Helsingin kaupunki

Esityslista

12/2017

1 (1)

Kaupunginhallitus

 

 

 

 

Kaj/2

 

27.3.2017

 

 

 

 

 

 

 

 

 

Päätöshistoria

Kaupunkisuunnittelulautakunta 16.08.2016 § 255

HEL 2016-005462 T 00 00 03

Hankenumero 5264_52

Lausunto

Kaupunkisuunnittelulautakunta antoi kaupunginhallitukselle seuraavan lausunnon:

Kaupunginvaltuuston 27.4.2016 hyväksymä Hämeentien liikennesuunnitelma perustuu strategiaohjelman mukaiseen Helsingin liikkumisen kehittämisohjelmaan (LIIKE). Toivomusponsien mukaisesti jalankulun tarpeiden huomioon ottaminen ja liikenneturvallisuus ovat suunnittelun keskeisiä lähtökohtia.

Nykyisellään Hämeentie ei ole houkutteleva jalankulkuympäristönä. Kävelijät kokevat haitoiksi huonon ilmanlaadun, melun, jalkakäytävän vieressä ajavat bussit, jalkakäytäväpyöräilyn ja jalkakäytäville pysäköivät autot. Katua ylittävät suojatiet ovat pitkiä eikä kaikissa ylityksissä ole välisaarekkeita. Hyväksytyn suunnitelman mukaan jalkakäytäviä levennetään, ajoratoja kavennetaan, pysäköinti poistetaan jalkakäytäviltä ja huoltoliikenteelle rakennetaan selkeät järjestelyt. Bussien ajokaistan ja jalkakäytävän väliin tuleva 2,5 metriä leveä pyörätie parantaa myös jalankulun miellyttävyyttä ja jalankulkijoiden turvallisuuden tunnetta.

Kaikki kadunylityskohdat ovat nykyään valo-ohjattuja. Liikennevaloilla ei kuitenkaan voida täysin estää jalankulkijoiden onnettomuuksia. Vuosina 2009-2013 Hämeentiellä Hakaniemen ja Kurvin välillä on sattunut kaikkiaan 24 henkilövahinko-onnettomuutta, joista jalankulkijoille kymmenen ja pyöräilijöille kuusi. Jalankulkijoiden onnettomuuksista 8/10 on sattunut raitiotiepysäkin yhteydessä, mutta tapauskertomusten mukaan vain kahdessa onnettomuudessa jalankulkija on yrittänyt ehtiä raitiovaunuun. Viidessä tapauksessa jalankulkija on ollut päihtynyt ja kuudessa jalankulkija on kulkenut päin punaista. Kahdessa tapauksessa valot eivät olleet toiminnassa eli autoilija oli vastuullinen. Yhdessä tapauksessa raitiovaunun kuljettaja ei onnistunut lehtikelin vuoksi pysäyttämään S-valon palaessa.

Ajokaistojen vähentäminen ja välikorokkeiden rakentaminen mahdollistavat liikennevalojen poiston osasta risteyksiä. Välikorokkeet ja kapeampi ajorata vähentävät kadun estevaikutusta ja selkeyttävät kadun ylittämistä. Sivukatujen kääntymissuunnat ja liikennemäärät vähentyvät, mikä helpottaa liikenteen havainnointia, poistaa konfliktipisteitä ja pienentää onnettomuusriskiä. Myös pysäkeillä on enemmän tilaa, mikä parantaa matkustajien turvallisuutta. Liikennevalottomilla suojateillä vastuu turvallisuudesta on selkeämmin liikenteen osapuolilla itsellään. Rauhallinen ja mittakaavaltaan inhimillinen katuympäristö antaa nykyistä paremmat mahdollisuudet muun liikenteen havainnointiin ja toisten huomaamiseen.

Liikennevalojen mukana poistuvat myös näkövammaisten kadunylitystä turvaavat ääniopasteet, joten kyseisten suojateiden jatkosuunnittelussa on huolehdittava näkövammaisten turvallisuudesta muilla keinoin.

Hämeentie on esteettömyysluokitukseltaan erikoistasoa, mikä merkitsee korkeita laatuvaatimuksia katusuunnitelmalle, suunnitelman toteutukselle ja kadun ylläpidolle. Rakennusviraston tyyppipiirustusten mukaan erikoistason alueilla käytetään suojateiden yhteydessä varoitusalueita eli vaaleaa kivipintaa.  Tyyppipiirustusten päivitystyössä on ollut mukana Näkövammaisten keskusliiton edustaja. Kaupunkisuunnitteluvirasto varmistaa lisäksi, että Hämeentien katusuunnittelun edetessä suojatiejärjestelyjen yksityiskohdista keskustellaan näkövammaisten järjestöjen kanssa. 

Esittelijä

liikennesuunnittelupäällikkö

Reetta Putkonen

Lisätiedot

Leena Silfverberg, toimistopäällikkö, puhelin: 310 37091

leena.silfverberg(a)hel.fi

 

Yleisten töiden lautakunta 16.08.2016 § 329

HEL 2016-005462 T 00 00 03

Lausunto

Yleisten töiden lautakunta antoi kaupunginhallitukselle seuraavan lausunnon:

Katusuunnitelma laaditaan hyväksytyn liikennesuunnitelman pohjalta, jonka lähtökohdat ovat yhdenmukaisia toivomusponnen kanssa.

Toivomusponnessa edellytetty näkövammaisten tarpeiden huomioon ottaminen on syksyllä 2016 alkavan katusuunnittelun keskeisiä lähtökohtia. Hämeentie on esteettömyysluokitukseltaan erikoistasoa, mikä merkitsee aina korkeampia laatuvaatimuksia katusuunnitteluratkaisuille myös näkövammaisten osalta. Katusuunnitelma laaditaan yhteistyössä esteettömyysasioiden asiantuntijoiden kanssa.

Kadun parantamisen yhteydessä toteutetaan laajamittaiset saneeraukset maanalaiselle kunnallistekniikalle. Kadun pintarakenteet ja raitiotiealue kiskoineen uusitaan kokonaisuudessaan. Pintamateriaalien uusimisen myötä koko alueelle saadaan laadukas, tasainen ja esteetön ympäristö.

Käsittely

16.08.2016 Ehdotuksen mukaan

Esittelijän muutos:
Muutos kohtaan Esittelijän perustelut, kappale 10, ensimmäinen virke muutetaan muotoon: "Hämeentien liikennemäärä ja ylitettävien moottoriajoneuvokaistojen määrä vähenevät."

Esittelijä

osastopäällikkö

Silja Hyvärinen

Lisätiedot

Juha Väätäinen, projektinjohtaja, puhelin: 310 38547

juha.vaatainen(a)hel.fi