kraft 1.1.2013, är det social- och hälsovårdsnämnden som beslutar om upphandlingar. För att upphandlingsprocessen ska löpa smidigt är det nödvändigt att också besluten om upphandling av kund- och patientdatasystemservicen och om de övriga åtgärder som behövs vid upphandlingssamarbetet delegeras till nämnden i enlighet med beslutsförslaget.
Om stadsfullmäktige godkänner beslutsförslaget kommer stadsstyrelsen i anslutning till verkställigheten att berättiga biträdande stadsdirektören för social- och hälsovårdsväsendet att underteckna avtalet om upphandlingssamarbete.
Föredragande
Stadsstyrelsen
Upplysningar
Marja-Liisa Rautanen, stadssekreterare, telefon: 310 36184
marja-liisa.rautanen(a)hel.fi
Bilagor
1 | Liite 1 Ehdotus hankintayhteistyötä koskevaksi sopimukseksi_.pdf |
2 | Liite 2 Kaupunginhallituksen 19.3.2012 päättämä sopimus hankintayhteistyöstä.pdf |
3 | Liite 3 Perustelumuistio 30 8 2012 |
4 | Liite 4 Hankkeen organisaatiomalli |
5 | Liite 5 Ryhmien tehtävät ja vastuut |
6 | Ryhmien jäsenet |
7 | Tervlk27it.pdf |
Utdrag
Utdrag | Bilagor till utdrag |
Osapuolet | Förslagstext |
För kännedom
Terveyskeskus
Sosiaalivirasto
Talous- ja suunnittelukeskus
Oikeuspalvelut
Sosiaali- ja terveyslautakunta
Beslutshistoria
Kaupunginhallitus 03.12.2012 § 1347
HEL 2012-002284 T 02 08 00
Päätös
Kaupunginhallitus päätti esittää kaupunginvaltuustolle, että kaupunginvaltuusto päättäisi seuraavaa:
Kaupunginvaltuusto päättänee hyväksyä sopimuksen sosiaalihuollon, perusterveydenhuollon ja erikoissairaanhoidon yhteisen asiakas- ja potilastietojärjestelmäpalvelun hankintayhteistyöstä esityslistan liitteen 1 mukaisesti.
Samalla kaupunginvaltuusto päättänee 1.1.2013 lukien oikeuttaa sosiaali- ja terveyslautakunnan päättämään asiakas- ja potilastietojärjestelmäpalvelun hankinnasta ja muista hankintayhteistyössä tarvittavista toimenpiteistä.
26.11.2012 Pöydälle
Esittelijä
apulaiskaupunginjohtaja
Laura Räty
Lisätiedot
Marja-Liisa Rautanen, kaupunginsihteeri, puhelin: 310 36184
marja-liisa.rautanen(a)hel.fi
Sosiaalilautakunta 02.10.2012 § 327
Pöydälle 18.9.2012
HEL 2012-002284 T 02 08 00
Päätös
Sosiaalilautakunta päätti omalta osaltaan hyväksyä sopimuksen sosiaalihuollon, perusterveydenhuollon ja erikoissairaanhoidon yhteisen asiakas- ja potilastietojärjestelmäpalvelun hankintayhteistyöstä pöytäkirjan tämän asian liitteen 1 mukaisesti.
Käsittely
02.10.2012 Ehdotuksen mukaan
Merkittiin, että organisaatioasiantuntija Helena Ylisipola oli kokouksessa asiantuntijana läsnä tätä asiaa
käsiteltäessä.
18.09.2012 Pöydälle
21.02.2012 Esittelijän ehdotuksesta poiketen
Esittelijä
sosiaalijohtaja
Paavo Voutilainen
Lisätiedot
Antti Iivanainen, organisaatioasiantuntija, puhelin: 310 71023
katriina.ilmonen(a)hel.fi
Terveyslautakunta 02.10.2012 § 243
HEL 2012-002284 T 02 08 00
Päätös
Terveyslautakunta päätti omalta osaltaan hyväksyä sopimuksen sosiaalihuollon, perusterveydenhuollon ja erikoissairaanhoidon yhteisen asiakas- ja potilastietojärjestelmäpalvelun hankintayhteistyöstä esityslistan liitteen 1 mukaisesti.
11.09.2012 Pöydälle
Esittelijä
toimitusjohtaja
Matti Toivola
Lisätiedot
Antti Iivanainen, organisaatioasiantuntija, puhelin: 310 71023
antti.iivanainen(a)hel.fi
Kaupunginhallituksen konsernijaosto 12.03.2012 § 53
HEL 2012-002284 T 02 08 00
Päätös
Konsernijaosto päätti merkitä sosiaalihuollon, perusterveydenhuollon ja erikoissairaanhoidon yhteisen asiakastietojärjestelmäpalvelun hankintayhteistyöstä saadun selvityksen tiedoksi.
Käsittely
12.03.2012 Ehdotuksen mukaan
Konsernijaosto päätti käsitellä sosiaali- ja terveystointa johtavan apulaiskaupunginjohtajan asian 1 esityslistan kolmantena asiana.
Esittelijä
apulaiskaupunginjohtaja
Laura Räty
Lisätiedot
Marja-Liisa Rautanen, kaupunginsihteeri, puhelin: 310 36184
marja-liisa.rautanen(a)hel.fi
| ||||
Postadress | Besöksadress | Telefon | FO-nummer | Kontonr |
PB 1 | Norra esplanaden 11-13 | +358 9 310 1641 | 0201256-6 | FI0680001200062637 |
00099 HELSINGINFORS STAD | Helsingfors 17 | Telefax |
| Moms nr |
hallintokeskus@hel.fi | http://www.hel.fi/hallintokeskus | +358 9 655 783 |
| FI02012566 |
|
|