HELSINGIN KAUPUNGINVALTUUSTO
Keskustelupöytäkirja
9 – 2008
Kokousaika: 23.4.2008 klo 18.00 – 19.08
Kokouspaikka: Vanha Raatihuone, Aleksanterinkatu 20
 
 
 
Keskustelupöytäkirjaan on kirjattu vain ne kaupunginvaltuuston esityslistan
asiakohdat, joissa on käytetty puheenvuoro
 

 
110 §.................................................................................................................................................
Esityslistan asia nro 4.....................................................................................................................
KUNNAN ASUKKAAN ALOITTEET VUODELTA 2007..............................................................
 
Aloite 2..............................................................................................................................................
Valtuutettu Arhinmäki......................................................................................................................
Ledamoten Björnberg-Enckell........................................................................................................
Valtuutettu Alanko-Kahiluoto..........................................................................................................
Valtuutettu Rantanen......................................................................................................................
Valtuutettu Rautava.........................................................................................................................
Valtuutettu Rantanen (vastauspuheenvuoro)...............................................................................
Valtuutettu Arhinmäki (vastauspuheenvuoro)..............................................................................
Valtuutettu Ojala (vastauspuheenvuoro)......................................................................................
Valtuutettu Alanko-Kahiluoto (vastauspuheenvuoro)..................................................................
Valtuutettu Molander.......................................................................................................................
Valtuutettu Hakanen.......................................................................................................................
 
Aloite 3..............................................................................................................................................
Valtuutettu Ebeling..........................................................................................................................
Ledamoten Johansson...................................................................................................................
Valtuutettu Ojala............................................................................................................................
Valtuutettu Tenkula (vastauspuheenvuoro)...............................................................................
Ledamoten Johansson (replik)....................................................................................................
Valtuutettu Ingervo........................................................................................................................
Valtuutettu Asko-Seljavaara.........................................................................................................
Ledamoten Dahlberg....................................................................................................................
Valtuutettu Tenkula.......................................................................................................................
Valtuutettu Zyskowicz...................................................................................................................
Valtuutettu Sademies....................................................................................................................
Valtuutettu Asko-Seljavaara (vastauspuheenvuoro).................................................................
Valtuutettu Peltokorpi....................................................................................................................
 
112 §...............................................................................................................................................
Esityslistan asia nro 6...................................................................................................................
HELSINGIN KAUPUNGIN LESKI- JA ORPOELÄKEKASSAN SELVITYSTILAAN...............
ASETTAMISEN VAATIMAT TOIMENPITEET...........................................................................
 
Valtuutettu Karu.............................................................................................................................
 
113 §...............................................................................................................................................
Esityslistan asia nro 7...................................................................................................................
TOUKOLAN TONTTIEN 23669/13 JA 14 SEKÄ KATUALUEEN (ARABIAN.........................
TAIDETEOLLISUUSKESKUKSEN OSA) ASEMAKAAVAN MUUTTAMINEN (NRO 11615)...

 
Apulaiskaupunginjohtaja Penttilä................................................................................................
Valtuutettu Wallden-Paulig...........................................................................................................
Valtuutettu Ojala (vastauspuheenvuoro)....................................................................................
Kaupunginhallituksen varapuheenjohtaja Vehviläinen (vastauspuheenvuoro)......................
Kaupunginhallituksen varapuheenjohtaja Lehtipuu (vastauspuheenvuoro)...........................
Apulaiskaupunginjohtaja Penttilä................................................................................................
Valtuutettu Ojala (vastauspuheenvuoro)....................................................................................
Valtuutettu Hakanen.....................................................................................................................
Valtuutettu Koskinen.....................................................................................................................
 
 
 

110 §

Esityslistan asia nro 4

KUNNAN ASUKKAAN ALOITTEET VUODELTA 2007

 

Aloite 2

Valtuutettu Arhinmäki

 
Arvoisa puheenjohtaja.
 
Tässä aloitevastauksessa todetaan, että tämän vuoden aikana alkaa
alueen suunnittelu. Sen pohjaksi haluaisin todeta, että tämä lepakoiden
suojeleminen antaa lisäpontta ja lisäperusteita sille, että Kivinokan alue
tässä, kun mietitään mitä tälle selvitysalueelle tehdään, niin säilytetään
nimenomaan virkistysalueena kaupunkilaisten käytössä, kaupungin
työntekijöiden ja muiden helsinkiläisten mökkikylänä, erittäin
arvokkaana paratiisina, jonne pääsevät tuhannet ja tuhannet
helsinkiläiset viettämään kesää.
 
Erityisesti, kun puhutaan ilmastonmuutoksesta niin tulevaisuuden
kannalta myös on äärimmäisen tärkeää säilyttää tällaisia
mökkimahdollisuuksia Helsingin rajojen sisäpuolelle, ettei tarvitse ajaa
autolla satoja kilometrejä jonnekin vaan siellä ovat isot yhteisöt. Voi olla
kymmenenkin ihmistä pienellä mökin pihalla viettämässä kesäpäivää,
kaverit, sukulaiset eli se on upea, historiallinen ja tässä päivässä elävä
alue, joka pitää säilyttää.
 
Tällä hetkellä, hyvät valtuutetut, valtuuston alaisessa
Kaupunginteatterissa pyörii Missä kuljimme kerran eli Finlandia-
palkitun Kjell Westön kirjan teatteriversio. Tässä Kjell Westön
kirjassahan upealla tavalla kuvataan sitä, mitkä ovat Kivinokan juuret.
Kannattaa varmasti tätä Kaupunginteatterin esitystä, upeat näyttelijät,
käydä katsomassa ja siellä kirjassa myös nähdään, että mikä arvo
tällaisilla alueilla on myös historialliselta kannalta ja samalla
nykyisyyden kannalta tärkeänä virkistysalueena.

Sitä toivoisi tietysti, että Kivinokkaa mainostettaisiin enemmän, että
ihmiset tietäisivät entistä enemmän, että siellä voi liikkua, siellä on
mahdollisuus toimia. Se on jäänyt monille vähän kaukaiseksi. Mutta
ehdottomasti, kun suunnitelmat lähtevät liikkeelle siltä pohjalta että
nykyisessä käytössä.
 
 

Ledamoten Björnberg-Enckell

                     
Tack för ordförande.
 
Jag vill understöda det som ledamoten Arhinmäki sa här innan. Det är
viktigt när vi planerar kompletteringsbyggande i stan att vi beaktar
sådana här kulturhistoriskt värdefulla områden som betyder mycket för
människor som har rört sig och semestrat eller friluftat där i decennier.
 
Det är viktigt att bevara just den här aspekten av Stenudden oberoende
av om det sedan handlar om att där finns eller inte finns just på det
området många fladdermöss. Fladdermössens rättighet till goda miljöer
skall också beaktas, men jag hoppas faktiskt i den här kommande
planeringen att man nog ser dehär, tar på allvar dehär kulturhistoriska
värdena som ju inte på något sätt kan underskattas.
 
Tack.
 
 

Valtuutettu Alanko-Kahiluoto

 
                                          Kiitos puheenjohtaja.
 
                                          Arvoisat valtuutetut.
 
Kivinokan alue ei ole ainoastaan merkittävä virkistysalue, jolla on
historiallinen kiistämätön arvonsa vaan se on myös merkittävä suoja-
alue asutuksen ja Viikin luonnonsuojelualueen välissä. Varsinkin sen
lkeen, kun on rakennettu niin Latokartanoon kuin Arabiaankin ja
Herttoniemenrantaan, joista kaikista suunnista kohdistuu oma
paineensa Viikin luonnonsuojelualueelle, on erittäin tärkeää, että
pidämme Kivinokan kesämaja-alueen siinä käytössä, jossa se tällä
hetkellä on.
 
                                          Kiitos.
 
 

Valtuutettu Rantanen
 
                                          Puheenjohtaja, valtuustotoverit.
 
Kun tästä Kivinokasta nyt yleiskeskustelua ryhdyttiin käymään niin
kannan minäkin rikkani rokkaan ja korostan juuri samaa, mitä
edelläpuhujat ovat tehneet sekä kulttuurihistoriallisesti se muodostaa
erityisen kerrostuman ja mielenkiintoisen alueen ja sitten vastaavasti
koko Vanhankaupungin lahden aluetta, jota olemme yhdessä
rakentaneet tässä viime vuodet ja olen itsekin kannattanut niitä
hankkeita, joita on tehty Arabianrantaan ja Herttoniemenrantaan ja
Latokartanoon juuri niin kuin Kahiluotokin tuossa luetteli.
 
Mutta joku reuna siitä on kyllä järkevä säästää sille alueelle, jolla
ylpeilemme noin kauaskantoisestikin liittyen sen linnunsuojelualueen
merkitykseen keskellä Helsinkiä. Siellä on ihan oma lajistonsa ja se on
soveltunut siihen nykyisin siellä olevaan ympäristöön ja minä pidän
aika outona sitä haaveilua, että sinne rakennettaisiin joku varsin
rajallinen määrä kauniita pientaloja sen ympäristön keskelle. Sillä ei
asuntopolitiikkaa Helsingissä todellakaan ratkaista. Ja toivon, että siinä
vaiheessa, kun tämä osayleiskaavan selvitysalueratkaisu lähtee
käyntiin niin tämä asia käsitellään myötämielisesti nykyisen käytön
jatkamisen ja vahvistamisen puolesta.
 
 

Valtuutettu Rautava

 
                                          Arvoisa puheenjohtaja.
 
Kuten kaupunkisuunnittelulautakunnan lausunnossa todetaan niin
yleiskaava 2002:n mukaan Kivinokka on selvitysaluetta. Ja
käytännössä tilanne on ehkä muuttunut sen yleiskaavan hyväksymisen
jälkeen lähinnä siltä kannalta, että kaupunginvaltuusto on hyväksynyt
energiapoliittiset linjaukset ja se tarkoittaa sitä, että pitää hyvin tarkasti
perata läpi kaikki raideliikenteen varrella olevat alueet, jotka
mahdollistavat myös asuntorakentamisen tulevaisuudessa.
 
Ottamatta tässä vaiheessa kantaa sen enempää tähän kysymykseen,
mutta tämä on asia, joka pitää ottaa tietysti jatkosuunnittelussa
huomioon, mutta siitähän me emme tänään täällä päätä eikä siitä edes
pitäisi varmaan paljon keskustella.
 
[Puheenjohtajan välihuomautus.]
 
 
 

Valtuutettu Rantanen (vastauspuheenvuoro)

 
                                          Hyvä valtuusto.
 
Tämän kansalaisaloitteen takana on tietenkin juuri se ajatus, että
haluttaisiin säilyttää se nykykäyttö ja juuri siitä tässä oikeastaan
puhutaankin.
 
Rautavalle vain pointti, kun samasta asiasta on keskusteltu eri
foorumeilla aikaisemminkin, tottakai meidän pitää miettiä
raideliikenneratkasujen näkökulmasta kaupungin tiivistämistä, mutta
Kivinokka sijaitsee juuri kahden metroaseman välissä ja sinne olisi
tulossa kovahintaisia pientaloja, joiden liikenneratkaisu tulee olemaan
aivan varmasti yksityisautoilu. Että se ei tule siinä mielessä
ratkaisemaan asiaa.
 
Jos sinne rakennettaisiin kerrostaloja niin silloin tilanne olisi ehkä
toisentyyppinen, mutta sitä ei esitä edes Kokoomus, koska
Kokoomuskin ymmärtää, että sillä alueella on arvoja ja kerrostalojen
rakentaminen siellä olisi ollut kohtuutonta. Paljon järkevämpää tuolla
alueella on tiivistää esimerkiksi Kulosaaren metroaseman päälle
rakennettavalle kannelle, jolloin saadaan kunnolla tiivistymään eikä
muutamaa hassua taloa, jotka pilaavat miljöön.
 
 

Valtuutettu Arhinmäki (vastauspuheenvuoro)

 
                                          Arvoisa puheenjohtaja.
 
Yleiskaavan yhteydessä hyväksyttiin varaus siitä, että Kulosaaren
metroaseman siltarakenteen päälle voidaan rakentaa tiiviisti asutusta.
Tämä, jos lähdetään hakemaan tiivistämistä metroasemien
ympäristöön niin tämä on juuri sitä ja tässähän olivat kaikki poliittiset
ryhmät mukana.
 
Kun sanotaan, että Kivinokka on raideliikenteen varressa, sitähän se
on, mutta ei raideliikenteen asemien lähellä. Se on vähän eri asia
siellä, kun istuu mökin pihassa juhannuksena niin varmasti kuulee kyllä
ohiajavat metrot, mutta se alkaa olla niin kaukana molemmilta, sekä
Herttoniemen että Kulosaaren metroasemilta, että tosiasiassa tämä on
nimenomaan alue, joka perustuisi yksityisautoiluun ja sinne
rakennettaisiin asuntoja. Sen vuoksi tiivistetään yhteisten kantojen
mukaisesti Kulosaaren metroaseman ympäristöön ja säästetään tämä
kauempana oleva kohde luonnon ja mökkikylän tilassa ja pidetään
huolta samalla aloitteessa mainituista lepakoista.
 
 

Valtuutettu Ojala (vastauspuheenvuoro)

 
                                          Arvoisa puheenjohtaja.
 
Täytyy sanoa, että kyllä minä hiukan yllätyin valtuutettu Rautavan
puheenvuorosta täällä.
 
Nyt tässä yhteydessä sitten perustellaan Kivinokan rakentamista juuri
raideyhteyksillä ja energiansäästöllä. Hyvä näin, jos lähdetään
kaupunkia kehittämään niin katsoisin kuitenkin, että meidän täytyy
ensin kehittää muita alueita ja Kivinokka ei todella niin kuin tässä kaksi
edellistä puhujaa totesi niin ole metroaseman läheisyydessä ja tuskin
siihen on mahdollista uutta metroasemaa rakentaa. Ja näin ollen, kyllä
Helsinki tarvitsee myös sellaisia kulttuurihistoriallisesti arvokkaita
virkistysalueita. Meillä ei, tai sanotaanko näin, että Helsingin
asuntokysymyksen kuntoonsaattaminen ei edellytä Kivinokan
rakentamista.
 
 

Valtuutettu Alanko-Kahiluoto (vastauspuheenvuoro)

 
                                          Arvoisa puheenjohtaja.
 
Kivinokan säilyttäminen tekee Helsingistä huomattavasti
arvokkaamman kaupunkin kuin, jos alueelle rakennettaisiin muutama,
hassu talo.
 
Rautava on tietysti oikeassa siinä, että raiteiden ja radan varteen pitää
ja on järkevää rakentaa, mutta jos lähdetään tästä ajatuksesta, on
huomattava, että myös Herttoniemen yritysalueelle voidaan rakentaa
asuntoja ja se alue on aivan yhtä lähellä keskustasta kuin Kivinokan
alue.
 

Valtuutettu Molander

 
 
                                          Arvoisa puheenjohtaja, hyvät valtuutetut.
 
Tämä Vuokko Lessin aloite Kivinokan suojelemisesta lepakoiden takia
on ihan mielenkiintoinen näkökulma.
 
Keskustan valtuustoryhmähän on aina pitänyt Kivinokkaa
omaleimaisena ja merkittävänä virkistysalueena ja toivomme, että se
säilyy sellaisena.
 
 

Valtuutettu Hakanen

 
                                          Arvoisa puheenjohtaja.
 
Tämä alue jätettiin aikoinaan valitettavasti selvitysalueeksi. Sen jälkeen
on muuttunut paljon muutakin kuin valtuutettu Rautavan mainitsema
valtuuston linjaus energiapolitiikassa.
 
Ja ehkä tärkein muutos tämän Kivinokan alueen kannalta oikeastaan
on se, että Helsingin kaupungilla on tällä hetkellä poikkeuksellisen
valtavat, uudet alueet kaavoituksen ja rakentamisen kohteena. Ei ole
minkäännäköistä tarvetta ottaa uusia alueita sieltä, missä ne palvelevat
hyvin virkistystoimintaa ja missä niihin liittyy vielä suojelutarpeitakin,
luonnonsuojelutarpeita.
 
 

Aloite 3

 

Valtuutettu Ebeling

 
                                          Arvoisa puheenjohtaja, hyvät kaupunginvaltuutetut.
 
Lapsiperheiden Etujärjestö ry:n saama vastaus ei ole mielestäni
tyydyttävä. Lapsiperheiden Etujärjestö ry nimittäin esittää, että kotona
lapsiaan hoitaville vanhemmille tulee myöntää heikentyneen
maksukykynsä perusteella alennuksia, kuten työttömille, opiskelijoille,
eläkeläisille ja varusmiehillekin myönnetään.
 
Annetut vastaukset suurelta osin kuitenkin sivuuttavat Lapsiperheiden
Etujärjestön perusargumentin, kotona lapsiaan hoitavan vanhemman
alentuneen maksukyvyn.
 
Liikuntalautakunta puhuu hintojen kohtuullisuudesta, kulttuuri- ja
kirjastolautakunta myös toteaa pääsylippujen hintojen olevan erittäin
kohtuullisia. Lisäksi he toteavat lasten kulttuuriesityksiin aikuisten
pääsevän lasten lipun hinnalla. Talous- ja suunnittelukeskus kertoo,
kuinka julkisten palveluiden maksut on pyritty pitämään kohtuullisina ja
siitä, kuinka osa kulttuuritapahtumista ja liikuntaharrastuspaikoista on
kaupunkilaisille täysin maksuttomia.
 
Sosiaali- ja terveystointa johtava apulaiskaupunginjohtaja ja
kaupunginhallitus vastaavat samalla tavoin. Sosiaalilautakuntakin
vastaa julkisten palveluiden sisältävän jo nyt kohtuuhintaisia tai
maksuttomia palveluja myös kotivanhemmille. Siellä nyt on sentään
tämä kotivanhempi-sana, mutta itse Lapsiperheiden Etujärjestö ry:n
esittämään epätasa-arvoiseen kohteluun ei puututa.
 
Vain joukkoliikennelautakunnan vastauksessa tätä kotivanhempi-asiaa
käsitellään enemmän, mutta todetaan, kyllä perustellusti, että nämä
tuet tulee hoitaa sosiaalisin perustein eikä joukkoliikenteessä ole
liikenteen järjestämiseen liittyviä perusteita asialle.
 
Lapsiperheiden Etujärjestön esittämä näkökohta siitä, että
kotivanhempien maksukyky on alentunut, on totta. Pidän
epäkunnioittavana, että monet vastaukset sivuuttavat tämän
näkökohdan. Keskeinen ongelma on lisäksi se, että kotivanhempien
perheitä kohdellaan Suomessa erityisen nurjasti. Perhe menettää paitsi
toisen vanhemman ansiotulot, sitä verotetaan kuitenkin ankarasti.

Mielestäni on selkeä epäkohta, että perhettä kohdellaan
sosiaalikysymyksissä kokonaisuutena, mutta verotuksessa yksilöinä.
Kohtuullista olisi, että käytössä olisi perheverotus, jossa
samansuuruiset perheen tulot johtaisivat samanlaiseen verotukseen.
Kohdeltakoon perhettä kokonaisuutena myös verotuksessa. Tämä
parantaisi kotivanhempien tilannetta merkittävästi.

Valitettavasti tämä ei kuitenkaan ole valtuuston päätettävissä vaan
edellyttää eduskunnalta päätöksiä. Toivon keskuudessamme olevien
kansanedustajien vievän asiaa eteenpäin. Mikäli näin ei tapahdu, yritän
hoitaa asiaa itse, mikäli joskus tulen valituksi eduskuntaan.
 
 

Ledamoten Johansson

 
 
                     
Rouva puheenjohtaja, fru ordförande.
 
Valtuutettu Johansson on pyytänyt puheenvuoroa tässä asiassa,
päinvastoin kuin valtuutettu Zyskowicz tuolla yritti sanoa.
 
Jo, fru ordförande. Tack. Lite i motsats till föregående talare så har jag
nog förståelse för initiativet av barnfamiljernas intresseförbund, men
tycker att det är lite väl grovt artilleri dom tar till och tvärtom tror jag
man skulle få till stånd ganska stora ineffektiva användningar av
pengar om man skulle gå in för en sådan här lösning.
 
Och däremot tycker jag att vi borde uppmärksamma barnfamiljernas,
eller hemmavarande räldrar på något annat sätt och försöka förbättra
kommunikationen mellan oss och dem, och vara säkra på att dom vet
vilka serviceformer vi erbjuder och också har möjlighet att kommentera
och komma med förbättringsförslag. Och därför kommer jag att föreslå
en kläm i anslutning till det.
 
                                          Rouva puheenjohtaja.
 
Pikkuisen toisin kuin edellinen puhuja olen sitä mieltä, että
Lapsiperheiden Etujärjestö on tehnyt sinänsä ymmärrettävän esityksen
niin se on myös hyvin laajakantoinen, sillä olisi laajakantoisia
vaikutuksia.
 
Totta on tietysti, että monessa taloudessa, kun toinen on kotona niin
talous on tiukalla, mutta ei tietenkään suinkaan kaikissa tapauksissa ja
sen takia olen aika varma, että tämä aloite toteutuessaan johtaisi myös
aikamoisiin päällekkäisyyksiin ja jopa turhienkin varojen käyttämiseen.
Sen takia en pidä mahdollisena tukea tätä sellaisenaan ja olen sitä
mieltä, että lausunnon antaneet lautakunnat ovat aivan oikeilla linjoilla.
 
Sitä vastoin minusta on paikallaan miettiä, että miten voisi parantaa
kommunikaatiota lapsiperheiden, nimenomaan kotona olevien
vanhempien ja kaupungin välillä ja silloin syntyy tietysti heti kysymys tai
herää kysymys, että tietävätkö ihmiset ylipäätään riittävästi, onko heillä
aina ajantasaista tietoa kaikista niistä palveluista, jotka kaupunki todella
heille on luonut ja rahoittaa? Ja onko heillä riittävästi mahdollisuuksia
esittää kehittämisehdotuksia ja -esityksiä näihin liittyen?
 
Plus, että on olemassa erilaisia, nimitetään erilaisia Vuoden sitä ja
Vuoden tätä ja minusta tällaisessa yhteydessä ihan hyvin sopisi myös
nimittää vaikkapa Vuoden kotivanhempi, joten tulen rouva
puheenjohtaja, esittämään ponsiehdotuksen tästä asiasta.
Työjärjestyksen mukaan se on mahdollista.
 
Kaikki on mahdollista eli esitän seuraavan ponsiehdotuksen:
 
Kaupunginvaltuusto edellyttää, että selvitetään
mahdollisuus kaupungin toimesta järjestää
kotivanhemmille teemapäivä, jossa vanhemmille
annettaisiin ajantasaista tietoa kaupungin palveluista
lapsiperheille ja mahdollisuus keskustella palveluiden
kehittämisestä vastuuhenkilöiden kanssa. Arvostuksen
osoituksena kotona tehdylle työlle tilaisuuden yhteydessä
voitaisiin myös valita Vuoden kotivanhempi.
 
Och samma på svenska.
 
 

Valtuutettu Ojala

 
                                          Arvoisa puheenjohtaja.
 
Ihan aluksi täytyy tässä todeta, että Helsingin asukkaat tekevät
valitettavan vähän näitä aloitteita. Monissa kunnissa asukkaat ovat
paljon aktiivisempia ja tietysti näin toivoisi myöskin, että Helsingissä
asukkaat aktivoituisivat. Ja tietysti olisi tärkeää, että näihin aloitteisiin
suhtaudutaan vakavasti.
 
Minä olisin kovin mielelläni halunnut kannattaa valtuutettu Johanssonin
tätä pontta ihan vain senkin takia, että olisin voinut osoittaa, että
kunnan asukkaiden kannattaa tehdä aloitteita, mutta minusta tämä
lopussa oleva ehdotus tästä kotivanhemman valinnasta niin kyllä se sai
minut pyörtämään tämän aikeeni. Koska sitten meidän täytyy valita
varmaan työssäkäyvä vanhempikin, jos me lähdemme kotivanhempaa,
että minä en oikein ymmärrä, miksi juuri pitäisi sitten valita ja sitten
valitaan yksinhuoltajavanhempi ja uusperhevanhempi.
 
Mutta ihan tähän asiaan, minusta todellakin tämä, mitä valtuutettu
Ebeling täällä toi esille, niin valtiovallan asiat ovat erikseen, mitä siellä
tehdään, toivottavasti perheverotusjärjestelmään Suomessa ei siirrytä
koskaan enää. Mutta se, mitä kunta voi tehdä niin tietysti on se, että
kunta voi omassa taksa- ja hinnoittelupolitiikassaan ottaa huomioon
erilaiset Helsingissä asuvat asukkaat ja erilaiset perheet, oli sitten
kotivanhempia niissä tai työttömiä tai ihan vain tavallisia helsinkiläisiä.

Ja se, mitä minusta Helsingissä pitäisi enemmän tehdä niin todellakin
miettiä sitä, että perheille voitaisiin järjestää enemmän tapahtumia,
jotka ovat joko ilmaisia kokonaan tai, että maksut ovat todella pienet.
Ja sitten voisi myöskin harkita sentapaisia tilaisuuksia, että pääsee
vaikka perhelipulla, on yksi perhelippu, joka on edullisempi, jos on
esimerkiksi perheessä useita lapsia. Vaikka maksu saattaa sinällänsä
olla pieni, mutta jos jokaisesta täytyy maksaa niin se saattaa
suurperheellisellä merkitä sitten estettä osallistua.
 
Tämäntyyppisiä aloitteita olen kyllä valmis kannattamaan ja toivon, että
Helsinki näihin kiinnittää huomiota. Mielestäni perheiden kannalta ja
kaikkien helsinkiläisten kannalta ja itse asiassa ulkokuntalaistenkin
kannalta suurin teko, josta saamme olla todella ylpeitä on se, että
meillä kaupungin museoihin pääsee ilmaiseksi. Se on todella hieno
asia nyt ja sehän on lisännyt kyllä myöskin kävijämääriä, se täytyy
muistaa.
 
Ja jos nyt sitten todella kannamme huolta näistä pienituloisista, joista
mielestäni on syytä kantaa niin toivon, että muistatte sitten syksyllä
tässä samaisessa salissa, kun terveyskeskusmaksusta, sen
korotuksesta tulemme tekemään päätöksen. Toivottavasti sitten emme
korota terveyskeskusmaksuja. Valtiovaltahan nyt hallituksen toimesta
tällaisen päätöksen vie läpi, mutta jos me haluamme nyt auttaa näitä
kotiperheitä ja muita pienituloisia perheitä niin jos me emme korota sitä
terveyskeskusmaksua niin heille jää ehkä sitten enemmän rahaa käydä
muissa tapahtumissa.
 
 

Valtuutettu Tenkula (vastauspuheenvuoro)

 
                                          Arvoisa puheenjohtaja.

Käytän varsinaisen puheenvuoron, jos sopii.
 
 

Ledamoten Johansson (replik)

 
                                          Rouva puheenjohtaja.
 
Repliikkinä valtuutettu Ojalalle, tietysti tämä viimeinen lause niin
siinähän käytetään myös sanaa ’voitaisiin’ ja kun koko ponsi nyt
kuitenkin alkaa sillä, että selvitetään mahdollisuus niin jos sitten sen
aikana tullaan johtopäätökseen, että tätä viimeistä lausetta nyt ei
kannata toteuttaa niin eihän se täällä sinänsä häiritsekään.
 
Toteaisin kuitenkin, että kun tämä aloite koski nimenomaan
kotivanhempia eli aloitteen tekijä on valinnut tämän näkökulman niin
halusin tietysti vastata myös tähän nimenomaiseen asiaan, jonka
aloitteen tekijä tai ryhmä, joka on aloitteen tekijä, on tuonut esille. Ja
eihän tietenkään tämä ole suunnattu ketään muuta vastaan, että
jonkun muun ryhmän tai osaryhmän työ olisi vähemmän arvoista.
 
 

Valtuutettu Ingervo

 
                                          Kiitos puheenjohtaja.
 
Aloite on tärkeä sikäli, että vanhemmuuden tukeminen on tärkeää ja
monenlaisen vanhemmuuden tukeminen, ei ainoastaan
kotivanhemmuuden tukeminen. Ja se, että yksi vanhemmuuden laji
otetaan esille niin tietenkin tuottaa näkyvyyttä ja myös nostaa sen
vanhemmuuden lajin arvoa, josta ollaan puhumassa ja se on tässä
ehkä keskeinen asia.
 
Sinänsä itse valittu kotivanhemmuus on mielestäni asia, jota
kohtuullisesti onkin syytä tukea. Toisaalta taas niin kuin muutkin ovat
sanoneet täällä, että tämä liittyy laajempaan kokonaisuuteen siitä, että
kenellä lapsiperheellä on varaa asua Helsingissä ja minkälaisia
alennuksia kaivattaisiin, että olisi paremmin varaa asua, joka
kompensoisi sitten asumisen ja ruuankin hintaa, että lapsillakin voisi
olla mahdollisuus harrastuksiin ja vanhemmalla liikkua, on se sitten
kotona tai työssäkäyvä vanhempi, että olisi mahdollisuus liikkua niin,
että ei tule kohtuuttomia kustannuksia.
 
Ehkä lähtisin kuitenkin eniten siitä liikkeelle, että tämän ruoan ja
asumisen lisäksi pitäisi olla varmuus siitä, että jokaisella lapsella on
mahdollisuus yhteen valitsemaansa harrastukseen tai ainakin hyvin
kiinnostavaan harrastukseen. Ja harrastusten hinta täällä Helsingissä
on niin korkea, että se voi olla aika rankka juttu ja este monelle
perheelle, että lapsi voisi oikeasti harrastaa sitä, mitä kiinnostaa
harrastaa. Täällä on varmaan puolta kalliimmat harrastemaksut kuin
esimerkiksi keskeisemmässä Suomea yliopistokaupungissa, jossa
nuoruuteni olen viettänyt.
 
 
Sen sijaan joukkoliikennelautakunnan vastaukseen jäin ihmettelemään
tätä sosiaalisen perusteen tukea tarvitsevien taloudellisen tilanteen
lausetta sikäli, että mielestäni siinä viitataan sitten toimeentulotukiin ja
tällaisiin, jotka taas ovat sitten viimesijaisia tukia, aika rankkoja
järjestelmiä ja minun mielestäni lapsiperheiden tukeminen ja
vanhemmuuden tukeminen ei pitäisi ? tapahtua toimeentulotukeen
perustuen.
 
 

Valtuutettu Asko-Seljavaara

 
                                          Arvoisa puheenjohtaja.
 
Tämä aloitehan koskee vähävaraisia lapsiperheitä ja heille on kyllä
hyvä uutinen se, että ensi vuoden alusta nousee pienin äitiys-, isyys- ja
vanhempainpäiväraha 160 euroa kuukaudessa, se on erittäin suuri
nousu. Päivähoitomaksut alenevat 1.8. lähtien köyhillä, monilapsisilla
perheillä, joihin nämä ihmiset varmasti kuuluvat.
 
Mitä kunnassa voisi tehdä, olisi se, että tämä kotihoidontuen kuntalisä
olisi mahdollisimman hyvä ja sitähän me voimme keskenämme täällä
harkita.
 
Haluaisin kannattaa tätä valtuutettu Johanssonin pontta.
 
 

Ledamoten Dahlberg

 
                                          
Tack för ordförande.
 
Min avsikt var också i korthet att understöda ledamoten Johanssons
goda och fräscha hemställningsförslag.
 
 

Valtuutettu Tenkula

 
                                          Kiitoksia.
 
Tämä kansalaisaloite on erittäinkin ajankohtainen ja kertoo siitä
huolesta, mitä ? otti tässä esiin eli tästä lapsiperheiden tukemisesta.
Ja aivan kuin valtuutettu Outi Ojala tuossa totesi niin näitä
kansalaisaloitteita tulee suhteellisen vähän ja nämä kaksi mitä on,
molemmat koskevat lapsiperheitä. Mielestäni tämä on tulevan syksyn
erittäinkin keskeinen teema.
 
Olisin vain halunnut tässä sanoa, että se huolenaihe, mikä tässä
ponnessa oli, että tiedotusta pitäisi lisätä lapsiperheille, on tärkeä asia,
mutta Helsingin sosiaali- ja terveyskeskuksessa menee parhaillaan
erittäinkin hyvä yhteishanke, Lapaset nimeltään, joka nimenomaan
integroi sosiaali- ja terveydenhuollon ja vapaaehtoissektorin järjestöjen
yhteistoimintaa leikkipuistojen kanssa. Ja uskon, että nimenomaan
kotiäidit ovat meillä Helsingin kaupungin leikkipuistojen aktiivisimmat
käyttäjät ja se on erittäinkin hyvä.
 
Me täällä valtuustossa olemme leikkipuistojen kehittämistä pitäneet
monestikin, kantaneet syvää huolta ja jatkossakin siitä tulee kantaa
huolta, mutta tässä on parannusta. Mutta aivan kuten valtuutettu Outi
Ojala sanoi, että tämä ponsi on hyvä, mutta sitä ei kannattaisi nyt rajata
kotiäiteihin. Eikö kaikille lapsiperheille tule suunnata tiedotetta?
 
 

Valtuutettu Zyskowicz

 
                                          Arvoisa puheenjohtaja.
 
Kotona lapsiaan hoitava vanhempi on usein näiden
vanhempainrahojen osalta, äitiys-, isyysrahojen osalta näiden
minimisummien varassa varsinkin, jos lapsia on syntynyt useita
peräjälkeen.
 
Kuten valtuutettu Asko-Seljavaara täällä totesi niin ensi vuoden alusta
näiden perheiden kohdalle tulee erittäin tuntuva parannus meidän
tulonsiirtoihin, kun nämä minimiäitiys- ja -isyysrahat nostetaan
minimityöttömyysturvan tasolle. Se tarkoittaa noin, kuten Asko-
Seljavaara totesi, noin 160 euron korotusta kerralla ja se on niin
tuntuva korotus kerralla tulonsiirtoon, että harvoin Suomen historiassa
sellaista on nähty. Ja uskon, että tämä parannus näiden perheiden
toimeentuloon on paljon merkittävämpi kuin ne mahdolliset alennukset,
joista tässä aloitteessa puhutaan, joiden selvittäminen erikseen voi olla
paikallaan.
 
Sen sijaan en ole aivan vakuuttunut valtuutettu Asko-Seljavaaran siitä
näkemyksestä, että juuri kotona lapsiaan hoitavien vanhempien
kohdalla tämä päivähoitomaksujen alennus on heitä hyödyttävä
toimenpide.
 
 

Valtuutettu Sademies

 
                                          Kiitos puheenjohtaja.
 
Tämän aloitteen tekijänä on Lapsiperheiden Etujärjestö ry. ja minun
mielestäni se on asiantuntija tässä asiassa, se on perehtynyt tähän
asiaan. Ja tässä kaupungissa on harjoitettu lapsivihamielistä politiikkaa
minun mielestäni riittävästi, että nyt olisi korkea aika ottaa ja näyttää,
että täällä tehdään jotain muutakin kuin harjoitetaan sitä.
 
Minun mielestäni tämä asia pitää tutkia ja toteuttaa mahdollisimman
hyvin.
 
                                          Kiitoksia.
 
 

Valtuutettu Asko-Seljavaara (vastauspuheenvuoro)

 
                                          Arvoisa puheenjohtaja.
 
Kun puheaika on niin lyhyt niin en ehtinyt perustella tätä lasten
päivähoitojuttua.
 
Eli siis valtuutettu Zyskowicz on aivan oikeassa, että en siis tarkoita,
että kotivanhemmat laittaisivat lapsensa päivähoitoon vaan tarkoitin
sitä, että jos vanhempi sitten löytää päivähoitopaikan ja työpaikan niin
hän silloin voi hyvin joustavasti siirtää lapsensa päivähoitoon ja saa sen
halvemmalla kuin nykyisen lain mukaisesti, 1.8. lähtien.
 
 

Valtuutettu Peltokorpi

 
                                          Arvoisa puheenjohtaja.
 
Tähän aloitteeseen läheisesti liittyy myös se, että miten erilaista
toimintaa näille perheille, jotka hoitavat lapsiaan kotona, kaupunki
järjestää.     
                     
Tähän olisin halunnut tuoda esille sen, että kaupungissa on jonkun
verran myös erilaisia tyhjiksi jääneitä tiloja, kuten esimerkiksi vanhoja
iväkotitiloja. Ja joissain kunnissa näitä tiloja on kohtuullisen
edullisesti vuokrattu erilaisille ryhmille esimerkiksi päiväaikaiseen
toimintaan. Mielestäni meidän olisi myös hyvä miettiä sitä, tiedän
nimittäin, että jossain päin kaupunkia on kyselty, että voisiko näitä tiloja
saada käyttöön esimerkiksi tällaisten vapaaehtoisten perhekerhojen
toimintaan. Se ei ilmeisesti tällä hetkellä ole ollut mahdollista, mutta
tällä tavalla voitaisiin myös kotonaan lapsia hoitaville perheille tulla
kaupungin puolelta vastaan, että näitä tiloja voitaisiin kohtuuhintaan
tarjota ja siellä voitaisiin omatoimisesti järjestää sitten tällaista
aktiivitoimintaa päiväaikaisesti, joka varmasti tukisi niitä perheitä ja olisi
hyvin voimakasta, hyvää vertaistoimintaa.
 
Valtuutettu Tenkula tässä viittasi Lapaset-projektiin ja tämä projektihan
on nimenomaan myös tämäntyyppistä toimintaa, mutta se on
enemmän virallisen tahon järjestämää. Sosiaali- ja terveysvirasto siinä
on mukana, mutta siinä onneksi on myös erilaisia järjestöjä otettu
mukaan toimintaan ja tässä nimenomaan leikkipuistoja pyritään
käyttämään hyödyksi. Mutta leikkipuistoissa päiväaikaisen toiminnan
järjestämisessä suurena haasteena ilman muuta muille on se, että
iltapäiväaikaan ne ovat iltapäiväkerhojen käytössä, jolloin siellä ei sitten
muuta toimintaa sisätiloissa voida järjestää.
 
 
 

112 §

Esityslistan asia nro 6

HELSINGIN KAUPUNGIN LESKI- JA ORPOELÄKEKASSAN SELVITYSTILAAN

ASETTAMISEN VAATIMAT TOIMENPITEET

 

Valtuutettu Karu

 
Kiitoksia puheenjohtaja.
 
 
Samalla kun kyseisen kassan toiminta alkaa näin juridisesti vaihtaa
muotoaan niin olisin halunnut lähettää kaupungin historioitsijoille
viestin. Heille, jotka tallentavat historiaa, olisi myös hyvä tässä
vaiheessa ottaa kaikki materiaali talteen, mitä tähän aihepiiriin liittyy.
Kenties sitten joskus tulevaisuudessa saamme vaikka näyttelyn tai
jotain vastaavaa, jossa voimme muistella näitä kauniita asioita.
 
Kiitos.
 
 

113 §

Esityslistan asia nro 7

TOUKOLAN TONTTIEN 23669/13 JA 14 SEKÄ KATUALUEEN (ARABIAN

TAIDETEOLLISUUSKESKUKSEN OSA) ASEMAKAAVAN MUUTTAMINEN (NRO 11615)

 

Apulaiskaupunginjohtaja Penttilä

 
Arvoisa puheenjohtaja, hyvä valtuusto.
 
Täydennän informaatiota eli totean, että esityslistan sivulla 39 mainitut
maankäyttösopimukset on allekirjoitettu 12.4.2008 ja 21.4. tänä
vuonna.
 
 

Valtuutettu Wallden-Paulig

 
                                          Arvoisa puheenjohtaja, hyvät valtuutetut.
 
                                          Haluan sanoa muutaman sanan tästä kaavamuutoksesta, koska olen
todella huolissani Iittalan tehtaan mahdollisuuksista jatkaa toimintaansa
nykyisellä paikalla.
 
                                          Olemme kaupungin kehittämisen ja maankäytön suunnittelun
yhteydessä jatkuvasti korostaneet, kuinka ensiarvoisen tärkeää on
kaupungin elinvoiman vahvistamiseksi turvata elinkeinoelämän tarpeet
sekä viihtyisyyden lisäämiseksi korostaa kaupunginosien
omaleimaisuutta ja erikoispiirteitä. Nyt tässä kyseisessä kaavassa
lyödään kyllä korville molempia pyrkimyksiä.
 
                                          Arabianrannan alueen keramiikkatehdasalue on leimautunut koko
alueen identiteetiksi ja on nyt tällä kaavalla menettämässä sen
asemansa. Edellistä vakavampi tosiasia on, että tämän kaavan
hyväksymisestä saattaa seurata ja alkaa lähtölaskenta tehdastiloissa
toimivan Iittala Oy Ab:n tehtaan siirtymiseen muualle.
 
                                          Mahdammeko olla palaamassa niin sanottuun Tuomiojan aikaan, jolloin
haluttiin kaikki teollisuuden piiput pois Helsingin kaupungin alueelta?
 
                                          On aivan selvää, että asuinrakennusten rakentaminen vain 8 metrin
päähän tehtaan seinästä tulee vaikeuttamaan tehtaan toimintaa. Ei
voida välttyä siltä, että ympäristönormeja joudutaan rakentamisen
vuoksi kiristämään. Yleisesti ottaenkin ympäristönormien trendi on
tiukentuva ja jo tässä uskon Iittalan tehtaalla olevan varsin mittava
haaste nykyisenkaltaisessa ympäristössään.
 
                                          Keramiikkatehtaasta välttämättä lähtee jatkossakin ympäristöön sekä
ilmasto- että meluhaittoja, jotka ovat myös terveydelle vahingollisia.
Siksi tällaisen tehtaan välittömään läheisyyteen ei tule suunnitella
asumista, jos tarkoituksena on, että tehdas voi jatkaa toimintaansa.
 
                                          Kaupunkisuunnitteluvirasto ja -lautakunta suhtautuvat mielestäni varsin
ylimielisesti tehtaan esittämään huoleen teollisten
toimintaedellytystensä säilymisestä, vaikka tehtaan edustajat ovat
ilmoittaneet jo nykytilanteessa saavansa tehtaan toiminnasta runsaasti
valituksia. Itse uskon kyllä enemmän tehtaan edustajia kuin
lautakunnan mainintaa, jossa todetaan, että tehtaan pelkäämään
asukkaiden tulevaan kritiikkiin ei ole vakavia perusteita. Kyllä tässä
kaavassa niitä vakavia perusteita on.
 
Voin mainita hyvänä esimerkkinä asuinrakennusten ympäröivän
tuotannollisen teollisuuslaitoksen arjesta Vuosaaressa sijaitsevan
kahvipaahtimon, jonka ympärille on viime vuosina rakennettu runsaasti
asuinrakennuksia, tosin huomattavan paljon etäämmälle kuin tässä
kaavassa. Paahtimon muutto pois asumuksen keskeltä on viivästynyt
sataman valmistumisen viivästymisen myötä. Tehtaalla on kaikki
viimeaikaisimmat suodatinlaitteet ja se alittaa reilusti kaikki
ympäristölupamääräykset eikä tehtaan piipusta tule terveydelle ja
ympäristölle vaarallisia päästöjä, kuten keramiikkatehtaasta, mutta
kuitenkin uusien talojen asukkaat valittavat jatkuvasti mitä
moninaisimmista asioista.
 
 
Tämä kyseinen kaavaehdotus on kuitenkin mennyt yksimielisesti
eteenpäin lautakunnasta, joten ei ole realistisia mahdollisuuksia saada
sitä estetyksi, joten en tehnyt palautusesitystä kaupunginhallituksesta
enkä tee sitä nytkään.
 
Toivon kuitenkin hartaasti, että vastaisuudessa ei tehdä tällaisia
kaavoja, joissa asuminen ja teollinen toiminta suunnitellaan niin lähelle
toisiaan, että siten vaikeutetaan tai peräti tehdään mahdottomaksi
tuotannollisen tehdaslaitoksen toimintaedellytykset. Tällainen
suunnittelu ei ole kaupungin elinkeinopolitiikan mukaista.
 
Kaikki tuotannollisen teollisuuden työpaikat ovat Helsingin
palveluvoittoisessa elinkeinorakenteessa erityisen tärkeitä. 90-luvun
lama toi tämän kyllä varsin hyvin esiin.
 
Teen kuitenkin asiaan liittyvän seuraavan toivomusponnen:
                     
Hyväksyessään kyseisen asemakaavan
kaupunginvaltuusto kehottaa kaupunginhallitusta
seuraamaan kaavamuutoksen toteutumista ja
huolehtimaan siitä, että Iittala Oy Ab:n toimintaedellytykset
alueella säilyvät.
 
Kiitos.
 
 

Valtuutettu Ojala (vastauspuheenvuoro)

 
                                          Arvoisa puheenjohtaja.
 
Valtuutettu, kaupunginhallituksen jäsen, Wallden-Paulig tässä totesi
huolen tästä Iittala Oy:n jatkosta tällä tontilla ja huoli on varmasti
kaikille meille yhteinen.
 
Jo kaupunginhallituksessa kiinnitin huomiota siihen, että tuntui vähän
oudolta, että kyseinen yritys, Iittala Group Oy, on tehnyt muistutuksen
asiasta ja kokenut, että heitä ei ole tässä asiassa kuultu. Meille
kuitenkin kaupunginhallituksessa ja olen ymmärtänyt, että myöskin
kaupunkisuunnittelulautakunnassa on sanottu näin, että sekä tehtaan
edustajien että myöskin tämän emogroupin eli Iittala Groupin
edustajien kanssa on tästä asiasta keskusteltu, että he ovat olleet tästä
tietoisia. Ja toivon, että tämä asia myös täällä valtuutetuille tuodaan
tiedoksi, koska muuten, jos pelkästään lukee listaa niin voi herätä kyllä
kysymys, että miksi he ovat tämän muistutuksen tehneet.
 
Itse kyllä kannatan tätä kaavaa ja vaikka totesin myös
kaupunginhallituksessa, että erittäin lähelle nämä talot nyt tulevat sitä
itse tehdasrakennusta, mutta tärkeä asia on tietysti se, että jatkossa
tämä tarvittavien tuotantoaineiden kuljetus tullaan tekemään uutta
reittiä pitkin ja myöskin siten, että se tulee olemaan jatkossa parempi
järjestelmä kuin nykyinen, joka nykyisin aiheuttaa, kun näitä tuodaan
niin tulee pölyä, joka aiheuttaa terveyshaittoja asukkaille.
 
Hienoa on myös tässä sitten se, että tässä kaavassa on otettu
huomioon, että jää tällaisia käytäviä, näkymiä myöskin tänne
tehdasalueelle sieltä Arabianrannan puolelta.
 
 

Kaupunginhallituksen varapuheenjohtaja Vehviläinen (vastauspuheenvuoro)

 
                                          Arvoisa puheenjohtaja.
 
Aivan kuten äskeinen puhuja totesi niin huoli teollisten työpaikkojen
ilymisestä Helsingissä siltä osin kuin niitä vielä on, on yhteinen
huolemme. Niin myöskin tällä alueella työpaikkojen säilyminen on
meidän kaikkien yhteinen tavoitteemme.
 
Kuitenkin kaupunkisuunnittelun uudet ? lähtevät siitä, että asuminen
ja työpaikat voivat sijaita samalla alueella ja pitää löytyä keinoja taata
molemmille mahdollisimman hyvä sijoittuminen kussakin
kaupunginosassa. Sen hälventämiseksi, mitä valtuutettu,
kaupunginhallituksen jäsen, Wallden-Paulig sanoi, että tässä oltaisiin
vaarantamassa tehtaan toimintaedellytyksiä niin sivulta 38 jokainen voi
lukea tekstin, jossa todetaan, että asemakaavamuutos on valmistettu
kiinteässä yhteistyössä tehtaan kanssa, jolloin
kaupunkisuunnitteluviraston, tehtaan ja maanomistajien yhteistyönä
kaikki ajateltavissa olevat tuotannolliset ja ympäristölliset näkökulmat
on punnittu, vaihtoehtoja on verrattu ja suhdetta teollisuuden
edellytysten ja asumisen välillä on harkittu.
 
Tämä asia on ollut vireillä, on ollut keskustelussa ja siltä osin huoli on
otettu jo valmistelussa huomioon ja voimme tukea tämän kaavan
hyväksymistä.
 
 

Kaupunginhallituksen varapuheenjohtaja Lehtipuu (vastauspuheenvuoro)
 
                                          Arvoisa puheenjohtaja, hyvä valtuusto.
 
Taitaa olla niin, että valtuutettu Ojala asuu muutaman metrin
lähempänä tätä kaavakohdetta kuin minä, tosin metrejä ei kovin
montaa siinä tule eroa eli meillä on hieman paikallistuntemustakin
tuosta kohdasta.
 
Tottakai Iittala Oy:n toiminnasta aiheutuu jonkinlaisia vaikutuksia
ympäristöön ja kuitenkin käsitykseni mukaan tämä tehdas toimii
ympäristölupavelvoitteen piirissä ja lupamääräysten mukaisesti eli ne
ympäristövaikutukset ovat jo hallinnassa ja seurannassa. Toisaalta
kaupungissa aina eri toiminnot ovat hyvin lähellä toisiaan ja tässä
mielessä kaavoittaja ja kaavan käsittelyssä myös lautakunta ovat ihan
taitavasti yhdistelleet näitä toimintoja.
 
Koko Arabianrannan ideahan syntyy siitä, että siellä on sekä teollista
toimintaa että korkeakoulutoimintaa ihan asutuksen vieressä ja siitä
syntyy tällainen kulttuuris-teollinen asuinalue ja sellaisena sitä on syytä
kehittää ja sellaisena se on syytä säilyttääkin.
 
Kaavan toteuttamista ei mielestäni tarvitse seurata erityisillä
toimenpiteillä, joten en kallistu tämän ponsiesityksen taakse, mutta
totean, kuten tässä sekä valtuutettu Ojala että kaupunginhallituksen
toinen varapuheenjohtaja Vehviläinen, että kaavaesitys on
kannatettava ja mielestäni valtuuston tulisi se hyväksyä.
 
 

Apulaiskaupunginjohtaja Penttilä

 
                                          Arvoisa puheenjohtaja.
 
Äsköisten repliikkien jälkeen oma puheenvuoroni on lähes tarpeeton,
mutta tarkoitukseni oli myös osoittaa, että sivulle 38 on kirjattu tämä
prosessi, miten on mennyt. Ja jos sitä hieman avataan vielä niin
tarkkaan ottaen kaavan valmistelussa tehtaan tekninen johto on ollut
jatkuvasti läheisessä yhteistyössä kaavoituksen kanssa. Tämä
muistutus sitten loppuvaiheessa yllätti kaavan laatijat ja sanotaan, että
sen sisältö saattaa liittyä myös kysymyksiin vuokralaisen ja
vuokranantajan välillä ja siinä mielessä sitä on vähän tarkasteltava
myös siitä näkökulmasta.
 
 
Sen oli laatinut Iittala Groupin konsernijohto ja siinä mielessä eri
henkilöt kuin tehtaan varsinainen tekninen johto. En ota kantaa,
tietenkin se edustaa heidän mielipidettään, mutta asioiden prosessissa
tosiaan kyseisen tehtaan tekninen johto on ollut jatkuvasti mukana. Ja
niin kuin voimme myös asiakirjoista todeta niin tämä kaava monella
tavalla parantaa sitä nykytilannetta myös ympäristön suhteen.
 
 

Valtuutettu Ojala (vastauspuheenvuoro)

 
                                          Arvoisa puheenjohtaja.
 
Apulaiskaupunginjohtaja Penttilän puheenvuoron johdosta toteaisin
sen, että Vasemmistoliiton valtuustoryhmässä kävimme aika pitkän
keskustelun myös tästä asiasta ja tulemme varmaan tekemään
esityksen tästä asiasta, että jatkossa kaupunki kuulisi automaattisesti ei
ainoastaan kiinteistön omistajaa, mutta myöskin vuokralaista, jolloin
esimerkiksi tässä tapauksessa tämä Iittala Groupinkin kuuleminen olisi
tapahtunut virallisesti.
 
Mutta nyt on hyvä, että apulaiskaupunginjohtaja Penttilä selvitti tämän
asian, että todellakin teknistä johtoa on kuultu ja he ovat olleet tietoisia.
Mutta koska kaikki kannamme huolta näistä teollisista työpaikoista
täällä Helsingissä niin ei tietysti ainoastaan yritysten kohdalla, mutta
muutoinkin kannattaisi varmaan jatkossa kuulla paitsi kiinteistön
omistajaa niin myöskin vuokralaista.
 
 

Valtuutettu Hakanen

 
                                          Arvoisa puheenjohtaja, hyvät kuulijat.
 
Epäilen, että en ole kovin monta kertaa tällä foorumilla käyttänyt
puheenvuoroa, jossa ymmärrän suuren yrityksen johdon huolenaiheita,
mutta tällä kertaa siihen on mielestäni syytä.
 
Ehkä tasapuolisuuden nimissä voin sanoa, että tässä on kuitenkin
kysymys myöskin asukkaiden intresseistä, asuinympäristön
turvallisuudesta, ympäristöriskien ehkäisystä ja asukkaidenkin kannalta
tärkeästä asiasta, joka koskee Helsingissä muutenkin kovin vähiin
käyneen teollisen kaupunkikuvan suojelusta.
 
 
En vastusta tälläkään alueella täydennysrakentamista sinänsä. Pidän
kuitenkin kyseenalaisena tässä esitettyä asuintalojen rakentamista
välittömästi tehtaan läheisyyteen, samaan kortteliin. Vaikka Arabian
tehtaita on uudistettu ja vaikka tehtaan logistiikkajärjestelyjä aiotaan
muuttaa, liittyy tehtaan toimintaan jatkossakin ilmastopäästöjä,
meluhäiriöitä ja suorastaan ympäristöriskejä.
 
Meille jaetun aineiston mukaan Ympäristökeskuksen mielestä asumista
ei pidä sijoittaa tehdaskortteliin. Ja niin kuin täällä aiemmin jo tuli esille
niin pienimmillään näiden uusien asuinrakennusten ja
tehdasrakennusten välimatka on vain kahdeksisen metriä. Myös
Uudenmaan Ympäristökeskus on ollut tästä asiasta huolissaan.
 
Kaupunginmuseo puolestaan on esittänyt tutkittavaksi vaihtoehtoja,
joissa Arabian vanhojen teollisuusrakennusten historiallista ja
kaupunkikuvallista suojelun tarvetta kunnioitettaisiin toisin kuin tässä
esityksessä.
 
Tämä muistutus, joka tähän kaavan valmisteluun liittyy, on
poikkeuksellinen ja vaikka apulaiskaupunginjohtaja antoi täällä
jonkinnäköistä meriselitystä siitä, mitä tässä valmistelussa on
tapahtunut, ei se minua oikeastaan vakuuttanut, koska se näytti
viittaavan nimenomaan siihen, että tässä tontin omistajan
rakennusoikeuden tavoittelijan, sijoittajan intressi on vähän toisenlainen
kuin tuotannollisen toiminnan, itse tehtaan pyörittämiseen liittyvä
intressi.
 
Eli meille jaetun aineistonkin perusteella näyttää siltä, että sen sijaan,
että kaavoitus ohjaisi tässä rakentamista ja erilaisten toimintojen
sijoittumista, niin kaavoitusta näyttää ohjaavan nimenomaan sijoittajien
intressi kasvattaa tuon kyseisen tontin rakennusoikeutta ja arvoa.
 
Kun otetaan huomioon Arabianrannan aika laaja asuntorakentaminen,
minusta ei ole perusteltua sellainen teesi, että asumista ja työpaikkoja
pitää yhdistää nimenomaan tehdaskorttelissa, kun koko alue itsessään
toteuttaa tavallaan tätä ideaa, että Arabianrannassa on sekä asuntoja
että työpaikkoja.
 
Esitänkin, että valtuusto palauttaa kaavaesityksen uudelleen
valmisteltavaksi niin, että Ympäristökeskuksen ja Kaupunginmuseon
lausunnot asuinympäristön terveellisyydestä ja kaupunkikuvan
suojelusta otetaan paremmin huomioon.
 
Mitä tämä voisi tarkoittaa on esimerkiksi, että siihen ei kaavoiteta aivan
niin paljon kuin tässä ja että siihen tehdaskortteliin kaavoitettaisiin
toimitilarakentamista pelkästään eikä, niin kuin nyt tapahtuu, suuressa
määrin asuntorakentamista.
 
Kiitos.
 

Valtuutettu Koskinen

 
                                          Arvoisa puheenjohtaja, hyvät valtuutetut.
 
Valtuutettu Irmeli Wallden-Paulig on tehnyt tärkeän ponnen koskien
Iittala Oy:n mahdollisuuksia toimia nykyisellä paikallaan uudesta
asuinrakentamisesta huolimatta ja kannatan tehtyä toivomuspontta.
 
Minusta tehtaan, joka kuuluu Euroopan johtaviin ja moderneimpiin
keramiikkatuottajiin, pitää voida toimia nykyisellä toimipaikallaan.
 
 
 
 
 
 
 
                                          HELSINGIN KAUPUNGINVALTUUSTO
 
 
 
                                          Rakel Hiltunen                                      Pertti Vanne
                                          puheenjohtaja                                       kansliapäällikkö
 
                                          Pöytäkirja tarkastettu ja hyväksytty:
 
 
 
                                          Lea Saukkonen                                    Tapio Havasto                 
                                          kaupunginvaltuutettu                           kaupunginvaltuutettu