Helsingin kaupunki | Pöytäkirja | 38/2017 | 1 (1) |
Kaupunginhallitus |
|
| |
|
| Asia/24 | |
| 30.10.2017 |
| |
|
|
| |
|
|
| |
§ 982
Valtuutettu Tuomo Valokaisen toivomusponsi kaupunkibulevardien suunnittelusta Helsingin uudessa yleiskaavassa
HEL 2016-012132 T 00 00 03
Päätös
Kaupunginhallitus päätti merkitä tiedoksi selvityksen kaupunginvaltuuston 26.10.2016 hyväksymän toivomusponnen (Tuomo Valokainen) johdosta tehdyistä toimenpiteistä ja toimittaa selvityksen ponnen ehdottajalle sekä tiedoksi muille valtuutetuille.
Esittelijä
kansliapäällikkö
Sami Sarvilinna
Lisätiedot
Hannu Hyttinen, kaupunginsihteeri, puhelin: 31036024
hannu.hyttinen(a)hel.fi
Liitteet
1 | Valokainen Tuomo, toivomusponsi 9, Kvsto 26.10.2016 asia 5 |
Muutoksenhaku
Muutoksenhakukielto, valmistelu tai täytäntöönpano |
Otteet
Ote | Otteen liitteet |
Ponnen ehdottaja | Esitysteksti |
Päätösehdotus
Päätös on ehdotuksen mukainen.
Esittelijän perustelut
Hyväksyessään 26.10.2016 Helsingin uuden yleiskaavan - Kaupunkikaavan kaupunginvaltuusto hyväksyi seuraavan toivomusponnen:
"Hyväksyessään kaupunkikaavan kaupunginvaltuusto edellyttää, että mahdolliset kaupunkibulevardit suunnitellaan ennakoivasti niin, että keskustaan suuntautuva ja sieltä pois suuntautuva liikenne ei ruuhkautuisi, vaan pyrkimyksenä olisi, että liikenne sujuisi jopa entistäkin joustavammin. ""(Tuomo Valokainen)
Hallintosäännön 30 luvun 14 §:n mukaan Khn on toimitettava ponnen ehdottajalle kirjallinen selvitys toivomusponnen johdosta tehdyistä toimenpiteistä viimeistään vuoden kuluttua ponnen hyväksymisestä. Selvitys on toimitettava erikseen myös muille valtuutetuille.
Toivomusponnen johdosta on saatu kaupunkisuunnittelulautakunnan ja kiinteistölautakunnan lausunnot.
Kaupunginhallitus viittaa saatuihin lausuntoihin ja toteaa, että kaupunkibulevardien suunnittelua ohjaavat mm. kaupunginhallituksen hyväksymän liikkumisen kehittämisohjelman tavoitteet arjen sujuvuudesta, kaupungin elinvoimaisuudesta ja resurssitehokkuudesta. Yksi kahdeksasta tavoitteesta on, että matka-ajat ovat ennustettavia kaikilla kulkumuodoilla, mikä edellyttää ruuhkautumisen ohjaamista ja hallintaa. Bulevardien suunnittelussa myös liikenneturvallisuuteen kiinnitetään erityistä huomiota.
Liikenteen sujuvuuden kannalta merkittävät ratkaisut tehdään kaupunkibulevardien jatkosuunnittelussa. Kukin bulevardi tullaan suunnittelemaan erikseen niin, että se palvelee bulevardille asetettua tavoitetta mahdollisimman hyvin. Bulevardien kaistamäärää ja liittymäratkaisuja suunniteltaessa tullaan tarkastelemaan miten ne vaikuttavat liikenteen sujuvuuteen liikenne-ennusteita ja -simulointeja hyödyntäen. Liittymäratkaisujen ja -tiheyden suunnittelussa kiinnitetään huomiota myös siihen, minkälaiset ratkaisut mahdollistavat mahdollisimman hyvin vihreän aallon bulevardilla liikkujille.
Kaupunkikehitys, jossa kaupunki kasvaa bulevardien varsille, perustuu tavoitteeseen, että kestävän liikkumisen osuus kasvaa ja autoliikenne ei ainakaan lisäänny nykyisestä. Bulevardien suunnittelussa tullaan huolehtimaan joukkoliikenteen etuisuuksista, jolloin joukkoliikenne on riittävän kilpailukykyinen ja houkutteleva vaihtoehto autoliikenteelle. Sujuvuus bulevardeilla toteutuu parhaiten, kun yhä useampi käyttää kestäviä kulkumuotoja liikkumiseen erityisesti ruuhka-aikoihin. Tällöin niille, joiden on tarve ajaa autolla bulevardilla jää myös tilaa tehdä niin ja sujuvuus on tavoitetilassa nykyistä parempaa. Sujuvuus bulevardeilla ei aamuruuhkassa nykyisestä parane, jos autoliikenteen määrä ei laske, sillä kantakaupunkiin ei mahdu enempää autoliikennettä.
Bulevardien sujuvuutta tulevat helpottamaan myös toimintaympäristön ennakoidut muutokset kuten uudet liikenne palveluna (MaaS) -sovellukset, ajoneuvotekniikan kehittyminen, mahdollinen ajoneuvoliikenteen hinnoittelu (esim. ruuhkamaksut), liikenteen operointia tukeva teknologia, etätyön lisääntyminen, ruuhka-aikojen laventuminen, kaupunkirakenteen tiivistyminen ja kestävien kulkutapojen saavutettavuuden parantuminen. Helsingin liikenteen sujuvuuden takaamiseksi kannattaa näitä liikkumiseen vaikuttavia tekijöitä edistää myös kaupunkisuunnittelun keinoin.
Esittelijä
kansliapäällikkö
Sami Sarvilinna
Lisätiedot
Hannu Hyttinen, kaupunginsihteeri, puhelin: 31036024
hannu.hyttinen(a)hel.fi
Liitteet
1 | Valokainen Tuomo, toivomusponsi 9, Kvsto 26.10.2016 asia 5 |
Muutoksenhaku
Muutoksenhakukielto, valmistelu tai täytäntöönpano |
Otteet
Ote | Otteen liitteet |
Ponnen ehdottaja | Esitysteksti |
Päätöshistoria
Kaupunginhallitus 23.10.2017 § 925
HEL 2016-012132 T 00 00 03
Päätös
Kaupunginhallitus päätti panna asian pöydälle.
Käsittely
23.10.2017 Pöydälle
Kaupunginhallitus päätti yksimielisesti panna asian pöydälle Mika Raatikaisen ehdotuksesta.
Esittelijä
kansliapäällikkö
Sami Sarvilinna
Lisätiedot
Hannu Hyttinen, kaupunginsihteeri, puhelin: 31036024
hannu.hyttinen(a)hel.fi
Kiinteistölautakunta 09.03.2017 § 122
HEL 2016-012132 T 00 00 03
Lausunto
Kiinteistölautakunta antoi seuraavan lausunnon kaupunginhallitukselle:
Kaupunkibulevardien suunnittelua ohjaavat mm. kaupunginhallituksen hyväksymän liikkumisen kehittämisohjelman tavoitteet arjen sujuvuudesta, kaupungin elinvoimaisuudesta ja resurssitehokkuudesta. Yksi kahdeksasta tavoitteesta on, että matka-ajat ovat ennustettavia kaikilla kulkumuodoilla, mikä edellyttää ruuhkautumisen ohjaamista ja hallintaa. Bulevardien suunnittelussa myös liikenneturvallisuuteen kiinnitetään erityistä huomiota.
Liikenteen sujuvuuden kannalta merkittävät ratkaisut tehdään kaupunkibulevardien jatkosuunnittelussa. Kukin bulevardi tullaan suunnittelemaan erikseen niin, että se palvelee bulevardille asetettua tavoitetta mahdollisimman hyvin. Bulevardien kaistamäärää ja liittymäratkaisuja suunniteltaessa tullaan tarkastelemaan miten ne vaikuttavat liikenteensujuvuuteen liikenne-ennusteita ja -simulointeja hyödyntäen. Liittymäratkaisujen ja -tiheyden suunnittelussa kiinnitetään huomiota myös siihen, minkälaiset ratkaisut mahdollistavat mahdollisimman hyvin vihreän aallon bulevardilla liikkujille.
Kaupunkikehitys, jossa kaupunki kasvaa bulevardien varsille perustuu tavoitteeseen, että kestävän liikkumisen osuus kasvaa ja autoliikenne ei ainakaan lisäänny nykyisestä. Hyvät ja toimivat liikenneyhteydet sekä kaupungin eri osien saavutettavuuden parantaminen ovat kaupungin kehityksen elinehto, jossa tulee ottaa huomioon toimintaympäristön ennakoidut muutokset kuten esimerkiksi liikenteen uudet palvelut, yksityisautoilun osuuden pienentyminen ja julkisen liikenteen palvelutason lisääminen.
Esittelijä
osastopäällikkö
Sami Haapanen
Lisätiedot
Pekka Saarinen, toimistopäällikkö, puhelin: 09 310 64182
pekka.t.saarinen(a)hel.fi
Kaupunkisuunnittelulautakunta 14.02.2017 § 65
HEL 2016-012132 T 00 00 03
Lausunto
Kaupunkisuunnittelulautakunta päätti antaa seuraavan lausunnon kaupunginhallitukselle:
Kaupunkibulevardien suunnittelua ohjaavat mm. kaupunginhallituksen hyväksymän liikkumisen kehittämisohjelman tavoitteet arjen sujuvuudesta, kaupungin elinvoimaisuudesta ja resurssitehokkuudesta. Yksi kahdeksasta tavoitteesta on, että matka-ajat ovat ennustettavia kaikilla kulkumuodoilla, mikä edellyttää ruuhkautumisen ohjaamista ja hallintaa. Bulevardien suunnittelussa myös liikenneturvallisuuteen kiinnitetään erityistä huomiota.
Liikenteen sujuvuuden kannalta merkittävät ratkaisut tehdään kaupunkibulevardien jatkosuunnittelussa. Kukin bulevardi tullaan suunnittelemaan erikseen niin, että se palvelee bulevardille asetettua tavoitetta mahdollisimman hyvin. Bulevardien kaistamäärää ja liittymäratkaisuja suunniteltaessa tullaan tarkastelemaan miten ne vaikuttavat liikenteen sujuvuuteen liikenne-ennusteita ja -simulointeja hyödyntäen. Liittymäratkaisujen ja -tiheyden suunnittelussa kiinnitetään huomiota myös siihen, minkälaiset ratkaisut mahdollistavat mahdollisimman hyvin vihreän aallon bulevardilla liikkujille.
Kaupunkikehitys, jossa kaupunki kasvaa bulevardien varsille perustuu tavoitteeseen, että kestävän liikkumisen osuus kasvaa ja autoliikenne ei ainakaan lisäänny nykyisestä. Bulevardien suunnittelussa tullaan huolehtimaan joukkoliikenteen etuisuuksista, jolloin joukkoliikenne on riittävän kilpailukykyinen ja houkutteleva vaihtoehto autoliikenteelle. Sujuvuus bulevardeilla toteutuu parhaiten, kun yhä useampi käyttää kestäviä kulkumuotoja liikkumiseen erityisesti ruuhka-aikoihin. Tällöin niille, joiden on tarve ajaa autolla bulevardilla jää myös tilaa tehdä niin ja sujuvuus on tavoitetilassa nykyistä parempaa. Sujuvuus bulevardeilla ei aamuruuhkassa nykyisestä parane, jos autoliikenteen määrä ei laske, sillä kantakaupunkiin ei mahdu enempää autoliikennettä.
Bulevardien sujuvuutta tulevat helpottamaan myös toimintaympäristön ennakoidut muutokset kuten uudet Liikenne Palveluna (MaaS) sovellukset, ajoneuvotekniikan kehittyminen, mahdollinen ajoneuvoliikenteen hinnoittelu (esim. ruuhkamaksut), liikenteen operointia tukeva teknologia, etätyön lisääntyminen, ruuhka-aikojen laventuminen, kaupunkirakenteen tiivistyminen ja kestävien kulkutapojen saavutettavuuden parantuminen. Helsingin liikenteen sujuvuuden takaamiseksi kannattaa näitä liikkumiseen vaikuttavia tekijöitä edistää myös kaupunkisuunnittelun keinoin.
Esittelijä
yleiskaavapäällikkö
Rikhard Manninen
Lisätiedot
Pihla Kuokkanen, liikenneinsinööri, puhelin: 310 37124
pihla.kuokkanen(a)hel.fi
| ||||
Postiosoite | Käyntiosoite | Puhelin | Y-tunnus | Tilinro |
PL 10 | Pohjoisesplanadi 11-13 | +358 9 310 1641 | 0201256-6 | FI0680001200062637 |
00099 HELSINGIN KAUPUNKI | Helsinki 17 | Faksi |
| Alv.nro |
kaupunginkanslia@hel.fi | http://www.hel.fi/kaupunginkanslia | +358 9 655 783 |
| FI02012566 |
|
| |||