Helsingin kaupunki

Pöytäkirja

28/2015

1 (1)

Kaupunginhallitus

 

 

 

 

Stj/1

 

24.08.2015

 

 

 

 

 

 

 

 

 

§ 767

Kårkulla samkommuns ekonomiplan 2016-2018

HEL 2015-006778 T 00 01 06

Utlåtande

Stadsstyrelsen beslutade ge följande utlåtande till Kårkulla samkommun om samkommunens ekonomiplan 2016–2018:

Utlåtandet till Kårkulla samkommun om ekonomiplanen 2016–2018 baserar sig på ett förfarande angivet i samkommunens grundavtal (§ 15).

Kårkulla samkommun producerar största delen av tjänsterna avsedda för social- och hälsovårdsverkets svenskspråkiga klienter. Ungefär 160 svenskspråkiga personer i Helsingfors har ett gällande specialomsorgsprogram. Av dem har ungefär 140 anlitat boende-, institutions- eller arbetsverksamhetsservice. Kårkullas boendeservice har omfattat cirka 50 personer, 27 av dem bosatta i Helsingfors och resten i andra kommuner som omfattas av Kårkulla samkommuns tjänster. Planen bygger på ekonomiplanen för 2015–2017 som justerats och uppdaterats i samråd med representanter för medlemskommunerna med de förändringar som man fått kännedom om under det innevarande året. Siffrorna i ekonomiplanen är riktgivande.

Stadsstyrelsen konstaterar att Helsingfors inte planerar några stora förändringar i de tjänster som upphandlas hos Kårkulla samkommun.

Samkommunens styrelse beslutade 28.5.2015 att de kommunala betalningsandelarna får stiga med högst 0,9 procent jämfört med år 2015. Volymökningen är inte beaktad i tillväxten. Samkommunens fullmäktige fastställer den slutliga budgeten i oktober 2015. Uppgifter om Helsingfors stads prestationer och utgifter för åren 2015 och 2016 anges i en bilaga. Enligt kalkylen sjunker priset på en genomsnittlig vårddag med 2,22 procent medan antalet prestationer stiger med 3,85 procent. Detta skulle innebära att Helsingfors betalningsandel ökar med 1,54 procent jämfört med år 2015. Den s.k. Stockholmsmodellen för bedömning av vårdbehovet infördes år 2015 vid prissättningen av tjänster och har redan använts i över ett år. Dess effekter är således små under den kommande ekonomiplaneperioden.

Stadsstyrelsen konstaterar samtidigt att den vårdbehovsbaserade prissättningsmodellen inte får medföra oväntade och okontrollerade förändringar i betalningsandelarna. Stadsstyrelsen förutsätter dessutom att samkommunen tätt samarbetar med medlemskommunerna i syfte att utreda den ekonomiska utvecklingen och behoven att utvidga och förändra de olika serviceformerna. Stadsstyrelsen konstaterar vidare att det slutliga antalet vårddagar och de slutliga kostnaderna bestäms under förhandlingarna mellan social- och hälsovårdsverket och ledningen och sakkunniga vid Kårkulla samkommun inom ramen för de anslagsriktlinjer som Helsingfors stad dragit upp för social- och hälsovårdsverket för år 2016.

Budgetförslaget för år 2016 för Helsingfors stads social- och hälsovårdsväsen minskar i realvärde. Budgetförslaget för momentet social- och hälsovårdstjänster ökar med 1,5 procent jämfört med 2015 års budget. Enligt budgetmomentet täcker ökningen på 1,5 procent effekterna av löneuppgörelsen, stegringen i den allmänna kostnadsnivån och alla andra faktorer som höjer kostnadsnivån. Dessutom begränsas möjligheterna att höja priset på all köpt service av kravet i anvisningarna för utarbetande av Helsingfors stads budget om att den reella ökningen av driftsutgifterna ska motsvara ökningen i invånarantalet och prisindex för bastjänster, minskad med en årlig produktivitetsförbättring på 1 procent.

I det av social- och hälsovårdsnämnden godkända förslaget till budget för år 2016 framhålls det att produktivitetsmålet för social- och hälsovårdstjänsterna genomförs bl.a. genom fortsatt nedbantning av servicestrukturen och genom granskning av alternativa sätt att producera tjänster så kostnadseffektivt som möjligt.

Föredragande

biträdande stadsdirektör

Ritva Viljanen

Upplysningar

Annikki Thoden, stf. stadssekreterare, telefon: 310 36048

annikki.thoden(a)hel.fi

Bilagor

1

Begäran om utlåtande om Kårkulla samkommuns ekonomiplan 2016 - 2018

Sökande av ändring

Förbud mot sökande av ändring, beredning eller verkställighet

Utdrag

Utdrag

Bilagor till utdrag

Kårkulla samkommun

Förbud mot sökande av ändring, beredning eller verkställighet

Förslag till utlåtande

Utlåtandet stämmer överens med förslaget.

Föredragandens motiveringar

Kårkulla samkommun inbegär samkommunernas utlåtande om samkommunens förslag till ekonomiplan 2016–2018.

Social- och hälsovårdsnämndens utlåtande finns i ärendets beslutshistoria.

Föredragande

biträdande stadsdirektör

Ritva Viljanen

Upplysningar

Annikki Thoden, stf. stadssekreterare, telefon: 310 36048

annikki.thoden(a)hel.fi

Bilagor

1

Begäran om utlåtande om Kårkulla samkommuns ekonomiplan 2016 - 2018

Utdrag

Utdrag

Bilagor till utdrag

Kårkulla samkommun

Förbud mot sökande av ändring, beredning eller verkställighet

För kännedom

Sosiaali- ja terveyslautakunta

Beslutshistoria

Sosiaali- ja terveyslautakunta 18.08.2015 § 240

HEL 2015-006778 T 00 01 06

Päätös

Sosiaali- ja terveyslautakunta antoi kaupunginhallitukselle seuraavan lausunnon:

”Lausunto Kårkullan kuntayhtymän taloussuunnitelmasta vuosille 2016–2018 perustuu kuntayhtymän perussopimuksessa (15 §) määriteltyyn menettelyyn.

Kårkullan kuntayhtymä tuottaa suurimman osan sosiaali- ja terveysviraston ruotsinkielisille kehitysvammahuollon asiakkaille järjestetyistä palveluista. Helsingissä on noin 160 ruotsinkielistä henkilöä, joilla on voimassa oleva erityishuolto-ohjelma. Heistä noin 140 on käyttänyt asumis-, laitos- tai työtoiminnan palveluja. Kårkullan asumispalvelujen piirissä on ollut noin 50 henkilöä. Näistä 27 asuu Helsingissä ja loput muissa kunnissa Kårkullan palvelujen piirissä. Taloussuunnitelmassa esitetyt luvut ovat ohjeellisia. Suunnitelma pohjautuu vuosien 2015–2017 taloussuunnitelmaan, jota on tarkistettu ja päivitetty kuluvan vuoden aikana tietoon tulleilla muutoksilla yhdessä kuntien edustajien kanssa.

Palvelujen hinnoittelussa otettiin vuoden 2015 alussa käyttöön niin sanottu Tukholman malli, joka aiheutti muutoksia kuntien maksuosuuksissa. Koska malli on ollut jo käytössä, tästä johtuvien vaikutusten taloussuunnitelmakautena tulisi olla vähäisiä.

Kuntayhtymän hallituksen 28.5.2015 päätöksen mukaan kuntien maksuosuudet saavat kasvaa korkeintaan 0,9 prosenttia vuoteen 2015 nähden. Kasvussa ei ole huomioitu volyymin nousua. Lopullisesti budjetista päättää kuntayhtymän valtuusto lokakuussa 2015. Liitteessä on tiedot Helsingin käyttöpäivistä sekä kustannuksista vuosina 2015 ja 2016. Laskelman mukaan painotetun keskimääräisen hoitopäivän hinta laskee 2,22 prosenttia ja suoritteiden määrä nousee 3,85 prosenttia. Tästä johtuen Helsingin maksuosuus kasvaisi 1,54 prosenttia vuoteen 2015 nähden.

Helsingin kaupungin sosiaali- ja terveyslautakunta toteaa, ettei kaupungin suunnitelmissa ole tehdä merkittäviä muutoksia Kårkullan kuntayhtymältä hankittaviin palveluihin. Sosiaali- ja terveyslautakunta kuitenkin toteaa, että hoidon tarpeeseen perustuvan hinnoittelumallin johdosta ei saa syntyä ennalta arvaamattomia hallitsemattomia muutoksia maksuosuuksiin. Sosiaali- ja terveyslautakunta edellyttää tiivistä yhteistyötä jäsenkuntien kanssa taloudellisen kehityksen ja eri palvelumuotojen laajennus- ja muutostarpeiden selvittämiseksi.

Helsingin sosiaali- ja terveystoimen budjetti vuodelle 2016 on reaalisesti vähenevä. Sosiaali- ja terveyspalvelujen talousarviokohdan talousarvio kasvaa 1,5 prosenttia vuoden 2015 talousarvioon nähden. Valtiovarainministeriön kuluttajahintaindeksi muutosennuste huomioiden käytettävissä oleva reaalinen rahamäärä kuitenkin supistuu. Talousarviokohdan mukaisesti 1,5 prosentin nousulla katetaan palkkaratkaisun vaikutus, yleisen kustannustason nousu ja kaikki muut kustannustasoa nostavat tekijät. Lisäksi talousarvion laatimisohjeiden vaatimus pitää käyttömenojen reaalikasvu asukasmäärän kasvun mukaisena vähennettynä vuotuiselle 1 prosentin tuottavuuden parantamisella rajoittaa ostopalvelujen hinnankorotuksia.

Sosiaali- ja terveyslautakunnan hyväksymässä vuoden 2016 talousarvioesityksessä todetaan, että sosiaali- ja terveyspalvelujen tuottavuustavoitetta toteutetaan mm. jatkamalla palvelurakenteen keventämistä ja tarkastelemalla vaihtoehtoisia tapoja tuottaa palveluja mahdollisimman kustannustehokkaasti."

Esittelijä

virastopäällikkö

Hannu Juvonen

Lisätiedot

Timo Hakala, erityissuunnittelija, puhelin: 310 62404

timo.hakala(a)hel.fi

 

Postiosoite

Käyntiosoite

Puhelin

Y-tunnus

Tilinro

PL 10

Pohjoisesplanadi 11-13

+358 9 310 1641

0201256-6

FI0680001200062637

00099 HELSINGIN KAUPUNKI

Helsinki 17

Faksi

 

Alv.nro

kaupunginkanslia@hel.fi

http://www.hel.fi/kaupunginkanslia

+358 9 655 783

 

FI02012566