Helsingin kaupunki | Esityslista | 20/2018 | 1 (1) |
Kaupunginhallitus |
|
| |
|
| Asia/20 | |
| 14.5.2018 |
| |
|
|
| |
|
|
| |
Päätöshistoria
Kulttuuri- ja vapaa-aikalautakunta 12.12.2017 § 92
HEL 2017-005411 T 00 00 03
Lausunto
Kulttuuri- ja vapaa-aikalautakunta antoi asiasta seuraavan lausunnon:
Kulttuuri- ja vapaa-aikalautakunta pitää kannatettavana nuorten aloitejärjestelmän käsittelyä osana koulujen ja oppilaitosten demokratiakasvatusta. Nuorten aloiteoikeudesta tiedottamista voidaan edistää opettajien tietoisuutta lisäämällä ja laatimalla aiheesta eri oppitunneille soveltuvaa opetusmateriaalia. Nuorten aloitteiden, sekä muiden Ruuti-järjestelmään kuuluvien nuorten osallisuuden menetelmien ja käytäntöjen, ottamista osaksi koulujen ja oppilaitosten ilmiöoppimista on hyvä tarkemmin selvittää osana Ruudin kehittämistyötä.
Koulujen rooli nuorten demokratiakasvatuksen pohjan rakentajana on kaupungissa merkittävä. Kouluissa ja oppilaitoksissa tavoitetaan valtaosa alle 13–17-vuotiaista nuorista, jotka kuuluvat nuorten erityisen aloiteoikeuden piiriin Helsingissä. Nuorten aloiteoikeus on osa kaupungin nuorten vaikuttamisjärjestelmä Ruudin kokonaisuutta.
Perusopetuksen uuteen opetussuunnitelmaan on kirjattu paljon osallisuuteen ja vaikuttamiseen liittyviä tavoitteita. Uutena kokonaisuutena opetussuunnitelmassa on laaja-alaisen osaamisen tavoitteet, jossa on asetettu tavoitteita myös osallistumisen, vaikuttamisen ja kestävän tulevaisuuden rakentamisen taidoille.
Kaupungin koulut ja oppilaitokset osallistuvat aktiivisesti kaupungin nuorten vaikuttamisjärjestelmä Ruudin toimintaan. Näin ollen on luontevaa, että kouluissa ja oppilaitoksissa käsitellään oppitunneilla ja muissa tilanteissa nuorten aloitejärjestelmää ja ohjataan nuoria aloitteiden tekemisessä. Nuorten aloitejärjestelmästä voidaan tiedottaa myös oppilas- ja opiskelijakunnan hallituksen kokouksissa. Oppilas- ja opiskelijakunnan ohjaavilla opettajilla on tässä keskeinen rooli. Lukioissa ja ammatillisessa koulutuksessa aloitteiden laatiminen soveltuu hyvin esimerkiksi yhteiskuntaopin sekä äidinkielen ja kirjallisuuden opintoihin.
Esittelijä
nuorisoasiainjohtaja
Mikko Vatka
Lisätiedot
Katri Kairimo, aluepäällikkö, puhelin: 310 71579
katri.kairimo(a)hel.fi
Mikko Vatka, nuorisoasiainjohtaja, puhelin: 310 71252
mikko.vatka(a)hel.fi
Kasvatus- ja koulutuslautakunta 21.11.2017 § 102
HEL 2017-005411 T 00 00 03
Lausunto
Kasvatus- ja koulutuslautakunta antoi seuraavan lausunnon valtuutettu Vuorjoen toivomusponnesta:
Perusopetuksen uuteen opetussuunnitelmaan on kirjattu paljon osallisuuteen ja vaikuttamiseen liittyviä tavoitteita. Uutena kokonaisuutena opetussuunnitelmassa on laaja-alaisen osaamisen tavoitteet, jossa on asetettu tavoitteita myös osallistumisen, vaikuttamisen ja kestävän tulevaisuuden rakentamisen taidoille. Näitä laaja-alaisen osaamisen taitoja harjoitellaan kaikissa oppiaineissa koko kouluajan.
Kaupungin koulut ja oppilaitokset osallistuvat aktiivisesti kaupungin nuorten osallisuusjärjestelmä Ruudin toimintaan. Näin ollen on luontevaa, että kouluissa ja oppilaitoksissa käsitellään oppitunneilla ja muissa tilanteissa nuorten aloitejärjestelmää ja ohjataan nuoria aloitteiden tekemisessä.
Nuorten aloitejärjestelmästä voidaan tiedottaa myös oppilas- ja opiskelijakunnan hallituksen kokouksissa. Oppilas- ja opiskelijakunnan ohjaavilla opettajilla on tässä keskeinen rooli. Lukioissa ja ammatillisessa koulutuksessa aloitteiden laatiminen soveltuu hyvin esimerkiksi yhteiskuntaopin sekä äidinkielen ja kirjallisuuden opintoihin.
Kasvatuksen ja koulutuksen toimialalla asiaa voidaan edistää opettajien täydennyskoulutuksissa, oppilas- ja opiskelijakuntapäivillä sekä kouluihin ja oppilaitoksiin jaettavalla materiaalilla.
Esittelijä
kasvatuksen ja koulutuksen toimialajohtaja
Liisa Pohjolainen
Lisätiedot
Kirsi Verkka, opetuskonsultti, puhelin: 310 84026
kirsi.verkka(a)hel.fi
| ||||
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
| |||