Helsingin kaupunki

Pöytäkirja

15/2011

1 (1)

Kaupunginvaltuusto

 

 

 

 

Ryj/9

 

26.10.2011

 

 

 

 

 

 

§ 204

Nivelraitiovaunujen peruskorjausta ja matalalattiaisen väliosan lisäämistä koskevan hankesuunnitelman hyväksyminen

HEL 2011-001305 T 08 00 02

Päätös

Kaupunginvaltuusto päätti kaupunginhallituksen ehdotuksen mukaisesti hyväksyä 1970-luvulla hankittujen nivelraitiovaunujen peruskorjausta ja matalalattiaisen väliosan lisäämistä koskevan hankesuunnitelman siten, että hankkeen arvonlisäveroton enimmäishinta on 8,14 milj. euroa.

Käsittely

Julistettuaan keskustelun päättyneeksi puheenjohtaja esitti selontekona, että keskustelun kuluessa oli valtuutettu Yrjö Hakanen ehdottanut, että kaupunginvaltuusto hylkäisi ehdotuksen.

Puheenjohtaja totesi, ettei valtuutettu Yrjö Hakasen hylkäysehdotusta ollut kannatettu, joten se raukesi.

Keskustelun kuluessa valtuutettu Lilli Autti oli valtuutettu Tuuli Kousan kannattamana ehdottanut hyväksyttäväksi seuraavan toivomusponnen:

Kaupunginvaltuusto edellyttää, että selvitetään miten raitioliikenteen kalustokapasiteetti saadaan maksimaaliseen käyttöön ja tätä kautta raitiovaunujen vuorovälit aiempaa lyhyemmiksi.

Selonteko myönnettiin oikeaksi.

Puheenjohtajan ehdotuksesta kaupunginvaltuusto hyväksyi ensin yksimielisesti kaupunginhallituksen ehdotuksen.

Puheenjohtaja tekemä ja kaupunginvaltuuston hyväksymä äänestysesitys kuului seuraavasti: ken hyväksyy valtuutettu Lilli Autin ehdottaman toivomusponnen, äänestää jaa, ken sitä vastustaa äänestää ei.

Autti Lilli: Kaupunginvaltuusto edellyttää, että selvitetään miten raitioliikenteen kalustokapasiteetti saadaan maksimaaliseen käyttöön ja tätä kautta raitiovaunujen vuorovälit aiempaa lyhyemmiksi.

Kannattaja: Kousa Tuuli

3. Äänestys

JAA-ehdotus: Kaupunginvaltuusto edellyttää, että selvitetään miten raitioliikenteen kalustokapasiteetti saadaan maksimaaliseen käyttöön ja tätä kautta raitiovaunujen vuorovälit aiempaa lyhyemmiksi.

EI-ehdotus: Vastustaa

Jaa-äänet: 39
Zahra Abdulla, Outi Alanko-Kahiluoto, Maija Anttila, Lilli Autti, Jorma Bergholm, Arto Bryggare, Yrjö Hakanen, Eero Heinäluoma, Rakel Hiltunen, Sirkku Ingervo, Tarja Kantola, Emma Kari, Mari Kiviniemi, Laura Kolbe, Tuuli Kousa, Minerva Krohn, Essi Kuikka, Päivi Lipponen, Jyrki Lohi, Hannele Luukkainen, Terhi Mäki, Silvia Modig, Sari Näre, Outi Ojala, Sara Paavolainen, Osku Pajamäki, Terhi Peltokorpi, Kati Peltola, Sirpa Puhakka, Heli Puura, Tuomas Rantanen, Pekka Saarnio, Hanna-Kaisa Siimes, Ilkka Taipale, Tuomo Valokainen, Sanna Vesikansa, Tea Vikstedt, Julia Virkkunen, Thomas Wallgren

Ei-ääni: 1
Seppo Kanerva

Tyhjät: 44
Sirpa Asko-Seljavaara, Maria Björnberg-Enckell, Harry Bogomoloff, Tuija Brax, Mika Ebeling, Matti Enroth, Sture Gadd, Juha Hakola, Kimmo Helistö, Sanna Hellström, Mari Holopainen, Nina Huru, Jessica Karhu, Arja Karhuvaara, Heikki Karu, Kauko Koskinen, Terhi Koulumies, Jere Lahti, Otto Lehtipuu, Pauli Leppä-aho, Lasse Männistö, Elina Moisio, Seija Muurinen, Jarmo Nieminen, Pia Pakarinen, Sanna Perkiö, Mika Raatikainen, Tatu Rauhamäki, Risto Rautava, Laura Rissanen, Sari Sarkomaa, Lea Saukkonen, Anni Sinnemäki, Johanna Sumuvuori, Nina Suomalainen, Johanna Sydänmaa, Astrid Thors, Nils Torvalds, Ulla-Marja Urho, Antti Valpas, Olli Valtonen, Jan Vapaavuori, Markku Vuorinen, Ville Ylikahri

Poissa: 1
Jan D Oker-Blom

 

Esittelijä

  Kaupunginhallitus

Lisätiedot

Kristiina Matikainen, kaupunginsihteeri, puhelin: 310 36035

kristiina.matikainen(a)hel.fi

Liitteet

1

Liikennelaitos-liikelaitoksen esitys hankesuunnitelmasta

2

Raitiovaunukaluston kehittämisinvestoinnin kustannustarkistus

3

NR I -väliosat hankemuistio

4

Talous- ja suunnittelukeskuksen lausunto peruskorjauksen ja matalalattiaisen väliosan lisäämisen hankesuunnitelmasta

5

Äänestyslistat

Päätösehdotus

Kaupunginvaltuusto päättänee hyväksyä 1970-luvulla hankittujen nivelraitiovaunujen peruskorjausta ja matalalattiaisen väliosan lisäämistä koskevan hankesuunnitelman siten, että hankkeen arvonlisäveroton enimmäishinta on 8,14 milj. euroa.

Esittelijä

Yleistä

Liikennelaitos -liikelaitoksella on käytössä 82 nivelraitiovaunua, joista osa on 1970 -luvulta (NRV I) ja osa 1980-luvulta (NRV II). Nivelraitiovaunut on suunniteltu aikanaan 25 vuoden käyttöiälle, mutta todellinen käyttöikä on noin 40 vuotta. Pitemmän käyttöiän saavuttamiseksi raitiovaunuille tehdään kerran peruskorjaus.

Aikaisemmat päätökset

Liikennelaitos -liikelaitoksen johtokunta päätti 8.6.2010 hyväksyä NRV-I -sarjan peruskorjauksen hankesuunnitelman niin, että

-        investoinnin ensimmäisen osan (10 nivelvaunun peruskorjaus) kokonaiskustannus on enintään 2,2 milj. euroa (alv 0 %),

-        investoinnin toisen osan (enintään 10 nivelvaunun peruskorjaus) kustannus on 0,22 milj. euroa / vaunu (alv 0 %),

-        lisätöiden ja tarvikkeiden määrä on enintään 10 % hankkeen arvosta (alv. 0 %), ja

-        investoinnin kokonaiskustannus (20 nivelvaunun peruskorjaus) on enintään 4,84 milj. euroa (alv 0 %).

Tarkoituksena oli tehdä 70-luvun vaunuihin pelkkä peruskorjaus (ilman matalalattiaväliosaa), jolloin vaunujen korin rakenteelliselle kestoiälle olisi saatu noin 15 - 20 lisävuotta nivelraitiovaunujen 25 vuoden käyttöiän lisäksi. Nyt käsiteltävänä oleva 22.6.2011 tehty esitys korvaa tämän aikaisemman päätöksen.

Liikennelaitos-liikelaitos on aikaisemmin tilannut 80-luvun vaunuihin väliosia. Tähän mennessä on tilattu 42:een NRV II -vaunuun asennettavat matalalattiaväliosat. Lisäksi on peruskorjattu suuri osa raitiovaunupysäkeistä.

Esityksen sisällöstä

Liikennelaitos -liikelaitoksen johtokunta esittää 1970-luvulla hankittujen nivelraitiovaunujen peruskorjausta ja matalalattiaisen väliosan lisäämistä koskevan hankesuunnitelman hyväksymistä siten, että hankkeen arvonlisäveroton enimmäishinta on 8,14 milj. euroa.

Johtokunnan esitys on liitteenä 1.

Uusi hankesuunnitelma käsittää kymmenen NRV I -vaunun peruskorjauksen sekä lisäksi vaunujen varustamisen matalalattiaisilla väliosilla.

Helsingin seudun liikenne -kuntayhtymän (HSL) ja HKL:n välisen raitioliikenteen operointia koskevan sopimuksen mukaan kaluston uushankinnat ja peruskorjaukset tehdään tilaajan hyväksymän kehittämissuunnitelman mukaisesti. Raitiovaunukaluston investointiohjelmaa käsitellään yhdessä kahdesti vuodessa ja tehdään tarpeelliset päivitykset.

HSL:n hallitus on 14.6.2011 hyväksynyt liikennelaitos -liikelaitoksen esitystä vastaavan korotuksen kaluston kehittämissuunnitelmaan ja sitoutuu näin rahoittamaan hankesuunnitelmassa esitetyn ratkaisun.

HSL:n hallituksen esityslistalla sekä sen liitteenä olevassa hankemuistiossa on käsitelty investointia sekä matalalattiaisen väliosan varustamisen vaikutuksia liikennöintiin ja palvelutasoon sekä hankkeen kannattavuutta.

HSL:n hallituksen pöytäkirja sekä sen liitteenä oleva väliosia koskeva hankemuistio asiasta ovat liitteinä 2 ja 3.

Hankkeen tarkoituksena on sekä lisätä esteettömyyttä että kasvattaa vaunukohtaista matkustajakapasiteettia. Väliosan lisäämisellä on Helsingin seudun liikenne- kuntayhtymän mukaan mahdollista tehostaa liikennöintiä ja saavuttaa säästöjä liikennöintikustannuksissa.

Väliosalla varustetuissa vaunuissa on 30 % enemmän matkustajapaikkoja kuin tavallisessa nivelvaunussa. Matkustajakapasiteetti lisääntyy 10 kiinteällä istumapaikalla, kolmella käännettävällä läppäpenkillä tai vaihtoehtoisesti kahdella lastenvaunu- tai pyörätuolipaikalla. Seisomapaikkoja on 14 enemmän.

Väliosallisten vaunujen suurempaa kokoa on HSL:n mukaan tarkoitus hyödyntää pidentämällä raitiolinjojen 7A ja 7B vuorovälejä 7,7 minuutista 10 minuuttiin ruuhka-aikoina. Ko. linjoilla siirrytään 10 minuutin vakiominuuttiseen aikatauluun, joka mahdollistaa linjojen tahdistamisen raitiolinjan 3T, 4 ja 10 kanssa yhteisellä reittiosuudella. Vuorovälin pidentäminen mahdollistaa yhteensä neljän ruuhkavuoron vähentämisen liikenteestä em. linjoilla.

Pidempiä vaunuja käyttämällä ja harvemmalla vuorovälillä liikennöintikustannukset alenevat HSL:n mukaan 650 000 eurolla vuodessa. Liikennöintikustannusten lasku säästää vaunujen käyttöiän aikana 3,3 milj. euroa enemmän kuin väliosien valmistamisen ja asentamisen investointikustannukset ovat.

Investointi on HSL:lle kannattava. HSL pitää hanketta myös yhteiskuntataloudellisesti perusteltuna, vaikka hanke jossain määrin heikentää palvelutasoa. Hankkeen hyödyt tulevat mm. esteettömyydestä, vakiominuuttiaikataulun mahdollistamasta linjojen tahdistamisesta ja matkustusmukavuuden lisääntymisestä. Väliosa-investoinnilla parannetaan matkustusmukavuutta ja esteettömyyttä nopeammin kuin pelkästään vaunujen uushankintojen avulla olisi mahdollista.

HSL laatii erikseen suunnitelman väliosalla varustettujen vaunujen käytöstä eri linjoilla.

Hankkeen rahoitus

Hankinta suoritetaan käyttöomaisuusinvestointina. Investointi sisältyy liikennelaitos -liikelaitoksen taloussuunnitelmaehdotukseen 2012 - 2014. Investointi rahoitetaan lainarahoituksella.

Saadut lausunnot

Asiasta on saatu talous- ja suunnittelukeskuksen lausunto, joka on liitteenä 4.

Talous- ja suunnittelukeskus pitää 1970 -luvulla hankittujen nivelraitiovaunujen peruskorjausta perusteltuna, jos käyttöikä peruskorjauksen avulla jatkuu vähintään 15 vuodella. Talous- ja suunnittelukeskus toteaa myös, että vaunujen varustaminen peruskorjauksen yhteydessä väliosalla on kannattavaa vain edellytyksellä, että vuorovälejä tarkistetaan siten, että säästöt liikennöintikustannuksissa toteutuvat.

Kaupunginhallituksen kannanotot

Khs pitää vanhojen nivelraitiovaunujen peruskorjausta ja matalalattiaisen väliosan lisäämistä perusteltuna.

Esittelijä

  Kaupunginhallitus

Lisätiedot

Kristiina Matikainen, kaupunginsihteeri, puhelin: 310 36035

kristiina.matikainen(a)hel.fi

Liitteet

1

Liikennelaitos-liikelaitoksen esitys hankesuunnitelmasta

2

Raitiovaunukaluston kehittämisinvestoinnin kustannustarkistus

3

NR I -väliosat hankemuistio

4

Talous- ja suunnittelukeskuksen lausunto peruskorjauksen ja matalalattiaisen väliosan lisäämisen hankesuunnitelmasta

Päätöshistoria

Kaupunginhallitus 10.10.2011 § 886

HEL 2011-001305 T 08 00 02

Päätös

Kaupunginhallitus päätti esittää kaupunginvaltuustolle, että kaupunginvaltuusto päättäisi seuraavaa:

Kaupunginvaltuusto päättänee hyväksyä 1970-luvulla hankittujen nivelraitiovaunujen peruskorjausta ja matalalattiaisen väliosan lisäämistä koskevan hankesuunnitelman siten, että hankkeen arvonlisäveroton enimmäishinta on 8,14 milj. euroa.

Esittelijä

apulaiskaupunginjohtaja

Pekka Sauri

Lisätiedot

Kristiina Matikainen, kaupunginsihteeri, puhelin: 310 36035

kristiina.matikainen(a)hel.fi

 

Postiosoite

Käyntiosoite

Puhelin

Faksi

 

Y-tunnus

PL 1

Pohjoisesplanadi 11-13

+358 9 310 1641

+358 9 655 783

 

0201256-6

00099 HELSINGIN KAUPUNKI

Helsinki

Tilinro

 

Alv.nro

hallintokeskus@hel.fi

http://www.hel.fi/hallintokeskus

FI0680001200062637

 

FI02012566