Helsingin kaupunki

Pöytäkirja

44/2015

1 (1)

Kaupunginhallitus

 

 

 

 

Stj/1

 

14.12.2015

 

 

 

 

 

 

 

 

 

§ 1220

Sosiaali- ja terveysviraston uudet virat ja virkanimikemuutokset 1.1.2016 lukien

HEL 2015-012284 T 01 01 00

Päätös

Kaupunginhallitus päätti sosiaali- ja terveysviraston perustettavista uusista viroista ja virkanimike- ja palkkamuutoksista 1.1.2016 lukien ellei toisin mainita seuraavasti:

1. muuttaa seuraavien virkojen virkanimikettä ja / tai tehtäväkohtaista palkkaa

vakanssi 023551 osastonlääkäri 4656,93
uusi virkanimike ja palkka terveyskeskuslääkäri 4582,63

vakanssi 027032 osastonlääkäri 4656,93
uusi virkanimike ja palkka terveyskeskuslääkäri 4582,63

vakanssi 025002 apulaisylilääkäri 5364,78
uusi palkka apulaisylilääkäri 5249,40

vakanssi 042148 ylihoitaja 3584,36
uusi virkanimike ja palkka kotihoitopäällikkö 4150,00

2. muuttaa seuraavan viran tehtäväkohtaista palkkaa 1.3.2016 lukien

vakanssi 083531 ylilääkäri 5791,15
ylilääkäri uusi palkka 5592,31

3. perustaa uudet virat seuraavien toimien tilalle palkan pysyessä ennallaan

vakanssi 027080 kotihoidon ohjaaja
uusi virka ja palkka kotihoidon ohjaaja 2916,00

vakanssi 032502 sosiaalityöntekijä
uusi virka ja palkka sosiaalityöntekijä 3097,35

vakanssi 035006 turvallisuuspäällikkö
uusi virka palkka turvallisuuspäällikkö 4287,52

4. perustaa 3 uutta terveyskeskuslääkärin virkaa

vakanssit 034658, 034659, 034660
tehtäväkohtainen palkka 2788,17 (5053,76)

Esittelijä

apulaiskaupunginjohtaja

Laura Räty

Lisätiedot

Annikki Thoden, vs. kaupunginsihteeri, puhelin: 310 36048

annikki.thoden(a)hel.fi

Liitteet

1

Lausunto kotihoitopäällikkö

Muutoksenhaku

Oikaisuvaatimusohje, kaupunginhallitus

Otteet

Ote

Otteen liitteet

Asianosainen

Esitysteksti
Oikaisuvaatimusohje, kaupunginhallitus

Päätösehdotus

Päätös on ehdotuksen mukainen.

Esittelijän perustelut

Sosiaali- ja terveysvirasto esittää (2.12.2015) päätösehdotuksessa mainittuja uusia virkoja ja virkanimike- ja palkkamuutoksia. Virkajärjestelyt tulevat sairaala-, kuntoutus- ja hoivaosastolle (kohdat 1 ja 3), perhe- ja sosiaalipalvelujen osastolle ja talous- ja tukipalvelut osastolle (kohta 3), terveys- ja päihdepalvelujen osastolle (kohta 2 ja 4).

Perustelut kohtaan 1

Sosiaali- ja terveysvirasto esittää, että kaupunginhallitus päättää yllä mainituista lääkäreiden virkanimikemuutoksista ja lääkärisopimuksen mukaisista palkkamuutoksista sairaala-, kuntoutus- ja hoivapalvelut osaston kotihoidossa. Vakanssirakenteen muutokset liittyvät palvelurakenteen keventämiseen. Kotona asumista tukevia palveluja ja tehostettua palveluasumista lisätään. Lääkäreiden tehtävät edellyttävät virkasuhdetta, koska lääkärit joutuvat tekemään viranomaispäätöksiä, kuten potilaan tahdosta riippumattomaan hoitoon määräämistä.

Samalla sosiaali- ja terveysvirasto esittää, että kaupunginhallitus muuttaa ylihoitajan virkanimikkeen kotihoitopäällikön viraksi sairaala-, kuntoutus- ja hoivapalvelut osaston pohjoisella palvelualueella.
Kotihoitoa vahvistetaan perustamalla kahdeksas kotihoitoyksikkö Helsinkiin ja yksi uusi lähipalvelualue pohjoiselle palvelualueelle. Tehtävä edellyttää virkasuhdetta koska kotihoitopäällikkö käyttää julkista valtaa kuntalaisia koskevissa päätöksissä.

Kustannukset kasvavat vuositasolla noin 20 000 euroa, mikä johtuu ylihoitajan ja kotihoitopäällikön palkan erotuksesta. Kustannukset on huomioitu budjetissa. Tähän esitykseen on saatu kaupunginkanslian henkilöstöosaston puoltava nimike- ja palkkalausunto 23.11.2015 (liite 1). Rahoitus tulee laitoshoidon ja sairaalapaikkojen vähentämisestä, ja kokonaisuutena palvelurakenteen muutokselle on talousarviossa ja käyttösuunnitelmassa laskettu kustannuksia alentava vaikutus.

Perustelut kohtaan 2

Lisäksi sosiaali – ja terveysvirasto esittää, että kaupunginhallitus muuttaa terveys- ja päihdepalvelut osaston psykiatrian ja päihdepalvelujen ylilääkärin palkan vastaamaan muiden saman tasoisia tehtäviä tekevien ylilääkärien palkkojen kanssa. Uusi palkka tulee voimaan 1.3.2016, jolloin virka vapautuu. Lääkäreiden tehtävät edellyttävät virkasuhdetta, koska ylilääkäri joutuu tekemään viranomaispäätöksiä, kuten potilaan tahdosta riippumattomaan hoitoon määräämistä.

Perustelut kohtaan 3

Vielä sosiaali- ja terveysvirasto esittää, että kaupunginhallitus perustaa kotihoidon ohjaajan toimen tilalle kotihoidon ohjaajan viran sairaala-, kuntoutus- ja hoivapalvelut osaston lounaiseen kotihoidon yksikköön. Tehtävä edellyttää virkasuhdetta, koska kotihoidon ohjaajat tekevät asiakkaiden palveluita koskevia päätöksiä sekä ostopalveluiden tarpeen määrittelyä ja hankintaa koskevia päätöksiä. Viran perustaminen ei aiheuta lisäkustannuksia.

Edelleen sosiaali- ja terveysvirasto esittää, että kaupunginhallitus perustaa sosiaalityöntekijän toimen tilalle sosiaalityöntekijän viran perhe-ja sosiaalipalvelut osaston jälkihuollon sosiaalityöhön. Tehtävä edellyttää virkasuhdetta, koska sosiaalityöntekijä tekee yksilöhuollon toimeentulotukipäätöksiä jälkihuollon asiakkaille.

Lopuksi sosiaali- ja terveysvirasto esittää, että kaupunginhallitus perustaa turvallisuuspäällikön toimen tilalle turvallisuuspäällikön viran talous- ja tukipalvelut osaston turvallisuus- ja vahtimestaripalveluihin. Tehtävä edellyttää virkasuhdetta, jotta virastolla on hallinnollinen mahdollisuus delegoida turvallisuuspäällikölle häiriötilanteissa ja poikkeusoloissa toimivaltaa ja julkisen vallan käyttöä sisältäviä tehtäviä, kuten viranomaismääräysten antamista. Tehtävä edellyttää myös virka-ajan ulkopuolella työskentelyä ja tavoitettavissa olemista (hälytysketjut, kriisiviestinnän järjestelyt ja valmiusjärjestelyt). Tehtävä edellyttää myös kunnan lakisääteisen sosiaali- ja terveydenhuollon palvelutoiminnan häiriö- ja suuronnettomuustilanteissa varmistavaan hälytysketjuun kuulumista. Viran perustaminen ei aiheuta lisäkustannuksia.

Perustelut kohtaan 4

Sosiaali- ja terveysvirasto esittää, että kaupunginhallitus perustaa kolme uutta terveyskeskuslääkärin virkaa terveys- ja päihdepalvelut osastolle. Palvelujen uudistamiseen liittyvän terveys- ja hyvinvointikeskuksen toimintamallin ensimmäinen kokeilu alkaa Vuosaaressa helmikuussa 2016. Toimintamallin tulee olla luotu, koekäytetty sekä hiottu vuoden 2018 alkuun mennessä, jolloin toiminta alkaa Kalasatamassa.

Terveysasemien saatavuus on epätyydyttävä erityisesti Itä-Helsingissä ja tähän on syynä muun muassa väestönkasvu. Myös sosioekonomiset tekijät puoltavat lisävakanssien perustamista juuri Vuosaareen. Em. toimintamallin onnistumiseksi ja saatavuuden korjaamiseksi esitetään näiden kolmen uuden viran perustamista. Tarkoitus on seurata vakanssilisäyksen vaikutusta saatavuuteen ja toiminnan sujuvuuteen. Uusien virkojen perustamisen kokonaiskustannusvaikutus vuositasolla on noin 146 681 (257 669) euroa. Suluissa olevat palkkakulut sisältävät tehtäväkohtaisen palkan lisäksi arvion paikallisen lääkärisopimuksen mukaisista toimenpidepalkkioista. Kustannukset on huomioitu budjetissa.

Tehtävät edellyttävät virkasuhdetta, koska terveyskeskuslääkärit joutuvat tekemään viranomaispäätöksiä, kuten potilaan tahdosta riippumattomaan hoitoon määräämistä.

Esittelijä toteaa, että kuntalain 44 § 2 momentin mukaan tehtävää, jossa käytetään julkista valtaa, hoidetaan virkasuhteessa. Kaupunginhallitus päättää muiden kuin kaupunginjohtajan, apulaiskaupunginjohtajan sekä viraston tai laitoksen päällikön viran perustamisesta ja lakkauttamisesta. Kaikkia niitä henkilöitä, joita muutos koskee, on kuultu henkilökohtaisesti ja he ovat antaneet suostumuksensa.

Uusien virkojen ja virkanimike- ja palkkamuutosten johdosta kustannukset eivät kasva sosiaali- ja terveysvirastossa ja esitetyt muutokset toteutuvat sosiaali- ja terveysviraston määrärahojen puitteissa. Kaupunginkanslialla ei ole esityksen osalta huomautettavaa.

Viraston esitys on päätöshistoriassa ja kaupunginkanslian puoltava nimike- ja palkkalausunto kohtaan yksi on liitteenä.

Esittelijä

apulaiskaupunginjohtaja

Laura Räty

Lisätiedot

Annikki Thoden, vs. kaupunginsihteeri, puhelin: 310 36048

annikki.thoden(a)hel.fi

Liitteet

1

Lausunto kotihoitopäällikkö

Muutoksenhaku

Oikaisuvaatimusohje, kaupunginhallitus

Otteet

Ote

Otteen liitteet

Asianosainen

Esitysteksti
Oikaisuvaatimusohje, kaupunginhallitus

Tiedoksi

Sosiaali- ja terveysvirasto

Taloushallintopalvelu -liikelaitos

Kaupunginkanslia

Päätöshistoria

Sosiaali- ja terveysvirasto Virastopäällikkö 2.12.2015

HEL 2015-012284 T 01 01 00

 

Päätösehdotus

Sosiaali- ja terveysvirasto esittää, että kaupunginhallitus päättäisi seuraavista virkanimikemuutoksista ja perustettavista uusista viroista 1.1.2016 lukien ellei toisin mainita:

1. muuttaa seuraavien virkojen virkanimikettä ja / tai tehtäväkohtaista palkkaa

vakanssi 023551 osastonlääkäri 4656,93
uusi virkanimike ja palkka terveyskeskuslääkäri 4582,63

vakanssi 027032 osastonlääkäri 4656,93
uusi virkanimike ja palkka terveyskeskuslääkäri 4582,63

vakanssi 025002 apulaisylilääkäri 5364,78
uusi palkka apulaisylilääkäri 5249,40

vakanssi 042148 ylihoitaja 3584,36
uusi virkanimike ja palkka kotihoitopäällikkö 4150,00

1 A. muuttaa seuraavan viran tehtäväkohtaista palkkaa 1.3.2016 lukien

vakanssi 083531 ylilääkäri 5791,15
uusi palkka ylilääkäri 5592,31

2. perustaa uudet virat seuraavien toimien tilalle palkan pysyessä ennallaan

vakanssi 027080 kotihoidon ohjaaja
uusi virka ja palkka kotihoidon ohjaaja 2916,00

vakanssi 032502 sosiaalityöntekijä
uusi virka ja palkka sosiaalityöntekijä 3097,35

vakanssi 035006 turvallisuuspäällikkö
uusi virka palkka turvallisuuspäällikkö 4287,52

3. perustaa 3 uutta terveyskeskuslääkärin virkaa

vakanssit 034658-034660
tehtäväkohtainen palkka 2788,17 (5053,76)
Virkojen kustannusten tulee mahtua viraston talousarvioon (kanslian lausunto).

Esittelijän perustelut

Perustelut kohtaan 1

Sosiaali- ja terveysvirasto esittää, että kaupunginhallitus päättäisi yllä mainituista lääkäreiden virkanimikemuutoksista ja lääkärisopimuksen mukaisista palkanmuutoksista sairaala-, kuntoutus- ja hoivapalvelut osaston kotihoidossa. Vakanssirakenteen muutokset liittyvät palvelurakenteen keventämiseen, eli kotona asumista tukevien palvelujen ja tehostetun palveluasumisen lisäämiseen. Lääkäreiden tehtävät edellyttävät virkasuhdetta, koska erikoistuvat lääkärit joutuvat tekemään viranomaispäätöksiä, kuten potilaan tahdosta riippumattomaan hoitoon määräämistä. Rahoitus tulee laitoshoidon ja sairaalapaikkojen vähentämisestä, ja kokonaisuutena palvelurakenteen muutokselle on talousarviossa ja käyttösuunnitelmassa laskettu kustannuksia alentava vaikutus.

Sosiaali- ja terveysvirasto esittää, että kaupunginhallitus muuttaisi ylihoitajan virkanimikkeen kotihoitopäällikön viraksi sairaala-, kuntoutus- ja hoivapalvelut osaston pohjoiselle palvelualueelle. Kotihoitoa vahvistetaan perustamalla kahdeksas kotihoitoyksikkö Helsinkiin ja yksi uusi lähipalvelualue pohjoiselle palvelualueelle. Tehtävä edellyttää virkasuhdetta koska kotihoitopäällikkö käyttää julkista valtaa kuntalaisia koskevissa päätöksissä.

Kustannusvaikutukset lisääntyvät vuositasolla noin 20 000 euroa, mikä johtuu ylihoitajan ja kotihoitopäällikön palkan erotuksesta. Kustannukset on huomioitu budjetissa. Tähän esitykseen on saatu kaupungin kanslian henkilöstöosaston puoltava nimike- ja palkkalausunto 23.11.2015 (liite 1).

Sosiaali – ja terveysvirasto esittää, että kaupunginhallitus muuttaisi terveys- ja päihdepalvelut osaston psykiatrian ja päihdepalvelujen ylilääkärin palkan vastaamaan muiden saman tasoisia tehtäviä tekevien ylilääkärien palkkojen kanssa. Uusi palkka tulee voimaan 1.3.2016, jolloin virka vapautuu. Lääkäreiden tehtävät edellyttävät virkasuhdetta, koska ylilääkäri joutuu tekemään viranomaispäätöksiä, kuten potilaan tahdosta riippumattomaan hoitoon määräämistä. Virantoimitusvelvollisuuden muuttaminen ei aiheuta lisäkustannuksia.

Perustelut kohtaan 2

Sosiaali- ja terveysvirasto esittää, että kaupunginhallitus perustaisi kotihoidon ohjaajan toimen tilalle kotihoidon ohjaajan viran sairaala-, kuntoutus- ja hoivapalvelut osaston lounaiseen kotihoidon yksikköön. Tehtävä edellyttää virkasuhdetta, koska kotihoidon ohjaajat tekevät asiakkaiden palveluita koskevia päätöksiä sekä ostopalveluiden tarpeen määrittelyä ja hankintaa koskevia päätöksiä. Viran perustaminen ei aiheuta lisäkustannuksia.

Sosiaali- ja terveysvirasto esittää, että kaupunginhallitus perustaisi sosiaalityöntekijän toimen tilalle sosiaalityöntekijän viran perhe-ja sosiaalipalvelut osaston jälkihuollon sosiaalityöhön. Tehtävä edellyttää virkasuhdetta, koska sosiaalityöntekijä tekee yksilöhuollon toimeentulotukipäätöksiä jälkihuollon asiakkaille.

Nuorten sosiaalityön päällikön virka on jätetty täyttämättä ja muutettu sosiaalityöntekijän toimeksi 1.6.2015 lukien. Tästä johtuen sosiaalityöntekijän viran perustaminen ei aiheuta lisäkustannuksia vaan palkkakustannuksissa säästetään kuukausittain 848,82 euroa joka vuositasolla on 10 200 euroa.

Sosiaali- ja terveysvirasto esittää, että kaupunginhallitus perustaisi turvallisuuspäällikön toimen tilalle turvallisuuspäällikön viran talous- ja tukipalvelut osaston turvallisuus- ja vahtimestaripalveluihin. Tehtävä edellyttää virkasuhdetta, jotta virastolla on hallinnollinen mahdollisuus delegoida turvallisuuspäällikölle häiriötilanteissa ja poikkeusoloissa toimivaltaa ja julkisen vallan käyttöä sisältäviä tehtäviä, kuten viranomaismääräysten antamista.

Tehtävä edellyttää myös virka-ajan ulkopuolella työskentelyä ja tavoitettavissa olemista (hälytysketjut, kriisiviestinnän järjestelyt ja valmiusjärjestelyt). Tehtävä edellyttää myös kunnan lakisääteisen sosiaali- ja terveydenhuollon palvelutoiminnan häiriö- ja suuronnettomuustilanteissa varmistavaan hälytysketjuun kuulumista. Viran perustaminen ei aiheuta lisäkustannuksia.

Perustelut kohtaan 3

Sosiaali- ja terveysvirasto esittää, että kaupunginhallitus perustaisi 3 uutta terveyskeskuslääkärin virkaa terveys- ja päihdepalvelut osastolle. Palvelujen uudistamiseen liittyvän terveys- ja hyvinvointikeskuksen toimintamallin ensimmäinen kokeilu alkaa Vuosaaressa helmikuussa 2016. Toimintamallin pitää olla luotu, koekäytetty sekä hiottu vuoden 2018 alkuun mennessä, jolloin toiminta alkaa Kalasatamassa.

Terveysasemien saatavuus on epätyydyttävä erityisesti Itä-Helsingissä ja tähän on syynä mm. väestönkasvu. Myös sosioekonomiset tekijät puoltavat lisävakanssien perustamista juuri Vuosaareen. Tehtävät edellyttävät virkasuhdetta, koska terveyskeskuslääkärit joutuvat tekemään viranomaispäätöksiä, kuten potilaan tahdosta riippumattomaan hoitoon määräämistä.

Em. toimintamallin onnistumiseksi ja saatavuuden korjaamiseksi esitetään näiden kolmen uuden viran perustamista. Tarkoitus on seurata vakanssilisäyksen merkitystä saatavuuteen. Uusien virkojen perustamisen kokonaiskustannusvaikutus vuositasolla on n.146 681 (257 669) euroa. Suluissa olevat palkkakulut sisältävät tehtäväkohtaisen palkan lisäksi arvion paikallisen lääkärisopimuksen mukaisista toimenpidepalkkioista. Kustannukset on huomioitu budjetissa.

Sosiaali- ja terveysvirastossa on tehtävä eräitä virkanimikemuutoksia. Kaikkia niitä henkilöitä, joita muutos koskee, on kuultu henkilökohtaisesti ja he ovat antaneet suostumuksensa. Kuntalain 44 § 2 momentin mukaan tehtävää, jossa käytetään julkista valtaa, hoidetaan virkasuhteessa. Kaupunginhallitus päättää muiden kuin kaupunginjohtajan, apulaiskaupunginjohtajan sekä viraston tai laitoksen päällikön viran perustamisesta ja lakkauttamisesta.

Esitetyt muutokset toteutuvat sosiaali- ja terveysviraston määrärahojen puitteissa.
1.12.2015 Kaupunginkanslia Sari Kuutamo ja Leena Mattheiszen, kaupunginkanslialla ei ole esityksen osalta huomautettavaa.

Lisätiedot

Saila Savela, henkilöstöasiantuntija, puhelin: 310 44260

saila.savela(a)hel.fi

 

Postiosoite

Käyntiosoite

Puhelin

Y-tunnus

Tilinro

PL 10

Pohjoisesplanadi 11-13

+358 9 310 1641

0201256-6

FI0680001200062637

00099 HELSINGIN KAUPUNKI

Helsinki 17

Faksi

 

Alv.nro

kaupunginkanslia@hel.fi

http://www.hel.fi/kaupunginkanslia

+358 9 655 783

 

FI02012566