Helsingin kaupunki

Pöytäkirja

44/2015

1 (1)

Kaupunginhallitus

 

 

 

 

Kaj/1

 

14.12.2015

 

 

 

 

 

 

 

 

 

§ 1225

Runkolinja 500:n osa: Paciuksenkadun ja Tukholmankadun liikennesuunnitelma, Meilahti

HEL 2015-010887 T 08 00 00

Esitys

Kaupunginhallitus päätti hyväksyä kaupunkisuunnitteluviraston liikennesuunnitteluosaston piirustusten 6490-1 ja 6491-64 mukaisen Paciuksenkadun ja Tukholmankadun liikennesuunnitelman, joka muodostaa osan Helsingin seudun liikenteen runkolinja 500:aa välillä Munkkivuori-Herttoniemi.

Esittelijä

apulaiskaupunginjohtaja

Anni Sinnemäki

Lisätiedot

Tanja Sippola-Alho, kaupunginsihteeri, puhelin: 310 36024

tanja.sippola-alho(a)hel.fi

Liitteet

1

HSL runkolinjasto 2016

2

Runkolinja 500 reittikartta

3

Sijaintikartta

4

Piirustus 6490-1

5

Piirustus 6491-64

6

Vuorovaikutusraportti

7

HSL:n lausunto runkolinjan 500 liikennesuunnitelmista

Muutoksenhaku

Muutoksenhakukielto, valmistelu tai täytäntöönpano

Otteet

Ote

Otteen liitteet

Helsingin seudun liikenne -kuntayhtymä

Esitysteksti
Muutoksenhakukielto, valmistelu tai täytäntöönpano

Esitysehdotus

Esitys on ehdotuksen mukainen.

Tiivistelmä

Helsingin seudun liikenne HSL panostaa strategiassaan vahvasti joukkoliikenteen runkolinjaston tai runkoverkon kehittämiseen, minkä tiedetään lisäävän sen houkuttelevuutta ja helppokäyttöisyyttä. Runkoverkon perustana on raskaan raideliikenteen verkosto eli lähijuna- ja metroliikenne, jota täydentävät runkobussilinjat. HSL on suunnitellut bussiliikenteen runkolinjaa 500, joka kulkee Munkkivuoresta Herttoniemeen Pasilan kautta ja jonka tavoitteena on nopeuttaa kaupungin poikittaisia runkoyhteyksiä. Linja korvaa nykyiset bussilinjat 58 ja 58B. Helsingin kantakaupungin pyöräliikenteen tavoiteverkkosuunnitelmassa, jonka lautakunta hyväksyi 22.5.2012, pääkaduiksi luokitelluille Paciuksenkadulle, Tukholmankadulle ja Mannerheimintielle sekä niihin liittyville alueellisille kokoojakaduille, Topeliuksenkadulle ja Haartmaninkadulle, on esitetty yksisuuntaiset pyöräliikenteen järjestelyt. Liikennesuunnitelmassa esitetään runkolinjan ja pyöräliikenteen edellyttämät järjestelyt. Liikennesuunnitelman mukainen Paciuksenkadun länsipuolen Baana on samalla osa kaupunkisuunnittelulautakunnan 19.2.2013 hyväksymää pyöräliikenteen laatukäytävien verkkosuunnitelmaa.

Runkolinjan tarkoituksena on nopeuttaa bussien kulkua katuverkossa. Samalla on perusteltua suunnitella tarpeelliset muutakin joukkoliikennettä, kuten raitiotieliikennettä sekä pyöräilyä sujuvoittavat ja turvallisuutta lisäävät järjestelyt. Runkolinja 500:n kokonaisuuden kustannusarvio on noin 6,6 milj. euroa. Nyt käsiteltävänä oleva liikennesuunnitelma, noin 5 milj. euroa, on niistä kallein. Muut kattavat lähinnä pysäkkijärjestelyjä päätepysäkeillä Munkkivuoressa ja Herttoniemessä (1,5 milj. euroa) sekä yhden pysäkkiparin Aleksis Kivenkadulla (100 000 euroa).  Liikennesuunnitelmien kustannukset sisältyvät kaupungin 10 vuoden investointisuunnitelmaan. Tämän lisäksi liikennelaitos -liikelaitos tulee tekemään omalla kustannuksellaan tai rakennusviraston kanssa toisin sopien raitioteihin liittyvät järjestelyt, kun ne tulevat ajankohtaisiksi.  Nämä toimenpiteet on arvioitu kustannusvaikutukseltaan noin 0,85 milj. euron suuruisiksi. Runkolinjan toimenpiteet on tarkoitus ajoittaa niin, että linjasto olisi liikennöitävissä vuonna 2018.

Muutosten liikenteellisiä vaikutuksia on tutkittu simulointimalleilla. Simulointitulosten perusteella Paciuksenkadun bussikaistat eivät hidasta kohtuuttomasti henkilöauto- ja tavaraliikennettä. Suunniteltu kaistakapasiteetti riittää nykyiselle liikenteen kysynnälle. Bussikaistat ovat edellytys runkolinja 500:sen sujuvalle liikennöinnille.

Esittelijän perustelut

Paciuksenkadun ja Tukholmankadun nykytilanne

Suunnittelualue sijaitsee Meilahdessa. Paciuksenkatu ja Tukholmankatu ovat pääkatuja, jotka muodostavat tärkeän poikittaisyhteyden kaupunginosien välillä. Paciuksenkadun liikennemäärät, sisältäen autot ja raitiovaunut, ovat Tukholmankadun pohjoispuolella syksyn 2014 liikennelaskentojen mukaan 34 400 ajoneuvoa vuorokaudessa. Ruuhka-aikoina Tukholmankadun ja Paciuksenkadun välityskyky on heikko, johtuen suunnittelualueen ulkopuolella olevien liittymien ruuhkautumisesta. Tukholmankadulla liikennöi keskimäärin noin 60 bussia ja 5 raitiovaunua arkihuipputunnissa sekä näiden lisäksi kaukoliikenteen bussit. Tukholmankadun ja Paciuksenkadun välittömässä läheisyydessä sijaitsee keskeisiä palveluja, muun muassa Metropolia ammattikorkeakoulun toimipiste, Helsingin ja Uudenmaan sairaalakuntayhtymän HUS:in sairaalatoimintoja sekä englantilainen koulu.

Paciuksenkadulla on kolme ja Tukholmankadulla kaksi ajokaistaa suuntaansa, jotka ovat paikoin alimittaisia. Raitiotie, jonka leveys on alimmillaan 5,6 metriä, kulkee koko suunnitteluosuudella kadun keskellä. Paciuksenkadun pohjoispäässä on molemmin puolin erotellut pyörätiet ja jalkakäytävät, jotka jatkuvat kapeina jalkakäytävinä Meilahdentiestä etelään. Tukholmankadulla pyöräilijöiden tulee käyttää  ajorataa, mikä aiheuttaa turvattomuutta. Tukholmankadulla on myös pysäköintipaikkoja mutta Paciuksenkadulla niitä ei ole kadun varrella. Suunnitteluosuuden olemassa olevat bussipysäkkiparit sijaitsevat Paciuksenkaaren, Meilahdentien, Mäntytien, Haartmaninkadun ja Töölöntullinkadun liittymien yhteydessä. Töölön tullin aukion taksiaseman ja pysäköinnin liikennejärjestelyt ovat sekavat ja alue on epäviihtyisä. Maastossa on useiden metrien korkeuseroja Paciuksenkadun itä- ja länsipuolella, mikä rajoittaa katutilan puutteen lisäksi toteuttamiskelpoisten pyörätieyhteyksien järjestämistä yksittäisiin kohteisiin, kuten Meilahden liikuntapuistoon.

Suunnitteluosuudella Mannerheimintien risteys ja sivusuuntien liittymät mukaan lukien on tapahtunut yhteensä 216 poliisin tietoon tullutta onnettomuutta vuosina 2005 - 2015. Suurin osa on ollut omaisuusvaihinkoja, mutta myös pyöräilijöiden ja jalankulkijoiden loukkaantumisia.

Poikittaisten joukkoliikenneyhteyksien kehittäminen

HSL-alueen runkobussilinjasto 2012 - 2022 -suunnitelman mukainen linjasto muodostuu kehämäisistä poikittaislinjoista ja säteittäisistä pääkeskukseen suuntautuvista linjoista. Poikittaisista runkobussilinjoista on toteutettu linjat 550 ja 560. Nyt suunnittelussa oleva runkobussilinja 500 (Herttoniemi - Pasila - Meilahti - Munkkivuori) pohjautuu nykyisiin linjoihin 58 (Itäkeskus - Munkkivuori) ja 58B (Itäkeskus – Meilahti).

Runkobussilinjojen perustaminen edellyttää riittävän nopeuden ja luotettavuuden takaamista muun muassa katurakentamisen infrastruktuurin avulla. Suunnittelun tavoitteena on laatia runkolinjojen reitille liikennejärjestelyt, jotka mahdollistavat liikennöinnin toimintaedellytykset niin, että linjojen nopeus ja palvelutaso saadaan runkolinjalle hyväksyttävälle tasolle. Suunnittelutyö on tehty yhteistyössä HSL:n kanssa. HSL on kiirehtinyt aloitusta vuodelle 2017, mutta rakennusviraston mukaan suunnittelu- ja katutöiden aikataulusta johtuu, että runkolinja voi aloittaa liikennöinnin aikaisintaan 2018.

Liikennesuunnitelma

Pyörä- ja jalankulkuliikenteen järjestelyt

Päätavoitteena on ollut pyöräliikenteen selkeä erottelu muusta liikenteestä ja sen sujuvoittaminen, jotta kaduilla pyöräily olisi turvallisempaa ja houkuttelevampaa. Paciuksenkadulle ja Tukholmankadulle rakennetaan yksisuuntaiset pyöräliikenteen järjestelyt. Myös liittyvien katujen suunnat on esitetty yksisuuntaisina katuina, joissa on joko sekaliikenne tai pyöräilijöille omat kaistat. Uusi luoteesta kaakkoon suuntautuva 4 metriä leveä baana korvaa yksisuuntaisen pyörätien Paciuksenkadun länsipuolella ja baana jatkuu Zaidankadun nykyiselle pyörätielle. Kivimuuria siirretään, valo-ohjausta parannetaan ja Topeliuksenkadulle rakennetaan pyörätaskut. Tukholmankadun pyörätiet merkitään selkeästi ja jalankulku ja pyöräilytie erotellaan toisistaan kiviraidalla.

Jalankulkuosuuksien leveydet vaihtelevat Tukholmankadulla 1,7 metristä 2,5 metriin eivätkä mitat siten paikoin täytä liikennesuunnitteluosaston ohjeita. Alimittaiseen ratkaisuun jouduttiin tilan puutteen vuoksi. Pyöräkaista kuitenkin parantaa niin merkittävästi pyöräilijöiden turvallisuutta, että leveämmän jalkakäytävän sijaan suunniteltiin nykyiselle jalkakäytävälle myös pyöräkaista. Pyöräkaistan rakentamisen mahdollisti HSL:n teettämä runkobussilinjaston suunnitelma, jossa pysäkkejä vähennettiin joukkoliikenteen nopeuttamisen vuoksi. Paciuksenkadulla jalkakäytävien leveydet ovat 2,5 - 3,0 metriä.

Voimassa olevan suunnitteluohjeistuksen mukaan yli kaksikaistaisilla pääkaduilla, joilla ajonopeudet ja liikennemäärät ovat korkeat, ei voida sallia valo-ohjaamattomia suojatieylityksiä. Nykytilannetarkastelun ja ohjeistusten pohjalta liikennesuunnitelmassa esitetään poistettavaksi ne valo-ohjaamattomat suojatiet, jotka käyttäjämäärälaskentojen perusteella palvelevat käyttäjiään heikommin.  Muutoksen jälkeen kadulle jää viisi suojatietä, joista vain yksi on valo-ohjaamaton. 

Joukkoliikennejärjestelyt

Paciuksenkadulla yksi ajokaista suuntaansa muutetaan bussikaistaksi. Keskustan suuntaan kaista päättyy Tukholmankadun liittymään ja pohjoisen suuntaan kaista alkaa 80 metriä ennen Meilahdentien liittymää. Muutokset edellyttävät bussikaistamerkintöjä ja portaalien asentamista. Nykyisiä Paciuksenkaaren ja Meilahdentien liittymien pysäkkipareja parannetaan siten, että pysäkeillä on tilaa vähintään kahdelle telibussille. HSL:n runkolinja 500 reittisuunnitelmassa Mäntytien pysäkki on esitetty poistettavaksi, minkä myötä liikennesuunnitelmassa pysäkkipari ja pysäkkien välinen valo-ohjattu suojatie poistetaan vähenevien käyttäjämäärien vuoksi. Tukholman puiston edustan pysäkki siirretään Pihlajatien liittymän jälkeen, minkä vuoksi seitsemän asukas- ja asiointipysäköintipaikkaa kadunvarresta poistuu. Muiden pysäkkien sijainnit säilyvät ennallaan ja niiden toimivuutta parannetaan muun muassa odotustilaa ja viisteitä pidentämällä. Pysäkkien odotustilaan rakennetaan tarvittaessa runkolinjan vaatimustason mukaiset pysäkkikatokset.

Raitioteitä levennetään 6,0 - 6,4 metriin käytettävissä olevasta tilasta riippuen ja ne rakennetaan korotettuina ajoradasta eroteltuina siellä, missä ei ole ylitystarvetta autoilijoille. Tukholmankadun länsipäässä ei ole tilaa leventää raitiotietä nykyisestä. Paciuksenkadun liittymästä Jalavatien liittymään Tukholmankadun reunakivet on pidetty nykyisellään. Raitiotiepysäkkien päätyjä muotoillaan suunnittelualueella uudelleen uusien ja parannettujen pyörätieylitysten sekä ajoneuvojen kääntymisajourien vuoksi.

Rosina Heikelin puistossa varaudutaan raitiovaunulinjan päätepysäkkinä toimivan kääntöpaikan rakentamiseen, mikä edellyttää asemakaavamuutosta.

Raitioliikenteen sujuvuutta on parannettu oikaisemalla kiskoja Paciuksenkadulla noin 100 metrin matkalla Meilahdentiestä etelään sekä Tukholmankadulla 80 metrin matkalla Haartmaninkadun kohdalla. Suunnitelman mukaiset muutokset toteutetaan siinä vaiheessa, kun kohteessa tehdään ratatöitä. 

Autoliikenteen järjestelyt

Pasiuksenkadulla Tukholmankadun liittymässä on yksi suoraan jatkava ajokaista. Keskimmäinen ajokaista, josta on nykyisin mahdollista ajaa suoraan tai kääntyä Tukholmankadulle, on muutettu bussikaistaksi. Lisäksi Paciuksenkadulla Tukholmankadun liittymästä pohjoiseen bussikaistan alkuun saakka oikeanpuolimmaisin ajokaista korvataan pyörätiellä pyörätieverkoston jatkuvuuden takaamiseksi.

Taksiasemaa ja pysäköintiä Töölön tullissa selkeytetään ja kaupunkikuvaa parannetaan istutuksin.Töölön tulliin tulee noin 10 asukas- ja asiointipysäköintipaikkaa. Vähäliikenteisten tonttikatujen Mäntytien, Valpurintien, Jalavatien ja Töölöntullinkadun liittymiä kavennetaan ja niiden kohdalla ajorata nostetaan jalankulun tasoon korostamaan väistämissääntöjä ja ehkäisemään läpiajoa Ajokaistojen leveydet vaihtelevat 3,0 metristä 3,5 metriin,

Liikenteelliset vaikutukset

Pysäkkijärjestelyjen ja Paciuksenkadun bussikaistojen toteutuminen parantaa runkolinjan 500 toimintaedellytyksiä. Tukholmankadulla, joka on 700 metriä pitkä, on nykyisen kolmen pysäkkiparin sijasta suunniteltu kaksi pysäkkipysäkkiparia, joiden odotustilat ja ajojärjestelyt ovat nykyisiä pysäkkejä paremmat.

Yksisuuntaiset pyörätiejärjestelyt parantavat niin pyöräilijöiden kuin jalankulkijoiden olosuhteita ja turvallisuutta sekä pyöräliikenteen sujuvuutta vilkkailla pääkaduilla.

Liikennesuunnitelman myötä Tukholmankadulta poistuu seitsemän kadunvarsipaikkaa ja Töölön tullin uudelleenjärjestelyjen myötä kuusi autopaikkaa, mutta suhteessa lähikatuverkon kokonaisautopaikkamääriin muutos on vähäinen. Lähialueelta on etsitty korvaavia pysäköintipaikkoja, mutta sopivia kohteita ei löytynyt. Tukholmankatuun liittyvien tonttikatujen sisään- ja ulosajokohtien korottaminen lisää liikenneturvallisuutta, mutta saattavat hieman heikentää Tukholmankadun autoliikenteen sujuvuutta. Tukholmankadulla jalankulkijoiden onnettomuusriski alenee kahden valo-ohjaamattoman suojatien poistamisen ansiosta, mutta pidentää hieman kävelymatkaa pysäkille. Kokonaishyöty on kuitenkin suurempi kuin yksittäiselle käyttäjälle aiheutuva haitta. Suunnitelman mukaiset jalkakäytävät ja baana ulottuvat paikoin Meilahden puistoon sekä Tukholmankadun huoltoaseman ja kirkon tonteille.

Liikennevaikutuksia on tutkittu simuloinnein.  Simulointitulosten perusteella Paciuksenkadun bussikaistat eivät hidasta kohtuuttomasti henkilöauto- ja tavaraliikennettä. Suunniteltu kaistakapasiteetti riittää nykyiselle liikenteen kysynnälle. Bussikaistat ovat edellytys runkolinja 500:sen sujuvalle liikennöinnille.

Vuorovaikutus

Liikennesuunnitelmaluonnos on ollut nähtävillä KSV Forum -internetsivuilla ajalla 7.9. - 18.9. 2014 ja
kommentteja liikennesuunnitelmasta saatiin 20. Liikennesuunnitelmasta on tiedotettu myös kaupunkisuunnitteluviraston Suunnitelmat kartalla -verkkopalvelussa, informoitu huoltoasema- ja kirkkotonttien vuokralaisia sekä järjestetty maastokatselmus. Suunnitelmaluonnosta on käsitelty myös yhdessä Hepo Ry:n kanssa. Suoria yhteydenottoja liikennesuunnittelijalle tuli kaksi kappaletta.

Kustannukset ja jatkotoimenpiteet

Nyt päätettävänä olevan liikennesuunnitelman mukaisten järjestelyjen toteuttaminen maksaa arviolta noin 5 milj. euroa. Tämän lisäksi HKL kustantaa raitioteiden kiskojen oikaisut, kun muutostyö tulee ajankohtaiseksi.

Rakennusvirasto laatii alueesta katu- ja puistosuunnitelmat. Kaupunkisuunnitteluvirasto laatii raitiovaunun kääntöpaikan vaatiman kaavamuutoksen Rosina Heikelin puistoon.

Esittelijä toteaa lisäksi, että Runkolinja 500:aan liittyvät kaksi muuta liikennesuunnitelmaa ovat Munkkivuoren ostoskeskuksen ympäristön liikennesuunnitelma (DN:o HEL 2015-010835), kustannusarvioltaan noin 1,5 milj. euroa sekä pysäkit Aleksis Kiven kadulla ja Herttoniemessä kattava suunnitelma (DN:o HEL 2013-014658), kustannusarvioltaan noin 100 000 euroa. Pyöräteihin liittyvät järjestelyt Aleksis Kiven kadulla puolestaan sisältyvät liikennesuunnitelmaan Sturenkatu - Aleksis Kivenkatu (DN:o HEL 2014-002242). Järjestelyt voidaan tehdä keveästi, mm. maalaamalla, jo ennestään leveän katutilan vuoksi.

Esitetyt kustannukset on huomioitu 10-vuotisessa investointiohjelmassa vuosille 2016 ja 2017 kohdassa Uudisrakentaminen, joukkoliikenteen kehittäminen.

Projektialueiden eli Pasilan ja Kalasatama pysäkkijärjestelyt toteutetaan ao. projektialueiden rahoilla ja alueiden toteutukseen liittyvän aikataulun mukaisesti. Jos linja aloittaa liikennöinnin ennen kuin projektialueiden kadut ovat valmiit, liikennöi bussi väliaikaisjärjestelyin, kuten nytkin joukkoliikenne alueilla tekee.

Lautakunnan esityksestä on hankittu liikennelaitos - liikelaitoksen, rakennusviraston ja Helsingin seudun liikenne -kuntayhtymän lausunnot. HSL:n ja rakennusviraston lausunnot ovat liitteenä, liikennelaitoksen lausunto ilmenee. Lausunnot ovat pääosin suunnitelmaa puoltavia tai ne voidaan ottaa huomioon jatkosuunnittelussa.

Esittelijä

apulaiskaupunginjohtaja

Anni Sinnemäki

Lisätiedot

Tanja Sippola-Alho, kaupunginsihteeri, puhelin: 310 36024

tanja.sippola-alho(a)hel.fi

Liitteet

1

HSL runkolinjasto 2016

2

Runkolinja 500 reittikartta

3

Sijaintikartta

4

Piirustus 6490-1

5

Piirustus 6491-64

6

Vuorovaikutusraportti

7

HSL:n lausunto runkolinjan 500 liikennesuunnitelmista

Muutoksenhaku

Muutoksenhakukielto, valmistelu tai täytäntöönpano

Otteet

Ote

Otteen liitteet

Helsingin seudun liikenne -kuntayhtymä

Esitysteksti
Muutoksenhakukielto, valmistelu tai täytäntöönpano

Tiedoksi

Kaupunkisuunnittelulautakunta

Rakennusvirasto

Liikennelaitos - liikelaitos

Päätöshistoria

Rakennusvirasto 3.12.2015

HEL 2015-010887 T 08 00 00

 

Kaupunginhallitus pyytää rakennusviraston lausuntoa kaupunkisuunnittelulautakunnan esityksestä Paciuksenkadun nro 6490-1 ja Tukholmankadun nro 6491-64 liikennesuunnitelmista 28.11.2015 mennessä.

Helsingin seudun liikenne (HSL) toivoo, että Runkolinja 500 aloittamista tutkitaan jo vuonna 2017. Rakennusviraston lähtökohdista realistinen tavoite liikennöinnin aloittamisen ajankohta on aikaisintaan vuoden 2018 aikana. Katujen rakentaminen liikennesuunnitelman mukaisessa laajuudessa vaatii vähintäänkin yhden kokonaisen kesäkauden. Tällöin on kuitenkin selvitettävä liikennesuunnitteluosaston kanssa onko liikenteellisistä syistä johtuen mahdollista rakentaa sekä Tukholmankatu että Paciuksenkatu samanaikaisesti, vai onko rakentaminen jaksotettava kahdelle vuodelle.

Suunnittelun kilpailuttaminen ja itse suunnittelu vaativat aikaa vähintään vuoden. Suunnittelu päästään käynnistämään käytännössä vasta keväällä 2016. Kohteiden rakentamisen alku siirtyy rakentamiskaudelle 2017 kevääseen. Bussipysäkkien osalta voidaan kuitenkin todeta, että ne saadaan liikennöitävään kuntoon vuoden 2018 kevääseen mennessä. On kuitenkin varauduttava siihen, että ne mahdollisesti toimivat kadun rakentamisen aikaan väliaikaisilla paikoilla.

Liikennesuunnitelmien päätösesityksessä on mainittu, että Helsingin kaupungin liikennelaitos (HKL) kustantaa raitioteiden kiskojen oikaisut. Ratatöistä aiheutuvia kustannuksia ei ole sisällytetty liikennesuunnitelman kustannusarvioihin. Kiskoalueiden uusimisia ja korottamisia HKL on toteuttanut Tukholmankadulla vuonne 2009 ja Paciuksenkadulla viimeksi vuonna 2014. Uusimistarvetta kiskoalueelle ei ole 30 vuoteen. Suunnittelualueella on myös kiskoalueen osuuksia, joita ei ole korotettu. Liikennesuunnitelman mukaan kiskoalue tullaan korottamaan koko suunnittelualueella. Kiskojen oikaisut ja kiskoalueen korotukset kuuluvat HKL:n vastuulle, mutta tässä tapauksessa kustannukset jouduttaneen rahoittamaan kadun rakentamiseen tarkoitetusta määrärahasta, koska muutostyö aiheutuu kadun rakentamistoimenpiteistä.

Kiskoalueiden korotusosuuksien lisääminen nykyisestä määrästä aiheuttaa merkittäviä lisäkustannuksia. 

Liikennesuunnitelman mukaiset järjestelyt eivät kaikilta osin mahdu katualueelle. Tonttialueiden käytöstä yleisen liikenteen tarpeisiin tulee sopia tonttien omistajien ja haltijoiden kanssa.

Lisätiedot

Ismo Rantanen, projektinjohtaja, puhelin: 310 38570

ismo.rantanen(a)hel.fi

 

Liikennelaitos -liikelaitos (HKL) HKL-Infrapalvelut 25.11.2015

HEL 2015-010887 T 08 00 00

 

Kaupunginkanslia on esittänyt Liikennelaitos -liikelaitokselta (HKL) lausuntopyynnön Paciuksenkadun ja Tukholmankadun liikennesuunnitelmasta. Kaupunkisuunnittelulautakunta esittää kaupunginhallitukselle hyväksyttäväksi liikennesuunnitteluosaston piirustusten 6490-1 ja 6491-64 mukaisen Paciuksenkadun ja Tukholmankadun liikennesuunnitelman. Liikennesuunnitelmassa parannetaan joukkoliikenteen edellytyksiä sekä pyöräliikenteen turvallisuutta ja sujuvuutta.

Raitiovaunukaistoja on suunnitelmissa levennetty siellä missä se on ollut mahdollista. Nämä levennystyöt tehdään kun rata tulee peruskorjattavaksi. Raitiotiepysäkkien päätyjä muotoillaan suunnittelualueella uudelleen uusien ja parannettujen pyörätieylitysten sekä ajoneuvojen kääntymisajourien vuoksi. Raitioliikenteen sujuvuutta on parannettu oikaisemalla kiskoja Paciuksenkadulla noin 100 metrin matkalla Meilahdentiestä etelään sekä Tukholmankadulla 80 metrin matkalla Haartmaninkadun kohdalla. Suunnitelman mukaiset muutokset toteutetaan siinä vaiheessa, kun kohteessa tehdään ratatöitä. HKL kustantaa raitioteiden kiskojen oikaisut, kun muutostyö tulee ajankohtaiseksi.

Tukholmankadun liikennesuunnitelmassa on esitetty varaus raitiotievaunujen kääntölenkille Rosina Heikelin puistossa. HKL:n kantana on, että ko. asemakaavanmuutoksen yhteydessä huomioitava, että raitiovaunujen liikennöinnistä varsinkin kääntöpaikan kohdalla aiheutuu melu- ja tärinähaittoja, jotka tulee huomioida suunnittelussa.

Raitiotiesuunnittelussa tulee jatkossa käyttää valmistumassa olevaa Ksv:n ja HKL:n yhteistä raitioteiden suunnitteluohjetta.

Lisätiedot

Jaakko Laurila, projekti-insinööri, puhelin: 310 22691

jaakko.laurila(a)hel.fi

 

Kaupunkisuunnittelulautakunta 20.10.2015 § 292

HEL 2015-010887 T 08 00 00

Hankenro 0918_16

Esitys

Kaupunkisuunnittelulautakunta esitti kaupunginhallitukselle hyväksyttäväksi liikennesuunnitteluosaston piirustusten 6490-1 ja 6491-64 mukaisen Paciuksenkadun ja Tukholmankadun liikennesuunnitelman .

Käsittely

20.10.2015 Esittelijän muutetun ehdotuksen mukaan

Reetta Putkonen: Korjaan esittelijän perusteluissa kappaleessa (3) olevan lauseen:
Tukholmankadulla liikennöi keskimäärin noin 60 bussia ja 5 raitiovaunua arkihuipputunnissa sekä näiden lisäksi kaukoliikenteen bussit.
seuraavasti:
Tukholmankadulla liikennöi keskimäärin noin 50 bussia ja 10 raitiovaunua suuntaansa arkihuipputunnissa sekä näiden lisäksi kaukoliikenteen bussit.

Esittelijä

liikennesuunnittelupäällikkö

Reetta Putkonen

Lisätiedot

Inga Valjakka, liikenneinsinööri, puhelin: 310 37087

inga.valjakka(a)hel.fi

 

Postiosoite

Käyntiosoite

Puhelin

Y-tunnus

Tilinro

PL 10

Pohjoisesplanadi 11-13

+358 9 310 1641

0201256-6

FI0680001200062637

00099 HELSINGIN KAUPUNKI

Helsinki 17

Faksi

 

Alv.nro

kaupunginkanslia@hel.fi

http://www.hel.fi/kaupunginkanslia

+358 9 655 783

 

FI02012566