Helsingin kaupunki

Pöytäkirja

7/2017

1 (1)

Kaupunginhallitus

 

 

 

 

Kaj/1

 

20.02.2017

 

 

 

 

 

 

 

 

 

§ 174

V 1.3.2017, Valtuutettu Petra Malinin aloite turvallisemmasta suojatiekaupungista

HEL 2016-009631 T 00 00 03

Päätös

Kaupunginhallitus päätti esittää kaupunginvaltuustolle seuraavaa:

Kaupunginvaltuusto päättää katsoa valtuutettu Petra Malinin aloitteen loppuun käsitellyksi.

Esittelijä

apulaiskaupunginjohtaja

Anni Sinnemäki

Lisätiedot

Anna Villeneuve, hallintoasiantuntija, puhelin: 310 36045

anna.villeneuve(a)hel.fi

Liitteet

1

Malin Petra valtuustoaloite Kvsto 31.8.2016 asia 25

2

Helsingin poliisilaitoksen lausunto 16.1.2017

Muutoksenhaku

Muutoksenhakukielto, valmistelu tai täytäntöönpano

Otteet

Ote

Otteen liitteet

Helsingin poliisilaitos

Esitysteksti

Päätösehdotus

Päätös on ehdotuksen mukainen.

Esittelijän perustelut

Valtuutettu Petra Malin ja 39 muuta valtuutettua esittävät aloitteessaan, että Helsinki asettaisi tavoitteekseen olla turvallisempi suojatiekaupunki. Tavoitteeseen pääsemiseksi aloitteessa esitetään mm. turvattomiksi koettujen suojateiden kartoittamista, liikennevalojen lisäämistä, nopeusrajoitusten laskemista, poliisin valvonnan lisäämistä ja kampanjointia suojateiden turvallisuuden puolesta.

Kaupunginvaltuuston työjärjestyksen 22 §:n 2 momentin mukaan kaupunginhallitus esittää valtuuston käsiteltäväksi aloitteen, jonka on allekirjoittanut vähintään 15 valtuutettua.

Kaupunginhallitus viittaa kaupunkisuunnittelulautakunnan ja Helsingin poliisilaitoksen lausuntoihin ja toteaa, että Helsingin kaupunginvaltuusto on strategiaohjelmassaan vuosille 2013 - 2016 asettanut turvallisuuden yhdeksi kaupungin arvoista. Helsingin liikennesuunnittelun tavoitteet ja toimintalinjaukset on asetettu Liikkumisen kehittämisohjelmassa (kaupunginhallitus 12.1.2015).

Strategiaohjelman ja Liikkumisen kehittämisohjelman perusteella laadittiin vuosina 2013 - 2014 Helsingin liikenneturvallisuuden kehittämisohjelma (kaupunginhallitus 5.10.2015), jonka lähtökohtana olivat myös valtakunnallinen ja seudullinen HSL:n laatima liikenneturvallisuussuunnitelma. Liikenneturvallisuuden kehittämisohjelmassa on Helsingin liikenneturvallisuuden visioksi asetettu nollavisio: "Helsingin liikennejärjestelmä on kaikille liikkujaryhmille niin turvallinen, ettei kenenkään tarvitse kuolla tai loukkaantua vakavasti liikenteessä. Liikkuminen on vastuullista ja koetaan turvalliseksi”. Kehittämisohjelmassa on asetettu liikenneturvallisuustyön neljä painopistettä, jotka kaikki koskevat osaltaan suojatieturvallisuutta.

Liikenneturvallisuuden kehittämisohjelman ensimmäinen painopiste on lasten ja nuorten turvallinen ja vastuullinen liikkuminen, johon sisältyvät kasvatukselliset toimenpiteet ja kampanjointi. Toinen painopiste on jalankulkijoiden ja pyöräilijöiden turvallisuus ja omatoiminen liikkuminen (erityisesti lapset ja ikäihmiset). Tämän painopisteen ensisijaiseksi toimenpiteeksi on asetettu suojateiden turvallisuuden parantaminen. Kolmantena painopisteenä on nopeusrajoitusjärjestelmän kehittäminen, jonka tarkoituksena on tarkastella nopeusrajoitusten asettamista kokonaisuutena sekä edelleen ajonopeuksien hallinnan edellyttämiä toimenpiteitä. Neljäs painopiste on yhteistyö, koordinointi ja viestintä.

Suojateiden turvallisuuden parantamistyö on aloitettu kaupunkisuunnitteluvirastossa laatimalla valo-ohjaamattomien suojateiden arviointikriteerit ja kartoittamalla pääkatujen valo-ohjaamattomien suojateiden tilannetta maastossa. Arviointikriteerit toimivat suunnittelijoiden tukena heidän arvioidessaan toimenpiteiden tarvetta ja kiireellisyyttä eri kohteissa. Maastokartoitusten edetessä muodostuu suojatie-tietokanta, jonka avulla voidaan kriittisimmistä suojateistä tehdä tarkempia selvityksiä ja suunnitella toimenpiteitä. Tiedonkeruu mahdollistaa toimenpiteiden priorisoinnin. Yhtenä tekijänä arvioinnissa ovat asukkaiden palautteet.

Kaupunkisuunnitteluvirasto on yhteistyössä opetusviraston kanssa käynnistänyt myös kantakaupungin koulujen liikenneturvallisuusselvityksen. Selvityksessä arvioidaan koulujen liikenneturvallisuustilannetta ja pilotoidaan noin viiden koulun kanssa uutta menettelytapaa eli "turvallisuuskatselmusta". Katselmuksessa käydään koulun ja koululaisten vanhempien kanssa läpi mm. kunkin koulun lähiympäristön vaarallisimmiksi koettuja paikkoja. Tuloksena esitetään mahdollisia toimenpiteitä kunkin tarkastellun koulun osalta. Kun katselmuksesta saadaan kokemusta, voidaan menettelyä laajentaa kantakaupungin muihin kouluihin ja kehittää koko arviointimenetelmää myös esikaupunkialueelle.

Helsingin kaupunkisuunnitteluviraston liikennesuunnitteluosastolla on vuosittain kokoontuva yhteistyöryhmä poliisin ja kaupungin turvallisuusalan hallintokuntien kanssa. Kokouksissa mm. keskustellaan liikennevalvonnan painotuksista ja kohteista. Näissä neuvotteluissa voidaan vaikuttaa suojatievalvonnan tehostamiseen.

Kaupunginhallitus katsoo, että kaupungin nykyinen toiminta tukee valtuustoaloitteen esitysten toteutumista ja aloitteen toimenpiteet voidaan edelleen kytkeä entistä vahvemmin nykyisiin toimintatapoihin.

Esittelijä

apulaiskaupunginjohtaja

Anni Sinnemäki

Lisätiedot

Anna Villeneuve, hallintoasiantuntija, puhelin: 310 36045

anna.villeneuve(a)hel.fi

Liitteet

1

Malin Petra valtuustoaloite Kvsto 31.8.2016 asia 25

2

Helsingin poliisilaitoksen lausunto 16.1.2017

Muutoksenhaku

Muutoksenhakukielto, valmistelu tai täytäntöönpano

Otteet

Ote

Otteen liitteet

Helsingin poliisilaitos

Esitysteksti

Tiedoksi

Kaupunkisuunnitteluvirasto

Päätöshistoria

Kaupunginhallitus 13.02.2017 § 145

HEL 2016-009631 T 00 00 03

Päätös

Kaupunginhallitus päätti panna asian pöydälle.

Käsittely

13.02.2017 Pöydälle

Kaupunginhallitus päätti yksimielisesti panna asian pöydälle Silvia Modigin ehdotuksesta.

Esittelijä

apulaiskaupunginjohtaja

Anni Sinnemäki

Lisätiedot

Anna Villeneuve, hallintoasiantuntija, puhelin: 310 36045

anna.villeneuve(a)hel.fi

 

Kaupunkisuunnittelulautakunta 08.11.2016 § 371

HEL 2016-009631 T 00 00 03

Lausunto

Kaupunkisuunnittelulautakunta antoi kaupunginhallitukselle seuraavan lausunnon:

Helsingin kaupunginvaltuusto on strategiaohjelmassaan vuosille 2013–2016 asettanut turvallisuuden yhdeksi kaupungin arvoista. Helsingin kaupungin turvallisuussuunnitelmassa on niin ikään sitouduttu tukemaan valtakunnallista sisäisen turvallisuuden tavoitetta, jonka mukaan Suomi on Euroopan turvallisin maa, jossa ihmiset ja eri väestöryhmät kokevat yhteiskunnan yhdenvertaisena ja oikeudenmukaisena. Helsingin liikennesuunnittelun tavoitteet ja toimintalinjaukset on asetettu Liikkumisen kehittämisohjelmassa (kaupunginhallitus 12.1.2015).

Strategiaohjelman ja Liikkumisen kehittämisohjelman perusteella laadittiin vuosina 2013–2014 Helsingin liikenneturvallisuuden kehittämisohjelma (kaupunginhallitus 5.10.2015), jonka lähtökohtana olivat myös valtakunnallinen ja seudullinen HSL:n laatima liikenneturvallisuussuunnitelma. Liikenneturvallisuuden kehittämisohjelmassa on Helsingin liikenneturvallisuuden visioksi asetettu nollavisio eli "Helsingin liikennejärjestelmä on kaikille liikkujaryhmille niin turvallinen, ettei kenenkään tarvitse kuolla tai loukkaantua vakavasti liikenteessä. Liikkuminen on vastuullista ja koetaan turvalliseksi”. Kehittämisohjelmassa on asetettu liikenneturvallisuustyön neljä painopistettä, jotka kaikki koskevat osaltaan suojatieturvallisuutta.

Liikenneturvallisuuden kehittämisohjelman ensimmäinen painopiste on lasten ja nuorten turvallinen ja vastuullinen liikkuminen, johon sisältyvät kasvatukselliset toimenpiteet ja kampanjointi. Tähän toimenpiteeseen liittyen on vastikään käynnistetty yhdessä Nuorisoasiainkeskuksen ja Helsingin liikenneturvallisuusyhdistyksen kanssa uusi menettelytapa, jossa nuorilta kerättiin työpajassa tietoa nuorten oman lähialueen turvattomiksi koetuista paikoista. Saatu palaute koettiin hyödylliseksi. Nuorisoasiainkeskuksella on säännöllisesti vastaavanlaisia tilaisuuksia eri kaupunginosissa, jolloin tietoa voidaan kerätä kattavasti asuinalueiden keskeisiltä käyttäjiltä eli lapsilta ja nuorilta.

Liikenneturvallisuuden kehittämisohjelman toinen painopiste on jalankulkijoiden ja pyöräilijöiden turvallisuus ja omatoiminen liikkuminen (erityisesti lapset ja ikäihmiset). Tämän painopisteen ensisijaiseksi toimenpiteeksi on asetettu suojateiden turvallisuuden parantaminen. Suojateiden turvallisuuden parantamistyö on aloitettu kaupunkisuunnitteluvirastossa laatimalla valo-ohjaamattomien suojateiden arviointikriteerit ja kartoittamalla pääkatujen valo-ohjaamattomien suojateiden tilannetta maastossa. Arviointikriteerit toimivat suunnittelijoiden tukena heidän arvioidessaan toimenpiteiden tarvetta ja kiireellisyyttä eri kohteissa. Maastokartoitusten edetessä muodostuu suojatietietokanta, jonka perusteella voidaan nostaa kriittisimpiä suojateitä tarkempia selvityksiä ja toimenpiteiden suunnittelua varten. Tiedonkeruu mahdollistaa toimenpiteiden priorisoinnin kohteen tilanteen mukaan. Yhtenä tekijänä arvioinnissa ovat asukkaiden palautteet.

Kaupunkisuunnitteluvirasto on yhteistyössä opetusviraston kanssa käynnistänyt myös kantakaupungin koulujen liikenneturvallisuusselvityksen. Selvityksessä arvioidaan koulujen liikenneturvallisuustilannetta ja pilotoidaan kriittisimpien noin viiden koulun kanssa uutta menettelytapaa eli "turvallisuuskatselmusta". Katselmuksessa käydään koulun ja koululaisten vanhempien kanssa läpi mm. kunkin koulun lähiympäristön vaarallisimmiksi koettuja paikkoja. Tuloksena esitetään mahdollisia toimenpiteitä kunkin tarkastellun koulun osalta. Kun katselmuksesta saadaan kokemusta, voidaan menettelyä laajentaa kantakaupungin muihin kouluihin ja kehittää koko arviointimenetelmää myös esikaupunkialueelle.

Helsingin kaupunkisuunnitteluviraston liikennesuunnitteluosastolla on vuosittain kokoontuva yhteistyöryhmä poliisin ja kaupungin turvallisuusalan hallintokuntien kanssa. Kokouksissa mm. keskustellaan liikennevalvonnan painotuksista ja kohteista. Näissä neuvotteluissa voidaan vaikuttaa suojatievalvonnan tehostamiseen. Helsingin poliisilaitoksen mukaan suojatievalvontaa on mahdollista lisätä resurssien puitteissa.

Liikenneturvallisuuden kehittämisohjelman kolmantena painopisteenä on nopeusrajoitusjärjestelmän kehittäminen, minkä tarkoituksena on tarkastella nopeusrajoitusten asettamista kokonaisuutena sekä edelleen ajonopeuksien hallinnan edellyttämiä toimenpiteitä. Tällä hetkellä keskustelut nopeusrajoitusjärjestelmän periaatteista ovat käynnissä. Liikenneympäristön kanssa yhteensopivat, perustellut nopeusrajoitukset ja ajonopeuksia vahvistavat rakenteelliset toimenpiteet ovat keskeinen osa suojateiden turvallisuuden varmistamista.

Liikenneturvallisuuden kehittämisohjelman neljäs painopiste on yhteistyö, koordinointi ja viestintä. Painopisteen toimenpiteet ovat kaupungin liikenneturvallisuustyön koordinoinnin järjestäminen sekä Helsingin imagon luominen turvallisen liikkumisen kaupungiksi. Kaupunginhallitus on 3.8.2016 nimennyt Helsingin liikenneturvallisuuden kehittämisohjelman toimenpiteitä koordinoivan työryhmän vuoteen 2021 asti. Työryhmä koostuu eri kaupungin hallintokuntien sekä Helsingin liikenneturvallisuusyhdistyksen, Liikenneturvan, Helsingin poliisilaitoksen, Helsingin seudun liikenne -kuntayhtymän ja Uudenmaan elinkeino-, liikenne- ja ympäristökeskuksen edustajista. Työryhmän tehtävänä on Helsingin liikenneturvallisuuden kehittämisohjelman toimenpidekokonaisuuksien toteutumisen edistäminen ja seuranta. Työryhmän työn erityisiä painopisteitä ovat liikenneturvallisuusviestinnän kehittäminen (ml. jatkuva kampanja- ja tapahtumatoiminta), automaattisen liikennevalvonnan edistäminen ja fyysisten liikenneturvallisuustoimenpiteiden edistäminen. Edelleen työryhmän tehtäväksi tulee myös liikenneturvallisuuden kehittämisohjelman päivityksen laadinta.

Helsingin kaupunkisuunnitteluvirasto katsoo, että kaupungin nykyinen toiminta tukee valtuustoaloitteen esitysten toteutumista ja aloitteen toimenpiteet voidaan edelleen kytkeä entistä vahvemmin nykyisiin toimintatapoihin:

  1. liikenneturvallisuuden kehittämisohjelmassa on asetettu tavoite suojateiden turvallisuuden parantamisesta
     
  2. turvattomiksi koettuja suojateitä on kartoitettu sekä suunnittelun että asukkaiden näkökulmasta (mm. nuorisotilaisuudet, koululaiskyselyt ja koulujen katselmukset, asukaspalautteet)
     
  3. poliisin kanssa on säännöllinen yhteistyöryhmä, jossa valvonnan painotuksista keskustellaan
     
  4. pitkäjänteistä kampanjatoimintaa on käynnissä yhteistyössä Helsingin liikenneturvallisuusyhdistyksen ja Liikenneturvan kanssa.

Helsingin liikenneturvallisuuden kehittämisohjelman toimenpiteitä koordinoivan työryhmän perustaminen tarjoaa mahdollisuuden kehittää ja koordinoida kaupungin hallintokuntien ja yhteistyökumppaneiden liikenneturvallisuustyötä vastaamaan entistä paremmin valtuustoaloitteessa esitettyihin toimenpiteisiin. Koordinoivan työryhmän vastuulla olevassa liikenneturvallisuuden kehittämisohjelman päivitystyössä voidaan myös entistä paremmin ottaa huomioon suojateiden keskeinen merkitys liikenneturvallisuudelle.

Esittelijä

liikennesuunnittelupäällikkö

Reetta Putkonen

Lisätiedot

Hanna Strömmer, liikenneinsinööri, puhelin: 310 37106

hanna.strommer(a)hel.fi

 

Postiosoite

Käyntiosoite

Puhelin

Y-tunnus

Tilinro

PL 10

Pohjoisesplanadi 11-13

+358 9 310 1641

0201256-6

FI0680001200062637

00099 HELSINGIN KAUPUNKI

Helsinki 17

Faksi

 

Alv.nro

kaupunginkanslia@hel.fi

http://www.hel.fi/kaupunginkanslia

+358 9 655 783

 

FI02012566