Helsingin kaupunki

Esityslista

7/2019

1 (1)

Kaupunginhallitus

 

 

 

 

Asia/15

 

11.2.2019

 

 

 

 

 

 

 

 

 

Päätöshistoria

Sosiaali- ja terveyslautakunta 15.01.2019 § 5

HEL 2018-011180 T 00 00 03

Esitys

Sosiaali- ja terveyslautakunta antoi kaupunginhallitukselle seuraavan lausunnon koskien nopeaa nuorten mielenterveysongelmissa auttavaa chat-linjaa:

”Nuorten aloitteessa (nro 3) 28.1.2018 koskien nuorten auttavia chat-palveluja (esim. Sekasin-Chat) todetaan, että nuoret joutuvat usein odottamaan jopa monia tunteja päästäkseen keskustelemaan ongelmastaan. Aloitteessa ehdotetaankin, että chat-palveluihin lisättäisiin päivystäjiä tai perustettaisiin uusia nuorille tarkoitettuja chat-palveluja.

Nuorisopalvelujen lausunnossa aloitteeseen todetaan muun muassa seuraavaa: ”Aloitteessa esitetty ehdotus on tärkeä ja kannatettava. Kulttuurin ja vapaa-ajan toimialan nuorisopalveluissa tullaan keskustelemaan auttavien chat-palveluiden tarpeesta ja nuorten matalan kynnyksen tuen tarjoamisen mahdollisuuksien parantamisesta. Nuorisopalvelut organisoi 5.4.2018 pidettävän Aloiteasema-tapahtuman järjestämistä, jonne Helsingin nuorisoneuvosto on valinnut ko. aloitteen yhdeksi edelleen edistettäväksi nuorten aloitteeksi. Nuorisopalvelut järjestävät tilaisuuteen viranhaltijoita, päättäjiä ja asiantuntijoita, jotka voivat auttaa aloitteen eteenpäin viemisessä yhdessä nuorten kanssa.”

Merkitessään tiedoksi nuorten aloitteet 24.10.2018 kaupunginvaltuusto edellytti selvitettävän mahdollisuuksia sille, että aloitteen nro 3 pyyntöön nopeasta chat-linjasta reagoi myös sosiaali- ja terveystoimiala, koska nuoret pyytävät apua myös mielenterveysongelmiin.

Nuorille suunnatun verkkosivuston kehittäminen

Nuorten syrjäytymisen ehkäisyyn ja alueiden välisen eriytymisen torjumiseen suunnattujen määrärahojen avulla sosiaali- ja terveystoimialalla on käynnistetty nuorille suunnatun verkkosivuston kehittäminen syksyllä 2018. Verkkosivustolle on tarkoituksena integroida chat-linja ja yhteydenottolomake tai muu nuorille soveltuva yhteydenottotapa.

Verkkosivuston pohjana käytetään olemassa olevaa nuorille suunnattua viestintäalustaa Nuorten Helsinkiä. Sivustolla on myös erikseen sivu nuorten mielenterveyspalveluista Mielen hyvinvointi. Kehittämisessä tehdään tiivistä yhteistyötä muiden toimialojen kanssa, koska sivuston on tarkoituksena palvella kaikkia helsinkiläisiä nuoria. Sivuston kehittämiseen osallistuu myös kokemusasiantuntijanuoria, jotta sivustosta saadaan mahdollisimman käyttäjälähtöinen.

Chat-palvelua kehittäessä selvitetään myös siihen tarvittavat voimavarat, yhteistyö- ja työnjakokysymykset sekä mikä on palveluaika. On määriteltävä myös, miten apu kanavoidaan, kun nuorilla on vakavia huolenaiheita, kuten mielenterveysongelmia. Yhteydenottolomakkeen kehittäminen on yksi tapa päästä kontaktiin niiden nuorten kanssa, jotka tarvitsevat apua. Etsivällä työllä on iso rooli riskiryhmässä olevien nuorten auttamisessa ja myös heidän tehtäväänsä tulee arvioida suhteessa nuorten chat-palveluun.

Terveys- ja hyvinvointivaikutusten arviointi

Nuoret viettävät paljon aikaa digitaalisissa ympäristöissä, minkä vuoksi sähköinen viestintä on varmin tapa tavoittaa heidät ja tarjota varhaisempaa tukea. Verkkosivuston ja uusien yhteydenottokanavien kehittämisen avulla pyritään siihen, että nuoret saavat riittävän ajoissa tietoa tarjolla olevista palveluista sekä apua itsenäiseen asioiden hoitamiseen. Mahdollisuus nimettömänä keskusteluun madaltaa avun hakemisen kynnystä ja ehkäisee näin syrjäytymistä.”

Esittelijä

sosiaali- ja terveystoimialan toimialajohtaja

Juha Jolkkonen

Lisätiedot

Sari Tuominen, idän aikuissosiaalityön päällikkö, puhelin: 310 46700

sari.tuominen(a)hel.fi

Marja Heikkinen, kehittämissuunnittelija, puhelin: 310 42303

marja.heikkinen(a)hel.fi