Helsingin kaupunki

Pöytäkirja

44/2015

1 (1)

Kaupunginhallitus

 

 

 

 

Kaj/2

 

14.12.2015

 

 

 

 

 

 

 

 

 

§ 1226

Sturenkadun ja Aleksis Kiven kadun liikennesuunnitelma

HEL 2014-002242 T 08 00 00

Päätös

Kaupunginhallitus päätti, että Sturenkadun ja Aleksis Kiven kadun liikennesuunnitelmat hyväksytään liikennesuunnitteluosaston piirustusten 6437-7, 6438-7 ja 6439-54 mukaisina.

Esittelijä

apulaiskaupunginjohtaja

Anni Sinnemäki

Lisätiedot

Tanja Sippola-Alho, kaupunginsihteeri, puhelin: 310 36024

tanja.sippola-alho(a)hel.fi

Liitteet

1

Sijaintikartta

2

Piirustus 6437-7

3

Piirustus 6438-7

4

Piirustus 6439-54

5

Vuorovaikutusraportti

Muutoksenhaku

Muutoksenhakukielto, valmistelu tai täytäntöönpano

Otteet

Ote

Otteen liitteet

Helsingin seudun liikenne HSL

Esitysteksti
Muutoksenhakukielto, valmistelu tai täytäntöönpano
Liite 1
Liite 2
Liite 3
Liite 4
Liite 5

Päätösehdotus

Päätös on ehdotuksen mukainen.

Tiivistelmä

Kantakaupungin pyöräliikenteen pääverkkoa täydennetään tavoitetilan mukaiseksi Sturenkadulla ja Aleksis Kiven kadulla.

Esittelijän perustelut

Perustelut ja lähtökohdat hankkeelle

Helsingin strategiaohjelman 2013 - 2016 yhtenä tavoitteena on kestävän liikkumisen edistäminen lisäämällä kävelyn, pyöräilyn ja joukkoliikenteen osuutta liikenteestä. Tavoitteeseen tähtääviin toimenpiteisiin sisältyvät mm. jalankulku- ja pyöräilyverkostojen jatkuvuuden parantaminen, joukkoliikenteen, kävelyn tai pyöräilyn osuutta nostavien hankkeiden priorisointi sekä pyöräilynedistämisohjelman suositusten toteutus.

Sturenkatu ja Aleksis Kiven katu ovat osa kantakaupungin pyöräliikenteen pääverkkoa. Pääverkossa Sturenkadulle on merkitty yksisuuntainen pyöräliikenteen järjestely kumpaankin suuntaan Helsinginkadulta Hämeentielle. Aleksis Kiven kadulle on merkitty kaksisuuntainen pyöräliikenteen järjestely kadun keskelle Sturenkadun ja Kinaporinpuiston välille ja yksisuuntaiset järjestelyt Kinaporinpuistolta Hämeentielle.

Sturenkatu on katuluokitukseltaan autoliikenteen pääkatu. Sen ajoneuvoliikennemäärä suunnittelualueella on noin 25 000 ajoneuvoa vuorokaudessa. Nopeusrajoitus on 40 km/h. Kadulla kulkee suuri osa keskustaan ajavasta pitkänmatkan bussiliikenteestä ja myös muutama HSL:n bussilinja. Kadulla ei ole bussikaistoja. Tällä hetkellä Porvoonkadun ja Mäkelänkadun välillä kulkevat raitiolinjat 1 ja 1A, mutta raitioliikenteen linjastosuunnitelman mukaan kadun raitioliikenne poistuu vuoden 2017 jälkeen. Sturenkadun kaakkoislaidalla kulkee kaksisuuntainen pyörätie jalkakäytävän vieressä samassa tasossa.

Aleksis Kiven katu on katuluokitukseltaan alueellinen kokoojakatu Savonkadun ja Kustaankadun välillä. Kustaankadusta itään se on tonttikatu. Ajoneuvoliikennemäärä on suurimmillaan Sturenkadun molemmin puolin, noin 5000 - 6000 ajoneuvoa vuorokaudessa. Kadun kumpikin pääty on hiljaisempi liikenteeltään. Nopeusrajoitus on 40 km/h. Aleksis Kiven katu on osa tulevaa runkolinja 500:n reittiä. Kadulla kulkee myös raitiolinja 9 Traverssikujan ja Fleminginkadun välillä. Sturenkadun ja Hämeentien välillä kulkee kaksisuuntainen pyörätie kadun keskiosan puiden välissä.

Suunnitelma

Sturenkatu

Sturenkadun liikenne Helsinginkadun ja Mäkelänkadun välillä järjestellään siten, että kadun keskellä on kaksi ajokaistaa kumpaankin suuntaan, joilla kaikki liikenne on sallittua. Porvoonkadun risteyksestä koilliseen keskimmäisillä ajokaistoilla on raitiotiekiskot. Pyöräliikenne kulkee yksisuuntaisilla pyöräteillä ajokaistojen vieressä tasoerolla erotettuna. Myös pyöräteiden vieressä kulkevat jalkakäytävät ovat tasoerolla erotettuja pyörätiestä. Josafatinkadun ja Kalliolanrinteen välillä jalkakäytävä ja pyörätie ovat kaakkoisreunalla poikkeuksellisesti samassa tasossa, koska nykyisten katupuiden säilyttämisen vuoksi kolmitasopyörätielle ei ole leveyssuunnassa riittävästi tilaa.

Sturenkadun risteykset ovat liikennevalo-ohjattuja Elimäenkadun ja Satamaradankadun risteyksiä lukuun ottamatta. Valo-ohjatuissa risteyksissä vasemmalle kääntyvälle autoliikenteelle on oma ryhmittymiskaista. Nilsiänkadun ja Roineentien risteykseen rakennetaan uudet liikennevalot Sturenkadun jalankulkijoiden ylityksen helpottamisen vuoksi. Kirstinkadun ja Puijonkadun nykyiset liittymät Sturenkadulle poistetaan. Satamaradankadun liittymä muutetaan suuntaisliittymäksi. Pyörätiet lasketaan risteyksien kohdalla ajoradan tasoon ja ne jatkuvat pyöräkaistoina risteyksien yli.

Jalkakäytävät säilyvät joko nykyisen levyisinä tai leventyvät. Kirstinkadun kohdalta poistetaan valo-ohjattu suojatie. Elimäenkadun ja Virtaintien välin neljä valo-ohjaamatonta suojatietä poistetaan ja korvataan Nilsiänkadun ja Roineentien valo-ohjatuilla suojateillä. Virtaintien, Keuruuntien ja Vanajantien risteyksissä Sturenkadun jalkakäytävät jatketaan sivukatujen yli katkeamattomina.

Bussipysäkeistä seitsemän on syvennyksessä ja kolme ajokaistalla. Pyörätie menee mahdollisuuksien mukaan tasoerolla eroteltuna odotustilan takaa, mutta neljällä pysäkillä odotustila ja pyörätie ovat samassa tasossa tilan puutteen vuoksi. Sturenkadulta poistetaan yksi raitiovaunupysäkkipari.

Pysäköintipaikkojen määrä säilyy lukumääräisesti muuttumattomana, mutta paikkojen sijainti osittain muuttuu. Suurin muutos on Sturenkatu 27 edusta, josta poistuu neljä pysäköintipaikkaa. Näille ei ole lähellä korvaavia paikkoja. Wallininkadun ja Porvoonkadun välisellä alueella pysäköintipaikkojen lukumäärä lisääntyy nykyiseen verrattuna. Nykyiset puut säilytetään, mutta Sturenkatu 13 edustalla puut uusitaan. Sturenkatu 8 edustalle on mahdollista lisätä puita. Kalliolanrinteen risteyksestä poistetaan yksi puu.

Aleksis Kiven katu

Aleksis Kiven kadulla Sturenkadun ja Kinaporinkadun välillä pyöräily siirretään kadun keskellä olevalta puukujanteelta pyöräkaistoille, jotka ovat ajokaistojen vieressä samassa tasossa. Ajokaistoja on yksi kumpaankin suuntaan. Fleminginkadulta Sturenkadulle on ajokaistan lisäksi joukkoliikennekaista lännen suuntaan, jossa kulkee raitiovaunut ja bussit. Idän suuntaan raitiotien kiskot ovat samalla kaistalla muun moottoriajoneuvoliikenteen kanssa.

Aleksis Kiven kadun risteykset säilyvät järjestelyiltään nykyisellään, lukuun ottamatta kadun keskellä kulkevan kaksisuuntaisen pyörätien muuttamista pyöräkaistoiksi.

Sturenkadun ja Fleminginkadun välillä pohjoislaidan jalkakäytävä kavennetaan 2,5 metrin levyiseksi ja etelälaidalla pysäköintipaikat siirretään jalkakäytävän tasoon. Kadun ylitykset säilyvät ennallaan. Puukujanteen alue varataan jalankululle.

Aleksis Kiven katu 11 edustan pysäkki siirretään jalkakäytävän vierestä pysäkkisaarekkeeksi. Muut pysäkit säilyvät nykyisellään. Aleksis Kiven katu 13 edustalta poistuu seitsemän asukaspysäköintipaikkaa. Uuden pysäkkisaarekkeen kohdalla siirretään kahdeksaa puuta.

Vaikutukset

Liikenne

Pyöräilyn ja jalankulun edellytykset parantuvat Sturenkadulla tehokkaamman erottelun johdosta. Pyöräily sujuvoituu ja helpottuu, joka nostaa pyöräilyn houkuttelevuutta arjen liikkumismuotona kaupungin tavoitteiden mukaisesti. Yksisuuntaiset pyörätiet parantavat pyöräilijöiden liikenneturvallisuutta risteyksissä. Sturenkadun luoteislaidan puuttuvan pyörätien rakentaminen poistaa jalkakäytäväpyöräilyä, mikä tekee jalankulusta mukavampaa ja turvallisempaa. Kadun ylittäminen helpottuu Nilsiänkadun risteyksen kohdalla uuden valo-ohjatun risteyksen vuoksi. Yhteensä kolme Sturenkadun ylittävää suojatietä poistuu, mikä pidentää joitain jalan kuljettavia matkoja. Sturenkatu on autoliikenteen pääkatu, joilla priorisoidaan pääsuunnan autoliikenteen sujuvuutta, jolloin ylityspaikkojen välimatkat ovat alempiluokkaisiin katuihin verrattuna pidemmät. Pääsuunnan sujuvuutta tuetaan myös sulkemalla pienempiä risteävien katujen risteyksiä ja rajoittamalla kääntymissuuntia. Katujen katkaisu ja suuntaisliittymät hyödyttävät myös Sturenkadun suuntaista pyöräliikennettä ja bussiliikennettä. Katujen katkaisun vaikutus niillä kulkevien autojen osalta hyvin paikallinen ja vaikutus ajoneuvoliikenteen suoritteeseen pieni.

Raitiotien kiskojen sijoittaminen muun liikenteen kanssa samoille kaistoille ja pysäkkisaarekkeiden poistaminen poistaa mahdollisuuden raitiolinjaliikenteelle kadulla. Nykyiset raiteet säilyvät vararaideyhteytenä poikkeustilanteita ja halliyhteyksiä varten.

Aleksis Kiven kadulla pyörätien siirtäminen kadun keskeltä reunoille parantaa pyörätieverkoston jatkuvuutta ja helpottaa kadun varren toimintoihin pääsyä. Aleksis Kiven kadun pyöräkaistat mahdollistavat yksinkertaiset ja toimivat risteysjärjestelyt Sturenkadun risteyksessä. Pyöräkaistat parantavat pyöräilijöiden liikenneturvallisuutta poikkikatujen risteyksissä keskellä sijaitsevaan pyörätiehen verrattuna, mutta lisäävät konfliktipisteitä pysäköivien autojen kanssa ja heikentävät turvallisuuden tunnetta.

Aleksis Kiven kadulle tuleva joukkoliikennekaista nopeuttaa ja lisää luotettavuutta raitiovaunuille ja busseille. Osuus on osa poikittaista "Jokeri 0" -reittiä. Autoliikenteen kaistat kaventuvat ylileveistä kaistoista normaalilevyisiksi, jolla on ajonopeuksia alentava vaikutus.

Huoltoliikenne kadun varren kiinteistöille toimii suurimmaksi osaksi tonteilta. Kiinteistöt, joilla ei ole omaa huoltopihaa, on mahdollista huoltaa sivukaduilta tai niiden edustan aukioilta.

Rakentaminen, aikataulu ja kustannukset

Sturenkadulla järjestelyiden rakentaminen vaatii muutoksia osittain koko kadun leveydeltä. Työnaikaiset järjestelyt vaikuttavat käytössä olevien kaistojen määrään ja aiheuttavat merkittäviä häiriöitä Sturenkadulla liikkumiseen kaikkien kulkumuotojen osalta. Aleksis Kiven kadun järjestelyt on mahdollista toteuttaa kevyillä järjestelyillä Fleminginkadun ja Hämeentien välillä. Pyöräkaistat eivät vaadi rakenteellisia muutoksia vaan ajoradan leveydet ovat riittävät, jotta kaistat voidaan toteuttaa maalaamalla. Sturenkadun ja Fleminginkadun välillä järjestelyt vaativat muutoksia rakenteisiin ja lännen suunnan raitiotien kiskoja siirretään.

Sturenkadun järjestelyiden toteuttamisen aikataulu on riippuvainen HSL:n raitiolinjastomuutoksista. Rakentaminen voi alkaa vasta kun raitiolinja 1 ja 1A siirretään pois kadulta. Hanke on mahdollista toteuttaa vuoden 2016 talousarviossa taloussuunnitelmavuodelle 2018 ja alustavasti vuosille 2019-20120 osoitettujen jalankulun ja pyöräilyn väyliin merkittyjen määrärahojen puitteissa.

Kaupunkisuunnittelulautakunnan erittäin alustavan arvion mukaan Sturenkadun muutokset olisivat kustannuksiltaan noin 5 milj. euroa ja Aleksis Kivenkadun muutosten noin 500 000 euroa (alv 0 %).

Vuorovaikutus

Suunnitelma on ollut julkisesti kommentoitavana 17.3. - 8.4.2015 Kerrokantasi-verkkopalvelussa. Verkkopalveluun kirjattiin 199 mielipidettä, jonka lisäksi liikennesuunnitteluosastolle saapui suoraan muutama yhteydenotto. Yhteenveto mielipiteiden sisällöstä ja vastineet niihin on erillisessä esitetty vuorovaikutusraportissa (liite 5). Sturenkadun, Aleksis Kivenkadun, Kustaankadun ja Teollisuuskadun rajaamien kortteleiden toimijoiden kanssa järjestettiin tilaisuus, jossa käsiteltiin suunnitelmaa. Suunnittelua on tehty yhteistyössä HSL:n, HKL:n ja HKR:n kanssa.

Liikkumisen kehittämisohjelman toteutuminen suunnitelmassa

Helsingin liikkumisen kehittämisohjelman 16 toimintalinjauksesta kuusi on sisällöltään sellaista, jotka koskevat tätä suunnitelmaa. Suunnitelma tukee toimintalinjausten 4 - 9 periaatteiden toteutumista eikä muodosta ristiriitoja liikkumisen kehittämisohjelman kokonaisuuden kanssa.

Esittelijä toteaa, että Helsingin seudun liikenne HSL, liikennelaitos -liikelaitos ja rakennusvirasto ovat  ilmoittaneet, ettei niillä ole tarvetta antaa virallista lausuntoa liikennesuunnitelmasta. Rakennusvirastosta saadun tiedon mukaan liikennesuunnitelman hyväksyminen edesauttaa katusuunnittelun käynnistymistä ja että koska Sturenkadun korjaamiseen on talousarviossa varauduttu noin 8 milj. euron summalla, mikä riittänee myös Aleksis Kivenkadulle tehtäviin muutoksiin.
HKL:ltä saadun tiedon mukaan liikennesuunnitelma on sen kannalta sopiva kompromissi kustannusten ja liikenteen tehokkuuden kannalta. Sturenkadun raitiotie tulee jäämään vararaiteeksi sen jälkeen, kun linjat 1 ja 1A poistuvat kadulta. Vain siihen kiinnitetään huomiota, että
Fleminginkadun toisen suunnan pysäkin pysäkkisaarekkeen kapeus ei jatkossa tule mahdollistamaan pysäkkikatosta, minkä vuoksi pysäkin siirtämistä Aleksis Kiven kadulta Fleminginkadulle pitää jatkossa harkita uudestaan.
 

Esittelijä

apulaiskaupunginjohtaja

Anni Sinnemäki

Lisätiedot

Tanja Sippola-Alho, kaupunginsihteeri, puhelin: 310 36024

tanja.sippola-alho(a)hel.fi

Liitteet

1

Sijaintikartta

2

Piirustus 6437-7

3

Piirustus 6438-7

4

Piirustus 6439-54

5

Vuorovaikutusraportti

Muutoksenhaku

Muutoksenhakukielto, valmistelu tai täytäntöönpano

Otteet

Ote

Otteen liitteet

Helsingin seudun liikenne HSL

Esitysteksti
Muutoksenhakukielto, valmistelu tai täytäntöönpano
Liite 1
Liite 2
Liite 3
Liite 4
Liite 5

Tiedoksi

Rakennusvirasto

Liikennelaitos -liikelaitos

Kaupunkisuunnittelulautakunta

Kaupunginkanslia

Päätöshistoria

Kaupunkisuunnittelulautakunta 12.05.2015 § 144

HEL 2014-002242 T 08 00 00

Hankenro 0926_14

Päätös

Kaupunkisuunnittelulautakunta päätti esittää kaupunginhallitukselle, että Sturenkadun ja Aleksis Kiven kadun liikennesuunnitelmat hyväksytään liikennesuunnitteluosaston piirustusten 6437-7, 6438-7 ja 6439-54 mukaisina.

Esittelijä

liikennesuunnittelupäällikkö

Reetta Putkonen

Lisätiedot

Taneli Nissinen, liikenneinsinööri, puhelin: 310 37447

taneli.nissinen(a)hel.fi

 

Postiosoite

Käyntiosoite

Puhelin

Y-tunnus

Tilinro

PL 10

Pohjoisesplanadi 11-13

+358 9 310 1641

0201256-6

FI0680001200062637

00099 HELSINGIN KAUPUNKI

Helsinki 17

Faksi

 

Alv.nro

kaupunginkanslia@hel.fi

http://www.hel.fi/kaupunginkanslia

+358 9 655 783

 

FI02012566