Helsingfors stad

Protokoll

15/2011

1 (1)

Stadsfullmäktige

 

 

 

 

Ryj/9

 

26.10.2011

 

 

 

 

 

 

§ 204

Projektplan för ombyggnad av ledspårvagnar och installation av en låggolvsdel

HEL 2011-001305 T 08 00 02

Beslut

Stadsfullmäktige beslutade i enlighet med stadsstyrelsens förslag godkänna projektplanen för ombyggnad av ledspårvagnar som anskaffats på 1970-talet och installation av en låggolvsdel så att maximipriset för projektet exklusive mervärdesskatt är 8,14 mn euro.

Behandling

Efter att ha förklarat diskussionen avslutad anförde ordföranden såsom redogörelse att ledamoten Yrjö Hakanen under diskussionen hade föreslagit att stadsfullmäktige skulle besluta förkasta ärendet.

Ordföranden konstaterade att ledamoten Yrjö Hakanens förslag om förkastande inte hade understötts, varvid det förföll.

Vidare hade ledamoten Lilli Autti understödd av ledamoten Tuuli Kousa under diskussionen föreslagit följande hemställningskläm:

Stadsfullmäktige förutsätter att det utreds hur spårvägstrafikens materielkapacitet kan utnyttjas maximalt och spårvagnarnas turintervaller på detta sätt kan förkortas.

Redogörelsen befanns vara riktig.

På förslag av ordföranden godkände stadsfullmäktige först stadsstyrelsens förslag.

Ordföranden framställde och fullmäktige godkände följande omröstningsproposition: Den som godkänner ledamoten Lilli Auttis förslag till hemställningskläm röstar ja; den som motsätter sig klämmen röstar nej.

Autti Lilli: Stadsfullmäktige förutsätter att det utreds hur spårvägstrafikens materielkapacitet kan utnyttjas maximalt och spårvagnarnas turintervaller på detta sätt kan förkortas.

Understödd av: Kousa Tuuli

3 omröstningen

JA-förslag: Hemställningskläm: Stadsfullmäktige förutsätter att det utreds hur spårvägstrafikens materielkapacitet kan utnyttjas maximalt och spårvagnarnas turintervaller på detta sätt kan förkortas.

NEJ-förslag: Motsätter sig

Ja-röster: 39
Zahra Abdulla, Outi Alanko-Kahiluoto, Maija Anttila, Lilli Autti, Jorma Bergholm, Arto Bryggare, Yrjö Hakanen, Eero Heinäluoma, Rakel Hiltunen, Sirkku Ingervo, Tarja Kantola, Emma Kari, Mari Kiviniemi, Laura Kolbe, Tuuli Kousa, Minerva Krohn, Essi Kuikka, Päivi Lipponen, Jyrki Lohi, Hannele Luukkainen, Terhi Mäki, Silvia Modig, Sari Näre, Outi Ojala, Sara Paavolainen, Osku Pajamäki, Terhi Peltokorpi, Kati Peltola, Sirpa Puhakka, Heli Puura, Tuomas Rantanen, Pekka Saarnio, Hanna-Kaisa Siimes, Ilkka Taipale, Tuomo Valokainen, Sanna Vesikansa, Tea Vikstedt, Julia Virkkunen, Thomas Wallgren

Nej-röster: 1
Seppo Kanerva

Blanka: 44
Sirpa Asko-Seljavaara, Maria Björnberg-Enckell, Harry Bogomoloff, Tuija Brax, Mika Ebeling, Matti Enroth, Sture Gadd, Juha Hakola, Kimmo Helistö, Sanna Hellström, Mari Holopainen, Nina Huru, Jessica Karhu, Arja Karhuvaara, Heikki Karu, Kauko Koskinen, Terhi Koulumies, Jere Lahti, Otto Lehtipuu, Pauli Leppä-aho, Lasse Männistö, Elina Moisio, Seija Muurinen, Jarmo Nieminen, Pia Pakarinen, Sanna Perkiö, Mika Raatikainen, Tatu Rauhamäki, Risto Rautava, Laura Rissanen, Sari Sarkomaa, Lea Saukkonen, Anni Sinnemäki, Johanna Sumuvuori, Nina Suomalainen, Johanna Sydänmaa, Astrid Thors, Nils Torvalds, Ulla-Marja Urho, Antti Valpas, Olli Valtonen, Jan Vapaavuori, Markku Vuorinen, Ville Ylikahri

Frånvarande: 1
Jan D Oker-Blom

Föredragande

Stadsstyrelsen

Upplysningar

Kristiina Matikainen, stadssekreterare, telefon: 310 36035

kristiina.matikainen(a)hel.fi

Bilagor

1

Liikennelaitos-liikelaitoksen esitys hankesuunnitelmasta

2

Raitiovaunukaluston kehittämisinvestoinnin kustannustarkistus

3

NR I -väliosat hankemuistio

4

Talous- ja suunnittelukeskuksen lausunto peruskorjauksen ja matalalattiaisen väliosan lisäämisen hankesuunnitelmasta

5

Äänestyslista

Beslutsförslag

Stadsfullmäktige beslutar godkänna projektplanen för ombyggnad av ledspårvagnar som anskaffats på 1970-talet och installation av en låggolvsdel så att maximipriset för projektet exklusive mervärdesskatt är 8,14 mn euro.

Föredraganden

Allmänt

Affärsverket trafikverket har 82 ledspårvagnar i drift varav en del är från 1970-talet (NRV I) och en del från 1980-talet (NRV II). Ledspårvagnarna har i tiden planerats för en drifttid på 25 år men den faktiska drifttiden är cirka 40 år. För att uppnå en längre drifttid byggs spårvagnarna om en gång.

Tidigare beslut

Direktionen för affärsverket trafikverket beslutade 8.6.2010 godkänna projektplanen för ombyggnad av serien NRV-I så att

-        totalkostnaden för första delen av investeringen (ombyggnad av 10 ledvagnar) är högst 2,2 mn euro (exkl. moms),

-        totalkostnaden för andra delen av investeringen (ombyggnad av högst 10 ledvagnar) är 0,22 mn euro / vagn (exkl. moms),

-        mängden tilläggsarbeten och material är högst 10 % av värdet på projektet (exkl. moms)

-        totalkostnaden för investeringen (ombyggnad av 20 ledvagnar) är högst 4,84 mn euro (exkl. moms).

Syftet var att vagnarna från 1970-talet endast byggs om (utan låggolvsdel), varvid den strukturella livslängden för vagnarnas kaross skulle ha förlängts med cirka 15–20 år utöver ledspårvagnarnas 25-åriga drifttid. Det föreliggande förslaget som lämnades 22.6.2011 ersätter det här tidigare beslutet.

Affärsverket trafikverket har tidigare beställt mellandelar till vagnarna från 1980-talet. Hittills har man beställt 42 låggolvsdelar som installeras i vagnar av typen NRV II. Dessutom har en stor del av spårvagnshållplatserna byggts om.

Förslagets innehåll

Direktionen för affärsverket trafikverket föreslår att projektplanen för ombyggnad av ledspårvagnar som anskaffats på 1970-talet och installation av en låggolvsdel godkänns så att maximipriset exklusive moms för projektet är 8,14 mn euro.

Direktionens förslag finns som bilaga 1.

Den nya projektplanen omfattar ombyggnad av tio vagnar av typen NRV I och dessutom installation av låggolvsdelar till vagnarna.

Enligt avtalet mellan samkommunen Helsingforsregionens trafik (HRT) och HST om spårvägstrafikeringen utförs nyanskaffning och ombyggnad av materielen i enlighet med en utvecklingsplan som beställaren har godkänt. Investeringsprogrammet för spårvagnsmateriel behandlas tillsammans två gånger om året och då görs behövliga uppdateringar.

Direktionen för HRT har 14.6.2011 godkänt en höjning i utvecklingsplanen för materiel som är i enlighet med affärsverket trafikverkets förslag och förbinder sig på så sätt att finansiera lösningen som presenterats i projektplanen.

På föredragningslistan för direktionen för HRT och i projektpromemorian i dess bilaga har man behandlat investeringen, de verkningar för trafikeringen och servicenivån som förorsakas av att vagnarna förses med en låggolvsdel samt projektets lönsamhet.

Protokollet från direktionen för HRT samt projektpromemorian i dess bilaga som berör mellandelarna finns som bilagorna 2 och 3.

Avsikten med projektet är både att förbättra tillgängligheten och att öka passagerarkapaciteten per vagn. Att förse vagnarna med en mellandel gör det enligt samkommunen Helsingforsregionens trafik möjligt att effektivisera trafikeringen och uppnå besparingar i trafikeringskostnaderna.

Passagerarplatserna i vagnar med en mellandel är 30 % fler än en i vanlig ledvagn. Passagerarkapaciteten ökar med 10 fasta sittplatser, tre vändbara klaffbänkar eller alternativt två platser för barnvagn eller rullstol. Det blir 14 fler ståplatser.

Enligt HRT är det meningen att utnyttja den större storleken på vagnarna med mellandelar genom att minska turtätheten på spårvägslinjerna 7A och 7B från 7,7 minuter till 10 minuter under rusningstider. Linjerna i fråga övergår till en tio minuters tidtabell på standardminuter som gör det möjligt att synkronisera linjerna med spårvägslinje 3T, 4 och 10 på den gemensamma linjesträckan. Då turtätheten minskar blir det möjligt att dra in totalt fyra rusningsturer i trafiken på de ifrågavarande linjerna.

Genom att använda längre vagnar och minska turtätheten sjunker trafikeringskostnaderna enligt HRT med 650 000 euro per år. Sänkningen i trafikeringskostnaderna sparar under vagnarnas drifttid 3,3 mn euro mera än vad investeringskostnaderna för tillverkning och installation av mellandelar är.

Investeringen är lönsam för HRT. HRT anser att projektet är befogat även ur en samhällsekonomisk synvinkel, trots att projektet i någon mån försämrar servicenivån. Projektets fördelar kommer bl.a. från tillgänglighet, synkronisering av linjerna som möjliggörs av tidtabellen på standardminuter och ökad resekomfort. Med hjälp av mellandelsinvesteringen förbättras resekomforten och tillgängligheten snabbare än vad som skulle vara möjligt endast med hjälp av nyanskaffning av vagnar.

HRT utarbetar separat en plan för användningen av vagnar med mellandel på olika linjer.

Finansiering av projektet

Upphandlingen utförs genom en investering i anläggningstillgångar. Investeringen ingår i affärsverket trafikverkets ekonomiplaneförslag 2012–2014. Investeringen finansieras med lånefinansiering.

Utlåtanden

Ekonomi- och planeringscentralen har avgett ett utlåtande, som utgör bilaga 4.

Ekonomi- och planeringscentralen anser det befogat att bygga om ledspårvagnarna som anskaffats på 1970-talet, om drifttiden med hjälp av ombyggnaden fortsätter med minst 15 år. Ekonomi- och planeringscentralen konstaterar också att det är lönsamt att installera en mellandel till vagnarna i samband med ombyggnaden endast ifall turtätheten ses över så att besparingarna i trafikeringskostnaderna realiseras.

Stns ställningstaganden

Stn anser det vara motiverat att bygga om de gamla ledspårvagnarna och installera en låggolvsdel till dem.

Föredragande

Stadsstyrelsen

Upplysningar

Kristiina Matikainen, stadssekreterare, telefon: 310 36035

kristiina.matikainen(a)hel.fi

Bilagor

1

Liikennelaitos-liikelaitoksen esitys hankesuunnitelmasta

2

Raitiovaunukaluston kehittämisinvestoinnin kustannustarkistus

3

NR I -väliosat hankemuistio

4

Talous- ja suunnittelukeskuksen lausunto peruskorjauksen ja matalalattiaisen väliosan lisäämisen hankesuunnitelmasta

Beslutshistoria

Kaupunginhallitus 10.10.2011 § 886

HEL 2011-001305 T 08 00 02

Päätös

Kaupunginhallitus päätti esittää kaupunginvaltuustolle, että kaupunginvaltuusto päättäisi seuraavaa:

Kaupunginvaltuusto päättänee hyväksyä 1970-luvulla hankittujen nivelraitiovaunujen peruskorjausta ja matalalattiaisen väliosan lisäämistä koskevan hankesuunnitelman siten, että hankkeen arvonlisäveroton enimmäishinta on 8,14 milj. euroa.

Esittelijä

apulaiskaupunginjohtaja

Pekka Sauri

Lisätiedot

Kristiina Matikainen, kaupunginsihteeri, puhelin: 310 36035

kristiina.matikainen(a)hel.fi

 

Postadress

Besöksadress

Telefon

Telefax

 

FO-nummer

PB 1

Norra esplanaden 11-13

+358 9 310 1641

+358 9 655 783

 

0201256-6

00099 HELSINGINFORS STAD

Helsingfors

Kontonr

 

Moms nr

hallintokeskus@hel.fi

http://www.hel.fi/hallintokeskus

FI0680001200062637

 

FI02012566