Helsingin kaupunki

Pöytäkirja

44/2015

1 (1)

Kaupunginhallitus

 

 

 

 

Kaj/5

 

14.12.2015

 

 

 

 

 

 

 

 

 

§ 1229

Valtuutettu Maija Anttilan toivomusponsi monipuolisen palvelukeskuksen perustamisesta Koivusaaren tai Lauttasaaren alueelle

HEL 2015-000849 T 00 00 03

Päätös

Kaupunginhallitus päätti merkitä tiedoksi selvityksen kaupunginvaltuuston 14.1.2015 hyväksymän toivomusponnen (Anttila) johdosta tehdyistä toimenpiteistä ja toimittaa selvityksen ponnen ehdottajalle sekä tiedoksi muille valtuutetuille.

Esittelijä

apulaiskaupunginjohtaja

Anni Sinnemäki

Lisätiedot

Katri Erroll, hallintoasiantuntija, puhelin: 310 36045

katri.erroll(a)hel.fi

Liitteet

1

Anttila Maija, toivomusponsi 2,  Kvsto 14.1.2015 asia Kaj 18

Muutoksenhaku

Muutoksenhakukielto, valmistelu tai täytäntöönpano

Otteet

Ote

Otteen liitteet

Ponnen ehdottaja

Esitysteksti
Muutoksenhakukielto, valmistelu tai täytäntöönpano

Päätösehdotus

Päätös on ehdotuksen mukainen.

Esittelijän perustelut

Hyväksyessään 14.1.2015 Koivusaaren osayleiskaavan kaupunginvaltuusto hyväksyi seuraavan toivomusponnen:

Hyväksyessään Koivusaaren osayleiskaavan valtuusto kehottaa selvittämään alueen jatkosuunnittelussa, miten otetaan huomioon koulupalvelujen ohella ikääntyvien ihmisten palvelutarpeet, kuten mm. monipuolisen palvelukeskuksen perustamisen mahdollisuudet joko Koivusaaren tai Lauttasaaren alueella. (Maija Anttila)

Kaupunginvaltuuston työjärjestyksen 24 §:n mukaan kaupunginhallituksen on toimitettava ponnen ehdottajalle kirjallinen selvitys toivomusponnen johdosta tehdyistä toimenpiteistä viimeistään
vuoden kuluttua ponnen hyväksymisestä. Selvitys on toimitettava erikseen myös muille valtuutetuille.

Esittelijä toteaa, että asiaa on selvitetty yhteistyössä kaupunginkanslian talous- ja suunnitteluosaston kanssa ja siitä on saatu kaupunkisuunnittelulautakunnan, kiinteistölautakunnan, opetuslautakunnan sekä sosiaali- ja terveyslautakunnan lausunnot.

Saatuihin lausuntoihin viitaten voidaan todeta seuraavaa:

Koivusaaren osayleiskaavan varaukset

Kaupunginvaltuusto päätti tammikuussa 2015 hyväksyä Koivusaaren osayleiskaavan. Osayleiskaavan mukaisessa Koivusaaressa on asuntoja noin 5 150 asukkaalle ja noin 3 700-4 500 työpaikkaa.

Koivusaareen suunnitellaan metroradan varteen merellinen asuin- ja työpaikka-alue. Kaupunkirakenteen lähtökohtana on ympäröivä saaristomaisema ja meri. Vaskilahden pohjukkaan sijoittuvalta metroasemalta on kävelyetäisyys asuntoihin, työpaikoille ja palveluihin.

Osayleiskaava on laadittu Helsingin kaupunkisuunnitteluviraston toimesta yhteistyössä kaupungin muiden virastojen kanssa. Osayleiskaavassa on varauduttu julkisten palveluiden ja hallinnon aluetarpeisiin.

Koivusaaren keskustan tuntumaan on varattu julkisen palvelun ja hallinnon alue (PY), jonne on tarkoitus sijoittaa opetustoiminnan ja päivähoidon tiloja sekä asukkaiden yhteisiä tiloja. Koivusaaren länsirannalle rantatorin ääreen on lisäksi sijoitettu korttelialue palveluille ja asunnoille (P/A). 

Osayleiskaavan selostuksen mukaan Koivusaaren n. 5000 asukasta ei ole riittävä väestöpohja tuottamaan kaikkia tarvittavia julkisia lähipalveluita Koivusaaressa vaan koivusaarelaisten kirjasto- ja terveyspalvelut sekä osa koulutus- ja liikunta- ja virkistyspalveluista sijaitsevat Lauttasaaressa.

Koivusaaren koulu- ja päivähoitopalvelut on tarkoitus sijoittaa rakennettavaan korttelitaloon.  

Palvelukeskuksen tarve

Sosiaali- ja terveyslautakunta toteaa ponnesta antamassaan lausunnossa seuraavaa:

Sosiaali- ja terveysvirasto on osallistunut Koivusaaren osayleiskaavan valmisteluun. Kaavavalmistelun osallistumisen tavoitteena on ollut saada joustava kaava, joka mahdollistaa palvelutarpeiden muutokset. Tavoitteena ovat olleet sellaiset kaavamerkinnät, jotka sallivat erilaisten sosiaali- ja terveyspalvelutilojen sijoittamisen alueelle tulevaisuuden muuttuvien tarpeiden mukaisesti. Koivusaaren alueelle ei ole nimetty mitään kohdetta tietylle sosiaali- ja terveysviraston palvelulle.

Sosiaali- ja terveysviraston palveluverkkosuunnitelma 2030 käsittää yhteensä 14 monipuolista palvelukeskusta, joista suurimman osan sijaintipaikka on jo olemassa. Monipuolisella palvelukeskuksella tarkoitetaan paikallista tai alueellista palvelukokonaisuutta, joka kokoaa pääasiassa ikääntyneille ja monisairaille tarkoitettuja palveluja ehkäisevistä palveluista korjaaviin palveluihin ja turvaa kokonaisvaltaisen, tarpeen mukaisen tuen tarjoamisen väestölle.

Kaikissa monipuolisissa palvelukeskuksissa ei kuitenkaan välttämättä ole kaikkia palvelumuotoja, ja vain osa monipuolisen palvelukeskuksen palveluista sijaitsee fyysisesti samassa kokonaisuudessa. Monipuolisen palvelukeskuksen toiminta jalkautuu myös muihin sosiaali- ja terveystoimen ja muiden toimijoiden tiloihin. Kaikki monipuolisissa palvelukeskuksissa tapahtuva toiminta ei ole sosiaali- ja terveysviraston järjestämää, vaan keskeistä on kumppaneiden, kuten kaupungin muiden hallintokuntien, järjestöjen ja vapaaehtoisten toteuttama toiminta. Toiminnassa hyödynnetään myös kumppaneiden tiloja etenkin niillä alueilla, joilla ei ole tarkoituksenmukaista olla sosiaali- ja terveysviraston tai muita kaupungin toimitiloja.

Suunnitelman mukaan eteläiseen Helsinkiin tulee uusi monipuolinen palvelukeskus, joka sijoittuu Marian sairaalan alueelle. Alue on helposti saavutettavissa Lauttasaaresta ja palvelee hyvin myös Lauttasaaren asukkaita. Marian alueen monipuolisen palvelukeskuksen palvelut voivat myös jalkautua Lauttasaaren ja Koivusaaren alueille. Viraston tilankäyttöohjelmassa on lisäksi uusia tai peruskorjattavia monipuolisia palvelukeskuksia Myllypurossa, Kannelmäessä, Koskelassa ja Vuosaaressa. Lauttasaareen tai Koivusaareen ei ole tilankäyttösuunnitelmissa uutta monipuolista palvelukeskusta.

Lautakunta esittää, että virasto kuitenkin jatkossa selvittää ao. hallintokuntien kanssa mahdollisen monipuolisen palvelukeskuksen tai Talon tontin kaavoittamista/varaamista, mihin voitaisiin jatkossa perustaa ikäihmisiä palveleva keskus lähelle koteja.

Palvelukeskuksen sijoittamismahdollisuudet Koivusaaressa ja Lauttasaaressa

Kuten edellä olevasta ilmenee sosiaalilautakunta ei ole nähnyt Lauttasaarta ensisijaisena uuden monipuolisen palvelukeskuksen sijaintipaikkana.

Suhteellisen yleispiirteinen Koivusaaren osayleiskaava ei sinänsä estä palvelukeskuksen sijoittumista Koivusaareen, mikäli se on palveluverkon kannalta perusteltua. Koivusaareen rakennetaan uusi metroasema, jonka välittömässä läheisyydessä on sellaisia korttelialueita, joille palvelukeskus olisi mahdollista sijoittaa. Koivusaaren jatkosuunnittelussa voidaan selvittää tarkemmin mahdollisen palvelukeskuksen sijoittamisvaihtoehtoja. Sopivan tontin valintaan vaikuttaa tavoiteltavan palveluverkon lisäksi myös esimerkiksi hankkeen laajuus ja rakentamisen tavoiteaikataulu.

Lauttasaaressa ei ole vapaita kaavoitettuja tontteja. Palvelukeskuksen sijoittaminen edellyttäisi joko toiminnan sijoittamista olemassa olevaan rakennukseen tai olevan rakennuksen korvaamista uudisrakennuksella.

Sosiaaali- ja terveysviraston toiminnassa on mahdollista hyödyntää myös kumppaneiden tiloja.

Kaupunginhallitus toteaa vielä, että kaupunginjohtaja asetti johtajistokäsittelyssä 15.4.2015 työryhmän,
jonka tehtäväksi annettiin selvittää keskustan terveys- ja hyvinvointikeskuksen sijoittumista Helen Oy:n nykyisiin pääkonttoritiloihin. Selvityksen perusteella tavoitteena on jatkaa varsinaisen terveysaseman sijoittamista koskevaa suunnittelua ja toteutusta.

Koulu- ja päivähoitotilat

Koulutilojen ja päivähoidon tilojen  mitoitusta on osayleiskaavaprosessin aikana tarkasteltu yhteistyössä opetusviraston ja sosiaaliviraston kanssa. Kiinteistöviraston tilakeskuksella on parhaillaan käynnistymässä selvitys Lauttasaaren palveluverkon tilanteesta ja tavasta, jolla palveluverkkoa tarkastellaan.

Koivusaaren eteläkärkeen, leikkipuiston ja pelikentän ääreen sijoittuu Koivusaaren korttelitalo. Puiston reunaan suunnitellussa korttelitalossa tulee toimimaan päiväkodin lisäksi suomenkielisen ala-asteen alimmat luokat ja liikuntasali, joka palvelee koko Koivusaarta. Rakennus voi toimia iltaisin asukkaiden harrastus- ja kokoontumistilana. Korttelitalon lisäksi osayleiskaavassa on tilavaraus kahdelle pienemmälle päiväkodille tai asukastilalle.

Koivusaaren korttelitalon mitoitusta ja sijaintia on suunniteltu yhteistyössä opetusviraston kanssa.  Rakennuksen koulutilat on mitoitettu n. 100:lle 1-2 luokan oppilaalle ja rakennuksessa on myös iltakäyttöön sopiva liikuntasali. Rakennuksen laajuus on n. 3 300 k-m².

Koulupalvelujen osalta Koivusaari tulee tukeutumaan osin Lauttasaaren kouluihin. Alueelle nyt suunniteltu asukasmäärä ei tuota riittävästi oppilaspaikkoja kokonaiselle ala-asteen koululle, joten korttelitalo tarjoaa lähipalvelut vain alueen nuorimmille oppilaille, joiden koulupolku jatkuu Lauttasaaren ala-asteen Myllykallion toimipisteessä ja edelleen yläasteikäisenä Lauttasaaren yhteiskoulussa. Korttelitaloon on nyt suunniteltu tilat noin 100:lle oppilaalle ja mitoitusta tarkistetaan kaavaprosessin edetessä.

Koulutilojen ja päivähoidon tilojen mitoitusta tarkastellaan asemakaavoituksen yhteydessä edelleen ja sitä suunnitellaan kokonaisuutena Lauttasaaren kanssa. Koivusaaressa on osayleiskaavan mitoituksen mukaan n. 5 000 asukasta. Koivusaaressa korttelitalo on sijoitettu puiston ja korttelirakenteen reunaan niin, että tontin ja rakennuksen mitoitusta voidaan joustavasti tarvittaessa tarkistaa.

Päivähoidon tilojen mitoituksessa Koivusaaren asemakaavassa varaudutaan n.100 päivähoitopaikkaan Koivusaaren eteläosassa (korttelitalo) ja lisäksi tarvittaessa toiseen päivähoidon yksikköön Koivusaaren pohjoisosassa osana asuinkorttelia. 

Lauttasaaressa on pulaa koulutiloista ja päiväkotipaikoista. Isokaarelle on kaavoitettu uudelle päiväkotirakennukselle tilat. Myllykallion ala-asteen pihalle on sijoitettu väliaikaisia tilaelementtejä koulun käyttöön. Nämä eivät kuitenkaan riitä. Kouluiksi muutettavia tiloja etsitään aktiivisesti eri puolilta Lauttasaarta.

Yhteenveto

Koivusaaren palveluverkko tulee olemaan osa sosiaali- ja terveysviraston eteläistä palveluverkkoa ja se tulee täydentämään sitä. Viraston tilankäyttösuunnitelmissa Koivusaareen ei ole osoitettu erillistä tilantarvetta ikääntyvien ihmisten palveluita varten.

Koivusaaren koulu- ja päivähoitopalvelut on tarkoitus sijoittaa rakennettavaan korttelitaloon. Mahdolliset sosiaali- ja terveysviraston esittämät ikääntyvien ihmisten palveluiden tilatarpeet voidaan ottaa huomioon korttelitalon suunnittelun alkaessa.   

Tontin kaavoittamista ja varaamista ikäihmisiä palvelevaa keskusta varten voidaan selvittää Koivusaaren jatkosuunnittelun yhteydessä. Sosiaali- ja terveysviraston toiminnassa on mahdollista hyödyntää myös kumppaneiden tiloja.

Esittelijä

apulaiskaupunginjohtaja

Anni Sinnemäki

Lisätiedot

Katri Erroll, hallintoasiantuntija, puhelin: 310 36045

katri.erroll(a)hel.fi

Liitteet

1

Anttila Maija, toivomusponsi 2,  Kvsto 14.1.2015 asia Kaj 18

Muutoksenhaku

Muutoksenhakukielto, valmistelu tai täytäntöönpano

Otteet

Ote

Otteen liitteet

Ponnen ehdottaja

Esitysteksti
Muutoksenhakukielto, valmistelu tai täytäntöönpano

Tiedoksi

Kaupunginvaltuusto

Päätöshistoria

Kiinteistölautakunta 26.11.2015 § 542

HEL 2015-000849 T 00 00 03

Lausunto

Kiinteistölautakunta antoi kaupunginhallitukselle seuraavan lausunnon kaupunginvaltuutettu Maija Anttilan toivomusponnesta koskien Koivusaaren osayleiskaavan hyväksymistä:

Kiinteistöviraston tilakeskus on osallistunut Koivusaaren osayleiskaavan kaavamuutoksen yhteydessä tehtyyn viranomaistyöhön. Osayleiskaavassa on varauduttu julkisten palveluiden ja hallinnon aluetarpeisiin, joihin on suunniteltu toteutettavan korttelitalo koulu- ja päivähoitopalveluita varten esitettyjen tarpeiden perusteella. Korttelitalon toimintafilosofiaan kuuluu, että tilat ovat asukkaiden käytettävissä harrastus- ja kokoontumistiloina iltaisin ja viikonloppuisin.

Kiinteistöviraston tilakeskuksen ensisijainen tarkoitus on hankkia ja vuokrata kaupungin hallintokuntien käyttöön niiden tarvitsemat toimitilat. Sosiaali- ja terveysviraston tilankäyttösuunnitelmissa Koivusaareen ei ole osoitettu erillistä tilantarvetta ikääntyvien ihmisten palveluita varten. Sosiaali- ja terveysviraston toiminnassa on mahdollista hyödyntää myös kumppaneiden tiloja. Mahdolliset Sosiaali- ja terveysviraston esittämät ikääntyvien ihmisten palveluiden tilatarpeet on vielä huomioitavissa korttelitalon suunnittelun alkaessa.

Esittelijä

vs. tilakeskuksen päällikkö

Markku Metsäranta

Lisätiedot

Matti Kuusela, vs. hankesuunnittelupäällikkö, puhelin: 310 23570

matti.kuusela(a)hel.fi

 

Opetuslautakunta 17.11.2015 § 205

HEL 2015-000849 T 00 00 03

Lausunto

Opetuslautakunta antoi kaupunginhallitukselle seuraavan lausunnon:

Koivusaareen suunnitellaan metroradan varteen merellinen asuin- ja työpaikka-alue. Osayleiskaavaehdotuksen mukaisessa Koivusaaressa on asuntoja noin 5 150 asukkaalle ja noin 3 700-4 500 työpaikkaa. Kaupunkirakenteen lähtökohtana on ympäröivä saaristomaisema ja meri. Vaskilahden pohjukkaan sijoittuvalta metroasemalta on kävelyetäisyys asuntoihin, työpaikoille ja palveluihin.

Koivusaaren eteläkärkeen, leikkipuiston ja pelikentän ääreen sijoittuu Koivusaaren korttelitalo. Puiston reunaan suunnitellussa korttelitalossa tulee toimimaan päiväkodin lisäksi suomenkielisen ala-asteen alimmat luokat ja liikuntasali, joka palvelee koko Koivusaarta. Rakennus voi toimia iltaisin asukkaiden harrastus- ja kokoontumistilana. Korttelitalon lisäksi osayleiskaavassa on tilavaraus kahdelle pienemmälle päiväkodille tai asukastilalle.

Opetusvirasto on osallistunut Koivusaaren osayleiskaavan valmisteluun ja korttelitalon mitoitukseen. Julkista palvelurakentamista voi alueella olla n. 3 300 k-m². Koulupalvelujen osalta Koivusaari tulee tukeutumaan osin Lauttasaaren kouluihin. Alueelle nyt suunniteltu asukasmäärä ei tuota riittävästi oppilaspaikkoja kokonaiselle ala-asteen koululle, joten korttelitalo tarjoaa lähipalvelut vain alueen nuorimmille oppilaille, joiden koulupolku jatkuu Lauttasaaren ala-asteen Myllykallion toimipisteessä ja edelleen yläasteikäisenä Lauttasaaren yhteiskoulussa. Korttelitaloon on nyt suunniteltu tilat noin 100:lle oppilaalle ja mitoitusta tarkistetaan kaavaprosessin edetessä.

Käsittely

17.11.2015 Ehdotuksen mukaan

Keskustelu.

Hyväksyttiin esittelijän ehdotus.

Esittelijä

opetustoimen johtaja

Liisa Pohjolainen

Lisätiedot

Mauno Kemppi, tilapalvelupäällikkö, puhelin: 310 86860

mauno.kemppi(a)hel.fi

 

Kaupunkisuunnittelulautakunta 20.10.2015 § 294

HEL 2015-000849 T 00 00 03

Lausunto

Kaupunkisuunnittelulautakunta antoi lausunnon kaupunginhallitukselle:

Sosiaali- ja terveyslautakunta hyväksyi 7.10.2014 palveluverkkosuunnitelman vuoteen 2030. Palveluverkkosuunnitelman mukaan Helsingissä olisi vuonna 2030 14 monipuolista palvelukeskusta.

Ensisijaisesti ikääntyneille suunnattujen monipuolisen palvelukeskuksen palvelukirjo on laaja. Kaikissa monipuolisissa palvelukeskuksissa ei kuitenkaan välttämättä ole kaikkia palvelumuotoja. Osa monipuolisen palvelukeskuksen palveluista sijaitsee fyysisesti samassa kokonaisuudessa. Osa sijaitsee niin sanotuissa filiaaleissa eli fyysisesti muualla sijaitsevissa toimipisteissä, kuten osa palvelutalotoiminnasta. Monipuolisen palvelukeskuksen toiminta jalkautuu myös alueen muihin sosiaali- ja terveystoimen ja muiden toimijoiden tiloihin. Monipuolisen palvelukeskuksen läheisyyteen on järkevää sijoittaa myös kohtuuhintaista, ikääntyneille suunnattua vuokra- ja omistusasuntotuotantoa.

Monipuolisten palvelukeskusten on tarkoituksenmukaista sijaita neljällä palvelualueella riittävän kattavasti niin, että ne ovat ikääntyneen väestön saavutettavissa, esimerkiksi seuraavasti:

        Etelän monipuoliset palvelukeskukset: Kamppi, Kinapori, Kivelä (jatkossa entinen Marian sairaalan alue tai muu korvaava), Koskela ja Töölö

        Lännen monipuoliset palvelukeskukset: Riistavuori, (uutena lisäksi Mariankoti) sekä Kannelmäki/Malminkartano

        Pohjoisen monipuoliset palvelukeskukset: Kustaankartano, Syystie

        Idän monipuoliset palvelukeskukset: Kontula, Myllypuro ja Roihuvuori, uutena lisäksi Vuosaari.

Sosiaalilautakunta ei ole nähnyt Lauttasaarta ensisijaisena uuden monipuolisen palvelukeskuksen sijaintipaikkana. Palveluverkon uudet ja keskitettävät toimipisteet sijoitetaan hyvien liikenneyhteyksien varrelle liikenteen solmukohtiin. Sosiaalilautakunnan mielestä pitäisi kuitenkin jo tässä vaiheessa panna selvitykseen esim. kaakkoisen alueen (Laajasalo) ja etelässä (Lauttasaari) monipuolisten palvelukeskusten perustaminen.

Suhteellisen yleispiirteinen Koivusaaren osayleiskaava ei sinänsä estä palvelukeskuksen sijoittumista Koivusaareen, mikäli se on palveluverkon kannalta perusteltua. Koivusaareen rakennetaan uusi metroasema, jonka välittömässä läheisyydessä on sellaisia korttelialueita, joille palvelukeskus olisi mahdollista sijoittaa. Koivusaaren suunnittelussa on käynnistynyt asemakaavavaihe, joka alkaa asemakaavaluonnoksen laatimisella. Sopivan tontin valintaan vaikuttaa tavoiteltavan palveluverkon lisäksi myös esimerkiksi hankkeen laajuus ja rakentamisen tavoiteaikataulu.

Lauttasaaressa ei ole vapaita kaavoitettuja tontteja. Palvelukeskuksen sijoittaminen edellyttäisi joko toiminnan sijoittamista olemassa olevaan rakennukseen tai olevan rakennuksen purkamista.

Koulu- ja päivähoitotilat

Koulutilojen ja päivähoidon tilojen  mitoitusta on osayleiskaavaprosessin aikana tarkasteltu yhteistyössä opetusviraston ja sosiaaliviraston kanssa. Kiinteistöviraston tilakeskuksella on parhaillaan käynnistymässä selvitys Lauttasaaren palveluverkon tilanteesta ja tavasta, jolla palveluverkkoa tarkastellaan.

Koivusaaren korttelitalon mitoitusta ja sijaintia on suunniteltu yhteistyössä opetusviraston kanssa. Korttelitalo sijaitsee tarkistetussa osayleiskaavaehdotuksessa edelleen Leppäsaaren puiston äärellä, mutta nyt sen länsireunalle sijoittuvan korttelialueen päässä. Rakennus liittyy näin paremmin osaksi Koivusaaren kaupunkirakennetta ja luontevammin puistoalueeseen ja sen toimintoihin. Rakennuksen koulutilat on mitoitettu n. 100:lle 1-2 luokan oppilaalle ja rakennuksessa on myös iltakäyttöön sopiva liikuntasali. Rakennuksen laajuus on n. 3 300 k-m².

Koulutilojen ja päivähoidon tilojen mitoitusta tarkastellaan asemakaavoituksen yhteydessä edelleen ja sitä suunnitellaan kokonaisuutena Lauttasaaren kanssa. Koivusaaressa on osayleiskaavan mitoituksen mukaan n. 5 000 asukasta. Koivusaaressa korttelitalo on sijoitettu puiston ja korttelirakenteen reunaan niin, että tontin ja rakennuksen mitoitusta voidaan joustavasti tarvittaessa tarkistaa.

Päivähoidon tilojen mitoituksessa Koivusaaren asemakaavassa varaudutaan n.100 päivähoitopaikkaan Koivusaaren eteläosassa (korttelitalo) ja lisäksi tarvittaessa toiseen päivähoidon yksikköön Koivusaaren pohjoisosassa osana asuinkorttelia. Koivusaaren palveluverkko tulee olemaan osa sosiaaliviraston eteläistä palveluverkkoa ja se tulee täydentämään sitä.

Mitoitus tarkistetaan käynnissä olevan asemakaavaprosessin edetessä.

Lauttasaaressa on pulaa koulutiloista ja päiväkotipaikoista. Isokaarelle on kaavoitettu uudelle päiväkotirakennukselle tilat. Myllykallion ala-asteen pihalle on sijoitettu väliaikaisia tilaelementtejä koulun käyttöön. Nämä eivät kuitenkaan riitä. Kouluiksi muutettavia tiloja etsitään aktiivisesti eri puolilta Lauttasaarta.

Esittelijä

yleiskaavapäällikkö

Rikhard Manninen

Lisätiedot

Mikko Reinikainen, projektipäällikkö, puhelin: 310 37206

mikko.reinikainen(a)hel.fi

 

Sosiaali- ja terveyslautakunta 13.10.2015 § 300

HEL 2015-000849 T 00 00 03

Lausunto

Sosiaali- ja terveyslautakunta antoi kaupunginhallitukselle seuraavan esittelijän ehdotuksesta poikkeavan lausunnon:

”Sosiaali- ja terveysvirasto on osallistunut Koivusaaren osayleiskaavan valmisteluun. Kaavavalmistelun osallistumisen tavoitteena on ollut saada joustava kaava, joka mahdollistaa palvelutarpeiden muutokset. Tavoitteena ovat olleet sellaiset kaavamerkinnät, jotka sallivat erilaisten sosiaali- ja terveyspalvelutilojen sijoittamisen alueelle tulevaisuuden muuttuvien tarpeiden mukaisesti. Koivusaaren alueelle ei ole nimetty mitään kohdetta tietylle sosiaali- ja terveysviraston palvelulle.

Sosiaali- ja terveysviraston palveluverkkosuunnitelma 2030 käsittää yhteensä 14 monipuolista palvelukeskusta, joista suurimman osan sijaintipaikka on jo olemassa. Monipuolisella palvelukeskuksella tarkoitetaan paikallista tai alueellista palvelukokonaisuutta, joka kokoaa pääasiassa ikääntyneille ja monisairaille tarkoitettuja palveluja ehkäisevistä palveluista korjaaviin palveluihin ja turvaa kokonaisvaltaisen, tarpeen mukaisen tuen tarjoamisen väestölle.

Kaikissa monipuolisissa palvelukeskuksissa ei kuitenkaan välttämättä ole kaikkia palvelumuotoja, ja vain osa monipuolisen palvelukeskuksen palveluista sijaitsee fyysisesti samassa kokonaisuudessa. Monipuolisen palvelukeskuksen toiminta jalkautuu myös muihin sosiaali- ja terveystoimen ja muiden toimijoiden tiloihin. Kaikki monipuolisissa palvelukeskuksissa tapahtuva toiminta ei ole sosiaali- ja terveysviraston järjestämää, vaan keskeistä on kumppaneiden, kuten kaupungin muiden hallintokuntien, järjestöjen ja vapaaehtoisten toteuttama toiminta. Toiminnassa hyödynnetään myös kumppaneiden tiloja etenkin niillä alueilla, joilla ei ole tarkoituksenmukaista olla sosiaali- ja terveysviraston tai muita kaupungin toimitiloja.

Suunnitelman mukaan eteläiseen Helsinkiin tulee uusi monipuolinen palvelukeskus, joka sijoittuu Marian sairaalan alueelle. Alue on helposti saavutettavissa Lauttasaaresta ja palvelee hyvin myös Lauttasaaren asukkaita. Marian alueen monipuolisen palvelukeskuksen palvelut voivat myös jalkautua Lauttasaaren ja Koivusaaren alueille. Viraston tilankäyttöohjelmassa on lisäksi uusia tai peruskorjattavia monipuolisia palvelukeskuksia Myllypurossa, Kannelmäessä, Koskelassa ja Vuosaaressa. Lauttasaareen tai Koivusaareen ei ole tilankäyttösuunnitelmissa uutta monipuolista palvelukeskusta.

Lautakunta esittää, että virasto kuitenkin jatkossa selvittää ao. hallintokuntien kanssa mahdollisen monipuolisen palvelukeskuksen tai Talon tontin kaavoittamista/varaamista, mihin voitaisiin jatkossa perustaa ikäihmisiä palveleva keskus lähelle koteja."

Käsittely

13.10.2015 Esittelijän ehdotuksesta poiketen

Vastaehdotus:
Maija Anttila: Lautakunta esittää, että virasto kuitenkin jatkossa selvittää ao. hallintokuntien kanssa mahdollisen monipuolisen palvelukeskuksen tai Talon tontin kaavoittamista/varaamista, mihin voitaisiin jatkossa perustaa ikäihmisiä palveleva keskus lähelle koteja.

Kannattaja: Sirpa Asko-Seljavaara

1 äänestys

JAA-ehdotus: Esityksen mukaan
EI-ehdotus: Lautakunta esittää, että virasto kuitenkin jatkossa selvittää ao. hallintokuntien kanssa mahdollisen monipuolisen palvelukeskuksen tai Talon tontin kaavoittamista/varaamista, mihin voitaisiin jatkossa perustaa ikäihmisiä palveleva keskus lähelle koteja.

Jaa-äänet: 1
Jouko Malinen

Ei-äänet: 10
Maija Anttila, Sirpa Asko-Seljavaara, Gunvor Brettschneider, Sami Heistaro, Seija Muurinen, Laura Nordström, Tuula Salo, Hannu Tuominen, Tuomas Tuure, Markku Vuorinen

Tyhjä: 2
Joonas Leppänen, Anna Vuorjoki

Poissa: 0

Sosiaali- ja terveyslautakunta hyväksyi puheenjohtaja Anttilan vastaehdotuksen äänin 10 -1 (2 tyhjää).

Esittelijä

virastopäällikkö

Hannu Juvonen

Lisätiedot

Pirjo Sipiläinen, arkkitehti, puhelin: 310 42256

pirjo.sipilainen(a)hel.fi

Juha Jolkkonen, osastopäällikkö, puhelin: 310 52482

juha.jolkkonen(a)hel.fi

 

Postiosoite

Käyntiosoite

Puhelin

Y-tunnus

Tilinro

PL 10

Pohjoisesplanadi 11-13

+358 9 310 1641

0201256-6

FI0680001200062637

00099 HELSINGIN KAUPUNKI

Helsinki 17

Faksi

 

Alv.nro

kaupunginkanslia@hel.fi

http://www.hel.fi/kaupunginkanslia

+358 9 655 783

 

FI02012566