Helsingin kaupunki | Pöytäkirja | 22/2015 | 1 (1) |
Kaupunginhallitus |
|
| |
|
| Sj/1 | |
| 01.06.2015 |
| |
|
|
| |
|
|
|
§ 600
Iltakouluasia: Tulevaisuuden koulu
HEL 2014-002175 T 00 00 02
Päätös
Kaupunginhallitus päätti merkitä tiedoksi liitteenä olevan raportin Ilmiömäinen Helsinki - Tulevaisuuden koulun suuntaviivat 2015−2020.
Esittelijä
apulaiskaupunginjohtaja
Ritva Viljanen
Lisätiedot
Maria Nyfors, kaupunginsihteeri, puhelin: 310 36683
maria.nyfors(a)hel.fi
Liitteet
1 | Ilmiömäinen Helsinki - Tulevaisuuden koulun suuntaviivat 2015-2020 |
Muutoksenhaku
Muutoksenhakukielto, valmistelu tai täytäntöönpano |
Päätösehdotus
Päätös on ehdotuksen mukainen.
Esittelijän perustelut
Koulun toimintaympäristössä on digitalisaation myötä tapahtunut valtavia muutoksia, ja tulevaisuuden koulua on kehitettävä kokonaisvaltaisesti kohti uudenlaista toimintakulttuuria. Digitalisaatio muuttaa toimintatapoja, tiedonhallintaa ja vuorovaikutusta. Hierarkkisten organisaatioiden rinnalle nousevat erilaiset verkostot ja niiden kautta edustuksellisen demokratian oheen monimuotoistuva osallisuus. Ammatteja ja työtä häviää, uudentyyppisiä ammatteja syntyy.
Tietoteknologian perusteiden ymmärtäminen ja digitalisoituvassa yhteiskunnassa toimimisen taidot on otettava haltuun koulussa ennen jatko-opintoihin ja työelämään siirtymistä. Koulussa siirrytään tietopainotteisuudesta tulevaisuuden kannalta keskeisten taitojen ja oppimisen palon synnyttämiseen. Tieto on ajantasaisena käytettävissä yhä nopeammin ja kattavammin. Digitalisaatio tukee oppimisessa tiedon hallintaa ja tuottamista, yhteisöllistä tiedonrakentamista, vuorovaikutustaitoja ja oppimaan oppimista. Tiedon kriittisen arvioinnin merkitys kasvaa.
Samanaikaisesti digitalisaation kanssa väestö monimuotoistuu ja sen ikärakenne muuttuu. Eriarvoistuminen kasvaa ja näkyy helsinkiläistenkin lasten ja nuorten hyvinvoinnissa, vaikka valtaosa heistä voi paremmin kuin ennen. Koulutuksessa on huolehdittava hyvinvoinnista ja yhdenvertaisuudesta.
Koulutusjärjestelmässä on meneillään rakenteellisia ja sisällöllisiä muutoksia: uudet opetussuunnitelmat ja tutkintojen perusteet otetaan käyttöön, ylioppilaskirjoitukset sähköistyvät ja kuntien valtionrahoitusosuudet pienenevät. Valtakunnallisesti etsitään uusia keinoja tasa-arvon varmistamiseksi ja oppimistulosten ja -motivaation parantamiseksi. Uudet tutkintojen perusteet ja opetussuunnitelmat tarjoavat erinomaisen mahdollisuuden toimintakulttuurin muuttamiseen.
Sivistystointa johtava apulaiskaupunginjohtaja on viime vuoden alussa asettanut Tulevaisuuden koulu -nimisen työryhmän kehittämään kaupungin ylläpitämien peruskoulujen, lukioiden ja ammatillisten oppilaitosten oppimisympäristöjä vastaamaan tulevaisuuden koulun tarpeita. Työryhmän tehtävänä on ollut määritellä tavoitteet kaupungin koulujen ja oppilaitosten oppimisympäristöille vuonna 2020 ja tehdä ehdotukset siitä, mitä toimenpiteitä tulevaisuuden koulun kehittäminen edellyttää vuosina 2015‒2019. Työryhmän toimeksianto piti sisällään koulujen ja oppilaitosten pedagogiset, teknologiset ja fyysiset oppimisympäristöt.
Työryhmä on saanut työnsä päätökseen maaliskuussa ja luovuttanut liitteenä olevan loppuraportin apulaiskaupunginjohtajalle 30.3.2015. Tulevaisuuden koululle on raportissa asetettu kolme tavoitetta:
1. Oppimisen iloa ja yhdessä tekemistä
2. Hyvinvoiva, itseensä luottava ja tulevaisuustaitoinen lapsi ja nuori
3. Digitalisaatio oppimisen ja koulutuksen edistäjänä
Tavoitteet on raportissa avattu tiekartan muotoon, ja jokainen niistä pitää sisällään useita toimenpiteitä.
Tulevaisuuden koulun tavoitteet ja toimenpiteet kytketään opetusvirastossa kaupungin strategian toimeenpanoon ja osaksi vuotuista toiminnan ja talouden suunnittelua ja seurantaa. Etenemistä seurataan opetuslautakunnan asettaminen vuotuisin tavoittein. Digitalisaation ja tietoteknologian käytön edistämiseksi laaditaan erillinen digistrategia. Toimenpiteet kytketään osaksi koulujen opetussuunnitelmatyötä ja tutkintojen perusteita. Toimenpiteet ja tulokset kirjataan toimintasuunnitelmiin ja -kertomuksiin. Opetusvirasto laatii tavoitteiden toteutumisesta väliarvion vuonna 2017.
Opetustoimen johtaja Liisa Pohjolainen esittelee tulevaisuuden koulun suuntaviivoja kaupunginhallituksen kokouksessa.
Esittelijä
apulaiskaupunginjohtaja
Ritva Viljanen
Lisätiedot
Maria Nyfors, kaupunginsihteeri, puhelin: 310 36683
maria.nyfors(a)hel.fi
Liitteet
1 | Ilmiömäinen Helsinki - Tulevaisuuden koulun suuntaviivat 2015-2020 |
Päätöshistoria
Sivistystointa johtava apulaiskaupunginjohtaja 17.03.2014 § 7
HEL 2014-002175 T 00 00 02
Päätös
Sivistystointa johtava apulaiskaupunginjohtaja päätti asettaa Tulevaisuuden koulu -nimisen työryhmän kehittämään kaupungin ylläpitämien peruskoulujen, lukioiden ja ammatillisten oppilaitosten oppimisympäristöjä vastaamaan tulevaisuuden koulun tarpeita.
Työryhmän tavoite
Työryhmän tarkoituksena on määritellä tavoitteet kaupungin koulujen ja oppilaitosten oppimisympäristöille vuonna 2020 ja tehdä ehdotukset siitä, mitä toimenpiteitä tulevaisuuden koulun kehittäminen edellyttää vuosina 2015 - 2019. Työryhmän toimeksianto pitää sisällään koulujen ja oppilaitosten pedagogiset, teknologiset ja fyysiset oppimisympäristöt.
Työryhmän jäsenet
Opetusvirasto:
Rauno Jarnila (puheenjohtaja), opetustoimen johtaja
Marjo Kyllönen, linjanjohtaja
Liisa Pohjolainen, linjanjohtaja
Niclas Grönholm, linjedirektör
Liisa Lind (sihteeri), mediakeskuksen johtaja
Kaupunginkanslia:
Maria Nyfors, kaupunginsihteeri
Työryhmään kutsutaan asiantuntijoiksi professori Hannele Niemi Helsingin yliopistosta ja tutkimus- ja kehittämisjohtaja Jyrki Kasvi tietoyhteiskunnan kehittämiskeskuksesta. Työryhmä voi lisäksi kuulla asiantuntijoina opetushallinnon, kaupunginkanslian ja kiinteistöviraston tilakeskuksen edustajia sekä muita yhteistyötahoja.
Työryhmän tulee järjestää työnsä aikana yhteinen tilaisuus Ruuti-ydinryhmän kanssa ja myös muutoin kuulla koulujen oppilaita.
Työryhmän keskeiset tehtävät
Työryhmän tehtävänä on
1
kehittää kaupungin peruskoulujen, lukioiden ja ammatillisten oppilaitosten pedagogiikkaa ja teknologiaa vastaamaan tulevaisuuden koulun tarpeita.
2
luoda tulevaisuuden koulun fyysisten tilojen suunnittelun ja suunnitteluprosessin konsepti uusien asuinalueiden kouluille ja koulujen perusparannuksiin.
Työryhmän tulee saada työnsä valmiiksi 31.12.2014 mennessä. Työryhmän toiminnassa on noudatettava kaupunginhallituksen 10.5.2010 antamaa ohjetta tilapäisistä toimielimistä. Työryhmän jäsenille ei makseta kokouspalkkiota.
Lisätiedot
Maria Nyfors, kaupunginsihteeri, puhelin: 310 36683
maria.nyfors(a)hel.fi
| ||||
Postiosoite | Käyntiosoite | Puhelin | Y-tunnus | Tilinro |
PL 10 | Pohjoisesplanadi 11-13 | +358 9 310 1641 | 0201256-6 | FI0680001200062637 |
00099 HELSINGIN KAUPUNKI | Helsinki 17 | Faksi |
| Alv.nro |
kaupunginkanslia@hel.fi | http://www.hel.fi/kaupunginkanslia | +358 9 655 783 |
| FI02012566 |
|
|