Helsingin kaupunki | Pöytäkirja | 40/2015 | 1 (1) |
Kaupunginhallitus |
|
| |
|
| Kaj/5 | |
| 16.11.2015 |
| |
|
|
| |
|
|
|
§ 1094
V 25.11.2015, Kalasataman Vilhonvuorenkadun ja Koksikadun 1. vaiheen liikennesuunnitelman hyväksyminen
HEL 2015-009076 T 08 00 01
Päätös
Kaupunginhallitus esitti kaupunginvaltuustolle seuraavaa:
Kaupunginvaltuusto päättää hyväksyä jatkosuunnittelun pohjaksi kaupunkisuunnitteluviraston liikennesuunnitteluosaston piirustuksen 6474-7 mukaisen Kalasataman Vilhonvuorenkadun ja Koksikadun 1.vaiheen liikennesuunnitelman.
Esittelijä
apulaiskaupunginjohtaja
Anni Sinnemäki
Lisätiedot
Tanja Sippola-Alho, kaupunginsihteeri, puhelin: 310 36024
tanja.sippola-alho(a)hel.fi
Liitteet
1 | Sijaintikartta |
2 | Piirustus 6474-7 |
Muutoksenhaku
Muutoksenhakukielto, valmistelu tai täytäntöönpano |
Otteet
Ote | Otteen liitteet |
HSL | Esitysteksti |
Esitysehdotus
Päätös on ehdotuksen mukainen.
Tiivistelmä
Sörnäisten rantatieltä Kalasataman alueelle jatkettava Vilhonvuorenkatu toimii Kalasataman eteläosan sisääntulokatuna. Vilhonvuorenkadun ja Koksikadun muodostama kokoojakatuosuus täydentää Kalasataman katuverkkoa ja yhdistää Sörnäisten rantatien, Parrulaiturin ja Hermannin rantatien.
Katuosuus on myös sujuva joukkoliikenteen yhteys Sörnäisten rantatien ja Kalasataman metroaseman välillä. Katuosuudella varaudutaan linja-autoliikenteen kasvuun ja mahdolliseen raitioliikenteeseen myöhemmin.
Esittelijän perustelut
Lähtökohdat
Kalasataman Vilhonvuorenkadun ja Koksikadun 1.vaiheen liikennesuunnitelma on Vilhonvuorenkadun osalta 21.4.2015 kaupunkisuunnittelulautakunnan hyväksymän Vilhonvuorenkadun jatkeen asemakaavan muutosehdotuksen nro 12302 mukainen. Koksikadun osalta liikennesuunnitelma on asemakaavojen 12106 (tullut voimaan 21.12.2012), 12227 (tullut voimaan 5.12.2014) ja 12291 (tullut voimaan 22.5.2015) mukainen.
Liikennesuunnitelma liittyy pohjoisosassa kaupunkisuunnittelulautakunnan 25.3.2014 hyväksymään Kalasataman keskuksen ensimmäisen vaiheen liikennesuunnitelman (liikennesuunnitteluosaston piirustus 6297-1). Kalasataman keskuksen vilkkaimmin liikennöityjen lähikatujen liikennejärjestelyissä varaudutaan pitkäkestoiseen välivaiheeseen ennen Sörnäistentunnelin rakentamista. Tällöin Kalasataman keskus on jo avattu, mutta keskustan ja Lahdenväylän välinen pääkatuliikenne kulkee vielä metroaseman ali.
Liikennesuunnitelma liittyy länsiosassa nykyiseen Sörnäisten rantatiehen. Liikennesuunnitelmassa on myös varauduttu Sörnäistentunneliin, jonka alustava liikennesuunnitelma hyväksyttiin kaupunkisuunnittelulautakunnassa 4.6.2013 (liikennesuunnitteluosaston piirustukset 6199-7 ja 6200-1).
Pyöräliikenteen laatukäytävien (baanojen) verkkosuunnitelma hyväksyttiin kaupunkisuunnittelulautakunnassa 5.3.2013 (liikennesuunnitteluosaston piirustus 6168-7). Baanan linjaus Kalasataman keskuksesta etelään riippuu kuitenkin Kalasataman eteläosan raideliikenteen ratkaisuista. Tarkoituksen mukaisin baanareitti voidaan valita vasta, kun Kruunusiltoihin eli Laajasalon raitio- ja pyöräliikenteen siltayhteyksiin kuuluvan osuuden linjaus Kalasataman Nihdistä kantakaupunkiin päätetään.
Helsingin seudun liikenne (HSL) on luonnostellut Kalasataman joukkoliikenteen järjestelyitä Koillis-Helsingin linjaussuunnitelman laatimisen yhteydessä (käsitelty HSL:n hallituksessa 5.5.2015).
Liikennesuunnitelma
Vilhonvuorenkatu jatketaan Kalasataman alueelle Koksikadun ja Parrulaiturin liittymään asti. Samalla Kalasataman eteläosa liittyy kantakaupungin katuverkkoon. Koksikatu liittyy pohjoisosassa Hermannin rantatien Kalasataman keskuksen kohdan liikennejärjestelyihin. Vilhonvuorenkadun ja Koksikadun katuosuuden ajorata on ensimmäisessä vaiheessa kaksikaistainen. Joukkoliikenteen kasvuun on kuitenkin varauduttu. Liikennesuunnitelman liitteenä olevassa luonnoksessa on esitetty tilavaraus joko raitioliikenteelle tai bussikaistoille.
Vilhonvuorenkadun liikennemääräksi on arvioitu autoliikenteen osalta noin 8 000 ajoneuvoa vuorokaudessa ja Koksikadulle on arvioitu noin 6 000 ajoneuvoa vuorokaudessa. Liikenne-ennuste on tehty tilanteeseen, jossa Sörnäistentunneli on käytössä. Katuosuuden liikennemäärät ovat läpiajoliikenteen vuoksi suuremmat ennen tunnelin valmistumista.
Vilhonvuorenkadun, Koksikadun ja Parrulaiturin liittymäalueella varaudutaan muutoksiin Hanasaaren alueen maankäytön suunnittelun myötä.
Pyöräliikenteen pääreitistön osana toimivalle katuosuudelle rakennetaan yksisuuntaiset pyörätiet tai pyöräkaistat. Suunnitelmassa on myös varaus uudelle pyöräliikenteen laatukäytävälle eli baanalle, joka kulkee Koksikadun itäreunalla Hanasaarenlaiturilta Kalasatamankujalle.
Kalasataman metroaseman kautta kulkevalle raitiotielle on kääntöraidevaraus Koksikadun kolmio - nimisen korttelin ympäri reittiä Koksikatu - Kalasatamankuja - Leonkatu.
Vilhonvuorenkadun varrella on tilaa vieras- ja asiointipysäköinnille.
Suvilahden tonttiliittymä Sörnäisten rantatielle suljetaan. Uusi tonttiliittymä on Vilhonvuorenkadun länsipäässä.
Vilhonvuorenkadun itäpäässä on nykyinen voimalinjalinjapylväs osittain katualueella. Kadun eteläreunan jalkakäytävä kiertää pylvään, kunnes voimalinja siirtyy maakaapeliin.
Kaupunkisuunnittelulautakunnan esityksen valmistuttua on tiedusteltu liikennelaitos -liikelaitoksen (HKL) ja rakennusviraston (HKR) tarvetta lausunnon antamiselle. Ne ovat todenneet, että suunnitteluyhteistyö on ollut tiivistä eikä erilliseen lausuntokierrokseen ole tarvetta.
Kustannukset
Liikennejärjestelyiden kustannukset sisältyvät uuden alueen asemakaavan toteuttamisesta aiheutuviin kokonaiskustannuksiin. Asemakaavaselostuksissa Vilhonvuorenkadun ja Koksikadun alueen rakentamisesta aiheutuviksi kokonaiskustannuksiksi on arvioitu noin 17,5 - 19,5 milj. euroa (alv 0 %). Tämä summa sisältää myös rakennusten purkamisesta ja pilaantuneen maan puhdistamisesta aiheutuvat esirakentamiskustannukset varsinaisten kadun rakentamiskustannusten lisäksi.
Jatkotoimenpiteet
Rakennusvirasto on käynnistänyt katuosuuden katusuunnittelun. Katuosuuden rakentaminen alkaa tämän hetkisen arvion mukaan vuonna 2016.
Esittelijä
apulaiskaupunginjohtaja
Anni Sinnemäki
Lisätiedot
Tanja Sippola-Alho, kaupunginsihteeri, puhelin: 310 36024
tanja.sippola-alho(a)hel.fi
Liitteet
1 | Sijaintikartta |
2 | Piirustus 6474-7 |
Otteet
Ote | Otteen liitteet |
HSL | Esitysteksti |
Tiedoksi
Kaupunginkanslia
Rakennusvirasto
Kaupunkisuunnittelulautakunta
HKL
Helsingin energia
Päätöshistoria
Kaupunkisuunnittelulautakunta 25.08.2015 § 232
HEL 2015-009076 T 08 00 01
Hankenro 0942_7
Esitys
Kaupunkisuunnittelulautakunta esitti kaupunginhallitukselle liikennesuunnitteluosaston piirustuksen 6474-7 mukaisen Kalasataman Vilhonvuorenkadun ja Koksikadun 1.vaiheen liikennesuunnitelman hyväksymistä.
Esittelijä
liikennesuunnittelupäällikkö
Reetta Putkonen
Lisätiedot
Johanna Iivonen, liikenneinsinööri, puhelin: 310 37137
johanna.iivonen(a)hel.fi
| ||||
Postiosoite | Käyntiosoite | Puhelin | Y-tunnus | Tilinro |
PL 10 | Pohjoisesplanadi 11-13 | +358 9 310 1641 | 0201256-6 | FI0680001200062637 |
00099 HELSINGIN KAUPUNKI | Helsinki 17 | Faksi |
| Alv.nro |
kaupunginkanslia@hel.fi | http://www.hel.fi/kaupunginkanslia | +358 9 655 783 |
| FI02012566 |
|
|