Helsingin kaupunki | Pöytäkirja | 44/2015 | 1 (1) |
Kaupunginhallitus |
|
| |
|
| Kj/11 | |
| 14.12.2015 |
| |
|
|
| |
|
|
| |
§ 1213
Eräiden hankkeiden rahoitus innovaatiorahaston varoilla vuonna 2016 ja vuoden 2015 rahoituspäätöksen tarkistaminen
HEL 2015-009455 T 02 05 01 05
HEL 2014-011786
Päätös
Kaupunginhallitus päätti myöntää innovaatiorahastosta yhteensä 813 680 euroa käytettäväksi vuonna 2016 sekä pitää sidottuna 412 232 euroa käytettäväksi vuonna 2017 seuraavien aiemmin päätettyjen hankkeiden jatkorahoitukseen:
| Toteuttaja | Hanke | Esitettävä rahoitus 2016 | Esitettävä rahoitus 2017 | Esitettävä rahoitus 2018 |
J1 | Aalto yliopisto | Kestävät liikkumiskonseptit - Living Lab Bus | 30 000 | 30 000 | - |
J2 | Aalto yliopisto ja Metropolia AMK Oy | Rakennusprojektin tilaajan tietomalliosaamisen kehittäminen pilottiprojektien avulla (InnoBIM) | 67 000 | - | - |
J3 | Greater Helsinki Promotion Ltd Oy | Health Capital Helsinki | 221 450 | 362 232 | - |
J3 | Greater Helsinki Promotion Ltd Oy | Health Capital Helsinki(määrärahan siirto) | 171 230 | - | - |
J4 | Helsingin kaupunki, kaupunginkanslia | Östersundomin biotalousintegraatti | 55 000 | 20 000 | - |
J5 | Helsingin kaupunki, Sosiaali- ja terveysvirasto | ITE nettiin(määrärahan siirto) | 120 000 | - | - |
J6 | Helsingin kaupunki, Ympäristökeskus | IsoRobasta Ilmastokatu2015 - kokeilualusta ilmastoystävällisille ratkaisuille | 80 000 | - | - |
J7 | Metropolia AMK Oy | Liikkuvan arjen design - Pyöräkeskuksesta 2.0 pyöräilykaupunkiin(määrärahan siirto) | 25 000 | - | - |
J7 | Metropolia AMK Oy | Liikkuvan arjen design - Pyöräkeskuksesta 2.0 pyöräilykaupunkiin | 44 000 | - | - |
| Yhteensä |
| 813 680 | 412 232 | - |
Hankkeiden J1-J7 jatkorahoitukseen kaupunginhallitus sitoi innovaatiorahaston varoja päätöksissään 15.12.2014 §1325, jolloin päätettiin vuoden 2015 vanhojen hankkeiden rahoituksesta sekä 8.6.2015 §613, jolloin päätettiin vuoden 2015 uusien hankkeiden rahoituksesta. Hankkeiden J3, J5 ja J7 vuodelle 2015 myönnetystä määrärahasta yhteensä 316 230 euroa jää käyttämättä. Nyt se siirretään käytettäväksi vuonna 2016.
Lisäksi kaupunginhallitus päätti myöntää innovaatiorahastosta yhteensä 2 134 525 euroa käytettäväksi vuonna 2016 sekä sitoa 880 000 euroa käytettäväksi vuosina 2017 ja 2018 seuraavien uusien hankkeiden ja aiemmin vain yhden vuoden rahoituksen kerrallaan saaneiden hankkeiden (U9 ja U11) rahoitukseen:
| Toteuttaja | Hanke | Esitettävä rahoitus 2016 | Esitettävä rahoitus 2017 | Esitettävä rahoitus 2018 |
U1 | Aalto yliopisto, Sotera instituutti | Muistikylä-konsepti Helsinkiin | 0 | 0 | 0 |
U2 | Aivorieha Ay | Futurorg - kaupunkiliikkeiden organisoituminen ja vastuunjako | 0 | - | - |
U3 | Brutoff & Co Oy | Visit Vuosaari -matkailuhanke | 0 | - | - |
U4 | Finlandia-talo Oy | Uusittu Töölönlahden puisto/ Karamzininranta uudeksi tapahtuma-alustaksi | 0 | 0 | 0 |
U5 | Forum Virium Helsinki Oy | Helsinki Street Lab | 37 000 | 0 | - |
U6 | Forum Virium Helsinki Oy | Joustotilat | 116 750 | - | - |
U7 | Förening Luckan r.f. | Multiapp Helsinki – monikielinen digitalinen palvelu maahanmuuttajien pyörittämien yritysten ja palveluntuottajien profiloimiseksi | 0 | 0 | - |
U8 | Haaga-Helia AMK Oy | Stadion Pop Up | 0 | 0 | 0 |
U9 | Helmi Liiketalousopisto Oy | POP UP Tehdas Oy | 50 000 | - | - |
U10 | Helsingin kaupunki, kaupunginkanslia, elinkeino-osasto, yrityspalvelut | Kansainvälistä kasvua | 225 000 | - | - |
U11 | Helsingin kaupunki, kaupunginkanslia, elinkeino-osasto, yrityspalvelut | Kasvupolku | 425 000 | - | - |
U12 | Helsingin kaupunki, kaupunginkanslia, tietotekniikka-ja viestintäosasto | Helsinki City Lab - Design Driven City | 625 000 | 425 000 | 425 000 |
U13 | Helsingin kaupunki, | Tilavarausjärjestelmän hankinta | 50 000 | - | - |
U14 | Helsingin kaupunki, Kaupungin museo | Aikakone | 0 | - | - |
U15 | Helsingin kaupunki, Kaupunkisuunnitteluvirasto | Helsingin älyliikenteen tilannekuvapalvelun innovatiivinen hankinta | 100 000 | - | - |
U16 | Helsingin kaupunki, Nuorisoasiainkeskus | Oman muotoinen koti | 50 000 | 0 | 0 |
U17 | Helsingin kaupunki, Nuorisoasiainkeskus | Well Played | 0 | - | - |
U18 | Helsingin kaupunki, Palmia, puhelin- ja hyvinvointipalvelut (liikelaitos) | Hoivapalveluiden tehostaminen | 101 000 | - | - |
U19 | Helsingin kaupunki, Rakennusvirasto | DiP Digitaalinen pysäköintikiekko 2017 | 110 000 | - | - |
U20 | Helsingin kaupunki, Sosiaali- ja terveysvirasto | Digitalisaatiolla asiakasprosessit palvelevammiksi | 0 | - | - |
U21 | Helsingin kaupunki, Sosiaali- ja terveysvirasto | Sutjakka Stadi - lihavuuden ehkäisyn ja hoidon toimenpideohjelman jalkauttaminen ja koordinointi | 0 | 0 | 0 |
U22 | Helsingin yliopisto, Käyttäytymistieteiden laitos, Helsinki Sleep Factory -tiimi | Helsingin unitehdas | 80 000 | 30 000 | - |
U23 | Helsingin yliopisto, Metsätieteiden laitos | 3D-Virtuaalipuistot - kustannustehokkuutta, tarkkuutta ja lisäarvoa Helsingin viheralueiden ylläpitoon | 50 000 | 0 | 0 |
U24 | Investica Oy | Ekohouse | 0 | - | - |
U25 | Kliffa Innovations Oy | KLIFFA uudenlaista urbaania asumista | 35 000 | - | - |
U26 | Metropolia AMK Oy | Creative Campus Arabia | 50 000 | 0 | 0 |
U27 | Metropolia AMK Oy | DIME - Digitaaliset metataidot | 0 | 0 | 0 |
U28 | Metropolia AMK Oy | Helsinki-Tallinna - elämää ja työtä kaksoiskaupungissa | 0 | - | - |
U29 | Open Knowledge Finland ry | Sähköinen asiointi ja henkilötieto | 29 775 | - | - |
U30 | Pääkaupunkiseudun kierrätyskeskus Oy | Terveydeksi | 0 | 0 | 0 |
U31 | Suomen mielenterveysseura ry | Lapinlahden Lähde vauhtiin | 0 | 0 | - |
U32 | Telling Company Oy | Presidenttimme kertovat | 0 | 0 | 0 |
| Yhteensä |
| 2 134 525 | 455 000 | 425 000 |
Lisäksi kaupunginhallitus päätti nyt rahoitettavien hankkeiden osalta, että:
Hankkeet, joille on nyt sidottu hankerahoitus vuodelle 2017, toimittavat väliraportin hankkeen etenemisestä kaupunginhallitukselle 31.8.2016 mennessä.
Jos hanke ei ole käynnistynyt kuuden kuukauden kuluessa rahoituspäätöksestä, rahoituspäätös raukeaa ja mahdolliset innovaatiorahastosta maksetut rahat on palautettava.
Hankkeen loppuraportti on toimitettava kaupunginhallitukselle (helsinki.kirjaamo@hel.fi) hankkeen päättymistä seuraavan puolen vuoden aikana.
Vielä kaupunginhallitus päätti korjata 8.6.2015 § 613 tekemäänsä päätöstä siten, että vuodelle 2015 myönnetään yhteensä 622 850 euroa ja vuosien 2016 ja 2017 hankerahoitukseen sidotaan yhteensä 865 682 euroa. 8.6.2015 tehdyssä päätöksessä oli päätösosan hankkeet erittelevässä taulukossa yhteensä-rivillä virhe, joka kopioitui ensimmäiseen päätöslauseeseen. Vuoden 2015 yhteissumma piti olla 805 183 euroa, ei 705 183 euroa. Hankekohtaiset rahoituspäätökset olivat oikein.
8.6.2015 tehtyyn päätökseen liittyen todetaan, että ympäristökeskuksen hanke ”IsoRobasta ilmastokatu 2015 – kokeilualusta ilmastoystävällisille ratkaisuille”, sai 8.6.2015 tehdyn päätöksen jälkeen EAKR-rahoitusta, jolloin hankkeen rahoitus innovaatiorahastosta vähenee päätöksen ehtojen mukaisesti yhteensä 437 000 euroa. Rahoitus jakautuu seuraavasti:
vuonna 2015 17 000 euroa,
vuonna 2016 80 000 euroa ja
vuonna 2017 0 euroa.
Käsittely
Esteelliset: Jussi Pajunen, Ritva Viljanen ja Tuula Saxholm
Esittelijä
vs. kaupunginjohtaja
Pekka Sauri
Lisätiedot
Anu Turunen, suunnitteluinsinööri, puhelin: 310 25712
anu.turunen(a)hel.fi
Ida Björkbacka (elinkeinot), erityissuunnittelija, puhelin: 310 25281
ida.bjorkbacka(a)hel.fi
Ilkka Kautto (ICT), projektipäällikkö, puhelin: 310 25703
ilkka.kautto(a)hel.fi
Liitteet
1 | Perustelumuistio |
2 | Hanke-ehdotus J01, Kestävät Liikkumiskonseptit |
3 | Hanke-ehdotus J02, INNOBIM |
4 | Hanke-ehdotus J03, Health Capital Helsinki |
5 | Hanke-ehdotus J04, Östersundomin biotalousintegraatti |
6 | Hanke-ehdotus J05, ITE Nettiin |
7 | Hanke-ehdotus J06, IsoRobasta Ilmastokatu 2015 – kokeilualusta ilmastoystävällisille ratkaisuille |
8 | Hanke-ehdotus J07, Liikkuvan arjen design-Pyöräkeskuksesta 2.0 pyöräilykaupunkiin |
9 | Hanke-ehdotus U01, Muistikylä –konsepti Helsinkiin |
10 | Hanke-ehdotus U02, Futurorg |
11 | Hanke-ehdotus U03, Visit Vuosaari |
12 | Hanke-ehdotus U04, Uusittu Töölönlahden puisto/Karamzininranta uudeksi tapahtuma-alustaksi |
13 | Hanke-ehdotus U05, Helsinki Street Lab |
14 | Hanke-ehdotus U06, Joustotilat |
15 | Hanke-ehdotus U07, Multiapp Helsinki |
16 | Hanke-ehdotus U07, Multiapp Helsinki, LIITE |
17 | Hanke-ehdotus U08, Stadion Pop Up |
18 | Hanke-ehdotus U08, Stadion Pop Up, LIITE |
19 | Hanke-ehdotus U09, POP UP Tehdas Oy |
20 | Hanke-ehdotus U10, Kansainvälistä kasvua |
21 | Hanke-ehdotus U11, Kasvupolku |
22 | Hanke-ehdotus U12, Helsinki City Lab - Design Driven City |
23 | Hanke-ehdotus U12, Helsinki City Lab, LIITE1 |
24 | Hanke-ehdotus U12, Helsinki City Lab, LIITE 2 |
25 | Hanke-ehdotus U13, Tilavarausjärjestelmän hankinta |
26 | Hanke-ehdotus U14, Aikakone |
27 | Hanke-ehdotus U14, Aikakone, LIITE |
28 | Hanke-ehdotus U15, Helsingin älyliikenteen tilannekuvapalvelun innovatiivinen hankinta |
29 | Hanke-ehdotus U16, Oman muotoinen koti |
30 | Hanke-ehdotus U17, Well Played |
31 | Hanke-ehdotus U17, Well played, LIITE |
32 | Hanke-ehdotus U18, Hoivapalveluiden tehostaminen |
33 | Hanke-ehdotus U19, DiP Digitaalinen pysäköintikiekko 2017 |
34 | Hanke-ehdotus U20, Digitalisaatiolla asiakasprosessit palvelevammiksi |
35 | Hanke-ehdotus U21, Sutjakka Stadi |
36 | Hanke-ehdotus U22, Helsingin unitehdas |
37 | Hanke-ehdotus U23, 3D-Virtuaalipuistot – kustannustehokkuutta, tarkkuutta ja lisäarvoa |
38 | Hanke-ehdotus U24, Ekohouse |
39 | Hanke-ehdotus U25, KLIFFA – uudenlaista urbaania asumista |
40 | Hanke-ehdotus U26, Creative Campus Arabia |
41 | Hanke-ehdotus U26, Creative Campus Arabia, LIITE |
42 | Hanke-ehdotus U27, DIME - Digitaaliset metataidot |
43 | Hanke-ehdotus U28, Helsinki-Tallinna_kaksoiskaupunki |
44 | Hanke-ehdotus U29, Sähköinen asiointi ja henkilötieto |
45 | Hanke-ehdotus U30, Terveydeksi |
46 | Hanke-ehdotus U31, Lapinlahden lähde vauhtiin |
47 | Hanke-ehdotus U32, Presidenttimme kertovat |
48 | Loppuraportti Opetuskeittiön perustaminen Tukkutorin teurastamolle |
49 | Loppuraportti Stadi.TV |
Muutoksenhaku
Oikaisuvaatimusohje, kaupunginhallitus |
Otteet
Ote | Otteen liitteet |
Hakijat | Oikaisuvaatimusohje, kaupunginhallitus |
Päätösehdotus
Päätös on ehdotuksen mukainen.
Esittelijän perustelut
Innovaatiorahaston säännöt
Innovaatiorahaston varoja käytetään joko kaupungin toimesta tai yhteistyössä muiden osapuolien kanssa toteutettavien tulevaisuuden elinkeino- ja osaamisperustaa luovien investointihankkeiden ja projektien rahoitukseen.
Innovaatiorahastosta voidaan myöntää rahoitusta ulkopuolisen rahoituksen vastinrahaksi tai päärahoitusta rahaston tarkoituksen mukaisiin hankkeisiin. Hakija voi olla virasto, tytäryhteisö tai kaupunkikonsernin ulkopuolinen toimija. Kaupunkikonsernin ulkopuolisilla toimijoilla tulee olla yhteistyökumppanina Helsingin kaupungin virasto tai tytäryhteisö. Kaupungin virastot ja tytäryhteisöt voivat toimia itsenäisinä hakijoina. Varoja myönnetään vuodeksi kerrallaan, mutta niitä voidaan sitoa useammalle vuodelle.
Innovaatiorahaston tilanne
Rahaston taloudellinen tilanne
Kaupunginhallituksen 8.6.2015 päätöksessä oli päätösosan taulukon yhteensä-rivillä virheellinen vuoden 2015 hankkeiden yhteissumma 705 183 euroa. Oikea yhteissumma on 805 183 euroa. Hankekohtaiset rahoituspäätökset olivat oikein. Kun otetaan huomioon virheellisen summan korjaus ja IsoRobasta ilmastokatu 2015 -hankkeen muutos, 8.6.2015 päätetty innovaatiorahaston määräraha vuodelle 2015 on 622 850 euroa.
Tämän päätöksen jälkeen innovaatiorahaston vapaaksi pääomaksi jää 9,9 milj. euroa.
Vuoden 2016 hankehaku ja arviointi
Innovaatiorahasto sai 31.8.2015 päättyneeseen hakuun 42 hanke-ehdotusta, joista kolmen hankkeen edustajat vetivät hanke-ehdotuksensa pois arvioinnista. Kaupunginkanslian arviointiryhmän arvioimasta 39 hanke-ehdotuksesta 13 oli jatkorahoitushakuja (väliraportteja), määrärahan siirtoja tai uusintahakuja. 26 hanke-ehdotusta oli innovaatiorahastolle uusia. Syys-lokakuun aikana toteutettiin suurimmalle osalle hankkeista sparraukset, jolloin osapuolia tavattiin ja heidän kanssa jalostettiin hanke-ehdotuksia. Jos hankkeilla ei lähtökohtaisesti nähty rahoituksen edellytyksiä, tapaamisia ei järjestetty. Osassa hankkeista tapaamisten jälkeenkin ehdotus vaikutti epäselvältä tai sen ei nähty toteuttavan täysin innovaatiorahaston tarkoitusta. Tällaisia hankkeita pyydetään vielä jalostamaan ehdotustaan mahdollisesti uusien kumppaneiden kanssa ja palaamaan asiaan innovaatiorahaston kanssa tarvittaessa myöhemmin.
Arviointiryhmä suunnitteli myös avointa pitching-tapahtumaa, mutta osana hankesparrausta siitä ei arvioitu olevan lisäarvoa. 19 hankkeesta tehtiin esittelyvideot hankearviointien tueksi. Kaikki käsittelyssä olleet hanke-ehdotukset on esitelty innovaatiorahaston www-sivulla (www.hel.fi/innovaatiorahasto). Esittelyvideot ovat näkyvissä sivuilla kirjallisen hankekuvauksen yhteydessä.
Rahoitusta esitetään 24 hankkeelle. Osalle hankkeista rahoitus sidotaan rahastosta tällä päätöksellä useaksi vuodeksi, osalle vain ensimmäiselle vuodelle. Sidotusta rahoituksesta kaupunginhallitus tekee kullekin hankkeen vuodelle rahoituspäätöksen erikseen.
Rahoitettavat hankkeet
Hankearvioinnissa huomioitiin hankkeen innovatiivisuutta sekä hankkeen kykyä luoda tulevaisuuden elinkeino- ja osaamisperustaa. Päätöksen liitteenä olevassa perustelumuistiossa on jokaisen hanke-ehdotuksen kuvaus hankkeesta sekä arviointiryhmän hankekohtainen arvioinnin tulos ja siihen liittyvä rahoitusehdotus.
Rahoitettavat hankkeet voidaan innovaationäkökulmasta jakaa kahteen ryhmään: ns. innovaatioalustat ja uudet innovaatiot. Ryhmien väliset tarkastelunäkökulmat ovat hiukan toisistaan poikkeavia. Uusissa innovaatioissa syntyy tuote, joille voidaan arvioida mm. kaupallistamismahdollisuuksia. Innovaatioalustahankkeissa tärkeää on saada alustalle laajat hyödyntämismahdollisuudet. Tutkimustyö oli useassa hankkeessa osana.
Uusille innovaatioille luovat pohjaa:
Helsinki Street Lab,
Health Capital Helsinki,
Kansainvälistä kasvua,
Helsinki City Lab - Design Driven City sekä
tilavarausjärjestelmähankkeet:
Hankkeita, joita voidaan pitää uusina innovaatioina ovat:
Rakennusprojektin tilaajan tietomalliosaamisen kehittäminen pilottiprojektien avulla (InnoBIM),
POP UP Tehdas Oy,
Östersundomin biotalousintegraatti,
Oman muotoinen koti ja
Helsingin unitehdas,
Hoivapalveluiden tehostaminen sekä
liikenteen ajantasaista digitaalista tietoa hyödyntävät hankkeet:
IsoRobasta ilmastokatu 2015 - kokeilualusta ilmastoystävällisille ratkaisuille
lmastokatu-hankkeessa Helsingin keskustaan perustetaan ilmastoystävällisten ratkaisujen katu, jossa alueen yritykset ja asukkaat lähtevät kaupungin ja ilmastokumppaneiden kanssa kehittämään tulevaisuuden keskustaa, joka tähtää vähähiiliseen yhteiskuntaan ja on sopeutunut muuttuvaan ilmastoon. Katu toimii yritysten uusien ratkaisujen tai toimintamallien testialustana ja referenssialueena sekä yrityksille että kaupungille.
Kaupunginhallitus päätti 8.6.2015 sitoa innovaatiorahaston varoja hankkeeseen 534 000 euroa ehdolla, että mikäli 6Aika-ohjelma rahoittaa hanketta, innovaatiorahaston osuus pienenee Helsingin kaupungin osahankkeen saaman EAKR-rahoituksen verran. 8.6.2015 jälkeen 6Aika-hankkelle varmistui EAKR-rahoitus ja hankkeen toteuttaja toimitti päivitetyn hanke-ehdotuksen. Sen mukaan innovaatiorahaston rahoitusosuus on 97 000 euroa. 8.6.2015 tehtyä rahoituspäätöstä tulee siis korjata niin, että vuodelle 2015 hankkelle myönnetään innovaatiorahastosta 17 000 euroa ja vuodelle 2016 sidotaan 80 000 euroa. Hanke on edennyt suunnitellusti ja vuoden 2016 rahoituksesta voidaan päättää.
Tilavarausjärjestelmähankkeet
Kaupungin tilojen saaminen paremmin asukkaiden hyödynnettäväksi on ollut ajankohtainen kehittämisteema kaupungilla jo vuosia, mm. vuonna 2012 asiasta tehtiin ponsi ja selvitys. Selvityksen tuloksena tilojen varaamiseen liittyvät yhteystiedot tuotiin palvelukartalle.
Tilojen avaaminen ja hyödyntämisen helpottaminen tukisi tulevaisuuden elinkeino- ja osaamisperustaa, kun tiloissa olisi mahdollista järjestää sosiaalista toimintaa, työskennellä, perustaa popup-tapahtumia tai popup-myymälöitä. Avaaminen synnyttäisi parhaimmillaan asukaslähtöisiä innovaatioita. Yrittäjyys lisääntyisi, työskentely helpottuisi, kokouksia olisi näppärämpi järjestää, ihmiset tapaisivat toisiaan, verkostoituisivat ja viihtyisivät Helsingissä.
Kaupungin oma kokeilutoiminta ja yleinen kaupungista riippumaton digitalisaatiokehitys on nostanut uudelleen esille lisääntyvän tarpeen yhtenäiseen tietomalliin perustuvalle tilojen ja resurssien varaamiselle. Kyse on samankaltaisesta muutoksesta kuin lentojen varaamisen yhtenäistyminen Amadeus-järjestelmän myötä.
Kaupunginkanslian tietotekniikkayksikkö toteuttaa ns. resurssiydintä kokeiluluonteisesti. Tämä ydin on käytännössä tekninen perusta, joka voisi toimia kaikkien kaupungin tilojen ja muiden resurssien varaamisen pohjajärjestelmänä. Ratkaisu on toistaiseksi kokeilu, jolla luodaan pohjaa ja testataan konseptia käytännössä. Siksi tueksi tarvitaan sarjaa käytännön toteutuskokeiluja ennen lopullisia investointi- ja tuotannon organisointipäätöksiä.
Tilavarausjärjestelmiin liittyviä hanke-ehdotuksia innovaatiorahastolle tuli elokuussa 2015 kolme kappaletta. Näiden hankkeiden arviointi ja sparraus tehtiin kootusti yhdessä. Hankkeiden nähtiin tukevan Tilat avoimeksi -hankkeen pyrkimyksiä ja kaikkia tilavarausjärjestelmähankkeita ehdotetaan rahoitettavaksi kokonaan tai osittain. Yhdessä hankkeessa kehitetään prosesseja tilojen avaamiseksi yhteiseen käyttöön, toinen hanke tekee muutaman tilan osalta varaamisjärjestelmän resurssiytimeen ja kolmannessa hankkeessa syntyisi markkinaselvitys asukkaiden haluamista tiloista ja tarjolla olevista yksityisistä tiloista. Hankkeisiin sitoudutaan vain vuodeksi, sillä ala kehittyy ja kaupungin kehityksessä on mahdollistettava uusien toimijoiden mukaan tulo.
Hankekokonaisuuden koordinoimiseksi pidetään tärkeänä, että kaikille hankkeille perustetaan yhteinen ohjausryhmä. Ohjausryhmän on arvioitava vuokrattavien tilojen käyttöön liittyvät haasteet ja vastuut sekä selvitettävä erilaiset hinnoitteluvaihtoehdot. Kaupunginkanslia kutsuu ohjausryhmän koolle ja tilakeskuksen mukana olo on olennainen osa ohjausryhmän työskentelyä.
Liikenteen ajantasaista digitaalista tietoa hyödyntävät hankkeet
Kaupunkisuunnitteluviraston ja rakennusviraston hankkeissa on osin samanlainen tavoite ja nämä hankkeet on myös arvioitu toisiaan täydentävinä. Hankkeissa “Helsingin älyliikenteen tilannekuvapalvelun innovatiivinen hankinta” ja ” DiP – Digitaalinen pysäköintikiekko 2017” on kyse ainutlaatuisen hankintamallin kehittämisestä arkkitehtuurikilpailun ideaa hyödyntäen. Hankkeet toteutetaan vuonna 2016 voimaan tulevan hankintalain mukaan, joka mahdollistaa innovatiivisille hankinnoille uuden hankintatavan. Onnistuessaan hankkeet tuottavat mallin kokeilutoiminnan hankinnalle.
Hallintokunnissa on käytännön tasolla havaittu, että kilpailuttaminen voi johtaa joskus ratkaisun valintaan ennen kuin vaihtoehtoja on voitu kunnolla tutkia. Kilpailutuksen valintaperusteet joudutaan usein tekemään teoreettisella tasolla tai yhden ratkaisumallin pohjalta. Tämä poissulkee kokeilumahdollisuuden ja sitä kautta kokeilulla kohdennetun kilpailutuksen. Näissä hankkeissa luotavassa mallissa rahoitetaan pienimuotoiset proof-of-conceptit esikarsitulla toimittajajoukolla (4 toimittajaa). Varsinainen kilpailutus tuotantokäyttöön tapahtuu vasta kokeilujen jälkeen.
Merkittäviä innovaatio- ja elinkeinoperustaa luovia hankkeita
Kaupunginkanslialla on merkittäviä innovatiivisuutta luovia hankkeita, joista Kasvupolku-hanke on jatkunut jo usean vuoden ajan. Sen merkitys on elinkeinoelämälle ja saavutukset ovat hyvin todennettavissa. Hanke on mm. synnyttänyt yli 4 500 uutta työpaikkaa ja tuonut yli 20 milj. euron investointeja Helsinkiin. Uutena Kasvupolkua tukevana hankkeena nyt aloittaa Kansainvälistä kasvua -hanke. Sen kohteena on kasvavat ja kansainvälisille markkinoille pyrkivät yritykset siinä vaiheessa, kun kansallista rahoitusta ei vielä ole mahdollista saada.
Helsinki City Lab on toimiala- ja organisaatiorajat ylittävä kehittämislaboratorio, joka auttaa luomaan ratkaisuja kaupungin ja yhteiskunnan ongelmiin. Samalla City Lab on itsessään kokeilu muotoilulähtöisestä, avoimesta kehittämisestä sekä yhteiskehittämiseen perustuvan toimintamallin synnyttämisestä kaupunkiorganisaation ja laajemman kaupunkiyhteisön välille. Labin puitteissa on mahdollista kokeilla erilaisia työkaluja haasteiden ratkaisemiseen (esim. innovaatiokilpailut ja esikaupalliset hankinnat). Hanke toteuttaa kaupungin strategista tahtotilaa, jonka mukaan Helsinki rakentaa uudistumalla kaupungin kilpailukykyä ja vahvistaa asemaansa muotoilun suurkaupunkina käyttämällä muotoilua kaupungin uudistamisessa ja palveluiden kehittämisessä.
Health Capital Helsinki -hanke on Greater Helsinki Promotionin, yliopistojen ja yritysten yhteistyöhanke, jonka kolmevuotiseen toteutukseen sitouduttiin kesäkuussa 2015.
Helsinki Street Lab -hanke on Forum Virium Helsinki Oy:n toteuttama hanke, jossa tarkoituksena on katutilassa ja muissa julkisissa tiloissa tapahtuvan uusien teknologioiden kokeilutoiminnan vakiinnuttaminen. Yhtiölle myönnetty tuki täyttää valtiontuelle Euroopan unionin toiminnasta tehdyn sopimuksen artiklan 107 kohdan 1 mukaiset edellytykset lukuun ottamatta kilpailua vääristävää tai sitä uhkaavaa vääristävää vaikutusta sekä toimenpiteen vaikuttavuutta jäsenvaltioiden väliseen kauppaan. Tuki ei ole valtiontukea.
Jatkossa
Innovaatiorahaston vuoden 2017 rahoitukselle hakuajankohtaa esitetään elokuuksi 2016. Määräajasta Khs päättää vuoden 2016 talousarvion noudattamisohjeista päättäessään. Vuodelle 2017 sidotuista määrärahoista hankkeille päätetään samassa yhteydessä syksyllä 2016.
Päättyneet hankkeet
Vuonna 2014 päättyneiden hankkeiden ”Opetuskeittiön perustaminen Tukkutorin teurastamolle” ja ”Stadi.TV” loppuraportit ovat päätöksen liitteenä. Aikaisemmin päättyneiden hankkeiden loppuraportteja on viety innovaatiorahaston www-sivuille: www.hel.fi/innovaatiorahasto.
Esittelijä
vs. kaupunginjohtaja
Pekka Sauri
Lisätiedot
Anu Turunen, suunnitteluinsinööri, puhelin: 310 25712
anu.turunen(a)hel.fi
Ida Björkbacka (elinkeinot), erityissuunnittelija, puhelin: 310 25281
ida.bjorkbacka(a)hel.fi
Ilkka Kautto (ICT), projektipäällikkö, puhelin: 310 25703
ilkka.kautto(a)hel.fi
Liitteet
1 | Perustelumuistio |
2 | Hanke-ehdotus J01, Kestävät Liikkumiskonseptit |
3 | Hanke-ehdotus J02, INNOBIM |
4 | Hanke-ehdotus J03, Health Capital Helsinki |
5 | Hanke-ehdotus J04, Östersundomin biotalousintegraatti |
6 | Hanke-ehdotus J05, ITE Nettiin |
7 | Hanke-ehdotus J06, IsoRobasta Ilmastokatu 2015 – kokeilualusta ilmastoystävällisille ratkaisuille |
8 | Hanke-ehdotus J07, Liikkuvan arjen design-Pyöräkeskuksesta 2.0 pyöräilykaupunkiin |
9 | Hanke-ehdotus U01, Muistikylä –konsepti Helsinkiin |
10 | Hanke-ehdotus U02, Futurorg |
11 | Hanke-ehdotus U03, Visit Vuosaari |
12 | Hanke-ehdotus U04, Uusittu Töölönlahden puisto/Karamzininranta uudeksi tapahtuma-alustaksi |
13 | Hanke-ehdotus U05, Helsinki Street Lab |
14 | Hanke-ehdotus U06, Joustotilat |
15 | Hanke-ehdotus U07, Multiapp Helsinki |
16 | Hanke-ehdotus U07, Multiapp Helsinki, LIITE |
17 | Hanke-ehdotus U08, Stadion Pop Up |
18 | Hanke-ehdotus U08, Stadion Pop Up, LIITE |
19 | Hanke-ehdotus U09, POP UP Tehdas Oy |
20 | Hanke-ehdotus U10, Kansainvälistä kasvua |
21 | Hanke-ehdotus U11, Kasvupolku |
22 | Hanke-ehdotus U12, Helsinki City Lab - Design Driven City |
23 | Hanke-ehdotus U12, Helsinki City Lab, LIITE1 |
24 | Hanke-ehdotus U12, Helsinki City Lab, LIITE 2 |
25 | Hanke-ehdotus U13, Tilavarausjärjestelmän hankinta |
26 | Hanke-ehdotus U14, Aikakone |
27 | Hanke-ehdotus U14, Aikakone, LIITE |
28 | Hanke-ehdotus U15, Helsingin älyliikenteen tilannekuvapalvelun innovatiivinen hankinta |
29 | Hanke-ehdotus U16, Oman muotoinen koti |
30 | Hanke-ehdotus U17, Well Played |
31 | Hanke-ehdotus U17, Well played, LIITE |
32 | Hanke-ehdotus U18, Hoivapalveluiden tehostaminen |
33 | Hanke-ehdotus U19, DiP Digitaalinen pysäköintikiekko 2017 |
34 | Hanke-ehdotus U20, Digitalisaatiolla asiakasprosessit palvelevammiksi |
35 | Hanke-ehdotus U21, Sutjakka Stadi |
36 | Hanke-ehdotus U22, Helsingin unitehdas |
37 | Hanke-ehdotus U23, 3D-Virtuaalipuistot – kustannustehokkuutta, tarkkuutta ja lisäarvoa |
38 | Hanke-ehdotus U24, Ekohouse |
39 | Hanke-ehdotus U25, KLIFFA – uudenlaista urbaania asumista |
40 | Hanke-ehdotus U26, Creative Campus Arabia |
41 | Hanke-ehdotus U26, Creative Campus Arabia, LIITE |
42 | Hanke-ehdotus U27, DIME - Digitaaliset metataidot |
43 | Hanke-ehdotus U28, Helsinki-Tallinna_kaksoiskaupunki |
44 | Hanke-ehdotus U29, Sähköinen asiointi ja henkilötieto |
45 | Hanke-ehdotus U30, Terveydeksi |
46 | Hanke-ehdotus U31, Lapinlahden lähde vauhtiin |
47 | Hanke-ehdotus U32, Presidenttimme kertovat |
48 | Loppuraportti Opetuskeittiön perustaminen Tukkutorin teurastamolle |
49 | Loppuraportti Stadi.TV |
Muutoksenhaku
Oikaisuvaatimusohje, kaupunginhallitus |
Otteet
Ote | Otteen liitteet |
Hakijat | Oikaisuvaatimusohje, kaupunginhallitus |
Päätöshistoria
Kaupunginhallitus 07.12.2015 § 1178
HEL 2015-009455 T 02 05 01 05
HEL 2014-011786
Päätös
Kaupunginhallitus päätti panna asian pöydälle.
Käsittely
07.12.2015 Pöydälle
Esteelliset: Jussi Pajunen, Ritva Viljanen ja Tuula Saxholm
Kaupunginhallitus päätti yksimielisesti panna asian pöydälle Veronika Honkasalon ehdotuksesta.
Esittelijä
vs. kaupunginjohtaja
Anni Sinnemäki
Lisätiedot
Anu Turunen, suunnitteluinsinööri, puhelin: 310 25712
anu.turunen(a)hel.fi
Ida Björkbacka (elinkeinot), erityissuunnittelija, puhelin: 310 25281
ida.bjorkbacka(a)hel.fi
Ilkka Kautto (ICT), projektipäällikkö, puhelin: 310 25703
ilkka.kautto(a)hel.fi
| ||||
Postiosoite | Käyntiosoite | Puhelin | Y-tunnus | Tilinro |
PL 10 | Pohjoisesplanadi 11-13 | +358 9 310 1641 | 0201256-6 | FI0680001200062637 |
00099 HELSINGIN KAUPUNKI | Helsinki 17 | Faksi |
| Alv.nro |
kaupunginkanslia@hel.fi | http://www.hel.fi/kaupunginkanslia | +358 9 655 783 |
| FI02012566 |
|
| |||