Helsingin kaupunki

Pöytäkirja

2/2021

1 (3)

Kaupunginhallitus

 

 

 

 

Asia/30

 

11.01.2021

 

 

 

 

 

 

 

 

 

§ 32

Hankintaoikaisuvaatimus, pehmopapereiden yhteishankinta

HEL 2020-009360 T 02 08 01 00

Päätös

Kaupunginhallitus totesi, että pehmopapereista 5.11.2020 tehtyyn hankintapäätökseen kohdistuvan hankintaoikaisuvaatimuksen käsittely raukeaa hankintamenettelyn keskeyttämisen vuoksi.

Esittelijä

kansliapäällikkö

Sami Sarvilinna

Lisätiedot

Marja Sarmela, hankintalakimies, puhelin: 310 31651

marja.sarmela(a)hel.fi

Liitteet

1

Oikaisuvaatimus 18.11.2020

Muutoksenhaku

Muutoksenhakukielto, hankintaoikaisupäätös

Otteet

Ote

Otteen liitteet

Asianosainen

Esitysteksti
Liite 1
Muutoksenhakukielto, hankintaoikaisupäätös

Päätösehdotus

Päätös on ehdotuksen mukainen.

Esittelijän perustelut

Hankintajohtaja on päätöksellään 3.12.2020 keskeyttänyt pehmopapereiden yhteishankinnan osa-alueen 1 (WC-paperit, käsipyyhkeet ja muut paperituotteet) hankintaa tekemättä. Hankinta on keskeytetty hankintamenettelyn sähköisessä huutokaupassa sattuneen järjestelmävirheen vuoksi. Hankintaoikaisuvaatimuksen kohteena olevaa hankinnan osa-aluetta 1 ei näin ollen toteuteta 5.11.2020 tehdyn hankintapäätöksen perusteella. Osa-alue on tarkoitus kilpailuttaa uudelleen.

Helsingin kaupungin hallintosäännön 19 luvun 4 §:n mukaan kaupunginhallituksen, sen jaoston ja sen alaisen viranomaisen päätöksestä tehdyn hankintaoikaisun käsittelee kaupunginhallitus.

Esittelijä

kansliapäällikkö

Sami Sarvilinna

Lisätiedot

Marja Sarmela, hankintalakimies, puhelin: 310 31651

marja.sarmela(a)hel.fi

Liitteet

1

Oikaisuvaatimus 18.11.2020

Muutoksenhaku

Muutoksenhakukielto, hankintaoikaisupäätös

Otteet

Ote

Otteen liitteet

Asianosainen

Esitysteksti
Liite 1
Muutoksenhakukielto, hankintaoikaisupäätös

Päätöshistoria

Keskushallinto Kaupunginkanslia Talous- ja suunnitteluosasto Hankinnat ja kilpailuttaminen Hankintajohtaja 15.12.2020 § 215

HEL 2020-009360 T 02 08 01 00

Päätös

Hankintajohtaja päätti, että pehmopapereiden hankinnat tehdään väliaikaisesti hankintalain 153 §:ssä tarkoitetulla tavalla seuraavien toimittajien kanssa:

- WC-paperit, käsipyyhkeet ja muut paperituotteet: Metsä                 Tissue Oyj (1867831-1)

- Annos- ja lautasliinat: Pamark Oy (0601684-7)

Sopimus sopijapuolten välillä syntyy vasta myöhemmin erikseen allekirjoitettavalla sopimuksella.

Hankinnan arvioitu arvonlisäveroton arvo väliaikaisjärjestelyn aikana on noin 560 000 euroa. Hankinnan arvoa arvioitaessa on otettu huomioon yhden vuoden käsittelyaika markkinaoikeudessa.

Päätöksen perustelut

Hankintajohtaja on tehnyt päätöksen 201 § 5.11.2020 pehmopapereiden yhteishankinnasta, joka perustui kaupunginkanslian tarjouspyyntöön H076-20 / HEL 2020-009360. 

Hankintajohtajan päätöksestä on tehty valitus markkinaoikeuteen. Hankintalain 153 §:n mukaan, jos hankinnasta on tehty valitus markkinaoikeuteen, hankintayksikkö voi järjestää hankinnan väliaikaisesti, jollei hankintaa voida sen luonteen vuoksi lykätä markkinaoikeuden käsittelyn ajaksi.

Väliaikaisjärjestelyn tekeminen on hankinnan luonteen takia välttämätöntä Helsingin kaupungille.

Väliaikaisjärjestely on voimassa enintään siihen saakka, kun hankintapäätöstä 5.11.2020 koskeva valitus on markkinaoikeudessa ratkaistu ja kun mahdollinen virhe hankintamenettelyssä on markkinaoikeuden antaman ratkaisun perusteella korjattu.

Keskushallinto Kaupunginkanslia Talous- ja suunnitteluosasto Hankinnat ja kilpailuttaminen Hankintajohtaja 03.12.2020 § 210

Keskushallinto Kaupunginkanslia Talous- ja suunnitteluosasto Hankinnat ja kilpailuttaminen Hankintajohtaja 05.11.2020 § 201

Lisätiedot

Janina Riutta, Palvelupäällikkö, puhelin

janina.riutta(a)hel.fi

 

Postiosoite

Käyntiosoite

Puhelin

Y-tunnus

Tilinro

PL 1

Pohjoisesplanadi 11-13

+358 9 310 1641

0201256-6

FI0680001200062637

00099 HELSINGIN KAUPUNKI

Helsinki 17

Faksi

 

Alv.nro

kaupunginkanslia@hel.fi

http://www.hel.fi/kaupunginkanslia

+358 9 655 783

 

FI02012566