Helsingin kaupunki | Pöytäkirja | 5/2016 | 1 (1) |
Kaupunginhallitus |
|
| |
|
| Stj/1 | |
| 08.02.2016 |
| |
|
|
| |
|
|
| |
§ 108
Valtuutettu Riitta Skoglundin toivomusponsi ikääntyneiden osallistamisesta kokemusasiantuntijoina palvelujen muotoilussa ja tuotannossa
HEL 2015-010387 T 00 00 03
Päätös
Kaupunginhallitus päätti merkitä tiedoksi selvityksen kaupunginvaltuuston 9.9.2015 hyväksymän toivomusponnen (Riitta Skoglund) johdosta tehdyistä toimenpiteistä ja toimittaa selvityksen ponnen ehdottajalle ja tiedoksi muille valtuutetuille.
Esittelijä
apulaiskaupunginjohtaja
Laura Räty
Lisätiedot
Marja-Liisa Rautanen, kaupunginsihteeri, puhelin: 310 36184
marja-liisa.rautanen(a)hel.fi
Muutoksenhaku
Muutoksenhakukielto, valmistelu tai täytäntöönpano |
Otteet
Ote | Otteen liitteet |
Ponnen ehdottaja | Esitysteksti |
Päätösehdotus
Päätös on ehdotuksen mukainen.
Esittelijän perustelut
Käsitellessään vanhuspalvelulain mukaista suunnitelmaa ikääntyneen väestön toimintakyvyn tukemisesta sekä iäkkäiden sosiaali- ja terveyspalveluista kaupunginvaltuusto hyväksyi samalla seuraavan toivomusponnen:
"Kaupunginvaltuusto edellyttää, että ennen seuraavan valtuustostrategian valmistelua selvitetään mahdollisuudet osallistaa ikääntyneitä toimimaan kokemusasiantuntijoina niin palvelumuotoilussa kuin palvelutuotannossa, esimerkiksi muistelu- tai muiden harrastusryhmien vertaisohjaajina tai ohjaajan työparina (Riitta Skoglund)".
Kaupunginvaltuuston työjärjestyksen 24 §:n mukaan kaupunginhallituksen on toimitettava ponnen ehdottajalle kirjallinen selvitys toivomusponnen johdosta tehdyistä toimenpiteistä viimeistään vuoden kuluttua ponnen hyväksymisestä. Selvitys on toimitettava erikseen myös muille valtuutetuille.
Esittelijä toteaa, että Stadin ikäohjelman Tieto käyttöön ja voimaa vaikuttamiseen -verkoston toimenpiteillä turvataan ja edistetään ikäihmisten osallisuutta, tiedonsaantia päätöksenteosta ja palveluista sekä palvelujen käyttäjälähtöistä kehittämistä ikääntyvän väestön erityistarpeet huomioon ottaen. Toimenpiteissä suositellaan, että virastot entisestään lisäävät mm. käyttäjälähtöisten palvelujen suunnittelua ja testausta sekä verkkopalveluissa että muissa palveluissa. Lisäksi painotetaan yli 65-vuotiaiden osallistumisen merkitystä asiakas- ja käyttäjäraadeissa ja vanhusneuvoston osallisuutta valmistelussa.
Kokemusasiantuntijoilla on omakohtaisia kokemuksia sairauksista. He tietävät millaista on sairastua, sairastaa, olla hoidossa ja kuntoutua. Kokemusasiantuntijat tietävät, mikä heitä on toipumisessa auttanut ja mitkä asiat ovat vaikuttaneet heidän omaan kuntoutumiseensa. Kokemusasiantuntija voi toimia palvelujen suunnittelussa, arvioinnissa ja kehittämisessä. Hän voi olla kokemuskouluttajana, työparina, vertaisneuvojana tai tukihenkilönä.
Esittelijä viittaa saatuun lausuntoon ja toteaa, että sosiaali- ja terveysviraston yhtenä strategisena tavoitteena on palvelukulttuurin uudistaminen. Asiakasosallisuutta vahvistetaan kaikissa ikääntyneiden palveluissa mm. kutsumalla asiakkaita mukaan erilaisiin työryhmiin. Ikääntyneitä asiakkaita toimii kokemusasiantuntijoina nykyisissä palveluissa ja palvelujen kehittämisessä.
Monipuolisten palvelukeskusten ympärivuorokautisessa hoidossa ikääntyneitä asiakkaita on kokemusasiantuntijoina muun muassa ravitsemusta ja ruokailua tai merkityksellistä arkea edistävissä ryhmissä.
Ikääntyneille ja työttömille tarkoitetuissa palvelukeskuksissa vapaaehtoiset, joista monet ovat itse ikääntyneitä, ovat mukana toiminnan järjestämisessä. He vetävät harrastusryhmiä, toimivat vertaisohjaajina, avustavat asiakkaita, ovat mukana isojen tilaisuuksien järjestelyissä, ylläpitävät kirjastoa ja sosiaalista kahvilaa sekä ohjaavat tietokoneen ja puhelimen käyttöä.
Riistavuoren palvelukeskuksessa on kerran viikossa kokoontuva 72 - 86 -vuotiaiden kotona asuvien ikääntyneiden aivojumpparyhmä. Ryhmäläiset on koulutettu aivojumpan asiantuntijoiksi, jotka kiertävät eri tilaisuuksissa ja tukevat muita iäkkäitä mekaanisissa aivoharjoitteissa ja aivojen hyvinvoinnissa.
Palvelujen kehittämisessä ikääntyneitä asiakkaita toimii kokemusasiantuntijoina mm. arvioimassa ikääntyneille suunnatun päivätoiminnan ja lyhytaikaishoidon esitteitä tai testaamassa verkkosivujen käytettävyyttä. Ikääntyneitä asiakkaita on myös osallistunut työpajaan, jossa kehitettiin monipuolisen palvelukeskuksen tulevaisuuden toimintamallia.
Monipuolisten palvelukeskusten asukasraadeissa ja yhteisökokouksissa asukkaat, omaiset ja työntekijät käsittelevät yhdessä omavalvontasuunnitelman toteutumisen seurantaa, palvelujen laatua, riittävyyttä ja kehittämistä.
Esittelijä toteaa, että seuraavalle valtuuston strategiakaudelle Stadin ikäohjelmaa päivitettäessä on tarpeen lisätä mahdollisuuksia ikääntyneiden asiakkaiden toimimiseen kokemusasiantuntijoina.
Helsingin kaupungin johtamisjärjestelmän uudistamisen yhteydessä valmistellaan myös uudet osallisuuden linjaukset, joissa määritellään, miten aiemmin tehtyjä osallistumisen ja kuulemisen kokeiluja vakinaistetaan ja otetaan käyttöön. Tavoitteena on vahvistaa asukkaiden ja palvelujen käyttäjien osallistumista palvelujen kehittämiseen.
Esittelijä
apulaiskaupunginjohtaja
Laura Räty
Lisätiedot
Marja-Liisa Rautanen, kaupunginsihteeri, puhelin: 310 36184
marja-liisa.rautanen(a)hel.fi
Muutoksenhaku
Muutoksenhakukielto, valmistelu tai täytäntöönpano |
Otteet
Ote | Otteen liitteet |
Ponnen ehdottaja | Esitysteksti |
Tiedoksi
Kaupunginvaltuusto
Päätöshistoria
Sosiaali- ja terveyslautakunta 19.01.2016 § 9
HEL 2015-010387 T 00 00 03
Lausunto
Sosiaali- ja terveyslautakunnan antoi kaupunginhallitukselle seuraavan lausunnon:
"Helsingin sosiaali- ja terveysviraston yhtenä strategisena tavoitteena on palvelukulttuurin uudistaminen, jonka osana sairaala-, kuntoutus- ja hoivapalveluissa monipuolistetaan asiakasosallisuutta. Asiakasosallisuutta vahvistetaan kaikissa ikääntyneiden palveluissa muuan muassa kutsumalla asiakkaita mukaan erilaisiin työryhmiin.
Ikääntyneitä asiakkaita toimii kokemusasiantuntijoina jo nyt sekä nykyisissä palveluissa että palvelujen kehittämisessä.
Monipuolisten palvelukeskusten ympärivuorokautisessa hoidossa ikääntyneitä asiakkaita on kokemusasiantuntijoina muun muassa ravitsemusta ja ruokailua tai merkityksellistä arkea edistävissä ryhmissä.
Ikääntyneille ja työttömille tarkoitetuissa palvelukeskuksissa toimintaa järjestävät työntekijöiden lisäksi vapaaehtoiset, joista valtaosa on itse ikääntyneitä. He vetävät harrastusryhmiä ja toimivat vertaisohjaajina. Lisäksi he toimivat yhteistyössä palvelukeskuksen työntekijöiden kanssa; avustavat muita asiakkaita, ovat mukana isojen tilaisuuksien järjestelyissä, ylläpitävät kirjastoa ja sosiaalista kahvilaa sekä ohjaavat tietokoneen ja puhelimen käyttöä.
Kokemuksia on myös aktiivisen aivojen harjoittamisen kokemusasiantuntijaryhmästä Riistavuoresta, jonne perustettiin kerran viikossa kokoontuva aivojumpparyhmä 72–86 -vuotiaista kotona asuvista ikääntyneistä. Vuoden aikana ryhmäläiset on koulutettu aivojumpan asiantuntijoiksi, jotka kiertävät eri tilaisuuksissa ja tukevat muita iäkkäitä antamalla ohjeita mekaanisissa aivoharjoitteissa ja aivojen hyvinvoinnissa, mikä käsittää terveellisen ruokavalion ja terveelliset elämäntavat.
Palvelujen kehittämisessä ikääntyneitä asiakkaita toimii kokemusasiantuntijoina muun muassa arvioimassa ikääntyneille suunnatun päivätoiminnan ja lyhytaikaishoidon esitteitä tai testaamassa verkkosivujen käytettävyyttä. Ikääntyneitä asiakkaita on osallistunut työpajaan, jossa kehitettiin monipuolisen palvelukeskuksen toimintamallia vastaamaan ikääntyneiden tarpeisiin tulevaisuudessa.
Omavalvontasuunnitelman toteutumisen seuranta ja palvelujen kehittäminen ovat asiakkaiden ja työntekijöiden yhdessä käsiteltäviä asioita monipuolisten palvelukeskusten asukasraadeissa ja yhteisökokouksissa. Toimintamallia kehitetään niin, että asiakkaat, omaiset ja työntekijät säännöllisesti arvioivat yhdessä palvelujen laatua ja riittävyyttä ja antavat niistä palautetta toimintaa johtaville.
Myös Stadin ikäohjelmaa seuraavalle valtuustokaudelle päivitettäessä lisätään saatujen kokemusten pohjalta mahdollisuuksia ikääntyneiden asiakkaiden toimimiseen kokemusasiantuntijoita.
Terveys- ja hyvinvointivaikutusten arviointi
Toimiminen kokemusasiantuntijoina lisää ikääntyneiden osallisuutta ja aktiivisuutta, ja siten edistää ikääntyneen väestön terveyttä ja hyvinvointia."
Esittelijä
vs. virastopäällikkö
Juha Jolkkonen
Lisätiedot
Tarja Itkonen, kehittämissuunnittelija, puhelin: 310 43788
tarja.itkonen(a)hel.fi
| ||||
Postiosoite | Käyntiosoite | Puhelin | Y-tunnus | Tilinro |
PL 10 | Pohjoisesplanadi 11-13 | +358 9 310 1641 | 0201256-6 | FI0680001200062637 |
00099 HELSINGIN KAUPUNKI | Helsinki 17 | Faksi |
| Alv.nro |
kaupunginkanslia@hel.fi | http://www.hel.fi/kaupunginkanslia | +358 9 655 783 |
| FI02012566 |
|
| |||