Helsingfors stad

Protokoll

5/2012

1 (1)

Stadsfullmäktige

 

 

 

 

Kj/3

 

14.03.2012

 

 

 

 

 

 

§ 61

Ouppnådda bindande verksamhetsmål i 2011 års budget

HEL 2012-001825 T 02 02 01

Beslut

Stadsfullmäktige beslutade i enlighet med stadsstyrelsens förslag godkänna avvikelser från de bindande verksamhetsmålen i 2011 års budget enligt motiveringen i detta ärende på föredragningslistan.

Föredragande

Stadsstyrelsen

Upplysningar

Timo Jaakkola, planeringschef, telefon: 310 70869

timo.jaakkola(a)hel.fi

Tuula Saxholm, budgetchef, telefon: 310 36250

tuula.saxholm(a)hel.fi

Bilagor

1

Liitteet_toteutumattomat sitovat tavoitteet

Beslutsförslag

Stadsfullmäktige beslutar godkänna avvikelser från de bindande verksamhetsmålen i 2011 års budget enligt motiveringen i detta ärende på föredragningslistan.

Föredraganden

Enligt anvisningarna för efterlevnad av 2011 års budget ska nämnderna och direktionerna ge en utredning om bindande verksamhetsmål som inte uppnåtts och utredningen ska behandlas i stadsfullmäktige innan bokslutet undertecknas i stadsstyrelsen.

Direktionen för affärsverket Helsingfors Hamn, anskaffningscentralen, nämnden för allmänna arbeten, räddningsnämnden, direktionen för affärsverket Helsingfors stads trafikverk, socialnämnden, hälsovårdsnämnden, utbildningsnämnden, direktionen för Helsingfors konstmuseum, kultur- och biblioteksnämnden, fastighetsnämnden, stadsplaneringsnämnden och bostadsproduktionskommittén motiverar på följande sätt varför de nedanstående bindande verksamhetsmålen i 2011 års budget inte uppnåddes:

Stadsdirektörsroteln

Affärsverket Helsingfors Hamn

Nivå för kundtillfredsställelsen på basis av systemet för uppföljning av mätningen av kundtillfredsställelsen (TUTKA-systemet) ≥8,10.

Utfall: Målet uppnåddes inte, utfall 7,94

Mätningarna av kundtillfredsställelsen gav medelvärdet 7,94, vilket betyder att målet underskreds med 2,0 %. Helsingfors Hamns kundtillfredsställelse har under flera år följts upp med hjälp av mätinstrumentet Tutka som baserar sig på djupintervjuer med kundråd. Den verbala kundresponsen från Tutkamätningarna är förfrågningens viktigaste resultat, utifrån vilket Helsingfors Hamn utvecklar sin verksamhet. Vid Hamnen har man vidtagit ett flertal åtgärder utgående från den här responsen.

Byggnads- och miljöväsendet

Anskaffningscentralen

Anskaffningscentralen stöder och handleder förvaltningarna i upphandlingsfrågor för att säkerställa att linjedragningarna i stadens upphandlingsstrategi verkställs. Analyser, förhandlingar och konsultering genomförs med samtliga förvaltningar före slutet av budgetåret.

Utfall: Målet uppnåddes inte, uppnåddes delvis

Eftersom processen för behandling av stadens upphandlingsstrategi tog längre tid än beräknat, kunde förhandlingarna inledas först i slutet av året och merparten av förhandlingarna flyttades till år 2012.

Ett avtalshanteringssystem tas i bruk.

Utfall: Målet uppnåddes inte

Ansvaret för utvecklingsprojektet för ett avtalshanteringssystem överfördes till förvaltningscentralen som ett projekt som är gemensamt för hela staden.

Nämnden för allmänna arbeten och byggnadskontoret

De viktigaste gatorna och gång- och cykelbanorna för arbetsresor plogas och halkan bekämpas före kl. 7.00.

Utfall: Målet uppnåddes inte

I förhållande till målet skedde flera avvikelser på grund av den exceptionellt hårda snövintern. Entreprenören som ansvarar för underhållet rapporterar om avvikelser till beställaren eller en representant för beställaren vid byggplatsmötena. Dokumenteringen av uppföljningen (protokollen för byggplatsmötena) är tillgängliga i underhållsbyråns webbregister.

Räddningsverket

För att olyckor ska förebyggas utförs det årligen säkerhetsgranskningar och åtgärder som gäller invånarna. För granskningarna och åtgärderna räknas säkerhetspoäng. År 2011 samlas minst 7 600 säkerhetspoäng.

Utfall: Målet uppnåddes inte. Sammanlagt samlades 6 040 säkerhetspoäng.

Sättet att räkna säkerhetspoäng förnyades år 2010. Målet i anslutning till dessa uppskattades till en för hög nivå i budgetbredningen våren 2010.

Beredskapstiden 6 minuter i riskområde I uppnås i 60 % av uppdragen. Den genomsnittliga beredskapstiden är under 6 minuter 30 sekunder.

Utfall: Målet uppnåddes inte. Beredskapstiden 6 minuter i riskområde I uppnåddes i 58 % av uppdragen.

Den svåra snösituationen orsakade fördröjningar för enheterna särskilt i januari-mars. Den genomsnittliga beredskapstiden var jämnt 6 minuter, vilket underskrider det bindande målet med 30 sekunder. Jämfört med år 2010 innebär det en förbättring på 21 sekunder.

Affärsverket HST

Kundtillfredsställelsen inom spårvägs- och metrotrafiken minst på 2009 års nivå (3,80 resp. 4,14).

Utfall: Målet uppnåddes inte. Målet för kundtillfredsställelsen uppnåddes inom spårtrafiken, men inom metrotrafiken var kundtillfredsställelsen 4,04.

Angående kundtillfredsställelse var metron fortsättningsvis det bästa färdsättet, trots att det uppställda målet underskreds en aning. Den största försämringen jämfört med år 2010 upplevdes i förmågan att hålla tidtabellerna, vilket berodde på dröjsmål i försöket med plattformsdörrar i Nordsjö. Utrymmet för resan försämrades på grund ökade passagerarmängder.

Tillförlitligheten i spårtrafiken är 99,85 % och i metrotrafiken 99,96 %.

Utfall: Målet uppnåddes inte. Metrotrafiken uppnådde tillförlitlighetsmålet men i spårtrafiken var tillförlitligheten 99,41 %.

Tillförlitligheten inom spårtrafiken var 99,41 %, då målet var 99,85 %. Trafikens tillförlitlighet underskred målet framför allt på grund av inställda avgångar, som orsakades av personalbrist och som inföll särskilt under tredje kvartalet år 2011. Personalbristen orsakades av personalavgångar som under våren och sommaren var större än man förutsett. I slutet av året blev situationen bättre tack vare nya förare och i november och i december uppnåddes målet för tillförlitlighet.

Social- och hälsovårdsväsendet

Socialväsendet

Antalet personer som fyllt 75 år och omfattas av stödet för närståendevård stiger med 100 före slutet av 2011.

Utfall: Målet uppnåddes inte. Antalet personer som fyllt 75 år och omfattas av stödet för närståendevård steg med 94 före slutet av 2011.

Målet för närståendevård uppnåddes nästan. Sammanlagt 1 503 personer som fyllt 75 år omfattades av stödet för närståendevård år 2011, vilket är 94 flera än år 2010 (1 409).

För de tjänster och funktioner där produktiviteten uträknas med matris, stiger produktiviteten.

Utfall: Målet uppnåddes inte för alla tjänsters och funktioners del.

År 2011 har målet varit att produktiviteten stiger i fråga om dagverksamhet för utvecklingsstörda inom ansvarsområdet tjänster för vuxna, barnskyddets institutionsvård inom ansvarsområdet tjänster för barnfamiljer, daghemsvård inom ansvarsområdet barndagvård samt serviceboende och institutionsservice inom ansvarsområdet tjänster för äldre. För dessa enheter har man fastställt ett jämförelseår, matrisräkning har alltså använts sedan år 2009.

Daghemsvårdens produktivitet utifrån produktivitetsmatrisen steg. För hela daghemsvården var de uppåt räknade poängen utifrån produktivitetsmatrisen 538 år 2011 och 516 år 2010. På så sätt blev produktivitetsindexet 104.

Produktiviteten inom institutionsservice och serviceboende för äldre har blivit bättre jämfört med år 2010. Utifrån produktivitetsmatrisen var poängen för serviceboende 405 år 2011 och 360 år 2010, varvid produktivitetsindexet blev 112. Utifrån produktivitetsmatrisen var poängen för institutionsservice 374 år 2011 då de år 2010 var 373. Följaktligen blev produktivitetsindexet 100,44 vilket betyder att produktiviteten förbättrades en aning i jämförelse med år 2010.

Enligt produktivitetsmatrisen sjönk produktiviteten en aning i dagverksamheten inom omsorgerna om utvecklingsstörda. Utifrån produktivitetsmatrisen var poängen 431 år 2011 och 443 år 2010, varvid produktivitetsindexet blev 97. Försämringen orsakades av växande kostnader per enhet, de andra mätvärdena sjönk inte.

Även institutionsservicen inom barnskyddet hade svagare poäng utifrån produktivitetsmatrisen jämfört med år 2010. Produktivitetsindexet för barnhemsverksamhet var 99 vilket betyder att produktiviteten var nästan på 2010 års nivå, men indextalet för bedömning och mottagningsverksamhet var 81. Den minskade produktiviteten berodde på att prestationsutfallet för Åggelby familjestödcenter var lite mindre än år 2010, varför priset per vårddygn ökade.

Hälsovårdscentralen

Andelen hemvårdsklienter av de invånare som fyllt 75 år 12,5 %.

Utfall: Målet uppnåddes inte, hemvårdens täckning 12,44 %

Målet för hemvårdens täckning underskreds något. Att täckningsmålet inte uppnåddes påverkas av att man har strävat efter att ändra vården av klienter som är mindre vårdberoende så att den utförs med hjälp av stödtjänster. Antalet klienter som behövde regelbunden hemvård ökade med hundra jämfört med år 2010.

Bildnings- och personalväsendet

Utbildningsverket

Inlärningsresultaten i grundskolorna och gymnasierna är goda

Utfall: Målet uppnåddes inte. I fråga om grundskolor var mätaren för målet angående inlärningsresultat att 100 % av eleverna i läropliktsåldern i stadens svenska grundskolor får avgångsbetyg från grundskolan. I fråga om de svenska grundskolorna underskreds målet något, 99,5 % av eleverna fick avgångsbetyg.

Antalet studerande som avlägger examen inom utbildningen på andra stadiet ökar, och den tid detta tar blir kortare

Utfall: Målet uppnåddes inte. I fråga om grundläggande yrkesutbildning mättes det hur målet uppnåtts med andelen avlagda examina, som skulle vara minst 55 %. Utfallet för andelen avlagda examina var 48,3 %.

Det finns ett samband mellan avbrutna studier och andelen avlagda examina. Av studerandena i Helsingfors stads yrkesläroanstalter avbryter årligen ca 16 % sina studier, vilket överskrider det nationella medeltalet något. Avbrutna studier har oftast att göra med mental hälsa, sociala problem eller inlärningssvårigheter. I ungefär hälften av fallen blir orsaken till de avbrutna studierna ouppklarad.

Inom Helsingfors stads yrkesutbildning har det utvecklats åtgärder för att förebygga avbrytande av studier. Sådana åtgärder är studiehandledning, kurators- och psykologverksamhet samt andra studerandevårdstjänster, specialundervisning, utbildning av gruppledare och lärare, läroplansarbete, stärkt deltagande av studerande, samarbete för att uppnå etappmål samt olika slags projekt.

Kulturväsendet

Antalet undervisningstimmar är sammanlagt 12 000

Utfall: Målet uppnåddes inte, antalet undervisningstimmar var sammanlagt 11 328.

Färdigställandet av renoveringen av Annegårdens konstcentrum sköts upp till slutet av år 2011, vilket påverkade antalet timmar inom konst- och kulturutbildningen särskilt för barn.

Helsingfors konstmuseum

Antalet besökare sammanlagt 140 000

Utfall: Målet uppnåddes inte, antalet besökare var sammanlagt 114 353

Utställningslokalen i Mejlans var stängd på grund av reparation av luftkonditioneringen under hela början av året, vilket påverkade besökarmängden år 2011. Likaså öppnades årets första utställning på Tennispalatset först 4.3.2011 på grund av reparation av luftkonditioneringen.

Stadsplanerings- och fastighetsväsendet

Stadsplaneringsväsendet

Ett utkast till en gemensam generalplan för Östersundom utarbetas med Vanda och Sibbo.

Utfall: Målet uppnåddes inte

Natura-bedömningen som utarbetas utifrån utkastet försenades då trafiksystemsbedömningen drog ut på tiden och faktorer i anslutning till samtliga kommuners tidtabeller för beslutsfattande och samordningen av planeringspraxis tog längre tid än planerat. Utkastet läggs troligtvis fram för beslutsfattande i februari-mars 2012.

Detaljplaner utarbetas i enlighet med genomförandeprogrammet för markanvändning och boende 2008–2017 (MB-programmet) så att det blir möjligt att bygga 5 000 bostäder främst inom områden med tillgång till spårtrafik (detta innebär ca 450 000 m² vy).

Utfall: Målet uppnåddes inte, sammanlagt byggdes 211 222 m² vy.

Att bostadsvåningsytan var mindre än i genomförandeprogrammet berodde på förseningar i vissa stora detaljplaneprojekt utanför stadens eget markområde. Förseningarna berodde på markägarnas ändrade planer eller förlängningen av den planeringstid som samordningen av andra krav i anknytning till detaljplanen och stadens egna mål krävde.

Kollektivtrafikens andel i tvärtrafiken är > 20 % (18,7 % hösten 2009).

Utfall: Målet uppnåddes inte, kollektivtrafikens andel var 18,94 %

Antalet passagerare i kollektivtrafiken har ökat med 5,7 % (nästan 4 000 passagerare) och antalet passagerare i biltrafiken har ökat med 3 % (nästan 8 200 passagerare). Detta innebär visserligen en ökning i procenttalet för kollektivtrafik, dock endast med 0,4 procentenheter.

Andelen resor till fots, med cykel och med kollektivtrafik av alla resor ökar med 1 procentenhet (68 % år 2007).

Utfall: Målet uppnåddes inte

Det är fråga om ett mål som ursprungligen ställdes för tre år 2010–2012, där målet före utgången av år 2012 var en förbättring på 3 procentenheter i färdsättsandelen. Då målet ursprungligen uppställdes, användes det av SAD erhållna beräknade värdet 68 % som utgångsvärde, vilket i trafikundersökningen år 2008 visade sig vara felaktigt. Den korrekta startnivån var 74,7 %. En tillräckligt tillförlitlig mätning av färdsättsandelen förutsätter en omfattande persontrafikundersökning. På grund av relativt höga kostnader är det inte ändamålsenligt att utföra en dylik undersökning varje år. Dessutom sker ändringarna i färdsättsandelarna mycket långsamt och ett år är en mycket kort tid för att trovärdigt kunna konstatera en ändring. I enlighet med målet utfördes den första mätningen år 2010 och färdsättsandelen konstaterades i mätningarna ligga vid 72,3 %, vilket innebar att målet inte uppnåddes då färdsättsandelen minskade. Nästa gång utförs trafikundersökningen år 2012.

Energibesparingsmål: 2 % besparing år 2011 av den totala energiförbrukningen år 2010.

Utfall: Målet uppnåddes inte

Målet uppnåddes i fråga om elförbrukningen, men inte då det gäller användningen av fjärrvärme. Från år 2009 till år 2010 uppgick besparingen till 2,9 %, men år 2011 var förbrukningen densamma som år 2010. Däremot har man i fråga om elförbrukningen lyckats spara 6,8 % från år 2009 till år 2010 och 5,6 % från år 2010 till år 2011, på två år sammanlagt 12,4 %.

Fastighetsväsendet

Andelen tomma lokaler i lokalbeståndet högst 6 %

Utfall: Målet uppnåddes inte. Andelen tomma lokaler i lokalbeståndet var 7,1 %.

Andelen tomma lokaler i lokalbeståndet var 7,1 % (ca 184 000 m²), inklusive reserverade lokaler. Då det bindande målet för år 2011 ställdes på våren 2010, beaktades inte de lokaler som töms på grund av ombyggnad och vars reparation lokalcentralen inte ansvarar för. Sådana är t.ex. Torkelbackens skyddsrum, Skillnadens räddningsstation och Kinaborgs servicecentral för äldre. Vid uppställningen av mål beaktades heller inte sådana tomma lokaler som har övergått till lokalcentralen utan att lokalcentralen har haft möjlighet att påverka beslutsfattandet i anslutning till dem. Sådana är t.ex. Mellungsbacka skyddsrum och ålderdomshemmet Osmonkallio.

Bostadsproduktionsbyrån

Bostadsproduktionsbyrån förbinder sig att vara byggherre för stadens egen bostadsproduktion i enlighet med programmet för markanvändning och boende, inom ramen för de för bostadsproduktionskommittén reserverade byggbara tomterna. År 2011 produceras 1 276 bostäder.

Utfall: Målet uppnåddes inte. År 2011 börjades byggentreprenader för sammanlagt 1 075 nya bostäder.

Bostadsproduktionskommittén godkände 9.2.2011 bostadsproduktionsbyråns produktionsprogram för år 2011. I det godkända produktionsprogrammet är nyproduktionsvolymen 1 213 bostäder och ombyggnadsvolymen 406 bostäder. År 2011 påbörjades byggentreprenader för sammanlagt 1 075 nya bostäder. Av dessa var 581 hyresbostäder, 187 bostadsrättsbostäder, 287 ägarbostäder med hitasvillkor och 20 oreglerade ägarbostäder. Budgetmålet underskreds med 201 bostäder och målet i produktionsprogrammet som godkänts av bostadsproduktionskommittén underskreds med 138 bostäder. Tre projekt kunde inte inledas eftersom Finansierings- och utvecklingscentralen för boendet (ARA) inte godkände projektens kostnader. Två objekt inleddes inte på grund av en misslyckad entreprenadtävling och ett objekt måste skjutas upp på grund av en försening av kommunaltekniken i området.

Resultaträkningsdelen

Avkastning på grundkapital

Avkastning på HST:s grundkapital: 19 771 000 euro

Utfall: Målet uppnåddes inte, avkastning 19 549 541,12 euro, varav ränteinkomst för infrastruktur 11 107 541,12 euro

I 2011 års budget omfattade budgetmomentet 7 02 04 04 Avkastning på HST:s grundkapital den bindande posten ränteinkomst för infrastruktur. Ränteinkomst för infrastruktur är en ränteinkomst i anslutning till infrastrukturegendom som HST fakturerar HRT för. Samma ränteinkomst återbetalar HST till staden.

Det bindande målet för avkastning på HST:s grundkapital var 19 771 000 euro, där den övriga avkastningen på grundkpaitalet stod för en andel på 8 442 000 euro och ränteinkomsten för infrastruktur för en andel på 11 329 000 euro. Den övriga avkastningen på grundkapitalet uppnåddes, men ränteinkomsten för infrastruktur uppnåddes inte eftersom utfallet för investeringar i infrastruktur, och därigenom kapitalet som utgör grunden för ränteinkomsterna, stannade under budgetnivån.

I budgeten var ränteinkomsten för infrastruktur 11 329 000 euro. Den slutliga ränteinkomsten för infrastruktur var 11 107 541,12 euro.

Föredragande

Stadsstyrelsen

Upplysningar

Timo Jaakkola, planeringschef, telefon: 310 70869

timo.jaakkola(a)hel.fi

Tuula Saxholm, budgetchef, telefon: 310 36250

tuula.saxholm(a)hel.fi

Bilagor

1

Liitteet_toteutumattomat sitovat tavoitteet

För kännedom

Helsingin Satama -liikelaitoksen jk

Yleisten töiden lautakunta

Pelastuslautakunta

Liikennelaitos-liikelaitoksen johtokunta (HKL)

Sosiaalilautakunta

Terveyslautakunta

Opetuslautakunta

Taidemuseon johtokunta

Kulttuuri- ja kirjastolautakunta

Kiinteistölautakunta

Kaupunkisuunnittelulautakunta

Hankintakeskus

Asuntotuotantotoimikunta

Beslutshistoria

Kaupunginhallitus 05.03.2012 § 229

HEL 2012-001825 T 02 02 01

Päätös

Kaupunginhallitus päätti esittää kaupunginvaltuustolle, että kaupunginvaltuusto päättäisi seuraavaa:

Kaupunginvaltuusto päättänee hyväksyä esityslistalla tämän asian perusteluissa esitetyt vuoden 2011 talousarvion sitovien toiminnallisten tavoitteiden poikkeamat.

Esittelijä

kaupunginjohtaja

Jussi Pajunen

Lisätiedot

Timo Jaakkola, suunnittelupäällikkö, puhelin: 310 70869

timo.jaakkola(a)hel.fi

Tuula Saxholm, talousarviopäällikkö, puhelin: 310 36250

tuula.saxholm(a)hel.fi

 

Postadress

Besöksadress

Telefon

FO-nummer

Kontonr

PB 1

Norra esplanaden 11-13

+358 9 310 1641

0201256-6

FI0680001200062637

00099 HELSINGINFORS STAD

Helsingfors 17

Telefax

 

Moms nr

hallintokeskus@hel.fi

http://www.hel.fi/hallintokeskus

+358 9 655 783

 

FI02012566