Helsingin kaupunki

Esityslista

33/2022

1 (2)

Kaupunginhallitus

 

 

 

 

Asia/38

 

19.9.2022

 

 

 

 

 

 

 

 

 

Päätöshistoria

Kaupunkiympäristölautakunta 12.04.2022 § 238

HEL 2022-001519 T 00 00 03

Lausunto

Kaupunkiympäristölautakunta antoi kaupunginhallitukselle seuraavan lausunnon:

Risteysalueen kohdalla Vuotie on katuluokaltaan alueellinen kokoojakatu, jolla nopeusrajoitus on 50 km/h. Gustav Pauligin katu on paikallinen kokoojakatu, jolla nopeusrajoitus on 40 km/h. Risteyksessä on sattunut yksi jalankulkijan loukkaantumiseen johtanut onnettomuus koko Vuotien historian aikana. Aloitteessa toivotaan risteykseen liikennevaloja ja valaistuksen parantamista. Liikennevaloja toivotaan toteutettavan jo nyt työmaa-aikaisena järjestelynä, kun viereistä Aromikujan aluetta rakennetaan.

Työmaa-aikaisten liikennejärjestelyiden toteutuksesta ja kustannuksista vastaavat työmaat. Kaupunki edellyttää ja valvoo turvallisten järjestelyiden toteuttamista. Työmaajärjestelyt vaihtuvat suhteellisen usein, kun rakentaminen edistyy. Poikkeusjärjestelyiden aikana risteyksen kaikissa haaroissa ei ole tilaa liikennevalopylväille ja sähkönsyöttö valopylväille on haastava toteuttaa. Turvalliseen järjestelyyn onkin pyritty alentamalla ajonopeutta työmaan kohdalla 30 km/h ja asettamalla nopeusnäyttötaulu muistuttamaan ajonopeudesta. Työmaa-aidat kaventavat näkemiä risteyksessä, mutta viistetyllä aitauksen kulmalla ja korvaamalla umpinainen aita läpinähtävällä aitaelementillä on näkemiä pyritty saamaan paremmiksi.

Uusien liikennevalojen toteuttamainen määritellään mm. liikennemäärien mukaan tai onko välittömässä läheisyydessä erityiskohteita kuten koulu. Jos autoliikenteen määrät ovat maltilliset ja jalankulkumäärät ovat hyvin pienet ei uusien valojen toteuttaminen ole perusteltua. Liikennevalot pidetään Helsingissä toiminnassa yleensä 24 tuntia vuorokaudessa, ja liikennevalot parantavatkin risteyksen turvallisuutta vilkkaan liikenteen aikana. Hiljaisemman liikenteen aikana ne saattavat kuitenkin houkutella punaisia liikennevaloja päin ajamiseen ja kävelemiseen, jolloin ne muuttuvat liikenneturvallisuusriskiksi. Risteyksen kohdalla Vuotien liikennemäärä on Gustav Pauligin kadun länsipuolella noin 11 000 ajoneuvoa vuorokaudessa. Risteyksen itäpuolella Vuotien liikennemäärä on noin 7 500 ajoneuvoa vuorokaudessa. Gustav Pauligin kadun liikennemäärä on noin 4 000 ajoneuvoa vuorokaudessa. Risteyksen läheisyyteen toteutuva rakentaminen tuottaa uutta liikennettä arviolta noin 2 000 ajoneuvoa vuorokaudessa. Liikennemäärät kasvavat asteittain, kun rakentaminen valmistuu eri vaiheissa. Lopullisesti valmista pitäisi olla aikaisintaan vuonna 2026. Arvioitu liikennemäärä rakentamisen valmistuttua on sen verran merkittävä, että liikennevalojen toteutus risteykseen on perusteltua. Kaupunki varmistaa yksityiskohdat liikennevalojärjestelyiden toteuttamiselle, ja jos esteitä ei ole, niin liikennevalot toteutetaan risteykseen siinä vaiheessa, kun talorakennustyömaat poistuvat.

Katuvalaistus suunnitellaan lähtökohtaisesti riittävän tehokkaaksi risteysalueille. Palaute valaistuksen tehon tarkistamisesta on välitetty valaistussuunnittelijalle. Jos puutteita huomataan, tehdään tarvittavat muutokset valaistukseen.

Esittelijä

kaupunkiympäristön toimialajohtaja

Ville Lehmuskoski

Lisätiedot

Janne Antila, liikenneinsinööri: 310 20355

janne.antila(a)hel.fi