HELSINGIN KAUPUNGINVALTUUSTO
Keskustelupöytäkirja
17 – 2007
Kokousaika: 10.10.2007 klo 18.00 – 19.22
Kokouspaikka: Vanha Raatihuone, Aleksanterinkatu 20
 
 
 
Keskustelupöytäkirjaan on kirjattu vain ne kaupunginvaltuuston esityslistan
asiakohdat, joissa on käytetty puheenvuoro
 
 
 
254 §.................................................................................................................................................
Esityslistan asia nro 3.....................................................................................................................
26.9.2007 pöydälle pantu asia.......................................................................................................
ELINTARVIKE-, VESI- JA YMPÄRISTÖNÄYTTEIDEN TUTKIMUSPALVELUITA..................
TUOTTAVAN LIIKELAITOKSEN PERUSTAMINEN...................................................................
 
Valtuutettu Vikstedt.........................................................................................................................
Valtuutettu Aarnipuu.......................................................................................................................
Valtuutettu Vikstedt.........................................................................................................................
Valtuutettu Aarnipuu.......................................................................................................................
 
255 §.................................................................................................................................................
Esityslistan asia nro 4.....................................................................................................................
26.9.2007 pöydälle pantu asia.......................................................................................................
HANKINTAKESKUKSEN MONENTAMISPALVELUIDEN UUDELLEEN-................................
JÄRJESTELY..................................................................................................................................
 
Valtuutettu Ojala..............................................................................................................................
Valtuutettu Saarnio..........................................................................................................................
Kaupunginvaltuuston II varapuheenjohtaja Krohn.......................................................................
Kaupunginvaltuuston I varapuheenjohtaja Bogomoloff (vastauspuheenvuoro).......................
Valtuutettu Näre (vastauspuheenvuoro).......................................................................................
Valtuutettu Salin..............................................................................................................................
Apulaiskaupunginjohtaja Sauri....................................................................................................
Valtuutettu Ojala............................................................................................................................
Valtuutettu Saarnio.......................................................................................................................
Valtuutettu Saarnio.......................................................................................................................
 
Valtuutettu Ojala............................................................................................................................
Valtuutettu Kantola........................................................................................................................
Valtuutettu Puhakka......................................................................................................................
Kaupunginvaltuuston II varapuheenjohtaja Krohn.....................................................................
Valtuutettu Saarnio (vastauspuheenvuoro)................................................................................
 
256 §...............................................................................................................................................
Esityslistan asia nro 5...................................................................................................................
HANKINTAKESKUKSEN POSTIPALVELUJEN ULKOISTAMINEN.......................................
 
Valtuutettu Koskinen.....................................................................................................................
Valtuutettu Puhakka......................................................................................................................
Apulaiskaupunginjohtaja Sauri....................................................................................................
Valtuutettu Aarnipuu.....................................................................................................................
Valtuutettu Salin............................................................................................................................
Valtuutettu Aarnipuu.....................................................................................................................
Valtuutettu Kantola........................................................................................................................
 
257 §...............................................................................................................................................
Esityslistan asia nro 6...................................................................................................................
VALTUUSTON KOKOONTUMINEN...........................................................................................
 
Kaupunginhallituksen puheenjohtaja Rihtniemi.........................................................................
 
263 §...............................................................................................................................................
Esityslistan asia nro 12.................................................................................................................
ROIHUVUORESSA SIJAITSEVAN ASUINTALO-PÄIVÄKOTIRAKENNUKSEN..................
PERUSPARANNUKSEN HANKESUUNNITELMAN HYVÄKSYMINEN.................................
(ROIHUVUORENTIE 3)................................................................................................................
 
Valtuutettu Puhakka......................................................................................................................
 
264 §...............................................................................................................................................
Esityslistan asia nro 13.................................................................................................................
SÖRNÄISTEN SUUNNITELTAVAN TOIMITILATONTIN JA KULOSAAREN........................
SILLAN ALAISEN PYSÄKÖINTIALUEEN VUOKRAUSPERUSTEET....................................
 
Valtuutettu Hakanen.....................................................................................................................
Valtuutettu Malinen.......................................................................................................................
 
265 §...............................................................................................................................................
Esityslistan asia nro 14.................................................................................................................
PUNAVUOREN TONTIN 118/3 ASEMAKAAVAN MUUTTAMINEN (NRO 11435................
 
 
Valtuutettu Walldén-Paulig...........................................................................................................
Valtuutettu Luukkainen.................................................................................................................
Ledamoten Björnberg-Enckell.....................................................................................................
 
266 §...............................................................................................................................................
Esityslistan asia nro 15.................................................................................................................
PAKILAN TONTIN 34116/2, KORTTELEIDEN 34117 JA 34130 SEKÄ.................................
TONTTIEN 34133/14 JA 15 YM. ALUEIDEN (PAKILANPUISTO) ASEMA-..........................
KAAVAN MUUTTAMINEN (NRO 11540)...................................................................................
 
Valtuutettu Enroth.........................................................................................................................
Valtuutettu Bryggare (vastauspuheenvuoro)..............................................................................
Valtuutettu Enroth (vastauspuheenvuoro)..................................................................................
Valtuutettu Hakanen.....................................................................................................................
Valtuutettu Anttila (vastauspuheenvuoro)..................................................................................
Valtuutettu Bryggare (vastauspuheenvuoro)..............................................................................
 
267 §...............................................................................................................................................
Esityslistan asia nro 16.................................................................................................................
UUSIEN RAITIOVAUNUJEN HANKESUUNNITELMAN HYVÄKSYMINEN..........................
 
Valtuutettu Puura..........................................................................................................................
Valtuutettu Koskinen.....................................................................................................................
Valtuutettu Walldén-Paulig...........................................................................................................
Valtuutettu Soininvaara................................................................................................................
Valtuutettu Puura (vastauspuheenvuoro)...................................................................................
Valtuutettu Lohi..............................................................................................................................
Valtuutettu Rissanen.....................................................................................................................
Valtuutettu Hakanen.....................................................................................................................
Apulaiskaupunginjohtaja Sauri....................................................................................................
 
 

254 §

Esityslistan asia nro 3

26.9.2007 pöydälle pantu asia

ELINTARVIKE-, VESI- JA YMPÄRISTÖNÄYTTEIDEN TUTKIMUSPALVELUITA

TUOTTAVAN LIIKELAITOKSEN PERUSTAMINEN

 

Valtuutettu Vikstedt

 
                                          Arvoisa puheenjohtaja, hyvät valtuutetut.
 
                                          Ehdotan, että esitys palautetaan uudelleen valmisteltavaksi.
 
                                          Työryhmän ehdotuksessa todetaan, että ympäristölaboratorion toiminta
voidaan toteuttaa yhtä hyvin virasto- ja liikelaitosmallisessa
organisaatiossa. Vain jaoston perustaminen lautakunnalle
virastomallisessa olisi hankalampaa kuin johtokunnan perustaminen
liikelaitosmallissa. Näin perustellaan, mutta se ei vakuuta minua.
 
                                          Liikelaitostaminen on kysymyksenä kuitenkin periaatteellinen. Me
olemme saaneet ja tulemme saamaan päätettäväksi vastaavanlaisia
kunnan työn siirtoja liikelaitoksille ja yhtiölle pieninä siivuina ilman, että
keskustellaan lopputuloksesta ja tavoitellusta, siitä, mitä tavoitellaan
tällä kuntien yhteistyöllä ja yhtiöittämisellä ym. Virastojen omillakin
ätöksillä sitä tapahtuu, eikä siitä tarvitse hyväksyttää edes
lautakunnassa aina, kun päätökset koskevat riittävän pieniä ryhmiä ja
pieniä yksiköitä, jotka siirretään pois omasta työstä. Yhteensä nämä
tendenssinomaiset päätökset ovat kuitenkin merkittäviä ja tarkoittavat
poliittisen päätösvallan ja kunnallisen demokratian purkamista ja
luopumista siitä.
 

Valtuutettu Aarnipuu

 
                                          Arvoisa puheenjohtaja ja valtuutetut.
 
 
                                          Haluan kannattaa palautusta niiden kirjallisten perustelujen mukaisesti,
jotka on viime kerralla jaettu.
 

Valtuutettu Vikstedt

 
                                          Uudelleen vielä:
 
                                          Ehdotan, että kaupunginhallituksen ehdotus palautetaan uudelleen
valmisteltavaksi siten, että selvitetään virastomallisen organisaation
vaihtoehto perusteellisemmin.
 

Valtuutettu Aarnipuu

 
                                          Kannatan asian palauttamista.
 

255 §

Esityslistan asia nro 4

26.9.2007 pöydälle pantu asia

HANKINTAKESKUKSEN MONENTAMISPALVELUIDEN UUDELLEEN-

JÄRJESTELY

 

Valtuutettu Ojala

 
                                          Arvoisa puheenjohtaja, hyvät valtuutetut.
 
                                          Kuten listaltakin käy ilmi, on tehty selvitystä hankintakeskuksen
tehtävistä ja hankintakeskuksen toiminnan ja hankintatoimen
kehittämisestä ja tultu siihen johtopäätökseen, että hankintatoimen
ydintehtäviin ei kuulu monentamispalvelut eikä postipalvelut. Näin ollen
sitten on katsottu tarpeelliseksi, että nämä toimet joko lakkautetaan
osittain tai siirretään kokonaan jollekin toiselle toimielimelle pois
hankintakeskukselta.
 
                                          En tiedä, kuinka moni valtuutettu on käynyt esimerkiksi tutustumassa
tai tietää, mitä Kallion virastotalossa toimivassa digipainossa tehdään.
Sen voin kuitenkin sanoa, että te arvon valtuutetut olette vuosien myötä
jatkuvasti työssänne käyttäneet sitä materiaalia, mitä digipaino meille
tuottaa, hyvää materiaalia ja jota tuotetaan joustavasti, nopeasti
kaupungin hallintokuntien ja poliittisten päättäjien käyttöön. No, voidaan
varmaan sanoa, että eihän se nyt hirvittävän suuri osuus rahallisesti
tästä kaupungin budjetista ole eikä myöskään edes hankintakeskuksen
kokonaisbudjetista, joka on kokonaisuudessaan 9 milj. euroa, kun
sitten se jää alle miljoonan euron esimerkiksi digipainon osuus.
 
                                          Niille asiakkaille, jotka digipainoa ovat käyttäneet, juuri joustavuus ja
se, että sieltä on voinut paitsi saada kaupungin hallinnon ja päättäjien
tarvitsemia eri tuotteita, sieltä on myöskin pystytty hyvin pieniäkin
toimituseriä toimittamaan nopeasti ja joustavasti. Siellä on myöskin
uudet laitteet, leasingillä hankitut todella hienot virtaviivaiset laitteet,
joilla painojälki on myös aivan loistavaa. Yksikössä työskentelee
kahdeksan henkilöä. Ja kuten jo pariin kertaan olen sanonut, he
toimivat hyvin joustavasti.
 
                                          Osa lautakunnan listoista valmistetaan digipainossa, mm.
sosiaalilautakunnan listat, joissa useasti on erittäin paljon salassa
pidettävää tietoa, todella ihmisten aivan yksityiselämään liittyviä
luottamuksellisia tietoja. Ja kuten varmaan kaikki täällä tietävät,
lautakunnan listoihin voidaan joutua vielä ihan viime vaiheessa,
samana päivänä kokouspäivänäkin vielä tarvitaan kenties jotain
muutoksia ja korjauksia.
 
                                          Eli tällainen joustavasti palveleva kaupungin oma toimintayksikkö on
toiminut erittäin hyvin. Tietenkin olen kuullut väitteitä siitä, ettei olla
tarpeeksi kustannustehokkaita. Mutta ymmärtääkseni tämäkin johtuu
osittain siitä, että sinne vyörytetään hankintakeskukselta tiettyjä
kokonais- tai yhteisiä kustannuksia, jolloin tietysti voidaan sanoa, ettei
olla riittävän tehokkaita.
 
Täällähän toimii myöskin kaupungintalolla monentamispalveluja. Ne
aiotaan säilyttää. Mutta digipaino halutaan siis lakkauttaa, joka on sekin
vähän outoa, kun tietokeskus, joka hyvin pitkälti on myöskin digipainon
käyttäjä, on juuri siirtynyt Ympyrätaloon ja sijaitsee näin ollen varsin
lähellä, jolloin asiointikin olisi huomattavan joustavaa.
 
                                          No, tässähän on aivan selvästi kysymys siitä, että halutaan siirtää
kaupungin töitä yksityisille. Sitähän se tulee merkitsemään. Ei
kaupungintalon monentamispalvelut pysty tarjoamaan vastaavia
palveluja. Kun digipaino lakkautetaan, niin siirretään toimintoja
yksityisille. Ja veikkaan, että tulee kalliimmaksi ja tulee hitaammaksi ja
joustavuus poistuu. Mutta näin halutaan nyt tehdä. Mielestäni tämä on
erittäin valitettavaa. Olisin kovasti toivonut, että olisi todellakin mietitty
muitakin vaihtoehtoja, jos hankintakeskus haluaa ns. rönsyistä irti, niin
kuin siltä näyttää.
 
Mielestäni tämä asia olisi tullut ja tulee edelleenkin – tämän totesin jo
kaupunginhallituksessa – palauttaa uudelleen valmisteltavaksi siten,
ettei digipainoa lakkauteta ja toimintoja kehitetään omana toimintana.
 
                                          Ja todellakin, muistutan vielä siitä, että salassa pidettävistä tiedoista,
aiotaanko niitä antaa sitten yksityisten tehtäväksi, nimenomaan
esimerkiksi sosiaalilautakunnan ja jaostojen listojen osalta? Se on vielä
epäselvää.
 
                                          Arvoisa puheenjohtaja.
 
                                          Se on täsmälleen sama esitys, mikä näkyy listalla eriävänä mielipiteenä
kaupunginhallituksen kokouksissa. Sanamuoto on täsmälleen sama.
 

Valtuutettu Saarnio

 
                                          Arvoisa puheenjohtaja.
 
                                          Viitaten valtuutettu Ojalan puheenvuoroon, kannatan hänen
tekemäänsä ehdotusta.
 

Kaupunginvaltuuston II varapuheenjohtaja Krohn

 
                                          Arvoisa puheenjohtaja.
 
                                          Kun nyt jo kuukauden päästä täytän 40 vuotta, niin nyt on hyvä hetki
ruveta muistelemaan vanhoja hyviä aikoja.
 
                                          Kun olin koulussa, käytössä oli uutuus vahamonistuskone, jolla
monistettiin joskus koepapereita, jotka haisivat aika tyrmääviltä.
Vahamonistuskoneen ajoista on päästy eteenpäin ja on käytössä
digipaino, jolla voidaan tuottaa ns. kasapäin paperia. Me valtuutetut
tiedämme, kuinka paljon sitä paperia meille tulee.
 
                                          Tässä esitetään monentamispalveluiden keskittämistä. Valtuutettu
Ojala pelkää niiden ulkoistamista.
 
 
                                          Toivon, että keskittäminen johtaa siihen, että tällainen
vahamonistuskoneen jatkeena toimiva digipaino, että sen ulossyytämä
paperimäärä saadaan vähenemään. Meillä nykyisin on käytössä aivan
oivalliset sähköiset tiedonsiirron menetelmät. Itse asiassa aika monet
ihmiset, kun he kaipaavat tulostetta, tulostavat sen itse. Tällaisen
keskitetyn käsin painamisen aika rupeaa olemaan ohi.
 
                                          Mutta jos ajatellaan seuraavan valtuuston työskentelyä, joka alkaa jo
vähän reilu vuoden kuluttua, täällä on uusi valtuusto, joka kokoontuu,
niin toivon, että siihen satsataan, että uudet valtuutetut osaavat käyttää
sähköisiä menetelmiä ja yhä vähemmän printataan ja toimitetaan kotiin
näitä mielettömiä paperipumaskoja. Tämä on ihan vanhanaikaista. Tätä
ei voi käyttää edes saunan sytykkeenä. Ja mitä luonnonvarojen
tuhlaamista tämän tyyppinen monentaminen on.
 
                                          On ihan hyvä, että kaupungilla on toimivat monentamispalvelut, mutta
niiden tarve tulee varmasti lähivuosina radikaalisti vähenemään.
 

Kaupunginvaltuuston I varapuheenjohtaja Bogomoloff (vastauspuheenvuoro)

 
                                          Arvoisa puheenjohtaja.
 
                                          Kaupunginvaltuuston II varapuheenjohtaja Krohnin puheenvuorosta
sen verran, että hän on aivan oikeassa siinä, että meille tulee aivan
liikaa paperia ja printtiä. Vähemmällä pärjättäisiin varmasti nykyisessä
modernissa tietoyhteiskunnassa.
 
Mutta sitten näihin monistuskoneisiin.
 
Ns. spriimonistuskone, joka haisi pahemmalle kuin vahamonistuskone.
Epäilenpä, että Krohn sekoittaa nämä kaksi keskenään. Sen tiedän,
että spriitä ja vahaa hän ei sinänsä lääkärikoulutuksen saaneena
kylläkään sekoita.
 

Valtuutettu Näre (vastauspuheenvuoro)

 
                                          Puheenjohtaja.
 
                                          Valtuutettu Krohnin puheenvuoroon haluaisin lisätä, että nämä
paperipinot ovat valtuutetuille myös terveyshaitta. Itse olen ainakin
kärsinyt issiasvaivasta näiden takia.
 
 

Valtuutettu Salin

 
                                          Toveri puheenjohtaja, arvoisat valtuustotoverit ja muut paikallaolijat.
 
                                          Tässä on mielestäni, näissä kolmessa asiassa selkeästi peräkkäin
kysymys aika lailla ideologisistakin ratkaisuista, nimittäin tietyllä tavalla
kaupungin omien toimintojen yksityistämisestä ulkoistamisen kautta.
 
Monentamispalvelun osalta, josta digipainon toimintaa Kallion
virastotalossa työskennelleenä olen seurannut hyvin läheltä ja joutunut
käyttämään sitä, minun täytyy antaa siitä erinomaisen hyvät arvosanat,
ei pelkästään sen takia, että toimitukset ovat nopeita, vaan myös siitä
ljestä ja laadusta, jota esimerkiksi erikoissovittelun toistuvasti
paperina toimitettavaa sovittelusanomia ja monia sosiaaliviraston
esitteitä laatineena olemme joutuneet käyttämään ja sekä hinta- että
laatutaso on erinomaisen hyvä.
 
Esittelytekstissä viitataan kaupunginjohtajan päätökseen kehottaa
talous- ja suunnittelukeskusta kehittämään kilpailuttamisen tilaaja-
tuottaja –mallin käyttöön liittyviä periaatteita ja uudistamaan kilpailun
käytön periaatteita.
 
Olisin kysynyt tässä yhteydessä apulaiskaupunginjohtaja Saurilta,
missä vaiheessa nyt sitten ... Tässä on kysymys nimittäin oikeasti jo
lähes kymmenen vuotta sitten päätettyjen ulkoistamiseen liittyvien
kilpailun käytön periaatteiden nykykäytännöstä. Nyt niitä ohjeita ei
käsittääkseni ole uusittu. Mutta tässä tilanteessa aiotaan digipaino ja
kohta sitten myös postikeskuksen oma toiminta ulkoistaa ja lopettaa
omana toimintana ja siirtää ulos.
 
Onko nyt olemassa vahvistus siitä, miten toimitaan tästä eteenpäin?
Onko kaupunginhallitukseen tai valtuustoon tulemassa kilpailun käytön
periaatteet? Se koskee nyt tässä tapauksessa juuri sitä
palautusesitystä, jonka valtuutettu Ojala on täällä tehnyt - ja sitä
kannatan - että tämä ei etene ennen kuin asiassa on mm. henkilöstön
osalta tehty riittävä selvitys. Kaupungin osalta digipaino on pieni asia,
mutta periaatteellisena kysymyksenä varsin suuri.
 
                                          Senpä takia liikepalvelulautakunnassa käsittelimme myös vertailua, jota
ei etukäteen ollut olemassa kustannusten hyödyistä ja haitoista.
Liikepalvelulautakunta päätti yksimielisesti täydentää alkuperäistä
ehdotusta, esittelijän ehdotusta ja esittelijä siihen yhtyi, että
kustannusvertailu todellisuudessa myös tehdään. Onko ulkoistaminen
tässäkin kohtaa, jos se toteutuu, edullisempaa vai ei?
 

Apulaiskaupunginjohtaja Sauri

 
                                          Puheenjohtaja, hyvät valtuutetut. Ordförande, bästa fullmäktige.
 
                                          Kaupunginjohtaja on asettanut työryhmän uusimaan kilpailun käytön
periaatteita. Työryhmän määräaika oli muistaakseni tämän vuoden
lopussa. Sen jälkeen uudet ohjeet tulevat päätettäviksi.
 

Valtuutettu Ojala

 
                                          Arvoisa puheenjohtaja.
 
                                          Kun nyt jäi epäselväksi se, luinko sen palautusesityksen vai en, niin
luen sen nyt varmuuden vuoksi, että ”kaupunginvaltuusto palauttaa
asian uudelleen valmisteltavaksi siten, ettei digipainoa lakkauteta ja
toimintoja kehitetään omana toimintana”. Luulin kyllä tämän lukeneeni.
Mutta jos en lukenut, niin varmuuden vuoksi uudelleen.
 
                                          Arvoisa puheenjohtaja.
 
                                          Tässähän on myöskin tilanne se, että siellä on kahdeksan henkilöä,
josta varmastikin kolme henkilöä löytää ja hakeutuukin muualle,
olettaisin kaupungin ulkopuolelle. Osa varmasti jää sitten kaupungille
muualle sijoitettavaksi. Kysymys on myöskin todellakin siitä, saadaanko
niitä säästöjä, mitä on kaavailtu tällä lakkauttamisella. Ymmärtääkseni
nämä todella modernit laitteet ja koneet ovat leasingilla vuokrattuja ja
sopimus jatkuu kesään 2010 saakka. Joten tältäkin osin olisi kyllä ollut
hyvin mahdollista jatkaa toimintaa ja arvioida sitten sen jälkeen, kun
leasingaika päättyy, onko järkevää pitää tämä toiminta yllä vai ei.
 

Valtuutettu Saarnio

 
                                          Arvoisa puheenjohtaja.
 
                                          Kannatan valtuutettu Ojalan tekemää ehdotusta.
 
                                          Ihmettelen samalla, kun apulaiskaupunginjohtaja Sauri ilmoitti, että
työryhmä jättää mietintönsä tämän vuoden lopussa, mikä kumman kiire
meillä on tehdä ennakoivia päätöksiä? Eikö päätöksentekoaika olisi
oikea sen jälkeen, kun on selvitykset olemassa ja todella perustellusti
voidaan tehdä päätöksiä asiassa ja alueella, jossa kilpailu on sitä
suuruusluokkaa ja niin tiuhaa? Jos tämän päivän hintatasoa katsotaan,
niin ilmeisesti jo huomenna päästään alle sen mitä tänään on tarjottu.
 

Valtuutettu Saarnio

 
                                          Arvoisa puheenjohtaja.
 
                                          Olipa monentaminen tai painotekniikka mikä tahansa ja tehtiin se missä
tahansa, niin meillä on lukuisissa yhteyksissä eri papereissa ja
sähköisessä muodossa tietoja, jotka ovat perin luottamuksellisia.
Tälläkin listalla on asioita, joissa lukee ”salassa pidettäviä liitteitä”.
 
                                          Nyt on syytä tietysti miettiä sitä, että mitä laajemmalle tämä leviää,
tämä papereiden ja asiakirjojen tuottaminen, niin aina on riski, että
jossain yhä useampi ihminen tietää asioista ja vuotoja on mahdollista
tulla. Tämä koskee myös sähköistä järjestelmää. Tässä mielessä
toivoisin, että voisimme edes yksimielisesti tässä yhteydessä hyväksyä
tietyn periaatteen.
 
                                          Eli ehdotan toivomuspontta, joka kuuluu seuraavasti:
 
                                          Kaupunginvaltuusto edellyttää, että ihmisten
yksityisyydestä ja asioihin liittyvistä salassapitoasioista
huolehditaan kaikissa tilanteissa.
 

Valtuutettu Ojala

 
                                          Arvoisa puheenjohtaja.
 
                                          Ensiksi haluan kannattaa valtuutettu Saarnion pontta, joka jaetaan
täällä siis asia nro 16 kohdalla 26.9. koska nämä jäivät pöydälle viime
kokouksessa, että kaikki huomaavat. Kannatan siis tätä ponsiesitystä.
 
                                          Sanon nyt ihan näin valtuutettu Krohnillekin, että kyllä varmasti tulee
olemaan niin, että tavoitteena on paperimäärän vähentäminen, mutta
jokainen meistä tietää, että kaikki se määrä liitteineen, mitä me
saamme, on täysin mahdotonta kuvitella, että esimerkiksi silmät
kestäisivät kaiken sen materiaalin sähköistä lukemista. Tietyt asiat
täytyvät kerta kaikkiaan olla paperilla, jotta ne voidaan nähdä. Silloin
esimerkiksi juuri luottamukselliset tiedot, oli sitten kysymys
sosiaalilautakunnasta, terveyslautakunnasta tai vaikkapa
satamalautakunnasta, jossa myöskin on hyvin paljon salassa pidettävä
liikesalaisuuksien piirissä olevia asioita, että ne todella pysyvät
salaisina. Siksi kannatan valtuutettu Saarnion toivomuspontta.
 
                                          Teen samalla myöskin sitten itse toivomusponnen, joka liittyy
henkilöstön asemaan, kun tämä muutos tehdään, eli että
 
                                          kaupunginvaltuusto edellyttää, että muutosten yhteydessä
digipainon ja kaupungintalon monistamon henkilökunnan
asema turvataan.
 

Valtuutettu Kantola

 
                                          Arvoisa puheenjohtaja.
 
                                          Tässä keskustelussa on otettu esille mielestäni ne olennaiset
kysymykset, mitä tähän päätökseen liittyy.
 
                                          Meidän ryhmämme on tätä asiaa kaupunginhallituksessa jo
käsitellessä luottanut siihen, että kaupungin tiettyjä toimintoja pitää
ehkä uudelleen ajatella. Ja vaikka tässä on tietenkin näitä hankalia
yksittäisiä ihmisiä koskevia henkilöstöratkaisuja, niin on kuitenkin
luotettu saatuun selvitykseen. Näistä asioista on neuvoteltu. Niin kuin
esityslistan sivulla 17 todetaan, niin näitä on käyty
henkilöstötoimikunnassa läpi.
 
                                          Valtuutettu Saarnion esille ottama ihmisten yksityisyyden suojaaminen
ja varjeleminen on tärkeää. Kannatan hänen ponttaan ja samoin
valtuutettu Ojalan esittämää pontta.
 

Valtuutettu Puhakka

 
                                          Arvoisa puheenjohtaja, hyvät valtuutetut.
 
                                          Kannatan molempia esitettyjä ponsia.
 
                                          Toivon, että valtuusto voisi hyväksyä ponnet tässä yhteydessä, koska
nämä ovat sisällöltään, ilman muuta tukevat tätä nyt valitettavaa
tapahtunutta yksityistämistä. Elikkä kannatan molempia ponsia.
 
 
 

Kaupunginvaltuuston II varapuheenjohtaja Krohn

 
                                          Arvoisa puheenjohtaja.
 
                                          Valtuutettu Saarnion ponnessa todetaan, että salassapitoasioista
huolehditaan”.
 
Sehän on lakisääteistä. Jos joku asia on salassa pidettävä, niin silloin
se on salassa pidettävä.
 
En tavallaan näe, että ponsi parantaisi tämän asian. Uskon, että
varmasti pidetään huolta, jos on päätetty joku asia salassa
pidettäväksi. Suurempi riski on siinä, että kun niitä monistellaan kaikille
valtuutetuille ja valtuutetut eivät huomaa leimoja, jossa lukee, että
”salassa pidettäviä liitteitä”. Ajattelen, että tämä asia on hoidossa ilman
valtuutettu Saarnion ponttakin.
 

Valtuutettu Saarnio (vastauspuheenvuoro)

 
                                          Valtuutettu Krohnille haluaisin vain todeta, että laissa sanotaan myös,
että ylinopeutta ei saa ajaa ja punaista valoa on noudatettava, ja
tiedämme, miten hyvin tämä toimii käytännössä.
 
                                          Lähinnä tällä ponnella tarkoitan sitä, että kun virastot ja muut tilaavat
näitä hommia, niin varmistetaan se, ettei nämä tiedot mene liian laajalle
esimerkiksi tuotantoportaassa. On syytä nimittäin epäillä, että mitä
useampi ihminen käsittelee salassa pidettävää materiaalia, sitä
useampi siitä myös tietää ja tieto saattaa liikkua lainsäädännöstä
huolimatta.
 
Eli toisin sanoen haluaisin, että tällainen ”turvaklausuuli” otettaisiin joka
yhteydessä huomioon eikä vaan luotettaisi siihen, että laki sanoo, että
ei saa sanoa sitä eikä tätä. Ei kai ”ruususia” muuten oikeuteen kutsuta.
 

256 §

Esityslistan asia nro 5

HANKINTAKESKUKSEN POSTIPALVELUJEN ULKOISTAMINEN
 

Valtuutettu Koskinen

 
                                          Arvoisa puheenjohtaja, hyvät valtuutetut.
 
                                          Tässä ollaan ulkoistamassa hankintakeskuksen postipalvelut
mahdollisesti ilman kilpailua.
 
Kysyn, kun päätös ei siihen suoraan oikeuta, onko tässä tarkoitus
rjestää tarjouskilpailuja ja jollei ole, niin onko menettely hankintalain
mukainen vai ei? Kysymys on apulaiskaupunginjohtaja Saurille.
 

Valtuutettu Puhakka

 
                                          Arvoisa puheenjohtaja, hyvät valtuutetut.
 
                                          Tämä päätösesitys kuuluu samaan sarjaan, jota käsittelimme
edellisessä kohdassa jo, ja näihin perusperiaatteisiin en mene.
 
                                          Olen tekemässä tästä vastaesitystä, jonka perustelut ovat aivan
vastaavat, jotka jo olemme jättäneet kaupunginhallituksessa –
(Puheenjohtajan välihuomautus.) – eriävässä mielipiteessämme.
 
                                          Esitämme, että asia tulee palauttaa uudelleen valmisteltavaksi siten,
ettei kaupungin sisäisiä postipalveluja ulkoisteta, vaan toimintoja
kehitetään omana toimintana.
 
                                          Vaikka kyse on pienestä yksiköstä, toiminnallisesti olisi tärkeää, että
postipalvelut säilytettäisiin nykyisessä muodossa. Ja niin kuin edellistä
asiaa käsiteltäessä jo tuli esiin, niin tämä näyttää lähinnä tällaiselta
periaatteelliselta ratkaisulta, että postipalvelut ulkoistetaan eikä
niinkään sitä, että todella saataisiin tästä varsinaista taloudellista
hyötyä.
 
                                          Esitän palautusta mainituilla perusteilla.
 
 

Apulaiskaupunginjohtaja Sauri

 
                                          Puheenjohtaja, hyvät valtuutetut. Ordförande, bästa fullmäktige.
 
 
                                          Vastauksena valtuutettu Koskisen kysymykseen:
 
                                          Tämä on hankintalain mukainen järjestely. Jos? nyt tilataan
kokonaispalveluna sekä postin käsittely että kuljetus, silloin Itella on
ainoa tarjolla.
 

Valtuutettu Aarnipuu

 
                                          Puheenjohtaja.
 
                                          Haluan kannattaa valtuutettu Puhakan esittämää palautusehdotusta.
 
                                          Tämä on tosiaan hiukan toistoa edelliseen kohtaan 4 verrattuna.
 
                                          Sen vielä haluaisin nostaa esille, jota en ainakaan huomannut, että
tähän mennessä näiden kahden kohdan keskusteluissa olisi nostettu,
että isojen periaatteellisten kysymysten lisäksi tässä tuntuu ikävältä se,
että tulee sellainen tuntuma, että nämä ovat asioita, jotka ovat
valmisteltu jo valmiiksi niin pitkälle, niin pitkälle ja valmiiksi, ettei meillä
oikeastaan ole enää mitään vaihtoehtoa, melkein toteutettu jo. Tällaista
minä en mielelläni näkisi valtuustossa.
 

Valtuutettu Salin

 
                                          Kannatan palautusta erityisesti myös sen vuoksi, että tämän
postipalvelun pitkäaikaisena käyttäjänä, nimenomaan Kallion
virastotalossa ja sosiaaliviraston osalta laajemmin, minulla ja
kollegoillani on erittäin hyvät kokemukset siitä, sisäisestä postinjaosta
erityisesti, joka tunnistaa aika monimutkaisen Helsingin kaupungin
oman organisaation PL-numerojärjestelmän ja vieläpä kykenee
haarukoimaan sitten vähän epäselviäkin postilähetyksiä, jonka vuoksi
varmaankin tämä myönteinen kantani ja kokemuksemme tarkoittaa
sitä, että pitäisi säilyttää omana toimintana, siis kannatan palautusta.
 
                                          Mutta ikävä kyllä, kun tämä asia ja juna on ajettu liikkeelle, monet
oman hankintakeskuksen postin jakeluun osallistuvat henkilöt ovat jo
hakeutuneet – hyvin ammattitaitoiset henkilöt – sieltä pois. Tässä on
menty tavallaan jo varsin pitkälle toimeenpanossa, vaikka päätös
tehdään vasta nyt ja tämän pitäisi tulla voimaan varsin pian, tämän
järjestelyn.
 
 
                                          Tällä perusteella kannatan todellakin asian vielä palauttamista.
 

Valtuutettu Aarnipuu

 
                                          Puheenjohtaja, hyvät valtuutetut.
 
                                          Jatkan linjassa edellisen kohdan keskusteluun nähden.
 
                                          Esitän toivomuspontta, joka kuuluu, että
 
                                          kaupunginvaltuusto edellyttää, että postipalveluja hoitavan
henkilöstön asema turvataan.
 

Valtuutettu Kantola

 
                                          Arvoisa puheenjohtaja.
 
                                          Kannatan ja olemme ryhmässämme keskustelleet, että kannatamme
tätä pontta sillä perusteella, että haluamme vielä kiinnittää huomiota,
että kaupunki erityisesti katsoo niiden henkilöstöjärjestelyjen perään,
mitkä tästä aiheutuvat.
 

257 §

Esityslistan asia nro 6

VALTUUSTON KOKOONTUMINEN

 

Kaupunginhallituksen puheenjohtaja Rihtniemi

 
                                          Arvoisa puheenjohtaja.
 
                                          Ryhmässämme oli keskustelua siitä, voitaisiinko jatkossa saada koko
vuoden valtuustokalenteri kerralla päätettyä? Kun usein on jo syksyksi
menoja tiedossa, pystyisi paremmin suunnittelemaan koko vuoden.
Olisiko jatkossa mahdollisuus saada niin, että koko vuosi ? kerralla?
 
                                          (Puheenjohtajan välikommentti.)
 
 

263 §

Esityslistan asia nro 12

ROIHUVUORESSA SIJAITSEVAN ASUINTALO-PÄIVÄKOTIRAKENNUKSEN

PERUSPARANNUKSEN HANKESUUNNITELMAN HYVÄKSYMINEN

(ROIHUVUORENTIE 3)

 

Valtuutettu Puhakka

 
                                          Arvoisa puheenjohtaja, hyvät valtuutetut.
 
                                          Haluan tässä yhteydessä vain kiinnittää sellaiseen huomiota, että hyvä,
että tämä hanke etenee tällä tavalla, mutta tällä hetkellä on ongelmia
selkeästi päiväkotien ja leikkipuistojen rakentamisessa.
 
Siellä on toistakymmentä päiväkotia tällä hetkellä viivästymässä. Tämä
on sellainen asia, johon on onneksi jo sosiaalilautakunnassa kiinnitetty
huomiota. Paineita täytyy nimenomaan tilakeskuksen suuntaan
suunnata, että sieltä tulee sosiaalivirastolle oikeaa tietoa. Sitten se, että
tilakeskuksen ja rakennusviraston yhteistyötä pitää tehostaa ja
vahvistaa, että saataisiin hankkeet menemään ajoissa. Siellä on
esimerkiksi Arabianrannan päiväkotihanke, joka on viivästynyt. Ensin
taisteltiin monta vuotta siitä, että ylipäänsä saatiin sinne rakenteille
päiväkoti ja nyt se taas viivästyy. Elikkä tämä on ikävä tilanne. Tässä
on onneksi sosiaalilautakunta ollut aktiivinen. Täytyy vaan kaikki tuki
antaa, että nämä hankkeet sitten menevät eteenpäin.
 

264 §

Esityslistan asia nro 13

SÖRNÄISTEN SUUNNITELTAVAN TOIMITILATONTIN JA KULOSAAREN

SILLAN ALAISEN PYSÄKÖINTIALUEEN VUOKRAUSPERUSTEET
 

Valtuutettu Hakanen

 
                                          Arvoisa puheenjohtaja, hyvät valtuutetut.
 
                                          Tässä on jälleen käsiteltävänä ehdotus, jossa toimitilatontin
kaavoitukseen liittyy osto-optio.
 
                                          Haluan toistaa ryhmämme kannan siitä, että kaupungin pitäisi luopua
jatkuvasta oman tonttimaansa myynnistä ja suuntautua määrätietoisesti
toisenlaiseen toimintalinjaan, toimitilatonttien pitkäaikaisiin
vuokrasopimuksiin.
 
Näissä on toistuvasti sama tilanne kuin tässäkin, että osto-option
hyötyjä on kiinteistösijoittaja tai vastaavanlainen yritys, eikä näin ollen
kaupunki saa minkäänlaisia takeita siitä, että osto-optio toisi
vakiintuneita työpaikkoja tai muita elinkeinopoliittisissa tavoitteissa
usein mainittuja etuja.
 

Valtuutettu Malinen

 
                                          Arvoisa puheenjohtaja, hyvät valtuutetut.
 
                                          Mielestäni tämä on juuri sellainen paikka, mihin meidän pitää
ehdottomasti saada työpaikkoja, ja tämä on sellainen hanke, toki näihin
myymisiin pitää aina suhtautua kriittisesti. Mutta uskon vahvasti, et
sinne kukaan ei rakenna tyhjää taloa. Kyllä sinne varmasti sijoittaja
haluaa työpaikkoja myös saada.
 

265 §

Esityslistan asia nro 14

PUNAVUOREN TONTIN 118/3 ASEMAKAAVAN MUUTTAMINEN (NRO 11435

 

Valtuutettu Walldén-Paulig

 
 
                                          Arvoisa puheenjohtaja, hyvät valtuutetut.
 
                                          Tässä meillä on malliesimerkki ratkaisusta, jolla pyritään lisäämään
kaupungin kipeästi tarvitsemaa asuntotarjontaa täydennysrakentamalla
jo valmiiseen ympäristöön. Täydennysrakentaminen aiheuttaa usein
vastustusta lähinaapurustossa, koska ollaan totuttu nykytilanteeseen ja
uusi koetaan uhkana. Tämä on varsin ymmärrettävää ja inhimillistä.
 
                                          Nykyinen toimistorakennus on ympäristörakennuksia matalampi,
matalampi kuin jo nyt voimassa oleva asemakaava sallisi. Tämä on
syytä huomioida. Uusi rakennus jää myös ympäröiviä rakennuksia
matalammaksi sekä myös tehokkuudeltaan pienemmäksi.
Uudisrakennus on myös sijoitettu nykyrakennusta paremmin
kauemmaksi naapuritaloista, mikä on naapuruston kannalta pelkästään
hyvä asia.
 
                                          Edellä mainittuun viitaten on hyvin vaikea asettua vastustamaan
kyseistä hanketta. Uskon uuden, nimenomaan asuinrakennuksen näin
keskeisellä paikalla elävöittävän myönteisesti ympäristönsä
kaupunkikuvaa ja sopivan tähän kohtaan paremmin kuin nykyinen
toimistorakennus.
 
                                          Asemakaavan laadintatyön yhteydessä on noussut esiin kysymys myös
tontin leikki- ja oleskelupaikkojen riittävyydestä.
 
                                          On todellakin tärkeää, että niitä on riittävästi ja että nämä alueet
sijaitsevat rakennuksiin nähden turvallisesti ja esteettömästi. Kiinteästi
rakennukseen liittyvät kyseiset paikat ovat luonnollisesti paras ja
turvallisin ratkaisu, johon on pyrittävä.
 
                                          Siksi teen seuraavan toivomusponnen, joka tukee myös
kaupunkisuunnittelulautakunnan tekemää linjausta:
 
                                          Hyväksyessään Punavuoren tontin 118/3 asemakaavan
muutoksen kaupunginvaltuusto edellyttää, että
rakennusluvan myöntämisen yhteydessä kiinnitetään
erityistä huomiota uuden asuinrakennuksen leikki- ja
oleskelualueiden riittävyyteen ja viihtyisyyteen.
 

Valtuutettu Luukkainen

 
                                          Arvoisa puheenjohtaja.
 
 
                                          Kannatan valtuutettu Walldén-Pauligin tekemää pontta.
 

Ledamoten Björnberg-Enckell

 
Tack ordförande.
 
Det är lätt att hålla med ledamoten Walldén-Paulig här i frågan om att
det här är ett bra exempel på hur vi tätar till stadsstrukturen och hur vi
snyggar upp ett område, som säkert kommer att vinna på det här
nybygget. Det att så många, som har klagat, gör ju alltid att man som
ledamot är benägen att fundera över vad klagomålen beror på. Jag
ller helt med om, att i och med att kontorshuset har varit så mycket
gre och människor nu upplever att deras gård, som är en mycket stor
gård, och deras havsutsikt förloras och så upplever man att det är en
stor sak.
 
Det är förståeligt ur de här människornas och invånarnas perspektiv,
och det faktum att man inte tydligen i styrelsen har känt till att A-
Vakuutus har haft en reservering för parkeringen, har lett till att man i
den här processen har gått en ordväxling mellan styrelserna och sedan
då igen ? planerarna.
 
Jag hoppas att man i framtiden när sådana här processer sköts,
också försöker se till den anda som lagförslaget, eller som lagen
förutsätter. Dvs. att man genuint i en sådan här diskussion försöker
komma överens med de grannar som har en hel del, som upplever och
som har en del att förlora.
 
Jag har inga ändringsförslag, jag understöder gärna det som också
Walldén-Paulig var inne och föreslog i sin hemställningskläm. Tack.
 

266 §

Esityslistan asia nro 15

PAKILAN TONTIN 34116/2, KORTTELEIDEN 34117 JA 34130 SEKÄ

TONTTIEN 34133/14 JA 15 YM. ALUEIDEN (PAKILANPUISTO) ASEMA-

KAAVAN MUUTTAMINEN (NRO 11540)
 

Valtuutettu Enroth

 
                                          Puheenjohtaja.
 
                                          Olen Pakila-Seuran puheenjohtaja ja tässä ominaisuudessa vissiin
kymmenen vuotta pyrkinyt kehittämään Pakilan ainoata puistoa
Pakilanpuistoa. Tehtävä on ollut aika hankala monessa suhteessa.
Ensinnäkin Pakilanpuistoa on syönyt Kehä I moneen kertaan ja myös
Kehä I:n melun vaatimat maavallit. Nyt puisto hengittelee viimeisiään.
 
Pakila-Seura pyysi kymmenkunta vuotta sitten, että puistossa
kehitettäisiin ulkoilutoimintoja. Pakilan ala-asteen koululla ei ole
ulkourheilutiloja. Joudumme viemään bussilla pakilalaiset lapset - jos
haluaa - kauas muualle ulkourheilemaan, kun omassakin puistossa
olisi tilaa, jos sitä sinne järjestettäisiin. Näillä perusteilla Pakila-Seura
on pyrkinyt rjestämään puistostaan ulkoiluhenkisen sosiaalisen
tapaamispaikan ja koululaisten pakollisen liikuntatilan. Ja kuinkas
kävikään? Arkkitehtitoimisto, joka suunnitteli Pakilan uuden kirkon,
sanoi, että mikä on kirkko ilman kylää ympärillä. Tuloksena on sitten
se, että saamme yhteisten ulkoilutilojen sijasta sinne asuntoja.
 
                                          Asunnot ovat tietyllä tapaa ymmärrettäviä ja hyväksyttäviä. Niillä on
tarvetta jne. Mutta toivoisi, että tällaisessa prosessissa otettaisiin
huomioon paikallista tietämystä ja että uusien asukkaitten, joita ei vie
ole, tarpeet ja näkökulmat otettaisiin huomioon. Nyt näitä rakennuksia
on rakennettu melualueelle ja vielä sellaiselle melualueelle, jota
vastaan ei voida suojautua. Tuusulantien ja Kehä I:n väylä on kaikkein
liikennöidyin risteys, mitä Suomessa on. Tämä takaa sen, että vaikka
kaavamääräyksellä on pyritty rakentamaan uusiin pientaloihin
tiilimuureja melusuojaksi, niin tuloksena on epäviihtyisää
pientaloasumista verrattuna siihen, että oltaisiin ymmärretty asumisen
vaatimukset.
 
                                          Tämä on yleinen ongelma suunnittelussa. Asukkaita ei pitäisi vain
kuulla, vaan pitäisi myös ottaa huomioon kuulemista. Kun tämä asia on
vuosien aikana jatkuvasti mennyt tähän suuntaan, emmekä ole
saaneet, pakilalaiset, ääntämme kuuluviin, emme muuta tässä asiassa
llä erää enää tee muuta kuin, valitan tilanteen saamaa kehitystä ja
toivon, että mahdollisen uuden kaupunki ... (Puheenjohtajan
välihuomautus.) Kiitos. Jotta puheeni pysyisi hyvänä, lopetan yhteen
lauseeseen.
 
 
Toivon, että uusi apulaiskaupunginjohtaja paneutuu tähän ongelmaksi
muodostuneeseen asetelmaan niin, että kaupunkilaisten ääntä
kuultaisiin enemmän.
 

Valtuutettu Bryggare (vastauspuheenvuoro)

 
                                          Arvoisa puheenjohtaja.
 
                                          Lapseni ovat käyneet siellä Pakilan ala-asteella. Täytyy myöntää, että
siellä on ulkoilutilaa ehkä enemmän kuin monessa muussa. Itse
asiassa taitaa olla niin, että ei monestakaan koulusta - ala-asteelta -
löydy niin paljon tilaa.
 
Se on kyllä totta, mitä valtuutettu Enroth sanoi, että Kehä I halkoo
Pakilan ja tuo haasteita melulle. Mutta ympäristö on puistojen, en sano
miinoittama, vaan ympäröimä. Siellä on Keskuspuisto aika lähellä.
 
On totta, että pohdinta Pakilassa on ollut voimakasta siitä, pitäisikö
siihen alueelle kirkon lähelle niitä asuntoja saada. Mutta niin kuin kaikki
me täällä tiedämme tässä salissa, mikä on tämän kaupungin suurin ja
tavallaan ilman muuta merkittävin asia jatkossakin, se on asuntojen
rakentaminen, ihmisille asuntoja. Tässä tapauksessa se ajaa ilman
muuta muiden asioiden ohi. Tämä ei tuhoa Pakilan ympäristössä olevia
puistoja. Ala-asteelle jää vielä paljon tilaa joka suuntaan lasten
liikkumiseen.
 

Valtuutettu Enroth (vastauspuheenvuoro)

 
                                          Puheenjohtaja.
 
                                          Valtuutettu Bryggarelle sanoisin, että aivan totta on, niin kuin sanoit,
että puiston rakentaminen ei tuhoa ympärillä olevia puistoja.
 

Valtuutettu Hakanen

 
                                          Arvoisa puheenjohtaja, hyvät valtuutetut.
 
                                          Valtuutettu Enroth kiinnitti aiheellisesti huomiota siihen, että
Helsingissä täydennysrakentaminen suuntautuu valitettavan usein
melualueille ja tapahtuu valitettavan usein niin, että nakerretaan palasia
puistoalueilta.
 
                                          Tämänkään tapauksen kohdalla liikenneongelmat eivät ole sellaisia,
joita voisi vähätellä. Ne eivät rajoitu vain Kehä I:n liikenteeseen. Itse
asiassa tuolla alueella näkyy, miten autoilun määrä on niin suuressa
määrin kasvanut Helsingissä, että väylien rakentamisella ei tätä
ongelmaa pystytä hallitsemaan.
 
                                          Mitä tulee tonttien tarpeeseen, jotta voitaisiin rakentaa uusia asuntoja.
 
                                          Valtuutettu Bryggarelle sanoisin, että Helsingin asunto-ongelman
ätekijä ei ole tonttimaan puute. Meillä on erittäin paljon
rakentamatonta tonttimaata, jopa kymmenille tuhansille asukkaille.
Pääongelma on se, että yksityiset rakennusliikkeet eivät tällä hetkellä
edes pyri rakentamaan niin paljon kuin voisivat. Ne eivät löydä
tarpeeksi maksukykyisiä ostajia näille ylihinnoitelluille asunnoille.
 
Eli pitäisi puuttua asuntorakentamisen hintaan, mm. tonttimaan
hintaan. Kaupungin ei pidä myydä omaa tonttimaataan. Se on yksi
keino.
 

Valtuutettu Anttila (vastauspuheenvuoro)

 
                                          Arvoisa puheenjohtaja.
 
                                          Ettei jää väärää käsitystä, niin tämä kirkon omistama tontti, johon
uudisrakennukset on suunniteltu, on yleisten alueiden tontti ja sillä
tavalla ei tässä tapauksessa olla mihinkään puistoalueelle menossa,
niin kuin valtuutettu Hakanen toisin väittää.
 
                                          Sen sijaan, valmistelun kuluessa käytiin erittäin pitkä keskustelu alueen
asukkaiden kanssa. Yksi vaihtoehto oli, että partiolaisten käyttämälle
alueelle oli yhdessä suunnitelmassa esitetty asumista ja autopaikkoja.
Niistä lautakunta oli samaa mieltä asukkaiden kanssa, että näin ei voi
tapahtua. Näin ollen tätä asemakaavan muutosehdotusta on
lautakuntakäsittelyn vaiheessa muokattu kahteenkin eri kertaan. Ja
tämä, joka nyt on valtuuston käsittelyssä, on kaikkien näiden
keskustelujen ja myöskin alueen asukkaiden kanssa selkeästi
yhteisymmärryksessä laadittu.
 

Valtuutettu Bryggare (vastauspuheenvuoro)

 
 
                                          Arvoisa puheenjohtaja.
 
                                          Allekirjoitan sen murheen mahdollisesta paikallisesta
liikenneruuhkasta. Se tulee jatkossa koulunkin takia lisääntymään.
Siinä on pohdittavaa.
 
Mutta en voi kiittää neuvoista asunto-ongelmiin. Tietysti tiedän, että
nämä asunnot eivät varmaan ratkaise Helsingin asunto-ongelmia, jotka
ovat moninaiset, joissa on monta tekijää, valitusprosessien pituus,
Vuosaaren sataman viivästyminen jne. Niihin asioihin päästään, kun
päästään käsittelemään asunto-ohjelmaa.
 
Mutta pienikin hyvä tässä tilanteessa on hyvä. Tässä tapauksessa
muutamat perheet saavat, lleen niitä toivottuja asuntoja, pientaloja,
joita tänne Helsinkiin on kaivattu. Toivon, että tässä ymmärretään se
kokonaisuus, vaikka se tätä mielestäni osittain ryteistä yleistä aluetta
viekin.
 

267 §

Esityslistan asia nro 16

UUSIEN RAITIOVAUNUJEN HANKESUUNNITELMAN HYVÄKSYMINEN

 

Valtuutettu Puura

 
                                          Arvoisa puheenjohtaja, hyvät valtuustotoverit.
 
                                          Uusien raitiovaunujen hankkiminen on perusteltua. On hyvä, että asia
on käsiteltävänämme tänään, sillä raitiovaunukalusto vaatii
säännönmukaista uusimista ja hankintaprosessiin menee vuosia.
Hankesuunnitelman mukaan ensimmäiset uudet raitiovaunut voisivat
olla vuonna 2011 kuljettamassa ihmisiä.
 
                                          Raitiovaunut ovat urbaani ympäristöystävällinen ja pidetty tapa matkata
kaupungissamme. Helsingin raitiotieverkko on laaja ja laajenee
suunnitelmien mukaan reippaasti mm. Jätkäsaareen, Ilmalaan sekä
Arabianrantaan.
 
                                          Pidän kannatettavana sitä, että hankkeen tarjouspyyntöön ja
hankintasopimukseen otetaan mukaan optiolausekkeet, joilla
varaudutaan raitiovaunuliikenteen laajentamisen edellyttämiin
lisätoimituksiin.
 
                                          Laajasalon ja Herttoniemen tienoon liikennejärjestelyt tarvitsevat jo
lähivuosina, mutta etenkin Kruunuvuorenrannan rakentamisen jälkeen
uusia ratkaisuja. Raideliikenteen ulottaminen Kruunuvuorenrantaan ja
sieltä Yliskylään olisi ratkaisu, joka toisi Laajasalon lähemmäksi
keskustaa ja korostaisi Helsingin merellistä kaupunkikuvaa. Samalla se
lyhentäisi matkan Laajasalosta keskustaan puolella, vähentäisi
saarelaisten riippuvuutta yhdestä sillasta ja toisi toisen
ympäristöystävällisen joukkoliikennemuodon bussiliikenteen lisäksi.
 
                                          HKL ilmoittaa syystä selvittävänsä erilaisia rahoitus- ja
leasingvaihtoehtoja, mukaan lukien kunnossapitoleasingia, jossa
raitiovaunujen valmistaja ottaa vastuun käyttöasteen toteutumisesta ja
vaunujen toimivuudesta. Joka tapauksessa on varmistettava
huolellisen kilpailuttamisprosessin ja sopimusehdoin se, että
raitiovaunujen toimivuus ja laatu vastaavat sovittua. On tärkeää, että
aikaisemmista kerroista otetaan oppia ja että verorahoille saadaan
hankinnassa täysi vastine.
 
                                          Viitaten hankinnan suuriin kustannuksiin kaupunginhallitus on todennut,
että liikennelaitoksen tulee kiinnittää erityistä huomiota
liikennöintikustannusten kurissa pitämiseen. Pelkkien kustannusten
vahtiminen ei ole kuitenkaan riittävää. On huolehdittava myös
joukkoliikennepalvelujen hyvästä saatavuudesta ja laadusta
tasapuolisesti eripuolilla Helsinkiä. Vain sitä kautta voimme kasvattaa
joukkoliikenteen osuutta koko liikenteessä.
 

Valtuutettu Koskinen

 
                                          Arvoisa puheenjohtaja, hyvät valtuutetut.
 
                                          Kuten valtuutettu Puura totesi, kyseessä on varsin mittava panostus
raitiovaunuliikenteen ylläpitämiseksi ja kehittämiseksi. Samoin kuin
valtuutettu Puura, täytyy myös toivoa, että tällä kertaa hankinnassa
onnistutaan paremmin kuin viimeksi.
 
                                          Minua hieman ihmetyttää tekstissä oleva maininta, että
tulorahoituksella katetaan 10 % hankinnasta, kun tulorahoitus ei
nytkään riitä kuin puoleen liikennelaitoksen kuluista.
 

Valtuutettu Walldén-Paulig
 
                                          Arvoisa puheenjohtaja.
 
                                          Haluan myös omalta osaltani esittää toivomuksen, että liikennelaitos
tällä kertaa erityisen tarkasti tutkii, mitä tilaa, ettei käy niin kuin viime
kerralla, edellisellä kerralla, jolloin hankitut raitiovaunut osoittautuivat
sopimattomiksi meidän ilmasto-olosuhteissamme.
 

Valtuutettu Soininvaara

 
                                          Arvoisa puheenjohtaja.
 
                                          Yksi ilahduttavia asioita Helsingissä on raitiotieliikenteen viime aikainen
renesanssi. Pitkästä aikaa tehdään uusia reittejä ja kiskoja asennetaan
uusille paikoille. Jos nyt saadaan vielä hyviä ratikoita, niin oikein hyvä.
 
                                          Toivoisin, että tämä ei jäisi tähän sen takia, että ilmastopolitiikka tulee
vaikuttamaan kaupunkiliikenteeseen aika paljon. Ja vaikka valtuutettu
Puura sanoi, että raitiovaunu on bussiliikenteen ohella toinen
ympäristöystävällinen liikennöintimuoto, niin se on paljon
ympäristöystävällisempi kuin bussiliikenne. On pakko sanoa, että linja-
autoliikenteen päästöt henkeä kohden koko maassa keskimäärin ovat
noin puolet henkilöautoliikenteen, ei siis tätä vähempää, Helsingissä
ehkä kolmasosa tai neljäsosa, koska meillä on vähän täydempiä
busseja kuin muualla. Linja-auto ei ole mikään tavattoman
ympäristöystävällinen liikennöintimuoto, mutta ratikka on.
 
                                          Oliko se valtuutettu Koskinen, joka tässä sanoi, että ihmettelee, mis
tämä tulorahoitus tulee?
 
Keskustan ratikkaliikenne kattaa aika hyvin kustannuksensa
lipputuloina, koska sillä on niin tavattoman paljon matkustajia. Nelosen
ratikalla on 35 000 matkustajaa päivässä, joka on siis aika lailla. Aika
moni heistä maksaa jollakin kertamaksulla tai muulla sellaisella.
 
                                          Jos katsomme kaupungin tilastoa, niin ratikkaliikenne on hyvin kallista.
Matkustajakilometriä kohden se on paljon kalliimpaa kuin bussiliikenne
ja hirvittävän paljon kalliimpaa kuin metroliikenne. Tämä tilasto jossakin
määrin valehtelee sen takia, että ratikat kulkevat ydinkeskustassa. Jos
katsottaisiin, mitä bussimatka maksaa ydinkeskustassa, niin olisihan
sekin aika kallista. Tässä suhteessa olisi ehkä järkevää pidentää ja
venyttää raitiotieliikennettä pitemmälle taajamiin, pitemmälle lähiöihin.
Tiedämme, että kun nelosen ratikka pääsee Mannerheimintieltä kohti
Munkkiniemeä, sehän muuttuu yhtäkkiä pikaratikaksi. Se on hyvin
nopea, kun sillä on oma selkeä reittinsä ja omat kiskonsa eikä paljon
liikennevaloja. Samanlaista ikään kuin pikaratikkaominaisuutta voisi
ihin meidän raitiovaunuihimme saada.
 
                                          Sitten tämän hankinnan osalta toivotan vaan menestystä. Se ei ole
ihan helppo tehtävä. Ongelmana ei ole ilmasto, vaan se, että Helsingin
ratikkaverkoston geometria on aivan erilainen kuin muualla. Täällä on
jyrkkiä mäkiä, jyrkkiä mutkia ja ne saattavat olla vielä samassa
paikassa. Se asettaa vaunulle sellaisia vaatimuksia, joita muissa
kaupungeissa ei ole. Sen takia välttämättä valmista tarjontaa ei ole.
Siinä mielessä kannattaa pitää auki sekin optio, että tämä tehdään
tilauksen perusteella esimerkiksi sellaiselta kotimaiselta hankkijalta,
joka on nykyisetkin, nämä paremmin toimivat ratikat pystynyt
tekemään, jotka toimivat tässä geometriassa.
 
                                          Samalla haluan kiittää uusista jatkopalaratikoista. Sehän on aivan oiva
ja loistava keksintö.
 

Valtuutettu Puura (vastauspuheenvuoro)

 
                                          Arvoisa puheenjohtaja.
 
                                          Valtuutettu Soininvaara kertoi meille, että bussiliikenne ei ole yhtä
ympäristöystävällinen kuin ratikkaliikenne.
 
                                          Tästä olen aivan samaa mieltä. On totta, että raideliikenne on
ympäristöystävällisempi. Laajasalossa tilanne on vaan se, että mitään
muuta vaihtoehtoa joukkoliikenteessä ei ole kuin tämä bussiliikenne ja
silloin bussiliikenne on kuitenkin ympäristöystävällisempää kuin se, että
jokainen ajaa omalla henkilöautollaan. Itse käytän paljon myös pyörää
työmatkaliikenteessä. Sitäkin voisi tietenkin monille muillekin ehdottaa.
 
                                          Toivottavaa on, että raideliikenne Helsingissä lisääntyy ja laajenee
tulevaisuudessa ja saadaan tasapuolisesti erilaisia hyviä
joukkoliikenneratkaisuja eripuolelle Helsinkiä.
 

Valtuutettu Lohi

 
                                          Arvoisa puheenjohtaja.
 
 
                                          Eräs yksityiskohta tässä hyvässä hankkeessa kiinnitti huomiotani.
 
                                          Hankesuunnitelmassa kerrotaan, että kasvattamalla hieman vaunujen
leveyttä, niihin voitaisiin sijoittaa käytävän molemmille puolille kaksi
istumapaikkaa. Tällaista systeemiä on sovellettu Helsingin nykyisiin
matalalattiavaunuihin. Nämä vaunuthan ovat muutenkin
epäonnistuneita, niin kuin on todettu. Mutta niissä nämä 2+2 –
konseptilla olevat istumapaikat aiheuttavat melkoisesti ahtautta. Se
korostuu erikoisesti, kun matkustajat ovat pukeutuneet paksuihin
talvivaatteisiin.
 
Uusien vaunujen muutaman sentin lisäys tuskin vaikuttaa olennaisesti
asiaan. Mielestäni tilauksen suunnitteluvaiheessa tulisi tarkasti harkita
istumapaikkojen lukumäärää ja sijoitusta.
 

Valtuutettu Rissanen

 
                                          Arvoisa puheenjohtaja.
 
                                          Tämä on ollut meillä joukkoliikennelautakunnassa käsittelyssä. Ja kun
on tässä nyt kohta seitsemän vuotta käsitellyt nykyisten
matalalattiavaunujen ongelmia, niin tiedostamme varsin hyvin tämän
tulevan hankinnan haasteellisuuden.
 
                                          Olen tietenkin tosi iloinen siitä, että olemme päättäneet lisätä
raitiovaunuliikennettä Helsingissä. Jätkäsaaresta tulee varmasti upea
ratikkakaupunginosa. Mutta se, mihin täytyy varautua tämän valtuutettu
Lohen mainitseman istumapaikkojen suunnittelun osalta, on myös se,
miten suuri osa lattiapinta-alasta sitten on matalalattiaista.
Täysmatalalattiaisuushan ei ole osoittautunut Helsingissä
onnistuneeksi vaihtoehdoksi. Tätä meidän on vielä pohdittava.
 

Valtuutettu Hakanen

 
                                          Puheenjohtaja, hyvät valtuutetut.
 
                                          Minäkin olen iloinen siitä, että Helsinki panostaa raideliikenteen
investointeihin. Tällaista panostusta me tarvitsemme välittömästi
kantakaupunkiin liittyvien alueiden ohella poikittaisessa
joukkoliikenteessä. Jokerilinjan muuttaminen pikaraitiotievaunulinjaksi
on eräs tällainen mahdollisuus.
 
 
                                          Haluan myöskin tukea valtuutettu Soininvaaran esiin nostamaa ajatusta
siitä, että selvitettäisiin huolella mahdollisuudet tilata uudet ratikat
kotimaiselta valmistajalta, joka hallitsisi Helsingin olosuhteet ja tarpeet.
 
                                          Olen samaa mieltä siitä, että näitä valmisteluja pitäisi erityisen huolella
seurata kaupunginhallituksenkin toimesta, jotta sellaista munausta ei
tehdä, joka edellisessä hankinnassa tapahtui.
 

Apulaiskaupunginjohtaja Sauri

 
                                          Puheenjohtaja, hyvät valtuutetut. Ordförande, bästa fullmäktige.
 
                                          Tarkoituksena on huolellisesti selvittää, otetaanko kokomatalalattiaisia
ratikoita vai osa. Tarkoituksena on myös, sitten kun hankintaa
toteutetaan, valmistajat voivat jättää tarjouksen sekä
kokomatalalattiaista että osamatalalattiaisista.
 
                                          Näyttää siltä, että suuri osa teknisistä ongelmista, joita nykyisten
matalalattiaisten kanssa on ollut, johtuu nimenomaan siitä, että ne ovat
kokomatalalattiaisia, jolloin se tekniikka on vaikeampi saada lattian alle
sopimaan.
 
                                          Liikennelaitos tiedostaa kyllä varsin hyvin ne ongelmat, mitä edellisten
ratikoitten kanssa on ollut. On aivan selvää, että tähän hankintaan
paneudutaan nyt mahdollisimman tarkoin ja pieteetillä.
 
                                          HELSINGIN KAUPUNGINVALTUUSTO
 
 
 
                                          Rakel Hiltunen                                      Hannu Hakala
                                          puheenjohtaja                                       osastopäällikkö
 
                                          Pöytäkirja tarkastettu ja hyväksytty:
 
 
 
                                          Sirpa Asko-Seljavaara                         Jörn Donner
                                          kaupunginvaltuutettu                           kaupunginvaltuutettu