Helsingin kaupunki

Pöytäkirja

18/2015

1 (1)

Kaupunginhallitus

 

 

 

 

Kj/21

 

04.05.2015

 

 

 

 

 

 

 

 

 

§ 463

V 20.5.2015, Kaj / Valtuutettu Arja Karhuvaaran aloite Tehtaankadun ja Mechelininkadun välisen raitiotieyhteyden rakentamismahdollisuuksien selvittämiseksi

HEL 2015-000532 T 00 00 03

Päätös

Kaupunginhallitus päätti esittää kaupunginvaltuustolle seuraavaa:

Kaupunginvaltuusto päättää katsoa valtuutettu Arja Karhuvaaran aloitteen loppuun käsitellyksi.

Esittelijä

kaupunginjohtaja

Jussi Pajunen

Lisätiedot

Katri Erroll, vs. kaupunginsihteeri, puhelin: 310 36024

katri.erroll(a)hel.fi

Liitteet

1

Karhuvaara Arja valtuustoaloite Kvsto 14.1.2015 asia 26

Muutoksenhaku

Muutoksenhakukielto, valmistelu tai täytäntöönpano

Päätösehdotus

Päätös on ehdotuksen mukainen.

Esittelijän perustelut

Valtuutettu Arja Karhuvaara ja 34 muuta valtuutettua esittävät aloitteessaan, että kaupungin liikennesuunnittelu ryhtyy kevään aikana selvittämään mahdollisuutta rakentaa raitiotieyhteys Hietalahden rantaa pitkin välille Tehtaankatu - Mechelininkatu. Näin muodostuisi sekä Marian sairaalan että Hietalahden torin ja kauppahallin tarjoamiin toimintoihin nykyistä suorempi ja alueen asukkaita sekä matkailijoita monipuolisesti palveleva liikenneyhteys. Myös lauttasaarelaisten yhteys Töölön alueen palveluihin ja sairaaloihin sujuvoituisi. Samalla olisi mahdollisuus helpottaa liikenneruuhkautumista ja
monipuolistaa poistumisreittejä Punavuoren ja Jätkäsaaren tapahtumavaltaisilta alueilta mm. Ruoholahden metroaseman ja Espoon yhteyksien suuntaan. Raitioyhteys Hakaniemen tori - Kauppatori - Hietalahden tori - Töölöntori voisi myös muodostua todelliseksi vaihtoehdoksi hypermarketeille
yhdistäessään helsinkiläisten arjen lähiruokamaailman myös matkailua ja reittinsä varren yrityksiä palvelevaksi brändiksi.

Kaupunginhallitus viittaa kaupunkisuunnittelulautakunnan lausuntoon ja toteaa, että raitiotieyhteys Tehtaankadulta Mechelininkadulle edellyttäisi Telakkakadun suunnitellun raitiotien rakentamisen jälkeenkin merkittäviä raideinvestointeja. Nykyisestä linjan 6 silmukasta Kalevankadulta ei ole ratateknisesti mahdollista järjestää yhteyttä pohjoisen suuntaan, koska kääntyminen olisi liian jyrkkä. Tästä johtuen olisi rakennettava täysin uusi raide Bulevardilta Hietalahdenrantaa ja Ruoholahdenrantaa Kalevankadun risteykseen saakka. Lisäksi liikennöinti Ruoholahdenrannasta Mechelininkadulle edellyttäisi uusia kääntyviä raiteita ja niihin liittyviä vaihteita kahteen nykyiseen risteykseen. Tarvittavien rata- ja katutöiden kustannusten suuruusluokka olisi useita miljoonia euroja.

Raitioliikenne soveltuu lähtökohtaisesti suuren kysynnän runkoyhteyksille. Jotta raitioliikenteen vaatimat rata- ja kalustoinvestoinnit voidaan kattaa, matkustajamäärien on oltava suuria kokopäiväisesti. Vaikka esitetyllä reitillä todennäköisesti olisi matkustuskysyntää varsinkin ruuhka-aikoina, odotettavissa oleva
kysyntä ei olisi riittävää tarvittaviin investointeihin nähden.

Runkolinjojen on käytännössä palveltava päivittäisiä matkoja monien eri kohteiden välillä, jotta niihin voidaan saada riittävästi matkustajia. Suurin kysyntä Eiran ja Punavuoren alueilta kohdistuu suoraan
pohjoiseen Kamppiin ja edelleen Töölön suuntaan ja suoraan ydinkeskustaan Mannerheimintien ja Rautatieaseman ympäristöön. Näitä suuntia palvellaan tällä hetkellä raitiolinjoilla 3 ja 6 ja bussilinjoilla
14 ja 18. Helsingin seudun liikenne -kuntayhtymän hallituksen 10.2.2015 hyväksymän raitioliikenteen linjastosuunnitelman perusteella tarjontaa täydennetään jatkossa muuttamalla raitiolinjan 1 reittiä ja
pidentämällä sen liikennöintiaikoja ja jatkamalla raitiolinja 6 Telakkakatua Eiranrantaan Telakkarannan alueen rakentuessa. Pidemmällä tähtäimellä selvitetään lisäksi erittäin kuormittuneiden bussilinjojen 14 ja 18 korvaamista raitioliikenteellä.

Esittelijä

kaupunginjohtaja

Jussi Pajunen

Lisätiedot

Katri Erroll, vs. kaupunginsihteeri, puhelin: 310 36024

katri.erroll(a)hel.fi

Liitteet

1

Karhuvaara Arja valtuustoaloite Kvsto 14.1.2015 asia 26

Päätöshistoria

Kaupunkisuunnittelulautakunta 17.03.2015 § 82

HEL 2015-000532 T 00 00 03

Lausunto

Kaupunkisuunnittelulautakunta päätti antaa kaupunginhallitukselle seuraavan lausunnon:

Raitiotieyhteys Tehtaankadulta Mechelininkadulle edellyttäisi Telakkakadun suunnitellun raitiotien rakentamisen jälkeenkin merkittäviä raideinvestointeja. Nykyisestä linjan 6 silmukasta Kalevankadulta ei ole ratateknisesti mahdollista järjestää yhteyttä pohjoisen suuntaan, koska kääntyminen olisi liian jyrkkä. Tästä johtuen olisi rakennettava täysin uusi raide Bulevardilta Hietalahdenrantaa ja Ruoholahdenrantaa Kalevankadun risteykseen saakka. Lisäksi liikennöinti Ruoholahdenrannasta Mechelininkadulle edellyttäisi uusia kääntyviä raiteita ja niihin liittyviä vaihteita kahteen nykyiseen risteykseen. Tarvittavien rata- ja katutöiden kustannusten suuruusluokka olisi useita miljoonia euroja.

Raitioliikenne soveltuu lähtökohtaisesti suuren kysynnän runkoyhteyksille. Jotta raitioliikenteen vaatimat rata- ja kalustoinvestoinnit voidaan kattaa, matkustajamäärien on oltava suuria kokopäiväisesti. Vaikka esitetyllä reitillä todennäköisesti olisi matkustuskysyntää varsinkin ruuhka-aikoina, odotettavissa oleva kysyntä ei olisi riittävää tarvittaviin investointeihin nähden.

Runkolinjojen on käytännössä palveltava päivittäisiä matkoja monien eri kohteiden välillä, jotta niihin voidaan saada riittävästi matkustajia. Suurin kysyntä Eiran ja Punavuoren alueilta kohdistuu suoraan pohjoiseen Kamppiin ja edelleen Töölön suuntaan ja suoraan ydinkeskustaan Mannerheimintien ja Rautatieaseman ympäristöön. Näitä suuntia palvellaan tällä hetkellä raitiolinjoilla 3 ja 6 ja bussilinjoilla 14 ja 18. Helsingin seudun liikenne -kuntayhtymän hallituksen 10.2.2015 hyväksymän raitioliikenteen linjastosuunnitelman perusteella tarjontaa täydennetään jatkossa muuttamalla raitiolinjan 1 reittiä ja pidentämällä sen liikennöintiaikoja ja jatkamalla raitiolinja 6 Telakkakatua Eiranrantaan Telakkarannan alueen rakentuessa. Pidemmällä tähtäimellä selvitetään lisäksi erittäin kuormittuneiden bussilinjojen 14 ja 18 korvaamista raitioliikenteellä.

Valtuustoaloite

Kaupunginvaltuuston kokouksessa 14.1.2015 Arja Karhuvaara ym. tekivät seuraavan aloitteen:

"Me valtuutetut ehdotamme, että kaupungin liikennesuunnittelu ryhtyy kevään aikana selvittämään mahdollisuutta rakentaa raitiotieyhteys Hietalahden rantaa pitkin välille Tehtaankatu - Mechelininkatu.

Näin muodostuisi sekä Marian sairaalan että Hietalahden torin ja kauppahallin tarjoamiin toimintoihin nykyistä suorempi ja alueen asukkaita sekä matkailijoita monipuolisesti palveleva liikenneyhteys. Myös lauttasaarelaisten yhteys Töölön alueen palveluihin ja sairaaloihin sujuvoituisi.

Samalla olisi mahdollisuus helpottaa liikenneruuhkautumista ja monipuolistaa poistumisreittejä Punavuoren ja Jätkäsaaren tapahtumavaltaisilta alueilta mm. Ruoholahden metroaseman ja Espoon yhteyksien suuntaan.

Raitioyhteys Hakaniemen tori - Kauppatori - Hietalahden tori - Töölön tori voisi myös muodostua todelliseksi vaihtoehdoksi hypermarketeille yhdistäessään helsinkiläisten arjen lähiruokamaailman myös matkailua ja reittinsä varren yrityksiä palvelevaksi brändiksi."

Lausuntopyyntö

Kaupunginkanslia on pyytänyt kaupunkisuunnittelulautakuntaa antamaan asiasta lausunnon kaupunginhallitukselle 12.4.2015 mennessä.

Esittelijä

liikennesuunnittelupäällikkö

Reetta Putkonen

Lisätiedot

Lauri Kangas, liikenneinsinööri, puhelin: 310 37455

lauri.kangas(a)hel.fi

 

Postiosoite

Käyntiosoite

Puhelin

Y-tunnus

Tilinro

PL 10

Pohjoisesplanadi 11-13

+358 9 310 1641

0201256-6

FI0680001200062637

00099 HELSINGIN KAUPUNKI

Helsinki 17

Faksi

 

Alv.nro

kaupunginkanslia@hel.fi

http://www.hel.fi/kaupunginkanslia

+358 9 655 783

 

FI02012566