Helsingin kaupunki | Esityslista | 21/2017 | 1 (1) |
Kaupunginhallitus |
|
| |
|
| Ryj/5 | |
| 29.5.2017 |
| |
|
|
| |
|
|
| |
Päätöshistoria
Liikennelaitos -liikelaitoksen johtokunta (HKL) 11.04.2017 § 62
HEL 2017-001951 T 00 00 03
Lausunto
Liikennelaitos -liikelaitoksen johtokunta päätti antaa seuraavan lausunnon kaupunginhallitukselle Arja Karhuvaaran valtuustoaloitteeseen koskien Suomenlinnan lauttalaiturin asukasporttia.
Helsingin kaupungin liikennelaitoksen (HKL) tehtävä on huolehtia metro-, raitio- ja lauttaliikenteen tuottamisesta pääkaupunkiseudulla. Suomenlinnan hoitokunta on valtion virasto, joka restauroi, ylläpitää, esittelee ja hallinnoi Unescon maailmanperintöluetteloon kuuluvaa Suomenlinnaa. Suomenlinnan Liikenne Oy on kaupungin kokonaan omistama osakeyhtiö, joka hoitaa yhteistariffiliikennettä Kauppatorin ja Suomenlinnan päälaiturin välillä.
HKL:n hankesuunnitelmassa Suomenlinnan terminaalin odotustilan ja laiturijärjestelyjen uudistamisesta 18.5.2015 on kuvattu nyt käynnissä oleva Suomenlinnan päälaiturin terminaalialueen uudistus- ja kunnostustöiden sisältö. Hankkeen suunnittelu on tehty tiiviisti terminaalia käyttävän Suomenlinnan Liikenne Oy:n sekä Suomenlinnan hoitokunnan kanssa.
Terminaalin uudistuksen yhteydessä on toteutettu asukasportti. Portilla halutaan varmistaa asukkaille sujuvampi kulku lautalle etenkin turistikautena.
Valmistelut asukasportin käytön järjestämisestä ovat käynnissä. Tarkoitus on, että asukasportin käyttö järjestetään niin, että asukasportista voi kulkea vain kulkutunnisteella, jonka Suomenlinnan asukas voi hankkia. Asukasportissa toteutetaan myös matkustajalaskenta.
HKL vastaa asukasportin kunnossapidon kustannuksista. Suomenlinnan Liikenne Oy vastaa kulkulupien myöntämisestä sekä hallinnoi kulkuluparekisterin ylläpitoa. Tavoitteena on saada järjestelmä käyttöön vuoden 2017 aikana.
Esittelijä
yksikön johtaja
Karoliina Rajakallio
Lisätiedot
Markus Keisala, kehittämispäällikkö, puhelin: 310 35838
markus.keisala(a)hel.fi
| ||||
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
| |||