Helsingin kaupunki | Pöytäkirja | 3/2016 | 1 (1) |
Kaupunginhallitus |
|
| |
|
| Sj/1 | |
| 25.01.2016 |
| |
|
|
| |
|
|
| |
§ 74
Kaupunginmuseon visuaalisen ilmeen uudistaminen
HEL 2015-013232 T 00 04 00
Päätös
Kaupunginhallitus päätti hyväksyä kaupunginmuseon graafisen ilmeen liitteen 1. mukaisesti.
Esittelijä
apulaiskaupunginjohtaja
Ritva Viljanen
Lisätiedot
Leena Mickwitz, kaupunginsihteeri, puhelin: 310 36054
leena.mickwitz(a)hel.fi
Liitteet
1 | Graafinen ohjeistus |
2 | Kaupunginmuseon johtokunta151215 |
3 | Tietotekniikka- ja viestintäosaston lausunto |
Muutoksenhaku
Oikaisuvaatimusohje, kaupunginhallitus |
Päätösehdotus
Päätös on ehdotuksen mukainen.
Esittelijän perustelut
Kaupunginhallituksen hyväksymissä viestinnän ohjeissa todetaan, että kaupunki käyttää viestinnässään yhtenäistä visuaalista ilmettä, jonka peruselementti on kaupungin vaakuna. Lisäksi ohjeissa todetaan, että perustelluista syistä kaupungin hallintokunnilla on lisäksi mahdollisuus käyttää omaa virasto- tai laitostunnustaan kaupunginhallituksen hyväksymällä tavalla. Kaupunginhallitus vahvistaa hallintokunnan tunnuksen lauta- tai johtokunnan esityksestä. Ennen tällaisen kaupungin tavanomaisesta vaakunailmeestä poikkeavan virasto- tai laitostunnuksen vahvistamista siitä on pyydettävä kaupunginkanslian tietotekniikka- ja viestintäosaston lausunto. Esimerkiksi kaupungin liikelaitoksilla sekä kulttuuri- ja vapaa-ajan toiminnasta vastaavilla yksiköillä saattaa olla oman asiakasmarkkinointinsa kannalta perustellut syyt itsenäiseen virasto-, laitos- tai yritysilmeeseen.
Helsingin kaupunginvaakunan käyttöä koskevan ohjeen mukaan lauta- ja johtokuntien sekä virastojen ja laitosten pöytäkirjoissa, kuulutuksissa sekä muussa kaupungin viranomaistoiminnassa on kuitenkin erillisen virasto- tai laitostunnuksen sijasta käytettävä kaupunginvaakunaa.
Kaupunginmuseon johtokunta on käsitellyt kaupunginmuseon visuaalisen ilmeen uudistamista kokouksessaan 15.12.2015. Johtokunnan esityslistalla todetaan mm. seuraavaa:
Kulttuuritoimen organisaatioille profiloituminen ja tunnettuus ovat erityisten tärkeitä toiminnan kehittämisen, asiakaskunnan laajentamisen ja kävijämäärien kasvattamisen kannalta. Kaupunginmuseon tämänhetkinen visuaalinen ilme otettiin käyttöön museon satavuotisjuhlan yhteydessä 2011. Silloin toimipisteitä oli yhteensä kymmenen ja uusi ilme edusti kaikkia toimipisteitä. Nyt kaupunginmuseon toiminta on käännekohdassa, kun se avaa täysin uuden museokokonaisuuden Senaatintorin laidalle ja sen toiminnot keskittyvät sinne. Museo saa näkyvän päätoimipisteen, joka siltä aiemmin on puuttunut. Tässä yhteydessä on luontevaa ja välttämätöntä päivittää myös Kaupunginmuseon visuaalinen ilme.
Selkeä ja erottuva ilme terävöittää kaupunginmuseon profiilia ja tehostaa huomattavasti museon näkyvyyttä kaupunkikuvassa, markkinointiviestinnän kaikissa kanavissa, sekä vahvana toimijana Torikortteleissa. Museon nimenä säilyy Helsingin kaupunginmuseo.
Kaupunginmuseon uuden ilmeen on suunnitellut Brand Design Agency Werklig, tiiviissä yhteistyössä kaupunginmuseon markkinointiviestintätiimin kanssa.
Kaupunginkanslian tietotekniikka- ja viestintäosasto puoltaa lausunnossaan esityksen hyväksymistä edellyttäen kuitenkin, että kaupunginmuseo sitoutuu valmisteilla oleviin viestinnän ja kaupunkimarkkinoinnin strategisiin linjauksiin. Kaupunginmuseon johtokunnan esityslistatekstissä todetaankin, että kaupunginmuseo on tietoinen Helsingin kaupungin viestinnän strategisiin uudistuksiin tähtäävistä valmisteluista ja brändityöstä ja tulee ottamaan uudistukset huomioon omassa markkinointiviestinnässään.
Esittelijä
apulaiskaupunginjohtaja
Ritva Viljanen
Lisätiedot
Leena Mickwitz, kaupunginsihteeri, puhelin: 310 36054
leena.mickwitz(a)hel.fi
Liitteet
1 | Graafinen ohjeistus |
2 | Kaupunginmuseon johtokunta151215 |
3 | Tietotekniikka- ja viestintäosaston lausunto |
Muutoksenhaku
Oikaisuvaatimusohje, kaupunginhallitus |
Tiedoksi
Kaupunginmuseo
Päätöshistoria
Kaupunginmuseon johtokunta 15.12.2015 § 86
HEL 2015-013232 T 00 04 00
Päätös
Kaupunginmuseon johtokunta päätti hyväksyä kaupunginhallitukselle annettavan esityksen markkinointiviestinnässä käytettäväksi visuaaliseksi ilmeeksi esittelyn mukaisesti.
Esittelijä
museonjohtaja
Tiina Merisalo
Lisätiedot
Tove Vesterbacka, markkinointi- ja viestintäsuunnittelija, puhelin: +358931064691
tove.vesterbacka(a)hel.fi
| ||||
Postiosoite | Käyntiosoite | Puhelin | Y-tunnus | Tilinro |
PL 10 | Pohjoisesplanadi 11-13 | +358 9 310 1641 | 0201256-6 | FI0680001200062637 |
00099 HELSINGIN KAUPUNKI | Helsinki 17 | Faksi |
| Alv.nro |
kaupunginkanslia@hel.fi | http://www.hel.fi/kaupunginkanslia | +358 9 655 783 |
| FI02012566 |
|
| |||