Helsingin kaupunki | Pöytäkirja | 33/2015 | 1 (1) |
Kaupunginhallitus |
|
| |
|
| Ryj/1 | |
| 28.09.2015 |
| |
|
|
| |
|
|
|
§ 925
Valtuutettu Otso Kivekkään toivomusponsi: Helsingin yliopiston metroaseman pohjoisen sisäänkäynnin käyttäjämäärien arviointi
HEL 2015-004557 T 00 00 03
Päätös
Kaupunginhallitus päätti merkitä tiedoksi selvityksen kaupunginvaltuuston 8.4.2015 hyväksymän toivomusponnen (Otso Kivekäs) johdosta tehdyistä toimenpiteistä ja toimittaa selvityksen ponnen ehdottajalle sekä tiedoksi muille valtuutetuille.
Esittelijä
apulaiskaupunginjohtaja
Pekka Sauri
Lisätiedot
Kristiina Matikainen, kaupunginsihteeri, puhelin: 310 36035
kristiina.matikainen(a)hel.fi
Muutoksenhaku
Muutoksenhakukielto, valmistelu tai täytäntöönpano |
Otteet
Ote | Otteen liitteet |
Ponnen esittäjä | Muutoksenhakukielto, valmistelu tai täytäntöönpano |
Päätösehdotus
Päätös on ehdotuksen mukainen.
Esittelijän perustelut
Käsitellessään kunnan asukkaan aloitetta Helsingin Yliopiston metroaseman pohjoisen lippuhallin ja sisäänkäyntien rakentamisesta Kvsto hyväksyi samalla seuraavan toivomusponnen:
”Kaupunginvaltuusto edellyttää, että selvitetään arviot Helsingin yliopiston metroaseman sisäänkäynnin käyttäjämääristä ja hyödyistä niin, että laskelmissa otetaan huomioon myös opiskelijat ja mahdollinen ratikkayhteys Kalasatamaan ja Kruunuvuoreen.” (Otso Kivekäs)
Kvston työjärjestyksen 24 §.n mukaan Khn on toimitettava ponnen ehdottajalle kirjallinen selvitys toivomusponnen johdosta tehdyistä toimenpiteistä viimeistään vuoden kuluttua ponnen hyväksymisestä. Selvitys on toimitettava erikseen myös muille valtuutetuille.
Toivomusponnen johdosta on saatu kaupunkisuunnittelulautakunnan ja yleisten töiden lautakunnan lausunnot, jotka ovat päätöshistoriassa.
Esittelijä viittaa saatuihin lausuntoihin ja toteaa, että vuonna 2009 tehdyn selvityksen mukaan uuden sisäänkäynnin toteuttaminen Helsingin yliopiston metroasemalle maksaisi noin 10 milj. euroa. Hanke ei tuolloin osoittautunut kannattavaksi.
Kaupunkisuunnitteluviraston tekemän uuden arvion mukaan pohjoisen sisäänkäynnin avaaminen vähentäisi Liisankadun suuntaan kävelevien matkaa noin 250 m, ja matka-aika säästö olisi noin 3,5-5 min. Uusi sisäänkäynti mahdollistaisi alle 600 metrin kävelyetäisyyden lähes koko Kruunuhakaan. Ehdotettu sisäänkäynti on matka-aikasäästöinä arvioiden yhteiskuntataloudellisesti kannattava nykyisillä matkustajamäärillä.
Hankkeen suunnittelua jatketaan kaupunkisuunnitteluvirastossa ja liikennelaitos -liikelaitoksessa. Liikennelaitos -liikelaitos päivittää laskelman investointikustannuksista. Hankkeen kannattavuusarviota on tarpeen tarkentaa mm. matkustajapotentiaalia ja hyötyjen määrää koskevin tutkimuksin. Mahdolliset kiinteistötaloudelliset hyödyt ja muut uuden sisäänkäynnin kaupunkitaloudelliset vaikutukset on myös arvioitava hankkeen taloudellisen kannattavuuden selvittämiseksi. Kruunuvuorenrannan mahdollisesta raitioliikenneyhteydestä tehtävät ratkaisut otetaan huomioon jatkotyössä.
Esittelijä
apulaiskaupunginjohtaja
Pekka Sauri
Lisätiedot
Kristiina Matikainen, kaupunginsihteeri, puhelin: 310 36035
kristiina.matikainen(a)hel.fi
Otteet
Ote | Otteen liitteet |
Ponnen esittäjä | Muutoksenhakukielto, valmistelu tai täytäntöönpano |
Päätöshistoria
Liikennelaitos -liikelaitoksen johtokunta (HKL) 02.09.2015 § 139
HEL 2015-004557 T 00 00 03
Lausunto
Liikennelaitos -liikelaitoksen johtokunta (HKL) antoi lausunnon Otso Kivekkään toivomusponnesta (8.4.2015), jonka mukaan Helsingin kaupunginhallitus edellyttää selvittämään arviot Helsingin yliopiston metroaseman sisäänkäynnin käyttäjämääristä ja hyödyistä niin, että laskelmissa otetaan huomioon myös opiskelijat ja mahdollinen ratikkayhteys Kalasatamaan ja Kruunuvuoreen.
Yliopiston metroasemalle ehdotettu uusi pohjoinen sisäänkäynti tulisi Liisankadun ja Unioninkadun kulman kohdalle, johon kaavassa on myös merkitty ohjeellinen kadun alittava kevyen liikenteen yhteys. Tästä tunnelista olisi myös mahdollisuus rakentaa sisäänkäynti metroasemalle. Lippuhallin toteuttaminen aseman pohjoispuolelle on myös mahdollista.
HKL:n vuonna 2009 tekemän tutkimuksen mukaan hankkeen edellyttämät lippuhallin ja koneporrasyhteyden toteuttamisinvestoinnit olivat n. 10 miljoonaa euroa. Matkustajien saamat palvelutasohyödyt (matka-aikahyödyt) eivät tällöin vastanneet investoinnin kustannuksia, joten hanke ei osoittautunut kannattavaksi.
Kaupunkisuunnitteluvirasto (Ksv) on laatinut päivitetyn laskelman Helsingin yliopiston aseman pohjoisen sisäänkäyntien ja lippuhallin toteuttamisen mahdollisuuksista ja kannattavuudesta huomioiden Kruunuhaan saavutettavuuden (esim. opiskelijat). Käytettävissä olevista liikenne-ennusteista ei ole suoraan voitu arvioida vaikutuksia, joita sisäänkäynnillä olisi Kruunuvuorenrannan suunnan raitiotieliikenteeseen.
Ksv:n laatiman selvityksen mukaan Helsingin yliopiston metroaseman pohjoisen sisäänkäynnin avaaminen vähentäisi Liisankadun suuntaan kävelevien matkaa n. 250 m ja matka-aika säästö olisi n. 3,5-5 min. Uusi sisäänkäynti mahdollistaisi alle 600 metrin kävelyetäisyyden sisäänkäynniltä lähes koko Kruunuhakaan.
Investoinnin poistoajaksi on otettu 15 vuotta, jolloin vuotuinen matka-aikasäästö tulisi olla n. 700 000 eur. Edellä mainittu matka-ajan säästö saavutetaan, mikäli arkipäivänä uuden sisäänkäynnin kautta tehtäisiin n. 4000 matkaa (ajanarvo 9 eur/h) ja niissä jokaisessa saavutettaisiin 3,5 - 5 minuutin hyöty. Se olisi noin viidennes nykyisistä 18 400 matkasta, jotka tehdään metroaseman kautta.
Ehdotettu sisäänkäynti on yhteiskuntataloudellisesti kannattava nykyisillä matkustajamäärillä kun kannattavuus arvioidaan matka-aikasäästöinä. Ennen mahdollista investointipäätöstä kannattavuusarviota on syytä kuitenkin tarkentaa esimerkiksi matkustajapotentiaalia ja hyötyjen määrää koskevin tutkimuksin. Liikenne-ennusteessa Helsingin yliopiston metroaseman käytön on arvioitu perusennusteessa kasvavan n. 3000 matkalla ja vuoteen 2040 mennessä n. 6000 matkalla.
HKL:n kantana on, että ehdotettu pohjoinen yhteys Helsingin yliopiston metroasemalta on joukkoliikenteen palvelutason parantamiseksi potentiaalinen ja houkutteleva hanke vuoden 2009 kustannuslaskelmien perusteella. HKL teettää vielä selvityksen onko vuoden 2009 kustannusarvioon nykyhetkellä tullut merkittäviä muutoksia. Lisäksi olisi tarkoituksenmukaista selvittää mahdolliset kiinteistötaloudelliset hyödyt ja muut kaupunkitaloudelliset vaikutukset, jotka uudella sisäänkäynnillä voitaisiin saavuttaa.
Esittelijä
yksikön johtaja
Juha Saarikoski
Lisätiedot
Jaakko Laurila, projekti-insinööri, puhelin: 310 22691
jaakko.laurila(a)hel.fi
Kaupunkisuunnittelulautakunta 18.08.2015 § 223
HEL 2015-004557 T 00 00 03
Lausunto
Kaupunkisuunnittelulautakunta päätti antaa kaupunginhallitukselle seuraavan lausunnon:
Lausunto
Kuntalaisaloitteessa on ehdotettu, että Kaisaniemen metroasemalle (nykyisin Helsingin yliopiston metroasema) rakennettaisiin sisäänkäyntiyhteys Kaisaniemen puiston ja Liisankadun kulmaukseen parantamaan Kruununhaan saavutettavuutta. Aloitetta käsitellessään kaupunginvaltuustossa on hyväksytty toivomusponsi, jossa edellytetään, että selvitetään arviot sisäänkäyntien käyttäjämääristä ja hyödyistä niin, että laskelmissa otetaan huomioon myös opiskelijat ja mahdollinen ratikkayhteys Kalasatamaan sekä Kruunuvuoreen.
Kaisaniemenpuiston asemakaava mahdollistaa ehdotetun sisäänkäynnin rakentamisen. Kaavassa Kaisaniemenkadun, Unioninkadun ja Liisankadun risteykseen on merkitty ohjeellinen kadun alittava kevyen liikenteen yhteys, joka voi toimia osana metroaseman pohjoista sisäänkäyntiä. Pohjoinen sisäänkäynti on sisältynyt alusta asti myös Kaisaniemen metroaseman suunnitelmiin. Toisen lippuhallin toteuttaminen on mahdollista jälkikäteen aseman pohjoispäähän. Metroaseman rakentamisen yhteydessä laiturien pohjoispäässä louhittiin kalliota mahdollista koneporrasyhteyttä varten. Yhteys on rakennettavissa ilman, että metroliikenteelle aiheutuisi merkittäviä rajoituksia.
HKL on arvioinut, että toisen lippuhallin ja koneporrasyhteyden toteuttaminen maksaisi noin 10 milj. euroa.
Uusi sisäänkäynti lyhentäisi asemalta Liisankadun suuntaan jatkavien matkustajien kävelymatkaa noin 250 metrillä. Riippuen kävelynopeudesta ja reitin varrella olevista jalankulkuvaloista, säästyisi matka-aikaa 3,5 minuutista 5 minuuttiin.
Uusi sisäänkäynti olisi yhteiskuntataloudellisesti kannattava, jos matkustajien aikasäästöt olisivat suuremmat kuin investointi- ja käyttömenot. Jos investointi poistettaisiin 15 vuodessa, vuotuisen matka-aikasäästön tulisi olla noin 700 000 euroa. Ajanarvolla 9 euroa/tunti laskettaessa matkustajien matka-aikasäästöt olisivat tätä luokkaa, mikäli arkipäivänä uuden sisäänkäynnin kautta tehtäisiin noin 4 000 matkaa. Se olisi noin viidennes nykyisistä 18 400 matkasta, jotka tehdään Kaisaniemen metroaseman kautta.
Uusi sisäänkäynti kytkisi lähes koko Kruununhaan alle 600 metrin kävelyetäisyydelle metrosta ja loisi hyvät vaihtoyhteydet raitioliikenneverkon Varsapuisto ja Snellmaninkatu nimisille pysäkeille. Käytettävissä olevista liikenne-ennusteista ei voi suoraan arvioida vaikutuksia, jotka sisäänkäynnillä olisi Kruunuvuoren raitiovaunumatkustamiseen. Laajasaloon suunnitellun raitiotien reittiä keskustan päässä ei ole vielä päätetty. Joka tapauksessa sisäänkäynti vaikuttaa yhteiskuntataloudellisesti kannattavalta jo nykyisillä matkustajamäärillä ilman uusia raitioliikennelaajennuksia, kun kannattavuus arvioidaan matka-aikasäästöinä. Vuoteen 2025 mennessä on Kaisaniemen metroaseman käytön arvioitu perusennusteissa kasvavan nykyisestä noin 3000 matkalla ja vuoteen 2040 mennessä noin 6000 matkalla.
Kaupunkisuunnittelulautakunta katsoo, että uusi pohjoinen yhteys Kaisaniemen metroasemalle olisi perusteltu parannustoimenpide Kruununhaan joukkoliikenneyhteyksiin. Kaisaniemenpuiston ja Liisankadun välinen jalankulkuyhteys kadun alitse voitaisiin toteuttaa lippuhallin rakentamisen myötä. Tämä loisi turvallisen jalankulkuyhteyden kouluilta ja päiväkodeista Kruununhaasta Kaisaniemenpuiston kentille ja leikkipaikoille sekä Kaisaniemen ala-asteelle.
Kaupunkisuunnitteluvirasto jatkaa hankkeen suunnittelua yhdessä HKL;n ja rakennusviraston kanssa.
Esittelijä
liikennesuunnittelupäällikkö
Reetta Putkonen
Lisätiedot
Markku Granholm, liikenneinsinööri, puhelin: 310 37121
markku.granholm(a)hel.fi
| ||||
Postiosoite | Käyntiosoite | Puhelin | Y-tunnus | Tilinro |
PL 10 | Pohjoisesplanadi 11-13 | +358 9 310 1641 | 0201256-6 | FI0680001200062637 |
00099 HELSINGIN KAUPUNKI | Helsinki 17 | Faksi |
| Alv.nro |
kaupunginkanslia@hel.fi | http://www.hel.fi/kaupunginkanslia | +358 9 655 783 |
| FI02012566 |
|
|